Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 3030 ggr
Madde
9/18/16, 9:25 PM

BF September 2016 #2

Fortsättning på BF September 2016. Ny tråd då den andra börjar bli full! http://gravid.ifokus.se/discussions/56dc11adce12c42666000929-bf-september-2016?discussions-1

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
oh-la
9/18/16, 9:34 PM
#1

Bra initiativ Madde :) hhejlollo, så himla spännande, då kanske det är på g? Finns det någon plan och kommer du ligga inne tills flickorna kommer? Förresten! Har man alltid sammandragningar samtidigt som förlossningsvärkar? Känner mig helt förvirrad. Vet ju att man vet när det är dags, men är så sjukt nyfiken :) En till del av slemproppen släppte här i kväll, så något händer förhoppningsvis där inne :)

hhejlollo
9/18/16, 9:39 PM
#2

#1 Ja jag hoppas det! Är så spänd och känns så verkligt nu! Beroende på hur natten är och hur det ser ut imorgon kan jag få åka hem tills värkarna drar igång, har dock fler sammandragningar och mensvärk nu så återstår att se hur natten blir!:D Hon pratade även om att det kan hända att jag får värkstimulerande för att sätta igång men får veta mer imorgon! Åh då händer det nog något för dig med snart! Så spännande!!:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Aristarcos
9/18/16, 9:56 PM
#3

ni kanske får samma datum tom :P

oh-la
9/18/16, 10:09 PM
#4

#3, man kan ju hoppas. Med tanke på hur nära det verkar för hhejlollo skulle jag gärna satsa så bebis samma dag ;)

Aristarcos
9/18/16, 10:13 PM
#5

lycka till dig med Oh-la

hhejlollo
9/18/16, 10:16 PM
#6

Haha ja tänk vad roligt om vi skulle få samtidigt! :D Börjar dock känna av lite smärtor (som jag tänker är falskt alarm så jag inte blir besviken om det avtar haha) och dessa ger jag gärna bort om någon vill ha ;)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
oh-la
9/19/16, 7:51 AM
#7

#6, hur har natten varit?

hhejlollo
9/19/16, 7:57 AM
#8

#7 Den har vart okej tack! Somnade med magsmärtor och vaknade mitt i natten av att en stor mängd vatten gick så fick kasta mig på toa, väntar på att läkaren ska gå ronden nu så jag får veta mer, om dom har någon plan! Hur går det för dig? Inga känningar på att bebis vill ut än?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

oh-la
9/19/16, 9:44 AM
#9

Inte minsta antydan… Bebis har det bra där hon är tydligen :P Hmm… Vilken jäkla natt då. Ja, du lär ju inte bli hemskickad i alla fall.

hhejlollo
9/19/16, 10:25 AM
#10

Har inte flickorna kommit inom 48 timmar så blir jag igångsatt! Så får till onsdag på mig! Herregud vilken glad chock jag fick!! Snälla låt värkarna komma igång nu!! #9 Åh, bebis trivs bra där inne! Hur länge "får" man gå om man väntar en? Är ju min första graviditet så har ingen koll *generad*

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

oh-la
9/19/16, 10:34 AM
#11

#10, åh!!! Snart har du dom hos dig! Tänk, efter all väntan :) hoppas det kommer igång av sig självt. 41+6 får jag gå innan jag blir igångsatt. Har inget hänt på onsdag blir jag inbokad på ett tillväxtultraljud bara för att kolla så allt ser bra ut. Är ju bara 4 dagar över tiden, så ingen kris än ;) fast jag tycker ju hon gjort sig väl hemmastadd…

Madde
9/19/16, 10:40 AM
#12

#10: Hoppas det kommer igång snart för dig. =) Själv väntar jag på att min barnmorska ska ringa mig, så jag får prata om mitt magont!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

hhejlollo
9/19/16, 11:06 AM
#13

#11 Ja jag håller tummar och tår på att det startar av sig själv! Okej! Åh vad spännande! Håller tummarna att du slipper bli igångsatt iallafall! Snart har vi våra små i våra famnar!😍 #12 Tack! Hoppas verkligen det!:D Åh, hoppas du får hjälp så du slipper smärtan..

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Madde
9/19/16, 9:34 PM
#14

#13: Jag verkar få leva med smärtan. Barnmorskan tror att det är hans rumpa som orsakar smärtan men fick veta att jag kan prova att använda min Tens på magen. Hon har jobbat på förlossningen och sa att senast i fredags var hon där och då använde de tens.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
9/19/16, 10:38 PM
#15

#14 Min sjukgymnast sa nej till TENS över magen/livmodern. Frågade om min smärta under höger bröst. Men du är längre gången, så kanske okej då?

Ceciliaolucifer
9/19/16, 10:38 PM
#16

#14 Min sjukgymnast sa nej till TENS över magen/livmodern. Frågade om min smärta under höger bröst. Men du är längre gången, så kanske okej då?

Madde
9/19/16, 10:41 PM
#17

#15: Jag har 1 vecka kvar nu och det känns som det är alldeles för länge ärligt talat. Det kommer endast användas i nödfall. Jag får inte sova något på nätterna och det är fruktansvärt. Jag kommer bli knäpp om jag behöver ha så här ont allt för länge till.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
9/19/16, 11:04 PM
#18

#17 Stackare! Använd den med gott samvete du. Hoppas han tittar ut fort.

Sarah
9/20/16, 8:09 AM
#19

Madde, kan du inte prata med din bm om igångsättning? Går att få av humanitära skäl om man mår väldigt dåligt. Förmodligen säger de nej, men det skadar ju inte att fråga. Du kanske även kan åka in och få en sovdos så att du får sova lite.

oh-la
9/20/16, 11:29 AM
#20

Igår kväll vid 19 satte värkarna igång. Först lite molande och sedan värre och värre. Runt 01 var jag på toa och hade fått en liten blödning. Runt 03 var värkarna runt 2-3/10 minuter, men fortfarande ganska korta, runt 45 sek-1 min så vi bestämde att åka in och bara kolla. Öppen runt 2 cm men så trött att livmodern inte riktigt fick chansen att jobba. Sovdos och hem och försöka vila. Hjälpte inte ett dugg. Nu tidig morgon runt 07 stannade värkarna av. Nu har jag bara molvärk konstant med små toppar… Så tröttsamt… Fortfarande blodiga flytningar. Tänk om det bara kunde dra igång och hålla sig igång.

Annons:
hhejlollo
9/20/16, 11:03 PM
#21

#20 Åh så spännande!! Snart är bebis här! Hoppas värkarna kommit igång igen sedan du skrev och att allt går toppen! Håller alla tummar och tår!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Aristarcos
9/21/16, 6:53 AM
#22

#21 är det igångsättning idag då för dig, ? Lycka till..

Och även lycka till oh-la :)

hhejlollo
9/21/16, 7:00 AM
#23

#22 Japp, idag smäller det! Blir undersökt efter ronden (ca 10) och så får vi se vilken metod det blir:D Tack snälla!!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Madde
9/21/16, 9:37 AM
#24

#23: Lycka till! =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
9/21/16, 10:23 AM
#25

#23 spännande håller tummarna!!

oh-la
9/21/16, 12:28 PM
#26

Tidigt idag föddes vår lilla tjej! Åkte in igen igår kväll med pinvärkar och tryck och hade inte fått sova på evigheter. Tänkte att vi kanske skulle bara få åka hem igen och jag skulle gå en hel natt till. Visade sig att jag var öppen 7 cm! Imorse kom vår lilla tjej! Förlossningen var en dröm, tyvärr ville inte moderkakan lossna så jag rullades snabbt upp till operation för att ta ut den manuellt, men så är det :)

Surpan
9/21/16, 12:50 PM
#27

Grattis!!

/Surpan

Annons:
Madde
9/21/16, 1:01 PM
#28

#26: Stort grattis till dig och att förlossningen gick bra trots att moderkakan inte ville komma ut som den skulle. Har ni något namn på henne än? =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
9/21/16, 1:30 PM
#29

#26 Grattis till lilltjejen hoppas du mår bra nu ! Då är risken att ni får samma dag mkt hög ;)

Ceciliaolucifer
9/21/16, 2:35 PM
[TanatosNyx]
9/21/16, 10:15 PM
#31

grattis!

oh-la
9/21/16, 11:17 PM
#32

Tack snälla ni! Vi funderar på Alicia eller Agnes. Alicia har vi gått och sugit på länge och Agnes dök upp för någon vecka sedan. Nu är det bara att klara alla kontroller för mig och bebis så vi kan få åka hem. Har fått lite extra på grund av risken för blödningar, plus att jag förlorade 2 liter blod. Detta var verkligen en så sjukt häftig, omtumlande, jobbig och galen upplevelse. Började med lustgas fram till värkarna var runt 4 st på 10 minuter, sedan lades eda. Helt underbart! Påverkade inget annat än smärtan för mig. Värkarna kunde jobba på utan att avta och jag kunde vila! Kunde inte kissa dock, så blev tappad, men edan tog bort det också så kände inget alls. Underbara barnmorskor, en erfaren och en student var med. Vi kom precis i skiftbyte så fick ha dem under hela förlossningen. Lyhörda och härliga precis som jag ville ha det. Visade tydligt i sängen hur jag skulle krysta och gick igenom det när jag fortfarande hade en bit kvar för henne att passera ner så kände mig verkligen i kontroll när det var dags på riktigt. Barnmorskan föreslog förlossningspall, och jag var på, så med stöd av min man, som satt bakom så jag kunde luta mig mot honom med armarna på hans knän, kramades hans händer under krystadet gick det som smort. Det enda var väl att den näst sista krystvärkar, när huvudet stod och tryckte mot slidöppningen och dom bad mig andas genom värken höll inte min kropp med utan krystade spontant ut halva huvudet. Blev stående mellan värkarna med halva huvudet ute vilket inte var jätteskönt. Värken efter kom hela bebis. Så häftigt! Synd bara att jag enbart fick 45 minuter efter med bebisen innan jag blev utrullad upp till operation. Hur häftigt som helst hur som!

Ceciliaolucifer
9/21/16, 11:43 PM
#33

#32 Hoppas ni får komma hem snart :) återigen, grattis!

Aristarcos
9/22/16, 7:08 AM
#34

#32 det där att ha huvudet mellan värkarna, det är INTE skönt:P har haft det med ena barnet..  Men verkar ha gått bra allt , skönt det! Lycka till med lilltjejen!

Hoppas bara allt gått bra med  hhejlollo och hennes twins.. håller fortsatt tummarna

Annons:
hhejlollo
9/22/16, 10:11 AM
#35

Åh stort grattis oh-la!! Vilka fina namn ni väljer mellan! Hoppas du och lillan mår bra, och pappan också så klart!<3 Själv föddes mina små flickor imorse den 22 september efter en utdragen förlossning som höll på från 13.45 igår till imorse! Sofia föddes 06.57 & vägde 2370g, Saga föddes 07.12 & vägde 2120g! Jag är så fantastiskt lycklig och det är verkligen två starka små tjejer, båda skrek och båda ammade någon timme efter förlossningen! Har förlorat 1.3liter blod hittills så ligger kvar på förlossningen medan mamma och flickorna är på neo!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[TanatosNyx]
9/22/16, 11:21 AM
#36

grattis!

Ceciliaolucifer
9/22/16, 1:07 PM
fridaas
9/22/16, 1:10 PM
#38

Grattis 🎉

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Madde
9/22/16, 1:30 PM
#39

#35: Stort grattis. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
9/22/16, 2:16 PM
#40

Äntligen har jag fått ro att sitta vid datorn!

Fredagen den 16 september kl 03.25 kom vår pojke, Theus!

Värkarna började runt kl 19 på torsdagskvällen. Va hemma några timmar men när jag inte stod ut mer så åkte vi in och det visade sig att jag va 7cm öppen! Krystvärkarna va redan igång och det va för sent för någon annan smärtstillande än lustgas. Vi va inne på förlossningen totalt 1,5-2 timmar sen hade pojken tittat ut  ❤️

Grattis oh-la och hhejlollo !🎈❤️🥳🌺🏆

Madde
9/22/16, 2:32 PM
#41

#40: Stort grattis Tibonnanj. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Ceciliaolucifer
9/22/16, 2:42 PM
oh-la
9/22/16, 2:54 PM
#43

Jösses! Här tittar det ut små bebisar på löpande band! Stort grattis Tibonnanj och hhejlollo!!! Så himla härligt att det verkar gått bra för alla! Ta hand om er <3 Tibonnanj, vilket fantastiskt namn!

[TanatosNyx]
9/22/16, 3:46 PM
#44

grattis till nästa i turordningen :P

Sarah
9/22/16, 4:24 PM
#45
Madde
9/22/16, 5:18 PM
#46

Känns som att jag kommer ha oturen att gå över många dagar. Är inte alls glad över det och min smärta och brist på sömn. =(

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
9/22/16, 5:46 PM
#47

Grattis både hhejlollo och Tibonnanj till era små :)

Ceciliaolucifer
9/22/16, 7:15 PM
#48

#46 Håller tummarna att det drar igång för dig :)

Annons:
oh-la
9/25/16, 8:40 PM
#49

Hur går det Madde? Och hur går det för er andra som har fått era? Har ni kommit hem? Hur känns det? Och hur mår ni?

Madde
9/25/16, 9:16 PM
#50

#49: Tyvärr händer det ingenting för mig och i morgon är det BF. Det känns som att det inte kommer komma någon bebis i morgon heller. =( Jag har fortfarande så ont i magen och kommer nog ha det ända fram tills han kommer. Vem är det mer som ska ha barn i september nu?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
9/27/16, 6:03 PM
#51

Jaha, ingen bebis verkar titta ut idag heller. Hade BF igår och idag har jag varit till barnmorskan och fått datumet för igångsättning. Så den 11 oktober kommer jag bli igångsatt om han inte behagar titta ut av sig själv. 

Har även varit iväg till läkaren med min mage så nu ska jag prova min tens högre upp på ryggen då ryggont kan hänga ihop med mitt magont och sen har jag även fått en tablett som jag ska ta 1 timme innan jag ska sova för att få sova lite mer än jag har gjort de senaste veckorna. Så jag håller tummarna att jag får sova ut i natt.

Det känns som en evighet kvar men ändå känns det skönt att ha ett slutdatum. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/27/16, 6:18 PM
#52

Åh Madde, du ska se att bebis kikar ut tidigare. Fast det känns tröstlöst när man passerat bf… Till och med jag som mådde oförskämt bra höll på att bli tokig så jag kan tänka mig att du känner dig helt klar. Skönt att du får nått att sova på också, det kan verkligen behövas inför förlossningen. Jag håller verkligen tummarna för att det ska starta snart.

Madde
9/27/16, 6:20 PM
#53

#52: Tackar. 

Sova är helt klart något jag behöver göra för att samla energi så jag har den till förlossningen. Jobbigt om man inte har fått sova något innan. 

Efter förlossningen räknar jag ju med att det blir lite sömn, men då är det ju av en trevligare orsak än smärta. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
9/27/16, 11:12 PM
#54

Det är så sjukt det här med att föda barn. Det är ju en ganska överväldigande smärta men ändå blir jag så jäkla avundsjuk så fort någon är nära att föda barn. Det är så coolt. Plötsligt händer bara och det är igång. Inte många dagar kvar nu Madde!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tibonnanj]
9/28/16, 1:41 PM
#55

Efter bebisen kom ut så va alla gravid smärtor helt borta för mig. De hade i för sig bytts ut mot ett antal stygn och en mindre värk i ryggen av att tyngden/magen fram va borta.

Så förhoppningsvis blir du snart smärtfri Madde :)

Nu har jag i för sig halsbränna men det beror troligen på stress och sömnbrist.

Ni som har fått barn, hur fungerar era tarmar? Jag är riktigt hård i magen trotts gröt, kaffe och torkade plommon. Sambon har köpt droppar som ska mjuka upp.

Annons:
oh-la
9/28/16, 2:03 PM
#56

#55, ja stygnen är inte roliga… Har iofs bara tre men ett sitter så det skaver precis mellan blygdläpparna. Sedan ryggont… Vad glad jag blev att du sa att du ocksåhade ont i ryggen. Inte för att jag vill att du ska ha ont utan för att jaga lite nojig över att det va nått med epiduralen som bråkade. Min mage har funkat riktigt bra. Gick tre dagar efter förlossningen innan jag bajsade första gången. Inge kul!!! Sedan har jag gått en gång om dagen trots järntabletter. Kör linfrön. Det har alltid funkat kalas på min mage. Går allt bra i övrigt?

Madde
9/30/16, 10:56 AM
#57

#54: Det är inte många dagar, men ändå känns det som en evighet. Känner mig så gnällig, eftersom det enda jag pratar om är hur ont jag har. 🙁

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/30/16, 12:19 PM
#58

#57, å andra sidan måste det ut och då är det ju kanon om du kan gnälla av dig här inne. Sprida ut det lite tänker jag :) och du har ju ont, så självklart ska du få gnälla om det. Ut med det :)

Madde
9/30/16, 1:23 PM
#59

#58: Ingen jag känner som ska ha barn är i närheten av att må så som jag gör. Det känns bara så orättvist att jag ska drabbas av all skit. 🙁

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

hhejlollo
10/1/16, 8:58 AM
#60

Har läst allt ni skrivit men redan glömt vad jag skulle svara haha! Gravidminnet övergick till mammaminne, alltså har jag lika dåligt minne som under graviditeten.. xD Dock försvann alla krämpor direkt när flickorna var ute, såå skönt! Hoppas det kommer igång snart Madde så du slipper ha ont :( Hur går det för er allihop? Här flyter det på, vi har haft permission från neo sedan i torsdags och ska tillbaka för besök idag och se hur flickorna gått upp bland annat. Nu ammar vi enbart så hoppas på att sonden ryker idag! För mig är det så där just nu, är kallsvettig under nätterna precis som feberfrossa och avslaget luktar unket. Men omöjligt att det är en infektion sa kvinnokliniken så ska väl vara så här :) För övrigt är det toppen här, tjejerna dubbelammas när dom är hungriga vilket är ungefär var fjärde timme, sover hela nätter förutom vid mat men somnar snabbt och kan läggas i sin säng igen utan problem, båda älskar att bada, ökar i vikt och är redan 9 dagar!❤️

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

oh-la
10/1/16, 11:46 AM
#61

Mitt minne känns sämre nu än när jag va gravid. Visst va det jobbigt att sova som gravid, men jag hade inga direkta krämpor. Fick igen det med en bebis som är en riktig närhetsknarkare. Hon kan inte ligga själv, ens i babynest i sängen. Helst ska hon ligga och snutta samtidigt så der blir inte många timmar sömn. Avslaget ska inte lukta. Det luktar ju inte som mens riktigt, sötare typ, men unket ska det inte lukta. Har du feber? Jag går omkring och är smånervös över infektion eller blödning eftersom dom fick gräva ut moderkakan för hand. Den satt så hårt att dom fick ta ut den i bitar och inte kan vara helt säker på om dom fick ut allt. Man vet ju inte hur avslaget ska se ut, hur mycket som är normalt. Å andra sidan är det väl som min man sa, får man en blödning från livmodern märker man det… Är ju underbart med lite permission hhejlollo!! Hoppas familjen får komma hem ordentligt snart :) hur ska du göra det närmaste? Flyttar du hem till dig själv eller ska du bo hos mamma ett tag? Tänker för lite stöttning. Min man va bara med på förlossningen, sedan var har tvungen att gå tillbaks till skolan igen… Känner att man verkligen kan sakna att ha lite uppbackning.

Sarah
10/1/16, 4:09 PM
#62

Lider med dig Madde, håller tummarna att det kommer igång genast nu!

Annons:
Madde
10/1/16, 4:16 PM
#63

Det blir ju ett oktoberdagen för min del. Han är inte alls sugen på att titta ut.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Thiah]
10/2/16, 10:04 AM
#64

Grattis allihopa!! #55 min mage bråkade i ungefär veckor. Sen löste det sig.. på flera sätt ;)

hhejlollo
10/5/16, 9:13 AM
#65

Hade ingen feber men feberfrossa varje natt dock. Nu är det bättre med både avslag och frossan så det skulle väl vara så antar jag! Nej vi bor hemma! Jag vill inte bo hos föräldrarna utan vill sova i min säng och att flickorna får komma till rätta i vårt hem! Mamma sover här ganska ofta men jag tycker inte det är jobbigt att vara själv, snarare tvärt om! Allt flyter på så bra så det är "bara vardag". Men känner jag att jag vill ha hjälp så står alla beredda och vill hjälpa till<3 Hur mår ni? Flyter allt på? Vi är fortfarande inskrivna på neo då minsta tjejen ökat lite dåligt i vikt sedan vi enbart ammar, men på torsdag hoppas jag vi ser att hon ökat massor!:D Är så förälskad i mina flickor<3 Hur går det Madde? Har bebis tittat ut?:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Madde
10/5/16, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#65: Tyvärr har det inte hänt något och utifrån vad läkaren sa i måndags så kan jag nog räkna med nästa vecka. Min kropp var inte mogen och han ligger är högt upp. Magen är väldigt hög, ngen jag träffade igår trodde att jag skulle ha barn så snart som jag ska. Är i vecka 41+1 idag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
10/10/16, 10:23 AM
#67
Madde
10/10/16, 11:18 AM
#68

#67: Det går inte alls. I morgon ska vi in för bedömning om igångsättning. Så drygt det här måste jag säga.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
10/10/16, 11:40 AM
#69

Åh! Jag som hoppats att det satt igång när det varit lite tyst :( har du känt någonting? Är magen lika hög fortfarande? Här rullar det på. Vi har haft ett par jobbiga nätter med mycket skrik så nu har hon fått flytta ner i sängen med mig igen efter att ha sovit i sitt babynest. Hon är väldigt snuttigt och närhetskrävande på nätterna. På dagarna har sjalen varit räddningen. Vi har en färdigknuten med ring bak, är helt inne på att köpa en trikåsjal att knyta själv. Hur som, sjal är fantastiskt! Framför allt med klängig bebis ;)

Annons:
Madde
10/10/16, 11:45 AM
#70

#69: Nä tyvärr är magen lika hög. I alla fall känns det så. Jag har bara idag på mig att komma igång på naturlig väg vilket känns lite stressande.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
10/10/16, 12:05 PM
#71

#70 åh vad segt. Liten har det för bra helt enkelt :( hoppas det kommer igång idag på naturlig väg.

Madde
10/12/16, 2:51 PM
#72

Här var det seglivat. Igår blev vi inlagda på förlossningen för igångsättning då jag fått över 15 dagar och i morse 24 h senare har det inte hänt jättemycket efter 8 doser med hormoner. Nu är det ballong som gäller men det verkar gå segt där oxå. Han vill helt enkelt inte ut!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
10/12/16, 3:10 PM
#73

#72 Håller tummarna för dig att det kommer igång :)

soundtrack
10/12/16, 3:12 PM
#74

#72 Kämpa på, snart är det över! Har tänkt mycket på dig, gick över 14 dagar med dottern och det var verkligen terror (och då mådde jag ändå oförskämt bra hela tiden). Hon kom dock ut på egen hand i sista stund så jag slapp igångsättningen.

Aristarcos
10/12/16, 3:26 PM
#75

#72 oj, vad jobbigt, hoppas det går bra !! Lycka till

Madde
10/12/16, 5:21 PM
#76

Han vill verkligen inte ut. Vet inte i hur många dagar till jag kan gå utan att det händer något. Är så trött på smärta och allt vad de innebär. Även om den inte är fullkomligt olidlig så gör det ju ont hela tiden. Barnmorskan hade aldrig varit med om att ballongen inte ville komma ut. Nu har det gått 6 timmar så det känns lovande, NOT!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
[TanatosNyx]
10/12/16, 7:30 PM
#77

Har man diskuterat snitt med dig Madde? en del går inte att sätta igång, det blir för påfrestande för både mor och barn om det blir riktigt segdraget. Då avslutar man med snitt, så jag ville höra efter så det inte kommer som en total chock om inget fungerar.

Har man kollat hur bebisen mår? TUL?

Madde
10/13/16, 9:57 AM
#78

#77: Vattnet fick de att gå efter många obekväma försök igår sen fick jag dropp i natt för att försöka få igång värkar men det hände ingenting i stort sett förutom att jag hade kraftigare mensvärk. Så vid 02:00 la de av för att vi skulle få sova lite och nu ska de försöka igen med hormoner. Fått i mig frukost men får inte äta lunch ifall det är så att det blir likadant nu att kroppen inte svarar på hormonerna. Händer det ingenting så blir det kejsarsnitt. Det är påfrestande att ha kraftig mensvärk i flera dagar utan att det händer något.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sarah
10/13/16, 11:29 AM
#79

Fyf*n vad jobbigt du har det Madde. Håller tummarna att allt rullar på nu.

Madde
10/13/16, 11:38 AM
#80

Kunde ju ha varit en trevligare igångsättning där kroppen hade svarat på de medel och metoder som de provat. Får se hur det går nu, haft dropp en stund nu.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
10/13/16, 3:23 PM
#81

Hoppas du svarar på igångsättningen nu Madde, men annars så blir nog ett snitt skönt, så du får er bebis. Själv har jag svarat mycket bra på igångsättningar, sist satte de igång mig med halva vanliga dosen. Men vi är alla olika, huvudsaken är att bebis kommer ut nu på det ena eller sättet, det spelar ju ingen roll :) Lycka till igen Madde!

JossanH
10/13/16, 10:33 PM
#82

#80 nu väntar man ju med spänning för hur det går för dig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
10/13/16, 10:34 PM
#83

Hoppas jag inte gör något jättedumt nu, men bebis har anlänt :) så grattis Madde! 🌺

Annons:
Aristarcos
10/13/16, 10:40 PM
#84

Grattis Madde 😊

Ceciliaolucifer
10/13/16, 10:41 PM
JossanH
10/13/16, 11:02 PM
#86

Äntligen!!! ❤️ Stort grattis Madde!

Sajtvärd på Iller.ifokus

hhejlollo
10/14/16, 1:20 AM
#87

Grattis!!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Surpan
10/14/16, 7:06 AM
#88

Grattis!

/Surpan

oh-la
10/14/16, 9:13 AM
#89

Åh äntligen!!! Grattis!

soundtrack
10/14/16, 12:14 PM
#90

Stort grattis Madde!

Annons:
Madde
10/14/16, 6:14 PM
#91

Han föddes igår 14:54 med akut kejsarsnitt. Sen var det inte så akut direkt, bara det att min kropp inte ville föda barn. Så på dag 3 av förlossningen kom han äntligen ut. Nu förstår jag oxå varför jag har haft så ont i min mage de senaste veckorna. Magen har var totalt utspänd. Han vägde 4320 g och är 54 cm lång. Kasper är välkommen till denna värld och det går inte att ta miste på vem som är pappa. Han har min sambos läppar som ser ut som en söt pussmun.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Thiah]
10/14/16, 6:45 PM
#92

#91 grattis till guldklimpen!

Sarah
10/14/16, 7:06 PM
#93

#91 stort grattis! Äntligen är han här :)

Ceciliaolucifer
10/14/16, 7:46 PM
#94

#91 Grattis igen Madde! :D Har magontet försvunnit nu?

Madde
10/14/16, 8:18 PM
#95

#94: Ja det magontet som kom pga honom är borta. Sen gör ju kejsarsnittet väldigt ont. Har svårt att gå pga det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
10/14/16, 8:19 PM
#96

Tack allihopa. 😃

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
10/15/16, 8:48 AM
#97

#91 grattis igen till Kasper och skönt att han kom ut till slut :) tur att snitt finns när det inte vill sig på annat sätt ! Hoppas du blir återställd snart och att Kasper mår bra!

Annons:
Madde
10/20/16, 9:24 PM
#98

#97: Tack. Har hänt lite de senaste dagarna, har mått riktigt dåligt. Fick feber för 3 dagar sen, men bara 38,4 och pga mitt kejsarsnitt och brösten som kanske var mjölkstockning. Ringde 1177 och fick till svar att vänta till dagen efter eller med över 39.0 komma in. Men febern la sig, fick feber igår igen på kvällen och tyvärr bara 38,5 och samma svar som dagen innan. Men skulle ringa kvinnokliniken idag även om jag inte hade feber. Idag fick jag 39.9 graders feber och nu fick jag äntligen komma in och jag har inte mjölkstockning, känns skönt att veta. Är något i magen efter mitt kejsarsnitt dom orsakar febern och smärta. Får även lite hjälp med amningen på sjukhuset nu när jag är inlagd och det känns skönt. =) Så inget ont som inte har något gott med sig!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
10/22/16, 10:35 PM
#99

Hoppas du mår bättre Madde! Här har det varit lite rörigt! Ett tips till alla som väntar eller planerar bebis, börja inte stora projekt, som att ha visningar ocj försöka sälja en lägenhet, direkt efter en förlossning… Vår lilla tjej har haft hemska magproblem och skrikit från 20 på kvällen till 3-4 på morgonen. Jag har stått och gråtit vid blöjbyten och känt mig helt värdelös. Har gått på strikt diet helt utan mjölkprotein, lök, bönor, soja, jordnötter, citrus, choklad, sylt, starkt, skaldjur och gud vet allt… Än så länge vet vi att citrus, äpple, soja, jordnötter och mjölkprotein ställer till det för henne. Nu när vi äntligen börjat få ordning på det åkte jag på en riktig störtblödning här om dagen. Kände hur det bara slog till och sedan började det rinna. På 4 meter till toaletten blödde jag ner både binda och kläder och sedan bara rann det. Slutade tack och lov ganska snabbt men sedan fick jag feber på det. In till gynakuten och konstaterat livmoderinfektion. Har gått och oroat mig sedan gyn sa att det var en risk efter att jag hamnade på operation på förlossningen. Så himla tröttsamt…

Madde
10/23/16, 8:53 AM
#100

#99: Lider med dig att ni har det så tufft och jobbigt att du har drabbats av inflammation i livmodern. Jag vet tyvärr hur det känns då jag precis legat på sjukhuset för det. Inte skoj alls. Hade ingen aning om att man kunde få det efter en förlossning.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
10/23/16, 9:32 AM
#101

#99 och 100 hoppas ni båda mår bra snart, man är infektionskänslig efter förlossningen, 

tydligen rätt ovanligt att få det 1177 komplikationer efter förlossningen

Madde
10/23/16, 11:07 AM
#102

#101: Det som är mest skrämmande är att jag fick inte komma in till sjukhuset de två första dagarna jag hade feber och smärta i magen. Hade ändå 38,4 första dagen & 38,5 andra som resulterade i 39,9 dag tre. Då fick jag komma in. Hade kunnat blivit bättre och fått antibiotika i tid så vi har kunnat undvika att ligga på sjukhuset.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aristarcos
10/23/16, 11:21 AM
#103

#103 riktigt surt, de borde ju ha reagerat direkt, är ju inte normalt med feber och smärta efter förlossning. Jag bävar inte för förlossningen men eftervärkarna efteråt brukar inte gå av för hackor för mig 😕 hoppas man får citodon mot dem har varit upp till en två dygn efteråt eller så för mig. Det är ju meningslös smärta, då man redan har fått barnet dessutom 🤔

oh-la
10/23/16, 11:34 AM
#104

#102, så jäkla märkligt. Till mig sa dom på Danderyd att jag skulle in direkt med 38,5 och fast det bara gått en dag med feber. Till på köpet har jag ändå 4 veckor sedan förlossningen. Ofta ät det inte så allvarliga infektioner (eller snarare bakterier) så sent. Är det nära inpå knuten det vara allvarligare bakterier inblandade. Dom sa just det att det var bra att vi kom in tidigt så man slipper läggas in. Roligt däremot var att vi blev omhändertagna av samma undersköterska som var med under förlossningen för 4 veckor sedan och hon kom ihåg oss! Då födde jag ändå på karolinska så det har ju varit några förlossningar sedan dess. Vi satt och pratade massor under provtagningen om saker som jag inte varit medveten om alls. Jätteroligt! Måste säga att jag personligen inte kunde fått ett bättre bemötande fast man får för sig att det ska vara sämre på så stora sjukhus. #103, fy för eftervärkar!! Fick en rejäl första natten och nära den enda fick mig att krokna totalt. Visst väntar du nummer tre eller fyra?

Annons:
Aristarcos
10/23/16, 11:39 AM
#105

#104 ja eftervärkar är inte skoj,  nummer 4 😃har haft tre snabba förlossningar, så hoppas det nu med på sista med ..

[Tibonnanj]
11/28/16, 10:30 AM
#106

Hej allihopa! Det va et tag sen någon skrev i den här tråden. Finns det en ny som jag inte hittar?

Min lilla älskling är helt underbar men jag har blivit deprimerad pga sömnbrist som orsakas av grannar som inte sover om nätterna och nu har amningen slutat fungera som den ska. Jag är jätteledsen för att det går ut över Theus. Han är igång och "pratar" jollrar, gurglar och gör pruttljud med munnen och ler som en liten tok men när han ser mig gråta så tittar han bara på mig med sina stora ögon och jag känner mig hemsk att jag inte är den mamman han förtjänar. Men min mamma har sagt att jag ska komma upp till henne i Örebro för att få sällskap om dagarna, har även min mormor där som är pensionär så jag har någon vuxen att prata med om dagarna.
Det börjar bli bättre tror jag, bara jag är ihärdig med att ta hjälp när jag behöver det.

Hoppas ni alla mår bra, tänker på er lite då och då :)

oh-la
11/28/16, 12:37 PM
#107

Men fy vad tråkigt att höra Tibonnanj!! Tänker på er också då och då och hoppas allt går bra, så nu blev jag lite ledsen över att höra att det inte går så bra… :( får du någon hjälp? Du skrev ju innan om grannen i andra trådar, är det samma granne? Här går allt oförskämt bra. Det började ju lite trist med överkänslighet och massor av skrik hela nätterna. Då mådde jag rent ut sagt skit! Nu är det helt borta och vi sover gott. Håller på och packar ner lägenheten då vi flyttar om fyra veckor. Äntligen får vi bo nära familjen! Längtar så fruktansvärt mycket!! Just nu älskar jag verkligen att vara mamma. Det är helt underbart! Lillskruttan är med, ler och jollrar. Vi brukar sitta och prata strunt och sjunga visor. Hon fattar ju inte än, men jag tycker det är så mysigt. Sedan är hon så fruktansvärt stark i nacken! Ligger på mage och spanar runt, håller uppe huvudet och vrider och vänder. Katten är extra spännande! Nu är det till och med så att hon börjar dra in knäna under sig och sparkar ifrån. Långt kvar till kryp, hon är ju bara 9,5 vecka, men det är ett embryo i alla fall :) sitter gör hon och håller uppe huvudet själv, bara man håller kroppen. Kan redan längta efter en till, fast där är vi kanske inte helt överens jag och mannen :P

Madde
11/28/16, 4:08 PM
#108

#106: Vad jobbigt att du inte för dina pga grannar och vad det måste var tufft att hamnat i en depression. Jag hade det tufft efter mitt kejsarsnitt och infektion i livmodern. Nu börjar det bli bättre men det är fortfarande jobbigt med amningen. Om du är i Örebro på besök så bor jag här. ☺️

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
11/28/16, 4:28 PM
#109

#108, fy vad jobbigt :( du funderar inte på att sluta amma och köra ersättning istället? Fick ju också en infektion men inte så illa som du fick, för visst va du inlagd? Jag fick antibiotika utskriven, men kom överens med gynekologen att avvakta med att påbörja kuren tills/om jag blev sämre. Min läkte tack och lov ut av sig själv. Däremot har jag fortfarande avslag med färskt blod… Håller på att bli tokig! Det kan avta några dagar, sedan sätter det igång igen med färskt blod. Imorgon ska vi ta första vaccinationen med spruta… Hon har redan fått en vaccination, rota, men den ges oralt. Tur att pappa ska med till BVC. Känner mig småblödig…

Madde
11/28/16, 4:49 PM
#110

#109: Jag har mycket mjölk så känns dumt att sluta amma. Bara det är det gör ont just nu. Men jag ger inte upp, är ju smidigt att ha med sig maten överallt. Jo jag blev inlagd så vart ju jättedålig, har fortfarande ont i magen efter kejsarsnittet. Trist med avslaget är det kommer och går. Har likadant. Jobbigt med sprutan, kommer nog vara jobbigt att se när de får det. Skär ju i hjärtat när de har ont. Är det någon mer som har en bebis som är täppt i näsan hela tiden?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[TanatosNyx]
11/30/16, 10:58 AM
#111

Jag skulle inte sluta amma i Maddes läge, risken för mjölkstockning och sprängvärk i tuttarna och feber och hela det kalaset är inte värt risken när det redan är jobbigt. Bättre att försöka hitta en bra amningsposition för att minimera smärtan i snittet. :)

Annons:
[Tibonnanj]
12/2/16, 9:26 AM
#112

Jo det är nog samma grannar men inte de grannar som vi trodde. Jag fick nog och skrev en bestämd men uppmanande lapp om att vara tysta i alla fall på nätterna. De verkade ta till sig det jag skrev för nu har det varit lugnare. Den va anonym men jag orkade inte oroa mig för att få besök om det va någon som hade invändningar och jag va inte i skick att gå dit och ringa på dörren.

Sambon köpte en bröstpump för 2 dagar sen. Pumpar morgon och kväll efter en varm dusch och får ut ca 220ml varje dag, så inget jätte stor mängd men det räcker som kvällsmål till Theus och han sover 4-5 timmar på det under natten sen vaknar han och jag ammar i sängen. Han har fått ersättning också sen 2 dagar tillbaka. Det går väldigt bra och jag mår bra av att veta att han får i sig tillräckligt med mat och dessutom får minst ett mål bröstmjölk om dagen. Men känns som att mängden minskar fort så får se hur länge det dröjer innan han bara får ersättning. Aja, nu blev det lång text men vi mår både mkt bättre nu i alla fall :)

Madde, du kan ju mjölka ur för hand lite om inte lillen vill äta och det gör jätteont. Jag gjorde det några gånger och antingen ge med flaska ( finns en napp från calma som liknar bröstet) eller ha vid blöjbyte och dutta på rumpan om den är röd eller hälla några droppar i näsan om han är täppt. Theus har en del slem i näsan och många snorkråkor och de löses upp jättebra med bröstmjölk. Jag tryckte ut lite på en tesked och hällde i näsborrarna, han andas in det typ och sväljer. Har gått jättebra.

Det skulle vara jätteroligt att träffas när jag är i Örebro. Men jag behöver nog ta lite mod till mig först :)

Oh-la. vad roligt att höra om hennes utveckling :D Theus har inte dragit in knäna under sig än men de får ta den tid det tar. Jag vill ju att han ska utvecklas och växa men samtidigt vill jag att han ska vara min lilla bebis för alltid.

Förlåt för extremt långt inlägg och att det blir så självcentrerat. Jag vet inte när jag får tid att titta in här igen så jag skriver allt på en gång.

Upp till toppen
Annons: