VĂ€ntar barn

Helt ny med detta😀

2016-11-21 09:53 #0 av: DjurÀlskaren87

Hej. Fick precis reda pÄ att jag Àr gravid i vecka 3-4. Eftersom detta Àr första barnet behöver jag rÄd nÀr jag ska anmÀla mig för mvc, samt föra ultraljud och kub test?

Dela med er av era erfarenheter tack.

AnmÀl
2016-11-21 10:04 #1 av: Josefineutank

Du kan ringa till MVC sÄ fort du plussat pÄ Stickan !
Bm dÀr kommer ge dig ett datum du ska dit pÄ inskrivning och sedan hjÀlper hon dig med kub ( om det Àr NÄgonting du ska göra) samt ul. SÄ var det för mig iallafall! :-)
Grattis förresten!

AnmÀl
2016-11-21 10:05 #2 av: RoxannaS

Du kan ringa till den mödravÄrd du vill gÄ till nu direkt. SÄ bokar ni in en tid för samtal sÄ förklarar dem hur allting funkar dÀrefter. SÄ fort du fÄtt ett positiv test kan du boka tid. Om du inte vet hur lÄngt gÄngen du Àr sÄ ska du ringa sÄ fort du kan sÄ dem kan hjÀlpa till att datera graviditeten.
Men om du har haft mens sÄ du kan rÀkna ut via den hur lÄngt gÄngen du Àr, sÄ hjÀlper dig barnmorskan rÀkna ut det via sista mensens första dag. SÄ utgÄr ni ifrÄn det.
Ring gÀrna sÄ snart som möjligt dÄ risken finns att de kan vara vÀntetid pÄ att fÄ komma dit.
Första besöket Àr bara information om vad som kommer hÀnda fram över och sÄdant. Samt vad du som gravid bör tÀnka med kost osv. :)

AnmÀl
2016-11-21 10:27 #3 av: Fien

Ultraljud görs nÄgon gÄng mellan vecka 18-20, det bokas via din barnmorska. Det kommer ni dock inte göra Ànnu, har för mig att vi gjorde det vid inskrivingssamtalet i vecka 12 typ.

Kub erbjuds kostnadsfritt för kvinnor över 35 Är (vissa stÀllen 33 Är). Annars fÄr man boka det privat och betala (kostar mellan 1500-2000 pÄ de stÀllen jag har kollat pÄ). Det utförs from v 12.

Annars rĂ„der jag dig ocksĂ„ att ringa din nĂ€rmsta BVC sĂ„ kommer du fĂ„ hjĂ€lp dĂ€r. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det ingen panik utan du kommer fĂ„ en första tid runt v7-9 skulle jag tro... sĂ„ njut av ditt plus och ta det lugnt!

AnmÀl
2016-11-21 10:27 #4 av: Fien

Mvc menar jag ju sÄklart... :) BVC blir det senare :)

AnmÀl
2016-11-21 10:42 #5 av: DjurÀlskaren87

Tack för era rĂ„d. Ska ringa och boka tid för inskrivning. Jag ska ta det lugnt Ă€ven om man Ă€r i chock😉 Fösökt ett tag sĂ„ detta Ă€r vĂ€ntat💓 Mitt mirakel

AnmÀl
2016-11-21 11:15 #6 av: Ceciliaolucifer

Fördelen med att skriva in sig tidigt Àr att du kan fÄ fortare hjÀlp om du mÄr dÄliga/illa.

AnmÀl
2016-11-21 11:29 #7 av: DjurÀlskaren87

Hört att Äksjuketabletter kan hjÀlpa lite mot illamÄende?

AnmÀl
2016-11-21 11:34 #8 av: Fien

Kolla sÄ du kan ta dem om du Àr gravid bara, stÄr i bipacksedeln. Jag lÄt mer illa den hÀr gÄngen Àn förra graviditeten men jag har upptÀckt att om jag ser till att Àta ca var tredje timme (typ en frukt eller smörgÄs mellan mÄltiderna) sÄ hÄller jag det i schack. Ett litet tips bara, alltid skönt att slippa ta tabletter... det finns Àven Äksjukeband som man kan köpa pÄ Apoteket, har inte provat sjÀlv men ver andra som det har funkat för. Man sÀtter dem pÄ handlederna.

Hoppas du slipper illamÄende!

AnmÀl
2016-11-21 11:37 #9 av: DjurÀlskaren87

8# Ja det kan man. Aa precis illamÄende rÀknat jag med men hoppas den avtar lite sen senare. Hur lÄngt gÄngen Àr du? Grattis

AnmÀl
2016-11-21 11:49 #10 av: Alexzandra630

1177s gravid-app Ă€r faktiskt riktigt bra om man Ă€r gravid för första gĂ„ngen. Har haft stor nytta av den under min graviditet. Är Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara i v 15.

AnmÀl
2016-11-21 11:55 #11 av: Fien

Tack, Àr i v 9 nu. Mitt illamÄende dök upp för ca 1,5 vecka sedan, innan dess hade jag noll symptom... bara lite trötttare Àn vanligt pÄ kvÀllen...kom pÄ att jag hade sÄdana dÀr band hemma sÄ testar dem nu, kan Äterkomma med rapport :).

Förra gÄngen mÄdde jag inte alls illa, var bara extremt kÀnslig för lukter och smaker, och hade svÄrt för att Àta pÄ grund av det. Denna gÄng mÄr jag illa och vill Àta typ hela tiden... Haha, sÄ graviditeter kan vara vÀldigt olika....

AnmÀl
2016-11-21 12:01 #12 av: DjurÀlskaren87

11# ja den kan variera har jag hört. Hoppas illmÄendet avtar. Tror med jag fÄr mer symtom senare. SÄ fÄr njuta lite nu dÄ haha. KÀnner dock trötthet...

Ja gravidappen verkar Àn sÄ lÀnge bra med tydlig information.

AnmÀl

Det finns en till kommentar till den hÀr diskussionen. Den Àr bara synlig för medlemmar pÄ iFokus. För att lÀsa kommentaren, logga in eller registrera dig pÄ iFokus.