Annons:
Etikettmammor
Läst 3023 ggr
Surpan
2016-12-08 14:15

Träffa mammor?

Jag känner mig ofta lite ensam i det här med graviditeten eftersom jag inte direkt har någon i min närhet som har barn (i min generation). Jag räknas nog fortfarande som ganska ung här i Stockholm med mina 25år så jag är först bland syskon/nära vänner i alla fall.

Igår diskuterade jag och sambon detta. Hur gör andra som skaffar en massa vänner? Är det först på mammaträffarna efteråt man börjar knyta lite kontakter?

Jag har inte Facebook heller och jag har börjat förstå att det är där många hänger och pratar om saker.

/Surpan

Annons:
Lilolizeit
2016-12-08 14:31
#1

Jag fick god kontakt med flera mammor på föräldragruppen som var när sonen var ca 2-3 månader (korrigerat) å senare på öppna förskolan. Innan dess kändes det också rätt ensamt i graviditeten. Nu fick jag barn mer än 2 månader för tidigt så jag hann aldrig gå på de "förberedande" kurserna mvc anordnade heller, men där lär man väl annars träffa en del också tänker jag mig.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Surpan
2016-12-08 14:35
#2

#1 Man träffas ändå så pass ofta på föräldragrupperna att man får kontakt med de andra där? Öppna förskolan, där sa du något. Vi har en precis i närheten av hemmet. Men det är väl först senare man börjar gå dit antar jag.

/Surpan

Lilolizeit
2016-12-08 14:41
#3

Vi träffades varje torsdag i 2 månader tror jag. Det var en mindre grupp ca 8-10barn med föräldrar. Nästan hälften av oss fortsatte träffas på torsdagar efter träffarna var slut, men hemma hos varandra. :) har ännu kontakt med alla, i varierande grad, och sonen är snart 18 månader. Vid 2a föräldraträffen så fick vi info om öppne förskolan och då kom också en personen från ö-f för att promenera med oss bort till ö-f och gå på "studiebesök" där. Det var vid den åldern vi började gå på ö-f, gick då i gruppen för barn 0-6månader.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
2016-12-08 14:48
#4

Öppna förskolan kan man börja gå till när man vill. Vi gick även på babysim, där träffar man också folk…. och så mammaträffarna… :)

OlgaMaria
2016-12-08 14:55
#5

Tipsar om rullvagn.se 

Finns massor att välja på för dig som bor i Stockholm. Mest för de som har barn men det går säkert att använda det för att knyta kontakt när man är gravid också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
2016-12-08 15:49
#6

Förlåt om jag kapar dun tråd lite ts, men vilken ålder brukar man gå i föräldragrupper? Vi flyttar över halva landet så jag har skippat föräldragruppen här i Stockholm och tänkte hoppa in i Göteborg, men då är lillskruttan tre månader. Är det för sent? Känner liksom ts att jag är helt ensam. Ledsen igen om jag kapar tråden ts!

Annons:
OlgaMaria
2016-12-08 15:53
#7

#6 Fråga på Bvc. Kan hända att det är för sent men det kan finnas lite alla möjliga alternativ. Men kolla upp babyrytmik/sång på öppna förskolan. Och rullavagn.se Föräldragrupper är verkligen inget säkert kort. Inte alls säkert att folk där är intresserade av att umgås - men man kan ha tur.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
2016-12-08 15:53
#8

Kapa på bara! :)

/Surpan

[GråHäxa]
2016-12-08 20:57
#9

#6 Jag bor i gbg och vi hade vår första föräldrautbildnings träff när bebisarna var 2-3 månader. Sen var det sommaruppehåll så nästa gång var bebisarna 4-5 månader. Halva gruppen hade gått på förlossnings förbredande träffarna innan och hälften var nya. Sedan kom det någon som börja efter halva tiden också. Så det kan säkert finnas möjlighet att du kan hoppa på någonstans om inte annat. Det bästa annars tycker jag är öppna förskolan. Vi har en jättebra här i västra gbg som heter trädet. Dit är alla välkommen oavsett vart i stan man bor. Babyöppet är på onsdagar mellan 11-15. Med sångstund kl 12 och 14. Väldigt trevligt ställe faktiskt :-)

oh-la
2016-12-08 21:34
#10

#9, då kanske det finns hopp :) får ju självklart kolla med bvc också, hade hur som varit underbart att få träffa lite andra föräldrar och få prata med vuxna emellanåt :) tack för tipset om öppna förskolan också! Vi blir inga "riktiga" göteborgare, utan flyttar till kungsbacka, så det kanske blir lite långt :)

OlgaMaria
2016-12-08 23:05
#11

Oj, rullavagn.NU var det!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
2016-12-09 06:38
#12

Det verkar som att det kommer lite senare i så fall. Synd att det inte finns några gravidgrupper att gå och prata lite i.

/Surpan

[GråHäxa]
2016-12-09 07:30
#13

#10 Ja det kanske blir lite långt men det finns säkert något bra i kungsbacka med :) #12 Ordnar inte ditt BVC någon förlossningsförberedande träff? Vi var 8 st som sågs en gång i veckan i slutet av graviditeten.

Annons:
Surpan
2016-12-09 07:38
#14

#13 MVC anordnar kurser, men de är engångskurser i olika ämnen och man väljer vilka man skriver upp sig på. Så det är olika personer varje gång. Plus då att vi precis flyttat till en annan kommun men går kvar på MVC där vi bodde tidigare. Så det är en bit emellan oss och de andra föräldrarna där.

Det kanske inte är så vanligt att man känner sig lite ensam under graviditeten? Att det är därför det inte finns lika mycket stöd och grupper, för att behovet inte finns helt enkelt?

/Surpan

[GråHäxa]
2016-12-09 11:31
#15

MVC menade jag så klart inte BVC. Vad tråkigt att dom lagt upp det så. Jag tror inte alls det är ovanligt att känna sig ensam som gravid eller småbarnsförälder heller för den delen. Du kanske kunde nämna det på MVC att det vore trevligt med såna träffar? Så vet dom att det är något det finns behov av. Ett annat sätt att träffa folk på är om du tex är intresserad av att bära barnet i sjal/sele. Då finns det en hel community av folk som träfffas och hittar på saker. I bärsjalgruppen på facebook finns det många som är med redan när dom är gravida. Det är en riktigt härlig djungel att gotta ner sig i med möjlighet att träffa människor irl :-)

hellomissduh
2016-12-09 11:51
#16

Jag skulle också vilja säga att facebook är ett bra ställe att hitta andra gravida/med barn :) jag är med i två olika grupper, varav ena med gravida har dragit ihop ett gäng för att fika :) 

Så om du skulle kunna tänka dig att starta ett fb-konto tror jag att du kan hitta nån att umgås med :) ett tips bara :)

Emmaali
2016-12-09 12:01
#17

På öppna förskolan är du alltid välkommen! Oavsett om du är gravid, har ett spädbarn lr äldre barn. Personalen på ö.f brukar vara välkomnande o kan även ge tips på grupper o aktiviteter för gravida. Så kolla vart det finns o tveka inte inför att gå till olika så du hittar den som passar dig! Ta m dig några kronor o sätt dig där o ta en fika 😊

densomundrar
2016-12-09 13:40
#18

De flesta verkar hitta sina mamma kompisar på föräldragrupperna, våran grupp var dock bara 4 träffar och ingen träff skulle hållas efter förlossningen, vilket jag sett fram emot just för att knyta kontakter och för att träffa vuxna människor. Har planer på att gå till öppna förskolan när sonen blir lite äldre där jag bor, som inflyttad och som småbarnsförälder så känner jag mig ganska ensam. Har förstått att det är där man annars brukar träffa andra föräldrar.

hellomissduh
2016-12-09 14:50
#19

#18 Vad olika det är! Vi har 5 träffar innan förlossningen och så ska vi ha 10 träffar efteråt, upp till barnen är ca 1 år.

densomundrar
2016-12-09 15:14
#20

#19 låter skoj, hade gärna haft träffar, känner både ensam och hade varit roligt att prata med föräldrar med jämnåriga barn för att checka av vad som bör / ska / kommer hända i barnets utveckling. Just nu har jag typ ingen aning och försöker läsa mig till allt på nätet eller pratar om det här någonstans på forumet.

Annons:
hellomissduh
2016-12-09 15:27
#21

#20 Ja, det känns lite betryggande :) Tur att internet finns så man kan prata av sig lite och leta info :)

mollyt
2016-12-09 19:53
#22

Jag är 26år och bor i Stockholm, ses på fika? 😊

Jag har några kompisar som också har små barn nu, vilket är roligt! Men har också fått lite kontakt med mammor från föräldrargruppen men också via RullaVagn som jag såg att någon tipsade om här ovan! :) Vår dotter är 8,5 månad gammal.

Surpan
2016-12-09 21:16
#23

#22 Söt du är! Det gör jag gärna, även om jag nu blev lite nervös haha. Du kan väl PMa mig?

/Surpan

mollyt
2016-12-09 22:16
#24

Skickat! #23 😃

Upp till toppen
Annons: