Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 2274 ggr
[Nalaa]
1/9/17, 12:20 PM

Gravid men inte hungrig

Jag är gravid i vecka 5 (4+5) och den senaste veckan och har helt tappat suget på mat. Idag har jag inte ätit någonting alls och i helgen har jag ätit ytterst lite. Jag är inte hungrig och inte alls sugen på någonting. Hur funkar det med näring till barnet? Ska man tvinga i sig mat eller kommer suget att komma sen igen? Hur har det varit för er andra?

Annons:
OlgaMaria
1/9/17, 12:27 PM
#1

Just denna tid behöver du mycket folsyra så ta gärna tillskott av det, och du kan lika gärna köpa en multivitamin. Barnet prioriteras, men om du har brist på något så kommer ju bebisen inte heller kunna få det den behöver, så det är viktigt att äta bra hela graviditeten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fien
1/9/17, 12:33 PM
#2

Jag hade jätteproblem att få i mig mat första tolv veckorna i förra graviditeten. Allt luktade och smakade konstigt… men något jag fick i mig var fruktyoghurt, som jag aldrig äter annars. Det blev det nu både morgon och kväll. Det var även enklare med typ krispig, kall mat, såsom sallad, nachoschips, mammasushi och sånt. Så testa det ;). Det blev lite bättre efter de tolv första veckorna men fisk tex hade jag svårt för hela graviditeten, det äter jag massor annars! Denna graviditet är jag hungrig hela tiden. Något gemensamt är dock att jag har svårt för stekos, både förra och denna gången så undvik att steka mat…

[Nalaa]
1/9/17, 12:38 PM
#3

Jag hade kvar gravidvitaminer från min förra graviditet så det tog jag en imorse. Sen är jag inte så förtjust i fisk, äter kanske torsk en gång varannan vecka och sen räkor en gång i månaden - mer fisk och skaldjur blir det inte, så jag tar omega3-kapslar med för att få i mig det vi behöver. Jag vet inte vad jag ska äta… Jag är lilsom mätt. Eller inte hungrig i alla fall. Inte alls sugen på frukt, grönsaker, godis, pasta, potatis, soppa, vatten… Ingenting, jag vill helst bara låta bli att äta…

OlgaMaria
1/9/17, 12:48 PM
#4

Ställ klockan och ät i alla fall något minst tre gånger om dagen på bestämda tider. Aptiten jobbas upp om man håller på mattiderna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Nalaa]
1/9/17, 12:50 PM
#5

Ja, det är nog som med sömnen; man sover sig trött och man äter sig hungrig!

Sparven88
1/9/17, 12:52 PM
#6

Min bm sa till mig då jag kräkte att bebis får vad den behöver ändå, den tar alltså ifrån dina reserver( om du har några). Men det är ju alltid bra att ändå försöka äta. Ät sånt du gillar, huvudsaken är att du får något i magen.

Annons:
Fien
1/9/17, 1:02 PM
#7

Ja precis, du får tvinga i dig lite mat några gånger om dagen. Du kommer ju inte orka själv om du inte fyller på med energi. Jag vet hur det är men det gäller att hitta några saker som du kan äta.

Alexzandra630
1/9/17, 1:29 PM
#8

För fostrets skull är det ingen fara än. Men det är ju bra om du försöker äta lite varje dag iaf. Jag upplevde samma sak som du i början av min graviditet. Sen blev det lite bättre ett tag och så kom illamåendet och jag hade 0 matlust. Det är bara att försöka äta iaf och tänka på din kropp. Det är först nu (är i v 21) som jag faktiskt blir hungrig. Men då är det åt andra hållet istället. Känns som jag svälter ihjäl om jag inte får mat precis när jag vill. 😂

oh-la
1/9/17, 6:48 PM
#9

Du behöver inte oroa dig. Finns dom som kräks igenom hela graviditeten och ändå får friska barn. Det föds tilloch med friska barn i länder där mattillgången är begränsad. Fostret tar det fostret behöver. Till på köpet behöver du inget extra mer än eventuellt folsyra det första. Det finns ju inget som gör en så avtänd på att äta som tvång. Ät det du känner för, när du känner för det istället. Ha lite små mellanmål, frukt i stavar eller en färdig macka i kylen. Ibland är det lättare att äta när man inte behöver fixa med mat. Till på köpet ser du hur mycket du ätit om du förbereder lite. Då kan du gå och småäta kontrollerat över dagen :)

[Nalaa]
1/9/17, 7:14 PM
#10

Jag måste ta tag i det, det är bara det att jag mår illa bara jag tänker på att äta. Jag mår inte illa annars! Jag har gått ner två kilo på knappt en vecka nu när jag har inte har ätit ordentligt på ett par dagar! Är det farligt att gå ner i vikt?

OlgaMaria
1/9/17, 7:41 PM
#11

Såklart det kan vara farligt med näringsbrist, men barnmorskor vill ju inte spä på oron över sådant man inte kan ändra på - som att man kräks hela tiden. Bebisen kan få ryggmärgsbråck av folsyrabrist t ex och det är inte så himla ovanligt. Har en vän vars barn har det och det är inte så roligt. Du kan ju testa probiotika också. Det kan hjälpa bra ibland när man har dålig aptit.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Nalaa]
1/9/17, 8:16 PM
#12

Pojkvännen kom in med kex och ost till mig nu, så himla gulligt (dock vet han inte att jag är gravid, han ska få reda på det med en present på sin födelsedag nu i veckan, så jag var tvungen att gömma brien under kuddarna i soffan. Gissa om hunden var där och nosade)! Så jag har ätit två kex nu ikväll i alla fall men imorgon ska jag äta! Jag har tänkt ut vad så är det bara attfölja schemat och knapra i sig det jag skrivit upp!

oh-la
1/9/17, 8:16 PM
#13

Det är väldigt få svenskar som lider av näringsbrist så grav att den påverkar ett foster. Med tanke på att gravidillamående är ett otroligt vanligt symptom, och många många blivande mammor lever på kex hela första trimestern ska man inte oroa sig. Det hade fötts barn med ryggmärgsbråck i parti och minut! Vårt överflöd, med tre mål mat om dagen och små mellanmål däremellan är inte standard i världen, långt ifrån! Och ändå föds friska barn. Man har så dåligt samvete ändå och ångest i en graviditet. Köp tillskott och ät det du mäktar med. Fostret tar vad fostret behöver.

Annons:
oh-la
1/9/17, 8:20 PM
#14

Och 20-25 fall av ryggmärgsbråck på 100000 barn som det är per år skulle jag inte räkna som många…

[Nalaa]
1/9/17, 8:22 PM
#15

Jag ska gå till ICA imorgon och köpa knäckebröd och majsbröd, det smakar inte så mycket men ändå är det ju lite att tugga på - jag tänkte börja med att försöka få igång aptiten. Men det är inte farligt att gå ner i vikt då? Jag är ändå bara i vecka 5!

oh-la
1/9/17, 8:30 PM
#16

#15, som sagt, många går ner i vikt första trimestern på grund av kräkningar. Det är ingen fara så länge som du inte rasar många kilon. Se till att dricka och peta i dig det du kan :) ibland tycker jag att något syrligt är lättare att äta, typ syrligt äpple. I andra fall lite grönsaksstavar, typ paprika, blomkålsbuketter, morotsstavar eller gurka. Bara lite att knapra på. Det kan hålla illamåendet i schack också :)

Fien
1/10/17, 6:26 AM
#17

Mina vänner som kräkts väldigt mycket har blivit inlagda med dropp för att få i sig näring. Så det är viktigt att man får i sig något, men i början av en graviditet mest för sin egen skull. Vilket såklart är viktigt för att man ska orka med jobb och vardag. Moderkakan bildas någon gång runt vecka 10 och då går ju all näring till fostret över via den. I början finns gulekroppen som förser fostret med näring. Att tappa lite i vikt i början är varken farligt eller ovanligt. Men att tappa 2 kg på ett par dagar låter inte som något som bör fortsätta i samma takt… jag tappade nog 4-5kg de första 12 veckorna förra graviditeten, då tvingade jag i mig mat ändå, dock fick jag ju inte i mig vad jag brukar äta…. jag mådde inte speciellt bra och var mycket tröttare än vanligt och orkade inte alls prestera så som jag brukar, varken på jobb eller hemma.

OlgaMaria
1/10/17, 9:48 AM
#18

Läste att ryggmärgsbråck inträffar i vecka 3. Jag hade för mig att det var vecka 8. Så man kan hursomhelst bara påverka det innan man blir gravid och finns ingen vits med att tänka på det nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Nalaa]
1/10/17, 10:48 AM
#19

Jag hade planerat vad jag skulle äta idag men har bara inte blivit av ändå… Ska ta och göra mig en knäckemacka. Men bara jag skriver och tänker det nu når jag illa och så hittar jag på anledningar till att inte äta. Typ nu… Nu vaknade dottern, måste ta hand om henne!

Fien
1/10/17, 10:50 AM
#20

Bara ät,tänk inte. Illamåendet kan dessutom bero på att du inte ätit….

Annons:
[Nalaa]
1/10/17, 1:18 PM
#21

Jag vet, jag åt två knäckebröd innan, det gick faktiskt bra så nu känns det som att jag vet att det funkar. Eftersom jag är hemma med vårt första lilla barn så är det ingen som märker vad jag äter (och inte äter) om dagarna, funkar knäckebröd får jag väl köra på det ett tag liksom:-)

Upp till toppen
Annons: