Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1330 ggr
Mia95
12/25/16, 9:58 PM

Någon mer som känner som jag?

Kanske är lite konstigt, men jag känner mig så bortglömd. När jag träffar någon är der alltid om bebisen det handlar om, aldrig om hur jag mår osv.. Och nu i jul så var det bara bebis kläder som jag fick.. lixom jag då? Det är ju jag som är här, är 18 så det är ju nytt allt det här. Det är inte det att jag inte är tacksam, känner bara att jag oxå är här.. och att jag också gärna vill få någon julklapp som faktiskt är till mig :) Jag älskar min bäbis även om hon än lever i min mage och jag är glad att folk bryr sig. Vill bara inte känna mig bortglömd…

Annons:
mollyt
12/29/16, 8:56 AM
#1

Jag upplevde inte det själv, men jag kände att min man upplevde det. Hans mamma kunde liksom ringa till honom för att fråga hur JAG mådde och då kunde han efteråt svara "… och jag mår också bra om du skulle undra det" men jag tror inte min svärmor förstod piken. 

Nu är vår dotter född och det är fortfarande lite så (framförallt med svärmor) som sätter bebis i första hand, mig i andra och min man kommer lite i tredje hand. Tråkigt, men jag tror att man bara kan ta upp det med sina nära och kära och säga ifrån om man upplever att det är jobbigt. För det är lite så att bebisen står i allt fokus (med BM-besök och alla anhöriga som undrar hur det går osv) och det blir inte annorlunda när bebisen är född om du frågar mig.

Mia95
12/29/16, 3:38 PM
#2

#1 Ja jag kan då förstå honom! Jag har iallafall pratat med mina föreldrar om det, fyller snart år och har sagt att inga saker till bebis. Utan vill man köpa något så vill jag att det är till mig. Har ju aldrig sagt att någon måste köpa något till mig. Jag får se hur det blir, vill ju inte ta upp det men måste jag så gör jag det. Vill inte låta gnällig eller så, hoppas du förstår vad jag menar :)

Surpan
12/29/16, 4:05 PM
#3

Jag förstår att du tycker det känns konstigt. Nu har vi i princip inga julklappar på det sättet i min familj, bara några stycken. Det enda vi fick till bebisen var en fårskinnsfäll som vi blev väldigt glada över. Men hade jag suttit och inte fått en enda grej till mig själv medan våra syskon öppnade paket efter paket med grejer till dom själva så hade jag också tyckt att det var lite olustigt. 

Det som jag tyckte var jobbigt i början var att helt plötsligt så hade man ingenting att gnälla för. Så fort man tyckte synd om sig själv eller var nervös eller liknande så svarade folk bara "men ska det inte bli kul då?", "Det är bara att bita ihop för bebisens skull" eller "Det blir bara värre sen!". Jag är förlossningsrädd och kände lite att jag "offrades" för bebisens skull. Men jag har pratat med folk och förklarat hur jag känt och det blev mycket bättre sen. Jag har turen att ha en svärmor som är sjuksköterska och hon frågar alltid om såna där saker som är helt ointressant för alla andra, som vad mitt blodtryck ligger på denna vecka, eller vad jag hade i blodvärde på senaste blodprovet. Sen Oooh-ar hon imponerat åt mina siffror jag rabblar upp. Haha!

Bra att du har pratat med dina föräldrar, det är bara att prata på om någonting stör dig. Alla gravida (som alla människor) är olika så det är bra att prata om hur man vill bli bemött. 🙂

/Surpan

[freeatlast]
12/29/16, 4:27 PM
#4

Hos oss var det på sätt och vis tvärtom, vi önskade oss saker till bebben och ville ha "gemensamma" presenter till den. Hos min familj hade de lyssnat på detta men när vi på kvällen kom hem till min sambos familj så ÖVERÖSTES han med presenter (10-12 paket), nästan bara saker åt honom själv men även några saker åt bebben (inte ens på de sakerna stod båda våra namn..). Själv fick jag två paket, varav det ena var mest på skämt eller vad man ska säga. Jag blev lite ledsen då, kanske låter löjligt men det kändes på nåt sätt som att de ville visa att de bryr sig om min sambo mycket mer. Han fick dessutom två presenter till sig där det stod tryckt på (ungefär såhär); "Här ser ni världens bästa pappa!" Jag fick inget sånt och kanske överreagerade jag när jag blev ledsen för det men… Det kändes hursomhelst väldigt jobbigt då. Så kan förstå hur ni andra känner också.

densomundrar
12/29/16, 4:28 PM
#5

Hade samma "problem", när jag var i närheten kretsade allt om det lilla livet i min mage och tycker att det fortfarande gör det nu när han snart är två månader, det spelar ingen större roll vart jag är eller vad jag gör så är det alltid han dom är socialt nummer 1. Inget som egentligen stör mig, är så van att vara min hunds bihang, haha, men nu är jag istället bihang även till mitt barn :-P

[Devya]
12/31/16, 7:26 AM
#6

Det lär ju tyvärr inte ändras efter att bebisen har kommit heller. 

Jag personligen skulle inte se det här som ett problem överhuvudtaget. Jag skulle tycka om det, egentligen. Jag tycker liksom inte om att vara i "the spotlight" och presenter har jag aldrig fått mycket av tidigare heller. Bara fint om folk skulle bry sig så pass mycket om min bebis. Det skulle kännas fint.

Jag kan dock tänka mig att det här känns lite tungt för en så pass ung människa som dig. Du har ju nyligen blivit myndig!  Du är ju inte heller ensam om att känna så här oberoende ålder.

Jag själv är 30 och har alltjämt brytt mig mer om andra än mig själv. Jag har även alltmer på sistone tyckt mer om att ge än att få presenter så därför tror jag inte det lär vara ett problem för mig sen då jag är gravid och om barnet får all uppmärksamhet istället för mig. Men vem vet, kanske graviditeteshormonerna hinner sättas igång och så känner jag precis som dig vid det skedet. :D

Annons:
Alexzandra630
12/31/16, 8:07 AM
#7

Inte för att vara dum men presenterna till din bäbis är ju till dig också. Det är dyrt med barn och din släkt kanske vill hjälpa dig på vägen. Jag blir jätteglad så fort jag får något till bäbis. Det underlättar för mig och jag slipper köpa den saken.

Elsa
1/1/17, 4:15 PM
#8

Jag känner inte så, önskar det vore mer om bebisen ändå!

Den enda som är nyfiken på hur det är med magen verkar vara svärmor, varje gång hon pratar med min make så undrar hon hur jag mår och magen.. dock är jag så tidigt gången än (v12) så är nog därför inte andra frågar.

I julklapp fick vi en bebisfilt av min makes syster och två par byxor och två bodys, en heldress, en nallebjörn å små vantar av min bror och hans flickvän. Blev så himla glad för dessa grejer :) några grejer mindre att inhandla för oss, hihi. Blev jätteglad att dom hade tänkt på det lilla livet även om det är väldigt tidigt ännu.


Upp till toppen
Annons: