Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1117 ggr
Marvel-lous
2016-11-17 10:36

Förlorat jobb innan föräldraledighet - ersättning?

Jag är helt okunnig på området och undrar hur jag ska göra nu.

Min situation är som så att jag sedan augusti är på provanställning men nu har chefen bestämt sig att jag trots allt inte behövs och kan mer eller mindre, från idag, gå hem. Det är en månads uppsägningstid men han menar på att jag inte kommer in mer (och helt ärligt känns det inte så lockande heller).

Jag är beräknad den 5:e januari.
Hur gör jag nu med ersättning? Är det SGI, är det A-kassa - vad gör jag? 🤔

Är helt vilse och mitt i allt detta försöker jag hålla god min medan mina hormoner vill att jag sätter mig i ett hörn och bölar ögonen ur mig.

Annons:
Fien
2016-11-17 10:49
#1

Då ska du anmäla dig till Arbetsförmedligen och a-kassan, från första dag du blir arbetslös. Jag är inte helt insatt heller, men för att din sgi ska vara skyddad måste du jobba 100%, studera, ta ut fl (för barn som är äldre än 1 år), eller vara arbetslös. Antar att du får lön en månad till och är anställd då… men ring Afm idag, de ska ha in typ 100 papper så lika bra att sätta igång…

Aristarcos
2016-11-17 11:22
#2

Som sagt, du måste anmäla dig som arbetslös första dagen, annars kan du råka illa ut!

Sarah
2016-11-17 11:35
#3

För din ekonomis skulle skulle jag gå in den sista månaden ändå. De kan inte neka dig uppsägningstiden om du inte gjort ngt verklige illa, ex brottsligt. Men förstår att det inte är så kul..

Marvel-lous
2016-11-17 11:45
#4

Tror tyvärr det blir till att ställa in planerna om att köpa lägenhet och nalla av de pengarna istället, kommer nog tyvärr inte vara aktuellt att jag stannar kvar månaden ut då det endast är 4 andra anställda här och jag delar rum med chefen.

Är ju lite "otur" att jag även kämpar med en graviditetsdepression mitt i allt men kanske lika bra att jag då får grotta in mig hemma istället.

Marvel-lous
2016-11-17 11:46
#5

Okej har skrivit in mig på Arbetsförmedlingen, bokat möte, anmält mig hos A-kassan och bett min förra (och nuvarande) arbetsgivare om arbetsintyg. 
Vad mer? 🙂

Fien
2016-11-17 12:18
#6

Bra start! Afm kommer tillbaka till dig angående alla de dokument som de vill ha in. Har du tex varit fl innan så kommer de vilja ha intyg på sådant också, men tror det är svårt att förbereda innan du vet vad Afm vill ha…

Annons:
Upp till toppen
Annons: