Annons:
Etikettallmänt
Läst 2390 ggr
[freeatlast]
2016-06-30 07:57

in the djungle.. ;-)

Hallå allihopa :-) Nu startar jag nog en tråd där många kommer engagera sig (hoppas jag!!) :-) Jag har gett mig in i den här djungeln av barnvagnar och bilstolar.. Nu undrar jag vad man ska tänka på vid köp av dessa? Och vad har ni själva för erfarenheter - vilken modell/ vilka funktioner/ pris? :-) Vad rekommenderar ni och vart ska man kolla efter dessa saker för att få bra kvalitet + bra pris? :-)

Annons:
Sparven88
2016-06-30 09:28
#1

Usch den djungeln alltså.. Den fick mig gråhårig i början :p Vi fick köpa en begagnad Emmaljunga Ozone (tror jag modellen heter) av en kollegas dotter. Fasta hjul, med en liggdel i. Liggdelen har vi haft väldigt stor nytta av! Vi hade den stående i vår säng så sonen kunde sova gott i den. När han var stor nog flyttade vi över liggdelen till hans spjälsäng så han vande sig att sova där. När han inte fick plats i liggdelen längre tog vi bort den. I bilen har vi en Acta graco Logico S. Vi köpte till en bas som sitter i bilen hela tiden och då är det bara till att klicka i och ur babyskyddet. Den enda nackdelen med det babyskyddet är att det är tungt, även utan en knodd på 10 kg är den rätt stor och otymplig. Lycka till, hoppas du hittar ut ur djungeln! ;)

Niini
2016-06-30 09:36
#2

Innan du ger dig in i djungeln - gör en lista på vad som är viktigt för er när det gäller vagn och SEN checkar ni av bland vagnarna som finns. Var inget problem alls för oss att hitta "vår" vagn på det sättet. Sen kan det ju hända att man måste kompromissa bort nåt lite mindre viktigt mot något mer viktigt.

Babyskydd är inte så stor skillnad vilket man väljer, alla sängs vara lika säkra. DEt är mer djungel sen när man ska ha bilstol nr. 2 ;) Vanligaste babyskydden är väl Akta Graco och Brio/Britax

fluffis
2016-06-30 09:43
#3

Djungel ja :) Det första man får göra är att försöka bena ut sina behov, tycker jag. T. ex. för oss var inte vagn viktigt och vi visste inte riktigt vad vi skulle ha den till så vi skippade vagn. När det kommer till babyskydd så behöver man ju det om man ska åka bil, så för oss var det viktigt. Säkerheten kändes viktig för oss med en liten bräcklig bebis. En bas med isofix (eller allra helst i-size som har börjat komma nu) som man enkelt klickar fast i bilen är det allra säkraste och enklaste. Då tar man enkelt i och ur babyskyddet när man behöver. Vi fastade för den populära Maxi cosi cabriofix med en bas som heter easyfix. Hade vi då vetat att vi senare ville ha en bilbarnstol som heter Maxi cosi pearl, så hade vi kunnat köpa en annan bas som passar både till babyskyddet och bilbarnstolen. Då hade vi kommit betydligt billigare undan och man får mycket säkerhet på köpet med den kombinationen. Maxi cosis babyskydd brukar med adaptrar passa många barnvagnar, vilket är en fördel, men det finns flera andra märken som gör detsamma.

jackiejohn
2016-06-30 10:07
#4

Visste att jag ville ha en Emmaljunga, och en stabil vagn då vi bor mitt ute på landet med egen gård. Köpte en city cross begagnad, och när dottern var 4-5månader hittade vi en supernitro (de reade ut i butiken) och maken ville promt ha en sån eftersom de har svängbara framhjul. Vi tyckte inte om quadroliften som var med till city crossen så vi var egentligen på jakt efter en liggdel men det blev en ny vagn. Vi använder båda vagnarna så kan inte säga att jag ångrar den ena eller den andra. Babyskydd hyrde vi på sjukhuset, ett brio babyskydd med bas för 600kr och man fick ha det i 9 månader, perfekt!

Sarah
2016-06-30 10:25
#5

Vi valde ganska tidigt och sen kollade vi blocket i flera månader tills vi hittade vad vi ville ha. För oss var det bla viktigt att hjulen gick att låsa och ha rörliga och att babyskyddet passade på vagnen. Priset var inte lika viktigt, men vi ville köpa begagnat.

Intehärutandär
2016-06-30 12:22
#6

Den ska vara bekväm att köra, bra fjädring så den är lätt att dra upp och ner för trappor. Inga leder i handtagen, som kan gå sönder/lossna. Inga luftdäck. Inget mörkt tyg som blir solblekt, ordentlig korg under. 

Det bästa vagnarna fanns förr. Avskyr den jag köpte nu av kusin, den jag hade för nästan 20 år sedan åt sonen var smidigare. 

Går utmärkt att köpa begagnade och sy nytt till t ex. Det viktigaste är att rycka oc slita i alla leder för att se att den är hel och inte på väg att rasa. 

Inte en vagn över en tusing.

Annons:
[Miiika]
2016-06-30 12:28
#7

Vi köpte vår vagn väldigt tidigt (vecka 13) eftersom den rätta vagnen dök upp på blocket! Det är en Brio Smile 2014, den är vi väldigt nöjda med. Vi fick allt med den, chassi, liggdel, sittdel, babyskydd, adapter till bilen och ett par helt nya åkpåsar:-) Den väger inte alls mycket vilket är ett stort plus då vi har en ganska hög bil och det blir ju många lyft i och ur bagaget. Det var faktiskt en grej vi kollade, att vagnen fick plats i bilen (vi köpte bilen efter att vi köpt vagnen så när vi var ute och provkörde bilen körde vi hem och packade in vagnen för att vara säkra på att den fick plats:-p). Jag rekommenderar verkligen att ha en vagn där du kan klicka fast babyskyddet, det har varit väldigt smidigt för oss i alla fall:-) Vagnen är dessutom lätt att fälla ihop och fälla upp. Att fästa liggdelen eller sittdelen är också jättelätt, det gör man med en hand:-)

mjioo
2016-06-30 15:25
#8

Vi ville ha en vagn som inte är för låg och som får plats i vår minimala hall (var har en trappa direkt efter hallen ner i lägenheten). Vi läste på en hel del och åkte iväg till butiker och testade och fastnade för brio smile. Köpte den ganska billigt på rea i v 20 men packade inte upp den eftersom man då hade öppet köp i ett år. När Britax smile kom ut så lyckades jag få tag på den med rea så den blev billigare än Brion och jag är väldigt nöjd att vi köpte den istället. Det är några förbättringar med den modellen som jag gillar. Vi kommer dock i första hand använda bärsjal så det är skönt att vagnen blir ganska liten när den fälls ihop så den inte tar så mycket plats hemma.

Velinga1984
2016-06-30 15:37
#9

Vi ville ha en vagn av känt märke tex Emmaljunga eller Brio med fyra fasta hjul då vi kör mycket i ojämn terräng. Vi föll på Emmaljunga City Cross, stor och otymplig men vi är så nöjda. Maxvikt sägs vara 15 kg men har lastat båda barnen i den vid enstaka tillfällen. Deras vikt ihop är ca 29 kg och ändå rullar den på utan bekymmer.  Syskonvagn är en Brio double wave, inte att rekommendera till två tunga barn som mina men det går. Sällan de båda åker vagn. Båda vagnarna är köpta på blocket. 

Bilbarnstol har vi kollat på maxvikt, våra två små har vägt över 5 kg vid födseln. Vår 2,5 åring väger 19/20 kg så där går många bilbarnstolar bort.  Samma son ligger även +3 kurvor i längd så det är svårt att hitta stol som fungerar.  Isofix och i-size är inget som imponerat på mig så för vår del har inte varit viktigt.  Däremot att stolen vi köper är av pålitliga märke, skulle aldrig köpa av okänt märke eller på tex Biltema bara för att de är billigare. Vi har köpt stolar via lekmer, speciellt vid erbjudanden :)

Ceciliaolucifer
2016-06-30 21:56
#10

Det är ingen djungel, precis som ngn skrev, lista upp era önskemål, krav och budget. Gå till en stor butik och prata med en försäljare :) Krav: vad har ni för utrymme hemma, stor/liten hiss? Stor/liten bil? Enkelvagn eller syskonvagn? Behov av teleskåphandtag? Fasta däck? Svänghjul? Önskemål: Färg, material, tillbehör till vagnen, utseende modern/retro? Budget: Vad får den kosta? Ny el begagnad?

Litenloppa
2016-07-01 19:03
#11

Någon kanske har tagit upp det (hinner inte läsa hela tråden, hungrig son)men tänk på höjden! Är man iväg hemifrån mycket så blir det en hel del byten av blöjor och kläder i vagnen vilket ju är jättesmidigt. Men är vagnen låg tar ryggen stryk nåt otroligt! Jag är supernöjd med vår Beemoo förutom att den är så himla låg, jag får stå dubbelvikt över den och jag är ändå av medel längd och ingen jätte. Har fruktansvärt ont i ryggen nu så det blev så illa tvunget att köpa ny vagn… Allt annat hade jag tänkt på men inte det. Nåja, nu fick jag en bra ursäkt att köpa min favoritvagn Brio smile istället ^^

RoxannaS
2016-07-03 14:00
#12

Tänkte på dessa babyskydd. Akta graco är ganska tung tom tycker jag. Finns någon som inte väger så mycket? Själv körde jag på en Emmaljunga superviking air. Hade ligg och sittdel innan så vi köpte bara chassit nytt. Blev den av den anledningen att den var smalare framtill så Man fick in den i bilen bredvid hundburen


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Niini
2016-07-03 14:44
#13

#12 Vi hade AG med första och jaa det var tungt. Testade Brios denna gång men tycker klart mycket bättre om Logico S ändå.. Är väl nog bara så att alla babyskydd är tunga o otympliga 🤪

Annons:
RoxannaS
2016-07-03 14:47
#14

#13 så pass usch då :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
densomundrar
2016-07-03 20:07
#15

Då jag vart så stressad och förtvivlad av denna djungel gjorde jag det enkelt för mig, jag beställde britax smile 2 travelpaket som innehåller allt, många verkar tycka om denna produkt så jag hoppas att det är ett bra alternativ till sådana som mig som helt enkelt inte vill, kan, orkar sätta sig in i valet av vagn.

hhejlollo
2016-07-03 21:01
#16

Har alltid velat ha en Emmaljunga så var enkelt för mig, ännu enklare blev det ju genast eftersom jag ska ha tvillingar så fanns två val, valde den lite smidigare modellen :) Färg hade jag bestämt skulle vara mörk, neutral så den passar båda könen och man själv kan byta färger i vagnen om man vill så blev en lounge black!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

fluffis
2016-07-03 23:33
#17

Maxi cosi cabriofix hade vi som babyskydd och det tyckte jag inte var alls tungt. Ett av marknadens lättaste babyskydd säger bäst-i-test. http://www.bäst-i-test.se/Babyskydd

Litenloppa
2016-07-04 07:09
#18

Vi har ett brio primo och det är helt okej i tyngd utan barn tycker jag. Med barn är det ju förstås en annan sak ^^

densomundrar
2016-07-04 07:34
#19

#18 då får jag börja bygga armmuskler med andra ord :-P

Upp till toppen
Annons: