Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1056 ggr
RoxannaS
2016-11-30 11:41

Pco/pcos - medicin för äl

(Förlåt om det hamnar i fel kategori, hade svårt att avgöra vart den passade bäst) Pratade precis med gyn nu, som hade lovat uppföljning efter mitt MA i augusti. Och fick då förklarat att de kanske inte är pco/pcos jag har ändå. Tänkte kolla med er vilka symptom ni har som har gjort att ni fått diagnosen. Just nu får jag bara hemska smärtor (har sen i augusti) bara kommit på vänster sida, troligtvis från äggstocken. Och via ultraljudet vi gjorde så hade jag massor med äggblåsor, de vill säga mer än det normala man har. Men ägglossningen dyker inte upp ändå. Vad kan den saknade ägglossningen då bero på? Läkaren trodde nu helt plötsligt inte att de var pcos för att jag haft mens varje månad, som max har den hoppat mellan 1-2 veckor "bara". Jag har inte haft någon ägglossning sen aborten. Mensen är tunn, mer rosa och mer slem än blod. Inte haft några ÄL flytningar heller. Inga känningar alls. Mer än smärtorna. Fick då även höra att tabletterna man kunde få för att få hjälp att få igång ägglossningen inte tillverkas längre…


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Surpan
2016-11-30 12:03
#1

Jag har pco och fick diagnosen genom att de först gjorde ett ultraljud där de hittade många äggblåsor. Sedan tog de blodprov som visade högt testosteron, och sedan tog de ett till blodprov i nästa cykel för att kontrollera att det första inte bara var tillfälligt. Då hade jag fortfarande högt testosteron. Har du inte gjort något blodprov?

/Surpan

RoxannaS
2016-11-30 13:45
#2

#1 Nej på gyn läkaren låter det som att man måste gå fertilitetsutredningen för att kunna få den diagnosen. Hon började babbla om symptom såsom utebliven mens osv. :/ Läser man om det på tex 1177 så står de ju bland annat om finnar, mycket hår på bland annat lår och ansikte osv. Och de stämmer ju också. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Glow487
2016-11-30 14:03
#3

Man behandlar pcos bl.a. med metformin. I Sverige gör man dock inte det, för att man bl.a. inte tror tillräckligt på det amerikanska studierna. Metformin är ett vanligt läkemedel i Sverige, men inte för det ändamålet. Pcos ska bekräftas med blodprov.

Melliaa
2016-11-30 15:28
#4

Jag har alltid haft oregelbunden mens men aldrig helt uppehåll, den har kommit med 30-50-90 dagars skillnad och allt däremellan men reagerade ändå inte på det då eftersom jag var så van. Kom dock en punkt när jag helt plötsligt fick en blödning som höll i sig i över en månad och då kollade jag upp det, där de kunde se att jag hade många fler äggblåsor än vanligt samt att min oregelbundna mens plus höga halter av testosteron stämde in på PCOS. Fick bara höra att jag var en "lindrig" PCOS:are då jag var normalviktig och inte hade övriga symptom som ökad behåring o liknande. De sa att jag skulle ta tabletter för att sätta igång mensen så den blev mer regelbunden samt försöka hålla vikten samt att jag antagligen kommer behöva hjälp att bli gravid och sen hejdå typ. Jag försökte ta tabletterna i några få månader men slarvade mycket och tyckte inte att det kändes lönt så jag valde att sluta. Har dock inte haft svårt för att bli gravid då jag ena gången blev gravid trots kopparspiral och andra gången precis hade slutat med hormonspiral och direkt blev gravid. Antagligen haft ofantlig tur eller är superfertil då jag aldrig vet när jag har ägglossning… Ville bara säga att folk i sjukvården nu blir chockade när de hör att jag har PCOS eftersom jag inte ser ut som en "vanlig PCOS:are" och haft så lätt för att bli gravid… Vet inte vad man ska säga till det, när man läser på om symptom så står det ju att man det räcker med att man har iaf de typiska äggstockarna och uppfyller några andra symptom för att det ska vara det… Inte som att man hittat på diagnosen själv! Lycka till med att få din diagnos så du kan få hjälp vidare!

RoxannaS
2016-11-30 19:27
#5

#3 Okej :) #4 Jag har i vanliga fall också uppehåll på flera månader. Kan gå allt från 1-2 månader till 10-12 månader mellan gångerna. Fick en son November 2014. Mensen kom regelbundet ett tag efter sen spåra de ur igen och gick 3-4 månader mellan gångerna. Blev gravid igen nu i juni som slutade i MA och fick göra abort 1 augusti. Sen dess har mensen kommit med 4-6 veckors mellanrum. Men som sagt. Mer rosa slem än rött blod så jag tror inte jag har haft någon ÄL. Enligt läkaren så var de svårare att få den där diagnosen än vad jag har fått höra. Har också helt ultraljud och blodprov. Men nu helt plötsligt lät de som att jag måste gå en fertilitetsutredning för att ens kunna få diagnosen. Och sen få hjälp utefter det. Men då var kraven att man skulle ha bott tillsammans en viss tid, varit tillsammans en viss tid osv osv för att ens få göra en utredning. Så nu lät de helt plötsligt så jävla mycket mer komplicerat bara för att få diagnosen .. Jag är inte speciellt överviktig heller. Lite kanske men inte så det ska påverka så. Är 172 och väger 82 kg nu. (Vägde 70 innan första graviditeten) Kan även få dubbel ägglossning vissa gånger när den väl dyker upp. Fick se de strax efter sonen kom och jag bråkade om hormonspiral. Då hade jag dubbel.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2016-11-30 19:28
#6

Brukar man räkna ÄL 14 dagar efter mensens första dag eller sista? Känner nämligen höger äggstock nu. Brukar vara vänster..


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Surpan
2016-12-01 07:20
#7

Låter som att ditt problem snarare är att du inte har ägglossning än att du har oregelbunden cykel?

Låter konstigt att det är krav på att man ska ha bott ihop viss tid innan, det har jag aldrig hört talas om. Men du har ju vart gravid två gånger och bara haft ett missfall så jag antar att du inte är prioriterad på det sättet.

Har du testat att vända dig privat? Jag fick min diagnos privat och jag gick bara in, sa att jag ville försöka skaffa barn, hade oregelbunden mens och ville veta varför. Men jag har inga problem att bli gravid.

Under tiden ni får hjälp så är väl det smidigaste att bara ha sex varannan eller var tredje dag. Då kommer ni i alla fall pricka in ägglossningen om du har någon.

/Surpan

RoxannaS
2016-12-01 07:30
#8

#7 Typ något sådant. Men mensen brukar också vara oregelbunden. De går i vågor. Tror de har med att jag var gravid nyligen som gör att den är regelbunden nu. De har varit likadant efter varje missfall. De går typ 3-4 månader som är regelbundna sen spårar de ur igen. Nej jag har 3 'missfall och 1 MA. Så jag har inte "bara" haft ett missfall. Nej jag vet inte vad som finns för privata. Men då får man väl bekosta allting själv? Jo vi skulle ju behöva ha sex oftare. Men med de arbetstiderna min man har så är det svårt. Kliver upp runt 4-5 på morgonen. Jobbar till 16 då han slutar på bygget han är på, och beroende på vart han är när han slutar tar de olika lång tid att ställa bort lastbilen och byta till personbilen sen är det iaf en 40-50 minuter hem beroende på om de rullar på bra eller om de är köer. Är de köer tar de längre tid än 50. Så snittiden vi kommer hem är runt 18-19. Då blir de oftast dusch + mat och sova. (Åker med honom då jag just nu fått så jag har praktik med honom i väntan på att en kurs ska bli godkänd som jag ska gå). Har provat förut att ha sex innan vi sover. Men då orkar vi inte upp på morgonen. Har försovit oss varje gång :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Surpan
2016-12-01 07:40
#9

#8 Jaså, okej. Men vid 3 missfall så får man väl utredning. Eller är jag ute och cyklar?

Jag tror jag betalade fö två besök innan jag fick min diagnos och besöken kostade väl 200-300 kronor styck typ. Så det är inga enorma summor men ja, det kostar.

/Surpan

RoxannaS
2016-12-01 11:05
#10

#9 Ja om man får dem på rad. Jag fick 1 först. Något år gick sen de 2 andra i rad, sen fick jag barn, 1 1/2 år lite mer så blev jag gravid igen (nu senast då) och fick MA. Och de som ställer till det är att de är en annan kille än första missfallen. Hade de varit samma hade jag kunnat få hjälp nu. Aha jag trodde de var dyrare. Vet inte vad jag fick de ifrån. Tänkte väl kanske på ivf eller något när jag fantisera ihop den summan. Haha *trött* Man ska inte kliva upp 04.20 varje morgon och lägga sig vid typ 22.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: