Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 1478 ggr
Missmagi
2016-11-04 07:15

Kort lutefas

Hej! Jag satt och funderade kring de här med avståndet mellan ÄL och mensdag. Nästan varje mån har jag väldigt kort med bara 1 v emellan ÄL o mens. Det känns som att de är alldeles för kort för ett ägg ska kunna fästa sig ordentligt i magen. Finns det nåt man göra/få för att förlänga sin lutefas?

Annons:
Callisto
2016-11-23 20:39
#1

Hej Ser att det var ett tag sen du frågade men svarar ändå. Man brukar säga att lutealfasen är tidsbestämd och fast. Den är 14 dagar lång och det ska inte skilja mellan individer eller mellan en individs cykel. Det som varierar är fasen innan, follikelfasen. Kan du ha beräknat ÄL fel? Om inte så kanske det finns någon medicinsk anledning till din korta lutealfas och kanske bör du uppsöka gynekolog?

[GråHäxa]
2016-11-23 21:04
#2

Det vanligaste är att lutealfasen är 14 dagar. Men den kan absolut var både kortare och längre. En kort lutealfas kan bli problem när man vill bli gravid. I sverige tror jag man skall ha under 10 dagar för att få hjälp. I usa räknas den som kort om den är under 12 dagar. Min var 10 - 11 dagar, nojjade mycket över det när vi började försöka och läste allt jag kunde hitta om det. Jag testade en massa husmorsknep och vitaminkurer för att försöka förlänge den, jag blev faktiskt gravid. Vet inte om det var något av det jag testade eller om det hade tagit sig ändå. Men har du väldigt kort lutealfas, 1 vecka som du skriver så är det nog bättre att kontakta en gynekolog. Det finns behandling att få. Det finns också dom som lyckas bli gravida med väldigt kort lutealfas. Lycka till!

Glow487
2016-11-23 21:40
#3

Vill bara inflika med att det verkar vara otroligt vanligt att ha en lutealfas på 13 dagar. Det är tydligen den genomsnittliga lutealfaslängden för dem kvinnor som använder sig av natural cycles app. Och dem kvinnorna är rätt många… :)

Upp till toppen
Annons: