Annons:
Etikettung-mamma
Läst 2999 ggr
Mia95
2016-07-21 19:44

Behöver eran hjälp!!!

Hej jag är 18år och har nyss fått reda på att jag är gravid. Jag har Inte hjärta att göra en abort då jag vet hur svårt vissa kan ha för att bli gravida, och är ajälv rädd att få svårigheter i framtiden. Så därför har jag valt att behålla bebisen. Och eftersom att jagr 18 och inte gått klart skolan än så har jag inte vågat berätta för mina föräldrar, jag är så rädd för hur dom ska reagera och vad dom kommer säga.. Så har ni några tips på hur man kan berätta! Sen skulle jag bli jätte glad för stöd! Vill verkligen gå klart skolan och ta studenten samtidigt som mina kompisar! Tacksam för all hjälp och stöd!!!

Annons:
Hannashusdjur
2016-07-21 19:48
#1

Grattis till graviditeten:) Är du tillsammans med barnets pappa och isf har du stöd därifrån? Jag vet inte riktigt hur du ska berätta men du är 18 år och myndig.. så du är vuxen i lagens ögon. Allt brukar gå att lösa bara man vill:)

[postmortum91]
2016-07-21 23:25
#2

Lägg fram det smart genom att samtidigt påminna dem om att de ska vara bra föräldrar till dig. Exempelvis: jag ska berätta något som ni inte får avbryta mig förrän jag är klar. Jag är gravid och har bestämt att behålla barnet. Det är min kropp och mitt val och nu hoppas jag att ni vill vara mitt stöd för jag behöver er.

RoxannaS
2016-07-22 17:44
#3

Gillar nr 2:S förslag! Uppdatera gärna hur det går :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
jackiejohn
2016-07-22 19:13
#4

Först och främst, Grattis! :) Hur dina föräldrar kommer reagera är omöjligt att sia om, #2 förslag är bra men tänk på din tonart/kroppsspråk. Kan lätt bli att dina föräldrar blir irriterade över ett sånt uttryck samtidigt som de (säkerligen) får en mindre chock. Var saklig är mitt råd, förklara att detta är något du vänt ut och in på och kommit fram till att du vill behålla barnet. Och du hoppas på deras stöd men lägg även fram lite försynt att du inte tar förgivet att de kommer stötta dig, förstår du hur jag menar? Satt och funderade på hur jag skulle reagera om min dotter kom och berätta något sånt här.., först skulle jag få en smärre chock och ja, jag skulle fråga om hon verkligen är säker på att behålla och inte för att vara elak utan jag vill min dotters bästa och anser hon att det är att behålla barnet ja då har hon mitt stöd. Hur fort chocken släppt beror på hur hon framfört det, hade gon kommit och trotsigt slängt fram att "min kropp jag är gravid jag gör vad jag vill blabla.." Då hade garanterat min första reaktion varit ilska. Emot hennes attityd det är därför jag förespråkar att du är saklig och ödmjuk när du berättar :) Jag tar förgivet att du kommer behöva ett visst ekonomiskt stöd av dina föräldrar och det var även tydlig med här att du inte tar detta som en självklarhet utan att du ber om stöd ekonomiskt men att du ska klara av så mycket som möjligt själv. Ju mer mogen och vuxen du framstår desto större "chans" att de faktiskt lyssnar och diskuterar med dig istället för gap och skrik som annars (tyvärr) nog är ganska vanligt att det blir.. Men var beredd på att dina föräldrars första reaktion kan vara ilska och "gör abort" men även om det är svårt försök håll dig lugn och sansad. Lycka till och uppdatera oss gärna! :)

Mia95
2016-07-22 21:44
#5

Tack så mycket!! Och kommer självklart att uppdatera er! :)

FamKryger92
2016-08-13 12:56
#6

Jag och min sambo berättade på roliga sätt (enligt oss själva) för våra förädlar. Min mamma hade precis fyllt år, så hon fick berättat genom en present. Min sambos mamma älskar att shoppa loss på Ullared, så vi skrev en lapp i en blöja och gav till dem. Hans mammas reaktion var underbar. Hon nästan grät glädjetårar. Min mammas var däremot inte den som jag förväntade mig. Vi fick ett hånskratt. Det var hennes sätt att reagera på genom chock. Nu däremot har hon smält det hela och väntar spännande på bebben. Jag är dock 24 och min sambo 26, så vi har eget boende. Tror att våra föräldrar inte blivit lika glada om vi bott hemma, men de hade vant sig och accepterat det tillslut. Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: