Annons:
Etikettförlossningen
Läst 3402 ggr
hanna-jo85
5/26/16, 2:28 PM

igångsättning!

Ska bli igångsatt nästa vecka, och nu börjar nervositeten komma smygandes :) ni som blivit igångsatta, hur lång tid tog det från start tills förlossningen var klar? Vilken metod användes? Var eran tapp mogen när ni började? Berätta allt :)

Annons:
[Thiah]
5/26/16, 2:33 PM
#1

Jag var öppen 1-2cm. Fick ballong som satt i från kl. 10-ca 22 när den trillade ut av sig själv(jag fick åka hem med den). Åkte in till förlossningen dagen efter kl.9. Hinnorna togs kl.10 och vattnet kom direkt ut + svaga värkar startade. Joel föddes sedan med sugklocka kl. 21.58 samma kväll. (Sugklockan verkar vara tradition i vår familj. Både syrrans första och min son har fastnat på samma sätt)… Jag födde barn i södra Finland, så skillnader finns mot Sverige.

[Tibonnanj]
5/26/16, 2:37 PM
#2

Är själv inte där än. Men för en kompis tog det 3 dygn från start till bebisen kom ut.

Sparven88
5/26/16, 2:44 PM
#3

Jag kom till förlossningen rn lördag vid 10 tiden. De skulle sätta en ballong, men tappen var så pass omogen att det inte fungerade. Fick istället gele på tappen för att den skulle börja mogna. Detta vid ungefär 15-tiden på lördagen. Fick ganska omgående där efter mensvärk och sen på kvällen/natten hade jag rätt rejäla värkar. Dock var det pinvärkar så det hände inte ett skvatt. De tog ut gelen på natten men värkarna fortsatte. På söndag morgon fick jag morfin och sömnpilla för att kunna sova lite då jag knappt sovit på två dygn. Det gjorde susen för då började jag öppna mig. Fick sen ballong insatt och den trillade ut på eftermiddagen. På måndag natt, 01.31 är sonen sen född.

hanna-jo85
5/26/16, 3:29 PM
#4

Tack för era berättelser :) min bm har skrämt upp mig lite genom att säga att jag ska förvänta mig en lång och utdragen igångsättning. Men det kanske är bättre än att vara inställd på en snabb. Ska ju bli igångsatt då min bebis växer för fort och troligtvis kommer vara en riktigt stor bebis :/

Sparven88
5/26/16, 3:44 PM
#5

Är det din första förlossning? Dagen innan vi hade igångsättningen inbokad var vi hos svärmor. Vi hade inte berättat för någon eftersom vi inte visste hur lång tid det skulle ta. Väl hos svärmor säger hon "jag hoppas att du slipper bli igångsatt. Det blir så mycket mer intensivt då".. Tack för den liksom. Men poängen är att om det är första barnet, som det var för mig, så har man inget att jämföra med. Barnmorskorna på förlossningen sa till mig att det är bra när det tar tid. För då hinner kroppen med.

hanna-jo85
5/26/16, 4:27 PM
#6

Ja det är min första :)

Annons:
MinnaJosefin
5/26/16, 4:56 PM
#7

Mitt vatten gick natten till en torsdag. Då värkarna aldrig fick riktig fart så satte dom igång mig fredag morgon. Jag fick en propess? (glömt vad det heter) som en tampong, som dom stoppade in i livmodertappen, då var jag öppen 1 cm. Sen skulle vi bara vänta tills livmodertappen mognat, när propessen åkt ut skulle värkarbetet vara igång. Från att dom satte in den 9 på morgonen så började jag känna av värkar vid 16 tiden, kl 19 hade jag riktigt ont, då åkte propessen ut. Förlossningen tog 30 tim, vanligt att det tar tid när kroppen inte får komma igång "naturligt". Trots den långa tiden gick allting väldigt bra:)

RoxannaS
5/26/16, 6:44 PM
#8

Jag blev igångsatt, de började med att dem tog hål på hinnorna. Tror jag var öppen typ 2,5-3 cm då. Tappen var väl typ kortare än 2 cm har jag för mig att barnmorskan sa. Men efter ca 30 min hade inget mer hänt än att vattnet runnit så dem satte in värkstimulerande dropp. Öppnade mig resterade ganska snabbt efter det. Så från att dem tog hål på hinnorna till att sonen var ute så hade de gått 4,5 timme. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[TanatosNyx]
5/26/16, 7:55 PM
#9

igångsatt v35+3 kl 9:50 med amniotomi. ca 16 kopplades dropp. 00:28 kom han v35+4, det drog ut på krystningen då jag inte hade riktiga krystvärkar utan fick krysta på ren tjurighet.

Zelmabus
5/26/16, 8:55 PM
#10

Jag kom in på lördagen kl 09. Fick först 8 doser cytotec, hände inget, livmodertappen var lång och jag var ej öppen. Fick sen 3 doser gel, började få värkar mycket smått. Forf ej öppen så på måndagen 21:52 kom hon med akutsnitt tyvärr. Gjorde väldigt ont när de skulle känna på livmodertappen.

hanna-jo85
5/26/16, 9:41 PM
#11

#10 fy det lät jobbigt :( Som tur är så verkar det ju vara. Väldigt olika iaf :) ska försöka ställa in på en lång förlossning, men självklart hoppas jag ju att det ska gå smidigt :) tror ju inte tappen är mogen, men får hoppas det går ändå :)

[Thiah]
5/27/16, 6:01 AM
#12

Lite ot men används cytotec vanligen vid igångsättning?

Sparven88
5/27/16, 8:28 AM
#13

#12 Ja det verkar som att det är rätt vanligt. Jag ville inte ha det så de fick ge mig annat istället.

Annons:
[TanatosNyx]
5/27/16, 8:29 AM
#14

om man är helt omogen ja, då är det snudd på praxis vad jag har förstått.

soundtrack
5/27/16, 11:51 AM
#15

#12 Japp. Har varit en del skriverier i media om det de senaste åren.

RoxannaS
5/27/16, 2:57 PM
#16

Jag skulle aldrig rekommendera någon det. För den medicinen är till för magsår egentligen. Folk har blivit riktigt illa däran av den. Den används även vid abort har jag för mig


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
5/27/16, 5:09 PM
#17

#16 just därför jag frågade. Har själv fått den pga den orsaken. Och har även läst att cytotec inte borde ges vid igångsättning

RoxannaS
5/27/16, 5:55 PM
#18

Ja det är sjukt att dem ens ger den till folk :/ man bör få veta riskerna med den innan :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Zelmabus
5/27/16, 8:08 PM
#19

De berättade inget för mig om risker osv. Vad kan hända när man tar det? Alltså för en igångsättning

[Thiah]
5/28/16, 4:49 AM
#20

#19 jag har bara hört om de gånger det gått på tok så jag vet inte villa "normala" risker det finns. Men vet att livmodern skadats och att barnet skadats i magen. Men jag har som sagt bara hört om se gånger det går riktigt illa.

Annons:
Zelmabus
5/28/16, 11:17 PM
#21

#20 ok Jag var inte förberedd för det blev ganska hastigt att jag skulle på en igångsättning så visste ingen ting , och de berättade inte några alternativ utan sa bara att detta skulle jag ta

Sarah
5/28/16, 11:38 PM
#23

#22 tumme upp. Rädslan får cytotec känns lika uppblåst som andra rädslor där "internet" sprider rykten som folk tror på utan att kolla upp ordentligt.

hanna-jo85
5/29/16, 3:16 AM
#24

Hoppas någon är vaken. Slemproppen gick precis. Några minuter efteråt började det rinna och större delen av trosa blev blöt trots trosskydd. Det kom även mer utav slemproppen. Kan detta ha varit vattnet som börjat gå? Eller bara en del av slemproppen? Har lite mensvärk men inte mer.

hanna-jo85
5/29/16, 4:43 AM
#25

Ja det var iaf vattnet som gick :)

Pontiac57
5/29/16, 9:04 AM
#26

Spännande då får du nog bebis snart :)

Sparven88
5/29/16, 12:11 PM
#27

Spännande! Håller mina tummar! Lycka till! :)

Annons:
Zelmabus
5/29/16, 6:42 PM
#28

Spännade, hur går det? 😊

Upp till toppen
Annons: