Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1485 ggr
Madde
10/17/16, 9:04 AM

Amning

Hej. Nu har jag snart varit mamma i 4 dagar och jag försöker amma, vi lämnade BB igår efter 3 nätter där. Mjölken har kommit igång men det gör ju så j***la ont rent ut sagt, så jag gråter mig igenom amningen. Har fått en vit skorpa på vänstra bröstet men det andra gör oxå ont trots att jag inte har någon där. Har ni något tips på hur man slipper smärtan? Vet jag måste uthärda den vita tills den försvinner och jag förstår ju oxå att det kanske gör ont att amma i början. Men ska det verkligen vara så här olidligt. Vill ju göra mitt bästa för min son. Oerhört tacksam för tips och råd.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
tlover
10/17/16, 9:38 AM
#1

Har sonen ett bra grepp? Det är A och O för smärtfri amning

Nu har jag inte egna erfarenheter då jag hade smärtfri amning från start men då tog dottern ett bra grepp från start. Tar hon nån gång fel grepp så gör det ju ont direkt däremot.

Greppet ska dom kunna hjälpa till med från BB (du ska ju fortfarande kunna ringa dom om jag minns rätt) eller så kan du kontakta amningshjälpen.

Du kan också låna "Amning i vardagen" på biblan, den är jättebra och hjälpte iallafall mig att slappna av angående amning (antagligen en del i varför det gick bra från start för oss)

l'm back

Sarah
10/17/16, 10:04 AM
#2

Amning kan vara ett lidande, speciellt i början. Jag gjorde så att jag ammade så länge jag stod ut, några få minuter i början bara. Sen koppmatade vi med ersättning för att fylla upp. Allt eftersom klarade jag längre stunder. Det är inte en förlust att ge lite ersättning, även om man vill amma. Men som #1 säger, greppet är viktigt!

fridaas
10/17/16, 10:05 AM
#3

Det finns (eller fanns åtminstone) en salva på apoteket i en gul liten tub från mileda (tror jag) som är guld värd! Första barnet säg fel första gångerna så jag fick blodblåsor och var på väg att ge upp amningen för att det gjorde så ont. Men fick tips om den salvan och den läkte ut blåsorna ganska snabbt och var lite bedövande. Enligt apotekspersonalen var det inga farliga ämnen i så man behövde inte tvätta av den innan amning. Och med tiden vänjer man sig, faktiskt, även om det inte känns så. Tror det tog 2v innan det slutade göra ont, fast då hade jag problemet med sprängfyllda bröst istället som gjorde ont..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Madde
10/17/16, 10:28 AM
#4

Vi får hembesök av barnmorskan efter lunch så det känns skönt. Dels är vi slipper åka iväg och är mer bekvämt hemma.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
10/17/16, 11:12 AM
#5

Kolla också så du inte fått svamp barnet kan få vit beläggning på tungan sk torsk. Men som de andra säger viktigt att barnet tar rätt tag kan göra oerhört ont annars.

jackiejohn
10/17/16, 11:19 AM
#6

Salavan som #3 pratar om heter Purelan och jag håller med, den är verkligen guld värd! :) Jag hade amningsnapp med dottern då hon som mycket prematur hade svårt att få grepp när hon skulle lära sig amma, lyckades aldrig avvänja henne från den så vi hade amningsnapp hela tiden, funkade kanon!

Annons:
JossanH
10/17/16, 12:02 PM
#7

Det var hemskt med första barnet. Gjorde jätteont. Men purelan (ullfett) är verkligen guld värt! Läkte väldigt fort med det och då blev det bättre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

oh-la
10/17/16, 12:22 PM
#8

Säger också purelan. Helt lysande! Smörkola bröstvårtan med bröstmjölk först och låt torka, sedan på med purelan. Lufttorka mycket också om du kan mellan amningarna. Jag fick samma problem med min tjej. Nu är det bättre, efter tre veckor, men har fortfarande ett litet sår på ena bröstvårtan efter att hon legat fel. Fick jättebra hjälp på karolinska, men hon tog bara ena bröstet första dygnen och med mycket snuttade går det fort. Torsk ska väl även ge beläggning på kind och i gom? För även bröstmjölk lägger sig lite sim en beläggning på tungan. Går det att torka bort är det troligen bröstmjölk.

soundtrack
10/17/16, 12:27 PM
#9

För mig var det också jättesmärtsamt under några dagar (ingen svamp o bra grepp hos dottern). Använde också purelan och härdade ut. Smärtan kom efter några dagar och höll i sig i en knapp vecka vill jag minnas (men det var kanske 2-3 dagar som var riktigt överjävliga, dom övriga var det iaf hanterbart).

densomundrar
10/17/16, 3:59 PM
#10

Grattis till bebisen! När vi pratade om amning på min föräldragrupp sa dom att det kunde vara både kämpigt och smärtsamt den första tiden men att det fanns hjälp att få, salvan som dom nämner ovan ska vara toppen och amningsnappen ska vara ett väldigt bra hjälpmedel. Hoppas att hembesök gav dig lite bra tips för att underlätta och jag håller alla tummarna för att det snart kommer att kännas lättare för dig.

[Smulan_88]
10/17/16, 9:59 PM
#11

undvik ersättning i bästa möjliga mån då amning "föder amning". Och du riskerar att minska mjölkproduktionen. Har du väldigt ont kan det ju vara en idé att testa en "amningsnapp" det är som en tunn silicon film med "tut" för att inte slita för hårt på bröstvårtan. De finns att köpa på Apoteket, och brukar vara guld värt den första tiden. Om barnet suger fel så be om hjälp, det brukar finnas lokal amningshjälp. Hoppas att det löser sig. Kram kram

[TanatosNyx]
10/17/16, 10:23 PM
#13

Jättebra råd :)

Annons:
mollyt
10/18/16, 7:58 PM
#14

Nu har jag inte hunnit läsa allas svar, men jag vill bara säga att det gjorde jätteont för mig också i början (första barnet om det spelar roll?). Jag tyckte att det var som tusen nålar i en djävligt öm bröstvårta typ, ofta så att det kom tårar när hon sög fast. Men för mig gjorde det oftast bara sådär svinont i… 10 sekunder? Så om jag andades långsamt och "stod ut" så släppte det oftast efter en stund. Jag skaffade amningsnapp som vi använde de första 2 veckorna, det gick mycket bättre då. Dottern fick ett bättre grepp.

Vi blev tillsagda att vi inte skulle försöka ge något annat i alla fall - för det kunde bara förstöra amningen. För oss fungerade amningen bra sedan efter de där första 2 veckorna. Nu är dottern 7 månader och jag kan redan sörja lite att hon kommer att sluta amma sen, haha.

Aristarcos
10/18/16, 8:15 PM
#15

Fick du någon hjälp Madde ?

Madde
10/20/16, 9:17 PM
#16

Ursäkta att jag inte har svarat tidigare men jag har varit dålig. Fick feber för 3 dagar sen, men bara 38,4 och pga mitt kejsarsnitt och brösten som kanske var mjölkstockning. Ringde 1177 och fick till svar att vänta till dagen efter eller med över 39.0 komma in. Men febern la sig, fick feber igår igen på kvällen och tyvärr bara 38,5 och samma svar som dagen innan. Men skulle ringa kvinnokliniken idag även om jag inte hade feber. Idag fick jag 39.9 graders feber och nu fick jag äntligen komma in och jag har inte mjölkstockning, känns skönt att veta. Är något i magen efter mitt kejsarsnitt dom orsakar febern och smärta. Får även lite hjälp med amningen på sjukhuset nu när jag är inlagd och det känns skönt. =) Så inget ont som inte har något gott med sig!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

OlgaMaria
10/21/16, 11:35 AM
#17

En bra salva och amningsnapp säger jag också. Och en tröst att dessa besvär pga skav kommer att gå över inom de första veckorna. Hoppas du kryar på dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
10/21/16, 12:06 PM
#18

Oj krya på dig! 🌺

Ceciliaolucifer
10/21/16, 12:46 PM
#19
mollyt
10/23/16, 7:54 PM
#20

Vad jobbigt, krya på dig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: