Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 2511 ggr
[Smulan_88]
2016-11-30 22:18

Mycket privat fråga till omföderska med tidigare förlossningsskada..

Jag är nu gravid med mitt tredje barn i v.17 och funderingarna på beslut har redan nu börjat att mala lite i huvudet. Lite fakta om mig och min situation och återkommer med fundering om någon orkar läsa och skulle uppskatta vad ni själva beslutat eller hur det gick…. Mitt första barn va "väldigt" stort 4540 gr. Värkarna började komma på en torsdag och på lördag morgon (06:00 ca) åkte vi in till förlossningen efter mycket kämpande och gått "hela vägen" till krystvärkar så insågs det att det inte skulle gå, jag och bebis mådde hela tiden bra så urakut va det absolut inte med det beslutades om ett akut snitt. 15:05 på söndagen var hon ute. Baby två; gjorde att jag hade mer kött på benen och krävde av min Barnmorska att ett tillväxtultraljud skulle göras för att undvika en lång förlossning med samma slutgång som den första. Fortfarande med hopp om en vaginal "lyckad" förlossning (vad nu det innebär ;)) Hur som helst han beräknade flrloasningsvikt va 3910 gr och det va även det han vägde när han kom ut (till min lättnad)… MEN då han hade svårt att ta sig förbi "benkanten" så tog de hjälp av sugklocka vilket resulterade i en 3:e gradens sfinxlerruptur…. den läkte fint och vid efterkontrollen ansågs allt se bra ut.. Det som börjat att snurra i huvudet är om någon annan fått en liknande ruptur och det vid komma de förlossningen gick bra? Jag har ju gjort ett snitt men förser helst "normalt" då det är betydligt snabbare återhämtningstid vis vaginal förlossning. MEN jag vill samtidigt inte riskera en eventuell inkontinens om jag har möjlighet att avstå och välja snitt. Förstår ni mina tankar… hur har ni gjort och hur gick det för er? (Sorry för långt inlägg)

Annons:
Tjeja
2016-11-30 23:59
#1

Förstår dina tankar mycket väl. Tyvärr har jag ingen erfarenhet nog att svara på din fråga bara. Hoppas någon som kan gör det snart däremot.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[TanatosNyx]
2016-12-01 20:55
#2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26676912

Visst det finns en viss ökad risk för en ny ruptur, men med förebyggande åtgärder är chanserna ändå goda att en ny vaginal förlossning går utmärkt. 

Det man bör göra är att göra tillväxtultraljud för att hålla koll på bebisens storlek, och märker man att bebisen håller på att bli jättestor, då bör du få en igångsättning innan så sker.

Det är framförallt vid instrumentiell förlossning som riskerna ökar, utan verktyg så är det bara en marginell ökad risk för dig jämtemot en förstföderska. 🙂

Epidural innebär också en viss risk, då man inte känner på samma vis och kan råka trycka på för mycket så man skadas, men det var vad jag förstår inte problemet i ditt fall.

Upp till toppen
Annons: