Annons:
Etikettertipsråd
Läst 6446 ggr
Crunchy123
12/20/16, 12:54 PM

Berätta för chefen

Hej! Jag jag börjat må mer och mer illa nu (går in i vecka 10 imorgon) och har behövt sjukskriva mig för illamående och kräkning några gånger men har inte berättat att det beror på att jag är gravid. Jag tycker det är jätte svårt att ljuga så funderar på att berätta för chefen. Är det för tidigt? Hur har ni gjort? Jag tänker att får jag missfall så kanske jag måste sjukskriva mig då också? Och då kan det väl va bra att dom vet?

Annons:
JossanH
12/20/16, 12:57 PM
#1

Jag tycker inte att det är för tidigt om du känner att du behöver berätta det. Just i och med illamående så kan det ju vara bra att någon annan också vet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fien
12/20/16, 1:13 PM
#2

Första barnet så var min chef den första som fick veta, i vecka 5. Dock en lite speciell relation då jag doktorerade under den tiden. Men hon blev glad och hade ju full förståelse för om jag inte orkade/mådde bra osv. Nu har jag ett "riktigt" jobb på ett mindre företag och jag berättade för min chef (man i 50års åldern utan barn) i slutet vecka 8. Har mått illa den här gången så det var en av anledningarna. Inga problem nu heller utan han tyckte det var bra att jag sa det så de kan planera in min fl och en vikarie. Tycker med andra ord inte att det är för tidigt att berätta för chefen i vecka 10. Förhoppningsvis vänder ditt illamående snart! Mitt släppte i vecka 10-11 och det är vanligt att man börjar må bättre igen runt vecka 12 så håller tummarna för dig!

[Smulan_88]
12/20/16, 1:20 PM
#3

Med värsta barnet mådde jag illa så berättade runt v.7, andra gången runt v.10 och nu är jag tjänstledig på grund av studier och våndas då jag inte berättat något än. Är i v.19+2 och tycker att det är jätte svårt, jag måste ju meddela då jag har tänkt vara föräldraledig nästa sommar. Men han (min chef) är inte så rolig att ha och göra med + att han går i pension i maj när bebis är beräknad att komma. Funderar på om jag kan ta "genvägen" och ringa hon som är personalansvarig….

[Smulan_88]
12/20/16, 1:21 PM
#4

Värsta* det ska stå första barnet.

Sarah
12/20/16, 1:32 PM
#5

Jag berättade också för min chef i v.5 då jag doktorerade. Det är så långa planeringstider och jag ville ge henne chansen att hitta ngn annan till ett projekt som skulle börja 2 månader efter BF. Allt beror väl på hur schysst man vill vara med sin arbetsgivare. 

Jag ser inget jätteproblem med att cheferna vet om man får missfall, men det är ju såklart individuellt.

Alexzandra630
12/20/16, 3:09 PM
#6

Jag berättade v 10 för min chef. Hon skulle lägga om schema för nästa år och jag ville att hon skulle veta att jag inte kommer vara där. Dessutom hade orken minskat ordentligt och jag ville förekomma henne med att berätta varför.

Annons:
soundtrack
12/20/16, 4:42 PM
#7

Har hittills inte behövt berätta chefer förrän jag passerat v 12, men hade jag mått dåligt i början av graviditeten och behövt vara hemma från jobbet pga så hade jag varit ärlig om orsaken.

Har haft två missfall under våren och var då sjukskriven ett par dagar varje gång. Berättade orsaken för min chef, ville att hon skulle veta att jag psykiskt inte skulle vara på topp ett och såg ingen anledning till att hymla om orsaken.

Crunchy123
12/20/16, 6:11 PM
#8

Tack för alla svar! Jag trodde att dom flesta väntade mycket längre med att berätta så det va skönt att höra att det inte var så. Jag berättade i alla fall för chefen idag, som tog det bra. Vi pratade om att vi kunde lägga om mitt schema lite så att det inte krockar när jag brukar må illa och så (jag jobbar både kväll och dag). Så det känns väldigt skönt att någon mer vet om så jag inte behöver ljuga om jag måste sjukskriva mig i sista sekund tex :)

Fien
12/20/16, 6:16 PM
#9

Skönt att det gick bra. Tror att de flesta arbetsgivare och chefer är medvetna om att kvinnor (och män också för den delen men der drabbar ju inte dem lika mycket med illamående och foglossningar och konstiga symptom) i en viss ålder har en tendens att skaffa barn och är beredda på det.

mollyt
12/20/16, 7:42 PM
#10

Jag berättade också där runt vecka 10-11 då jag hade varit hemma/kommit sent till jobbet ett par gånger (jag kräktes som en hund!). Eller ja, jag hade nog själv tänkt att jag skulle vänta men där vid vecka 10-11 så hade jag ett samtal med min chef (hon var orolig för min frånvaro) och hon frågade mig rakt ut om det inte var någon annan orsak ;)

Upp till toppen
Annons: