Annons:
Etikettallmänt
Läst 937 ggr
[Smulan_88]
2016-12-25 21:38

Gravidförsäkring?

Har funderat lite och läst runt. Med tidigare barn så har jag enbart haft gratisförsäkrimg, MEN med fasor i hand så har jag nu valt att sa en betalförsäkring. Det hade jag tjänat på med tidigare barn också…men det är lätt att vara efterklok. Hur som helst, jag undrar vilken försäkring ni har valt och varför? Just nu lutar det åt Länsförsäkringar, har främst läst mellan dem och Trygg-Hansa men insett att de betalar ut mer i alla aspekter utom om någon avlider. (Men har en livförsäkring) så det grundar inte mitt val speciellt på den aspekten. Hur har ni tänkt? Och vad har varit viktigt för er i erat val?

Annons:
[Smulan_88]
2016-12-25 21:39
#1

Fasor*facit

Ceciliaolucifer
2016-12-25 21:48
#2

Hade/har Länsförsäkringar och är nöjd. Anmälde skada (akut kejsarsnitt) och fick ett schablonbelopp utbetalat inom 2dgr. Valde Länsförsäkringar för vi har hemförsäkring, bilförsäkring och våra egna försäkringar där.

jackiejohn
2016-12-25 22:54
#3

Valde swedbanks gravidförsäkring även denna gången, var snabbt och enkelt att ha med dom att göra sist gång. Fick kompensation för snittet efter 2 bankdagar och sedan fick jag/vi dagsersättnig för varje dag hon var inskriven (dvs 2 månader). Det var heller aldrig något problem att låta gravidförsäkringen övergå i deras barnförsäkring sedan heller trots att hon är mycket prematur. Värd vartenda öre! Vi har våra livförsäkringar i Swedbank också, alla andra försäkringar (gården, bilar etc etc) är hos Länsförsäkringar.

LillaFrun81
2016-12-25 23:14
#4

Hade trygg hansa sist & har ännu inte bestämt mig för vilken det blir den här gången (vecka 14+5)

Roxie
2016-12-25 23:48
#5

Valde Länsförsäkringars betalvariant. Vi har hemförsäkring, hundförsäkring och bilförsäkringsamt en del sparande där också så det kändes självklart.

// Sofia

Madde
2016-12-26 01:32
#6

Jag valde länsförsäkringar pga att deras barnförsäkring vid 25 år övergår i en vuxenförsäkring sen är det bonus att jag är guldkund hos de. Jag fick ut ersättning på betal gravidförsäkringen för mitt akuta kejsarsnitt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
HMC
2016-12-27 00:19
#7

Hade enbart Länsförsäkringar Plus med sonen. Med facit i hand så väljer vi ytterligare en denna gång. Jag har både Länsförsäkringar Plus och Trygg-Hansa Plus nu. Sonen kom 9 veckor tidigt med akut kejsarsnitt och var inskriven på sjukhus drygt två månader, jag fick svår havandeskapsförgiftning och lång sjukhusvistelse. Försäkringen lönade sig verkligen (vilket var tur, för man blir då inte rik på varken föräldrapenning eller lång sjukhusvistelse..). Så nu har vi för säkerhets skull två stycken ganska likvärdiga. Risken för att jag blir sjuk igen är ganska stor och även att bebis kommer tidigt. Så därför vi valt detta :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Lilolizeit
2016-12-27 18:12
#8

Kan man alltså ha och ta ut två försäkringar? Kanske bara ja som Inte visste..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Smulan_88]
2016-12-27 20:02
#9

Jag funderade också på det #8 men i praktiken så borde det ju inte vara något konstigt, förutsättningarna = man betalar för 2 försäkringar. Men i bästa fall så behöver ju ingen av dem gå in och betala- ut försäkringssynvinkel. Men i "bästa fall" om manshat hög risk så lönar det sig och man får ut från bägge håll.

Lilolizeit
2016-12-27 20:19
#10

#9 låter ju logiskt iofs :) Har ju precis som HMC fått 9 veckor för tidigt innan.. å de finns enligt tidigare läkare en stor risk att de händer igen..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Smulan_88]
2016-12-27 20:31
#11

Vid ett akut snitt så får man ju tex 3000:- (från en försäkring) och då har det ju redan "lönat" sig med 2 försäkringar.. sen kan man ju få men och då är ju bara den summan en liten del i stora hela.

bohan85
2016-12-27 21:43
#12

Har haft trygghansa betalförsäkring båda gångerna. Har snart bf nu med andra men har inte behövt utnyttja försäkringen med första och förhoppningsvis inte nu med andra men känns skönt att ha extra skydd om något händer.. Vi har försäkrat första barnet i Trygg-Hansa och kommer göra så med kommande barn och då får man dra av hela beloppet för gravidförsäkringen  på barnförsäkringen.

soundtrack
2016-12-27 21:58
#13

Att vara dubbelförsäkrad är rätt meningslöst, man får i normalfallet inte ut ersättning från bägge bolagen. https://www.if.se/web/se/privat/radochtips/ordlista/pages/dubbelforsakring.aspx https://www.trygghansa.se/om-trygghansa/ordlista/d-f/dubbelforsakring

Annons:
[Smulan_88]
2016-12-27 22:09
#14

#13 jätte bra att du tog upp :)👍 Det är inte lött att veta alla kryphål och detaljer.

[Smulan_88]
2016-12-27 22:10
#15

*hatar mobil "rättstavning"…. kan ju bli hur som helst meddelandena 🙈😂

HMC
2016-12-28 00:57
#16

#13 Hmm.. Jag som trodde jag lyckats kolla upp det ordentligt. Skit. Men gäller det alla försäkringar då? För inte hittade jag något i villkoren.. Har bara betalat för den ena än så länge :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
2016-12-28 01:06
#17

Hittade nu! Måste ha scrollat förbi just den delen. Suck. Men tack!! Då ligger jag inte ute med onödiga pengar.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Intehärutandär
2016-12-28 03:33
#18

Jag hade ingen, för jag drog på det och glömde bort det till slut. 

Mycket dumt då det kunde betalat begravning, gravsten och lite till.

Mia95
2016-12-29 15:12
#19

Någon som har på trygg hansa och tycker om dom? Eller är Länsförsäkringar bättre att ha?

Upp till toppen
Annons: