Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 5990 ggr
Aristarcos
8/13/16, 5:08 PM

BF november 2016 tråd 2

första tråden är full så här är tråd nr 2 😊

Annons:
Aristarcos
8/13/16, 5:10 PM
#1

Fick tag på två små overaller idag en i 50-56 och en i 56 blir nog lagom bara det inte blir för kallt bara, annars får man väl använda någon extra filt.

densomundrar
8/13/16, 5:12 PM
#2

Dom blir nog perfekt :-) Letar jag med, men inte hittat någon jag gillar än.

[Thiah]
8/13/16, 5:35 PM
#3

Sätter en tass

Lillal8
8/13/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lovar att det här är sista bilden, kan inte låta bli ; ) #299 Kul att det låter som om de kan komma till användning : ) #297 Ja det kanske finns en poäng att lyssna på våra svär/mödrar : ) Min syrra blev deltidssjukskriven för högt blodtryck den sista tiden. Hon fick argumentera för att slippa bli sjukskriven på full tid. Men det kanske beror vilken åkomma man lider av, hur lätt de sjukskriver. Jag har bara känslan att det inte är så svårt.

Aristarcos
8/13/16, 8:26 PM
#5

Fint sett ju #4 ser ju helt moderna ut :) för de var väl från 70 talet har jag för mig du sa

Lillal8
8/13/16, 8:35 PM
#6

Ja slutet av 70-talet : ) Ja dom är väldigt fina fortfarande. Bra kvalité på den tiden kanske ; )

Annons:
densomundrar
8/13/16, 8:52 PM
#7

#6 högst troligen, att det var bättre kvalitet förr. Min mormor har kvar sin fars första bebisplagg som borde vara från början av 1900 talet och det är helt och fint även om det känns lite tunt och skört, i typ lakan tyg. Lite häftigt tycker jag :-) Och som ovan nämnt, väldigt fina plagg du fått, passar lila bra nu som då :-)

Lilolizeit
8/13/16, 8:58 PM
#8

Jo visst var det bättre kvalite förr. Jag har och använder (om än sällan) min farmors mors tröja. 😂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
8/13/16, 9:07 PM
#9

"det var bättre förr" :-) Inte allt, men en hel del iallafall. Det finns dessutom en marknad för retro grejer, så när ni använt kläderna klart och (om ni vill så klart) så går dom att sälja för en lite större slant än vanliga begagnade kläder. Önskar att jag hade haft några plagg kvar efter mig eller släktingar, fast tur i oturen så finns ju iallafall inget efter mig, mina bebiskläder från tidigt 90tal ser förskräckliga ut på de bilder jag sett, haha

Lilolizeit
8/13/16, 9:45 PM
#10

Det enda vi har kvar efter mig eller sambon är hans små lusekoftor hans norska farmor stickat.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ceciliaolucifer
8/13/16, 10:48 PM
#11

Höften har blivit bättre med bältet jag köpte. Har däremot fått ont i ryggslutet, inte svanskotan. Jobbigt att sitta, ligga, stå och ja, typ allt gör ont. Det är inte förens nu jag har blivit riktigt hormonell. Helt galet vilken bergochdalbana det har varit i kroppen senaste veckan. Känns mest som att jag är ensammen och ingen förstår. Men jag har hur mkt fantastiska människor runtomkring mig som helst. Har inga särskilda tankar eller ngt att vara ledsen över. Men ändå dessa känslor. Går stadigt upp, 900gram denna vecka.

Josefineutank
8/14/16, 8:03 AM
#12

#11 vad skönt att bältet har hjälpt !! :-) Jag har tvärtom blivit mycket bättre .. har inte haft ont på över en vecka och kan gå långpromenader ! Tror det har att göra med att sambon är har semester och tar majoriteten av alla hundpromenader samt den största städningen hemma. Får passa på och njuta en vecka till tills han börjar jobba 😂 Själv har jag stått stilla på vågen i 3 månader ..

Lillal8
8/14/16, 1:29 PM
#13

#15 lyssnade på föda barn-podden för någon dag sen där en träningsexpert med inriktning kvinnor sa något om att hon aldrig rekommenderade långpromenader (om inte tidigare i grav) Tror hon sa att man skulle cykla istället för att det tar rätt mkt på kroppen att gå. Lyssna gärna själv, jag minns inte exakt vad hon sa. Jag har också hund men han är 15 år så det blir rätt sega små promenader här. Men det funkar ju att stoppa honom i cykelkorgen ; ) Du kanske skulle byta ut några av promenaderna och cykla med hundarna istället. Hoppas värken fortsätter att hålla sig borta för dig!

Annons:
Lillal8
8/14/16, 1:36 PM
#14

#11 Jobbigt att bli sådär hormonell helt plötsligt. Jag har varit mer stabil som gravid nu när jag sluppit all gräslig PMS. Men man kanske inte ska ropa hej än. Det kanske kommer mot slutet.

Ceciliaolucifer
8/14/16, 3:43 PM
#15

#14 Har klarat mig tills nu, hoppas hormonerna lägger sig lite :)

[Thiah]
8/14/16, 3:57 PM
#16

#13 jag cyklade hem makens cykel när jag var gravid i v. 37 men jag fick inte benet över cykelstången så fick lägga ner cykeln när jag skulle av och på. Däremot kände jag inte av foglossningen medan jag cyklade.

Lillal8
8/14/16, 6:13 PM
#17

Jag kastar mig från det ena ämnet till det andra här : ) Men jag är nyfiken på hur ni andra tänker när det gäller smärtlindringen vid förlossningen? Jag började fundera med ett öppet sinne men nu känner jag att jag har påverkats mycket av bekanta som jag pratat med. Just nu funderar jag mest på profylaxkurs, TENS och lustgas.

densomundrar
8/14/16, 6:53 PM
#18

#10 åh, vad mysigt :-) #11 skönt att det blivit bättre, trist att höra om ryggen dock. fick grymt ont i höfterna av att sova sedan foglossningen började på och är redan på morgonen röten i kroppen, provade att sova med en kudde mellan låren/knäna och det verkar ha hjälpt lite. Ska fortsätta testa. Angående smärtstillande så hade jag tänkt försöka klara mig utan ryggmärgsbedövning iallafall, är livrädd för att som gäller saker med ryggen pga att jag redan har en lång historia med ryggont, hade tänkt att jag skulle få mer info om detta hos bm eller en ev föräldrakurs så att jag kan bestämma mig, men tens låter helt klart intressant och även det där med att spruta in varmt vatten under huden.

densomundrar
8/14/16, 6:53 PM
#19

Och lustgas… Så klart :-)

Lillal8
8/14/16, 10:15 PM
#20

#18 Ja sterila kvaddlar kanske inte är så tokigt. Blev tvungen att läsa på lite om det. Ja få se om man får andra tankar efter föräldrarkursen : ) Jag brukar sova väldigt bra, men nu när jag bara kan ligga på höger och vänster sida så sov jag sämre och sämre. Är så jäkla benig ; ) så det kändes som jag sovit hela natten på golvet när jag vakna. Men nu har jag lagt en extra bäddmadrass i sängen och har en kudde mellan benen och en i ryggen för att avlasta höfterna. Funkar riktigt bra. Sov några nätter med en stor amningskudde men jag måste tvätta tyget för den luktade förråd. Så boa in dig ordentligt i sängen. Ju mer kuddar desto bättre är mitt råd ; )

Annons:
Ceciliaolucifer
8/14/16, 10:31 PM
#21

Jag kommer att ta allt som erbjuds om det finns tid för det :) när min mamma födde mig så var det första vinterhalkan ute så det fanns ingen narkosläkare på plats som kunde lägga epidural då alla var på operation. Så hon fick klara sig utan :) Jag är född i november ;)

Lillal8
8/14/16, 11:47 PM
#22

#21Hur kom du fram till ditt beslut? Jag är bara nyfiken. Är du som jag påverkad av personer i din omgivning? Min bästa kompis fick sitt första barn för sex månader sen. Hon var typ öppen 9 cm när hon kom in. Hon bad om lustgas men barnmorskan tyckte att om hon klarat sig så här långt så kunde hon klara sig utan lustgas. Som tur var så gick hon därefter av sitt skift så då fick min kompis sin lustgas. Låter helt knasigt tycker jag. Men min kompis hade valt det sjukhuset för att de var inriktade mot "naturlig födsel" eller vad hon kallade det. Om det blir övermäktigt så tar jag nog också allt som bjuds men jag vill nog prova de andra alternativen först. Ja hur ska man veta hur man reagerar.

Ceciliaolucifer
8/15/16, 12:00 AM
#23

#22 Jag har faktiskt ingen i min omgivning som pushar för det ena eller det andra. Jag känner mest spontant att varför ha extra ont om jag kan slippa det? För mig finns det ingen prestige i att göra det ena eller det andra. Kanske ångrar jag mig längre fram, då ändrar jag mig bara :)

Josefineutank
8/15/16, 7:19 AM
#24

#21 du och jag är väldigt lika där! Jag har sagt att ja vill ha allt möjligt men BARA om de hinner ! Kommer jag in tillförlossningen och de säger att han är påväg och de inte hinner med någon, nej men strunta då i allt så kör vi bara ! Är väldigt öppen med allt som händer. Är det någon av er som är rädda inför förlossningen? Tycker alla frågar mig det.. Men jag har knappt tänkt på den och den skrämmer mig inte alls..

Ceciliaolucifer
8/15/16, 10:46 AM
#25

#24 Precis, hinns det med så why not! :) Jag har inte varit rädd för förlossningen utan har mest tänkt att det enda logiska är att barnet ska ut på ett eller annat sätt. Men måste erkänna att ibland kommer det ngn tanke som spökar som gör mig lite orolig.

Ceciliaolucifer
8/15/16, 10:47 AM
#26

Just det BM besök idag :) ska bli häftigt att få lyssna på hjärtljuden för första gången.

Josefineutank
8/15/16, 11:38 AM
#27

#26 stort lycka till!! Jag ska dit imorgon, sedan blir det varannan vecka fram till han är ute :D

Annons:
densomundrar
8/15/16, 11:39 AM
#28

Ringde till bm idag som gav mig rådet att använda foglossningsbälte, hon gav mig även tipset om någon internetsida där jag kunde köpa det lite billigare än i butik men då jag är så inställd på att få det idag, då jag inte står ut, så lyssnade jag inte. Nu vart jag dock lite orolig, hur dyrt är det egentligen på apoteket i förhållande till på nätet? :-o #24 jag är livrädd men försöker att lugna mig med att det kommer vare sig jag vill eller ej så det är ingen idé att stressa upp sig. #26 mysigt :-) men har du inte fått hört hjärtat förens nu? :-o

Lillal8
8/15/16, 11:43 AM
#29

#24 Nej jag tänker inte på förlossning med någon oro. Dels för jag nog inte fattar att det faktiskt ska inträffa ; ) Det blir nog mer tankar senare. Men jag känner ett rätt starkt behov och intresse för att förbereda mig. Jag var med när min systerdotter föddes. Det var en utdragen och knölig förlossning som slutade i akuttjejsarsnitt. Men ändå blev jag lugnad över att ha varit med och sett hur det gick till. Nu hade min syrra helt verkningslösa men starka värkar och sen var hon helt okontaktbar 90% av tiden och låg mest i sängen. Så lite är väl det att jag inte vill riskera att ta något som riskerar att fördröja förloppet. Men ärligt talat så är jag mest bara peppade av folks erfarenheter runt omkring mig än min erfarenhet av en avstannad förlossning. Nu skyller jag inte på att det berodde på några mediciner. Det ville sig inte bara. Det jag önskar är att jag är mer aktiv och lite mer med i matchen än vad hon var. Sen vill jag bli puschad till att röra mig och använda olika ställningar och inte bli fast i sängen. Jag håller på att läsa en bok som heter "Att föda" skriven av chefsbarnmorskan Gudrun Abascal. Jag fick den av min kompis som tyckte att den hade hjälp henne under hennes förlossning. Den handlar om allt som har med förlossning att göra och om alla känslor man kan uppleva.

Ceciliaolucifer
8/15/16, 12:53 PM
#30

#28 Yes, blir första. Missade mitt besök i vecka 20 :/

densomundrar
8/15/16, 1:34 PM
#31

#30 ber om ursäkt, kom ju på att du inte heller är lika långt gången och då är det ju klart att du kanske är med om det lite senare än en annan. Vilken v är du i nu? Har glömt ditt bf :-/

Lillal8
8/15/16, 1:47 PM
#32

#27 Jag är avundsjuk på dig. Jag vill också gå varannan vecka : ) Idag är det precis 3 veckor tills nästa besök : p

Ceciliaolucifer
8/15/16, 3:45 PM
#33

#31 vecka 26 med bf 25/11. Är rätt säker på att det blir en decemberbebis :)

mjioo
8/15/16, 8:43 PM
#34

Allt jag skrev försvann.. Men lite kort. Jag hade förlossningsrädsla och ville ha all smärtlindring som gick att få, varför ha ont i onödan? :) blev eda som tog jättebra på mig och behövde inget annat. Angående foglossningsbandet så beställde jag från en hemsida som hette typ gulahuset. Tog två dagar tror jag att få det men vet inte om det var så mycket billigare, har inte sett såna band på apoteket här.. Man kan knyta en sjal eller nåt runt höfterna tills att man fått hem bandet. Det ska knytas ganska hårt mitt över blygdbenet.

Annons:
densomundrar
8/15/16, 8:55 PM
#35

#33 det förklarar ju saken, du är ju några veckor efter så det blir ju inte så sent som det lät i mina öron :-P hur gick det hos bm? :-) #34 tack, vet inte jag heller. Skulle köpa ett idag men hade en bra dag så jag väntar tills jag kan komma in till apoteket i stan, har fått för mig att närmaste apotek är ganska dyrt, graviditetatesterna var typ 10 kr dyrare där än i stan och då vill jag inte veta hur mycket dyrare ett sådant välte är :-o

densomundrar
8/15/16, 8:56 PM
#36

Kan tillägga att jag gärna stödjer affärer på små orter men jag jobbar på en väldigt stor ort och därav ratar jag det apoteket om jag har möjlighet, just för att jag upplever att dom är så pass mycket dyrare.

Ceciliaolucifer
8/15/16, 9:47 PM
#37

#35 Gick jätte bra! Sambon var med och blev rörd av hjärtslagen. :)

Madde
8/15/16, 10:28 PM
#38

#35: Det gått bältet har jag och det rekommenderas av barnmorskan. Cilla har det också så hon kan berätta hur det är.  Köpt på nätet och kom på några dagar.

http://www.gulare.com/privat/index.php/catalogsearch/result/?q=stödbälte

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
8/16/16, 12:58 AM
#39

Bältet Madde rekommenderar är toppen! Bra kvalitet, lätt att använda och mkt prisvärt :)

densomundrar
8/16/16, 6:47 AM
#40

#37 härligt att höra! Önskar att min sambo brydde sig lika mycket. Han gör säker det, men det känns inte så för han visar inte det. Iom att hans engagemang är lika med noll så tvingade jag honom att ta beslut om gravidförsäkring, det slutade med att jag fick göra det och när han skulle fylla i uppgifterna så frågade han om både bf datum och vart jag går hos bm, för han hade ingen aning. Jag gick upp och lade mig, vart så ledsen, men det fattade nog inte han. Hoppas hans engagemang är bättre när bebis väl är här :-( Försökt beställt via gula nu på morgonen då jag verkligen vill ha den sorten i hop om att det kommer innan torsdag em, en chansning, men kommer inte genom betalningen. När jag fyller i mina uppgifter för klarna faktura så blir jag utkastad, har prova från både dator och mobil. Ska hämta en babybox idag, får hoppas att det finns samma modell där helt enkelt.

densomundrar
8/16/16, 6:50 AM
#41

Förlåt att jag gnäller om min gubbe, men det känns som att ni förstår hur jag känner och jag måste få ut det innan jag spricker :-(

Annons:
Ceciliaolucifer
8/16/16, 9:11 AM
#42

#41 Vad tufft med din sambo. Kan det vara så att eftersom ni har fått hjälp att bli gravida att han inte vågar ta ut ngt glädje i förskott? Har ni svårt att prata i övrigt om saker? Om jag skulle snappa upp att min sambo inte engagerade sig av lathet/bekvämlighet så skulle jag ta ett allvarligt snack med honom. För det är inte okej. Är det så att han är avvaktande som person så är det svårare att göra ngt åt. Men jag skulle ändå försöka prata med honom. Jag hade blivit ledsen om jag inte hade fått det stöd jag får för det är tufft emellanåt att vara gravid. Jag hoppas att du kan samla mod och prata med honom och att det hjälper!

Lillal8
8/16/16, 11:20 AM
#43

#40 Jag var i en liknande sits för ett år sen när jag traskade omkring i IVF-träsket och min kille inte ens kunde förkortningen på IVF. Det kändes som jag drog hela lasset själv. Vi har alltid varit dåliga på att prata och visa känslor men till slut blev det helt oundvikligt. Vi hade ett fjantigt sms bråk mitt i natten men det var början på att allt blev bättre. Jag skrev precis som jag kände och fick ett ärligt svar att det här visst påverkade honom också. Jag började göra honom mer delaktig. Jag var noga med att visa alla blåmärken, plåster och OP-ärr och berättade hur det gick hos läkaren istället för att vänta på att han skulle fråga mig saker. Jag grät en dag i hans famn. Ingen fingråt utan storböl där jag snorade ner hans T-shirt. Jag hatar att gråta inför andra men det var bara så förlösande skönt. Sen var det som om vårt förhållande förändrades till det bättre och vi började må bättre båda två. Jag tränade på att sätta ord på vad jag kände istället för att tro att han redan visste och jag jobbar fortfarande på det. Så försök att inte gå undan utan sätt ord på din känslor och håll honom uppdaterad hur du mår och hur mkt du känt av bebisen, vad barnmorskan sa på mötet, hur lång bebisen är denna v osv och gråt inför honom när du känner dig ledsen.

[Thiah]
8/16/16, 11:48 AM
#44

#41 min var likadan under graviditeten och några veckor efter förlossningen men sen släppte det och han blev en toppen, engagerad pappa.

densomundrar
8/16/16, 6:36 PM
#45

Har varit på två apotek idag för att kolla efter stödbälte eller vad dom nu heter men hittade inget, provade att beställa igen nu när jag kom hem och då fungerade det. Kommer ju inte få mitt innan torsdag så får hoppas på att jag själv kan placera bältet rätt. Och TUSEN TACK för era ord, det kändes skönt att få ut det och era inlägg värmer, det känns som att någon lyssnar och förstår. Jag har en ganska öppen kommunikation med min sambo och han är väldigt omtänksam, speciellt de dagar jag har ont eller är nere. Jag tror nog bara att han är lite klumpig i vad han säger ibland och på grund av curling från mamma och pappa så är han van att inte behöva ta ansvar och därav litar på mig, att jag sköter det. Förmodligen visste han datum om han tänkte efter lite och han hade nog kunna tagit beslutet själv om försäkringen , men det är ju inte lätt att göra det för första gången när man aldrig behövt gör det förut. Sedan är det väl kanske inte heller så lätt att vara blivande pappa, iom att man inte känner och upplever samma sak som oss kvinnor. Jag har inte pratat med honom om det där än, ovanligt för att vara mig då jag alltid brukar ta saker med honom direkt, men orkade helt enkelt inte då. Men vad som jag inte kan hitta en vettig förklaring till är att han inte hade en aning om vart jag går hos bm, jag har ju sagt namnet på mottagningen flera gånger, berätta vart det ligger och han har sagt "jaha, finns det en sån där?"… Iof gick vi ju till stora sjukhuset i stan för att bli gravida, bor på annan ort och jobbar på en tredje, varav det är på den tredje orten som jag går till bm, men ändå…

Ceciliaolucifer
8/16/16, 6:46 PM
#46

#45 Det kommer med en bra bild som visar hur den ska sitta :) Jag frågade min sambo vad han trodde den vanligaste orsaken till "oengagemang" från killens sida handlade om när det kom till graviditet. Han tror att det handlar mycket om att killarna inte upplever alla förändringar som kvinnorna gör och har svårare att förstå och ta till sig vad det handlar om och vad som förväntas. Gravidhormonerna förbereder kvinnan och männen har inget motsvarande.

densomundrar
8/17/16, 6:27 AM
#47

#46 får hoppas jag prickar rätt :-P Jo, men det tror jag absolut är en stor bidragande orsak men försöker att berätta, visa och få honom att känna på så mycket som möjligt men det verkar rinna som vatten på en gås. Pratade med honom igår iallafall, vet inte om han alls förstod för jag fick inga vettiga svar men nu vet han iallafall. Är det någon av er som har haft/kommer att ha/ska ha en babyshower?

Ceciliaolucifer
8/19/16, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#47 Babyshower? Jag har trott att det är ngt vänner anordnar för en :P Vecka 27 idag, är enligt gravidappen en liten "slow loris" jag har i magen denna vecka :D Bilden är tagen nu på morgonen.

Annons:
densomundrar
8/19/16, 10:31 AM
#49

Ja, så har jag också förstått det men det verkar som att man i Sverige oxå kan annordna det själv, därav min ospecificerade fråga :-) Åh, vad roligt att se bebismage :-)

Ceciliaolucifer
8/19/16, 10:34 AM
#50

#49 Ska du ha en? :) jag har inte ens tänkt på det. Vi ska iväg på 3D/4D ultraljud idag kl 13.30! Ska bli såååå spännande.

densomundrar
8/19/16, 10:52 AM
#51

#50 nej, tänker inte annordna någon och tvivlar på att mina vänner eller bekanta kommer att göra det heller. Men det gör inget, har inte riktigt tid :-P Åh, vad spännande :-) har hört talas om det men förstår inte riktigt varför det gör, görs det av någon speciell anledning eller är det mer en kul grej? Är det något som ingår eller som man får ordna med själv?

Ceciliaolucifer
8/19/16, 11:02 AM
#52

#51 Vi gör det för att det är spännande. Min sambo får det i födelsedagspresent. Jag har alltid velat göra ett och det passade bra in nu :) Ibland gör man det vid TUL.

mjioo
8/19/16, 11:36 AM
#53

Jag fick en babyshower av familj och nära vänner :) det var min svärmor som frågade mig om jag skulle ha en, svarade att jag inte skulle det och att man inte brukar fixa en själv precis som med möhippa. Var inte så förvånad över att hon fixade en eftersom hon älskar sånt :) jag hade likaväl kunnat vara utan, dvs hade aldrig fixat en själv, men det var kul att leka lite lekar, prata om bebisen och få några symboliska presenter.

Denna kommentar har tagits bort.
Lillal8
8/20/16, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Svårt att få till en bra magbild men här är min mage : ) 26+3. Bebisen är liten men inom det normala ändå. Men magen har växt sen jag var till BM för en veckan sen. Nu håller jag på och tvättar upp alla bebiskläderna och så ska jag röja ut en stor spegelbyrå som jag målade mörkröd för ett år sedan för just detta ändamål : ) Det blir ingen babyshower här tror jag men syrran kommer med grejer till mig var och varannan dag. I förrgår fick jag en bröstpump ; ) Hoppas ni har en skön lördag. Jag ska mest bara pyssla och slappa. Kram!

Annons:
Aristarcos
8/20/16, 1:17 PM
#56

Blir nog ingen babyshower, det låter mycket amerikanskt :P

Har märkt att jag nog börjat samla lite vatten i högra foten typ, får hålla koll på det tror jag…

densomundrar
8/20/16, 9:00 PM
#57

Alltså, jag älskar när ni bjuder på magbilder, det är så mysigt att se :-) Skönt, då är jag nog inte den enda som inte kommer ha babyshower, förmodligen… Har köpt lite bebiskläder begagnat nu och hittade även en superfin åkpåse för en billig slant, hade tänkt tvättat upp detta och inventera vad vi har, så att vi har lite koll. Använder ni oparfymerade produkter när ni tvättar upp bebiskläderna? #56 låter inge vidare, det är nog bra att hålla koll på det och prata med bm om det :-)

mjioo
8/20/16, 9:39 PM
#58

#57 känns som jag svarar på dina frågor överallt :D men japp, jag använder parfymfritt och inget sköljmedel till bebisen grejer. Tumlar en del, tex alla miljarder handdukar som går åt, för att det ska vara mjukt ändå.

Lillal8
8/20/16, 10:27 PM
#59

#57 : ) Ja vi har använt parfymfritt och utan skjölmedel i många år. Vi är lite känsliga av oss ; ) Visst är det kul att inventera och känna att man har lite koll. Saknar några mjuka bebisbyxor sen har vi nog så vi klarar oss i klädväg den allra första tiden : ) Fick några osköna sammandragningar ikväll : p Har ni andra haft sådana? Jag vet att de kommer av stress, ska verkligen försöka hålla mig lugn. Särskilt nu när jag har börjat jobba.

densomundrar
8/20/16, 10:33 PM
#60

#58 svar mottages tacksamt, jag har massor med frågor som jag försöker sprida ut lite överallt för att jag inte ska översvämma något ställe med miljarder frågor :-P #59 ja, jag gillar att ha koll på läget, vilket jag inte riktigt har just nu och vet inte hur jag ska hinna/få ihop allt innan bebis är här. Mycket kan säkert läsa sig även efter förlossningen men jag vill gärna ha allt klart, sån är jag :-P Ja, du kanske skulle försöka ta det lite lugnt om dom är obehagliga och många? Vet inte hur en sammandragning känns men har fått som typ kramp/mjölksyra i magmusklerna några gånger, lite läskigt och har ingen aning om vad det är :-/

Ceciliaolucifer
8/20/16, 10:53 PM
#61

Inga sammandragningar här vad jag vet eller tänkt på. Vi är klara med spjälsäng och allt sånt. Så glad att vi ändå gjorde och fixade allt det när jag hade ork och inte var för stor eller klumpig. Har så ont i ryggen numera. Har köpt massa nya kläder men mkt i olika strl. Så ska köpa lite mer mindre kläder. Enda frågan är åkpåse eller inte.

densomundrar
8/21/16, 8:43 AM
#62

Skönt att känna sig hyffsat klar :-) Igår vart bebisrummet utplockat så nu kan vi börja måla och senare lägga nytt golv och köpa möbler :-) nu är vi på g! Önskar att vi börjat tidigare då min kropp inte längre orkar så mycket men vi hade varken tid eller mod till det innan, ifall det vart missfall, vi har haft lite svårt att förstå att vi snart kanske har barn och det är fortfarande lite overkligt men närmare verkligheten nu. Jag tänkte strunta i åkpåse till att börja med, ha en fårfäll, overall och filtar, för att se vad det fanns för behov. Men så dök det upp en superfin till bra pris så jag slog till ändå. Tror jag kan ha denna i både ligg och sittdel :-) Någon som tagit hem sin vagn än? :-)

Annons:
Ceciliaolucifer
8/21/16, 9:22 AM
#63

Jag har haft vagnen ståendes i sovrummet sedan vecka 17 :P

Josefineutank
8/21/16, 10:57 AM
#64

#62 vi har målat babyrummet och har snart satt in alla möbler dit in. Så overklig känsla att gå in i det rummet haha. Vi har en fåtölj där inne där jag brukar sitta och läsa på kvällarna för att vänja mig vid rummet. Vi skulle hämta vagnen den 15sept men vi var faktiskt och hämta den förra veckan !! Vi kunde inte hålla oss så åkte till butiken för att kolla om de hade någon inne och där var den. Står och tittar på den hela tiden! Så svårt att veta hur jag ska bädda den bara ..

Josefineutank
8/21/16, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65
Lillal8
8/21/16, 9:43 PM
#66

#60 Då är det säkert sammandragningar du har. Magen blir stenhård ett tag. Det är ingen fara men om det gör ont betyder det att man ska lugna ner sig har jag läst nu. Jag har haft sammandragningar sen v 21. Det kommer ofta när jag ligger ner, stressar eller så kan jag få det av bilbältet när det sitter åt. Det är tydligen vanligt att få det runt v 30 eller så känner man inte av dem alls. Jag har bara nån eller några om dagen. Idag har jag mått mycket bättre. Jag var så trött i lördags och tvingade mig att göra saker fast jag inte riktigt orkade. Idag mår jag mkt bättre. Gick vilse i skogen så det råkade bli en två-timmars promenad och idag var det inga problem med orken som tur var ; ) #61 Syrran rekommenderade åkpåse. Jag skulle få deras. Hmm, vad bra jag har det. Behöver knappt köpa en pryl. #65 Jättefin vagn! : ) Jag ska köpa syrrans neongröna ; ) Kanske inte färgen jag hade valt i första hand hihi! Men bra att synas här ute på landet. Ta hand om er! : )

Ceciliaolucifer
8/21/16, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

#65 Tjusig!! :) gillar färgen. Här är vår!

Josefineutank
8/22/16, 8:03 AM
#68

#67 väldans fin!! Vad är det för någon vagn?

Ceciliaolucifer
8/22/16, 8:47 AM
#69

#68 Bugaboo buffalo Navy Classic :)

Annons:
Ceciliaolucifer
8/22/16, 1:48 PM
#70

Varit hos sjukgymnasten idag. Fick några övningar med mig hem där jag kan använda min pilatesboll. Fick även låna hem en TENS. Ska tillbaka dit för att bada/simma i deras bassäng. Var ett väldigt positivt möte med en mkt trevlig sjukgymnast! :)

Josefineutank
8/23/16, 3:03 PM
#71

Åh har du testat den? Tycker du att den har fungerat hittils ? :-)

Ceciliaolucifer
8/23/16, 3:55 PM
#72

#71 Den fungerar faktist men smärtan kommer snabbt tillbaka tyvärr. Men skön! :)

Aristarcos
8/24/16, 8:18 PM
#73

Inskrivning idag, tog dryga 1, 5 timme.. puh..

HB värdet var bra 133 iallafall :) hoppas det består så..

Josefineutank
8/24/16, 9:09 PM
#74

Oj 1,5 timme ? Varför så lång tid?

Denna kommentar har tagits bort.
Aristarcos
8/24/16, 9:44 PM
#76

både inskrivning och v 25 besök :P

Annons:
Ceciliaolucifer
8/26/16, 11:24 AM
#77

Hur mår ni? :) här börjar det bli tungt. Vecka 28 idag. Vad hände med tiden?! Har ont under höger bröst, typ vid revbenen. Känns typ som håll. Ngn som känner igen sig?

Josefineutank
8/26/16, 11:37 AM
#78

påväg till spec mödra. Ska vara där 13.00 pga magsmärtor som hållit i dig i 5 dagar och han har inte rört sig på hela dagen.. ;( #77 jag kan också få ont på höger sida men det är när han ligger där och trycker. jag trycker då med handen där och puttar ned honom så försvinner det onda !

Madde
8/26/16, 12:00 PM
#79

#77: Det är inte muskelfästena du har ont i? Jag får ont Under bröstet titt som tätt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
8/26/16, 12:08 PM
#80

#78 Oj! Hoppas det går bra för dig! Håller alla tummar och tår. Jag har ingen aning om hur han ligger och om jag kan putta på honom. Den 20/8 låg han med huvudet neråt. Har han plats att flytta på sig? #79 Jag har ingen aning. Men gör ont hur jag än sitter och ligger. Kan man göra ngt åt det?

[TanatosNyx]
8/26/16, 5:29 PM
#81

i v28 knäckte bebben troligen ett revben på mig :P ingen rtg gjordes ju dock för att bekräfta så jag har bara läkarens bedömning.

Aristarcos
8/26/16, 5:42 PM
#82

#78 hoppas det har gått bra med undersökningen

[Thiah]
8/26/16, 6:02 PM
#83

#81 det enda som räddade mina revben på höger sida var att Joel låg på tvären med fötterna neråt. Så han försökte knäcka bäckenet på mig men som tur är höll det. Mina revben hade aldrig tagit så mycket stryk(efter 2 stora operationer)… Jäkla ungar ;)

Annons:
[TanatosNyx]
8/26/16, 6:32 PM
#84

#83 haha ja ibland är dom billiga ;)

Madde
8/26/16, 6:38 PM
#85

#80: Det går över när vi inte är gravida längre, sa min läkare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Thiah]
8/26/16, 6:42 PM
#86

#85 min mamma har 40 år senare fortfarande en nerv/muskel/ något under bröstet som bråkar sen syrran knaxade till henne där… Så njae, behöver inte alltid försvinna.

Madde
8/26/16, 10:46 PM
#87

#86: Jag hoppas verkligen att det går över, orkar inte med fler problem än jag hade innan graviditeten.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Marvel-lous
8/27/16, 8:51 AM
#88

Jag har aldrig varit känslig av mig och hade aldrig "problem" med första graviditeten men den här gången är jag så himla känslig! Kanske inte är så farligt men jag tycker verkligen att det är jättejobbigt att dels inte ha någon riktig kontroll över mina känslor och att vara så känslig.
Igår ville Merlins farmor att han kom och sov där, vilket jag vanligtvis självklart skulle gå med på, men den här gången slutade det med att jag började storgråta när vi åkte därifrån.  🤪

Ceciliaolucifer
8/30/16, 10:36 PM
#89

Hola Amigos! Hur mår ni? Jag har gjort mina övningar jag fick av sjukgymnasten och det känns skönt att kunna påverka situationen lite. Gör övningarna varje dag :) Fick även testa på att göra övningar i varmvattenbassäng idag. Såååå skönt! Ska dit två gånger i veckan. Börjar bli tungt nu med mina 16 kg jag har gått upp :)

Aristarcos
8/31/16, 11:48 AM
#90

Hej har fått sammandragningar ett fåtal gånger inte onda men just att magen blir hård och stum annars så mår jag bra i v 26 nu. Magen börjar helt klart vara i vägen när man ska börja sig ner eller nå saker som är dåligt placerade. Vet inte start vikt men har inte gått upp sen jag fick veta om situationen och ställt in mig på pressade blodsocker värden ( ca en månad) men är överviktig sedan innan.

Annons:
densomundrar
8/31/16, 8:00 PM
#91

Har lite tappat denna tråd, tänkte gå in och svara för länge sen men tänkte att jag kunde "läsa och svara ikapp" senare men ni har varit flitiga ;-) Börjar om "från nytt" och hoppas att jag inte missat allt för mycket… Ber om ursäkt i sådant fall. Jag mår hyffsat, alldeles för mycket och göra och tillståndet med foglossningen varierar kraftigt. Har halsbränna och ryggen har börjat ge sig tillkänna. Förutom det mår jag bra och är nöjd trotts allt, det kunde varit betydligt värre. Får dock inte foglossningsbältet att sitta bra och vara effektivt, ska till bm på fredag och ska ta med mig det, kanske tänker jag fel om hur jag ska placera det.

Lillal8
9/1/16, 7:49 PM
#92

Skönt att höra att ni verkar må hyfsat trots diverse krämpor. Övningar i varmvattenbassäng låter nice. Jag har fortfarande en del sammandragningar och mitt stresshjärta fladdrar ibland. Men den här jobbveckan har varit så mycket bättre än förra som var 1:a efter semestern. Det jag tycker är tufft är att jag inte orkar så mkt mer än att jobba. Sen är min man och jag vaktmästare där vi bor. Så det blir en hel del trädgårdarbete, bokningar och byte av lampor osv. Och sist men inte minst har vi ett hem och hund att ta hand om. Det ser för jäkligt ut här hemma ; ) Men vi har styrt upp den här veckan ordentligt med vem som gör vad. Matlagningen och tvätt delar vi på och en ska laga fredagsmaten medan den andre städar. De här sista 12 veckorna kommer jag att lägga mer och mer på min man och hunden kommer jag nog låta bo hos svärfar några dagar i veckan. Vi tänker även börja köpa sådana där färdiga matkassar. Hur får ni andra ihop livspusslet så här i slutspurten? : )

Ceciliaolucifer
9/3/16, 5:48 PM
#93

#92 Slutspurt! Vad menar du? :P haha, tiden har gått jätte fort. Jag orkar inte mkt alls, har ont i ryggen så sambon gör det mesta här hemma. Här har vi satt upp säng och allt. Vi är i stort sätt klara med alla inköp och det är skönt. Smart med matkasse, det hade jag inte tänkt på. Ngt märke du rekommenderar?

Josefineutank
9/3/16, 8:35 PM
#94

Jag har så satans ont i mitt underliv varje gång bebis rör på sig!! Han är fixerad.. Känns som att jag kissar på mig blandat med att han håller på och gräver sig ut. idag fick jag springa på toaletten 3 gånger för jag seriöst trodde han hade hamnat i trosorna !! Någon mer som har detta problem?

Ceciliaolucifer
9/3/16, 9:40 PM
#95

#94 Stackare, visst är det du som har haft mkt sammandragningar? Känner turligt nog inte igen mig. Du är i vecka 30 nu?

Josefineutank
9/3/16, 11:22 PM
#96

#95 ja precis .. Känns som att hela graviditeten har vart piss. I stort sätt alla säger att man ska njuta av att vara gravid och att det är mysigt… Hell no! Jag är klar nu och redo att föda ;) Jag är i vecka 32 till och med !

Ceciliaolucifer
9/3/16, 11:56 PM
#97

#96 Just det, det är ju jag som har bf väldigt sent. Hoppas det blir lättare för dig i alla fall. Inte långt kvar.

Annons:
Aristarcos
9/4/16, 1:20 AM
#98

#94 jag kan känna av tryck neråt tidvis, men har inte känslan av att bebisen ramlar ut, kanske kan du be om en extra koll bara för att, så att du känner dig tryggare!

Josefineutank
9/4/16, 8:15 AM
#99

#97 tack ! Vilken vecka är du i nu? :-) #98 jag går på koll redan varannan vecka pga onda sammandragningar men de säger att tappen inte är påverkad någonting. Jag antar att detta är normalt det jag känner ( hoppas jag iallafall! )

Ceciliaolucifer
9/4/16, 9:02 AM
#100
densomundrar
9/4/16, 9:18 AM
#101

#94 låter inget vidare… Hur vet du att bebis är fixerad? :-) Frågade min bm igår om man på något sätt kunde känna hur bebisen låg (då jag gärna vill kunna föreställa mig vad jag känner när det rör sig) men då sa hon att hon inte kunde känna det fören v 35 :-o Var som sagt till bm igår, fick rådet att prata med läkare om mina foglossningar och att jag fått ont i ryggen nu på sistone. Jag har upplevt problem men trodde inte att det var så pass allvarligt att man kunde bli sjukskriven, men det tyckte hon att det var och att jag behöver vila mer och inte köra slut på mig på det sättet jag gör. Har inte riktigt tid att vara sjukskriven just nu och känner att jag kan jobba en stund till, så vi skulle prata om det vid nästa möte i sådant fall. Vad jag tycker är lite märkligt är att ingen vikarie för nig finns på jobbet ön än, den kanske är tillsatt men jag har inte hört något. Dom vet om att jag har ryggproblem sedan innan och då borde dom kunna lista ut att jag kanske blir sjukskriven tidigare och då sitter dom där med skägget i brevlådan och har ingen som kan lära den där stackars människan mitt jobb, för de arbetsuppgifterna jag har är det vara jag i dagsläget som har koll på. Aja, ibte min potatis att lösa, jag sa ju till typ 6 månader i förväg. Ni som jobbar, har era jobb börjat löst erans inför ledigheten?

densomundrar
9/4/16, 9:20 AM
#102

Vi har föresten börjat måla bebisens rum och kläder är ni inköpta så jag tror vi klarar oss. Känner mig långt ifrån klar men nu är vi ett långt steg på vägen även om jag inte kan låta bli att känna mig stressad över att inte hinna.

[TanatosNyx]
9/4/16, 9:32 AM
#103

#101 efter v35? 😮 oj… erm, min BM kunde känna väldigt tidigt hur alvin låg!

densomundrar
9/4/16, 9:33 AM
#104

#103 verkar som att min bm gör allt väldigt sent i graviditeten tydligen :-(

Annons:
[Thiah]
9/4/16, 9:49 AM
#105

#104 låter väldigt sent. :(

densomundrar
9/4/16, 10:20 AM
#106

En sak är ju säkert iallafall, dom har ju inte bråttom med något där jag bor, tydligen…

Josefineutank
9/4/16, 10:42 AM
#107

#101 min bm sa det när jag var dör i onsdags ! Hon sa att han ligger jäääättelångt ned och är knappt ruckbar så hon sa att hon vill kalla det fixerad och redo! Han har även legat så i kanske 3 veckor.. Vi två är ju snart i vecka 35 så då får du veta ! :-) men vart i landet bor du där de säger så..? Ja det är helt och hållet upp till ditt jobb att fixa ! Du ska inte behöva göra någonting. Min chef fick lite lätt panik istället när jag ringde ena dagen och sa att jag är sjukskriven 100% fram till GP.. MITT i juni när alla har semester och vi bara har vikarier på jobbet då haha. Blev inte lättare heller av att en sa upp sig samma dag och en annan blev sjukskriven 100% pga annan sjukdom så de hade tydligen kaos. Inte mitt problem ;)

Aristarcos
9/4/16, 12:34 PM
#108

101# på mitt jobb har de redan tagit in en extra, men vill de chansa på att stå utan personal, är det ju faktiskt företagets eget problem. Orkar du inte, så ska du heller inte jobba. Får se om jag kommer orka till slutet.  ;) Det märks, men räknar ju med att bebisen kommer i november ;)

Lillal8
9/4/16, 1:11 PM
#109

Jag blev tvungen att läsa på om fixering. Skämselkudden fram ; ) Varför informerar inte barnmorskorna om vad som komma skall. Första gången jag fick sammandragningar trodde jag att det var missfall på g : p Vad mer är det som väntar som jag inte vet om??? #101 Nä det har väl inte riktigt löst sig på jobbet. Vi har en kille som kan börja i slutet av nov. Jag lovade att knipa fram till dess ; ) Haha! Ärligt talat så skiter jag i hur dom ska klara sig : ) Som tur är för alla å allra helst för mig, så är det här den lugnaste terminen av de 7 år som jag jobbat där. 93# Vår lilla Ica-butik hade tydligen egna matkassar. Tre rätter för fyra personer går på 495:- Det tyckte jag lät som ett bra pris så jag ser fram emot att prova det : ) Jag ser så mkt fram emot september : ) Det kommer hända mkt intressanta och spännande saker. Nu får jag också gå till barnmorskan varannan v med start imorgon : ) Nästa vecka ska en kvinna komma hem till oss och hålla en våga föda kurs för mig och mannen. Ska bli skönt att verkligen diskutera förlossningen tillsammans. Om vi vill kan vi få henne som vår Doula men jag tror att vi lutar mot att ha min man som enda stödperson. Sen börjar föräldrarkursen i slutet av månaden. Jag ska hinna med ett ultraljud på Ackis också för att se om moderkakan har flyttat sig högre upp. Den låg tydligen lite för långt ner. Ha en skön söndag! : )

densomundrar
9/4/16, 3:53 PM
#110

#107 ja, jag är ju snart där och får veta, men ändå :-) kanske vart något missförstånd oxå, att hon menade att dom inte kollar det förens v 35… Vem vet. Känns som att både mitt jobb och bm är lite sena, eller så är det jag som är för stressad och har för bråttom :-P När börjar ni eran föräldragrupp? Jag börjar min i mitten av sep, den håller på i en månad, då är vi inne i mitten på oktober, dvs sista kursen kan jag föda i princip när som helst om man tänker på bf datum +- 2 v. Låter sent, men jag är iof sådan som vill veta allt långt i förväg, inte när det är dags. Det kanske är vanligt att ha gruppen så sent? Det är ju bra på det sättet att man har informationen färskt i minnet. Matkasse är nog toppen, speciellt första tiden, då blir det en sak mindre att tänka på; inhandling av mat. Iof behöver man iallafall blöjor och liknande, men en sak mindre som sagt och man måste ju ändå komplement handla annat på mataffären.

Josefineutank
9/4/16, 4:04 PM
#111

#110 vi fick hem ett papper på tider till föräldragrupp och sedan fick vi välja vilka tider vi ville. De rekommenderade att vi bokade tid efter vecka 25 men annars spelade det ingen roll! Vi ska på första nu på fredag och andra veckan efter. Pågår sin i en månad ?? Hur ofta måste du dit?

Annons:
densomundrar
9/4/16, 4:13 PM
#112

#111 allt är så himla sent tycker jag och ju närmare man kommer och hur tröttare man blir i kroppen; ju mer ska man hinna med och tänka på :-o Vi ska träffas någon timme 1 gång i veckan i en månad, dvs 4 gånger totalt. Nu tror jag inte att varken jag eller någon annan kommer att föda så tidigt men vissa föder ju faktiskt tyvärr alldeles för tidigt och då hinner dom ju inte. Vi fick ibte välja varken startdatum eller tid utan man blir automatiskt inslussad i en grupp beroende på vilken månad man ska föda i, vi är ju beräknade ganska tidigt så de som är beräknade lite senare har ju kursen "tidigare" i graviditet och känner förmodligen inte samma stress över allt som jag gör :-/

Juvela
9/4/16, 4:51 PM
#113

#110 Min chef hade lite smått fixat med ersättare till mig redan när jag gick på semester innan midsommar, men då hade jag också redan väldigt ont från foglossning. Blev sjukskriven innan semestern var slut och då var det ju inga problem för jobbets del eftersom det redan var fixat. 

Segt att dom inte fixat. Även om det inte är ditt problem så förstår jag om du ändå går och tänker på de.

Föräldragruppen här började för 2 veckor sen. Vi har 5 olika tillfällen/ämnen och vi behöver inte anmäla oss innan utan bara dyka upp på de som vi vill/kan. Missar vi sedan någon så går de träffarna/ämnena om en omgång till direkt efter dessa första 5 veckor. Vi har 1,5 timmes träff på tisdag eftermiddagar.

Är det någon mer än jag som är sjukttrött? Igår gick jag och la mig 21, astrött. Maken påminde mig om att jag var jättetrött i slutet av graviditeten med dottern också. Jobbigt och tråkigt. Än mindre kul nu med tanke på att jag kommit in på den distansutbildningen jag sökt till och hade varit kul/skönt att ha lite tid på kvällen också, Och inte vara så trött under dagen…

densomundrar
9/4/16, 5:07 PM
#114

#113 måste vara skönt att jobbet är förberedd inför ledigheten, även om det inte är mitt problem egentligen så kan jag ju inte låta bli att bry mig, speciellt med tanke på att vi är ett väldigt litet företag och mina arbetsuppgifter endast är mitt ansvarsområde. Vad smidigt ni har med tiderna för föräldragruppen, skönt :-) Hoppas utbildningen går bra trotts trötthet. I tidig graviditet var jag jämnt psykiskt trött, nu är jag mest slutkörd i kropp om lägger mig gärna runt 20.00, för då är kroppen helt slut. Ska bli spännande och skönt när bebis tittar ut, men antar att man då blir ersatt med annan typ av trötthet, haha.

Ceciliaolucifer
9/4/16, 5:30 PM
#115

Föräldrakursen här är uppdelad på tre, profylax, amning och den nya familjen. Ska vara ungefär en timme åt gången med start 8/9 :)

Sarah
9/4/16, 6:20 PM
#116

Jag kände inte att jag fick ut ngt alls av föräldrakurserna, det enda som var till nytta var att killen fick en del info han inte hade innan. Själv söker man ju konstant info, men killarna kan vara lite sega på det ibland. Han var även med på alla möten med bm vilket var viktigt för oss båda. Så kanske behöver man inte stressa upp sig jättemycket om man missar lite :)

Josefineutank
9/4/16, 6:30 PM
#117

Vad korta föräldrakurser ni har ! Mina är två gånger och 3,5 timme per gång haha

densomundrar
9/4/16, 6:31 PM
#118

#115 då verkar ni ha liknande vårar.. #116 ja, främst är det ju bra för gubbarna, i mitt fall har min gubbe varit ganska oengagerad när det gäller att söka praktisk info eller ja, allt gällande framtiden med barnet, men försöker inbilla mig att det beror på att man är olika som person. Jag vill ju som sagt veta långt i förväg när det gäller dessa saker medans han löser det när det kommer. Sen är det ju annorlunda att vara pappa och inte bära på barnet, att känna orken bara sippra ur en ju närmare man kommer. Jag kan ju knappt fatta att vi snart kanske har barn, så kan inte ens föreställa mig hur overkligt det är för honom, som inte känner barnet. Vad trevligt och snällt att din partner är med på besöken hos bm, önskar min kunde vara det men hans jobb är tyvärr inte så flexibelt jag och besöken med resvägen skulle ta alldeles för lång tid. Däremot kommer han vara med på föräldragruppen, vilket känns skönt, någon form av konkret engagemang från hans sida. :-)

Annons:
densomundrar
9/4/16, 6:32 PM
#119

Ber verkligen om ursäkt för mina långa noveller om typ ingenting, ibland är det svårt att vara kortfattad och fingrarna bara fortsätter att skriva av sig självt, känns det som :-P

Aristarcos
9/4/16, 6:35 PM
#120

Vi har missat den omgången med föräldrakurser, då vi fick infon för en vecka sen när det är på gång, då jag troligen inte kommer gå till dec, så är det försent att gå på föräldrakurser tycker jag om de planeras hela november :/ Sen har jag ju varit med om föräldraträffar tidigare. Kanske om man hittade en grupp med äldre mammor, att det skulle vara intressant att träffas ;)

Ceciliaolucifer
9/4/16, 8:52 PM
#121

Förväntar mig inget av föräldrarkurserna direkt, precis som Sarah skriver så håller man sig ganska uppdaterad online. Men vi får se efteråt om det gav ngt. Sambon har varit med vid alla BM-besök och alla UL och det har varit bra :) Angående jobbet har jag redan fått vikarie som började redan när jag var i vecka 15. Många är sjukskrivna nu tydligen så var bra att vikarien kom tidigt.

klass_13
9/5/16, 8:19 AM
#122

Här i Borlänge har vi en föräldrautbildning(antar att det är samma som träffarna) med bara ett tillfälle. Den är 4 timmar lång och efter en hel jobbdag, skulle inte vilja vara dom barnmorskorna som måste ha att göra med många kvinnor som ska springa på toaletten och måste röra på sig ;) Är nu i v31 och troligtvis tar min anställning slut denna vecka. Har dock inte hört nånting från varken försäkringskassan eller familjerätten ang faderskapsintyg..lite lätt oroande, framför allt när de onda sammandragningarna har ökat. Fick iaf tag i ett babynest i helgen, så nu är det bara kläder och småsaker kvar :)

Juvela
9/5/16, 9:18 AM
#123

#113 Ja det förstår jag. "/ Har du frågat din chef om hur de är löst? Dom kanske har någon lösning men inte berättat för dig.

Hoppas jag med. Igår blev det sänggående vid 20 precis som dig, och då var jag helt slut och hade dessutom legat på sängen och vilat i över en timme redan… 😴 Hahaha ja garanterat 😴

Juvela
9/5/16, 9:28 AM
#124

Vi har uppdelat på förlossningen och smärtlindring, annorlunda förlossning, amning, när familjen blir större samt tips och råd från sjukgymnast. Hade inte varit fel med någon om profylax etc. Nu håller ju jag på att läsa "föda utan rädsla" så tänker ta det med mig till förlossningen. Men lite sådant om andning på träffarna hade inte varit fel.

Vi har ju gått på sådana träffar tidigare, men det var med en annan bm i ett annat landsting och vi märke stor skillnad nu. Förra omgången gav inte mycket, men denna känns bättre. Även om det är som en del av er säger att en känner igen mycket av det som tas upp så är det ändå skönt att få höra det igen och inte bara sitta och läsa det till sig på nätet…

Ska strax på bm-besök och idag är första gången som maken följer med. Känns skönt att han är med. Det är ju hans bebis också, även om det är min kropp.  Jag har börjat känna jobbigt tryck nere i magen, alltså inte ner/utåt utan nere på kulan. Kan inte heller längre börja mig ner utan att det är jättejobbigt. :( V 32 nu, tänkte ta upp det med bm idag, inte för att jag tror att det är något utan bara för att… ja.. Börjar bli mer och mer jobbigt att andas och blir svett för minsta grej. Till exempel nyss när jag borstade och flätade håret… 🤔 Suck… kul med 2 månader kvar.

Juvela
9/5/16, 9:35 AM
#125

Är det förresten någon mer än jag som är orolig för att vattnet ska gå när ni ligger i sängen och sover? 😕 Jag är jättenojjig för det. Hur kan en skydda sig (sängen) från de? Inte jättekul att behöva byta ut dyra sängen direkt.

Annons:
Josefineutank
9/5/16, 9:57 AM
#126

#125 jag är mer rädd att vattnet ska gå när jag duschar eller sitter på toaletten och kanske missar det :o Ang. sängen.. Kan du inte köpa kisskydd? Sånt finns att köpa på Apoteket. Antingen engångs eller tvättbara !

klass_13
9/5/16, 9:59 AM
#127

Roligt att han kan följa med, min blev helt chockerad när han fick höra hjärtljuden och började spela in det. Jag har köpt plastad frotté som jag ska lägga ut i sängen närmare BF. Finns för vanliga sängar till exempel på babyproffsen. Förhoppningsvis hjälper det litegrann.. Jag frågade varför det är dåligt med profylaxkurser och svaret jag fick var att nån mindfulness tant tycker att det inte fungerar, utan nu är trenden att man ska hålla på med mindfulness under förlossningsarbetet. Jag är väldigt skeptisk, profylaxandningen kommer som trend i olika skov till skillnad mot allt annat.

Aristarcos
9/5/16, 10:50 AM
#128

Mitt vatten gick med ett av barnen i sängen men det var inte så mkt så jag gick till toaletten där jag konstaterade att det faktiskt var en vattenavgång trodde först att jag typ kissat på mig lite ^^ men så var det ju inte ;)

Ceciliaolucifer
9/5/16, 11:34 AM
#129

#125 Köp plastad frotte på Ikea? :)

Madde
9/5/16, 12:16 PM
#130

Jag har fått höra att det är mer vanligt att vattnet går när man har öppnat sig 10cm på förlossningen än att vattnet går hemma.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Juvela
9/5/16, 12:27 PM
#131

#126 Visste inte att det fanns särskilda kisskydd. Får kanske kolla uppe det.

#129 Jo jag har funderat på plastad frotté, men har ju hört om kvinnor som vaknar o så plaskar det i sängen. Då känns ju inte plastad frotté som att det hjälper så mycket. Dessutom blir det Varmt. Jag är varm som det är. Men vi kom på nu hos bm att det går ju att lägga något större, plastigt, under bäddmadrassen i alla fall. Blir inte varmt och det skyddar merparten av sängen. :P

#130 Vilken lättnad. Jag var nojjig för det med dottern med men där blev det igångsättning när vi åkte in för en överburenhetskontroll så det kom aldrig så långt att vattnet gick av sig själv.

Juvela
9/5/16, 12:36 PM
#132

#127 Ja jättekul. Han såg lite chockad och framför allt lycklig ut när han fick höra hjärtljuden 😃 

Jag frågade min bm nu också om det där med profylax och andning. Hon sa att hon själv funderat på de, hon har inte jobbat på detta ställe så länge, och att hon skulle ta upp det. Jag berättade om boken jag läser och att det är mer om avslappning, djupa andetag och mörk röst etc, hon sa att det var jättebra och om det dök upp några frågor från min sida var det bara att ta med och ta upp med henne :) Tycker verkligen om min bm jag har nu (den vi hade med dottern gillade vi inte alls).

#128 Vad skönt! Nä de e ju sant, behöver inte vara en störtflod direkt utan bara siprande.

Nu när jag var hos bm fick jag reda på resultat på ett kissprov jag lämnat för 2 veckor sen då jag tyckte att jag kände lite tryck vid urinblåsan. Jag har spår av GBS så när mitt vatten väl går ska jag ringa förlossningen och så kommer jag få antibiotika. Det står i min journal med så dom vet, men känns skönt att veta och nu har jag fått mina misstankar bekräftade. På henne lät det som att det inte var farligt, men jag har ju läst om gånger då det inte gått så bra. Men de har kanske varit gånger då GBS inte varit bekräftat(?).

Annons:
densomundrar
9/5/16, 1:32 PM
#133

Frågade min bm vad det är för skillnad mellan föräldrakurs och föräldragrupp och hon sa att det var samma sak, kura/utbildning är ett gammalt förlegat ord tyckte hon då det inte är en utbildning utan snarare informationsträffar där vi blivande föräldrar får prata med varandra, ett forum typ. Så hon föredrog att man kallade det föräldragrupp. Har aldrig tänkt på att vattnet kan gå i sängen, har inte ens tänkt tanken att jag kan "förstöra" något då men nu vart jag givetvis att tänka på det. Kanske skulle man köpa sådana där lakan som man har till barn/gamlingar som kissar i sängen? Typ som en stor jättebinda. Är nog mer rädd att vattnet ska gå bland folk eller att det blir dags för förlossning när jag är typ hos veterinären, på jobbet, på något evenemang eller liknande där man inte bara kan gå ifrån :-P Har en hel del inbokat framförallt före bf men massor runt om :-/

[Thiah]
9/5/16, 2:10 PM
#134

#133 man kan köpa plastad frotte på meter. Jag hade det under lakanet första veckorna efteråt för det blödde så himla mycket.

Juvela
9/5/16, 2:36 PM
#135

#133 Hahaha usch slutar kanske med att en konstant har blöja den sista tiden 🙈 #134 oh går de? Var?

[Thiah]
9/5/16, 2:44 PM
#136

#135 här går det i vår vanliga tygkedja. Eurokangas. (Finland). Jag fick en bit av min.mamma som mer än.väl täcker hela vår säng. Helt perfekt

Juvela
9/5/16, 5:20 PM
#137

#136 Hittade på stoff och stil nu :) :P

Ceciliaolucifer
9/5/16, 7:09 PM
#138

Går att köpa plastad frotté som dra på lakan, på meter, i bit lite överallt om man googlar :)går ju bra att ha det under det vanliga lakanet.

densomundrar
9/5/16, 7:57 PM
#139

Blöja vore något, då slipper man oroa sig för den sakens skull iallafall,haha. Men angående att ha plastad frotté, blir det inte tätt och varmt om natten? :-/ Vet ju inte hur materialet känns men det låter varmt.

Annons:
Juvela
9/5/16, 8:35 PM
#140

#139 jo det blir svettigt. Men man kan ju i värsta fall lägga det under bäddmadrassen. Den skyddas ju inte, men resten av sängen iaf, och du slipper de svettiga av att ligga på plast… ;)

Sarah
9/5/16, 8:41 PM
#141

Lägg under lakanet…

Josefineutank
9/5/16, 9:15 PM
#142

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/70253126/ Den finns ju annars. Billig också!

Juvela
9/5/16, 10:53 PM
#143

#141 under lakanet räcker inte, inte om man vill undvika att det blir varm och svettigt. #142 oj, en sådan har jag aldrig sett. Smart 😊

Sarah
9/5/16, 11:04 PM
#144

Räckte alldeles utmärkt för mig i en månad i sommarvärmen.

oh-la
9/5/16, 11:15 PM
#145

#140, problemet med att lägga den under bäddmadrassen i syfte att spara sängen och slippa köpa ny är att en bäddmadrass av någorlunda kvalitet är typ dyrare än en ny säng… Bäddmadrass är fruktat dyrt!!! Bättre då att ha den under lakanet och kanske svettas lite mer tänker jag… Alternativet är ju att skaffa ett madrasskydd mellan den plastade frottén och lakanet. Då har man ju lite emellan i alla fall.

mjioo
9/5/16, 11:55 PM
#146

#133 föräldrakursen jag gick på var mer som en föreläsning. Vi var kanske 100 pers i salen och vi fick inte chansen att prata med varandra men vi kunde ställa frågor till hon som höll i kursen. Om man inte vågade räcka upp handen och fråga så kunde man går fram och fråga efter kursen.

Annons:
Juvela
9/6/16, 7:24 AM
#147

#145 det var kanske madrasskyddet jag tänkte på. Vi har 4 olika delar/lager i vår säng, har inte jättekoll på vad som heter vad eller vilken av dem som skulle vara dyrast.. Vi köpte en ny, dyr, "ordentlig" säng förra året och vill ju gärna inte förstöra den. Men under madrasskyddet borde ju funka. 😊👍

Juvela
9/6/16, 7:24 AM
#148

#145 det var kanske madrasskyddet jag tänkte på. Vi har 4 olika delar/lager i vår säng, har inte jättekoll på vad som heter vad eller vilken av dem som skulle vara dyrast.. Vi köpte en ny, dyr, "ordentlig" säng förra året och vill ju gärna inte förstöra den. Men under madrasskyddet borde ju funka. 😊👍

densomundrar
9/6/16, 7:27 AM
#149

#146 ja, det ser nog lite olika ut beroende på vart man bor, jag bor och går ju på mindre ort och då behöver nog inte grupperna vara så stora. Vet ju inte hur våran grupp kommer att se ut men jag hoppas att det är typ föreläsning och att vi har möjlighet att diskutera informationen tillsammans efteråt, så att det inte vara är diskussion oss föräldrar emellan.

Aristarcos
9/6/16, 8:08 PM
#150

Hm börjar redan känna mig smått otymplig med magen,  och då är jag bara i v 27, hur ska detta sluta, vojne, vojne…

densomundrar
9/6/16, 8:10 PM
#151

#150 känner igen det där, tycker inte att magen är så stor men den är ivägen så fort jag böjer mig framåt eller ska huka mig ner, ibland känner jag mig spyfärdig för att jag trycker så på magen och så är den i vägen vid skrivbordet på jobbet :-P

Ceciliaolucifer
9/6/16, 8:21 PM
#152

#150 När är du beräknad? :)

Aristarcos
9/6/16, 8:27 PM
#153

början av dec, men blir med stor risk i november pga min ålder och min diabetes ;) har inte gått fullt med någon av barnen och får inte gå över BF har de redan sagt.

Annons:
Ceciliaolucifer
9/6/16, 10:10 PM
#154

#153 Ah, då förstår jag! :)

Josefineutank
9/9/16, 8:03 AM
#155

Apropå föräldrakurs; nu sitter jag och ska gå min första! Är sååå nervös men förstår inte varför .. Sa nyss till min sambo att antingen är jag jättenervös eller så satte mina värkar igång haha !! Hur mår ni alla nu? :D

Ceciliaolucifer
9/9/16, 9:03 AM
#156

Vi var på första igår, andning/profylax och den gav inte så jätte mkt men det var roligt att se sambon engagerad och vi fick göra andningsövningar. Han tyckte det var bra! :) blev lite mer verkligt att man faktiskt ska ha barn snart! Haha Givetvis behövde BM ngn att visa på och jag blev vald. Haha

Josefineutank
9/9/16, 11:32 AM
#157

#156 haha ja varför blir man alltid vald ? ;) Vi fick se en film när två kvinnor födde på knäna faktiskt. Var det inte verkligt innan så blev det de efter jag sett filmen!

Lillal8
9/10/16, 11:55 AM
#158

Hej på er! 29+3 idag : ) Jag mår fortfarande bra. Energin åker lite upp och ner, ibland är det bara att åka hem och sova några timmar efter jobbet men oftast så räcker orken. Det är skönt att vi hjälps åt mer hemma nu. Jag tror att jag ibland får problem med ischias i ena skinkan ; ) Helt plötsligt känns det skitobehagligt att gå. Men vi har en massagegrej från hälsokosten och lägger jag mig på den ett bra tag så försvinner det helt tack och lov. Sen får jag kramp i ben och fötter lite här och då men det besvärar mig inte så mkt. I övrigt mår jag bra : ) Magen växer och brösten har faktiskt kommit igång igen och blivit lite större. Jag har börjat tänka mer och mer på förlossningen. Jag är fortfarande inte orolig än så länge utan vill bara vara bra förberedd. Hur tänker ni på förlossningen? Ska ni ha fler stödpersoner med er? Har ni börjat fila på förlossningsbrevet?

Ceciliaolucifer
9/10/16, 2:19 PM
#159

#158 Jag kommer att ha med min sambo, det räcker :) Jag har inte skrivit ngt förlossningsbrev ännu men tänker mig att det inte blir långt. Typ: All smärtlindring som går och finns tid för, vänta gärna med pvk och nålar så långt det går, jag vill inte ha min sambo mellan benen tack! :) Jag är inte orolig inför förlossningen ännu. Men har börjar fundera på den mer och mer.

densomundrar
9/11/16, 9:01 AM
#160

Längtar till föräldragruppen så att jag får veta mer om förlossningen, är ju ganska rädd men försöker ha en avslappnad attityd, kvinnor har ju liksom fött barn utan större problem i alla tider och ut ska barnet vare sig jag vill eller ej, haha. Det jag vill hittills är att undvika ryggmärgsbedövning så långt som möjligt och att endast ha med min gubbe, det är så långt jag kommit i planeringen. Men förmodligen tillkommer det mer önskemål när man får veta mer. Bebisen sparkar och lever rövare där inne mer och mer nu känns det som, mysigt :-) Var med om något konstigt inatt, vaknade mitt i natten (ja, halv 11 är mitt i natten för mig nu för tiden, haha) av att jag hade lite ont i magen. Gick på toaletten och det kom ur båda ändarna :-( vart att frysa som en dåre efter det och ställde mig i duschen och när jag värmt upp mig kändes allt bra igen. Måste ju ha ätit något konstigt :-/ hoppas och tror inte att det är skadligt för bebis?

Annons:
[Thiah]
9/11/16, 9:08 AM
#161

#160 någon speciell orsak till varför du vill undvika eda? Och nä, lite magsjuka/ matför är inte skadligt för pyret. Dom klarar mer än man tror :D

Aristarcos
9/11/16, 9:25 AM
#162

Angående smärtlindning, så själv har jag bara hunnit med att få lustgas och lokalbedövning, inget mer ^^ de har aldrig hunnit med att göra något annat på mig då det gått så fort varje gång.

densomundrar
9/11/16, 10:45 AM
#163

#161 mår toppen nu så vet inte vad det kan ha varit, märkligt iallafall då jag i princip aldrig är sjuk på det sättet, peppar peppar. Vill undvika eda då jag är livrädd för allt som kan göra ont i ryggraden, så kan jag klara mig utan är jag mer än glad :-) #162 skönt att du haft snabba förlossningar :-)

Lillal8
9/11/16, 2:17 PM
#164

Jag håller på att läsa boken "att föda" vilken jag tycker är riktigt bra. Jag tycker jag lärt mig mycket och fått massa med tips inför förlossningen. Å på torsdag kommer en kvinna hit och håller en "våga föda-kurs" för mig och mannen. Jag återkommer med vad jag tyckte om den : ) #163 Ja magen verkar vara extra känslig nu. Jag har aldrig problem annars men nu kan det göra skitont om magen är lite upprörd. För fet mat kan göra mig illamående en hel natt och tydligen får jag halsbränna av mannens hemgjorda äppeljuice : / Så man är nog lite känslig..

densomundrar
9/11/16, 2:21 PM
#165

#164 låter intressant, skriv gärna någon rad om det :-) Jotack, denna rackarns halsbränna får jag av typ allt; sött, juice, kolsyrat, fet mat, för mycket mat, för lite mat, järntabletterna, att ligga ner… Ja, typ allt :-P Däremot har magen inte blivit grinig hittills vad jag kan minnas, men någon gång lär det ju hända och det gick ju över snabbt som tur var :-)

Pontiac57
9/11/16, 10:06 PM
#166

#163 iaf när jag fick ryggmärgsbedovning inför snittet kändes den inte överhuvudtaget och då va nålen ändå gigantisk :p

Ceciliaolucifer
9/12/16, 8:35 PM
#167

Jag har gjort ryggmärgsprov för inte så länge sedan och det var inte farligt :)

Annons:
Aristarcos
9/13/16, 8:41 PM
#168

Igår hämtade jag babybox från apoteket kronan fick bland annat våtservetter och en liten nappflaska :)

densomundrar
9/13/16, 8:59 PM
#169

Kanske ändrar uppfattning, vem vet, men känner spontant att jag hellre vill klara mig utan då jag verkligen får panik utav att bara tänka på att något ska in i ryggraden på mig,så rädd är jag verkligen för att som kan göra ont i själva ryggraden :-o Snart börjar våran föräldragrupp och en tanke slog mig, ska man ha med sig penna och block så att man kan anteckna något eller skriva upp frågor till senare eller liknande? Eller ser man väldigt nördig ut då? #168 kronans box var toppen och väldigt uppskattad av mig iallafall :-) Iof har det alltid funnits något bra i de jag hämtat ut men kronan var bäst, den jag hade kunnat klara mig utan var faktiskt Loyds apoteks (stavning) box.

Ceciliaolucifer
9/13/16, 9:00 PM
#170

Jag har väntat med att hämta ut babyboxarna för det sägs att rabattkupongerna kan ha kort datum?

densomundrar
9/13/16, 9:02 PM
#171

#170 kan nog stämma, har inte kollat på det, ska nog kollas upp.

Aristarcos
9/13/16, 9:04 PM
#172

Det var väl inte så mycket i kupongväg på kronans iallafall ;)

Jag hade nog försökt klara mig utan ryggbedövning  även om jag hade hunnit, gillar inte sprutor på något sätt. FVP var jobbigt att göra.

[TanatosNyx]
9/14/16, 11:10 AM
#173

och jag trodde blint på allas prat om att EDA inte känns nämnvärt, dom bedövar innan och bla bla. Jag har troligen fått PTSD av min EDA-upplevelse och jag skulle aldrig aldrig ta en igen. Nånsin.

JossanH
9/14/16, 1:53 PM
#174

#173 jag tog EDA med första och det kändes knappt alls. Med andra valde jag bort det pga hur mycket det påverkar förlossningsarbetet och barnet i magen. För mig handlar det inte om någon slags prestige att föda naturligt utan att jag ogillar att blanda in läkemedel. Första gången fick jag EDA, lustgas, värkstimulerande och livmodersammadragande för att få ut moderkakan efter och det slutade med att jag blödde ca 2 liter blod och fick rullas in på operation. Andra gången tog jag akupunktur och de övertalade mig till lustgas i krystningsskedet. Blödde ca 3 dl. Har även en vän som fick extrema huvudsmärtor som biverkning och fick ligga inne några dagar efter förlossningen och min svägerska som tog vid ett annat tillfälle har också dålig erfarenhet av ryggmärgsbedövning som sattes fel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[TanatosNyx]
9/14/16, 2:56 PM
#175

Jag hade en bra förlossning bortsett ifrån EDA:n (som inte hann verka ens), blödde 2,5dl totalt. Ingen huvudvärk, men ryggsmärtor från helvetet (fick göra MRT med kontrast för att utesluta skador).

Jag vet att många säger att de inte känner EDA:n, men för mig gjorde det så vansinnigt helvetes jävla svinont att jag aldrig känt nån liknande smärta. Det är ju liksom bara huden som bedövas inför sticket, jag lovar, jag har känsel i min ryggrad iallafall… när jag skrek åt dem att det inte var bedövat och gjorde fruktansvärt ont fick jag till svar "haha vad trodde du då, man kan inte bedöva i ryggen".

Sarah
9/14/16, 4:35 PM
#176

Och jag blödde 2 dl och fick ut ungen utan krystvärkar och utan värkstimulerande. Fick totalt kanske 8 doser eda. Edan är det enda som gör att jag kanske kan tänka mig att kanske föda ett barn till. Om det inte fanns skulle jag se till att inte bli gravid igen. Tanken på att man kanske inte skulle hinna få eda är en stor bidragande anledning att jag förmodligen kommer begära ett kejsarsnitt om det blir fler barn :) Eda var inte skönt att få, men hundra gånger bättre än en enda värk :)

soundtrack
9/14/16, 4:52 PM
#177

Jag hade också en bra förlossning med EDA (hann dock bara njuta av den i knappt en timma), dvs inget värkstimulerande, inga problem att få ut moderkakan, blödde inte speciellt mycket. Det enda var att jag inte kunde kissa precis efteRåt så som fick tappa mig på urin vid ett tillfälle. I mitt fall känns det som att det var EDAn som gjorde att jag öppnade mig dom där sista cm istället när smärtan äntligen försvann och jag kunde slappna av. Och krystvärkarna kände jag tydligt. Var jätterädd för att ta EDA innan just pga sticket i ryggen men jämfört med värksmärtorna var det sticket ingenting. Det gjorde inte ont, men kändes lite obehagligt. Har jag lika ont av värkarna vis nästa förlossning så kommer jag be om EDA mycket tidigare än jag gjorde förra gången.

densomundrar
9/15/16, 4:45 PM
#178

Hmm, ja, vi får se helt enkelt :-) Vart lite ledsen idag, var på första föräldragruppen och hittade en pärm där man kunde skriva upp sig för profylax kurs, ca 2 månader innan bf. Jag har inte fått någon information om detta och nu är det för sent för min del, nästa kurs var i slutet av november :-( jag har aldrig varit så långt in i väntrummet och har helt missat pärmen, däremot brukar jag läsa på tavlan….

Lillal8
9/16/16, 7:05 PM
#179

#187 Synd att du missa kursen. Kanske en våga föda kurs skulle vara något för dig. Vi hade kurs igår här hemma. Kändes jättebra! Det var mycket praktiska övningar om hur vi ska kommunicera till varandra och hålla i varandra. Allt för att jag ska kunna hålla mig så lugn och avslappnad som möjligt. Jag skulle exempelvis säga -Nu! Varje gång en värk starta och mannen skulle sitta bakom mig och stryka mig neråt över armarna och påminna mig om att försöka andas lugnt och tyst. Jag kunde typ sätta upp en hand när en ställning inte kändes bra längre då skulle mannen hjälpa mig att prova en annan ställning. Vi dansa typ tryckare ett tag och jag fick hänga lite om halsen på honom medan vi "vaggade" tillsammans osv, osv. Ett annat tips var att boa in sig på förlossningsrummet. Man kunde ha med sig en nattlampa, egna kuddar. Plocka ner väggklockan för att vara mer i nuet. Mannen kunde sätta sig bakom mig i sjukhussängen och hålla om mig där utan att känna att han behöver flytta på sig för att BM kommer in, om hon nu inte behöver att han flyttar på sig. Våga ta plats helt enkelt. Jag skulle tänka tung tung. Vid värkar kunde jag ljuda med mörk röst. Jag tyckte mmmm.. Kändes skönt att säga, sen skulle man inte vara rädd för att ljuda högt. Bara man gjorde det med mörk röst. Om jag skulle börja bli stressad och börja säga nej, jag vill åka hem så skulle mannen få med mig på att säga ja istället tillsammans med honom. Att utnyttja pauserna mellan värkarna var viktigt. Så det var en kort sammanfattning av en 3 1/2 timmes kurs ; ) Att vara riktigt nära varandra och utnyttja pauserna var det hon tryckte mest på. Att under latensfasen försöka vila och ta det lugn men samtidigt inte försöka lägga så mkt energi på värkarna, så länge det går förstås. Hon som höll kursen fråga inte ens hur jag tänkte runt smärtlindring utan det här var en kurs som skulle vara bra hur man än väljer att göra med den saken. Så nu är det middagsdags! : ) Ha en skön fredagskväll!

Ceciliaolucifer
9/18/16, 1:32 PM
#180

Haha, känner mig stor som ett hus. Har ingen helkroppsspegel hemma så får en chock varje gång jag ser mig själv nuförtiden. :P

densomundrar
9/18/16, 4:55 PM
#181

#179 intressant läsning, tack för det :-) #180 känner igen det där, känner mig jätte stor men när jag kollar mig i spegeln så är jag inte alls så stor i förhållande till vad jag känner mig :-P men fy vad magen börjat vara ivägen :-P Skulle till Ikea och välja madrass till spjälsängen idag och det vart så mycket att ta ställning till att jag ibte köpte någon alls, hur ska man tänka vid val av madrass?

Annons:
Aristarcos
9/18/16, 5:01 PM
#182

Mm intygas magen är i vägen och är bara i v 29 :P börjar vara jobbigt att plocka upp saker från golvet..

Ceciliaolucifer
9/18/16, 6:19 PM
#183

#181 Jag tror att alla duger så välj efter plånbok? :) #182 Här är det svårt att få på sig strumpor ;) mätte magen på skoj häromdagen, 101cm :P

densomundrar
9/18/16, 7:20 PM
#184

#183 ja, så är det nog :-) Haha, ang magen så har jag ju inte riktigt lärt mig hur långt den sticker ut nu mera och vi har ett väldigt trångt sovrum. Varje gång jag ska stänga eller öppna garderoben slår jag i magen i dörren, haha.

Aristarcos
9/20/16, 1:14 PM
#185

Vad jag blivit trött de två senaste dagarna somnar nästan på jobbet ..

Aristarcos
9/20/16, 2:06 PM
#186

Hm fick reda via telefon av bm att jag har dålig järn depå så måste börja äta niferex man ska typ ha 50 men jag låg bara på 12,5 …sen saknar jag även antikroppar mot röda hund sa hon med. Så hon ska skriva upp det i journalen så kan jag få en vaccination när bebisen har kommit.

Lillal8
9/20/16, 4:20 PM
#187

#181 varsågod! : ) Jag känner mig mkt mer trygg nu med att mannen har koll på vad som förväntas av honom. Det känns som att vi ska göra det här tillsammans som ett team. #186 Vad skönt att du ska börja med järntabletter. Jag har ätit sen inskrivningen och det gjorde en stor skillnad på mitt mående : )

densomundrar
9/20/16, 7:14 PM
#188

#186 det förklarar ju saken :-) Själv fick jag börja ganska tidigt med järntabletterna, långt innan v 20 men minns inte riktigt när. Är det någon av oss som fortfarande jobbar heltid?

Annons:
Aristarcos
9/20/16, 7:19 PM
#189

#188 Jag jobbar heltid ;) men har bf i början av dec..

klass_13
9/21/16, 7:28 AM
#190

#188 jag jobbar fortfarande heltid, men börjar fundera på hur jag kan vara så dum och göra det. Är på gränsen till utmattning då sömn på nätterna nästan är uteslutet. Nån vecka kvar på jobbet sen blir det att vila. Igår var vi och skrev på papper för faderskap och gemensam vårdnad(bor ju ihop, så svårt annars). Tänk att man en liten stund sitter på en sån otrolig makt ang det hela.

Josefineutank
9/21/16, 9:17 AM
#191

#190 åh redan skrivit under faderskapsintyg? Trodde inte man kunde göra det innan :-)

Josefineutank
9/21/16, 9:18 AM
#192

Nu känns det att man är gravid iallafall.. Har alltid vart trött på kvällen efter man hållit igång en heldag men nu är jag trött redan på morgonen efter första promenaden med hunden.. Bara 5 veckor till!!! Eller 3 hoppas jag på :-)

Aristarcos
9/21/16, 10:22 AM
#193

191# lättare utan bebis jämte vi gjorde det innan för något barn, nu är vi dock gifta, tror tom det är smidigare innan man fått barnet^^ en del dumma frågor dock;) skönt att slippa det nu :)

klass_13
9/21/16, 11:38 AM
#194

#191 vi fick ett papper från bm, så vi kontaktade familjerätten och fick komma och skriva. Bra att ha klart ifall nåt händer :) dock är den lagen från 1917 så det känns löjligt att vi var tvungna att göra det och nästan sitta i förhör men nu är det klart.

klass_13
9/21/16, 11:38 AM
#195

#191 vi fick ett papper från bm, så vi kontaktade familjerätten och fick komma och skriva. Bra att ha klart ifall nåt händer :) dock är den lagen från 1917 så det känns löjligt att vi var tvungna att göra det och nästan sitta i förhör men nu är det klart.

Annons:
Sarah
9/21/16, 2:20 PM
#196

Inte alls löjligt att ha en utredning runt faderskapet :) sen finns det ju många olika familjerelationer där det inte finns en pappa med, även de ska ordna med papper om vårdnad och acceptera att barnet är deras juridiskt. Barnet ska i möjligaste mån ha rätt till två föräldrar som tar ngt ansvar för det och de rättigheter som följer. Om det inte är knutet till pappan/ andra föräldern i administrationen så förlorar barnet dessutom många andra rättigheter. Som kom upp i en annan tråd, exempelvis rätt till arv osv.

Ceciliaolucifer
9/21/16, 2:55 PM
#197

#192 5 veckor kvar bara? Oh My! :D Här är det 8 veckor! #196 Håller helt med!

Ceciliaolucifer
9/21/16, 2:58 PM
#198

Har någon pratat med sin partner om organdonation eller så ifall ngt skulle gå väldigt fel under förlossningen? Jag vill donera organ om ngt händer mig och vi är båda ok med att donera den lilles organ om han inte skulle överleva. Skulle ngt hända oss båda är upp till sambon hur han känner just då.

Sarah
9/21/16, 3:33 PM
#199

#198 har man inte tagit ställning så förväntas man vara positivt inställd :) Är upp till en själv. 

http://www.livsviktigt.se/Fragor-och-svar/Om-att-gora-sin-vilja-kand/Sidor/default.aspx

Ceciliaolucifer
9/21/16, 4:53 PM
#200

#199 Det var ngt nytt! Ska in och läsa :)

densomundrar
9/21/16, 7:17 PM
#201

Oj, hade ingen aning om att man kunde skriva intyget innan födseln. Lite märkligt system kan jag tycka men med förståelse för att det görs. Läste lite på skatteverket (tror jag det var) om faderskapsintyg och tyckte att det var ganska intressant läsning men känner att fadern får engagera sig lite så jag satte honom på att fixa just den biten då jag i princip dragit hela graviditeten och allt runt om det helt själv, både psykiskt och fysiskt… Förlossningen närmar sig med stormsteg, jag kan ju säga att jag är smått rädd, både för förlossningen och tiden efter, känner mig inte riktigt redo på något sätt även om jag är övertygad om att vi klarar det. De flesta brukar längta den sista tiden, jag längtar med skräckblandad förtjusning, skulle jag vilja kalla det. Hoppas att det inte är något fel på mig för det.

densomundrar
9/22/16, 11:49 AM
#202

Badsits, är det något att köpa eller är det individuellt om det är bra att ha? Onödigt inköp? Finns det olika modeller som är olika bra?

Annons:
Josefineutank
9/22/16, 12:26 PM
#203

#202 badsits vad är det? Typ badbalja? :) jag köpte en badbalja på Ikea iallafall haha !

densomundrar
9/22/16, 12:44 PM
#204

#203 typ en ställning som man har i baljan/duschen för att slippa hålla i en hal liten bebis :-)

densomundrar
9/22/16, 12:44 PM
#205

Om jag förstått det rätt :-)

[TanatosNyx]
9/22/16, 3:48 PM
#206

jag som har mkt smärta och dåliga leder tänkte att badsits skulle vara det perfekta, men nää, bara onödigt skräp. Bebisen flyter mer eller mindre själv bara man håller den bakom huvudet och runt armen på motsatt sida :)

[Thiah]
9/22/16, 5:09 PM
#207

Hållermed tanatos… Joel HATADE sin badsits så vi hade ändå en hand bakom… Å sen fick jag tips om en handduk under bebisen så den inte halkar runt när den börjar bli lite stabilare.

Sarah
9/22/16, 5:25 PM
#208

#201 tror att de flesta känner så. Inget konstigt att känna rädsla innan barnet kommer. Man har ju ingen aning om vad som väntar. Jag ångrade att jag ens gått med på att skaffa barn, precis innan hon kom :)

densomundrar
9/22/16, 5:25 PM
#209

Pratade med en arbetskamrat och han sa liknande, att det vara var onödigt för bebisen blir inte hal att hålla i. Så jag nöjer mig helt enkelt med art köpa en balja, försöker ju att köpa så lite jag kan, det som fattas kommer vi ha tid att köpa ändå, när vi känner att det fattas :-)

Annons:
Sarah
9/22/16, 5:45 PM
#210

Haha, jag svarade dock inte på baljan :p utan 201

densomundrar
9/22/16, 6:10 PM
#211

#210 såg inte ens din kommentar när jag skrev, men det vart ju ett konstigt passande svar iallafall, haha. Men ja, ibland funderar jag oxå på hur jag frivilligt gick med på detta, varför utsätter sig kvinnor för sånthär :-P

Juvela
9/23/16, 12:09 PM
#212

Jag hade ingen badsits till dottern, men av någon anledning fick jag för mig att köpa en ny till kommande. Får se hur mycket den används..

Denna kommentar har tagits bort.
Juvela
9/23/16, 12:14 PM
#214

Är det någon mer än jag som verkar ha känslorna på utsidan? :(  I måndags lipade jag i en timme för att jag inte kunde hitta en sak som jag behövde för att fortsätta sy nåt till bebisen, slutade med att jag fick beställa ny fastän jag ska ha 3(!) här hemma nånstans. well well.. nu sitter jag här och lipar för att min man är på jobbet och jag saknar honom.😭 Åh jösses.. tycker bebisen kan komma nu snart så att (förhoppningsvis) detta slutar.

klass_13
9/23/16, 5:26 PM
#215

#214 jag har typ en dag i veckan som allt är fel och jag kan inte ens göra/säga nåt utan att grina. Stor förbättring mot tidigare dock då det inte gick en timme utan att nåt var fel. Sjukt med hormoner! Josefineutank, hade din fixerat sig eller hur var det? Känner du typ stickningar/ilningar eller tryck fram och bak? Ska till bm på tisdag, vet iaf att krabaten hade huvudet neråt sist.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Aristarcos
9/23/16, 6:05 PM
#217

Min verkar ha legat sedan jag gjorde UL i v22 med huvudet neråt, för alla mina tillväxt UL därefter har huvudet varit neråt :P Ibland får jag osköna buffar rakt neråt ;P i speciellt i samband med sparkar eller så..

Lillal8
9/24/16, 6:54 PM
#218

Jag ska jobba fem veckor till och sen ha höstlov. Efter det är det bara 2 1/2 v till BF. Det är inte klokt : ) Jag får se om jag ska fortsätta jobba efter lovet. Jag jobbar 80 % Jag tacksam för varje dag jag får må så här bra. Den senaste veckan så har jag börjat sova bättre. Peppar peppar! Jag har inga krämpor förutom att jag har börjat få fler sammandragningar igen. Det blir att jag få gå rätt långsamt. Sen tycker jag att livet är lite grått och jag får hela tiden försöka motivera mig själv när jag kliver upp. Jag känner att jag måste ha någon liten grej att se fram emot varje vecka. Jag antar att det är hormoner som spökar för det finns liksom ingen anledning att känna som jag gör. Många ger mig rådet att jag ska passa på att göra saker nu innan bebisen kommer. Har ni något särskilt ni ska passa på att göra? : ) Vi ska nog på en liten spatur nu i okt då vi firar vår 8 års-dag. Sen har jag pratat om att utnyttja mina biochekar. Jag får nog ta tag i det där biobesöket så att det blir av.

Sarah
9/24/16, 8:30 PM
#219

Jag var på bio i 8e månaden. Det var fruktansvärt! Att behöva sitta still i nästen 3 timmar… Ryyyys. Jag hade kramper överallt, aldrig var foglossningen så jobbig osv. När vi gick ut från salongen hade jag ingen aning om vad filmen handlat om. Tre av de fysiskt jobbigaste timmarna i mitt liv :p

densomundrar
9/27/16, 6:05 AM
#220

Jag har inte känslorna på utsidan men är däremot mer blödig när jag kollar på film eller läser något som berör mig på något sätt. Var på det berömda att jag inte satt och grät på föräldragruppen sist när vi kollade på en film och amning och anknytning, den var så vacker :-)

Juvela
9/28/16, 3:43 PM
#221

#215 Skönt att det blivit bättre i alla fall. Inte så långt kvar, hoppas att det ger med sig när bebisen väl kommit.

#220 hahaha ja fast så har jag varit sedan jag var gravid med dottern, trodde de skulle släppa när hon kom, men icke. 🤔 Vid den där filmen satt jag och kollade upp i taket och överallt annars och tänkte på massa andra saker just för att slippa gråta inför alla andra där ;)

Var hos mvc igår och fick veta att bebisen redan är fixerad. Känns lite tidigt (34+4), hon sa att som förstföderska är det inte tidigt men som omföderska. Nu är ju jag omföderska, även om det blev snitt förra gången, vet inte om det skulle påverka…  När hon sen känt klart sa hon att hon kanske hade kunnat rucka lite om hon tryckt lite till så hon skrev ändå upp ruckbart. Men typ fixerad då ju. Fick en remiss till specialistmödravården också, för att jag har börjat känna mig rädd och orolig inför förlossningen. 😕

Ceciliaolucifer
9/28/16, 7:56 PM
#222

Var hos BM idag och var även iväg på TUL. Allt såg bra ut och han har vänt sig och lagt sig med huvudet neråt :) vägde ca 1858 gram. Han låg och sög på tummen och hade sig.

Aristarcos
9/28/16, 11:12 PM
#223

jag var hos BM spec MVC har nu sjukskrivit mig 25% pga att mitt socker ska få en chans att bli stabilare.

Annons:
klass_13
9/28/16, 11:37 PM
#224

Besöket hos bm i tisdags bekräftade mina misstankar, bebisens huvud är nu fixerat :) Nu har jag gått hem från arbetslivet och även om det är skönt att vila upp sig så är det såååå tråkigt! Hela dagarna går bara in i varandra och jag glömmer allt, gick ut genom dörren idag och kom på att jag glömt bil- och hemnyckel när jag kommit till andra sidan kvarteret. Precis läst klart Gudrun Abascals Att föda och börjar känna mig mer säker på hur jag vill att allt ska gå till, fick även råd från bm på att stå på oss så att allt blir som vi vill. Dock är man skraj över att verka vara en ragata väl där inne, men dom har väl hört/sett allt :P har ni börjat skriva ev födelseplan/förlossningsbrev?

Ceciliaolucifer
10/3/16, 3:47 PM
#225

Är i vecka 33 nu och har inte vad jag vet haft några sammandragningar. Är det normalt? :)

[TanatosNyx]
10/3/16, 6:05 PM
#226

ja helt normalt, vissa får aldrig någon SD eller mer troligt inte känner av dem :)

densomundrar
10/3/16, 6:39 PM
#227

Var till doktorn förra veckan och vart sjukskriven på 25%, får se om livet blir lite lättare. Besöket hos bm visade goda resultat på de prover och mått hon tog, hon kände för första gången vart bebisen låg och den låg med huvudet neråt men långt ifrån fixerad. Har även känt att bebis flyttat på sig sen dess, då det sprattlar på andra sidan magen nu än sist. Hur går det för oss? Hur känns det?

Ceciliaolucifer
10/3/16, 6:40 PM
#228

#226 Härligt att höra! Hur mår ni andra? :)

klass_13
10/5/16, 12:12 PM
#229

34+5 Här mår vi bra, lite onda sammandragningar men inget nytt. Märks att det börjar bli trångt i magen när det då och då dyker upp en fotliknande skepnad. Svårt att sova. Några tips? Hur är det med er andra?

Juvela
10/5/16, 12:20 PM
#230

35+5 nu. Känner sammandragningar så fort jag ska resa på mig. Svårt att komma upp ur sängen (och vända på mig i sängen). 😛 Så fort jag råkar få något tryck mot magen, om de så bara är min egen hand som vilar på magen, så trycks det tillbaka och protesteras från andra sidan ;P 

#229 Jag har också svårt att somna. Och vaknar jag under natten/tidig morgon kan det ta över en timme att somna om. Drygt minst sagt.

Annons:
Ceciliaolucifer
10/5/16, 1:46 PM
#231

Svårt att sova här med, kissar minst 4-6ggr/natt och har sedan svårt att somna om. Har även haft som mensvärk-känsla i benen på sista tiden.

Juvela
10/5/16, 2:44 PM
#232

Har ni packat bb-väskan ännu? 

Jag kom på inatt när jag försökte somna att oj den var inte packad, kanske börjar bli dags att åtminstone samla ihop lite saker som ska med.

Ceciliaolucifer
10/5/16, 3:53 PM
#233

Nopes. Inte packat ngt här ännu :)

densomundrar
10/5/16, 4:34 PM
#234

Ja usch, dessa nätter. Sover som en stock men har så ont i kroppen när jag vaknar och vaknar oftast mitt i natten av att jag är kissnödig. Ingen bb väska packad än men det börjar ju bli dags iom att jag snart är i v 37.

Juvela
10/6/16, 9:12 AM
#235

#234 ja jag känner också de. Går ju in i 37 imorgon. Jag skulle ju sy min skötväska, som också var tänkt som BB-väska. Den är inte riktigt klar ännu så igår började jag så smått samla ihop lite saker till BB-väskan i en ge-kås påse 😁 Insåg att jag har inga bodys som inte dras över huvudet 😳 Eller hittar inte dotterns gamla. Så får väl ut o köpa de.

[TanatosNyx]
10/6/16, 9:59 AM
#236

ingen panik om man inte har omlottbodys, vi hade rätt många att dra över huvudet på vår prematur, inga problem faktiskt.

[Thiah]
10/6/16, 10:00 AM
#237

Jag tyckte bara illa om omlottbodysarna faktiskt. Snören hit och dit och genom hål. Jag är inte bra på logik ;)

Annons:
[TanatosNyx]
10/6/16, 10:11 AM
#238

snören? finns med knappar :P

Aristarcos
10/6/16, 10:56 AM
#239

Älskar omlottbodys med knappar när de är så små.. Har snart gått 31 fulla veckor känns lite märkligt att planera nu när de sagt från början att de kan starta upp förlossningen redan vid 36 fulla veckor beroende på hur det ser ut då.Hjälp är ju bara 5 veckor kvar dit. Men börjar bli trött i ryggen redan så det kan ju öka vartefter. Känns bra att bara jobba 75 och ha 25 sjuk.

[Thiah]
10/6/16, 10:57 AM
#240

#238 i mammalådan fanns bara med snören. Och vi köpte Inga egna när vi ändå fick

Aristarcos
10/6/16, 11:25 AM
#241

#240 vad är mammalåda för något??

[TanatosNyx]
10/6/16, 12:09 PM
#242

I finland får de en enorm babybox med massa bra saker i :) sk "mammalåda".

[Thiah]
10/6/16, 12:12 PM
#243

http://www.kela.fi/web/sv/moderskapsforpackningen Kolla där. Underbar sak som vi får. :)

densomundrar
10/6/16, 12:47 PM
#244

#241 mamma låda är väl det man får i Finland? Typ en babybox fast med lite bättre grejer, ett startkit om jag förstått det rätt och så brukar bebisen sova i lådan sen?

Annons:
Josefineutank
10/6/16, 1:02 PM
#245

Kan alla få en mammalåda? Även fast man bor i Sverige ? ;)

[Thiah]
10/6/16, 1:05 PM
#246

#245 tyvärr inte. Bara finska medborgare får den.

hellomissduh
10/6/16, 1:11 PM
#247

"FPA kan inte sälja moderskapsförpackningen eftersom den inte är en kommersiell vara. Förpackningen är en social trygghetsförmån som grundar sig på lagen om moderskapsunderstöd. De produkter som ingår har konkurrensutsatts enligt EU-lagstiftningen." Tråkigt att man inte kan beställa en sån från Sverige :(

[TanatosNyx]
10/6/16, 1:57 PM
#248

Det finns ett svenskt företag dom säljer mammalådor om man vill köpa dem. :)

[Thiah]
10/6/16, 2:13 PM
#249

#247 finns många finskor som säljer de där lådorna. Man får antingen välja en låda eller en liten summa pengar.

densomundrar
10/6/16, 5:25 PM
#251

Vart positivt överraskad idag när jag ringde till förlossningen för rådfrågning då jag var orolig. Har hört att det ska vara så svårt att få dom att bry sig men när jag sa att bebisen rört sig mindre och svagare idag tvekade hon inte utan sa åt mig att komma in på kontroll, det var inte akut men det kunde vara bra att kolla upp för att iallafall stilla min oro, hon sa att det kunde bero på att bebisen låg annorlunda. Så jag ska alldeles strax åka in till förlossningen för ul, har varit ut med hunden och inväntar sambon.

Annons:
Aristarcos
10/6/16, 5:36 PM
#252

#251 det är ju bra att de kollar, om inte för att få dig att slappna av. Lycka till..

Juvela
10/6/16, 5:40 PM
#253

#251 skönt att bli tagen på allvar ❤️ Hoppas allt ser bra ut. #236 inte? Tycker jag har läst o hört så mycket om de. Men bra att veta. beställde ändå ett set från Kappahl nu nyss. :) även om de e mycket knappar så tycker jag dom e smidiga. Har köpt hallonsmulas mönster på baggydress så ska se om jag får tid o ro att sy en eller flera sen. :P Otroligt fina mammalådor dom får i Finland förresten! Hade lätt velat ha en sådan! <3

Josefineutank
10/6/16, 8:55 PM
#254

Någon som börjat dricka hallonbladste? Jag har druckit nu i en vecka och känner att jag får sammandragningar efter varje gång jag druckit..

Ceciliaolucifer
10/6/16, 9:00 PM
#255

#251 Hur gick det? #254 Vart köper du det? Tycker du fortfarande att rörelserna är obehagliga? Tänk att ni redan är i vecka 37 alltså, känns som jag ligger så långt bak, bara vecka 34 imorgon.

Juvela
10/6/16, 9:40 PM
#256

#254 jag drack mot slutet förra gången jag var gravid, men kände inte av ett dugg. Men kände å andra sidan inte av särskilt mycket alls vid den graviditeten… Dock tror jag att det har dragit igång med förvärkar redan. Ska till MVC på tisdag så får se vad hon säger.

Denna kommentar har tagits bort.
densomundrar
10/7/16, 7:50 AM
#258

Så otroligt skönt att jag fick så bra respons igår, det var inget snack om saken utan jag var välkommen på förlossningen. Fick ett toppen bemötande! Dom satte typ en dopler på min mage och något annat som mätte bebisens hjärtljud, sammandragningar samt rörelser från bebisen en stund och allt såg jättefint ut, när dom tog bort apparaten började bebis föra ett rackarns liv där inne, kändes som bebisen antingen hade haft en dålig dag eller bara ville skrämmas. Dom sa att jag skulle få prata med läkare innan jag gick hem men att han var väldigt upptagen och det skulle ta tid, men jag tror vi väntade i 20 min så jag var positivt överraskad, tänkte mig flera timmar :-P Iom att mätningarna såg så bra ut så behövdes inget ul tyckte hon och hon kände sig trygg med att släppa hem mig. Kändes skönt att få bekräftat att allt såg bra ut även om bebisen rört sig mindre under dagen och jag fick ett studiebesök på förlossningen "på köpet". Har varit lite stressad över det, vart man ska osv när det väl är dags, men nu vet jag :-)

Annons:
densomundrar
10/10/16, 8:53 PM
#259

Många pratar om att dom skymtat konturer av en fot i slutet av graviditeten, alltså när bebisen trycker utåt. Är det något ni sett? Funderar på om jag inte ser för att jag har för stora fettreserver eller om det helt enkelt inte är så vanligt som det låter. Idag har den varit riktigt livlig och stark och jag har haft tid att kolla på magen, ser inget annat än en liten bula, möjligen att det är en liten häl men har inte för stora förhoppningar på det.

Madde
10/10/16, 9:22 PM
#260

#259: Jag är i vecka 41+6 och jag har aldrig sett en fot eller en hand. Jag är ganska så spänd om magen men ser endast en bula som du skriver.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Juvela
10/10/16, 10:03 PM
#261

#259 jag har inte heller sett den där foten. Bara bulor som buktar ut, men vissa som jag gissat mig till verkar ha lämplig fotstorlek när jag har känt på dem. Jag har också funderat på om det är den där fettreserven som döljer det, men det är kanske som du säger inte så vanligt. Har ju känt att de var lite trist att jag missat se så tydligt, trots att moderkakan denna gången inte var i framväggen. Har lyckats mer en tur på Ikea idag. Men den kändes i rygg o höfter. Fick en och annan värk där, och sen nu också hemma. MVC imorgon. Ska höra lite där, för läste nu nyss att förvärkar inte ska göra ont. Men riktiga värkar ska komma regelbundet. Blir inte klok på det där, står ju olika på flera ställen…

Josefineutank
10/11/16, 4:11 AM
#262

Usch är helt genomförkyld och halsont .. Känns sådär med bara 2,5 vecka kvar :( Alltid haft bra sömn hela graviditeten tills INATT.. Legat vaken sedan 02.00 (klockan är nu 04-11) med sura uppstötningar och inget hjälper .. Hur mår ni andra just nu ?

Aristarcos
10/13/16, 9:28 PM
#263

Gah, fick hem stickor idag, för har misstänkt jag har socker i urinen, men ve och fasa, när jag testade med stickorna var inte socker problemet, utan de påvisar att jag har Ketoner i urinen, så måste snacka med diab mottagningen i morgon..

Sarah
10/13/16, 10:07 PM
#264

#261 förvärkar gör ont, annars kallas de sammandragning. Är samma, men olika skalor av ont. Jag trodde att det var på gång i flera veckor då jag hade väldigt mycket smärtsamma förvärkar.

densomundrar
10/14/16, 6:17 AM
#265

Bra, då kanske det inte alls beror på att jag har lite fettreserver utan att det helt enkelt skiljer sig från person till person om man ser fötter eller inte. Däremot har jag ibland tyckt mig känt typ ett smalben eller en underarm, något avlångt och smalt :-) Vad hos bm igår och dom kunde inte riktigt känna hur bebisen låg så idag ska jag på ul, får se vad dom säger. I övrigt mår jag hyffsat, krämpor och trötthet finns ju men det är ju tyvärr inte smärtfritt att vara gravid.

Annons:
Ceciliaolucifer
10/14/16, 7:53 AM
#266

Sliten i ryggen, ont under revbensbågen fortfarande på höger sida, lite halsbränna, stor och otymplig :) haft som mensvärk i rygg/svank/lår på kvällstid. Men annars bra! :D

Josefineutank
10/14/16, 11:08 AM
#267

Skönt att humöret ändå verkar vara på topp hos er :D Var hos bm i onsdag och han är äntligen fixerad så nu slipper jag gå och oroa mig för det ! V.38 idag dessutom… Känns galet att han är färdig och kan komma nääär som helst !

Denna kommentar har tagits bort.
Juvela
10/14/16, 2:56 PM
#269

Mår bättre och bättre. Har klart fortfarande ont från foglossningen. Men! Igår fick vi komma till special MVC och idag fick vi en rundtur inne på förlossningen. Vilken skillnad! Vilken jävla skillnad från hur de var förra gången! Förra förlossningen var på Huddinge sjukhus vid Stockholm, jag har försökt komma på något bra från den gången men har ännu inte gjort de. Lång historia kort; Allt blev dåligt, personalen var som den var och stämningen kändes stressad på hela avdelningen. Och även mottagandet efteråt var under all kritik. 😢 Här nu (i Lund) kändes de sååå bra. Personalen var skitgo och förtroende ingivande. Stämningen och miljön inne på förlossningsavdelningen var lugn och skön (o då var där ändå fullt där inne). Jag (o min man) är så otroligt glada att vi fick möjlighet att komma o besöka och prata om tidigare upplevelse o vår (min) oro. Efter idag känns allt mindre läskigt och ångestfyllt. 💖 Längtar ännu mer nu. 😄

Ceciliaolucifer
10/14/16, 6:12 PM
#270

#269 Skönt att det kändes bra! Jag har börjat få lite småtankar inför förlossningen. Men vet inte varför jag känner oro. Men antar att det är normalt.

densomundrar
10/15/16, 12:50 PM
#271

#269 låter underbart, hoppas att ni får en bättre upplevelse denna gång :-) Efter gårdagens ul kunde dom konstatera att Bebisen låg med huvudet neråt, vet däremot inte om det är fixerat, men det går åt rätt hål. Är saffran farligt när man är gravid? Bakade saffransbröd igår och läste på nätet att man måste upp i typ 10 g innan det blev farligt. Saffransbröd är som en drog för mig och jag åt ganska många, kanske 5 st bullar. Kände mig lite konstig efter det, men tänkte att det berodde på att jag ätit för mycket gott, då jag även ätit godis På natten hade jag halsbränna från helvetet, vaknade upp och var alldeles sjöblöt och fick springa akut på toan och kräkas. Kändes som jag fått influensan. Får mig att fundera på om det faktiskt är farligt eller ej?

densomundrar
10/15/16, 12:55 PM
#272

#270 det tror jag absolut att det är, normalt. Vi ger oss ju in på något nytt, något vi tidigare aldrig gjort. Jag tror iallafall att det är fullt normalt att samtidigt som man känner sig förväntasfull inför bebisen så är man orolig för det man inte vet och kan kontrollera. Jag är jätterädd för förlossningen, kanske inte för smärtan i sig men för att jag inte vet vad det är för smärta och på vilket sätt det gör ont. Jag är även rädd för tiden efter, inte för att jag tror att jag inte klarar den utan för att jag inte vet hur den tiden kommer att bli, alls i huvudtaget. Jag vet ju att allt förmodligen kommer att gå bra men kan ändå inte släppa oron, men försöker förvandla oron till pepp inför förlossningen, typ som "kom igen, nu kör vi!" att försöka se det som ett äventyr, en upptäcktsfärd istället för en plåga som kommer att göra ont och vara jobbig. Hehe, är inte riktigt där men jag gör mitt bästa för att lyckas :-)

Annons:
soundtrack
10/15/16, 12:58 PM
#273

#271 har aldrig hört talas om att saffran skulle vara skadligt när man är gravid. Och för att komma upp i 10 g så får du äta en jäkla massa bullar (det går brukar väl vara 0,5-1 g i en vanlig sats?) ;) så det var nog bara en slump att du började må dåligt just efter bullarna.

densomundrar
10/15/16, 1:03 PM
#274

#273 ja, precis, bakade en sats på 2 g så kände att det inte skulle spela någon roll hur många jag åt för den sakens skull. Jätte märkligt, har aldrig varit med om något liknande tidigare :-/ Trodde oxå att jag kan var sjuk, iom att folk envisas med att jag ska umgås med dom fast dom är sjuka, peppar peppar har jag tydligen ett bra immunförsvar. Men nu på EM mår jag bra igen, det är åtminstone skönt :-)

Josefineutank
10/15/16, 5:24 PM
#275

Läste om några igår faktiskt som haft cravings på lussebullar och ätit det hela sommaren så det borde inte vara farligt! Ditt illamående kan ju ha att göra med att du är i slutet på graviditeten. Då livmodern nu står som högst så har jag hört att illamåendet kan komma tillbaka !

Josefineutank
10/15/16, 5:24 PM
#276

Läste om några igår faktiskt som haft cravings på lussebullar och ätit det hela sommaren så det borde inte vara farligt! Ditt illamående kan ju ha att göra med att du är i slutet på graviditeten. Då livmodern nu står som högst så har jag hört att illamåendet kan komma tillbaka !

densomundrar
10/15/16, 6:36 PM
#277

Ja. Kanske har med det att göra, att det vart för fullt kort och gott :-) Längtar tills bebis är ute så man kan äta som man brukar igen, även om man fortfarande måste tänka på vad man äter om man ska amma.

Ceciliaolucifer
10/16/16, 6:24 AM
#278

#272 Det är nog så det är. Vet inte riktigt vad jag känner oro inför. Kanske det att allt är okänt? Allt är fixat här hemma inför den lille. Men jag har inte tänkt på kläder till mig själv. Hur har ni tänkt med tex amningsbh? Strl/material osv?

Josefineutank
10/16/16, 7:47 AM
#279

#277 jag håller med ! Ska frossa i mig brieost iallafall ;) #278 jag har inte vågat köpa någonting till mig.. Har ingen aning om vilken storlek brösten kommer vara eller hur jag själv kommer se ut. Kommer avvakta någon vecka eller två och sedan åka ut och handla till mig!

Annons:
Juvela
10/17/16, 12:52 PM
#280

#270 #271 Tack. Ja det verkar verkligen lovande i alla fall.

#272 Kan säga att jag blev jätteförvånad på smärtan förra gången. Jag hade ju fått för mig att det "bara" skulle vara som mensvärk, på samma ställe, fast mycket mycket mer intensiv. Blev så paff när smärtan kändes längre ner typ i slidan, ja livmoderöppningen? (tappar ord o minns inte vad det heter nu). Men det är ju klart att det skulle kännas där, det är ju det som ska öppna sig… 🤪 Men nä det hade jag ju inte alls tänkt på.. höhö..

Juvela
10/17/16, 12:57 PM
#281

#277 #279  Hahaha åååh så mycket som jag längtar efter att få äta igen! Förra gången hade jag gjort en lista på allt som jag ville skulle finnas med på den efterlängtade ostbrickan som jag önskade (krävde) att få när bebisen väl kommit ut. 😃 
Denna gången vill jag ha en smörgåstårta med både rökt skinka, lax och massa ädelost/brie osv! 😍 Hahaha har aldrig ätit en smörgåstårta med den blandingen, men nu ska det banne mig bli en sådan. Och får nog bli en Ginger Joe öl till ;)

densomundrar
10/17/16, 3:54 PM
#282

#278 ja, jag vill iallafall tro att det är ovissheten som gör en orolig och rädd samt att man helt enkelt inte helt och fullt kan kontrollera situationen. Har inte köpt något alls till mig själv än men hade tänkt tagit en shopping runda snart för att inhandla ett par mjukisbyxor som sitter ledigt kring magen och någon snyggare pösig typ T-shirt som även är amning vänlig samt amnings bh. Mer än så tänker jag inte köpa till mig själv innan förlossningen. Ja, det är läskigt mycket mat man längtar efter, men visst blir man ganska begränsad även efter förlossningen om man ammar? Det är vad jag fått för mig åtminstone :-(

[TanatosNyx]
10/17/16, 4:02 PM
#283

Nej när man ammar behöver man inte alls begränsa maten på samma vis :) Visst om bebisen har väldigt ont i magen kan man fundera kring mjölk, lök och kålväxter, men annars inte. Du kan till och med ta ett glas vin till maten om du vill det när du ammar.

densomundrar
10/17/16, 4:51 PM
#284

#283 skojar du? Gud vad skönt! Fast jag äter ju ganska mycket av det du skrev :-( med där med att man ska vara försiktig med jordgubbar och choklad då? Eller är det bara en myt? Men nä, kan man verkligen dricka mindre mängder alkohol när man ammar? :-o jösses, finns så mycket jag skulle behöva läsa och lära mig men inte nog med tid…

[TanatosNyx]
10/17/16, 5:20 PM
#285

Ja alltså rent teoretiskt kan du dricka dig stupfull utan att det påverkar bebisen. Men det är ju mindre lämpligt hehe :)

Vissa kan få ont i magen av jordgubb, men det är inget man behöver utesluta bara för att. WickedAlly hade väl ena eller om de var bägge pojkarna som inte klarade att hon åt jordgubb så det händer ju, men det är nog inte så vanligt.

Jag fick inga restriktioner kring maten när jag donerade, frågade specifikt om lök mm eftersom pyttebebisarna är så känsliga i magarna, men nej. Det var bara att äta. Jag hade konstant en tillbringare med jordgubbssaft på rummet som neopersonalen servade mig med också hehe.

densomundrar
10/17/16, 5:32 PM
#286

#285 aha, då skulle jag kunna dra slutsatsen av att man kort och gott får prova sig fram? Skönt i sådant fall, har tyckt det varit lite jobbigt med att inte kunna äta vad man vill och det kändes som att det inte fanns något slut på det iom att jag vill amma. Får forska lite kring detta med att dricka och amma… Eller starta en tråd enbart om detta så jag slipper förstöra denna tråd :-)

Annons:
Aristarcos
10/17/16, 6:51 PM
#287

Jag dricker inte när jag ammar  ;) så här skriver livsmedelsverket på deras sida nu

Att tänka på…

Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten.

Aristarcos
10/17/16, 6:52 PM
#288

Gjort tillväxt UL idag, allt såg fortfarande bra, bebis följer sin kurva, exakt på medianen så skönt är nu i v 33.

densomundrar
10/17/16, 7:21 PM
#289

#287 ja. Känns inte som att jag kommer kunna göra det heller, känns inte ok även om det kanske inte är någon fara :-/ Skönt att allt såg bra ut på tul, snart är vi "klara" :-)

soundtrack
10/17/16, 7:42 PM
#290

Jag drack små mängder alkohol när jag ammade och kommer göra det nästa gång också. Barnet får inte i sig nån alkohol att tala om, bröstmjölk har samma promillehalt som blodet. Sen att vissa anser att barn och alkohol inte hör ihop, det är ju en annan sak. Men så gäller ju precis samma sak för pappan. Många ser snett på ammande mammor som tar ett glas, men att pappan gör detsamma är det ingen som höjer på ögonbrynet åt.. Själv till här jag inte dom som förespråkar noll-intag kring barn, men självklart ska man inte dricka sig berusad. Men det gäller ju som sagt bägge föräldrarna..

densomundrar
10/17/16, 8:06 PM
#291

#290 sant, och är det inte farligt så ska jag absolut inte dömma även om jag själv förmodligen kommer att avstå :-) Men så är det nog tyvärr, vi som mammor blir hårdare dömda för samma saker som papporna… Aja, det är ju en diskussion i sig :-) Vet inte hur det ser ut i andra bf trådar men tycker att det är lite mysigt att även de som inte har bf i november hittar in hit och delar med sig av tips/råd och annat läsvärt :-)

soundtrack
10/17/16, 8:20 PM
#292

#291 jag tror att många av oss läser det mesta skrivs här :) och just det här med BF-trådar skulle jag säga är en rätt "ny" grej, jag började hänga här i dec 2013 och då fanns det inte månadsspecifika trådar ut bara en stor för hela året, då delade man ju sina erfarenheter med alla oavsett vart i sin graviditet man själv o dom befann sig :) så det känns rätt naturligt att fortsätta att göra så.

densomundrar
10/17/16, 8:38 PM
#293

Vad roligt, för min del är det bara kul :-) Har ju inte varit här riktigt lika länge, kanske två år,och då har nog trådarna funnits hela tiden men då jag inte lyckades bli gravid kollade jag aldrig in.

Annons:
Aristarcos
10/17/16, 9:21 PM
#294

#289 mm går både fort och långsamt :P

densomundrar
10/19/16, 9:21 PM
#295

Bebis rör sig sjukt mycket just nu, de senaste timmarna, har inte varit med om liknande förr. Försökte googla för att se så det var normalt men hittade mest om minskade fosterrörelser vilket jag garanterat inte har problem med just nu, så jag antar att allt är i sin ordning. Ska bli intressant att se hur det går att sova inatt… Ett rackarns liv där inne ;-)

[TanatosNyx]
10/19/16, 9:33 PM
#296

Bebis kan ju sprattla runt som tusan om den inte mår bra också. Känns det konstigt och fel? Nu ska du inte få panik men det var så Snövit beskrev det med Jasmine när vattnet hade försvunnit. Kanske inte ökade rörelser det ska jag ha osagt, men dom kändes väl mycket mer när vattnet inte dämpade det hela. Jag vet iallafall att Snövit har berättat om detta och att det inte är något som pratas om, utan bara minskade rörelser.

densomundrar
10/20/16, 10:23 AM
#297

#296 nja, varken konstigt eller fel men den sparka runt livligt och kraftfullare än normalt, eller så kanske den sparka på ömma ställen? Tror jag kännt bebis mer normalt idag nu på morgonen men är inte säker, är påväg hem från jobbet nu så ska prova att dricka lite kallt vatten och se om den sprattlar något då. Kollade fostervattnet iom ultraljudet förra fredagen då bm inte visste hur bebisen låg och då såg det bra ut iallafall, kan det försvinna så snabbt tro och utan att jag märker? Nejdå, jag får inte mer panik än vanligt, det är nog något man automatiskt får på köpet med en graviditet ;-) men det är jättebra att du iallafall informerar, hittade som sagt var ingen information om att det var ovanligt eller kunde vara farligt och det är ju bra att veta :-)

Ceciliaolucifer
10/24/16, 1:50 PM
#298

En bit av slemproppen lossnade i natt. Men vad jag förstår så kan det ta lång tid innan ngt sätter igång samt att den kan återbildas? Är i v 36 (35+3). Inget blod alls utan en klump i strl stor vindruva typ. Ngt jag bör tänka på? Ska till BM för vanlig koll imorgon. :)

densomundrar
10/24/16, 3:16 PM
#299

#298 oj, är det normalt tro? I sådant fall är det ju jättespännande :-) Håller alla tummarna för att det går bra :-) Här gick det nog bra med bebisen, den rör sig som vanligt igen.

Ceciliaolucifer
10/25/16, 12:27 PM
#300

#299 Det var helt normalt sa BM! Han har dessutom fixerat sig och är inte ruckbar. Läskigt men spännande! :)

Annons:
densomundrar
10/25/16, 2:08 PM
#301

Åh, vad bra! Då är det på g :-) Kan knappt fatta att jag är beräknad till nästa torsdag, läskigt och spännande på samma gång, vad snabbt tiden gått!

Josefineutank
10/25/16, 3:03 PM
#302

Usch förvärkarna börjar bli starkare pch starkare … Önska att han kunde komma nu. Är så trött på det här :(

[Thiah]
10/25/16, 5:32 PM
#303

#301 va? Redan? Å jag som minns när du började komma hit på sajten! Känna som igår :)

densomundrar
10/25/16, 5:39 PM
#304

#303 oj, har jag ställt så många frågor att jag blir ihågkommen :-P Ja, typ 2,5 år efter att vi började försöka så är det snart en bebis här! Graviditeten har gått med en rasande fart och även om jag trodde att jag var helt redo då bebisen är så otroligt efterlängtad så är jag lite skraj för vad jag gett mig in på, men det är nog helt normalt :-) #302 låter inge roligt, är glad att jag sluppit. Men nu är det inte långt kvar :-)

[Thiah]
10/25/16, 5:48 PM
#305

#304 bara positivt :) Stänger nu tråden . En ny har skapats :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: