Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1718 ggr
densomundrar
10/23/16, 7:51 PM

Besök första tiden

Ni som fått barn tidigare, hur gjorde ni med besök första tiden? Rent spontant känner jag att jag förmodligen kommer vilja vara ensam den första typ veckan och funderar på om det är realistiskt att vänligt men bestämt avböja besök den första tiden, även när det gäller familjen? Jag skulle gärna ta hit min familj för hjälp när vi kommer hem men det känns ju inte rättvist mot gubbens familj, därför känns det som att det är snällast mot alla om vi inte vill ha besök alls första veckan. Hur som, hur gjorde ni?

Annons:
Fien
10/23/16, 7:56 PM
#1

Farmor kom på ett snabbesök tre dagar efter förlossningen, hon bor nära. Resten av familjen väntade vi lite med men det får man känna efter själv vad som passar. Både min man och jag har sociala liv och hade haft svårt att "isolera" oss helt under en längre tid. Men gör det som känns rätt för er, finns inget rätt eller fel.

mollyt
10/23/16, 8:02 PM
#2

Mina föräldrar hälsade på samma dag på BB-hotellet (för att vi ville det), de tog då med sig middag och skjutsade min man som varit och gett vår ena katt medicin (katten har epilepsi och behöver medicin morgon och kväll).  Min svärmor kom förbi första dagen som vi var hemma, jag lyckades inte med amningen och vi var så oroliga att vi kände att vi behövde en lugnande erfaren mamma. Så hon kom förbi, kramade om oss och höll oss sällskap lite. (Dottern ammade sedan och allt blev bättre!). Vi var sedan och åt påskmiddag på helgen (dottern är född en måndag) hemma hos mina föräldrar, då träffade vi även min bror och hans fru. Svärfar och fru var bortresta så de hälsade på oss hemma hos oss efter lite drygt 2 veckor.

Första kompisarna träffade vi efter 1-2 veckor tror jag, då sågs vi utomhus och tog en kaffe. Jag var ganska orolig för förkylningar (dottern föddes i våras) så jag bad alla(!) att sprita händerna innan de tog i vår dotter om vi sågs ute och alla som kom hem till oss fick sprita händerna. Det gjorde vi de första månaderna.

Vi klarade oss friska hela första halvåret, då fick dottern sin första förkylning och jag är mycket glad att hon var 6 månader då och inte nyfödd! En bebis med täppt näsa är inte roligt!

Gör HELT som ni känner för! Våra första besök fick ta med sig mat/fika och vi lät dagens situation få avgöra om vi ville ha besök eller inte. Vi stämde av med alla besök att de kände sig helt friska och inte hade någon sjuk partner eller liknande så att vi kunde försöka undvika smitta. Vi lät även bli att gå på affären i rusningstid osv. Men ja, detta beror såklart lite på när man får barn (om det är högsäsong för influensa eller inte så att säga).

Sarah
10/23/16, 8:19 PM
#3

Innan hon kom trodde vi att vi ville vara ifred. Efter hon kom så ville vi ha besök direkt och ofta :) Hade mycket folk här redan från början. Vänner var lättast :)

jackiejohn
10/23/16, 8:38 PM
#4

Vi låg inne i 3 veckor då dottern är mycket prematur, jag och maken hade träffat våra familjer kort i samband med att vi hämta kläder/mat etc. Vi kom hem på dagen när dottern var 3 veckor och var hemma vid 19.00 tiden och mina föräldrar kom samma kväll makens föräldrar kom 3 dagar senare. När vi varit hemma i 2 dagar var vi på min farfars födelsedagskalas efter att noga ha försett oss om att alla var friska då en prematur är extra känslig. Denna gången får folk komma när der passar jag bryr mig inte, min familj bor 4km härifrån och makens 10mil så de kommer när det passar. Gör som ni vill och känns rätt men att planera i förväg hur man ska göra med besök känns i min mening lönlöst handla ut efter hur det känns när bebis kommit :)

soundtrack
10/23/16, 8:48 PM
#5

Vi hade mycket besök första veckan och tyckte inte att det var några problem alls. Dottern föddes vis lunchtid en söndag. Vi åkte hem vid 14-tiden på måndagen och bara några timmar efter det kom min mamma med man samt min syster med sambo. Morgonen/förmiddan där på kom min bror med flickvän och åt brunch med oss. På onsdagkvällen hade vi min pappa på besök. Sen tror jag det var lugnt torsdag och fredag. Lördag kom sambons föräldrar och syster och dom stannade rätt många timmar då dom bor en bit bort. Och på söndagen kom våra 4 när ska vänner. Så det var full fart första veckan ;) men jag mådde väldigt bra efter förlossningen och hade inga problem att orka med. Vi visste ju att alla var jättenyfikna och för mig hade det känts konstig att inte ta emot besök alls.. Tilläggas ska att detta var i augusti så vi var inte speciellt oroliga för några förkylningssmittor.

Marvel-lous
10/23/16, 8:55 PM
#6

Makens mamma kom på kvällen till BB samma dag han föddes och dagen efter kom nära vänner och familj. Jag tänkte innan att jag ville vara själv i början men när han väl var född tyckte jag att det var kul med besök och lite skönt att få det överstökat, så "gömde" vi oss hemma nån vecka för oss själva efter det. :)

Annons:
probiotica
10/23/16, 9:39 PM
#7

Först kände jag, jaaa kom och hälsa på. Sen insåg jsg att vi inte orkade. Jag fick bli stenhård och de som inte förstod ansåg jag inte var riktiga vänner. Stå på dig känn i hjärtat för de är rätt för er:-) lycka till

Lilolizeit
10/23/16, 10:14 PM
#8

Sonen kom drygt 9 veckor för tidigt så vi bodde på sjukhus i 6v, min mamma å pappa som bor på Gotland, där jag födde, hälsade på mig samma dag som han kom. Sen åkte vi med sonen tillbaka till Sthlm å SöS, sa då till alla att vi inte fick ha besök direkt, jag orkade inte.. Sen dröjde det nog 2 veckor innan vi tog emot första besöket.. Är ju lite annorlunda start än för de flesta iofs. När vi väl var hemma så hade jag min närmsta vän och familj på besök ganska omgående, andra umgicks vi med genom att vara ute och promenera då man är lite extra orolig att folk ska va sjuka när man har en liten Prematur..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JossanH
10/23/16, 11:04 PM
#9

Med första stannade vi till hos mina föräldrar på vågen hem från BB för att visa upp henne då dom skulle iväg och vara borta över natten. Jag ville visa henne direkt. Vi hade mycket besök i början. Andra barnet föddes 23:26 på tisdagen och dagen efter åt vi lunch hemma hos mina föräldrar då storasyster sovit över där, så hon var bara ca 13 timmar gammal när vi Åkte till dom. Min ena bror och tjej tittade också förbi utan att veta om att vi var där. Hade mycket besök då också. Efter knappt en månad fyllde ju även storasyster år så då kom ju alla släktingar på kalas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
10/23/16, 11:14 PM
#10

#9 vi gjorde samma, stannade hos min pappa och hans fru på vägen hem från BB. Och vi åkte några extra min för att leta efter vår ena katt som var på rymmen. Fick ett tips när vi var på BB som vi ville kolla. Vi trodde innan att allt skulle kännas så konstigt och att vi behövde massa tid för att anpassa oss. Men när de väl kommer så känns det så naturligt och som att de alltid varit med, livet rullar på utan paus bara. Iaf var det så för oss och många andra vi hört från

Pontiac57
10/23/16, 11:27 PM
#11

Min mamma och syster som bor 70 mil bort va hemma hos oss när vi kom hem från bb och övrig familj och några vänner kom också samma dag. Sonen föddes natten till måndag och vi fick åka hem på torsdagen så han hann bli några dagar innan :)

oh-la
10/24/16, 10:31 AM
#12

Jag kände att det finns besök och besök. Har en släkting som bestämde att hon skulle bo här typ direkt efter förlossningen fast vi sagt att alla som kommer ska bo på hotell (vi bor 50 mil från all släkt och vänner), för Hon skulle träffa bebisen och Hon skulle se våran lägenhet. När vi sa nej blev hon arg för Hon ville se bebisen när den var liten. Där handlade det bara om henne. Sedan har vi annan släkt som kom in och sa "vad kan vi göra för er?" dom tog hunden, höll koll så jag kunde ta en dusch, hjälpte med tvätt och disk. Det var guld! Däremot kan jag säga att första veckan tog vi inte emot besök alls. Vi hade fullt upp med att landa. Tror det är olika för alla. Eftersom besök innebär en hel helg där folk får åka upp och det blir ganska intensiv orkade vi inte. Hade folk kunnat bara svänga förbi en timme hade vi säkert tagit emot besök lite tidigare, men på våra villkor och orkar vi inte så orkar vi inte. Det enda råd jag kan ge är, planera inte in något såhär innan. Låt det komma som det kommer och orkar ni inte är det andra som måste acceptera er, inte tvärt om.

densomundrar
10/24/16, 3:40 PM
#13

Tusen tack för att ni delar med er, det verkar vara väldigt olika hur man vill göra. Känner ändå att vi sätter 1 vecka till att börja med, just för att slippa säga ifrån till påstridig släkt, även vi har långt till släkten och när dom kommer blir det inte en liten titt och fika utan en längre stund. Skulle vi känna att vi orkar och vill så kan vi ju säga till dom som vi orkar med och vill träffa att det är ok att komma. Jag hoppas att även jag kommer vara så pass pigg efter förlossningen att jag kommer orka med besök, att jag är så pass pigg och glad att jag "orkar uppföra mig som folk", men vi får se. Problemet blir tyvärr att försöka få det rättvist mellan familjerna, så att ingen känner att den andra "fått mer". Gubbens föräldrar som bara bor några mil bort kommer ha våran hund när vi åker in och någon måste ju hämta hem hunden sen, "risken" finns ju att jag måste träffa dom direkt efter förlossningen då jag vill hämta hem mitt lurviga hjärtegull men jag vill inte träffa dom direkt efter förlossningen, speciellt inte med tanke på att svärmor tycker sig ha rätten till att guida mig igenom allt för hon har ju gjort detta förut och vet, för inget har ju ändrats sedan hon hade barn…. Min familj hade jag gärna haft hemma som stöd, men dom bor längre bort och har inte samma möjligheter, skulle jag ta hem dom i början blir det ju väldigt orättvist, även om det är de jag helst vill för stöd och hjälp, med dom känner jag mig bekväm och det gör jag inte med svärföräldrarna eftersom jag hela tiden blir dömd som sambo till deras son :-/ Får hoppas att dom ännu en gång överraskar och gör helt tvärt emot vad jag tror dom kommer göra. Sen har jag kompisar som vill komma till bb och hälsa på,har verkligen inte lust med det…. Oj, vilken novell. Men tack iallafall, så skönt att kunna ventilera detta med er :-)

Annons:
Sarah
10/24/16, 4:01 PM
#14

Alltså, det är du som ska gå igenom en förlossning och det är dina och barnets önskemål som är viktigast. Det är naturligt att du hellre vill ha din familj där och inte svärföräldrarna. Det måste respekteras och du ska inte bry dig om rättvisa hit och dit. Svärföräldrarnas önskan är helt oväsentliga i sammanhanget. Vill du ha din familj nära så ska du ha det om du kan.

[Thiah]
10/24/16, 4:18 PM
#15

Vi hade makens släkt på besök när Joel var 48 timmar på bb. Sen kom min familj från Sverige så fort det vara gick. Jag var "pigg" och glad ganska fort efteråt.

oh-la
10/24/16, 5:23 PM
#16

#13, det är på mannens sida jag har den här släktingen också som inte alls såg att jag kanske inte orkade och ville utan hon skulle bara. Jag vill inte ha henne boende här precis efter förlossningen men det var inte viktigt för Hon ville och Hon skulle… Jag kände dom du, att jag var mest bekväm med mina föräldrar det första. Jag mådde bra efter förlossningen, men jag var trött!!! Att få hem lilltjejen var en omställning. Sedan hade jag ont vilket gör sitt. Amningen gjorde ont (jättesvullna tuttar a la Dolly Parton och riktigt ömma bröstvårtor), stygnen drog, hade blodbrist och blev andfådd av minsta lilla. Jag sa till min man att jag var mest bekväm med mina som första besökare och han förstod det, därför kom mina föräldrar först upp. Som sagt, det är Du som fött barn. Alla andra får bara rätta sig. Det är inte rättvisa eller liknande utan Dina känslor. Tycker verkligen du gör rätt i att inte boka in något första veckan. Ta den tiden att varva ner och boka i så fall in tidigare efter förlossningen om du känner att du vill. Angående vännerna. Var tydlig och säg att du inte vill boka in besök på bb. Gör samma där, boka in efteråt om Du orkar. Jag var glad åt att bara vara där med min man, få ta tiden med personalen och bekanta mig med bebisen i lugn och ro. Tror de flesta förstår om ni inte vill boka upp er innan.

hellomissduh
10/25/16, 1:59 AM
#17

Jag håller med oh-la om det med föräldrarna och svärföräldrarna. Jag själv kommer nog skita i rättvisa till svärisarna. Jag vill ha min egen familj hos mig först så får de andra komma när jag är redo :)

Fien
10/25/16, 5:54 AM
#18

Vet inte ens om det är tillåtet att ta in kompisar på bb. Var inte det där jag låg… Bara närmsta familjen.. Så det kan man ju alltid hänvisa till. Vad gäller hunden kan väl din sambo hämta och säga att du är trött? En sak som jag tyckte var bra var att de som ville komma på besök där i början ofta själva tog med sig fika/mat så slapp jag stå med det också. Ganska omvälvande där i början med amning och allt ändå. Det kommer lösa sig!

OlgaMaria
10/25/16, 12:01 PM
#19

Orkar inte läsa kommentarerna nu, men, ni har all rätt att vara själviska och göra preciiiis som NI känner! Det är en enorm påfrestning att få barn och första tiden efter. Då har man all rätt att bara prioritera sina egna känslor och vad man själv vill. Detta var inget jag funderade så mycket över innan första barnet men vad jag skrev här är vad jag önskar att någon sagt till mig. Hursomhelst visade det sig att jag ville att mina föräldrar skulle komma så fort som möjligt men alla andra besök var ganska jobbiga. Sen måste inte alla hålla i bebisen heller. Det räcker gott att titta. Med första barnet spelade inte det någon roll för hon var så tillfreds (men jag led inombords om någon höll henne för länge, fick sjuk abstinens) men med andra barnet var det otroligt jobbigt att lämna bort till någon annan för han hade ont i magen och det var inte lätt att få honom att komma till ro så att lämna honom till någon annan var katastrofdumt. Blev SÅ lättad när en av mina bästa vänner hälsade på och jag sa - vill du hålla - och hon sa nej, det behövs inte, han har det så bra hos dig. Först då insåg jag att jag ju inte behöver låta alla hålla honom. Denna väns första barn hade för övrigt kolik och de började med ett trick - att ha henne i bärsele när de skulle träffa folk så att ingen skulle kunna ta henne. För hon mådde inte bra av att byta famn så på detta sätt slapp hon. I efterhand, nu när min yngsta är 4, är det så påtagligt hur kort och skör den där första tiden är. Så jag säger igen - bry er bara om det ni tror blir bäst för er!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[freeatlast]
10/25/16, 12:59 PM
#20

Vi funderar på att säga till folk att vi hör av oss till dem när vi är redo för besök. Som det känns nu så kommer vi kanske vilja ha iaf en eller ett par dagar själva innan vi får hem nån annan. Sen är jag lite orolig att vissa kommer besöka oss i tid och otid efter att barnet kommit, ex. svärmor… Varken jag eller sambon vill ha folk hemma flera dagar i veckan, vi vill ha tid för oss själva och ser hellre att det ska vara mer på våra villkor nu när det kommer bli en så stor omställning. Dessutom vet min sambo att jag kan ha svårt att säga ifrån hur jag känner, så det känns skönt att veta att han kommer stå bakom mig och hjälpa till att berätta för folk hur vi faktiskt vill ha det.

Annons:
OlgaMaria
10/25/16, 1:26 PM
#21

En engagerad svärmor kan man ta hjälp av genom att t ex skicka sambon dit med bebisen när man själv vill vara ifred eller sova ett par timmar. Det blir nog ett lockande alternativ när det gått någon eller några månader. Jag har också svärfamiljen på nära håll och de är mycket aktiva i våra barn och är ofta barnvakter, men jag behöver inte umgås med dem så ofta. Perfekt tycker jag. De vet att jag inte gillar spontanbesök men min man kan spontanbesöka dem med våra barn. På det sättet funkar det bra för alla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[freeatlast]
10/25/16, 1:49 PM
#22

#21 det lät som ett bra upplägg :-)

densomundrar
10/25/16, 2:17 PM
#23

Åh, önskar att jag oxå kunde stå på mig och säga nej, att bestämma vad JAG vill och behöver utan att tänka på att det blir orättvist för någon. Att be besökare ta med eget fika var ett bra tips!

Sarah
10/25/16, 2:33 PM
#24
Marvel-lous
10/25/16, 2:40 PM
#25

Vi var ju några dagar på BB och min mamma och yngsta systrar hade köpt med sig godis och dricka; hade ingen aning att det kunde vara så gott helt plötsligt. 😃

Ceciliaolucifer
10/25/16, 3:57 PM
#26

#23 Hänvisa till att endast närmast familj får besöka på BB ifall vänner är påstridiga. Till familj så säg att det är RS-perioder och att ni får ta besöket senare. Det är du som föder och ska amma, våga ta plats! Jag tror att man måste sätta ner foten direkt, ju längre tid det tar desto svårare blir det att markera sen. Jag har inte tänkt ngt alls på om och hur vi vill ha besök när han kommit. Vi får ta det då allt efter omständigheterna :)

Upp till toppen
Annons: