Annons:
Etikettallmänt
Läst 1121 ggr
MinnaJosefin
2016-12-04 20:01

Halsbränna!

Hej! Ni som lider av halsbränna, hur känns den för er och vad gör ni för att lindra den? Äter ni medicin? Med sonen (och nu) så upplever jag som ett tryck som stiger genom bröstet, upp i strupen. Men när jag försöker rapa så kommer det ingen rap eller kommer det en liten rap men känns även som om man måste stoppa rapen annars kommer det, vad jag antar är, kräk… men jag upplever aldrig att det bränner. Jag har bara antagit att detta är halsbränna, det kommer när jag ätit, speciellt dagar då jag ätit mycket mer än vanligt…

Annons:
Intehärutandär
2016-12-04 20:12
#1

Undvik citrus-produkter. Lindra med mjölkprodukter och höj sängens huvudända.

Vixxen
2016-12-04 20:16
#2

Samarin är en underbar hjälp!

Fien
2016-12-04 20:17
#3

Jag fick halsbränna på slutet i förra graviditeten… bästa sättet att beskrivas det är väl att det brände i halsen…. jag tog några tuggtabletter, minns inte nu vad de hette, det var en blå förpackning som man kunde köpa receptfritt och som man fick ta som gravid. Låter mer som att det börjar bli trångt i magen för dig och att det trycker på magsäcken, ffa om du får som kräk i halsen. Det fick aldrig jag när jag hade halsbränna, kändes mest väldigt obehagligt när det brände. Ett tips i så fall är nog att dra ner på portionerna och försöka äta oftare istället… vilken vecka är du i?

MinnaJosefin
2016-12-04 20:20
#4

Går in i vecka 21 imorgon, med sonen fick jag inte dessa problemen försen vecka 30 någon gång.. sambon har nu köpt samarin i brustabletter, då är det lugnt att äta dom? :) rapar så sjukt mycket just nu, samtidigt som det trycket sprider sig uppåt, så obehagligt..

RoxannaS
2016-12-04 21:11
#5

#3 Tänker nog på Novalucol. Dem är kanon. Men man bryter effekten av dem om man tex dricker då dem lägger som ett extra lock på magen så de inte kommer upp. För att få bort det sura kan du fråga din barnmorska om du kan äta omeprazol. De åt jag 40 mg hela graviditeten typ. Visserligen pga magkatarr. Så jag tror 20 mg räcker


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MinnaJosefin
2016-12-04 21:16
#6

#5 drack nyss ett glas samarin och det hjälpte nästan direkt! Omeprazol har jag ätit till och från under 4 års tid pga min ibs och magkatarr… har dock inte ätit dom på länge då järntabletter har gjort min mage rätt stabil. Men det kanske funkar med omeprazol då:) ska köpa novalucol med! Tack för tipset!

Annons:
Fien
2016-12-04 21:18
#7

Ja Novalucol var det! Kändes som en befrielse efter att jag tuggat i mig en sådan tablett! Men skönt om samarin funkar för dig nu!

MinnaJosefin
2016-12-04 21:26
#8

Har läst mig till att samarin tydligen inte är helt okej pga salter i det… så kanske ska köra på novalucol istället. Synd bara att jag tyckte samarinen funkade så bra då haha. Men det gör säkert dom andra då också:)

Liltith
2016-12-04 21:30
#9

Samarin och Novalucol fick jag ok För hos BM sist :) jag har såna bruspåsar. Skulle dock inte ta mer än rekommenderat sa hon.

MinnaJosefin
2016-12-04 21:36
#10

#9 aha så bra! Men då testar jag novalucol med, så ser jag helt enkelt vilket jag tycker funkar bäst:)

PerhapsimAnna
2016-12-04 22:08
#11

Jag körde med galieve (tuggtablett som är ok när man är gravid) förra graviditeten och det hjälpte direkt och vääääldigt länge, dock mådde jag lite illa av smaken men det var helt klart värt det!

MinnaJosefin
2016-12-05 09:00
#12

#11 tar en tur till apoteket idag med alla era tips, ska se vilket som hjälper bäst:) det la sig direkt efter samarin igår, nu när jag varit uppe ett par timmar och åt nyss så kom det direkt… suck

Dexterr
2016-12-05 09:54
#13

Samarin och novaluzid är det enda som hjälper när jag har halsbränna.

Annons:
Dexterr
2016-12-05 09:54
#14

Samarin och novaluzid är det enda som hjälper när jag har halsbränna.

PerhapsimAnna
2016-12-05 10:16
#15

Du kan även testa torrt knäckebröd för att lindra det värsta, det suger åt sig magsyran väldigt bra och stillar hinder samt illamående bra också!

Melliaa
2016-12-05 11:54
#16

Kan tipsa om Gaviscon, har tidigare haft som du beskriver som ett tryck över bröstet och upp i strupen, men senaste dagarna övergick trycket till att bli brännande också, för några dagar sen var det riktigt hemskt, ville slita ut halsen så mkt det brann, spydde tom klar vätska… testade Gaviscon igårkväll för första gången och när jag lade mig sen så hade jag ett litet tryck över bröstet/halsen (som kändes minimalt med tanke på hur hemskt det varit innan) och några minuter senare försvann det också! Kunde somna med ett leende ;) Den var inte jättegod att tugga på men handlar om 10 sekunder och sen börjar den värka inom en halvtimma och ska hålla i några timmar! Men fy för halsbränna, hemskt att ha det!

MinnaJosefin
2016-12-05 21:39
#17

#16 åh, men det måste jag ju testa! Tack snälla för alla tipsen ni gett:)

jackiejohn
2016-12-05 22:05
#18

Omeprazol, Onaka filmjölk, sötmandel och gaviscon är mina bästa tips! Äter omeprazol dagligen och gjort sen vecka 17-18 denna gången. Nu är jag i vecka 33+6 så får jag hjälpa den på traven vissa dagar med antingen gaviscon, Onaka filmjölk eller sötmandel. Äter lite och ofta och undeviker tyngre mat efter klockan 18.00 men ett glas filmjölk innan sängen har hållt halsbrännan och hungrig mage nöjda de senaste kvällarna :)

MinnaJosefin
2016-12-05 23:04
#19

#18 onaka filmjölk, är det någon speciell sort, aldrig hört talas om den? Jag kan ju inte dricka mjölk, yoggi eller fil pga min ibs, magen blir uppror då..

jackiejohn
2016-12-06 08:13
#20

19# Jadu..vet egentligen inte riktigt vad som är speciellt med den men det är den jag blev rekomenderad och tycker den har bättre effekt och smakar bättre än tex vanlig A-fil. Den står i kyldisken tillsammans med de vanliga filsorterna, förpackningen är röd/vit.. finns även en som heter kefir och den är grön/vit haha 😬 Men tål du inte mejerier så får du stryka filen..tror inte den jag menar finns som laktosfri.

Annons:
bohan85
2016-12-06 19:43
#21

Gaviscon tuggtabletter är inte goda men de ger omedelbar lindring. Jag kan vaknar upp med ett ryck och det bränner i halsen, så obehagligt!! Så dessa tabletter finns alltid vid min säng!

Upp till toppen
Annons: