Annons:
Etikettallmänt
Läst 2717 ggr
Sandiy
2016-12-09 11:56

Fostervatten?

Är i v34+0 idag och har sedan igår kväll känt mig konstig i kroppen, jobbiga sammandragningar som gör att jag får svårt o andas när dom kommer. Ilat mycket neråt osv. Har ont långt ner i ryggen.  Sov annorlunda inatt oxå, kändes som att natten var flera dagar lång… 
Idag har jag fortfarande ont i ryggen o såg när jag gick på toa att de va rätt blött i trosorna, fast även bak mot rumpan den här gången. Brukar bara vara blött fram annars (har en del flytningar). Magen känns konstig, är lite lös och känns som att jag har typ träningsvärk i magen.  Kan det vara fostervatten som börjat läcka? Och kan något vara på gång redan nu?

Annons:
Zelmabus
2016-12-09 12:21
#1

Ta en binda, är det fostervatten så blir den tung, är det bara flytningar lägger det sig mer ovanför.

[Smulan_88]
2016-12-09 12:57
#2

Alternativt så skulle jag råda dig att ringa din barnmorska/förlossningen för en kontroll, har det börjat att läcka fostervatten så är det ökad risk för infektioner. + att om det är tecken på att något är på G vilket är alldeles för tidigt i v.34 så kan de ge dig medicin för att låta bebisen få några extra veckor inne i magen (vilket de behöver såpass tidigt) för att få mer underhudsfett och att lungorna behöver utvecklas mer.

jackiejohn
2016-12-09 13:03
#3

Skulle råda dig att ringa förlossningen och få komma in på kontroll. Förövrigt så stoppar man inte spontanförlossningar om man gått till vecka 34+0 för bebis anses färdig. Jag har en prematur (31+1) och har fått veta sen jag blev gravid med tvåan att drar förlossningen spontant igång efter vecka 34+0 så stoppas den inte, det har inget att göra med att min dotter är prematur utan helt enkelt att bebis är klar det enda den gör är att öka i vikt de sista veckorna och de kan de göra utanför magen likväl. Om det nu inte skiljer sig i landet men mitt länssjukhus (västra Götaland) stoppar inga spontana förlossningar från v 34+0 men kontroll tycker jag absolut att du ska in på TS.

[Smulan_88]
2016-12-09 13:20
#4

#3 det beror på vart i landet man bor. Har läst om flera där de stoppat fram till v.36+0 + att de vill väll helst ge kortisonspruta för att lungorna ska mogna innan v.35. http://www.babyhjalp.se/prematur_for_tidigt_fodda_kroppen Och missminner jag mig inte (men jag kan ha fel) så är bebisen färdig i v.37+0 och sista veckorna lägger de endast på sig fett. Sen är det väll som med allt annat vissa är "klara" tidigare än andra. Endel behöver ingen hjälp när de är födda i v.35 men många kanbehöva hjälp med andning och andningsuppehåll under en period de första veckorna vid tidig födsel…

jackiejohn
2016-12-09 13:35
#5

4# Är väl insatt i prematurvården då min egen dotter som sagt är född i vecka 31+1. De 4 läkare som jag haft kontakt med varav 2 är förlossningsläkare har alla vidhållit hårt att de stoppar ingen spontant efter v34+0, här i länet får du hemvård med ditt barn från vecka 34+0 om du vill och barnet mår bra. Sen är det väl självklart att en del barn behöver mer hjälp än andra? Vet många med överburena barn som hamnat på neo då deras barn behövt hjälp av olika slag. La även till i min förra kommentar att det kanske skiljer sig runt om i landet men här på mitt länssjukhus stoppar de inget spontant efter 34+0. Sen bedöms (förutsätter jag) varje fall enskilt och ställningstagandet blir därefter. Och man gör alltid en viktuppskattning på bebis och ger modern en eller flera kortisonsprutor för att boosta bebis lungor.

[Smulan_88]
2016-12-09 14:07
#6

Nej de kanske inte stoppar i ditt län efter v34+0 men de räknas som prematura dvs för tidigt födda är fram till v.37

Annons:
[Smulan_88]
2016-12-09 14:10
#7

http://lillabarnet.se/dokument/pressmapp.pdf http://www.babyhjalp.se/prematur http://prematurmirakel.se/om-prematura-barn/ http://www.vetenskaphalsa.se/for-tidigt-fodd-–-vad-hander-i-vuxen-alder/ Jag sitter inte och tar fackla från tomma intet. Tråden handlade inte om detta och båda anser ju att hon behöver in för kontroll. Så slut på den diskussionen.

[Smulan_88]
2016-12-09 14:11
#8

Fakta*

jackiejohn
2016-12-09 15:17
#9

6# Tänker verkligen inte diskutera detta mer jag heller, och jag har heller ALDRIG påstått att de inte räknas som prematurer i vecka 34+0, var du fått det ifrån har jg ingen aning om så det får stå för dig. Lämnar detta helt nu och hoppas ts ringt till förlossningen/sin bm och fått hjälp och råd.

Intehärutandär
2016-12-09 16:55
#10

Ring förlossningen. Fostervatten slutar återbildas på slutet av graviditeten. I v 34 så kan det dock fortsätta återbildas. Bäbis kan leva utan vatten, men riskerna ökar också. 

Min dotter är född stilla utan vatten.

oh-la
2016-12-09 18:45
#11

#10 fast det stämmer väl inte? Fostervatten återbildas fullt ut till typ v 38-39, sedan minskar återbildningen. Den slutar däremot inte helt. Finns säker undantag där också, men jag läckte fostervatten även under förlossningen när dom tagit hinnorna just för att det återbildas även då förklarade dom.

Sandiy
2016-12-09 19:16
#12

Tack för era svar, ringde men de trodde bara de va vattniga flytningar då jag har haft "problem" med det. Sen hinner de alltid torka mellan toa besöken märkte jag. Så är nog inge på gång! Men har fortfarande sjukt ont bak i ryggen som är såå jobbigt :( samt att de är jobbigt att andas så fort jag får en sammandragning…

[Smulan_88]
2016-12-09 21:26
#13

Gör sammandragningarna ont? Eller varför blir det jobbigt att andas? Är du orolig så stå på dig och säg att du är jätte orolig. Det är ju stängt på mödravårdcentralen så då är det till förlossningen du bör vända dig. Säg att FU vill bli undersökt för att du tror att det är något på G. (Om så är fallet). Det är sammandragningar och inte förvärkar då?

Annons:
[TanatosNyx]
2016-12-10 00:30
#14

Nu är jag kanske dum och drar upp det som lagt sig, men det är praxis att inte stoppa efter 34+0 då det ökar riskerna väldigt väldigt mycket att mamman inte får igång förlossningen alls och måste snittas pga överburenhet. Men alla regler har undantag, och kortison vill de ge utifall i nån vecka efter, stämmer bra.

Jag kan tänka mig att om det t.ex. är bestämt på förhand att mamman ska snittas så kanske man stoppar i säg 36+, men det är bara en gissning ifrån mig.

Det är nog väldigt sällsynt att man stoppar efter 34+0 hur som helst.

[Smulan_88]
2016-12-10 01:06
#15

Bor ni nära bra barn sjukhus? För det skulle kunna vara en grej som spelar in… Göteborg? Uppsala? Sthlm? För här är det, om inte de har ändrat fram till v.36. Men jag kan ha fel. Hittar inte info om endera eller någon stans heller men det kan ju säkert vara olika på samma sätt som de gör olika ang igångsättning vid överburenhet. Då ligger vårat län också sämst till då man får gå över till 42+6 i Värmland under tiden som de i de flesta andra län har gräns på 42+0. Så kan tänka mig att de gör lite olika… läser man andra forum så finns det folk som blivit stoppade utav bägge slagen. Några har fått hört på efter 34 och vissa verkar de stoppat fram till v.36 (familjeliv,minbebis) Eller också är det från v.34 nu då överlevnadschanserna är bättre nu ön för några år sedan.

Intehärutandär
2016-12-10 02:01
#16

#11 Det var var mina förlossningsläkare sa till mig vid svar av obduktion. Bäbis är mogen runt v 38-40. Efter det saktar moderkakan ner att fungera och fostervatten återbildas ej. Jag har 1 msk fostervatten kvar och det försvann 3 v innan. 

Samma sak för min vän som förlorade sin pojk ett par rum bort, samtidigt. Han hade inget vatten kvar heller. Och han är född v 40+1. Min dotter v 40+0

[TanatosNyx]
2016-12-10 20:27
#17

#15 Mitt sjukhus har nära samarbete med Östra i Gbg

jackiejohn
2016-12-10 20:42
#18

14,5mil enkel väg till Göteborg så nära skulle jag väl inte vilja påstå, 7,2mil enkel väg till mitt länssjukhus så nej det beror inte på avståndet till sjukhus. Vecka 34+ är de "klara" i vården ögon, från den veckan är det sällan mer än viktökning och eventuell stödmatning/andning i början de små liven behöver. Sen tror jag alla är överens om att bebisarna har det allra bäst i mammas mage tills de är färdigbakad men att slå oå stora trumman att vecka 34+ är på tok förtidigt för att de ska klara sig någorlunda utanför magen är fel. För det är tyvärr inte sant. Sen att det kan skilja sig i hälsa bland prematurer hör inte heller hit, vissa är mindre/svagare än andra men återigen som även Tanatosnyx säger så är det väldigt sällan man stoppar spontanförlossningar som passerat v 34+. Jag sa att jag lämnade diskutionen men eftersom jag tolkade ditt inlägg #15 som en fråga ställd till både mig och Tanatosnyx svarar jag. Som notis skiljer sig neonatalvården lite över hela landet vi hade efter vi fått hemvård i v34+0 ett sjukhusbesök i veckan + två Skypeträffar i veckan med vår barnsköterka, Tanatosnyx fick hembesök från neo om jag inte missminner mig. Men att det som regel INTE stoppas spontanförlossningar efter vecka 34+ verkar gälla över hela landet om jag förstått mina läkare rätt.

[Smulan_88]
2016-12-11 10:55
#19

Jackiejohn, du missförstod nog frågan. Var du bor spelar ingen roll. Utan vart man föder, alltså sjukhus.

jackiejohn
2016-12-11 12:20
#20

19# Som du kanske kunde utläsa pga avståndet jag skrev. Så föder jag varken i Göteborg eller på något av de andra sjukhusen du nämnde utan jag föder på NÄL. Så nej det är ingen stort avancerat barnsjukhus, så faktum kvarstår det beror inte på vilket sjukhus man föder de stoppar i regel inte spontanförlossningar efter vecka 34+. Tänker inte diskutera detta vidare nu då jag är trygg i min kunskap och efter all kontakt med läkare och efter att ha bott på neo i flera veckor och bombats med information har jag inget behov av att driva detta vidare. Jag litar på alla de läkare jag haft/har kontakt med. Hoppas det gått bra med dig TS och att bebis inte vill kika ut riktigt än :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: