Annons:
Etikettallmänt
Läst 1306 ggr
[freeatlast]
10/25/16, 1:21 PM

Vad behöver man?

Funderar på vad man behöver till spjälsäng och barnvagn… Hur ska man bädda spjälsäng respektive vagn? 

Jag blir lite förvirrad, då det står att man helst inte ska ha nån kudde, ev. en platt kudde bara.. och man ska inte ha nåt täcke i sängen eftersom det kan vara farligt, men man kan ha en filt… hmm, är inte det lika farligt isåfall?

Vi har hittills bara köpt pyjamas till bebisen, eller ja, såna där sovpåsar i ull. Behöver den ha på sig mer på natten? Vad?

Och i barnvagnen då, vi har en åkpåse för vintern. Behöver bebisen ha på sig mer över den? Läste också någonstans att man gärna ska ha nåt varmt i botten på vagnen, som bebisen får ligga på, ex. en fårskinnsfäll. 

Och hur ska man anpassa klädseln i sängen och vagnen sen när vintern är över och det blir varmare?

Mycket att tänka på när man ska ha barn… :-)

Annons:
OlgaMaria
10/25/16, 1:55 PM
#1

När bebisen sover bredvid er i sängen kan det bli farligt och för varmt om den hamnar en bit under täcket - typ att bebis ligger vid ditt bröst och du drar upp täcket till dina axlar. Så det rekommenderas att bebis har en egen filt/mindre täcke i stora sängen. Hos oss blev det dock mycket hud-mot-hud under samma täcke. Det var så mina bebisar ville ha det så det vår på det viset vi alla fick sova bäst.

Av ovanstående anledning blev det inte jättemycket sömn i egen säng/vagga heller första tiden. Den bäddade jag med lakan, täcke och tunn kudde men första månaderna brukade  jag lägga ner bebis ovanpå allt det och med en liten filt över. Det blev ju också lite mer ombonat, lite som ett babynest.

Om det är tid för åkpåse när bebis kommer så kan man köra på det med en liten tunn kudde vid huvudet. Det är bra att ha något under huvudet i alla fall för att fånga upp eventuellt kräk samt dreggel. När det blir varmare kan man ha en kudde och en filt i vagnen bara. Ev kan man ha ett örngott med någon tunn filt, handduk eller liknande i - bara något enkelt och tvättbart så att man skyddar vagnen mot dregel osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
10/25/16, 2:45 PM
#2

Min mamma sydde ett babynest som passade perfekt i barnvagnen. Den har vi i botten, utan kudde och sedan lager på lager på bebis. Det är så mycket enklare att ta av ett plagg eller en filt om man går in i en affär exempelvis än ha fasta saker i vagnen som blir för varma inne. Hade vi inte haft nestet hade jag utan tvekan köpt ett fårskinn till vagnen att ha i botten. Kuddar och täcken, även för spjälsängen, rekommenderas inte eftersom bebisen kan kvävas. Den är inte stark nog att putta bort täcket om den får det över huvudet, eller lyfta huvudet om den hamnar ner i en mjuk kudde. Tunna filtar och pyjamas är bättre. Gallerfilt med mellanrum mellan maskorna är kanon för även om bebisen får filten över ansiktet kan den andas eftersom filten är luftig. Vår spjälsäng står bäddad men helt oanvänd eftersom vår lilltjej vägrar sova någon annanstans än på mig i vår stora säng. Mitt tips är alltså, köp inte för mycket utan ta det när bebis kommer. I början behövs bara pyjamas och filt, i vagnen fårskinn eller liknande, varmare plagg om det är vinter, mössa och filt. Känn efter senare om det behövs mer.

Aristarcos
10/25/16, 3:06 PM
#3

Jag kommer använda spjälsängen från dag 1 , har satt på gungtassar på sängen, så man har lite gungfunktion på den :)

densomundrar
10/25/16, 5:08 PM
#4

Intressant tråd, jag kan föda när som helst och har inte blivit riktigt klok på denna information hur mycket jag än läser och forskar kring det. Känns som att det är så individuellt vad bebisen behöver så att det är lättast att lösa det när den "kommer" :-/

oh-la
10/25/16, 5:13 PM
#5

#3, det har vi också, men det skulle inte funka. Vår tjej har haft jätteproblem med magen från att hon var 2v, nu 5v. Hon vaknar och blir ledsen bara jag flyttar henne längre upp i sängen. Var helt inställd på att ha henne i spjälsängen, men tji fick jag! Är bara glad att jag inte köpte mängder av saker till den nu när det blev som det blev.

Aristarcos
10/25/16, 5:47 PM
#6

#5 jag har varit notorisk med alla barn, min diabetes kan inte utsätta en liten en, om jag skulle bli låg av någon orsak. Sen skulle jag inte sova vidare bra heller, för jag skulle spänna mig hela tiden av oro att lägga mig på bebis. ^^

Annons:
oh-la
10/25/16, 6:14 PM
#7

#6, det var vi också med denna :P problemet här var väl att hon hade kolikont och bara skrek. Visade sig vara mjölkprotein som ställde till det, men två veckors skrikande tills hon var svettig och krampade gjorde sitt. Nu vägrar hon ligga själv. Min sömn blir ju sådär, och alkohol är ju helt uteslutet ett antal månader till, hur sugen på lite öl jag än är. Tyvärr får det bli så med tanke på starten. Det jag vill ha sagt är väl att man inte vet riktigta man får. Bättre att förbereda så man klarar sig det första och sedan köpa till än stå med massa prylar. Däremot förstår jag art du bara har ett alternativ med diabetes. Och sova hade ju varit skönt… Det blir som med ölen, ett senare projekt :P

Ceciliaolucifer
10/25/16, 6:51 PM
#8

Vi har köpt åkpåse, men har fårskinn i botten, en tjockare och en tunnare overall att byta mellan. Åkpåsen fungerar för sittdelen också så gör inget om vi känner att fårskinn och overall är bättre.

[freeatlast]
10/25/16, 8:34 PM
#9

Vilka bra tips alla kommer med :-) Ni som köpt fårskinn, vart har ni fått tag i det?

Pontiac57
10/26/16, 1:27 AM
#10

Fårskinn är toppen även under åkpåsen :) köp skinn från t ex lekmer el jollyroom som är anpassat för barn :) Som tidigare sagt gallerfilt är toppen, vi fick dock köra dubbla filtar när våran fryspelle va nykläckt och då även pyjamas och strumpor. Känn efter när bebis kommer för man hinner ändra sig många gånger vad man tycker är bäst :)

Juvela
10/26/16, 4:02 PM
#11

#9 har ni någon lokal Facebook-sida för din kommun/stad så hör där om det finns några fårbönder i närheten som har fårskinn att sälja. :) Kostar lite mer än ikeas, men förhoppningsvis (troligtvis) har fåren behandlats bättre. Ska själv höra med en vän till mig som har får.

densomundrar
10/26/16, 8:15 PM
#12

#9 då jag hört så mycket dåligt om de billiga och fluffiga skinnen så investerade jag i ett "riktigt" skinn från en lokal fårbonde. Dom föder upp fåren själva men skickar skinnet till Tranås för beredning. Kostade 1500 kr så man får se det som en investering men dom ska vara väldigt bra, mitt är tvättbart och så är dom väldigt hållbara. :-)

[Thiah]
10/26/16, 8:45 PM
#13

Satsa på äkta, ekologiskt garvade och allt sådant. Det lönar sig i längden!

Annons:
Pontiac57
10/28/16, 1:11 AM
#14

Ikeas ska man inte använda då det eg är en matta och därför inte tillverkade för barn

Upp till toppen
Annons: