Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2093 ggr
Anonym
Anonym
2016-08-05 12:26

Babyshower

Jag är bjuden till en babyshower. Det kostat en summa att vara med som ska stå för dekoration, gemensam present, lunch och tårta. Saken är att jag är vego, nämde det för värden och hon sa att hon inte kan något om det och frågade om jag kan fixa egen lunch. Skulle ni vilja betala hela summan för att vara med om ni måste fixa egen mat som ska ingå i den summan? Fråga 2 Som egen present, vad kan man ge? Måste/ska man ge barnsaker eller kan man rikta in sig till mamman och ex ge ett bodyshop kit?

Annons:
Intehärutandär
2016-08-05 13:38
#1

Nej, jag skulle inte betala hela summan då - det blir ju som att betala kuvert-avgift på bröllop och inte få äta. (Jag är vegetarian)

Kan Du pyssla själv? Då kan Du sticka/virka en gallerfilt (det bästa för bäbis), sy en mjukis av retrotyger, Göra en fin tavla (med hjälp av utskrift & scrap-booking) på gravidmagen - om hon lagt upp offentliga sådana (finns färdiga fina tavlor med plats för 4 foton - varav tre är magens tre trimestrar och sista är på bäbisen att sätta i själv),

Köpa en fin bok med godnattsagor eller visor.

[TanatosNyx]
2016-08-05 14:00
#2

jag hade inte betalat, och visst kan du ge mamman något. Är det något man glömmer bort som förälder så är det sig själv.

tlover
2016-08-05 15:17
#3

Ang att betala hela så skulle jag göra det om familjen har det taskigt ställt. Annars skulle jag inte göra det tror jag. Angående present så vet jag tyvärr inte, jag har inte ens varit i närheten av en babyshower.

l'm back

mjioo
2016-08-05 19:33
#4

Angående att betala så tänker jag lite att det beror på hur mycket man måste ta med själv. Om det tex är plockmat så kanske man bara kan komplettera med något litet och ta majoriteten från det som man betalar för. Är själv inte vegetarian men kräsen med mat och har gjort så tidigare men det hänger ju lite på hur mycket pengar som faktiskt går till maten. Sen beror det ju på hur man har det ställt ekonomiskt också. När det gäller present så hade jag själv valt att köpa något till bebisen. Jag blev överraskad med en babyshower och det var så kul att få presenter som bara hade med bebisen att göra, min man blev också glad över presenterna. Men det är ju såklart upp till var och en, hade ju inte blivit mindre glad för en present som var till bara mig. Vi fick allt från kläder till lyxig napp och leksaker i väldigt varierad prisklass men allt kändes personligt. Om man inte vet vad man ska ge så är presentkort på tex Åhléns eller hm bra så man kan köpa kläder själv eller en kul body/pyjamas i en lite större storlek.

densomundrar
2016-08-05 22:37
#5

Det beror ju på, kommer det att finnas något att äta för din del även om inte allt går att äta? Så att du ändå, fast med utvalda delar, kan få en "komplett lunch"? Om svaret är ja, då är det nog skäligt att betala hela summan, är svaret nej så tycker jag absolut inte att du ska behöva betala hela summan, inte skulle jag ha lust att göra det iallafall. Men allt beror ju även på omständigheterna, kostar det typ 50 kr är den kanske inte lönt att dividera om på samma sätt som om man får betala 200 kr. Likväl vem som får pengarna som ev blir över, den som festen hålls för eller den som annordnar festen. Gällande present har jag inga bra tips, har aldrig varit på babyshower och är urkass på presenter :-(

Anonym
Anonym
2016-08-07 13:52
#6

Det ska typ bli paj. Kan inget om pyssel och hon har ej lagt upp några bilder, annars var det en bra idé. Men hon älskar böcker , så kanske någon m sagor/visor och sen en bok om barn. Har redan 2 bodys, men det är ju så tråkiga och hon har köpt jättemycket beg mellan stl 50-74 så vill inte direkt ge kläder plus det kommer vara lite kläder i den gemensamma presenten (blöjtårta).

Annons:
mjioo
2016-08-08 11:35
#7

#6 barnböcker är ju en perfekt present om hon gillar att läsa :) jag hade iaf blivit jätteglad om jag fått böcker. Paj är ju lite svårt om det är kött i men också ganska billigt att göra tror jag. Det skadar ju inte att fråga hur mycket som går till maten och sen bestämma om du inte vill lägga ut de pengarna :) om man inte är villig att göra ett vegetariskt alternativ så borde man också räkna med att vegetarianen helst inte betalar för man man inte äter.

molbojse
2016-08-08 14:00
#8

Jag skulle inte betalat hela summan. Och som någon annan skrivit - det beror ju faktiskt vad det handlar om för summa. Är det någon hundring bara hade jag nog kunnat tänka mig att betala, men handlar det om typ 500 så hade jag nog frågat om jag bara kan få betala typ hälften.

Vad gäller present tänkte jag också på att ge mamman något. Hon har ju trots allt burit på en liten människa i nio månader och både kropp och huvud är trött efter den tiden. Kanske en spa-dag? Massage? Någon upplevelse?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: