Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 3735 ggr
Surpan
2016-12-02 08:04

Hur länge jobba?

När slutade/slutar ni jobba innan beräknad födelse?

Tog ni ut semester, gravidpenning eller blev sjukskrivna?

Jag ska ha barn om dryga tre månader och mår ganska bra ändå. Lite illamående till och från och lite seghet/trötthet och ont i ryggen. Ingenting som känns överdrivet tufft att leva med. Min chef frågade mig igår hur jag mådde och bad mig att säga till när jag känner att det tar emot så att han kan fixa in någon vikarie.

Jag har ett  fritt arbete där jag kan jobba hemifrån och flexa tider.

Jag hade väl tänkt att jag skulle jobba fram till typ 2 veckor innan, och då gå på föräldraledighet men jag vet inte om det är för optimistiskt?

/Surpan

Annons:
Fien
2016-12-02 08:25
#1

Jag jobbade fram till 2 veckor innan bf. Vi hade bf den 8 januari så blev ju ganska naturligt att vara ledig över jul och nyår och trettonhelgen :). Jag mådde också bra, fick dock kapraltunnelsyndrom så jag var sjukt svag i händerna… funkade bra med mitt fria skrivbordsjobb men hade jag haft ett mer fysiskt tungt arbete hade jag nog inte klarat det.. då hade jag tappat grejer tror jag… är gravid nu igen och planerar att jobba så lönge jag mår bra! Men kan kanske vara skönt att ta det lite lugnt ett par veckor innan bf, man är ju rätt tung och osmidig på slutet. Denna gång har vi bf 30 juni så tänkte ev ta lite semester i midsommarveckan och framåt :). Har ju dock en 2,5 åring hemma då så hur lugnt det blir vet jag inte… haha!

soundtrack
2016-12-02 08:49
#2

Jobbar som sjuksköterska på en tung vårdavdelning. Med första Gick jag på GP 7 v före BF, mådde så väldigt bra och hade kunnat jobba några veckor till utan problem men det var sommar så det ville jag inte ;) Haransökt om GP denna gången också, kommer då gå 8 v innan BF. Hade en tanke om att jobba längre denna gången (för det är rätt tråkigt att gå hemma och skrutta i 2 mån mitt i vintern om man mår bra..) men vi har en tuff situation på jobbet just nu på olika sätt så jag är inte det minsta sugen på att jobba längre än nödvändigt.

Alexzandra630
2016-12-02 10:31
#3

Jag kommer gå senast 8 v innan BF. Troligtvis innan dess om jag bara får igenom sjukskrivingen. Jobbar på ett äldreboende med väldigt stor vårdtyngd. Dessutom är det väldigt trångt så kommer nog inte få plats så länge till i vissa arbetsmoment.

bohan85
2016-12-02 10:51
#4

Första gick jag hem v 36+0. Mest för att jag hade lite semster att ta ut och började känna av fogarna och har ett rörligt jobb inom vården men inte rätt till grav.penning där jag jobbar.

Nu med andra barnet så går jag hem i v 35+4 för och tar lite semester över jul. Är tröttare denna gång men kan ju inte sova när jag vill som med första barnet.

oh-la
2016-12-02 11:02
#5

jag fick i september, så jag kunde ta ut sommarsemester ganska bra i samband med det. tog ut 5 veckor och höll på att bli helt tokig hemma! var så uttråkad! skulle nog inte för egen del göra annorlunda. jobbar statligt, uniformerad i myndghetsroll och ganska utsatt. hot och våld förekommer, så jag tyckte ändå det var ganska skönt det sista. två veckor hade annars räckt alldeles utmärkt.

jackiejohn
2016-12-02 12:22
#6

Första var beräknad 20/1-15 och jag skulle gå på gravidpenning 22/11-14 men hann aldrig det då hon föddes 20/11-14 så jobbade hela vägen fram. Är nu beräknad 16/1-17 och har varit sjukskriven sen 19/8 och är sedan 18/11 beviljad gravidpenning. Denna gången pga smärta från fogarna och magen samt att jag klassas som risk för prematur igen. Jobbar som undersköterska på demensavdelning nu dagtid och med dottern jobbade jag på samma ställe fast natt. Jag går gärna hemma denna gången för att öka chanserna att bebis stannar i magen och för att jag helt enkelt har ont av fogarna framförallt. Sen är det trist då jag har strula förmaningar om vad jag får och inte får göra, har som tur familjen nära så blir mycket kafferep numera för min del men så länge bebis är kvar är jag nöjd :)

Annons:
Lilolizeit
2016-12-02 15:48
#7

Jag hade nästan identiskt som #6, hade bf 21 augusti, beviljade gravidpenning fr.o.m. 22/6, men tog semester 1 vecka innan och sonen kom i v30+6, den 19/6. Är gravid nu å räknar med att vara hemma minst 2 månader innan med gravidpenning, får se om jag får ihop semester att ta ut innan, föräldrapenning för sonen eller om ja blir sjukskriven. Å precis som #6 jobbar jag dagtid som usk på ett demensboende och under förra graviditeten jobbade jag på samma ställe fast natt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MinnaJosefin
2016-12-02 15:59
#8

Har bf i slutet av april och går på mamnaledighet slutet av februari:)

[Thiah]
2016-12-02 16:51
#9

Eftersom jag bor i Finland måste jag gå på ledigt senast 30dagar(röda dagar räknas ej) innan BF. Ganska skönt :)

Crunchy123
2016-12-02 16:53
#10

Jag har bf i slutet av juli. Är det mest lönsamt att ta ut semester innan eller ta ut gravidpenning/föräldrapenning/sjukskrivning och spara semestern? Jag har inte så bra koll på detta ^^ har ett ganska stressigt och både fysiskt och påfrestande arbete.

hellomissduh
2016-12-02 21:27
#11

Har bf 30 januari, jobbar inom tung fordonsindustri. Så from igår går jag på gravidpenning, 2 månader innan :) hade aldrig klarat av att jobba längre, kroppen började säga ifrån redan för några veckor sen. Ska bli skönt att bara gå hemma och ta det lugnt och förbereda för bebis ankomst :)

Fien
2016-12-02 22:40
#12

#10 ta ut semester om du har!! Spara dina fl dagar till senare. En arbetsgivare kan neka dig semester men de kan aldrig neka dig fl om du ansöker två månader innan du vill vara ledig. Fl är också semester grundande så du får nya dagar….

Sarah
2016-12-03 08:35
#13

Jag hade planerat att gå ca 8 veckor innan bf, för att jag visste att vi behövde flytta och kände att jag behövde tid. Hade inte med mitt jobb att göra. Men, blev sjukskriven innan det.

Annons:
Skogskvinnan
2016-12-03 12:11
#14

Första barnet jobbade jag till 1/5 och hade bf 10/5. Barnet kom 24/5 och jag höll på att bli tokig av att gå hemma.

Andra barnet. bf 6/1 och jobbade fram till skolornas jullov. Barnet född 20/1 samma där, höll på att bli galen av att vara hemma.

Väntar tredje nu. bf 19/2. Kommer att jobba fram till 21/12 och sen ska jag vara hemma. 

Arbetar som lärare och börjar väl bli till åren nu, så jag tycker att det ska bli skönt med lite ledighet och lugn och ro hemma innan det är dags för en tredje liten vilding :)

Pontiac57
2016-12-03 22:47
#15

Jag gick på gravidpenning from v 32 pga att min chef inte ville sammarbeta med mig. Jag hade dock gärna jobbat minst en månad till om jag kunnat fått en bra körning. Jag kör lastbil

Intehärutandär
2016-12-04 18:40
#16

Första barnet gick jag på sjukskrivning i v 12 ungefär. Men min ängel var jag redan sjukskriven.

Madde
2016-12-04 18:56
#17

Jag skulle ha slutat 60 dagar innan och tagit ut graviditetspenning men jag blev sjukskriven i lite mer än 4 månader pga foglossning och smärta i magen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Surpan
2016-12-05 06:50
#18

Hm… Verkar som att de allra flesta gick på ledighet tidigare än vad jag hade tänkt i alla fall. Jag får fundera på det. Kanske går tidigare eller så kör jag på. Skulle jag må väldigt dåligt så får det väl bli ensjukskrivning annars.

/Surpan

Fien
2016-12-05 07:56
#19

Så tänker jag också #18. Jag blir väldigt lätt uttråkad och eftersom jag har ett jobb där jag mest använder hjärnan så jobbar jag mer än gärna så länge jag mår bra! Men åker man på några jobbiga symptom så får man ju ta det då.. då kan man kanske gå ner i tid om man känner att man ändå orkar jobba lite till :).

bohan85
2016-12-06 19:42
#20

#18;  ska dock tillägga att jag var rejält uttrkad av att gå hemma. Efter att ha städat allt och gjort allt möjligt så var det bara trist. Mina kompisar jobbade ju och mannen likaså. Som tur är fick jag barn några dagar före bf. Annars hade jag nog dött av tristess. För även om hjärnan ville mycket så orkade kroppen inte lika mycket.

Annons:
mollyt
2016-12-09 20:14
#21

Jag gick hem 2,5 vecka före BF. Jobbar på sjukhus men inte speciellt tungt (inga lyft) jobb. Jag tog semester för att jag vill spara så mycket jag kan på föräldrardagarna.

malinroth
2016-12-09 22:12
#22

Jag blev beviljad graviditetspenning 60 dagar innan bf. Kämpade dock på ett tag till och var väl ledig i nästan en månad tror jag. Med facit i hand skulle jag nog gått lite tidigare, mådde så mycket bättre när jag slutade jobba. Bara en sådan sak som att kunna ta igen lite förlorad nattsömn under dagen och att slippa massa tunga lyft och andra fysiskt jobbiga moment.

JossanH
2016-12-11 08:41
#23

Med första gick jag hem ett par dagar innan midsommar och hon föddes 9 aug. Hade kunnat jobba längre om det inte vore för att vi nyligen flyttat och det i regel tog 2- 2,5 timme enkel resa för att ta mig till jobbet med kollektivtrafik. Att köra var otänkbart då jag blev så otroligt trött efter en halvtimme och då var det en timmes körning kvar.. Den här gången arbetar jag med ganska mycket tunga lyft så får se hur länge jag klarar sv jobbet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

densomundrar
2016-12-11 18:37
#24

Jag mådde ganska bra när jag var gravid men var sjukskriven 25% sista 1 1/2 månaden innan bf. Jobbade fram till dagen efter bf (det var en fredag) och födde på onsdagen nästföljande vecka. Enligt läkaren så var det vanligaste att man tog ut fp en månad innan men den ville jag ju spara till bebisen liksom övrig ledighet. Ångrar att jag inte tog ledigt lite innan för att vila upp mig och kunna pyssla lite hemma men det kommer jag att göra, om jag kan, om det blir ett syskon. Skulle gärna vara hemma 2 v innan bf då.

Upp till toppen
Annons: