Annons:
Etikettallmänt
Läst 2531 ggr
[freeatlast]
2016-12-06 09:15

Erfarenheter av vändningsförsök?

Ja, som rubriken lyder, är det nån som vill dela med sig av sina erfarenheter när det gäller vändningsförsök? Och planerat snitt? Man har konstaterat att vår lilla bebis ligger i säte och har gjort det i minst tre veckor nu. Jag är i vecka 33+1. Antar att det fortfarande finns möjlighet att den vänder sig eftersom det är ett tag kvar, men vill ändå förbereda mig lite på att det kan bli vändningsförsök och ev. snitt. Så om nån vill dela med sig av erfarenheter vore det toppen!

Annons:
Fien
2016-12-06 10:06
#1

Jag har inte erfarenhet själv men tre av mina vänner har gjort vändningsförsök, det har gått bra för alla tre vilket har lett till en vaginal förlossning. Jag känner ingen där ett vändningsförsök inte lyckats…. man får någon tablett som gör att livmodern ska slappna av typ. Två av dem upplevde inget obehag och var positivt överraskade över hur enkelt det var medan den tredje tyckte det kändes lite obehagligt… det är nog väldigt individuellt. Planerat snitt blir det ju om vändningsförsöket inte lyckas… brukar väl planeras ca 10 dagar innan bf i så fall.

Marvel-lous
2016-12-06 10:21
#2

Följer gärna och undrar om de även gör vändningsförsök om bebis ligger på tvären/snett nedåt?

Sarah
2016-12-06 11:31
#3

#1 Nej. Det måste inte bli planerat snitt, det beror på bäckenet och om man vill föda i säte. Sen blir planerade snitt på BF som tidigast för de flesta.

Fien
2016-12-06 12:18
#4

#3 menade mer att om vändninfsförsöket lyckas så är det ju inte ens relevant i ts fall…. känns också som att det hör till ovanligheterna att man föder i säte… Vågar man vänta så länge som till bf med planerat snitt? Många förlossningar startar ju innan bf…. min syster är född med planerat snitt och det planerades 10 dagar innan bf…. kan ju såklart har ändrats sedan dess men hade jag haft planerat snitt hade jag inte velat ha det på bf, utan lite innan….

Sarah
2016-12-06 12:55
#5

Jepp, man väntar. En kompis fick tom gå över tiden. Hon var helt knäckt efter att blivit lovad snitt två veckor innan på grund av trauma då första barnet föddes, samt riskgraviditet. Hon åkte in 5 gånger för planerade snitt och blev hemskickad varje gång med motiveringen att det inte var dags… Hinner värkarna komma igång, ja då snittar man då när man kommer in.

Velinga1984
2016-12-06 14:18
#6

#1 En tjejkompis fick tid för igångsättning med 4e barnet nu i höstas. Dock ändrade bebisen läge mellan säte och ruckbar under tiden hon fick värkstimulerade. Till slut visste inte läkarna hur bebisen skulle tänkas födas, och när de vid sista kontrollen innan tagning av vattnet så låg han på sidan. Barnmorskorna ville ta vattnet och låta barnet välja säte eller huvudet först. Men min tjejkompis stod på sig och vägrade föda vaginalt om de inte kunde garantera hur han skulle födas. Till slut fick hon planerat snitt då det inte kunde bedömas hur. 

#5 Nej, det är inte alltid man väntar till BF men man vill oftast ha så nära som möjligt ifall alla mår bra.

Annons:
[Smulan_88]
2016-12-06 14:36
#7

Planerade snitt sker i regel i (Värmland) senast i v.39+0 för att undvika eventuella risker om förlossningen skulle starta, detta gällde iaf i december 2015. Fast handlar det om andra orsaker än medicinska kan säkert sjukvården dra ut på det då det är billigare för dem med en vaginalförlossning.

MinnaJosefin
2016-12-06 15:11
#8

Min kompis var på vändningsförsök, kommer dock inte ihåg vilken vecka. Han ville inte vända på sig så det blev planerat snitt 2 veckor innan bf. Allt gick bra:) hon födde sin andra son för några månader sen, vaginalt. Dock blev hon irriterad på bm under förlossningen då hon hade planerat att ha epidural och pratat med detta med sin bm, men när hon var mitt i värkarbetet sa dom till henne att hon inte fick epidural då hon har snittats innan.. men det är ju en helt annan fråga:)

Fien
2016-12-06 15:53
#9

#6 låter ju inte roligt och jag hade nog gjort samma sak om man inte kunnat garantera huvudet först…. men jag tror ändå att det hör till ovanligheterna att föda i säte då det är en rad faktorer som spelar in… bäckenstorlek, mängd fostervatten, hur stort barnet är….även om det såklart alltid finns undantag… Läste precis på 1177 att ungefär hälften av alla vändningsförsök lyckas.

[GråHäxa]
2016-12-06 22:35
#10

Jag gjorde vändningsförsök som jag tyckte var jätteobehagligt och valde att avbryta. Fick planerat snitt 10 dagar innan BF. Detta var i gbg i april detta året.

#8 Varför kunde hon inte få eda pga att hon snittats tidigare? Finns det någon riktig anledning till det eller var det bm som hade konstiga idéer?

Intehärutandär
2016-12-06 22:52
#11

Min ängel låg på sniskan och roterade ända till slutet. Var på vändningsförsök i v 37, det gick bra då för hon låg i tvärläge och de behövde inte putta så mycket. 

Hann inte bli obehagligt då, däremot var medicinen obehaglig. De ville att jag skulle hoppa upp på benen direkt efter fast benen inte bar mig och byta rum. 

Allt kändes bra där och då. Dock vände hon sig igen och då jag missade ett BM-besök så fick jag en vändnings-tid i v 39+6 på morgonen. 

Hann dock få värkar kvällen innan, så vi var på förlossningen vid 04:00 och fick beskedet att hon avlidit då värkarna startade. Hon låg då i säte och är född stilla så med. Min BM berättade att snitt vid säte skulle tas bort, så länge ingen fara finns. 

Hade min dotter levt och hjälpt till, så hade det gått smidigare. Nu fastnade hennes livlösa armar ovanför huvud och fastnade. Dock sprack jag ingenting och blödde minimalt med. 

Däremot så skulle de haft bättre koll efter vändning, då hade de upptäckt att de gjorde så vattnet sipprat ut. 

Att föda vaginalt i säte är inga bekymmer vanligen alltså. Min mor är född i säte, min en väninnas son är föd i säte år 2000, 

Ligger bäbis i tvärläge vid förlossning så gäller det att lägga sig på rygg snabbt och ringa ambulans. Så de kan hålla undan navelsträngen som annars trillar ner i hålrummet huvudet skulle legat i - och då värkarna startar, så brukar bäbis hitta vägen ut med hjälp av värkar. Och klämmer då navelsträng med huvud.

Pontiac57
2016-12-07 01:20
#12

Min mamma gjorde vändning med mig när hon va i v 36 och det lyckades. Hon tyckte det va lite obehagligt men gjorde inte ont. När jag fick grabben blev det akutsnitt och jag skulle aldrig råda någon till snitt om det inte är ett måste, jag hade fruktansvärt ont i 3 månader och nu 11 månader senare kan det göra ont vid tunga lyft…

[GråHäxa]
2016-12-07 07:08
#13

Och mitt snitt gjorde knappt ont alls. Jag fick en fin upplevelse så det kan verkligen vara olika det där.

Annons:
MinnaJosefin
2016-12-07 08:07
#14

#10 finns risk för att livmodern går i sönder, sa dom. Jag frågade henne inte mer om det, så kan inte svara på varför det blir så, kanske går att kolla upp:)

Velinga1984
2016-12-07 08:18
#15

#9 Nej jag tycker det är konstigt att man vill låta mamman föda när man inte vet hur bebisen kommer födas. Min tjejkompis ville ha en vaginal förlossning och kunde tänka kan sig säte. Men som Snövit skriver så finns risken att navelsträngen hamnar i kläm när väl barnet börjat rotera. #14 Vad jag har hört så beror det på att man inte vill riskera att snittet i livmodern spricker vid värkarbetet och man undviker därför smärtlindring där man "tappar" känseln. På tal om ont efter snitt, det är verkligen olika. Jag har tre planerade snitt, ett räknas som akut då det blev bestämt 24 timmar innan. Efter första snittet var jag aktiv direkt på BB och gick långpromenad 4 dagar efter. Efter andra snittet hade jag skitont länge och levde flera månader med smärtlindring. Hade ont vid lyft och undvek länge att bära allt utom bebisen. Efter tredje snittet åkte jag hem när bebis var 2 dagar och det lilla blåsljudet från dagen innan var borta. Började träna hemma när han var 3 månader och började styrketräna när han var 6 månader. Nu är han 9 månader och jag tränar på gymmet flera timmar i veckan. Han väger strax över 12 kg och 3 åringen väger 19 kg men märker ingenting av snitten (har två) varken när jag tränar eller lyfter barnen.

MinnaJosefin
2016-12-07 08:59
#16

#15 så kan det säkert vara!:)

[Smulan_88]
2016-12-07 10:20
#17

Har också hört det med edan, men (då jag blev snittad med första) så kan de sätta spinalbedövning, den brukar de sätta innan edan i regel och tar bort smärttopparna. Att rekommendera oavsett vid en vaginal förlossning. Sen brukar de föra in en "elektrod" som mäter trycket i magen om man blivit snittad innan just för att fortare se om risk för ruptur i gamla snittet finns. Sen om man blivit snittad en gång så är alltid kommande förlossning en så kallad "riskförlossning" så de har större koll på en, det samma gäller vid diabetes och sätesfödsel. (Säkert fler ändå) men det är de jag känner till ;) Vad gäller vändningsförsök så brukar de väll vilja oavsett utgång att förlossningen/snittet sker under samma vecka då vändningsförsöket i sig innebär en risk för moder och barn (om än liten). Men det kanske är olika i olika län.?

Upp till toppen
Annons: