Annons:
Etikettförlossningen
Läst 1674 ggr
densomundrar
2016-10-25 17:14

BB väskan

Sitter här i "sista minuten" och ska börja packa bb väskan, har en lagom stor sportbag som jag packar allt i och trotts att jag bara packat bebisens saker så känns det som att det kommer behövas en till väska, en som är till för mig. Har har nu gjort, hur gjorde ni? Hade ni med er flera väskor till bb? Kan man verkligen komma med två väskor? Känns som jag håller på att flytta… Och en liten fundering kring innehållet, har läst massa listor och skrev ut en jag tyckte var bra. Där skriver dom att man ska ha med sig en mysig fil, microfiber och fleece avråds det ju från sedan tidigare diskussion och då funderar jag på vad en mysig filt egentligen är? Förutom fleece och liknande material har jag en filt som det står "acrylic" på, men den är ju inte så mysig, ganska hård…

Annons:
oh-la
2016-10-25 17:40
#1

Dom har mängder med filtar på bb :) blöjor finns där liksom våtservetter. Bindor finns. Vi använde typ tre bodys och en mössa. Vi hade med en liten filt till bebis. Till mig var hade vi mysbyxor, två amninslinnen, två amningsbh, en tjockare tröja och ett vanligt linne, 4 trosor och 4 par strumpor. Använde inte allt på långa vägar. Mysbyxor däremot var guld. Kamera, mobilladdare, necessär med tandborste, schampo, tvål det och tandkräm. Mer behövdes inte. När vi rullade upp på bb skrattade sjuksköterskorna och sa att det var skönt att se någon med rimlig packning. De flesta hade med sig mängder! Du skulle alltså inte vara ensam :) däremot använder man typ mycket mindre än man tror.

Aristarcos
2016-10-25 17:43
#2

Vi har nära till sjukhuset ;) så hade typ en väska med har jag för mig.

Men bra att ha tycker jag beror ju givetvis hur länge man kommer stanna, många går väl hem efter ett par timmar, men jag vet att jag kommer bli kvar pga min diabetes ett par dagar mest troligen. Bebis riskerar få lågt blodsocker, så amningen brukar vara krav att den kommit igång. ( kommer pumpa direkt för att få igång brukar finnas pump att låna)

  • Förlossningsplan

  • Necessär med allt det viktigaste såsom tandkräm, schampoo etc.

  • Amningsinlägg

  • Amningsbh

  • Amningströja

  • Mjuka /bekväma kläder

  • Några få bebisplagg (och för hemfärden med)

  • Bindor men man brukar få när man är kvar på BB.

  • Godis ?!

  • Mobil/laddkabel (hörlurar ?)

  • Morgonrock, tofflor (jobbigt gå i varma skor inomhus) sköna strumpor

  • Obs pappan brukar inte få någon mat, kan vara bra att ha någon reservmat med.

densomundrar
2016-10-25 17:45
#3

Jaha. Får man blöjor där? På min lista stod det 20-30 blöjor så tog med alla vi fått, 3 paket, då jag inte vet vilka som kommer att passa. I sådant fall spar jag massor med plats i väskan :-) Filt kan jag alltså oxå skippa att packa ner? Men vad ska man ha för filt hemma sen?

Aristarcos
2016-10-25 17:48
#4

3# här har de haft blöjor och bindor på BB :) iallafall tidigare. Men går ju fråga dem innan man åker så det verkligen är så iofs :)

Juvela
2016-10-25 18:18
#5

#3 jag har en yllefilt som jag virkat själv här hemma, tänkt till vagn och i bilen. Sen en så där mjuk i hmm sånt som vissa skjortor e i. *hjärnsläpp*

Aristarcos
2016-10-25 18:23
#6

#5 Flanell ?

Annons:
Juvela
2016-10-25 18:25
#7

Jag har packat: Förlossningsbrev + papper med blodgrupp Några bodys till bebisen + mössa o strumpor o mysig overall Lite godis/energigivande till mig o pappan Tandborstar + tandkräm Mysbyxor Amingsbh + amninsinlägg Tröja o linne Tjocka Mysstrumpor Trosor Present till stora syster från bebisen (hörde om de tipset för syskon på nån podd) En rulle mjukt toapapper Schampoo + duschvål Bärsjal Tror de var allt. Sen ska de i: Mobil, hörlurar, laddare o deo. Förra gången kom vi med värsta resväskan + ryggsäck. Nu blir de i skötväskan som jag har packat (som iofs verkar få plats med en hel del).

Juvela
2016-10-25 18:26
#8

#6 japp flanell heter! 😉 Tack. Tror det är något sådant.

densomundrar
2016-10-25 18:34
#9

Får fråga om blöjor när jag är hos bm för att undvika att stå där utan.. :-) Får klura lite på det där med filt, men då vet jag att det inte är brådis med det :-) Måste även fråga bm om det där med blodgrupp, har inte fått något sådant papper, vet inte ens vad jag har för blodgrupp :-/

Ceciliaolucifer
2016-10-25 18:47
#10

Jag har inte packat ngt. Men tänkte spontant på babyskydd :) Hur har ni tänkt med amningsbh ni som har nämnt att ni packat det? Strl? Material osv?

[freeatlast]
2016-10-25 18:54
#11

Hade inte hört om det att man ska undvika fleece och microfiber. Vad beror det på? Gäller det även kläder osv då eller? Är det bara när den är precis nyfödd eller "alltid"? Sorry många frågor ;-)

densomundrar
2016-10-25 19:06
#12

#10 ja, babyskydd ska vi packa ut i bilen imorgon kväll då bilen ska på service, så att det är klart för hemfärd, det vill man ju inte stå med när man vill hem :-P Köpte en amningsbh med lite vaddering på hm utan byglar då dom på föräldragruppen avrådde från det, den är säkert lite för stor oxå men tänkte att det är bättre med en för stor än för liten, det var tydligen väldigt viktigt att den inte klämde åt någonstans då det kan orsaka problem vid tillströmning av mjölken. #11 tror jag skapade en tråd inne på barn iFokus där jag vart starkt avrådd från att använda fleece, dels till barnet men även i huvudtaget. Det andas dåligt och släpper ifrån sig partiklar (eller små saker iallafall) men är även väldigt dåligt för miljön. Nu använder jag ju fleece i dagsläget, men kommer undvika det till bebisen och ska i fortsättningen försöka undvika att köpa hem mer fleece :-)

OlgaMaria
2016-10-25 19:28
#13

Leta efter en filt i bomull. Finns några stycken på Ikea t ex och på massa andra ställen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
densomundrar
2016-10-25 19:43
#14

#13 ah, tack, ska tänka på det :-)

Juvela
2016-10-25 19:43
#15

#9 jag tyckte faktiskt de var lite konstigt att jag fick ett papper med min blodgrupp som jag skulle ha med mig. Räcker det inte med att de står i journalen? Det gör ju allt annat, som gbs'en. Men men… Kanske någon extra säkerhetsåtgärd(??). På Huddinge sjukhus fanns de både blöjor och bindor, jag har bara iskallt räknat med att de finns här också… #10 hehe ja babyskyddet sitter bilen redan. Angående amningsbh så är det de jag använder redan nu. Hittade sköna på Lindex. Tror de var två för 199kr eller 249kr. Lite sport-bh-ig känsla på materialet ochbutan bygel.

Ceciliaolucifer
2016-10-25 20:34
#16

#15 Hur mkt större i strl gick ni upp? Blev också tillsagd att ha med mig papper om blodgrupp.

Surpan
2016-10-25 20:38
#17

#15 Jag fick förklarat för mig hos BM att man ska ha det med sig om man skulle bli skickad till ett annat län, för då kan de inte se ens journal. :)

/Surpan

oh-la
2016-10-25 20:52
#18

Köpte två billiga linnen och två bh på hm, två för 199 tror jag det var, uran bygel i mjukt material och utan stoppning. Lite stora innan hon kom, men väldigt sköna och tryckte ingenstans. När mjölken rann till och jag såg ut som Dolly Parton var dom lite små, men så mjuka att det inte klämde någonstans. När Dolly-tuttarna lagt sig satt dom bra igen :) tänkte att dom var så billiga att jag klarade mig de första dagarna, sedan fick jag väl slänga och köpa nya. Å andra sidan använde jag bara bh eller linne när jag skulle ut ur mitt rum på bb. På rummet sprang jag oftast utan något upptill. Låg så mycket hud mot hud att det bara blev så :P

Juvela
2016-10-26 10:01
#19

#16 jag gick faktiskt inte upp i storlek. Kanske lite dumt. Förra gången tyckte jag inte att de blev mycket större. 🤔 Får väl se, men har haft mycket användning för dem nu innan om de nu skulle bli för små. Okej #17 jaha men då så :) #18 hihi mysigt 😊

Upp till toppen
Annons: