Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 6553 ggr
Crunchy123
12/15/16, 10:57 PM

Blödning efter samlag?

Hej! Hade sex igår och idag hade jag en liten blödning, eller det var snarare en brun flytning men det betyder ju att det har varit en blödning. Det kom bara en gång när jag torkade mig och sen pytte lite några gånger till under dagen. Har ni varit med om att ni har fått en blödning efter samlag? Jag har läst att det inte är helt ovanligt. Jag har inte ont i magen eller haft några större blödningar så det borde väl inte vara missfall? Förra veckan när jag vad sjuk (feber och förkyld) fick jag liknande brunaktig flytning/blödning. Ringde barnmorskan men hon sa att jag kanske hostat sönder ett blodkärl. Hade inte heller ont eller nån större blödning så det va troligtvis inte missfall i alla fall. Jag är inte jätte orolig men det känns ju inte superbra… har ni haft blödning under graviditet som inte varit missfall?

Annons:
Anonym
Anonym
12/16/16, 7:56 AM
#1

Jag tror inte du behöver vara orolig, att du blödde lite kan ju vara att du varit lite.. torr.. downthere haha. Har hänt mig också, ingen smärta men när man går på toaletten efteråt så ser man litelite blod och det har varit pga att jag inte varit tillräckligt våt helt enkelt.
Jag fick mitt missfall i oktober, och min blödning var både stor, klumpig och smärtsam. Så så länge din blödning inte är som jag beskrev min så tror jag inte du behöver vara orolig. Men ring till en barnmorska och rådfråga för säkerhetsskull så du kan slappna av sen :)

Alexzandra630
12/16/16, 7:59 AM
#2

Japp det har hänt några gånger under min graviditet. Enligt BM så räknas det typ inte ens som blödning innan det syns i trosan. Med tanke på att jag blöder när jag snyter mig eller borstar tänderna så är jag inte orolig över någon droppe blod efter sex.

[Smulan_88]
12/16/16, 9:29 AM
#3

Jag hade en liten blödning under tre dagar i början av graviditeten, vi använder glid så berodde inte på att jag "va torr"… hehe.. men man får ju skörare slemhinnor i hela kroppen så det är ju lättare att små kärl brister. Allt har gått bra, detta va i v.4+3 är nu i v.18+5

Tjeja
12/16/16, 10:07 AM
#4

Under graviditeten så ökar antalet bldkärl även i vaginan och inte bara i livmodern. Även ytliga kärl i slida och vagina. Samtidigt blir slemhinnorna skörare. Att få små slitningar och något litet ytligt blodkärl brister under samlag när man kommit en bit in i graviditeten som du är inget konstigt alls och inte farligare än att blöda näsblod om en petat sig lite för hårt i näsan. Om du börjar få smärtor och värk och blödningarna tilltar kan du börja oroa dig istället. Det som du beskriver nu har du kommit lite för långt i graviditeten för att tolkas som någon förvarning på missfall. Hade du varit i de första 8 veckorna kanske man skulle fundera, men även då kan det lika gärna vara en sådan ofarlig blödning som ett täcken på att något är fel.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Crunchy123
12/16/16, 12:30 PM
#5

Tack för era svar! Visste att blodkärlen var skörare i munnen men ingen annan stans så det va ju bra att veta :) #4 jag är i vecka 9 (8+2) nu. Så det är väl fortfarande ganska tidigt?

Tjeja
12/16/16, 2:37 PM
#6

Jahaa då missförstod jag. Trodde du var vecka 18? Men isf är du ju ändå tidig fortfarande ja och risken är ju större för missfall då. Å andra sidan finns fler anledningar som kan ge blödningar tidigt utan att det behöver förebåda missfall. Oavsett så är det bästa att inte oroa sig för det är bara onödigt. Håller tummarna att det bara är någon vanlig orsak och ingen tråkig. ❤

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Elsa
12/16/16, 6:23 PM
#7

Min bm förklarade också att man kan få en blödning när man egentligen skulle haft mens, om man inte är gravid dårå. Jag fick lite brunt (alltså gammalt) blod på pappret den 13e nu, vilket är runt det datumet jag brukar fått mens tidigare.


Crunchy123
12/17/16, 5:02 PM
#8

Tack för era svar :) Ja hoppas verkligen att det är helt normalt, kan ju va så att det va att mensen skulle kommit då, har inte riktigt koll. Jag ska till barnmorskan på onsdag iaf så det känns bra :)

Upp till toppen
Annons: