Annons:
Etikett: vÀntar-barn
LĂ€st 945 ggr
DjurÀlskaren87
11/21/16, 9:53 AM

Helt ny med detta😀

Hej. Fick precis reda pÄ att jag Àr gravid i vecka 3-4. Eftersom detta Àr första barnet behöver jag rÄd nÀr jag ska anmÀla mig för mvc, samt föra ultraljud och kub test? Dela med er av era erfarenheter tack.

Annons:
Josefineutank
11/21/16, 10:04 AM
#1

Du kan ringa till MVC sÄ fort du plussat pÄ Stickan ! Bm dÀr kommer ge dig ett datum du ska dit pÄ inskrivning och sedan hjÀlper hon dig med kub ( om det Àr NÄgonting du ska göra) samt ul. SÄ var det för mig iallafall! :-) Grattis förresten!

RoxannaS
11/21/16, 10:05 AM
#2

Du kan ringa till den mödravÄrd du vill gÄ till nu direkt. SÄ bokar ni in en tid för samtal sÄ förklarar dem hur allting funkar dÀrefter. SÄ fort du fÄtt ett positiv test kan du boka tid. Om du inte vet hur lÄngt gÄngen du Àr sÄ ska du ringa sÄ fort du kan sÄ dem kan hjÀlpa till att datera graviditeten. Men om du har haft mens sÄ du kan rÀkna ut via den hur lÄngt gÄngen du Àr, sÄ hjÀlper dig barnmorskan rÀkna ut det via sista mensens första dag. SÄ utgÄr ni ifrÄn det. Ring gÀrna sÄ snart som möjligt dÄ risken finns att de kan vara vÀntetid pÄ att fÄ komma dit. Första besöket Àr bara information om vad som kommer hÀnda fram över och sÄdant. Samt vad du som gravid bör tÀnka med kost osv. :)


Vill du bli sajtvÀrd? Besök listan pÄ sajter som söker ny vÀrd!

SajtvÀrd pÄ Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Fien
11/21/16, 10:27 AM
#3

Ultraljud görs nĂ„gon gĂ„ng mellan vecka 18-20, det bokas via din barnmorska. Det kommer ni dock inte göra Ă€nnu, har för mig att vi gjorde det vid inskrivingssamtalet i vecka 12 typ. Kub erbjuds kostnadsfritt för kvinnor över 35 Ă„r (vissa stĂ€llen 33 Ă„r). Annars fĂ„r man boka det privat och betala (kostar mellan 1500-2000 pĂ„ de stĂ€llen jag har kollat pĂ„). Det utförs from v 12. Annars rĂ„der jag dig ocksĂ„ att ringa din nĂ€rmsta BVC sĂ„ kommer du fĂ„ hjĂ€lp dĂ€r. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det ingen panik utan du kommer fĂ„ en första tid runt v7-9 skulle jag tro
 sĂ„ njut av ditt plus och ta det lugnt!

Fien
11/21/16, 10:27 AM
#4

Mvc menar jag ju sÄklart
 :) BVC blir det senare :)

DjurÀlskaren87
11/21/16, 10:42 AM
#5

Tack för era rĂ„d. Ska ringa och boka tid för inskrivning. Jag ska ta det lugnt Ă€ven om man Ă€r i chock😉 Fösökt ett tag sĂ„ detta Ă€r vĂ€ntat💓 Mitt mirakel

Ceciliaolucifer
11/21/16, 11:15 AM
#6

Fördelen med att skriva in sig tidigt Àr att du kan fÄ fortare hjÀlp om du mÄr dÄliga/illa.

Annons:
DjurÀlskaren87
11/21/16, 11:29 AM
#7

Hört att Äksjuketabletter kan hjÀlpa lite mot illamÄende?

Fien
11/21/16, 11:34 AM
#8

Kolla sĂ„ du kan ta dem om du Ă€r gravid bara, stĂ„r i bipacksedeln. Jag lĂ„t mer illa den hĂ€r gĂ„ngen Ă€n förra graviditeten men jag har upptĂ€ckt att om jag ser till att Ă€ta ca var tredje timme (typ en frukt eller smörgĂ„s mellan mĂ„ltiderna) sĂ„ hĂ„ller jag det i schack. Ett litet tips bara, alltid skönt att slippa ta tabletter
 det finns Ă€ven Ă„ksjukeband som man kan köpa pĂ„ Apoteket, har inte provat sjĂ€lv men ver andra som det har funkat för. Man sĂ€tter dem pĂ„ handlederna. Hoppas du slipper illamĂ„ende!

DjurÀlskaren87
11/21/16, 11:37 AM
#9

8# Ja det kan man. Aa precis illamÄende rÀknat jag med men hoppas den avtar lite sen senare. Hur lÄngt gÄngen Àr du? Grattis

Alexzandra630
11/21/16, 11:49 AM
#10

1177s gravid-app Ă€r faktiskt riktigt bra om man Ă€r gravid för första gĂ„ngen. Har haft stor nytta av den under min graviditet. Är Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara i v 15.

Fien
11/21/16, 11:55 AM
#11

Tack, Ă€r i v 9 nu. Mitt illamĂ„ende dök upp för ca 1,5 vecka sedan, innan dess hade jag noll symptom
 bara lite trötttare Ă€n vanligt pĂ„ kvĂ€llen
kom pĂ„ att jag hade sĂ„dana dĂ€r band hemma sĂ„ testar dem nu, kan Ă„terkomma med rapport :). Förra gĂ„ngen mĂ„dde jag inte alls illa, var bara extremt kĂ€nslig för lukter och smaker, och hade svĂ„rt för att Ă€ta pĂ„ grund av det. Denna gĂ„ng mĂ„r jag illa och vill Ă€ta typ hela tiden
 Haha, sĂ„ graviditeter kan vara vĂ€ldigt olika
.

DjurÀlskaren87
11/21/16, 12:01 PM
#12

11# ja den kan variera har jag hört. Hoppas illmĂ„endet avtar. Tror med jag fĂ„r mer symtom senare. SĂ„ fĂ„r njuta lite nu dĂ„ haha. KĂ€nner dock trötthet
 Ja gravidappen verkar Ă€n sĂ„ lĂ€nge bra med tydlig information.

RoxannaS
11/21/16, 1:18 PM
#13

Jag mÄdde illa hela graviditeten med första. SÄ jag fick utskrivet starkare tabletter. De vanliga tex lergigan spydde jag bara av. SÄ de behöver inte försvinna helt heller. Andra gÄngen rÀckte de med Äksjuketabletter. Men de Àr vÀldigt dyrt om de hÄller pÄ en lÀngre tid. :/


Vill du bli sajtvÀrd? Besök listan pÄ sajter som söker ny vÀrd!

SajtvÀrd pÄ Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Upp till toppen
Annons:
Â