Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 12298 ggr
Dexterr
2016-11-14 12:37

Högt blodtryck

Dagens bm besök visade att jag har väldigt högt blodtryck. Ska tillbaka dit imorgon så får vi se hur de ser ut då. Men är de någon som haft högt blodtryck men ändå vart okej och gått ner sen? Vad händer sen om de visar sig vara havandeskapsförgiftning? Min bm kunde inte svara så mycket på den frågan :/ Haft lite lätt huvudvärk de senaste dagarna men inget som inte försvunnit med alvedon. Är i v30+0

Annons:
Aristarcos
2016-11-14 13:55
#1

Hur högt blodtryck har du nu? 

Du lär bli sjukskriven och beodras vila, hjälper inte det, så blir du inlagd trogligtvis brukar få proteiner även i urinen när man har havandeskapsförgiftning. Huvudvärk är också tecken på havandeskapsförgiftning. Håller tummarna att det blir bättre, men jobba bör du inte alls göra i nuläget!

Dexterr
2016-11-14 14:45
#3

#1 140 nånting hade jag. Hörde inte exakt då jag blev så nervös o börja tänka massa tankar… Bm verkade orolig iaf :/ tog blodtrycket 3 gånger.. Är redan sjukskriven!

Fien
2016-11-14 14:59
#4

140 i övertryck är inte så högt. Jag får alltid högt då jag inte gillar att ta blodtryck och blir nervös, har fått typ 170-180 vissa gånger. Be dem ta manuellt imorgon, det funkar bättre på mig när man slipper höra pipandet, ligg ner, andas djupt…Är du dessutom redan nu uppstressad så kommer du få högt pga det…. de borde kolla äggvita i urinen också… som #1 skrev, för att kunna säga något om eventuell hf.

hellomissduh
2016-11-14 18:35
#5

Jag har 140 i övertryck och min bm sa att det var normalt. Brukar dock ha det ogravid oxå.

Aristarcos
2016-11-14 19:16
#6

Det beror ju också på personens vanliga blodtryck, jag som ligger normalt på 90/70 skulle ett övertryck på 140 vara mycket.

Annons:
Dexterr
2016-11-14 19:54
#7

Hmm.. när ska man oroa sig o ringa förlossningen? Jag har ju mått rätt dåligt ett par dagar med lite lätt huvudvärk men extrem trötthet o mått illa i två veckor ungefär. Får huvudvärk nu på kvällen som kommer i attacker, gör inte så ont o försvinner snabbt men kommer tillbaka efter en stund igen. Tog en alvedon för en timme sen. Mår illa o är suuuper trött! Kanske överanalyserar allt men lite fundersam blir man.. Vet inte vad mitt blodtryck ligger på annars. Ska fråga imorgon!

[TanatosNyx]
2016-11-14 20:30
#8

Trycket ska inte stiga över 30 enheter brukar man säga. Har du protein i urinen? 

Viktigast av allt: har man mätt med maskin eller manuellt? Om maskin så kan det vara "hela felet".

Man kan få "bara" högt blodtryck som gravid också, och det kan hända att du inte blir av med det efter förlossningen, då får du blodtrycksmedicin. 🙂

Har du inte mördande huvudvärk är det inte fara just nu på den fronten även om det är HF. Men blir det extremt så ska du in omedelbart.

Dexterr
2016-11-14 21:07
#9

#8 juste glömde skriva det att jag har inte protein i urinen! Blodtrycket togs manuellt. Hade även vilat o tagit de lugnt i väntrummet ca 15 min (var i tid för en gångs skull). Brukar annars stressa ihjäl mig o va helt anfådd när jag kommer dit o blodtrycket mätts :P spelar kanske ingen roll men.. Nä huvudvärken är inte så illa :) Bm verkade oroad iaf över mitt blodtryck så antar att det stigit en del :/..

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Dexterr
2016-11-15 08:20
#12

Igår låg trycket på 140/100. Idag 160/95. Så nu blir de o åka till sjukhuset för att ta prover.

Aristarcos
2016-11-15 08:41
#13

#12 ojj, inte bra, det är nog havandeskaps som är på g. Lycka till och hoppas det reder sig ❤️ta med dig lite om du blir inlagd.. ;)

Annons:
Fien
2016-11-15 10:45
#14

Ja det var ju rätt högt… kollar de äggvitan också? håller iaf tummarna för dig!

Dexterr
2016-11-15 11:00
#15

Usch va rädd jag är att nått ska vara fel :(. Urinet såg bra ut oxå hos bm! Så nu väntar jag på min tur på sjukhuset..

LoAEmma
2016-11-15 14:11
#16

Är det inte proteiner i urinen är det inte hf iaf…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Dexterr
2016-11-15 15:26
#17

På sjukhuset mättes mitt blodtryck med sån maskin, 154/85 låg det på då. Alla prover såg iaf bra ut, så är inte hf. Blir regelbundna kontrollen nu iaf både på mig o bebis. Ctg gjordes o det såg bra ut. Ultraljudet visade att hon låg på -15% så vi ska tillbaka dit om 2v för o se hur hon växt.

HMC
2016-11-15 21:31
#18

Jag fick (dokumenterat) högt blodtryck, extrem huvudvärk och flimmer i v.24, även +1-2 protein i urinen. För mig var det början till svår HF. Blev akutsnitt i v.31+1 då flödet i navelsträngen var nästan obefintligt och bebis låg på -33% i tillväxt. Slutade med blodtrycksmedicinen ca två veckor efter förlossningen och bebis är nu en stor och livlig ettåring. Gick trots allt bra. Har en vän som fick högt blodtryck v.34-35 nånting. Blev HF i v.36-37 och igångsättning så fort hon var "fullgången". Gick bra för dom båda! Kan vara början på HF, men måste inte vara. Håll koll på om du får huvudvärk och ögonflimmer/blixtar/"snöflingor". Dom har säkert informerat dig. Bra att dom håller koll på ditt blodtryck!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Dexterr
2016-11-17 09:43
#19

Var hos bm idag. Fick en annan idag då min inte jobbar på torsdagar.. Iaf så visade manuellt 150/95. Två gånger tog hon. Sen ville hon även ta med maskin. Som visade 148/80, 135/80 och 150/78. Varför visade manuellt högre på undertrycket? Hon tyckte iaf att det såg bra ut. Inget protein i urinet.

soundtrack
2016-11-17 09:52
#20

#19 normalt sätt så brukar man säga att det är det manuella man ska gå på, automatiska kan vara väldigt missvisande. (Under förutsättning att den som tar blodtrycket är noggrann o lyssnar ordentligt dvs). Där jag jobbar anv.nder vi inte ens automatiska mätare längre pga att dom ofta är felkalibrerade och ger felvärden.

Annons:
Dexterr
2016-11-17 14:59
#21

#20 Okej, frågan är då vilket av resultatet man ska gå på? Bm skrev iaf in 148/80.

Hon och även de på sjukhuset sa att nu är det vila som gäller. Men vad menas med vila egentligen? Vad får man göra o inte göra? Vågade aldrig fråga det då jag va rädd att de skulle dumförklara mig haha. 
Men liksom får man åka o handla mat osånt? Stor städa huset? Ta promenader? Laga mat? Eller är det bara sängen/soffan som gäller? 

Vet att stress ska undvikas, men gud vad stressad jag blir av tanken att sambon ska sköta allt i huset och allt annat! Han som redan har så mycket o göra..

Fien
2016-11-17 15:05
#22

Du kan nog handla, laga mat, städa och gå promenader, men du kanske inte måste göra allt på en gång. Se till att vila lite emellanåt också. Alla är så olika och har olika nivå av vad man klarar av… både psykiskt och fysiskt… försök att inte göra saker till måsten…. städa för att du mår bra av att det blir rent… hinner du badrummet idag så hinner du kanske köket imorgon. Hinner du inget för att du tog en 2h promenad är det också ok! Viktigt att lyssna på kroppen!

[TanatosNyx]
2016-11-18 00:57
#23

Du ska inte anstränga dig, inte stressa, inte göra något som får dig uppe i varv.

Dexterr
2016-11-18 11:04
#24

#22&23 Okej, ska försöka göra lite åt taget. Får nog låta sambon städa huset så som dammsuga osv. Plocka små saker kan jag nog göra :) får planera upp vardagarna lite mer nu. 

Är de normalt o ha lätt huvudvärk när man har högt blodtryck? Alltså som kommer o går, inget som håller i sig långa stunder.. Kommer liksom i attacker. Sen är de lugnt ett tag för att sen komma tillbaka. Känner mig mer tung i huvudet än vad det gör ont. Blir lätt varm i ansiktet från ingenstans (vet inte om de har med blodtrycket) sen är jag så enormt trött hela tiden :/.  Även illamåendet är riktigt riktigt jobbigt. 

Förklarade för bm igår att jag mådde väldigt illa och gjort det i ca 2v nu. Men hon trodde det berodde på att illamåendet bara kommit tillbaka eftersom jag mådde väldigt illa i början av graviditeten. Även på sjukhuset så förklara jag att jag va väldigt trött o illamående som jag vart ca 2v nu. Inget dom noterade i journalen så antar att de inte är något. 

Ska till bm på måndag igen så får vi se hur de ser ut då :).

[TanatosNyx]
2016-11-18 12:26
#25

Dom noterar inte för att du inte har protein i urinen. Får du det så vips kommer det magiskt att bli symptom ;)

Jag skulle säga att det har med blodtrycket att göra jo.

Dexterr
2016-11-18 18:21
#26

#25 okej. Vet att dom även har koll på vikten, för o se om man samlar på sig vätska. Hur snabbt ska man öka i vikt för att man ska oroa sig? Igår vägde jag 73,9 hemma (74,6 hos bm, med kläder o skor på) och imorse vägde jag 75,1.

Fien
2016-11-18 19:08
#27

Vågar kan visa olika, det beror också på hur mycket du druckit, vad du har på dig etc. Ofta väger man mer på kvällen än på morgonen.. Försök att inte oroa dig, det skapar bara stress! Om du får vääääldigt ont i huvudet så bör du ringa.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-11-18 20:59
#28

Vågar kan diffa 3kg från dag till dag (samma förutsättningar med mat, kläder och samma våg). Men samlar man vätska blir man hemskt svullen och svampig i kroppen, och det kommer många kilon fort. Man missar det inte.

Dexterr
2016-11-20 15:12
#29

#27&28 jo de har ni rätt i :) Ska försöka sluta oroa mig i onödan! Vet ni om blodtrycket ser bra ut imorgon (kan de ens gå ner till mitt normala eller kommer de va högt tills bebis är född?), om man fortfarande kommer gå på fler kontroller? Eller är allt lugnt då o man slipper gå en gång i veckan?

HMC
2016-11-20 21:52
#30

Har blodtrycket stigit så går det sällan ner (om man inte hittar en orsak och kan åtgärda det). Jag fick mediciner och då blev blodtrycket okej emellanåt. Kontrollerna kommer nog fortsätta, men det kan variera hur tätt dom ligger.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Dexterr
2016-11-21 11:31
#31

#30 okej, minns du hur högt blodtryck du hade?

Dexterr
2016-11-21 14:47
#32

Idag låg det på 155/85.

HMC
2016-11-23 01:00
#33

#31 När jag hade som högst blodtryck låg det på 190/110 nånting (det var högre strax innan, men det hann inte dokumenteras då det var alldeles för akut att få ner det). Höll på att stryka med den gången. Min HF "utvecklades" (eller vad man nu säger) nästan till HELLP-syndrom. Fattade inte det då, hehe, utan fick reda på allt långt efter, när allt lugnat sig. När dom upptäckte mitt (då något) höga blodtryck första gången låg det på 138/85 tror jag. Stegrade sen ganska snabbt. Mitt normala blodtryck är 120/70-75. Hur mår du? Och hur går det? Har du fått någon medicin? Jag blev satt på Trandate och Adalat Orus efter ett litet tag.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Dexterr
2016-11-23 09:31
#34

#33 usch då! Tog de flera veckor innan de utvecklades så eller gick det snabbt? Har haft lite mer huvudvärk dom senaste dagarna men de har blivit bättre med alvedon. Fortfarande kraftigt illamående o trötthet. Inte riktigt haft så mycket matlust pga illamåendet. Har inte fått medicin då jag tydligen ligger på gränsen till o få det. :/ Ska till barnmorskan om en timme. Så får vi se hur de ser ut då!

Annons:
HMC
2016-11-23 11:34
#35

I början stegrade det sakta men säkert, sen typ small det till från ingenstans. Läkarna sa att det inte borde vara något iomed att jag inte var så långt gången. Se till att dom har ordentlig koll på dig, både för dig och bebis. Låt ingen köra över dig :) Om huvudvärken blir värre bör du höra av dig. Om du får s.k. ögonflimmer (blixtar, fläckar, "snöflingor", etc) måste du höra av dig direkt, speciellt om det kommer i samband med huvudvärken. Stackare att du ska behöva stå ut med både det och illamående :( har du något mot illamåendet?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Dexterr
2016-11-23 22:48
#36

Bm ringde ner till sjukhuset så dom hörde sen av sig o bad mig komma ner till dom så skulle dom göra lite prover oså. Hos bm hade jag inget protein i urinet, men på sjukhuset hade jag spår av det. Blodproverna såg bra ut o även ctg såg bra ut. Men nu fick jag medicin mot blodtrycket! Ska även tillbaka till bm på fredag för nytt test. Blir tredje besöket denna vecka.. känns väldigt skönt att gå på täta kontroller ändå. Dom verkar iaf ta det på allvar :) #35 nej inget mot illamåendet :( brukar ta en smörgås eller äta nått så hjälper de för stunden iaf.

[TanatosNyx]
2016-11-23 23:02
#37

spår av kan man ha naturligt, det behöver vara ganska märkbart innan det är något. 

Jag har alltid minst +1 på proverna :)

Dexterr
2016-11-23 23:03
#38

#37 okej :) dom verkade inte oroade över det iaf!

HMC
2016-11-23 23:37
#39

#36 BRA! Så bra att du fått medicin nu. Blodtrycket är inget att leka med. Och så skönt att dom håller ordentlig koll på er båda :) Det blir nog en hel del besök tills blodtrycket reglerats, iaf något. Jag blev ganska trött på det ärligt talat… Men hellre ett besök för mycket än ett för lite. Du är grym som orkar med allt, glöm inte det!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Dexterr
2016-11-28 22:24
#40

#39 tack!! <3 det är verkligen så skönt att dom tar det på allvar! Blir två besök i veckan hos barnmorskan fram tills bebis är född. Började även med medicinen i fredags, tog blodtryck idag hos bm och de är fortfarande lika högt. Imorgon ska vi på tul o även ta lite fler prover. Hoppas verkligen lillan växt på sig!

Dexterr
2016-11-29 21:09
#41

Fortfarande högt blodtryck så idag sa läkaren att jag ska dubbla dosen. Tul gjordes oxå o hon viktskattades till ca 1,5kg. O hon ska egentligen ligga runt 2kg. Så vi ska på nytt Tul om 2v. Nån som vet vad som händer om hon inte växt tillräckligt?

Annons:
[TanatosNyx]
2016-11-29 23:32
#42

Steg ett är tätare kontroller. Växer hon inte alls måste hon ut.

Dexterr
2016-12-19 12:36
#43

Eftersom mitt blodtryck inte gick ner när jag fick medicin o jag mådde rätt dåligt så dubblade vi dosen o jag började må sååå mycket bättre! Kände mig som en människa igen. Men nu börjar jag må dåligt igen, precis som innan vi dubblade dosen. Då låg mitt blodtryck på 137/75 som mest. Sen förra veckan har de vart 145/100 och 148/85. Ska prata med min bm efter föräldragruppen idag, ska även till sjukhuset imorn för flödesmätning,blodprov o andra tester så ska passa på o även prata med läkaren då. Men så jobbigt att jag börjar må dåligt igen :( hoppas bara inte blodtrycket stigit allt för mkt :(

Upp till toppen
Annons: