Annons:
Etikettförlossningen
Läst 1949 ggr
[AnnaRen]
2016-09-09 21:26

Efter förlossning.

Nu har det gått en vecka efter förlossningen.. första dagarna blödde jag kraftigt och det kom ut geleklumpar som barnmorskan sa var normalt.. men redan efter fjärde dagen så blöder jag knappt något. En liten fläck per dag.. är det normalt? Barnmorskan sa att man ska knyta en näve under magen och massera.. någon som gjort det? Eller struntat i det? Förstår inte att jag kan blöda så lite när man läser att de flesta blöder rätt kraftigt 6-8 veckor efter förlossning.. och detta är mitt första barn .. Blir lite orolig och nojig..

Annons:
Fien
2016-09-09 21:38
#1

Låter ju hur bra som helst! Jag blödde också de första dagarna men sen avtog det mer till bruna flytningar efter 4-5 dagar… Tog nog totalt ca 2 veckor innan de också försvann… Tror det där med 6-8 veckor är lite överdrivet…. Har inte hört om knuten hand och massera, däremot kan man börja göra enkla knipövningar rätt tidigt för att få tillbaka bäckenbottenmuskulaturen. Jag hade en app som heter mammamage som jag gillade!

[AnnaRen]
2016-09-09 21:51
#2

Men barnmorskan sa att det ska blöda mer och att jag måste massera livmodern annars kommer jag att få komplikationer och väldigt ont.. Men det kanske är normalt då..

[TanatosNyx]
2016-09-09 22:11
#3

Nähä vilket struntprat! jag blödde knappt nåt efter ett par dar, klarade mig på trosskydd. Vissa dagar var det som mens om jag hade ansträngt mig eller promenerat, men jag hade inte ens klumpar i början. Masserade aldrig magen, och det var det ingen som sa heller. Kroppen sköter det där utmärkt själv, eftervärkar kallas det. 👍

Fien
2016-09-10 06:39
#4

Jag tror det är normalt. Jag har inte haft några komplikationer. Har inte hört någon som blött kraftigt i 8 veckor…. Man KAN kanske göra det men det hör nog inte till vanligheterna. Som #3 skriver så löser kroppen det själv :). Så var glad att du slipper blöda och njut av din lilla!

Niini
2016-09-10 08:50
#5

Med första har jag för mig att allt var överstökat på 3 veckor varav mesta tiden klarade jag mig på trosskydd. Med andra blödde jag längre. Så det kan variera 😊

JeFo
2016-09-10 10:50
#6

Jag tillhörde dom som blödde länge. 13 v med nr3. Avtog helt en vecks för att sedan komma tillbaka och så höll det på. Var på efterkontroll trotts blödningar men allt såg bara bra ut. Massera efteråt har jag aldrig hört…

Annons:
Aristarcos
2016-09-10 11:36
#7

Massera efteråt är väl bara samma dag/ någon dag efter förlossning om man inte får ihop livmodern, men har den gått ihop behövs inget mer :P Usch gillar inte eftervärkarna 😕

[AnnaRen]
2016-09-10 13:18
#8

Livmodern var under naveln på mig när dom var och tryckte sist.. är det bra? Har den dragit ihop sig då?

RoxannaS
2016-09-10 18:43
#9

Jag tror jag blödde uppåt 8 veckor efteråt. Så de är nog väldigt varierande. Blödde konstant men inte så mycket efter första dagarna. Livmoderns storlek vågar jag inte svara på. Men om man tänker så har man ju livmodern ända upp under revbenen som höggravid så de bör ju vara bra i alla fall. För de går ju åt rätt håll. Tror inte de är någon fara. Då skulle dem nog berättat de i så fall :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[TanatosNyx]
2016-09-10 20:20
#10

drar livmodern inte ihop sig så blöder man som en stucken gris.

[GråHäxa]
2016-09-11 22:50
#11

Min livmoder drog ihop sig dåligt. Förlorde mycket blod och fick oxytocin spruta så dom har ju ändå koll att det går åt rätt håll när man är på förlossningen och bb. Tror inte du hade blivit hemskickad om dom inte ansåg att livmodern drog ihop sig som den skulle. Dom slutade att känna efter när livmodern var under naveln på mig med, så då är det nog som det skall :)

Marvel-lous
2016-09-12 10:23
#12

Jag hade blödningar i 5-6 veckor efteråt, inte så det forsade men tillräckligt för att kräva konstant skydd.  Skulle tyckt det var väldigt skönt om det bara hade pågått i några dagar istället. 😂

mjioo
2016-09-15 22:31
#13

Jag blödde i 5 v med typ 2 dagar utan blödning mitt i då jag trodde att det tagit slut, blev besviken när det drog igång igen.

Annons:
mollyt
2016-09-16 07:53
#14

Jag slutade också blöda ganska fort, några veckor. Sedan hade jag uppehåll innan jag blödde några dagar igen (trodde då det var mens - men insåg att det inte var det då det nu snart gått 6 mån och mensen inte kommit tillbaka ännu). Det vara bara mycket den första veckan kanske, sedan blev det mest små skvättar så då hade jag mest trosskydd och klarade mig bra på det.

Upp till toppen
Annons: