Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 5049 ggr
Aristarcos
10/25/16, 3:03 PM

BF november 2016 tråd 3

fortsättning på bf-november-2016-trad-2

Här skriver vi så mkt så dags för ny tråd igen 😂

Annons:
Juvela
10/25/16, 3:25 PM
#1

Åkte in till special MVC akut i fredags. Hade hög puls, svårt att andas, yrsel osv. Bm sa att de kunde vara lugnemboli, därav turen dit. Tog ctg, som jag fick ta om för de första gav lite högt resultat, och sedan ul. UL:et visade på mycket (dock inte För mycket) fostervatten vilket kunde hjälpa till att trycka på lungorna. Men inget lugnemboli i alla fall som tur e. Igår hade jag massa förvärkar och maken undrade om vi skulle ringa förlossningen och såg ju ut som att han skulle kasta sig till bilen  haha, men de lugna sig efter nån timme. Idag sa dock bm att bebisen hoppat ur fixeringen o var ruckbar igen. ☹️ Det var sista besöket på MVC innan bf nu. Hoppas på att de verkligen Var sista o jag slipper gå över tiden. 9 dagar kvar…. 

Ceciliaolucifer
10/25/16, 4:19 PM
#2

#1 Skönt att det visade sig vara bra!

Josefineutank
10/25/16, 5:20 PM
#3

#1 läskigt att bebis inte längre är fixerad! Trodde inte de ändrade sig när de väl var fixerade :o

Aristarcos
10/25/16, 5:45 PM
#4

1# skönt att det gick bra ! Hoppas bebis tittar ut snart då :)

Juvela
10/25/16, 6:14 PM
#5

#2 #4 ja en sån lättnad. Snacka om att jag var uppjagad. Glad att min mamma kunde köra in mig och hålla mig sällskap. #3 nej inte så kul. Känns som ett steg tillbaka. Dessutom finns de risk att navelsträngen kommer i kläm då. Så bm sa att när/om vattnet går måste jag in, vilket jag iofs ändå måste pga gbs.

densomundrar
10/25/16, 7:00 PM
#6

Oj. En till som trodde att bebisen förblev fixerad när den väl blev det. Då har jag fått lärt mig något nytt. Skönt att allt såg bra ut för dig, även om du inte mådde bra. Mår du bättre nu eller har du fortfarande samma symptom?

Annons:
Juvela
10/25/16, 7:36 PM
#7

#6 Trodde ju jag med! Känns väldigt snopet. Men nej det är tydligen inte ovanligt bland omföderskor. :( Dottern blev ju dock aldrig fixerad och kom sedan med snitt, efter en igångsättning, dels för att jag inte öppna mig mer än 3 cm o dels för att hennes hjärtljud gick ner. Tack. Jo nu mår jag bättre, skönt nog. Blir Mycket vila!

Ceciliaolucifer
10/25/16, 8:42 PM
#8

Jag frågade BM idag om han kunde flytta sig när han väl fixerat sig. Hon sa att för förstföderskor så händer det mkt sällan men kan hända om huvudet fortfarande är ruckbart, bebisen är väldigt liten och man har breda höfter. Men är huvudet inte längre ruckbart så kan bebisen inte flytta på sig ur det fixerade läget. Är man omföderska så är livmodern större/mer elastisk så där kan barnet flytta sig från att ha varit fixerat. Sen sa hon även att oavsett om barnet är fixerat el ej så kan värkarna dra igång och vissa barn fixerar sig precis i slutet innan utdrivningsskedet :)

densomundrar
10/26/16, 1:52 PM
#9

Men varför missar jag all information? Min bm är trevlig och bra men får ju ingen information. Fick ett moderskapsintyg för ett tag sedan, av någon anledning har jag pippi på att ta kopia på allt så jag tog en kopia på detta innan jag skickade detta till fk som jag fick instruktioner om att göra. Läste här att man själv var tvungen att fixa med papper om vem som är pappa, hos kommunen. Gubben har jagat kommunen i flera veckor och fick äntligen tag i dom. Inte nog med att jag måste med, jag ska ha med mig intyget. Varför fick jag inte infon om att pappret skulle användas till annat? Allt med detta barn och runt ikring det känns som ett "happening"… :| Frågan är ju vad vi mer har missat som man borde göra.

soundtrack
10/26/16, 2:49 PM
#10

#9 måste du ha medling intyget? Det hade inte jag… jag skickade in det i v 22 typ och vi skrev på pappren långt senare. Har inget som helst minne av att jag tog med nån kopia av det. Däremot var jag ju tvungen att lämna en del uppgifter via telefon innan vi kunde komma dit och skriva på papperna.

klass_13
10/26/16, 2:59 PM
#11

#9 det lät konstigt. Vi uppgav bådas personnummer och då hade de fått tag i moderskapsintyget på nåt höger, så det enda vi hade med var körkorten. Kan det ha att göra med storlekarna på kommunerna?

Ceciliaolucifer
10/26/16, 4:12 PM
#12

Vi har inte skrivit under faderskapsintyg eller sånt ännu. #9 Har du skickat in inkomstintyg till FK så att du kan få fp-utbetald?

densomundrar
10/26/16, 4:15 PM
#13

Nä, tyckte oxå att det var märkligt… Har inte fått någon info om det, man kanske är olika från kommun till kommun :-/ #12 ja, precis. Det gjorde jag så fort jag fick pappret, är glad att jag tog en kopia på det :-)

Annons:
Josefineutank
10/27/16, 10:20 PM
#14

Usch jag får som stickningar mellan benen i stort sätt hela tiden! Känns exakt som när man nuddar en eltråd fast där nere. Bebisen är fixerad sedan 5 veckor tillbaka så är ju inte det .. Någon som vet vad det annars kan vara ? Läste någonstans att det kan bara tappen som öppnar sig..?

klass_13
10/27/16, 11:19 PM
#15

#14 har likadant och bm sa att det troligtvis är när bebisen håller på med händerna och kommer åt alla trevliga nerver som finns att hitta. Hämtade ut en TENS idag, nu börjar det kännas mer på riktigt, fastän jag haft riktigt hemska förvärkar i två v tillbaka. Var in på kontroll förra söndagen men inget spc mer än 1cm öppen, känns som om ända säkra tecknet är vattenavgång och det kan ju ske när som helst under förlossningen. Hur mår ni andra??

Ceciliaolucifer
10/28/16, 12:00 AM
#16

#14 Ingen aning, men det låter obehagligt. #15 Vrålförkyld, stor och klumpig.

Aristarcos
10/28/16, 7:05 AM
#17

#15 oh 1 cm öppen är ju inte helt stängt :P

densomundrar
10/28/16, 7:08 AM
#18

Inga stickningar mer än i höften när bebis bebisen bökar runt, kan knappt gå ibland. Däremot känner jag hur bebisen rör sig, känns som någon gröpar och pillar på insidan av mina slidväggar, inte alls på ett upphetsande sätt utan det känns ganska obehagligt. Mår i övrigt som de senaste månaderna, hyffsat. Jobbar 75% till på torsdag då jag har bf, längtar till lite lugn och ro och hoppas för den sakens skull att jag går över tiden några dagar.

Juvela
10/28/16, 8:43 AM
#19

#14 låter mindre mys. Det är inte att bebisens huvud trycker på väldigt mycket? Så att det liksom domnar lite? Jag kände av ett väldigt tryck neråt mellan benen när bebisen var fixerad. Nu är den ju inte de längre och jag känner heller inte av de längre. #18 oh det där med gröper och pillar kände jag av runt v 20-30, men i livmodern. Tyckte de var lite obehagligt så glad att de har slutat. Jag har märkt att mina förvärkar mest verkar komma när min man är hemma. Han sa "åh du e mer avslappnad då när jag inte är hemma". Men de e ju precis tvärtom. Mer avslappnad och redo när han är hemma. Han har gissat på att bebisen ska komma idag, den 28:e, men känns rätt lugnt idag så återstår väl att se om han har rätt eller ej. ;) V.40 idag iaf.

densomundrar
10/28/16, 6:16 PM
#20

#19 ja, jag har ju känt detta ett tag men det har inte alls varit lika tydligt. Var till bm idag, fick nytt moderskapsintyg då kommunen ville ha det för att vi skulle kunna registrera min gubbe som pappa, även hon tyckte att det var konstigt. Passade på att fråga om detta med bindor och blöjor, som jag frågat om i bb väskan tråden tror jag, och det fanns där, det behövde jag inte ta med mig. I övrigt låg bebisen med huvudet ner men väldigt högt upp så den är inte fixerad.

Annons:
densomundrar
10/29/16, 8:19 AM
#21

Har haft som typ lätt mensvärk inatt, vet ej varför men för min del är det toppen. Gick upp tidigt och packade det sista till bb väskan, ifall att. Rackarns vad snabbt saker kan bli gjorda ibland som man skjutit på så länge :-P

Aristarcos
10/29/16, 8:26 AM
#22

#21 kan vara en känsla av att du måste bli klar nu :P bebis kanske är på g tom ;)

Ceciliaolucifer
10/29/16, 10:18 AM
densomundrar
10/29/16, 12:56 PM
#24

#22 ja, verkligen. Fick både väskan färdigpackad och inkastad i bilen tillsammans med babyskyddet :-P Vet inte riktigt varför det vart så, antingen är jag påväg att bli sjuk vilket typ aldrig händer, peppar peppar. Eller så förbereder sig kroppen på något sätt. Har för mig att jag läste att någon här på sidan hade blivit väldigt dålig i magen innan allt drog igång om den där känslan i magen kan vara antingen mensvärk eller att jag normalt sett är dålig i magen, så vi får se :-) Vore iof en dålig tilltänkt dag att åka in till förlossningen på, har lovat att vara chaufför ikväll. I värsta fall får dom ta taxi :-P

Aristarcos
10/29/16, 3:28 PM
#25

#24 hehe, risker som man tar om man bokar höggravid som chaffis 😂

densomundrar
10/29/16, 8:09 PM
#26

#25 ja, precis. Haha! Men än så länge är det lugnt iallafall :-)

Juvela
10/30/16, 10:11 AM
#27

#26 hur blev det. Kunde du vara chaufför eller ej? :P

Annons:
densomundrar
10/30/16, 3:27 PM
#28

#27 jodå, det är lugnt som en filbunke här och jag var chaufför som jag lovat, haha. Känns så overkligt att det verkligen kan komma när som helst ni. Undra vad jag gör när det drar igång, sover, äter, duschar, sitter i soffan, är på jobbet? Är lite nervös faktiskt inför när det drar igång, jag vill ha lite kontroll över det även fast jag vet att jag inte kan.

Josefineutank
10/30/16, 4:16 PM
#29

#28 tänker samma .. Är så nervös varje gång jag lämnar hemmet för tänk om vattnet går när jag är ute ?? Jag vill dock bara att värkarna ska komma NU .. Har ont hela tiden

Juvela
10/30/16, 4:49 PM
#30

#28 Hehehe, irriterande ;) 

Jag är inte så nervös längre för när det kan tänkas dra igång. Jag har såna problem med att gå nu att jag kommer inte utom dörren mer än när det är mvc-besök (vilka numer är med eskort) eller om jag följer med maken i bilen på ett snabbt ärrende. Så jag behöver inte oroa mig för att vattnet ska gå när jag är på jobbet eller på ica eller nåt annat sånt spännande ;) 
Jag går bara och väntar på att vattnet ska gå, går och är frustrerad över de. Inte ens slemproppen har visat sig här ju. *surar som en liten unge* Har den gjort de för er? Inte många dagar kvar till bf för oss nu ju.

#29 var har du ont?

Ceciliaolucifer
10/30/16, 6:53 PM
#31

#30 En bit av min slempropp har lossnat för ngn vecka sedan. Har bf i slutet av nov :)

Aristarcos
10/30/16, 7:08 PM
#32

Såg aldrig min slempropp innan vattnet gick med tvåan, de andra som jag blev igångsatta med,  men den såg jag inte heller då..

Josefineutank
10/30/16, 7:36 PM
#33

#30 i nedre delen av magen samt ryggen. Har sådana otroligt förvärkar .. Är rädd för man ska missa hur de riktiga värkarna känns eftersom förvärkarna gör så ont!

Juvela
10/30/16, 11:09 PM
#34

#31 oj redan då. Segt här, bf på torsdag ju. Blir kanske ingen slemproppssyn för min del? #32 blir kanske samma här. Blev igångsatt med första, men fick ändå sett slemproppen innan den gången. #33 usch då. Men då har de ju börjat lite i alla fall. :) Vad jag ha förstått så känns det likadant. Men de "riktiga" värkarna blir regelbundna och ökar i intensitet. Har du klockat dina värkar något eller är dom fortfarande så pass oregelbundna?

Annons:
Josefineutank
11/1/16, 4:41 PM
#35

Vart inne på förlossningen pga jag trodde jag sippra fostervatten. De gjorde en koll där inne och såg att jag faktiskt gjorde det! Fick åka hem och invänta värkarna men har de inte satt igång innan imorgon kväll så åker jag in och blir igångsatt :D nu blev det riktigt nervöst!!

densomundrar
11/1/16, 4:57 PM
#36

Spännande, då är det bebis på g. Lycka till :-)

Ceciliaolucifer
11/1/16, 5:06 PM
#37

#35 Spännande!! När hade du bf? Lycka till :)

Josefineutank
11/1/16, 5:35 PM
#38

#36 tack så mycket !! :-) #37 3/11 så på torsdag! :-) vore kul om det var just den dagen han kom också !

Aristarcos
11/1/16, 5:43 PM
#39

#38 spännande och lycka till :)

Juvela
11/1/16, 10:13 PM
#40

#35 oj vad spännande! Snart så! 😀😀😀

Aristarcos
11/1/16, 11:05 PM
#41

Svullna fötter speciellt den ena huden stramar och en natt sömn lättar inte direkt heller på svullnaden :( inte skönt har fått snöra upp skorna rejält för att kunna ha dem.

Annons:
Juvela
11/2/16, 7:32 AM
#42

#41 vet hur de e. Jag har gått med oknutna skor sedan i somras. Kommer aldrig vänja mig vid att knyta skorna igen 😄 har du fötterna i högläge när du sover? Dom dagarna de varit värst för mig har jag lagt en kudde eller två under fötterna när jag gått o lagt mig. 👍

densomundrar
11/2/16, 8:36 AM
#43

Var orolig för just svullna fötter, inte så kul när det blir kallare ute, men jag verkar klara mig som tur är. Ni som väntar erat första barn, tänker ni visa pappan lite uppskattning på fars dag även om bebis inte är ute än?

densomundrar
11/3/16, 3:23 PM
#44

Gah, den stora dagen är här, idag är bebis beräknad. Har vi tur har vi en liten krabat till att älska inom 2 veckor. :-) Vi har ju hunden för tillfället… Vad tiden gått snabbt, kan knappt fatta det, känns som att det var igår jag plussade :-o

Juvela
11/3/16, 3:41 PM
#45

#44 oh ja, nervigt minst sagt. Nu är det verkligen när som helst ju. Drog igång lite förvärkar här för en timme sen, plus illamående. Jag har varit lite konstig idag. Spänt över magen, illamående och sen massa svettningar. Får väl se hur det blir. 😃

Undra hur det har gått för Josefineutank? 🙂

densomundrar
11/3/16, 3:47 PM
#46

#45 åh, spännande, då kanske det kommer för dig snart :-) Inga onormala känningar här iallafall. Vad har ni packat ner för snacks i bb väskan föresten? Står på typ varenda packlista man kollar på att snacks ska med :-/ Tänkte på det jag med, hon kanske är inne och föder nu? :-) Håller alla tummarna för henne.

Juvela
11/3/16, 3:53 PM
#47

#46 Håller tummarna ;)
Vi har packat ner någon chokladbar och sen nån proteinbar. Jag tänkte ta nötter och sådant men jag är så osäker hur huruvida man får lov att ha med de på sjukhus, med alla allergier och så. "/ Känns inte optimalt. Frukt är ju tacksamt, men svårt att gå och köpa frukt i förväg det kan ju inte ligga hur länge som helst o vänta i väskan.  🤪 Tänkte på drickyoghurt, men också sådant som inte kan stå hur länge som helst. Kanske skulle lägga ner lite digestiv eller nåt sånt? 
Har du lagt ner något snacks ännu?

Ja hihi spännande :D

Ceciliaolucifer
11/3/16, 9:33 PM
#48

Josefintank blir väl igångsatt idag om det inte dragit igång av sig själv? Läskigt att det närmar sig för alla. Vi får tidiga julklappar helt enkelt :D

Annons:
Josefineutank
11/3/16, 11:17 PM
#49

Idag 14.15 kom min lilla pojke, på självaste BF dagen! Han är 50cm lång och väger 3485g! Blev en traumatiskt förlossning då hans hjärtljud gick ned samt jag fick feber så vi ligger just nu på en specialavdelning och blir bevakade <3

Juvela
11/3/16, 11:20 PM
#50

#49 åååh Grattis!!! :D :D :D <3 Skönt att dom har koll på er.

Ceciliaolucifer
11/3/16, 11:28 PM
#51

#49 Grattis till den lille! Hoppas ni kryar på er och får komma hem snart.

Lilolizeit
11/4/16, 5:46 AM
#52

#49 stort grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
11/4/16, 5:55 AM
#53

#47 har tänkt lite samma som dig när det gäller snacks. Grattis Josefin, hoppas ni återhämtar er snabbt och att allt gick bra förövrigt.

Aristarcos
11/4/16, 8:33 AM
#54

#47 Grattis, hoppas ni båda mår bra nu ❤️

oh-la
11/4/16, 9:14 AM
#55

Grattis #47! Hoppas verkligen dom tar hand om er och att du snart mår bättre! Ny har jag ju redan fött, men apropå snacks att ha med… Har pratat med ett par personer innan Alicia föddes om just vad man skulle ha med. Alla sa typ samma, det sista du vill och tänker på är att äta. Jag åt knappt något från det att förlossningen startade på måndag em tills hon var ute onsdag kväll. Och föder någon av er på karolinska blev jag servad hela förlossningen med blåbärssoppa och smothie. Det var typ det jag ens kunde förmå mig att få ner. Däremot kanske er partner vill ha något. En dricka till honom kanske? Och frukt är ju kanon, sätt en postit på dörren med "frukten!!" på så är den bara att kasta ner. Man kanske inte har lust att packa hela bb-väskanmed värkar, men enstaka saker hinner man packa :) hinner man inte få ner lite snacks finns typ alltid att köpa på sjukhuset. Hur som undrar jag hur många som ligger och äter choklad under förlossningen, det va verkligen typ det sista jag tänkte på :P efter däremot är godis typ det bästa som finns, men då kan man jaga iväg sin karl för att köpa eller ta en liten promenad själv om man mår bra :)

Annons:
soundtrack
11/4/16, 9:41 AM
#56

Här får man endast inta drycker när man befinner sig i aktiv förlossningsfas (vilket dom flesta ju är i när dom kommer in på förlossningen). Jag blev tillsagd att äta ordentligt innan jag kom in, sen levde jag på saft och nyponsoppa tills alls var klart. Godiset var dock grymt gott efteråt ;)

Juvela
11/4/16, 10:28 AM
#57

#55 #56 Hmm nä det har ni ju rätt i. Tänker mest att jag är rädd för att min energi ska ta slut så vill ha med något, men är nog ändå mest för makens skull. 
Minns inte om jag åt något eller hade behov av något förra gången..

klass_13
11/4/16, 10:31 AM
#58

#49 grattis! Hoppas att ni kommer på fötter snart :)

Sarah
11/4/16, 11:11 AM
#59

Det där med ens egna energi, att man måste vila i veckor innan förlossning och äta massa osv. Håller med #55 om att det känns ganska… oviktigt när man är där… Äta vill man inte, att vara utan sömn, man klarar det ändå och sen kan man ändå inte sova. Man kan ju inte sova ikapp förlorad sömn ordentligt och när man är i förlossningsfasen så orkar man när man måste. Jag fick eda och somnade mellan varje påfyllning för att jag var så trött då jag inte sov ordentligt på flera dagar innan, men, när det väl är dags att krysta så är man definitivt vaken :P 

Så, oroa er inte för energin helt enkelt, det löser sig.

densomundrar
11/4/16, 1:18 PM
#60

När det gäller snacks så tänker jag framförallt på min stackars gubbe som jag förväntar mig ska vara där för mig, även om förlossningen egentligen handlar om mig och barnet så tycker jag att det är viktigt att han har det bra och iom att det står att man ska ta med sådant på de flesta packlistor så packar vi med lite sånt. Han kan nog absolut springa iväg och handla, men jag ser hellre att han är med mig och barnet. Och ja, jag är självklart rädd att tappa energin mitt i allt. Kroppen är säker utformad som så att man orkar igenom det oavsett, förutsatt att förlossningen inte är extremt långdragen, men jag vill ändå ta med mig något så att jag inte storknar av energibrist mitt i allt. Hellre det säkra före det osäkra tänker jag :-)

klass_13
11/5/16, 1:56 PM
#61

Vaknade och hade så ont så ont, dock inte konstigt alls när det verkar som om bebisen har snurrat. De senaste månaderna har den legat med fötterna på höger sida och nästan sparkat sönder revbenen, nu tycker jag att fötterna är på vänster sida. Tänk man ska lära sig nåt nytt varje dag, trodde att det inte skulle vara sådana förflyttningar så sent och vid fixering.

densomundrar
11/5/16, 9:48 PM
#62

Om jag förstått det rätt så kan dom "hoppa ur sin fixering"? Jag hade fått för mig att när bebis väl var fixerad så är det så och då är det snart dags men så var det tydligen inte. Kan det vara längre upp i tråden det står om detta, var det du Ceciliaolucifer s skrev om det? Skriver via mobilen så orkar inte skrolla för att kolla. En tanke slog mig idag, då jag är "färdigbakad", vad åker man till förlossningen i för kläder? Händer det under dagen åker man väl i det man har på sig, men om det sätter igång mitt i natten? Sover i trosor… Drar man på sig jeansen och en tröja då eller tar man morgonrocken? Mjukis brallor? Hehe, världsliga problem…

Annons:
Sarah
11/5/16, 10:06 PM
#63

#62 åk i vad du är bekväm i. Du får ändå byta om direkt när du kommer in :) Sannolikheten att du måste åka minuten efter du får första värken är väldigt liten. De flesta är hemma med värkar i många timmar innan de åker in. Du hinner få på dig trosorna och ngt annat än en morgonrock :) När jag fick värkar, visserligen mitt i sommaren, men när de blev jobbiga stod jag inte ut med att ha kläder så jag tog av mig allt. Inte ville jag ha killen nära heller så jag låg/ stod/ satt/ vankade ensam och naken i sovrummet tills vi fick åka in :p

oh-la
11/5/16, 11:25 PM
#64

Jag åkte in i mysbyxor och tröja. Är det så panik att du inte hinner dra på dig byxor hinner du nog inte till förlossningen heller :) vanligast är väl att det drar igång lite försiktigt, och då har du några timmar på dig att klä dig. Jag ville bara ha mjuka kläder som inte satt åt. Morgonrock däremot skulle jag nog inte åka i :)

densomundrar
11/6/16, 5:14 AM
#65

Är inte ett dugg orolig att tid inte finns, däremot funderade jag på vad som kanske kunde vara lämpligt att ha nära tillhands :-) skulle kunna tro att man inte är så sugen på att ställa sig och leta kläder mitt i allt, bättre om det finns framplockat och klart. Tack för tips, Får plocka fram något löst och ledigt, får se vad jag har som jag fortfarande kan ha :-P

JossanH
11/6/16, 8:53 AM
#66

Har en kille som måste äta typ var 4-6e timme så färdigmat med till honom första gången vi skulle in. Då kom vi in vid 4 på morgonen och 12 mitt på dagen var hon ute. Fick dock stanna kvar i 2 nätter pga att jag förlorade 2 liter blod. Med andra hann vi bara vara inne i typ 1 Tim och 15 min och då behövdes ingen mat ;) bebis föddes halv 12 på natten och vid lunch var vi hemma igen hos mina föräldrar och åt. Så hann bara äta nattmacka och frukost på avdelningen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Juvela
11/6/16, 11:10 AM
#67

#61 #62 min bebis hoppade ur fixeringen. Kändes skittradigt, tolkar ju fixering som att nu är de snart dags och att då istället gå tillbaka till ruckbar… nä inte så kul. Men Mvc-besöket i fredags visade att hen var fixerad igen.

Sarah
11/6/16, 11:12 AM
#68

#67 att de är ruckbara är inget som hindrar att komma igång :) Elva fixerades först då de tog hinnorna på förlossningen :)

Juvela
11/6/16, 11:16 AM
#69

#68 alltid nåt :)

Annons:
densomundrar
11/7/16, 8:50 AM
#70

#66 oj, snabba puckar :-) Jag måste ju ha världens bästa kollegor, inte nog med att dom visat så mycket hänsyn med konstiga tider för att jag skulle få ihop det med jobb, fertilitetsutredning, bm besök, läkartid ect. När jag väl började få mage fick jag typ totalförbud att bära något och kan jag bärandes på så mycket som en pärm kom dom typ springandes och skulle hjälpa till :-) Jag var ju beräknad från och med torsdag förra veckan men är hemma från och med idag (vilket är skönt för jag hade inte orkat jobba just nu) och idag skickar chefen sms och frågar hur det går och hur vi mår. Det värmer verkligen i kroppen att dom tänker på mig även fast jag sagt att jag ska höra av mig när bebis kommit :-)

Ceciliaolucifer
11/8/16, 8:35 PM
#71
Aristarcos
11/8/16, 9:01 PM
#72

Blev 100% sjukskriven från i morgon. Tillbaka för TUL om två veckor, och då beslutas troligtvis om igångsättning inom de närmsta dagarna.

Ceciliaolucifer
11/8/16, 9:08 PM
#73

#72 Är det pga din diabetes? Förlåt om jag blandar ihop dig med ngn annan. Vad sa TUL:et? :)

densomundrar
11/8/16, 9:17 PM
#74

Inget här än, läget oförändrat :-P Hur går det själv? :-)

Aristarcos
11/8/16, 9:22 PM
#75

#73 TUL var bra, förut har det varit mitten-mitten, nu ökat något sedan sist. Men inget oroväckande. Beräknades ligga på ca 3000g idag. Jag har diabetes ja, men den här gången är det mer pga min ålder som jag inte kommer tillåtas att gå över, då bebis håller sig inom ramarna :)

densomundrar
11/8/16, 9:49 PM
#76

#72 lycka till, håller alla tummarna.

Annons:
Ceciliaolucifer
11/8/16, 11:26 PM
#77

#74 Du har gått över tiden? :) #75 Ah, då förstår jag! Här är det lugnt. Känner ingen brådska med att fl ska starta. Känner mig inte färdig med att vara gravid konstigt nog.

densomundrar
11/9/16, 2:10 AM
#78

#77 ja, jag var beräknad till 3 november, så jag har snart gått över en vecka men det känns bra, känner precis som du att jag inte riktigt är klar med graviditeten :-P Kanske är så oxå för att jag är lite rädd för förlossningen, vet ej, men försöker att ha en peppade inställning och det verkar fungera hyffsat. Nu har jag iof vaknat av att jag har ont i magen på vänster sida och mår lite dåligt. Tänkte avvakta och se om det ger sig, annars får jag ringa fl för rådfrågning, varför jag kan tänkas ha ont..

densomundrar
11/9/16, 11:06 AM
#79

Jag är rätt säker på att vattnet gått nu, pratat med fl och specialistmödravården och påbörjar den långa vägen dit. Vad jag önskar att jag hade varit beredd på; blöjor. Det rinner kontant trotts fl bindor :-( jag kommer ju knappast komma dit i anständigt skick…

soundtrack
11/9/16, 12:15 PM
#80

Åh, spännande! Lycka till!

oh-la
11/9/16, 12:58 PM
#81

Lycka till!!! Snart ska du se att du har bebis hos dig :)

Ceciliaolucifer
11/9/16, 3:14 PM
Aristarcos
11/9/16, 5:08 PM
#83

Lycka till !!

Annons:
Lilolizeit
11/9/16, 5:18 PM
#84

Lycka till :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Madde
11/10/16, 7:27 AM
#85

#49: Stort grattis till bebisen. =) #79: Lycka till. Hoppas du har blivit mamma nu. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Juvela
11/10/16, 10:23 AM
#86

Natten till tisdag åkte vi in med värkar. Ganska så exakt ett dygn senare föddes äntligen vår dotter <3 vi hade inte kollat upp vad de var, men trodde båda på en påg så blev något förvånade (men glada) när de var en flicka. Storasyster blev såklart överlycklig. 😊 Blev klippt och fick en massa småsprickor tydligen (blev lite brått att få ut henne där i slutet), så har en del stygn men det känns faktiskt inte så farligt. Ska strax gå iväg med henne på första läkarundersökningen, vi kommer stanna kvar lite här på BB så att amningen får en chans att komma igång lite bättre innan vi åker hem. Så underbart mysigt att äntligen få njuta av sin lilla magokupant. <3

Juvela
11/10/16, 10:25 AM
#87

#79 ååååh då har du kanske också fått din lilla plutt nu? :D <3 spännande!

Ceciliaolucifer
11/10/16, 10:29 AM
Aristarcos
11/10/16, 10:39 AM
#89

#86 grattis till er lilla dotter!!

Madde
11/10/16, 10:55 AM
#90

#86: Stort grattis till bebisen. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
klass_13
11/10/16, 11:46 AM
#91

#86 grattis! :)

Pontiac57
11/11/16, 2:03 AM
#92

Grattis :)

densomundrar
11/11/16, 5:30 AM
#93

#86 gratulerar, hoppas att ni alla mår bra :-) Min magkänsla stämde, en liten kille på nästan 4 kilo tittade igår kl 01.35 ut. Förlossningen gick bra men på grund av långt mellan värkarna vart förlossningen onödigt långdragen och värkstimulerande sattes in mot slutet. Nu är jag glad att det är över för och ser fram emot att få starta vårat nya liv, blir kvar på BB för observation då han hade bajsat i fostervattnet men hoppas att vi får komma hem idag.

Lilolizeit
11/11/16, 6:02 AM
#94

Jättegrattis!! 😊

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
11/11/16, 7:36 AM
#95

Grattis till bebisarna! :)

Aristarcos
11/11/16, 8:55 AM
#96

#93 grattis till lill killen, hoppas ni får åka hem snart och allt är bra med er :)

Sarah
11/11/16, 9:00 AM
#97

#93 Grattis :) En lång resa och nu är du äntligen i mål :)

Annons:
Ceciliaolucifer
11/11/16, 9:59 AM
Madde
11/11/16, 11:18 AM
#99

#93: Stort grattis! =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

klass_13
11/11/16, 12:16 PM
#100

#93 grattis! :)

hellomissduh
11/11/16, 12:25 PM
#101

#93 Grattis till den lilla pojken! :)

jackiejohn
11/11/16, 2:18 PM
#102

Grattis Juvela och densomundrar till ers små underverk ❤️

Aristarcos
11/12/16, 8:31 AM
#103

36 fulla idag, det går både fort och sakta. Nästa besök den 25:e då beslut troligen tas om igångsättning. Om inte något hänt innan dess det vill säga.

Ceciliaolucifer
11/12/16, 10:46 AM
#104

#103 Spännande! Är själv i vecka 39 (38+1) :)

Annons:
Aristarcos
11/12/16, 11:05 AM
#105

#104 36+0 för mig ;) men så spännande får väl se vem som hinner först av oss då ;)

Ceciliaolucifer
11/12/16, 11:38 AM
#106

Haha, jag har inte bråttom! :)

Josefineutank
11/12/16, 2:35 PM
#107

Åh nu har det börjat rasa in bebisar :D vi var ju 3 st som hade BF 3/11 och verkar sol vi alla 3 har fått ..? Här hemma rullar allt på. Jag har dock jävulskt ont efter mina stygn. Gråter varje gång jag ska kissa..

Ceciliaolucifer
11/12/16, 4:32 PM
#108

#107 är stygnen för hårt satta? Har läst att man ska dricka mkt vatten för att spä ut urinet. Stackare :(

Josefineutank
11/12/16, 6:24 PM
#109

#107 jaså? Ja men då kanske jag borde dricka ännu mer !

Sarah
11/12/16, 8:45 PM
#110

Ja drick massor. Dels för såren skull och dels för mjölkens skull om du ammar. Ditt vätskebehov ökar dramatiskt mycket :)

densomundrar
11/12/16, 10:57 PM
#111

Tack alle sammans, efter en lång resa är jag äntligen i mål :-) Gällande stygn, vatten är bra samt att tvätta sig morgon är och kväll för att undvika onödiga infektion. Jag har inte ont när jag kissar (eller bajsar än så länge) men ju längre tiden går ju svårare får jag att sitta och göra något, hoppas att det går över…. Stygnen man får är väl något som trillar bort av sig själv eller något liknande? Fick aldrig någon info om det och pratade med mamma om det igår, när hon födde fick hon åka in och ta bort dom, men rutinerna bör väl ha ändrats sedan dess?

Annons:
Josefineutank
11/13/16, 8:00 AM
#112

#111 ja två av mina stygn utvändigt har nu redan trillat bort ! Det 3e är påväg ser jag! Vad skönt att du inte har ont av att kissa eller bajsa !

soundtrack
11/13/16, 9:07 AM
#113

Japp, stygnen försvinner av sig självt vart efter :)

Aristarcos
11/13/16, 9:29 AM
#114

hur många är det kvar här som inte fått ännu :P

Ceciliaolucifer
11/13/16, 10:11 AM
#115

#114 Du och jag tror jag :) i alla fall som är aktiva

Ceciliaolucifer
11/13/16, 10:12 AM
klass_13
11/13/16, 10:58 AM
#117

Ja jag är kvar :) dock tror jag inte så jättelänge då slemmisen gick imorse(uäck) och har lite småvärkar. Men har ju haft avtagande värkar sen i torsdags så man vet aldrig.

Josefineutank
11/13/16, 11:07 AM
#118

Snart trillar era 3 också ut! :D

Annons:
densomundrar
11/13/16, 11:14 AM
#119

Åh, vad spännande, lycka till nu! Den där slemproppen såg jag aldrig av, vilket kanske var skönt, däremot hade jag en vattenavgång som påminde om det man ser på film, mindre kul… Skönt att dina trillat bort josefinutank, då är ju läkningen på god väg, hoppas att det slutar svida snart oxå. Är du väldigt öm när du sitter? Kan knappt sitta längre… Min bm sa att jag skulle ta Alvedon tillsammans med Ipren på något sätt för att smärtlindra och för att det var inflammations dämpande men minns inte hur det skulle tas och kan ju inte ringa på en helg, vågar definitivt inte chansa med mediciner :-/

soundtrack
11/13/16, 11:35 AM
#120

#119 ta 2 alvedon och 1 Ipren var 8e timma (som tätast. Du kan ju ta mer sällan om det inte behövs).

Madde
11/13/16, 11:35 AM
#121

#119: Du kan ju alltid ringa 1177 och rådfråga om du är osäker. Jag förstår din känsla av att ha ont även om jag gjorde ett kejsarsnitt så fick jag äta Alvedon rätt länge pga smärtan. Känns som att ingen graviditet är smärtfri efteråt, man får ont hur än bebisen kommer ut! Hoppas det ger sig snart för dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
11/13/16, 12:13 PM
#122

#121 min senaste förlossning så mådde jag toppen, hade inte sytt och mådde oförskämt bra, nästan som man inte fått barn, men tur i oturen, då det barnet hamnade på Neo i 10 dagar…

JossanH
11/13/16, 12:25 PM
#123

Har hört att många upplever att det gör som ondast efter några dagar då svullnaden lagt sig och man liksom sitter mer på det onda. Jag fick så med första. Jättejobbigt att sitta efter några dagar. Med andra var jag än men minns det inte alls som speciellt farligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Josefineutank
11/13/16, 5:01 PM
#124

#119 Tycker nästan det svider mer haha.. sitta kan jag göra ! VÄRST är att kissa. Jag gråter !! Kan inte kissa i duschen för det svider och dricka vatten tycker jag inte hjälper.. bläää!!! #120 jag tar 2 alvedon och 1 Ipren vad 6e timma… min bm sa att det var helt ok!

soundtrack
11/13/16, 5:18 PM
#125

#124 man ska inte ta Ipren tätare än var 8e timma och det skulle jag hålla på. Är själv sjuksköterska och skulle inte rekommendera nån att ta mediciner med tätare intervall än vad som står i fass.

Annons:
JossanH
11/13/16, 5:19 PM
#126

#124 har en vän som tryckte blöta blöjor med varmt vatten mot underlivet när hon skulle kissa i början för att det sved så mycket.

Sajtvärd på Iller.ifokus

densomundrar
11/13/16, 6:40 PM
#127

Ah, två Alvedon och en Ipren, tack :-) #126 när jag födde så la dom blöta och varma dukar (eller något liknande) på mitt underliv mellan värkarna, det var väldigt skönt mot smärtan så kan tänka mig att liknande hjälper mot smärtan när man ska kissa.

densomundrar
11/14/16, 10:20 AM
#128

Trodde aldrig att jag skulle kunna känna mig så stolt över att gå på affären med en liten bebis, helt ofattbart vilka känslor, det hade jag inte kunnat föreställa mig innan. Hur går det för er, något nytt? Några känningar?

Josefineutank
11/14/16, 11:31 AM
#129

#125 åh nej.. nu blir jag orolig!! Jag har inte förgiftat mig nu när jag tAgit så mycket ? :o

Josefineutank
11/14/16, 11:31 AM
#130

#125 åh nej.. nu blir jag orolig!! Jag har inte förgiftat mig nu när jag tAgit så mycket ? :o

densomundrar
11/14/16, 1:07 PM
#131

#129 utan att vara insatt så skulle jag kunna tro att det inte är någon fara om det förekommit även om det inte är bra. Kan ha fel men läkemedlet känns inte så pass "tungt" så att man tar skada vid liten överdosering?

Aristarcos
11/14/16, 1:57 PM
#132

Huvudsaken är att du inte tar oftare härefter 130# läs alltid vad som står på förpackningar :)

Annons:
soundtrack
11/14/16, 2:14 PM
#133

#130 nejdå. Du har inte förgiftat dig :) alvedon/panodil ska man vara väldigt försiktig med att inte överdosera då det belastar levern väldigt mycket, Ipren kan mest ge belastning på magslemhinnan vi fför höga doser. Men det brukar inte komma så snabbt.

klass_13
11/16/16, 10:09 PM
#134

Inatt kl02:30 åkte vi in till förlossningen då jag behövde en sovdos, precis som kvällen innan. Undersöks och har öppnat från en till två cm på ett dygn, efter undersökningen går äntligen vattnet dock har barnet bajsat i det. Tilldelas ett rum för att ta min sovdos plus lustgas(oh how i love you)och vänta in mer värkar. det fungerade inte och bestäms att sätta Eda och värkstimulerande dropp 9. Vid 16 beslutas det att göra ett kejsarsnitt då vi båda är dåliga med hög puls och feber. Så ikväll kl 18:42 kom vår lilla flicka på 49cm och 3940g och helt frisk. <3 efter en vecka lång latensfas är vi äntligen i mål! Nu blir vi kvar på BB i några dagar och ser om min feber försvinner och snittet läker som det ska. :)

Aristarcos
11/16/16, 10:10 PM
#135

#134 grattis till er lilla dotter, hoppas ni mår bättre snart

Ceciliaolucifer
11/16/16, 10:26 PM
#136

Grattis!! :) hoppas ni mår bra nu och får komma hem snabbt!

hellomissduh
11/16/16, 10:41 PM
#137

Det är lika spännande varje gång att komma in här och se att denna tråden har olästa inlägg 😍 Grattis #134 :)

densomundrar
11/16/16, 11:25 PM
#138

Grattis! :-) jag hoppas på att ni återhämtar er så snabbt det bara går med en sådan kämpig förlossning.

Lilolizeit
11/17/16, 6:49 AM
#139

Stort grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Madde
11/17/16, 8:08 AM
#140

#134: Stort grattis. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Josefineutank
11/17/16, 11:22 AM
#141

Grattis !!! :D

klass_13
11/18/16, 10:01 AM
#142

Tack så mycket! Här är det bättre så om allt går enligt plan så åker vi hem imorgon :)

Ceciliaolucifer
11/19/16, 8:34 AM
#143

Igår blev det en tripp till förlossningen. Min ena fot och vad svullnade upp på 1.5-2 tim och efter rådgivning över Tlf ville dom ha in mig på kontroll. Skillnaden på den svullna foten/vaden och ickesvullna var flera cm. Men det såg bra ut och tack vare att jag mådde bra i övrigt fick vi åka hem. Det man var orolig för var propp i benet. Den lille mådde bra också och man kunde se när vi var uppkopplade att jag hade värkar/aktivitet i livmodern så ngt kan vara på gång :) Jag var tydligen mycket svullen i bägge benen och läkaren tror att mkt av min viktuppgång nu i slutet bara är vätska.

oh-la
11/19/16, 10:56 AM
#144
densomundrar
11/19/16, 12:08 PM
#145

#142 hoppas att ni får åka hem idag :-) #143 åh, vad spännande, då är det kanske på g och hoppas att svullnaden lägger sig snart :-)

Aristarcos
11/19/16, 1:29 PM
#146

#143 bra att att allt ser bra ut. 

Fick mysko ont igår i foten, på mitten av yttersidan, gör ont när jag går, har inte trampat på något.  Det blev bättre under natten, men har kommit tillbaka under dagen. Ringde spec mv, men de var inte oroliga då det varken var rött eller svullet. Hoppas det går tillbaka så snart som möjligt.  Vill ju kunna göra något de närmaste dagarna. 

Spec MV besök den 25 då får vi se vad de säger så det är nästa mål datum :)

Annons:
Aristarcos
11/20/16, 8:02 AM
#147

Hm nu verkar då slemproppen lossna, men det kan den ju göra ett bra tag innan förlossningen vad jag har förstått känner mig lite svullen nere med. Aldrig sett proppen förut^^ Fått ett barn spontant i v 37 nr 2 med förlossnings start vattenavgång, de andra nr 1 igångsättning 10 dagar innan bf och nr 3 igångsättning 3 veckor innan bf. Är idag i v 37+1

densomundrar
11/20/16, 8:10 AM
#148

Det drar ihop sig för er, spännande :-)

Aristarcos
11/20/16, 8:12 AM
#149

148# mm har sovit skumt inatt med får se hur det går om det sätter igång snart innan igångsättningen som är planerad…

Aristarcos
11/21/16, 12:55 PM
#150

Koll BM idag, bebis ruckbar, men verkar ligga lågt, hon fick leta efter hjärtat underifrån magen idag med dopplern  ;)

Spec MV på fredag, dagarna går, får se om bebis stannar inne tills dess :P

Aristarcos
11/21/16, 6:41 PM
#151

Hm, tydligen hade jag påverkan på leverprovet som togs i fredags av diab mottagningen. Så nu måste jag ta och lämna gallsyra prov i morgon utifall de måste starta igång tidigare. Har rätt jobbigt kli sedan ett tag, får se om det är Hepatos, måste dock tas fastande, jobbigt. 😕

densomundrar
11/21/16, 9:19 PM
#152

Oj, vad innebär det då? :-/ hoppas inte att det är något allvarligt? @):-

Aristarcos
11/21/16, 9:59 PM
#153

gallsyra kommer ut i blodet förklaring HÄR

Hepatos har bytt namn tydligen till graviditetskolestas

Annons:
[TanatosNyx]
11/21/16, 10:18 PM
#154

du behöver egentligen inte fasta, bara du inte äter typ bacon och sånt. Jag fick lämna massa prover.. Problemet är att provsvar tar en vecka, och du bör sättas igång NU ifall värdena är dåliga. Du riskerar intrauterin fosterdöd efter v.37+. Jag tycker du ska be dom dra igång dig omgående, helst redan i morgon. Definitivt inte vänta en vecka :/

densomundrar
11/21/16, 10:52 PM
#155

Låter inget vidare alls, håller alla tummarna för dig.

Aristarcos
11/22/16, 3:57 AM
#156

#154 förlossningen ringde mig angående provet, de bad mig ta det fastande och svar skulle komma rätt snart sa dem. Bara de fick provet skulle de ha svaret inom ett par timmar. Kanske dock skulle pallra mig in till sjukhuset så de får snabbare svar i det här fallet istället för på vårdcentralen.

Aristarcos
11/22/16, 3:02 PM
#157

Har mild form av hepatos , så i nuläget inte farligt för bebisen *puh*

[TanatosNyx]
11/22/16, 5:40 PM
#158

Härligt! Måste vara litet labb på mitt sjukhus för min igångsättning berodde på stigande värden och de hade inte tid att invänta provsvar sen de maxade ursofalken.

[TanatosNyx]
11/22/16, 5:41 PM
#159

Sa dom några siffror förresten?

Aristarcos
11/22/16, 5:47 PM
#160

ja hade 11 precis över  gränsen till normalt så lindrig påverkan..men kliar förbaskat ändå :P

Annons:
[TanatosNyx]
11/22/16, 10:32 PM
#161

Jag har för mig att gränsvärdet är just 11 :) Jag låg länge på 13 sen bara small det till så var det runt hundra. Klådan var vad jag minns lika jävlig hela tiden, utom förkänningarna jag hade då. Men när det väl drog igång på riktigt… Fy helvete!

Kräm/lotion som förvaras i kylskåp och antihistamin (tavegyl i maxdos) är mina bästa men ack så klena tips utöver ursofalk, fast jag vet inte om du får det med så lågt värde då det enda det gör är att sänka siffrorna…

Jo jag fick en stark kortisonkräm också, men det innebär risk för fosterpåverkan då det är kortison.

[TanatosNyx]
11/22/16, 10:33 PM
#162

förresten, står du inte ut så be dem sätta igång av humanitära skäl. Du ska orka vara mamma sen också. Mitt gick dessutom över i amningsklåda så jag hade kvar klådan i 3 månader efter FL.. 😢 dock inte lika intensiv.

Aristarcos
11/23/16, 3:03 AM
#163

#162 förra gången fick jag tavegyl men kommer ihåg att det knappt hjälpte sa det till spec mv fick lergigan utskrivet har dock läst man kan bli mycket trött av den går inte ihop med att jag ska ha kontroll på min diabetes. Vaknade nu efter 3 timmars sömn , kliar hemskt just nu :(

[TanatosNyx]
11/23/16, 11:52 AM
#164

nej det är en liten smula man kan gripa efter bara. Det funkade liite liiite på mig, endast vid maxdos dock. Lergigan hade ingen som helst effekt på mig vad gäller klådan.

Ush ush ush, det kryper i hela mig när jag minns tillbaka, får nästan pank på eländet.

Pressa dig inte för hårt! Orkar du och vill så kämpa vidare, men känner du att nu får det vara nog, då är det helt okej.

Ceciliaolucifer
11/23/16, 12:35 PM
#165

Var inne på förlossningen för minskade/inga fosterrörelser igår kväll. Hade känt honom dåligt redan i förrigår men igår var det helt stilla. Drack kallt, låg på vänster sida, badade varmt, höll i gång, drack sött när vi var inne men var väldigt lugnt i magen. Ctg såg fint ut, ul så fint ut, han "andades" fint, han var inte stressad, såg ut som han sov fastän det var hans vaknaste och mest aktiva tid i vanliga fall. Men vi fick åka hem eftersom han mådde bra och jag mådde bra. Blev tillsagd att höra av mig efter lunch idag om han ännu inte blivit aktiv. Sitter här nu, ingen aktivitet alls. I bilen på väg hem inatt buffade han svagt 2-3ggr men sedan dess inget. drack 6-7dl jätte kall oboy till frukosten, har testat att bada varmt. Har dock en ganska irriterande huvudvärk och känner mig jätte varm fast jag har ingen feber. Så blir väl att ringa vid 13 och åka in för en koll. Ngn som känner igen sig? Kan tillägga att han var jätte jätte aktiv i två dagar innan han blev lugn.

Sarah
11/23/16, 1:21 PM
#166

#165 Hade samma och åkte in. Men dottern var aktiv, bara att det inte märktes då hon hade rört sig så att hon sparkade inåt. Jag kände ingenting men på UL såg man hur hon rörde runt. Hon låg bara år fel håll. 

Men, är du orolig är det alltid bättre att åka in en gång extra. Lycka till!

Ceciliaolucifer
11/23/16, 1:45 PM
#167

#166 Det var ju just det att han var inte aktiv när vi var inne heller. Som att han sov fast det var hans mest aktiva tid. Han rörde lite på armarna men dom trodde att han sov. Så vi är på väg in nu för att se vad dom säger.

Annons:
densomundrar
11/23/16, 2:02 PM
#168

Min lilla tyckte jag var väldigt dålig aktivitet på strax innan förlossningen drog igång, men var inne en gång typ månaden innan för minskade fosterrörelser men så snart jag kom in och apparaterna sattes på magen satte han igång och sparkade och hade sig.

densomundrar
11/23/16, 2:02 PM
#169

Hoppas allt går väl med er, båda två.

Ceciliaolucifer
11/23/16, 2:39 PM
#170

Inne nu och har en dryg lite äldre barnmorska. Hon ser att han har bra hjärtaktivitet och allt ser bra ut. Fått stark söt saft men han rör sig ändå inte. Hon säger att det inte finns så mkt mer att göra men att jag bör känna honom. Jag säger att jag inte känner honom och då säger hon att det kan vara så?

Aristarcos
11/23/16, 7:18 PM
#171

har varit inne på förlossningen pga dippande blodsocker värden och förändrad aktivitet, TUL ( visade på 3900 g idag) och CTG har gjorts ( CTG visade på en del kraftigare sammandragningar har dock inga onda än så länge), båda såg bra ut, känner rörelser, men lugnare rörelser än tidigare. Dock så är jag öppen 2 cm, så vi får se vad som händer nu härefter. Har tid för igångsättning fredag morgon om inte lill är  ute innan dess 😃

v 37+4 idag

Ceciliaolucifer
11/23/16, 7:26 PM
#172

#171 Skönt att bli kontrollerad och få en bra plan! Jag blev kvar på förlossningen, har för mkt fostervatten, läkaren tyckte att han var slö med sina rörelser men fin hjärtaktivitet. Öppen 2 cm och hon kunde känna hans huvud, hon gjorde hinnsvepning. Beslutades här att vi sätts igång. Så vi har redan fått dos 2 av 8.

Aristarcos
11/23/16, 8:14 PM
#173

#172 lycka till med din igångsättning

Madde
11/23/16, 9:53 PM
#174

#172: Lycka till Cilla. Hoppas allt går bra för dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Ceciliaolucifer
11/24/16, 9:09 PM
#175

#174 Tack! :) Lilla Hugo kom inatt kl 04 med hjälp av akut kejsarsnitt och vägde 3540gram och var 52 cm lång. Vi blev igångsatta pga för mkt fostervatten och att jag inte kände av honom. Under värkarna blev han jätte stressad och hjärtljuden sjönk. Efter en kontroll upptäcktes de att jag blödde. Man misstänkte moderkaksavlossning och han hade bajsat i fostervattnet. Så blev akutsnitt tillslut.

densomundrar
11/24/16, 11:05 PM
#176

Grattis, hoppas att allt gick bra trotts omständigheterna och att ni får en snabb återhämtning @):-

Ceciliaolucifer
11/24/16, 11:13 PM
Lilolizeit
11/24/16, 11:25 PM
#178

Stort grattis och välkommen lilla Hugo!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

klass_13
11/25/16, 12:20 AM
#179

#175 grattis!

klass_13
11/25/16, 12:20 AM
#180

#175 grattis!

Ceciliaolucifer
11/25/16, 2:37 AM
Annons:
Sarah
11/25/16, 8:24 AM
#182

Grattis till lilla Hugo :) hoppas att du kryar på dig snabbt.

Madde
11/25/16, 10:05 AM
#183

#175: Stort grattis till Hugo. =) Hoppas att du mår bra efter kejsarsnittet, det är ju rätt påfrestande för kroppen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

hellomissduh
11/25/16, 11:44 AM
#184

Grattis Ceciliaolucifer till lilla Hugo! :)

FamKryger92
11/25/16, 11:48 AM
#185

Stort grattis till Hugo =)

JossanH
11/25/16, 12:37 PM
#186

Grattis till Hugo nr 2 :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aristarcos
11/25/16, 12:38 PM
#187

Nu har vår son kommit igår den 24 november i v37+5, 3720 g och 51 cm lång. Efter igångsättning som startades vid kl 12, så föddes han vid 18:41.

Madde
11/25/16, 1:12 PM
#188

#187: Stort grattis. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Lilolizeit
11/25/16, 4:19 PM
#189

#187 stort grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
11/25/16, 4:55 PM
#190

#187 stort grattis :-D

Ceciliaolucifer
11/25/16, 6:59 PM
#191

Tack allihopa :D Grattis #187!!

Pontiac57
11/26/16, 2:03 AM
#192

Grattis till er bägge 2 :)

klass_13
11/26/16, 10:55 AM
#193

#187 grattis!

densomundrar
12/5/16, 11:56 AM
#194

Nu har alla i tråden fått va? Hur går det för er med det "nya livet" :-)

Aristarcos
12/6/16, 4:04 PM
#195

Det går bra, är lite strulig att ta bröstet bara, men mjölk finns det så det räcker och blir över. Kommer fort in i gängorna igen iallafall ;) trots att det var flera år sedan man hade ett så litet knytte.

Annons:
Josefineutank
12/6/16, 9:30 PM
#196

Det går bra här ! Han går upp bra i vikt och börjat le nu hela tiden! :-) Jobbigt på nätterna då han inre vill sova utan ligger och åmar sig.. Hur går det för dig?

Ceciliaolucifer
12/8/16, 12:14 AM
#197

Det går bra här också men det har varit tufft. Förlossningen blev dramatisk och det har satt sina spår. Min sambo blev sjuk samma kväll vi kom hem från BB och blev akutopererad morgonen efter. Så min familj fick rycka in och vara barnvakt när jag var på sjukhuset, hemsk känsla att lämna ifrån sig sin nyfödda. Så starten har varit tuff minst sagt men vi är så lyckliga över vår Lillgroda. Men det har varit riktigt tungt med två föräldrar som återhämtat sig. Det har varit mkt tårar från mitt håll och jag hoppas att det bara fortsätter att bli bättre och bättre från och med nu.

Madde
12/8/16, 10:12 PM
#198

#197: Usch det låter som en riktigt tuff start för er. Hoppas du kan njuta av din son. =) Vet att det är svårt att se positivt när det är tufft, hade själv en tuff start efter min förlossning, men det blir bra i slutändan.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
12/9/16, 12:17 AM
#199

#198 Jag och Lillgrodans pappa njuter för fullt. Vi är så lyckliga :) Har du återhämtat dig?

Denna kommentar har tagits bort.
densomundrar
12/9/16, 8:47 AM
#201

#195 vad härligt :-) #196 underbart när dom ler :-) hoppas att du får ordning på sömnen för den lilla. #197 låter inget vidare, jag håller alla tummarna för att ni båda återhämtar er snabbt så att ni kan få lägga alla fokus på det nya livet med bebisen. Här går det bra, sonen är snäll och vi mår bra. Kan tycka att all amning och närhetsbehov är lite stressande och påfrestande ibland, speciellt när man ska någonstans, men det är småpotatis.

klass_13
12/11/16, 12:37 PM
#202

Här får man väl säga att allt går bra trots omständigheter, min mjölk börjar komma igång efter mycket om och men. Misstänker att Klara har kolik vilket är lite lätt frustrerande. Men gulsoten är iaf borta och hon ler och följer med blicken! :) Är det nån mer än jag som har ilningar/värk i ryggen efter eda/spinal? Nån mer som börjar känna sig ensam och inlåst?

Annons:
Ceciliaolucifer
12/11/16, 4:24 PM
#203

#202 Lilla Hugo har också kolik. Men semperdroppar har hjälpt en viss del. När kom Klara? Grattis! :) Jag fick vanlig epidural och spinal och jag har inte ont nu. Men Hugo kom för lite mer än två veckor sedan.

densomundrar
12/11/16, 5:53 PM
#204

Tog aldrig eda så vet ej :-/ Jag känner mig väldigt ensam och inlåst, skulle så gärna vilja åka någonstans eller umgås med sonen hemma hos någon annan men iom amningsnapp så blir jag helt sönder stressad så fort jag lämnar huset då han äter ungefär en gång i timmen, tycker att det är jätte jobbigt att ens tänka på att behöva jocksa med nappen bland andra människor, precis som att offentlig amning inte är jobbig nog för mig som första gångs förälder :-( Sen är jag lite av en arbetsnarkoman tror jag, det kryper i kroppen och vill så gärna jobba lite men jag är ju ledig, brukar svänga förbi jobbet när jag ska till BVC för att få se någon annan än min familj och de allra närmaste i min vänskapskrets… Hoppas jag blir av med nappen snart så jag vågar mig ut på ett helt annat sätt…

klass_13
12/11/16, 6:39 PM
#205

#203 tack :) hon kom 16/11 så hon blir en månad på fredag. Började känna ilningarna häromdagen, typ där den satt.. #204 ja man känner sig rätt låst, oavsett. Visst man kan få besök men det blir inte samma sak. Fungerar amningsnappen bra annars?

densomundrar
12/11/16, 6:50 PM
#206

#205 ja, precis. Känner samma stress inför besök, speciellt om det är manligt besök eller personer som inte är så kass nära att man vill kleta med amningsnappen i närheten av :-( amningen fungerar bra annars men vill inte ha nappen, den är begränsande, men sonen vill inte ha min bröstvårtan, hat provat massor utan resultat och hans viktkurva börjar dippa så törs inte försöka mer :-( Ammar ni eller ger ni ersättning?

Ceciliaolucifer
12/11/16, 7:13 PM
#207

#204 Jag ger ersättning och ammar och det fungerar jätte bra. Hugo äter ungefär med 2.5 tim mellan målen. Är jag iväg med honom så får han ersättning och när hans pappa tar nätterna så får han ersättning. Du har kämpat ett bra tag nu. Köp lite ersättning och se om han blir nöjdare? Om vikten planar ut får han i sig för lite?

Ceciliaolucifer
12/11/16, 7:14 PM
#208

#204 Eller pumpa så du kan ge i flaska?

Lilolizeit
12/11/16, 7:53 PM
#209

#206 min son använde amningsnapp till han var drygt 4 månader (2mån korrigerat), sen helt plötsligt gick det utmärkt utan, så de finns hopp. :) kan säga att jag innan försökte massor av gånger men han var väl inte redo för att vara utan den innan. Det var verkligen ett halleluja-moment när de plötsligt funkade utan! Hahaha! Amningsnappen var bökig och min son viftade med händerna jämt och slog bort nappen med jämna mellanrum, så man ville gärna var inomhus och helst hemma.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
PerhapsimAnna
12/11/16, 10:20 PM
#210

#204 Jag tillhör inte denna härliga skara av barnfödare men jag ville ändå hoppa in o ge dig ett litet tips från min egen erfarenhet. Min dotter ville inte heller amma utan napp men det jag gjorde var att jag lät henne suga ut min bröstvårta och få igång flödet och sen tog jag snabbt loss amningsnappen och matade på med tutten och detta fick jag göra många gånger innan det gick utan men sen kom det en dag där det bara gick! Kämpa på så mycket du orkar!

klass_13
12/12/16, 9:35 AM
#211

Eftersom det tagit sån tid för mig med mjölken så ger vi både bröstmjölk och ersättning. Oftast blir det tillmatning då det inte finns tillräckligt i brösten. Tycker att t ex Amningshjälpen stigmatiserar en när man ger ersättning men vad ska man göra, ungen är ju hungrig! Försöker sen igår att åtminstone plana ut till 50/50 eftersom hon har såna problem med magen.

densomundrar
12/12/16, 11:28 AM
#212

#211 äh, försök att inte bry dig, jag är övertygad om att du gör vad som du känner är bäst för ditt barn och framförallt att du gör så gott du kan! Skulle du välja att ge ersättning fullt ut så ska du göra det med, att amma bara för att "andra anser att man ska" är ju inget vidare och leder bara till negativ energi. Stå på dig och fortsätt kämpa åt det håll du vill :-) Tack för alla råd om nappen, får hoppas att han väljer bort nappen själv snart, det är bara jobbig tycker jag, speciellt när man på natten ska liggamma och han viftar bort den 10 gånger innan han kommer till bröstet. Vill ju inte sitta utanför hemmanet och han flaxar ikring med nappen på det viset, hehe. Anledningen till att viktkurvan börjar plana ut tror jag är för att jag orkat att avvänja nappen och då blir han inte riktigt mätt eftersom han blir sur. Mjölk har jag så att det sprutar om det stundtals och när han ätit klart kan jag för hand klämma fram mer. Han ligger fortfarande ovanför medelkurvan men ändå. Ska till barnläkaren på 1 års kontroll imorgon, får se vad dom säger och tänkte passa på att rådfråga dom. Han tar ju bröstet ibland, ibland själv och ibland med hamburger greppet och suger en liten stund för att sen släppa och skrika och vara jätte sur!

Pontiac57
12/13/16, 1:15 AM
#213

Min grabb va precis som din när jag försökte vänja av nappen, men sen sa det bara tjillevippen när han va 7 v så gick det att börja vid enstaka hela mål och inom ett par dagar samtliga mål utan amningsnappen :) kämpa kämpa det släpper snart :)

[TanatosNyx]
12/13/16, 11:20 AM
#214

#210 Det är det rådet man får av amningshjälpen också, börja med nappen så bröstet formas och liten får en skvätt i magen först så det finns mer tålamod, sen får man vara envis 😃

densomundrar
12/13/16, 3:48 PM
#215

Var på 1 månads kontroll idag och allt såg bra ut och viktkurvan börjar gå uppåt igen, yey :-) Tror ni inte att dom låg efter i tidsschemat på BVC så hur bra jag än planerat in matningen så vaknade han och skrek helt hejdlöst efter mat i väntrummet, så det var bara att fiska fram amningsnappen, jocksa ikring med den och mata den lille. Så idag har jag ammat offentligt för första gången, miljön kändes ganska förlåtande så der kändes ganska ok ändå.

densomundrar
12/13/16, 3:52 PM
#216

Just ja. Dom sa att han troligtvis hade lite torsk, dom kunde inte säga säkert eftersom han precis hade ätit, men dom tyckte att jag skulle ge honom bikarbonat vatten efter varje måltid. Glömde att fråga, men ska jag inte behandla mina bröstvårtor då oxå?

Annons:
Ceciliaolucifer
12/13/16, 7:23 PM
#217

Vad beror torsk på? Hur ökar man mjölkproduktionen? Han blir inte mätt av bara amning. Börjar alltid med att låta honom äta från bägge brösten, men det räcker inte. Han blir tre veckor på torsdag, kan mjölken vara seg med att komma igång?

Lilolizeit
12/13/16, 9:46 PM
#218

#217 jag pumpade efter varje amning för att få igång mer produktion. Min som blev nöjd efter amning men jag pumpade och gav lite de på flaska länge. Nu hade jag iofs mer problemet att sonen var för trött (Prematur) oxh inte att han inte blev mätt. Men mer mjölk behövde jag också ha å pump funkade bra.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ceciliaolucifer
12/13/16, 11:19 PM
#219

#218 Jag har köpt en manuell bröstpump så får se om jag lyckas öka produktionen :)

densomundrar
12/14/16, 3:04 AM
#220

Bästa sättet är väl att amma helt enkelt, mycket och ofta, men pump är ett bra hjälpmedel har jag hört :-) Vilken pump har du köpt? Berätta gärna var du tycker! Funderar på att köpa en manuell för att kunna pumpa ur lite för ett mindre behov och för att tex kunna lätta på trycket nu när jag tror att jag håller på att få mjölkstockning , provade att handmjölka igår och det kom massor men fick ont i vårtan ganska snabbt, hehe. Har du fb rekommenderar jag att gå med i amningshjälpens slutna grupp, man lär sig massor av att bara läsa det som kommer i flödet men kan även ställa frågor, jag har lärt mig massor på kort tid. Vet inte vad torsk beror på, ska luska lite i det.

Ceciliaolucifer
12/14/16, 8:35 AM
#221

#220 Han tömmer bägge brösten rätt fort och han kan tänka sig att mysamma ett tag men sen visar han tydligt att han inte är så intresserad. Köpte en Philips avent, fungerar helt ok det lilla jag testat. Gör inte ont!

Ceciliaolucifer
12/14/16, 8:35 AM
#222

#220 Han tömmer bägge brösten rätt fort och han kan tänka sig att mysamma ett tag men sen visar han tydligt att han inte är så intresserad. Köpte en Philips avent, fungerar helt ok det lilla jag testat. Gör inte ont!

densomundrar
12/14/16, 8:59 AM
#223

Tömmer han brösten efter amning tycker man ju att en "beställning" borde bli gjord och att mjölkproduktionen borde öka inom kort? :-/ går han upp i vikt som han ska så är det kom bara att kämpa på så löser det sig nog. Ok, tack :-)

Annons:
[TanatosNyx]
12/14/16, 12:01 PM
#224

Hurm jag tycker det låter som att han äter sig proppmätt Cecilia :)

Missta inta andra signaer för hunger, bröstet är såå mycket mer än mat. 🙂

Ceciliaolucifer
12/14/16, 1:15 PM
#225

#223 Han ökar jättefint i vikt :) #224 Han släpper alltså bröstet men visar tydligt att han vill ha mer mat, han äter då minst 50 ml från flaska. Tog tid innan mjölken gav sig tillkänna i och med all stress så ersättning var hans huvudföda.

klass_13
1/3/17, 12:47 AM
#226

Hur går det för alla? Har ni kommit in i er nya roll som förälder? :)

densomundrar
1/4/17, 4:16 AM
#227

Här rullar det på förvånansvärt bra. Lite magknip ibland och amningsnappen borttränad nu så jag är så nöjd man kan bli som trött småbarnsförälder just nu, haha. Nu längtar jag tills största risken. För rs ska lägga sig så man vågar sig ut, känner mig smått instängd. Hur går det för dig då? :-)

Aristarcos
1/4/17, 11:21 AM
#228

Går bättre med amningen här, men har blivit mycket orolig tidvis, igår gick jag med honom i princip från lunch till kvällen konstant med honom. Mycket gasig så jag provar nu bifibaby plus för att se om det möjligen hjälper.

Ceciliaolucifer
1/4/17, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Stor omställning med barn, helt klart men jisses så jag älskar min lillgroda :) Han verkar vara mp-allergiker, har problem med gaser, sover oroligt och nätterna är oroliga. Har testat pysventil, semperdroppar, magmassage, annan mp-mat och nu senast lactulose. Jag kämpar på med amning men produktionen vill inte öka!

[Smulan_88]
1/4/17, 11:02 PM
#230

Jag hör inte in i eran tråd, men ni med "gnälliga bebisar/misstänkt kolik" har ni provat att byta D-vitamindropparna? De oljebaserade är kända för att ge ont i magen, min pojk (är nu 2) blev nästan personlighetsförändrad av dem och vi trodde att det var kolik. Så glömde jag att ge dem under två tre dagar och han blev samma nöjda bebis som innan. Min barnsköterska förklarade att förr började man inte att ge D-vitamin förrän de var runt 2-3 månader och att det inte är säkert att magen tål dem då de delar ut dom vid första kollen när bebis är runt en vecka. Det finns vattenlösliga om det kan vara det de reagerar på, de är lite dyrare så BVC delar sällan ut dem utan ger "acos standard D-vitamin".

Annons:
Ceciliaolucifer
1/4/17, 11:49 PM
#231

#230 Vi hade problem redan innan vi fick dropparna, men tåls att tänka på! :)

densomundrar
1/5/17, 10:42 AM
#232

Väldigt bra att tillägga, många har haft problem med just det har jag läst :-)

klass_13
1/6/17, 12:05 AM
#233

Det går väl bra här trots allt. Tjejen har haft väldiga problem med magen, avbröt med d-dropparna och det blev lite bättre. Testar nu Sempers magdroppar/d-vitamin men ännu ingen skillnad. Vissa dagar/nätter känns det nästan mer attraktivt att hoppa från balkongen än att ta hand om henne(hemskt, jag vet), men annars är det härligt. Funderar dock på att byta BVC-mottagning då sköterskan inte är till nån hjälp alls och bara kritiserar och på 1mån kontrollen med läkare hälsade och presenterade han inte och när tjejen började skrika så betedde han sig jätteilla. #228 skönt att slippa amningsnappen, måste kännas väldigt befriande. Vi har klarat oss undan streptokocker, kräksjuka, influensa och förkylning så hoppas verkligen att vi slipper rs. Känner mig sjukt ensam och instängd, hjälper inte att sambon har blivit befodrad och fått mer arbetstid. Han ska vara borta 24-26/1 och jag vet inte hur det ska gå..

klass_13
1/8/17, 1:49 AM
#234

Någon hunnit med efterkontrollen än? Till ni andra som läser, vad innebär efterkontrollen efter ett snitt? Ska på min den 24 och är väldigt fundersam och nyfiken.

Pontiac57
1/8/17, 10:31 PM
#235

När jag gick på efterkontroll efter snitt va det egentligen mest om preventivmedel. Bm kollade ärret och det va typ det.

[Smulan_88]
1/8/17, 11:18 PM
#236

#134 med första blev jag snittad, och hon sa att någon gynundersökning inte ca nödvändig utan tittade bara på snittet och pratade p-medel.

Ceciliaolucifer
1/10/17, 7:31 PM
#237

#233 Jag har en liten pojke här som också har mkt problem med magen. Jag har skickat PM till dig

Annons:
Ceciliaolucifer
1/10/17, 7:31 PM
#238

#233 Jag har en liten pojke här som också har mkt problem med magen. Jag har skickat PM till dig

Aristarcos
1/11/17, 3:58 PM
#239

Min pojke är enormt kasig i magen, provat börja ge honom Bifibaby Plus droppar ska vara någon ny kolikmedicin, Vet dock inte om det direkt hjälper, kanske lite mindre gnällig på kvällarna än tidigare, lite mer nöjd liksom. Har fått värsta nattugglan. 🤪Ofta vaken till kl 2-3 på nätterna, inte vidare utvilad när de äldre barnen börjar fråga en massa saker kl 7 på morgonen. Hoppas man kan styra om det så att han börjar sova lite mer normala tider, bara om han somnar vid 00 hade hjälpt oerhört mycket. ☝️

Han fick feber i förrgår kväll😕, 37,8 som mest gick det upp till 38,5, så vi har fått åka till läkarmottagningen, tydligen kollas alla spädbarn under 3 månader om de har temp över 38 grader. Igår var han allmänpåverkad och var mycket lugn. Igårkväll framåt kvällen började han bli lite mer normal av sig, även tempen började ge med sig. Sen idag har han haft normaltemp igen. Fick besöka barnläkaren igen, men idag var hon nöjd, så vi behöver inte komma tillbaka om han inte får tillbaka febern eller blir allmänt påverkad igen, vilket jag absolut hoppas att han inte blir igen. Tydligen är det väldigt ovanligt att spädbarn får feber så de tar det nog på djupt allvar om dem får det.

Ceciliaolucifer
1/11/17, 5:47 PM
#240

#239 Stackare! Här har vi också jätteproblem med gaser. Testat pysventil? Googla windipysventil. Har varit till stor hjälp. Vi ska träffa barnspecialistläkare på måndag pga hans mage. Gasig och trög :(

Upp till toppen
Annons: