Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1288 ggr
densomundrar
6/13/16, 12:31 PM

Alternativt omega3 intag

I en diskussion tidigare i någon tråd där jag skrev om hur dåligt jag mådde av mina omega3 tabletter som jag "måste" ta fick jag rådet med någon algbaserad tablett med detta i. Pratade med en tjej som var dietist dom gav mig rådet att börja med spirulina mot trötthet men även för att det innehåller omega3. Åkte till närmsta life butik och dom höll inte alls med om det sista men rekommenderade svartvinbärs tabletter istället, då fröna naturligt innehållet omega3. Jag sa att jag skulle fundera på det, att jag måste äta upp den burk jag har men i själva verket var det för att kolla upp det. Någon som vet något om detta? Törs jag byta eller bör jag rådfråga bm innan? Just nu får jag inte i mig de tabletter jag har.

Annons:
densomundrar
6/13/16, 12:37 PM
OlgaMaria
6/13/16, 12:42 PM
#2

På vilket sätt mår du dåligt? Om du tar dem i samband med måltid borde det gå bättre.

Spirulina ska man inte börja med då man är gravid eftersom det är utrensande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
6/13/16, 12:54 PM
#3

#2 jag blir att rapa av dom och då smakar det rutten fisk, jag klarar helt enkelt inte av fisksmaken. Jaha, för både tjejen som är dietist och hon i butiken sa att det inte var någon fara att äta när man är gravid, för jag fråga speciellt om det då jag normalt sett inte stoppar i mig tillskott och liknande men Iom att jag är så trött var jag villig att prova :-/

Roxie
6/13/16, 12:55 PM
#4

Kolla med läkare innan du tar hälsokostpreparat, om det finns något annat läkemedel som är bättre (som finns på Apoteket).

// Sofia

Effie
6/13/16, 12:57 PM
#5

Det finns ju flera sorters omega3. De jag har hört talas om är ALA (från vegetabilier), EPA och DHA (de senare från animalier - men även  alger). Den du länkar till är fiskolja med svart-vinbärssmak.

ALA är kortare än de andra. Den kan I liten utsträckning omvandlas till EPA och DHA. Och det är huvudsakligen EPA och DHA vi behöver.

Den omega3 som finns I svarta vinbär har jag aldrig hört talas om. Googlar jag, så hittar jag att det är ett steg på vägen mellan ALA och EPA.

Vad som är lämpligast när man är gravid vill jag inte uttala mig om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

densomundrar
6/13/16, 1:08 PM
#6

Läste om spirulina nu under graviditeten och jag ska genast sluta med det, konstigt att jag fick rådet av 2 "vetande" och att det inte alls var någon fara :-( hoppas jag inte skadat bebisen nu :-( Vet som sagt inte om det var dom tabletterna, men det skulle iallafall finnas naturligt i bäret, i själva kärnorna/fröna.

Annons:
OlgaMaria
6/13/16, 1:11 PM
#7

Ja det kanske finns olika råd kring detta men vad jag läst mig till så är kunskapen om detta för låg i dagsläget. Om man brukar äta spirulina tror jag det är ok och bra att fortsätta med det under graviditeten för det är ju nyttigt och innehåller massa bra saker, men för någon som inte tagit det förut tror jag det kan vara riskabelt att börja med det under en graviditet. Det är ju som sagt utrensande.

Det hon menade i Life-butiken var nog inte det i din länk. Det du länkade till var vanlig fiskolja smaksatt med svartvinbärssmak. Hon menade nog något sånt här. https://naturprodukter.se/omega-3-fettsyror/q-for-skin-svartvinbarskapslar/?gclid=CK2y3KvupM0CFaTFcgodleoIbg

Ingen fara att byta till det, men upptaget av omega 3 är inte lika effektivt när det kommer från vegetabiliska källor, men det är säkert väldigt nyttigt ändå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
6/13/16, 1:19 PM
#8

Jag tackar för informationen, jag äter som sagt var normalt sett inte sånthär och vill inte riskera bebisens hälsa för att jag kanske ska bli piggare. Ja, jag vet inte vad hon plockade fram, sökte bara på life, svartvinbär samt omega 3 och tog den första som dök upp. Då kanske det är bäst att rådfråga bm innan jag gör något annat alls vad gäller tillskott. Hur farligt är det för bebisen att jag inte får i mig omega 3 eller bristande mängd?

OlgaMaria
6/13/16, 1:23 PM
#9

Om du sover gott på natten kanske du kan testa att ta tabletterna innan du lägger dig. Läste att det funkade för vissa som får äckliga rapar av omega 3. :)

De flesta tar väl inte omega 3-tillskott så så himla farligt lär det väl inte vara. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
6/13/16, 1:27 PM
#10

#9 jo, jag sover bra på natten när vovven inte väcker mig men jag tar oftast denna typ av saker på kvällen när jag ska sova, det var så jag upptäckte att det var tabletterna jag mådde dåligt av, fick springa upp en stund efter jag lagt mig för att spy, då jag började rapa fisk. Provade därefter att ta i samband med mat, hoppades på att det skulle bli som ett litet lock eller filter men blir fortfarande att rapa och fisksmaken tränger igenom tyvärr. Äter ju sällan fisk :-( måste nog prata med bm ändå :-(

mjioo
6/13/16, 1:28 PM
#11

Jag hade jättesvårt att svälja mina omega 3 tabletter och fick ok att sluta äta de i v 25-28 någonstans. Men jag äter fisk annars så min bm bad mig äta fisk en extra gång i veckan fram till v 35 som kompensation. Lät dock inte som att det var hela världen utan bara det som brukar rekommenderas..

Lilolizeit
6/13/16, 3:26 PM
#12

Omega 3 finns naturligt i blandannat rapsolja, linfrö(olja) och nötter som ex valnötter. Jag använder oljan när jag lagar mat och i sallader och har valnötter som snacks å ibland i frukosten och det ska vara tillräckligt.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
6/13/16, 3:44 PM
#13

De jag länkade till tar alla veganer som är gravida och de rekommenderas av nutritionist. Tror mer på att den du var hos har lite dålig koll :)

Annons:
Pontiac57
6/13/16, 3:55 PM
#14

Till mig var det aldrig någon som sa till om omega3 tillskottoch jag äter aldrig fisk

densomundrar
6/13/16, 4:18 PM
#15

#13 ja, det var nog du som tipsade om det ja :-) Jag var inte hos en dietist, jag pratade med en som var utbildad inom sådant men i ett annat ärende, och då gav hon mig tipset. Jag var däremot hos life och dom borde om någon veta, speciellt när man specifikt frågar om det är skadligt, annars bör dom hålla sig borta från rådgivning.

Sarah
6/13/16, 4:38 PM
#16

Life är ju bara en butik, med vanliga outbildade anställda. Jag skulle inte lita på dem.

Lilolizeit
6/13/16, 4:42 PM
#17

Jag skulle inte heller lita på en life butik eller annan liknande för den delen. Dom flesta är bara säljare, å vill just sälja. Sen har nog många som jobbar där ett intresse och en erfarenhet.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
6/13/16, 5:40 PM
#18

Absolut, men jag kan tycka att man som butik med en speciell inriktning inte bör lämna råd, rekommendationer eller annat om man inte vet. Speciellt inte när det kan göra skada. Vet dom inte bör dom inte heller säga något. Det finns ju en anledning till att man har utbildad personal på ett apotek tillexempel… Jobbar man tex på en matvarubutik som säljer receptfria läkemedel får man inte ge några råd alls om läkemedlen, just för att man inte har den utbildningen och för att man inte ska ge fel information till kund. Får helt enkelt prata med bm hur jag ska göra, för att slippa att det blir såhär. Hoppas inte bebis hann ta skada av de lilla jag han få i mig :-(

Sarah
6/13/16, 7:04 PM
#19

Dåligt lär det ju knappast vara

densomundrar
6/13/16, 7:14 PM
#20

#19 nu hänger jag inte riktigt med, är det spirulina du menar?

Annons:
Sarah
6/13/16, 7:27 PM
#21

Tänkte på svarta vinbären :) spirulina känns som ett ganska uppschåsat livsmedel. Nu vet jag inte om just den innehåller jod, men gör den det är det bra att vara försiktig. Vissa alger innehåller stora mängder. Annars är ju spirulina nyttigt. Men aljolja är ju bara fettet. Om du är trött borde du väl ta järntillskott. Depåerna börjar ju gå ner nu i mitten av graviditeten.

densomundrar
6/13/16, 7:35 PM
#22

#21 jaha, du tänkte så :-) Järntillskott har jag ätit sedan länge, v 13 eller något, då jag hade järnbrist redan då. De tabletterna går bra att äta och dom äter jag dagligen om jag inte glömmer bort :-)

mollyt
6/14/16, 1:32 PM
#23

Nu har jag inte läst dina svar du redan fått, men Omega3 finns naturligt i många olika feta fiskar (bland de med högst värde hittar du makrill, om du gillar makrill i tomatsås…) alternativt i linfröolja. Något att tänka på är att omega3 är känslig för värme - så om du använder linfröolja tappar den sin funktion för att steka mat i, men du kan ringla den över sallad eller blanda i yoghurten eller liknande.

Effie
6/14/16, 2:28 PM
#24

Man måste skilja på de olika sorterna Omega3. Det är flera olika fettsyror, som funkar olika I kroppen.

Den omega3 som finns I linfröolja och andra vegetabiliska oljor är ALA, som måste omvandlas till EPA och DHA. 5% ungefär kan kroppen omvandla, har jag hört (veganer lär vara bättre på detta) - om vi inte får I oss mycket omega6, som det också brukar finnas gott om I vegetabiliska oljor. I så fall blir ännu mindre omvandlat.

Algerna är undantag; det är EPA och DHA.

Och ja, känsligt för uppvärmning och syre och sånt. Vi behöver Inga stora mängder - men någotsånär balans mellan omega3 och omega6.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

densomundrar
6/14/16, 3:12 PM
#25

#23 äter ju tyvärr inte fisk, kan förekomma vissa sorter men det är sällsynt tyvärr. Aha, linfröolja borde väl vara så gott som riskfritt? Är det verkligen gott till yoghurt? :-/ Äter ju en del nötter och fröer i perioder, men innehåller det omega3 kan jag ju helt enkelt införa mer i min kost :-)

densomundrar
6/14/16, 3:12 PM
#26

Men egentligen, vad händer med fostret om den inte får tillräckligt med omega3?

Sarah
6/14/16, 3:25 PM
#27

Man tror väl att det stimulerar den mentala utvecklingen? Men, som med mycket annat, folk har fått friska och smarta barn i alla år utan att hänga upp sig på sådana saker.  Kolla ngn bra livsmedelsdatabas så hittar du innehållet av olika ämnen du säker i mat. Ex fineli är jättebra.

Annons:
villavägen
6/14/16, 3:43 PM
#28

Jag blev nojig under min första graviditet. Tog omega 3 fiskolja men vad jag förstår är det olika kvalité på dessa kapslar. Efter jag läst om miljögifter mm i kapslarna vågade jag inte fortsätta ta min kapslar. Kanske överdrivet av mej. Men jag kände inte att jag hade nån koll på vad jag egentligen stoppade i mej…..

densomundrar
6/26/16, 2:55 PM
#29

Pratade med bm om detta och hon tyckte att dom där svartvinbärs frös kapslarna lät bättre än inget alls, så nu har jag börjat äta dom.

densomundrar
6/26/16, 3:00 PM
#30

Dessa är det jag äter, andra produkten uppifrån http://www.qforskin.se/produkter/q-for-skin/kosttillskott-2.html

[TanatosNyx]
6/26/16, 3:35 PM
#31

Hmm de innehåller betakaroten som blir a-vitamin i kroppen, det ska man inte få i sig för mycket av som gravid (var det väl? man ska inte heller äta mycket inälvsmat mm?)

densomundrar
6/26/16, 9:14 PM
#32

Åh nej, skojar du? :-( Vet banne mig inte vad jag ska äta längre för att det ska bli bra, får visa bm burken så får hon ge mig ett råd.

LoAEmma
6/27/16, 7:33 PM
#33

Tycker du ska käka en bra balanserad kost, då får man i sig det mesta man behöver! Plus en schysst multivitamin-tablett :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

densomundrar
6/27/16, 7:37 PM
#34

#33 skulle mer än gärna äta en bra kost men det är inte så lätt när varken jag eller sambon tycker om fisk, därav måste jag hitta ett alternativ, då jag inte klarar av omega3 tabletterna. Försöker att tänka på att äta mer nötter och fröer, sådant gillar jag, men äter det tyvärr inte varje dag. Äter man dessutom en balanserad kost behöver man ingen multivitamin :-)

Annons:
Lilolizeit
6/27/16, 7:48 PM
#35

Men alla vi som äter en varierad vegetarisk kost får ju i oss tillräckligt så jag tror inte du behöver oroa dig. Bara att du är medveten om "problemet" brukar vara tillräckligt + fått tips om omega-3 rik kost. :) Känner du dig ändå osäker så tycker jag att du ska kontakta en dietist istället för bm. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
6/27/16, 9:03 PM
#36

Börjar faktiskt känna som så att jag snart skiter i omega3 helt och hoppas på att bebisen kommer fram frisk och smart ändå, jag överlevde ju utan några större men och mamma äter inte heller fisk. Det är helt enkelt för knöligt att försöka få i sig tillräckligt och skapar en massa stress för mig, äter redan en hyffsat varierad kost bortsett från att ingen fisk och torkad frukt, annars äter jag så gott som allt :-)

LoAEmma
6/27/16, 9:08 PM
#37

Åh men laxfiléer i ugn med kryddor o smör i foliepaket är såå gott! Saftigt och smaskigt med en kall gräddfilsås till :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
6/27/16, 9:16 PM
#38

Jag åt inte en fiskbit under hela graviditeten pga lukten. Jag åt typ rostbröd och ost…. och kexchoklad. :) ut kom en riktigt smart rackare.

densomundrar
6/27/16, 9:18 PM
#39

Då kanske jag helt enkelt ska släppa denna stress över att inte få i mig tillräckligt, det tillför mig absolut inget gott i dagsläget mer än en bra anledning till att äta mer nötter, vilket jag älskar :-)

[TanatosNyx]
6/27/16, 10:28 PM
#40

näe jag brukar påminna om dem med hyperemesis gravidarium till de som slåss med dåligt samvete kring perfekt kost under graviditeten :)

soundtrack
6/28/16, 1:46 AM
#41

Jag åt lax max 2 ggr/månad under graviditeten, min dotters mentala hälsa är det inget som helst fel på. Så ta det lugnt.

Annons:
[Thiah]
6/28/16, 7:00 AM
#42

Jag åt kanelbullar, rostbröd och smaksatt youghurt under min graviditet, typ. Och Joel kom ut tämligen normal ;)

Upp till toppen
Annons: