Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 2565 ggr
[AnnaRen]
6/27/16, 9:42 PM

Sammandragningar

Är det normalt att ha sammandragningar hela dagarna efter vecka 25? Har sammandragningar hela tiden i princip.. värst är det på kvällstid.. känner mig illamående och ett tryck upp mot halsen. Som att hela huvudet och halsen ska sprängas. Är det normalt?

Annons:
Madde
6/27/16, 9:55 PM
#1

#0: Jag förstår precis hur du har det! Jag har sammandragningar hela dagarna, men mer på kvällarna. Är i vecka 26+6. Är sjukskriven sedan en månad tillbaka pga olika problem med rygg och magproblem. Har fått höra att så länge jag inte har ont så är det normalt. Sen är ju frågan vad som är normalt eller inte.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[TanatosNyx]
6/27/16, 10:33 PM
#2

Det här med SD är jättelurigt. Man säger att de inte ska komma regelbundet och de ska inte göra ont. Det ska gå att minska dem med vila. De ska inte komma konstant heller, då kan bebisen få det jobbigt i magen, men då är vi lite inne på snudd på värkarbete men ja lita på magkänslan där.

Men så finns de de som smygöppnar sig och får prematurbarn ändå, och så finns de som har det skitjobbigt, har asont och inte ett smack händer., och bebis mår bra. Det finns liksom alla varianter.

Mitt råd är att åka in på koll om det är intensivt eller jobbigt att uthärda. Det är bra att få en bedömning och en mätning av livmodertappen för att se om man behöver förhindra för tidig födsel.

SoeN
6/27/16, 11:40 PM
#3

Jag håller med Tanatos och åk in för en undersökning. Jag fick tidiga sd, redan i v20 men då var de inte täta. När de sedan var det, hände vid flera olika tillfällen, åkte vi in. Man kollade om det kunde bero på urinvägsinfektion eller om tappen var påverkad (var aldrig något av det) och en gång fick jag bricanyl för att stoppa dem.

Intehärutandär
6/28/16, 5:41 AM
#4

Håller med. Man ska träna inför förlossningen, men inte hela tiden. Åk in och kolla av, uvi kan ge sammandragningar och då är det fara för bäbis liv.

MinnaJosefin
6/28/16, 10:34 AM
#5

Jag hade SD hela dagarna från vecka 12 fram till förlossningen. Dom gjorde aldrig ont och det var helt normalt

[AnnaRen]
6/29/16, 12:51 AM
#6

Tack för era svar. Jag har pratat med barnmorskan och vi har tagit prover. Så vi får se vad dom säger.. Hon gav mig även tipset att ta det lugnt och ligga på sidan när jag får sammandragningar. Skulle det inte bli bättre så ville hon att jag skulle kontakta henne och sedan boka tid hos läkaren. I dag har dock sammandragningarna varit fruktansvärda. Känns som att det aldrig tar slut. Har haft mycket längre sammandragningar än tidigare. Men det kanske beror på stress? Dom tog venprover på mig i dag och dom fick sticka flera gånger.. till slut efter mycket grävning efter benen så höll jag på att svimma och Blev extremt illamående och bebisen började sparka som bara den .. det kan ju kanske bero på det? #4 .. fara för bebisens liv?

Annons:
Sparven88
6/29/16, 10:07 AM
#7

När man får mycket sammandragningar kan det vara påfrestande för bebis. Vid vissa förlossningar görs ju till slut KS om det dragit ut för länge på tiden, eftersom barnet blir påverkat av SD/Krystvärkar.

Intehärutandär
6/29/16, 10:42 AM
#8

#6 UVI kan vara GBS som många gravida får och det kan innebära döden. Det ska läkas innan förlossningen med antibiotika. I värsta fall ska man ha antibiotika då förlossningen startar.

villavägen
6/29/16, 2:58 PM
#9

Har man ingen uvi men bär gbs så får man antibiotika endast vid förlossning. Jag är bärare av gbs men inget av mina barn har blivit påverkade av det. Ett par timmar innan man föder får man antibiotika via dropp direkt i blodet. Brukar oftast gå bra. Viktigt att barnmorskan kollar om man bär gbs!

[TanatosNyx]
6/29/16, 3:48 PM
#10

Även vanlig uvi går lätt upp i njurarna utan att man blir superdålig, vilket kan leda till blodförgiftning (sepsis) och därmed blir det en akut fara för fostret. Så det är inte bara GBS.

bohan85
6/29/16, 8:45 PM
#11

#8. Inte bara i värsta fall ska man ha antibiotika under förlossningen. Där jag arbetar ska alla med GBS i urinen ha antibiotika under förlossningen.

Intehärutandär
6/29/16, 9:12 PM
#12

#11 Nej, det jag menade är är har man inte fått sin diagnos innan förlossningen och därmed går utan antibiotikan, så kan bäbis dö dagen efter. För med Gbs, så verkar ju barnet friskt de första timmarna utanför magen. Det är också inte alltid man hinner med att få medicin om barnet föds innan man hinner in.

bohan85
6/30/16, 8:53 PM
#13

#12

Nej så kan det ju vara, minst 2 timmar innan ska det ges för att hinna ge effekt.

Annons:
Juvela
7/8/16, 9:26 AM
#15

#14 😢😢😢💔💔 Behöver man få ett positivt uvi-test för att det ska finnas risk för gbs? Eller kan man ha gbs utan att det visar sig i form av uvi?

Intehärutandär
7/8/16, 1:01 PM
#16

#15 Man ta en odling, tror jag missat skriva det. En odling och blodprov brukar vara det vanliga. Urinprov kan visa på UVI och där kan man nog gå vidare. För man kan ju ha UVI utan symtom (svid t ex), men just sammandragningar har man ju bara som gravid. 

Här kan Du läsa mer: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Grupp-B-streptokocker/

http://barntotal.se/cat/fakta-gravid/virus-bakterier-och-parasiter/gbs-vad-r-det

http://www.expressen.se/halsoliv/farlig-smitta-drabbar-gravida-kvinnor/

http://www.hemmetsjournal.se/artiklar/experterna/20141218/hur-farlig-ar-gbs-bakterien

Upp till toppen
Annons: