Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 2409 ggr
jrv
12/7/16, 1:42 PM

Tidigt missfall - Måste man undersökas/få vård?

Hej!

Jag har troligtvis råkat ut för ett tidigt missfall.

Vi har försökt bli gravida i ca 3 månader. Runt 2 veckor efter min senaste mens började jag få rosa/bruna flytningar. Har haft det nu till och från i fyra veckor. Vissa dagar har det knappt varit något alls, andra dagar lite mer men aldrig som riktig mens. Färgen har varierat från väldigt ljust rosa och mer brunrött. Har inte haft några tecken på graviditet förutom att brösten varit extremt ömma. Tog ett graviditetstest i måndags och det visade ett svagt men tydligt streck för positivt. Strax efter att jag gjort testet kom det mer blod än det gjort de här veckorna, men ingen extrem mängd. Så fortsatte det under måndagen och tisdagen och igår eftermiddag kom något ut. En avlång, ganska stor klump. Aldrig sett något sånt förut och googlade på tidiga missfall och många bilder var på pricken det som kom ut. Efter det slutade brösten ömma helt och jag har fortsatt blöda lite och det har kommit lite mer mindre klumpar.

Låter det som ett missfall tycker ni? Kanske någon som varit med om samma?

Hur som helst så ringde jag barnmorskemottagningen och en gullig barnmorska jag pratade med där sa att det lät som att jag fått ett tidigt missfall, att det var vanligt och att kroppen oftast sköter det där själv. Hon tyckte inte att jag behövde komma in på en akut gynundersökning men att jag kan boka en undersökning om jag känner att jag vill. Nu är jag kluven om jag ska göra det eller inte. På henne lät det som att det inte var nödvändigt då jag inte har haft/har ont och inte blöder jättemycket och eftersom hon sa att kroppen oftast sköter det själv tolkade jag det som att jag inte behöver söka vård om jag inte känner att jag absolut vill?

Jag kan absolut tänka mig och föredrar till och med att låta kroppen sköta det själv även om det innebär att jag kommer fortsätta blöda ett par veckor till.

Min oro är om det kan vara så att kroppen inte får ut allt själv, att det ligger rester kvar som behöver medicinsk/kirurgisk hjälp att komma ut så som det är för vissa som då får tabletter eller måste göra en skrapning. Hur vet jag att jag inte behöver det om jag inte undersöks? Men eftersom barnmorskan inte sa att jag absolut måste undersökas utan kan göra det "om jag vill", och eftersom jag inte har ont, feber eller extrema blödningar kanske jag ska ta det som ett tecken att min kropp verkar sköta detta själv och inte behöver vård/hjälp med missfallet?

Annons:
Tjeja
12/7/16, 1:54 PM
#1

Håll koll på  hur du mår.  Om du får feber behöver du åka in och kolla.

Ring helst 1177 för rådgivning. De kommer troligtvis att säga samma sak typ.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alexzandra630
12/7/16, 1:57 PM
#2

Du behöver inte vara orolig sålänge du inte får feber eller att du får extremt ont. Annars så sköter kroppen det själv.

jrv
12/7/16, 2:04 PM
#3

#1 Tack för svaret! Jag mår bara bra än så länge men kommer såklart vara uppmärksam. Ringde 1177 också och hon pratade väldigt fort och osammanhängande med en dialekt jag inte riktigt hängde med på så där gick inte riktigt budskapet fram. Hon ringde till och med tillbaka efter 5 minuter och frågade om hon verkligen svarade på min fråga haha… Det kändes mest som att hon läste innantill från nätet kring missfall och sa väl hon också att jag kan boka tid för gynundersökning så en läkare får titta på mig om jag vill och sa att hon tyckte det kunde vara bra men att jag bestämmer själv. Gjorde mig inte klokare. Jag vill såklart om det är nödvändigt, om det kan vara någon risk med att inte göra det. Men behöver jag inte så slipper jag helst och lever på som vanligt bara. För jag lider inte av det som det är nu.

jrv
12/7/16, 2:08 PM
#4

#2 Tack för ditt svar! Så jag märker alltså om det är så att kroppen har problem med att ta hand om resterna från missfallet? Märker jag inget så fungerar det och allt kommer ut som det ska?

Intehärutandär
12/7/16, 2:12 PM
#5

Oftast behöver Du inte göra något mer än ta värktabletter om det gör ont. Om någon rest stannar, så kommer Du få ont och ev feber.

jrv
12/7/16, 2:14 PM
#6

#5 Tack! Kanske är så enkelt att bara lyssna på kroppen. Just nu mår jag ju bra och har inte ont alls. Det är ju bara blödningen som stör men den går väl över av sig självt när det är "klart".

Annons:
Tjeja
12/7/16, 2:14 PM
#7

Det brukar inte vara någon större fara med tidiga missfall.

De flesta gånger vet man ju inte ens om att man haft en graviditet. Det du behöver vara uppmärksam på är tecken på infektion. Dvs om du får mer ont än vanligt vid mens, börjar må mer illa än vanligt och framför allt, om du får feber.

På  1177 är det tyvärr så att får den som svarar en fråga de själva inte är kunniga på så läser de innantill på nätet i sitt symtomprogram.  De flesta som jobbar där har lång erfarenhet och mycket kunnande inom något område de jobbat länge i. Men de områden dem inte jobbat med kan de behöva använda sitt programstöd för att svara på.

Jag hade i alla fall inte oroat mig om jag var du i nuläget om du ändå mår bra/som vanligt vid mens. Men om mensen hänger kvar i mer än 10 dagar eller du börjar känna feber o s v så skulle jag ringa gyn och åka dit direkt istället för akuten. 

För din egen ro skull så du slipper fundera kan du ju ringa någon gynmottagning redan nu och rådfråga hur akut de tycker att det är. Eftersom den på 1177 inte kunde ge dig något tydligt svar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alexzandra630
12/7/16, 2:14 PM
#8

Precis. Kroppen är rätt fiffig på så vis att den säger till om något är fel. Jag valde att åka och kolla mig en månad efter mitt missfall. Mest för att lugna mig själv. Gyn gjorde bara en vaginal undersökning och frågade lite hur jag mådde. Tyckte det var skönt att få reda på att allt såg normalt ut. Men det var egentligen inte nödvändigt och kommer nog inte göra det igen om jag skulle få ett till tidigt missfall.

jrv
12/7/16, 2:38 PM
#9

#7 Absolut ska vara uppmärksam på det. Har ju haft den här blödningen till och från i 4 veckor, men tänker att från och med igår då "det" kom ut så kan jag ge det 1-2 veckor och har det inte slutat blöda då eller jag får ont eller feber så ringer jag gyn. Men fortsätter jag må bra och blödningen upphör så kan jag bara gå vidare utan att oroa mig.

Jag tänkte också göra det men tänker att jag ändå pratat med en barnmorska som sa att det inte lät akut och jag tror att ju mer jag ringer runt desto mer förvirrad blir jag av alla olika röster. Verkar ändå som att jag kan vara lugn och avvakta så länge jag inte får ont/feber?

jrv
12/7/16, 2:42 PM
#10

#8 Ja det är väl lite det jag tänker också, att man vill få bekräftat att allt ser normalt ut. Men samtidigt känns det skönt att bara släppa det, lita på kroppen som inte signalerar att det är något fel och bara gå vidare, blicka framåt, försöka igen.

Tjeja
12/7/16, 2:49 PM
#11

Då tycker jag att du fortsätta lyssna på din kropp. Så länge du inte får feber är det ändå ingen fara på taket.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: