Annons:
Etikettallmänt
Läst 1621 ggr
[freeatlast]
2016-10-20 10:53

sammandragningar som gör ont

Jag har börjat få sammandragningar senaste 1,5 veckan, men läste om det och dig står det att sammandragningar inte ska göra ont… Bara att det kan kännas obehagligt. Men på mig gör det ont, det drar ihop sig och känns som det trycker nedåt eller vad man ska säga.. Blir lite orolig att nåt är fel. Men vad tror ni det beror på?

Annons:
OlgaMaria
2016-10-20 11:07
#1

Jag tror det är ganska individuellt. Vissa har ju hemsk mensvärk och andra ingen alls t ex. Jag tyckte också mina sammandragningar gjorde ont ibland. Det började i vecka 23 typ, men någon tidig förlossning blev det knappast.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aristarcos
2016-10-20 15:45
#2

0# ring till din BM och prata, svårt att säga om det är farligt, men de ska inte göra ont. Har sammandragningar, men dem är inte onda, de är obehagliga mer ;)

Intehärutandär
2016-10-20 16:58
#3

Kontakta BM. Förmodligen är det helt normalt. Mina sammandragningar tillsammans med foglossning gjorde jävulskt ont. Sammandragningar kan också vara ett tecken på GBS och det måste behandlas om barnet ska överleva förlossningen.

bohan85
2016-10-20 19:38
#4

#3, fast barn överlever förlossning även om mamman har GBS, men kan få en infektion. Sedan kan foster smittas med GBS under graviditeten och dö intrauterint men det är väldigt ovanligt. En stor del gravida har ju GBS i tarmen och underlivet men så länge de inte får symtom så behandlas man inte. Och många gravida som haft en GBS-orsakad urinvägsinfektion som skall ha antibiotika hinner inte alltid få det i tid för förlossningen går så snabbt och dessa barn skall övervakas för infektion efter förlossning.

Så tycker inte du skall skrämmas och säga att det "måste behandlas dör att barnet ska överleva förlossningen".

Juvela
2016-10-20 19:56
#5

Vilken vecka är du i? Tycker det låter som förvärkar.

[freeatlast]
2016-10-20 20:30
#6

Jag ska in imorgon till BM för en annan grej, då kan jag även prata om detta. Jag är i vecka 26+3 idag. Ja jag funderade på om det finns risk att det skulle vara förvärkar… Men hoppas inte det såklart.

Annons:
Intehärutandär
2016-10-20 20:58
#7

#4 Jag skräms inte, utan talar sanning. Önskar jag fått veta allt innan min flicka dog och slippa ta adjö istället. 

Och nej, GBS måste man medicinera då förlossningen startar - alltså måste man veta om det innan. Väldigt många som avlider till synes friska, har GBS i kroppen har forskning kommit fram till. Rekommenderar alla gravida att läsa spädbarnsfondens sidor så man har all fakta.

bohan85
2016-10-21 11:26
#8

#7, absolut ska det behandlas om kvinnan haft ex en urinvägsinfektion orsakad av GBS men det jag menade är att en del kvinnor kommer in och föder barn på 20 minuter och dessa hinner inte få antibiotika och det är ju inte så att alla deras barn avlider vid förlossningen.

[TanatosNyx]
2016-10-21 12:09
#9

Det handlar väl om riskförebyggande, precis som magsovning som man undviker numera så ser man till att ge antibiotika vid GBS eftersom det är känt för att orsaka spädbarnsdöd. Alla barn dör inte nej, men några gör det, och det är några för mycket.

[freeatlast]
2016-10-21 12:41
#10

När/hur kollar man upp om det skulle vara GBS?

bohan85
2016-10-21 19:29
#11

#10,  om man skickar en urinodling så får man svar på om det växer GBS där.

villavägen
2016-10-21 22:07
#12

Har haft gbs alla graviditeter. Antibiotika under förlossningen alla gånger. Vet dock inte hur länge de hann ge mig sista förlossningen då det gick så fort (tvillingar i v 34) Men personal sa att om de inte hinner ge under förlossningen kan de ge barnet efteråt om det behövs. 3 friska barn har jag så är tacksam det gått bra.

[freeatlast]
2016-10-21 23:17
#13

Måste man be dem kolla upp det eller är det något alla får göra ändå? #12 vad skönt att allt gått bra för dig och dina barn!

Annons:
Dexterr
2016-10-21 23:28
#14

Jag ringde till förlossningen när jag hade mycket sammandragningar. Fick tid för o kolla tappen o att allt såg bra ut :) Så de bästa är o ringa o prata med dom så får man se vad dom säger o tycker :)

Juvela
2016-10-22 16:46
#15

#6 hur gick det hos BM? Vad sas om dina sammandragningar?

Upp till toppen
Annons: