Annons:
Etikettförlossningsberättelser
Läst 2642 ggr
jackiejohn
1/5/17, 12:32 PM

Min förlossningsberättelse

Tänkte berätta lite lätt sammanfattat när vår andra dotter kom till världen då det efterfrågades :) --------- Som sagt på annandagen hade jag molande "mensvärk" som gav med sig direkt när jag tog alvedon så jag avskrev det som förvärkar. På eftermiddagen gick en del av slemproppen i tre omgångar och strax efter började den molande värken igen. Tänkte inte mycket på det just då eftersom svärföräldrarna var här och firade jul, men när de åkt så berätta jag för maken spm tyckte jag skulle ringa förlossningen. Jag gjorde detta och fick ett väntat svar - "Det kan dröja ett par timmar eller en vecka men nåt händer helt klart, ta 2 alvedon och en varm dusch/bad. Ring tillbaka om du får regelbundena/smärtsamma värkar" Klockan 22:00 åkte vi till mina föräldrar och lämnade av dottern och påbörjade den svajiga resan (det stormade rätt bra här..) till förlossningen, jag hade nu täta regelbundena värkar var 4-5minut och hade haft så i ca 1h. Det tog lite dryga timmen in till sjukhuset och väl där blev jag undersökt, 3cm öppen men tappen var inte helt utplånad ännu.. Fick krypa ner i ett varm bad och det var skönt i ca 30-40min sen lindrade inte värmen längre. Kom upp och fick lustgas, värkarna var nu tätare och mer smärtsamma. Tyvärr hade vi oturen att få en lite smått dryg/nonchalant barnmorska på natten för hon ville inte undersöka mig igen utan upprepade bara "Inget händer här du får åka hem till morgonen" och så stoppade hon i mig brickanyl och sömntablett. Så det avtog lite så jag slumrade en stund men sen satte det igång med vattenavgång och kraftiga värkar. Hon ville inte undersökta mig trots att vattnet gått utan sa att dagpersonalen kommer om en stund och tittar på dig men du får åka hem troligtvis för inget händer, du är inte aktiv. Dagpersonalen kom in strax före halv 8 på morgonen och blev minst sagt förstummade då jag var fullt öppen….och kunde strax börja få krysta. Jag hade frågat nattbm om bedövning då jag funderade på västervikaren om lustgasen inte skulle räcka men hon viftade bort det med att jag inte var aktiv. Så jag fick klara mig utan bedövning då lustgasen fick mig att må ännu mer illa än vad jag redan gjorde. Så var det dags att börja krysta och det var både smärtsamt men samtidigt skönt att få "göra någonting" jag fick under krystvärkarna lite smått panik då jag i varje värk kräktes så jag fick inte till min avslappnande andning och då blev det lite jobbigt men med lite guidening från barnmorskan fick jag till det trots kräkningarna och hela förloppet gick väldigt smidigt. Hela ungen flög ut på en gång till följd av resterande fostervatten så om jag citerar maken så "föddes hon i ett vattenfall" :P Jag är i det stora hela nöjd med förlossningen och är på ett sätt glad att jag fick brickanyl så jag slapp bli förlöst av den bm som jobbade på natten men samtidigt besviken då hon drog ut på förloppet.. Jag sprack litegrann så fick sy ett stygn, var öm i underlivet ca 3 dagar efter förlossningen men toalettbesök har varit bekymmersfria från start och jag var uppe och duschade 1,5h efter hon var född. Mår oförskämt bra emot sista gång då snittet sinkade mig nåt otroligt. Hon vägde 3100 och var 49cm lång, född i vecka 37+0 så jag är mer än nöjd, jag fick gå tiden ut nästan min bebis blev iaf färdigbakad i magen. Visst hade jag väl önskat att hon hade stannat tills efter nyår men i det stora hela spelar det ingen roll alls ❤

Annons:
Alexzandra630
1/5/17, 12:41 PM
#1

Tack för att jag fick ta del av detta :-)

MinnaJosefin
1/5/17, 12:44 PM
#2

Så fint! (Förutom idioten till bm i mina ögon..) stort grattis till ert lille hjärta!:)

Zelmabus
1/13/17, 11:45 PM
#3

Men vilken otrevlig BM!

Tur tt allt gick bra iag :-)

Upp till toppen
Annons: