Annons:
Etikettertipsråd
Läst 3559 ggr
[AnnaRen]
2016-08-23 22:24

Sjukskrivning.

Var till barnmorskan och berättade läget. Att jag knappt får någon sömn alls under natten. Så fort jag somnar till blir jag antingen kissnödig eller har extrema sammandragningar. Är i vecka 37 nu och känner inte att jag kan jobba 100% pågrund av jag får alldeles för lite sömn. Jag orkar knappt vara vaken på jobbet och jag håller rent av på att bryta ihop. Barnmorskan sa att hon skulle skriva ett intyg om sjukskrivning. Har aldrig varit sjukskriven så jag visste inte hur det gick till. Så jag pratade med min chef och hon var väldigt förstående och tyckte att jag gjorde alldeles riktigt att sjukskriva mig på 50%. Har jobbar 4 timmar per dag och det fungerar bra. Sover när jag kommer hem efter jobbet en stund eftersom jag bli alldeles matt. Har varit sjukskriven på 50% i ca 4 dagar nu. Tanken är väl att jag ska vara sjukskriven fram tills nästa fredag och därefter tar jag ut föräldrapenning och är hemma de två sista veckorna innan beräknat datum. Men åter till barnmorskan som sa till mig att läkaren skulle kontakta mig angående sjukskrivningen. Vi bokade en tid och tester gjordes för att se om jag har diabetes eftersom jag är uppe hela nätter a och kissar mängder. Testerna var goda förutom blodvärdet som låg på 106. Men han ville inte sjukskriva mig på 50%. Han sa till mig att jag inte är sjuk eftersom jag varken har en psykos eller diabetes. Jag ifrågasatte hans beslut och han blev lite tagen och otrevlig. Bad honom berätta för mig vad det innebär att vara sjuk men han vägrade svara. Hans motivering var endast att sömnsvårigheter är inte en sjukdom. Och visst är det inte en sjukdom men det är varken bra för mig som höggravid och bebis att jag kör slut på mig själv både fysiskt och psykiskt just innan förlossningen. Jag gick därifrån för jag orkade inte hålla tillbaka tårarna. Det blev för mycket helt enkelt.. Har legat och gråtit hela kvällen och försökt komma på vad jag ska göra. Ringde 1177 för råd och pratade med en jätte trevlig kvinna som tycker att läkarens bedömning var felaktig. Hon tycker att jag ska prata med barnmorskan och be om hjälp. Men jag tänker så här? Min chef har inte begärt läkarintyg för hon ser själv hur sliten jag är och tycker absolut att jag ska vara sjukskriven på 50%. Måste jag ändå ha ett läkarintyg? Hur tänker ni? Har ni varit med om detta och hur har ni gjort? Tacksam för all hjälp på förhand! ❤

Annons:
[TanatosNyx]
2016-08-23 22:30
#1

jag hade tagit det säkra före det osäkra och skaffat ett intyg ifrån en annan läkare. Man vet aldrig när det strular. Du har all rätt att bli sjukskriven, tyvärr är läkaryrket en statussymbol med fet jävla lön (ursäkta, men jag har fått nog av dessa ***) och en del nötter ska verkligen inte jobba med människor!

Kyllan56
2016-08-23 23:08
#2

Ja försäkringskassan begär sjukintyg efter 7 dagar.

Byt läkare! Han har ingen aning vad det handlar om! Fruktansvärt att bli bemött på det sättet! Klart att du inte kan vara rent slut när du ska föda!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

villavägen
2016-08-24 06:00
#3

Men vilket stolpskott!!! Jo tack jag vet vad sömnsvårigheter kan göra men en under graviditet. Hälsa din checka läkare från hon som fick för förlossningspsykos pga sömnbrist under graviditet! Byt läkare!

Aristarcos
2016-08-24 07:08
#4

Normalt behöver man sjukintyg av läkare, men arbetsgivaren betalar ut sjuklön i 2 veckor, sen går det över till FK. Så går din arbetsgivare med på att du kör 50% sjuk, så ser jag inget problem att du går 50% sjuk i två veckor, sen var det föräldraledig eller?

mjioo
2016-08-24 09:25
#5

Det kan slå tillbaka i efterhand om du inte har läkarintyg. Jag har själv varit sjukskriven pga sömnbrist utan att vara gravid så den läkaren gjorde ett dåligt jobb. Be om att få träffa en annan läkare. Man kan få ett intyg retroaktivt, dvs bakåt i tiden. Var inte rädd för att berätta hur du känner för läkaren, det är helt okej att gråta, det är enklare att få hjälp om man visar hur dåligt man mår.

JeFo
2016-08-24 16:38
#6

Träffade också stolpskott. Bara byta läkare. Är ingen sjukdom att vara gravid men det kan uppkomma massa genom att vara gravid. Kämpa på! Och bli sjukskriven graviditeten ut och spara på dina dagar ist!

Annons:
SoeN
2016-08-24 22:49
#7

Jag sov inte på månader och förutom att vara helt slut fick jag hög puls och hjärtklappning, så jag vet precis. Du har rätt till sjukskrivning och heja dig som kämpat så här länge, men nu måste du få ta det lungt.

Upp till toppen
Annons: