Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 2267 ggr
Anonym
Anonym
2016-09-04 21:53

Svullnar mellan benen!!

Den här frågan väljer jag att skriva anonymt, då det känns lite pinsamt.

Nu är det bara några veckor kvar tills jag ska ha barn och varje gång jag går på toaletten så får jag väldigt svårt att torka mig efter jag har kissat eller bajsat. 
Det värsta var att idag kändes det som att hela underlivet hade trillat ner. Var så svullen att jag undrade vad som var fram och bak. Får väldigt svårt att dra på mig trosorna efter toalettbesöket och det blir svårt att gå. 

Är det bara att vänta tills efter förlossningen eller kan jag påverka detta på något vis??

Annons:
Aristarcos
2016-09-04 22:05
#1

Kontakta din barnmorska och be om dem kolla upp dig, låter inte riktigt som det brukar vara…

Ceciliaolucifer
2016-09-05 00:11
#2

Jag har ingen aning om vad det kan vara, men säger som ovan sök sjukvård! Hoppas du blir bättre fort!

[Thiah]
2016-09-05 06:59
#3

Du kan ha fått bråck. Ganska vanligt. Bebisen trycker på rejält där nere nu. Vet flertalet här inne som varit rejält svullna och några nästan lilla i hudfärgen.

villavägen
2016-09-05 07:40
#4

Hade jättemycket så med både enling och framförallt tvillingarna, återgick till normalt efter förlossningen.

Anonym
Anonym
2016-09-05 09:30
#5

#3 & 4: Det finns inget man kan göra för att påverka, då det är svårt för mig att torka mig känner jag. 😕

Aristarcos
2016-09-05 09:50
#6

Tycker ändå att det kan vara bra att tala med barnmorskan jag har varit trög i magen och fick lite problem som ovan men med hjälp av forlax har jag inte problem längre med det.

Annons:
bohan85
2016-09-05 10:29
#7

Jag var också svullen, det är ju väldigt mycket mer blod som cirkulerar där och bebis trycker säkerligen nedåt. Nu är jag gravid igen och redan i mitten av graviditeten känner jag mig svullen där nere. Vet inte att jag skulle haft något bråck.

Efter förlossningen när man känner sig brukar vi erbjuda kvinnor en isbinda om man vill ha(En vanlig binda vi  lagt i frysen) som kan lindra svullnad. Kan man ju säkert prova även innan. Men som andra har sagt så kanske det är bra att kolla upp om du har det väldigt besvärligt.

Anonym
Anonym
2016-09-05 12:13
#8

Jag fick till svar att det är vanligt att man svullnar under graviditeten. Fick förslag på isbinda som har nämnts och sen frågade hon om jag hade ont. Vilket jag inte har, så då trodde hon inte att det var åderbråck.

Men jag kommer nog få leva med det tills jag fått barn, vilket känns drygt då jag behöver gå på toaletten mer och mer ju längre jag kommer i graviditeten.

mollyt
2016-09-07 19:41
#9

Jag var också svullen på slutet - men inte så mycket som du beskriver. För mig gick det över helt och hållet efter någon vecka efter förlossningen vill jag minnas.

Upp till toppen
Annons: