Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2093 ggr
Juvela
2016-05-03 18:21

Plastflärpen - någon som har erfarenhet?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/plastflarp-hjalper-mot-bristningar Jag har ett bra antal veckor kvar innan det är dags, men något av det som jag oroar mig för är att spricka. Eller rättare sagt effekterna/komplikationerna av att spricka. Förutom finska greppet och allt vad de nu heter finns det denna platsflärp för att undvika att spricka. Är det någon här som har erfarenheter utav plastflärpen?

Annons:
mollyt
2016-05-09 09:33
#1

Jag har ingen erfarenhet av flärpen, men jag sprack lite vid förlossningen (fick sy några stygn) och jag vill bara hälsa att det inte behöver vara någon fara. Det tog nästan 1 månad innan stygnen hade absorberats och jag är fortfarande lite öm vid samlag men annars så är det bara bra. Dottern är nu 7 veckor gammal.

Juvela
2016-05-15 00:15
#2

Låter ju inte så farligt. Mest att det hade varit skönt att veta att jag inte kommer spricka hela vägen till rumphålet. Vilket denna lilla plastgrej ska undvika (och även mindre sprickningar såklart). 😊

mollyt
2016-05-16 11:59
#3

På mig höll barnmorskan en varm blöt handduk och liksom "tryckte emot" i mellangården.

[AnnaRen]
2016-05-16 13:22
#4

Intressant.. skulle vilja få tag i flärpen. Man kanske kan ringa till BB och fråga om dom använder sig av finska greppet och den omtalade flärpen. 😊

JeFo
2016-05-16 15:45
#5

Första födde jag helt utan stygn (3,8kg) och med nr 2(3,8kg) fick jag 1 stygn, inte heller nå stygn med nr 3. Nr 3 vägde nästan 4,7 och var alltså rätt stor. Så storleken spelar ingen roll! Flera sa: "Vadå, det var ju nr3 så då var du väl uttöjd/stor!" Men nr3 kom 5 år efter nr 2 och jag hade gjort en undersökning där jag fått beröm för hur "tight" jag var av MVC. Att hon aldrig skulle kunnat tro att jag fött två barn. Aldrig varit så mallig efter att ha varit på gynundersökning 😛

Har fått för mig att mycket handlar om hur förlossningen går och vilket folk man får på förlossningen… En lite längre förlossning som inte går så fort mjukar upp bättre sa de till mig. Och när de ska ut ska man ju också stanna upp och lyssna och inte krysta när de säger till. Jag tror att de gör vad de kan för att man inte ska spricka, utan sker det så sker det… Alla kroppar är olika och så även förutsättningarna.

En våt, varm handduk hade jag med de första två och det var verkligen skönt!

Juvela
2016-05-16 16:41
#6

Det är ju säkerligen olika rutiner på olika ställen. Förra gången jag födde så var det på Huddingesjukhus och då blev det till slut akutsnitt. Hade knappt öppnat mig något så kommer räknas som förstföderska nu till denna gången också.

Då hade jag inte så mycket tankar på det där med att spricka, var så mycket annat i skallen då. Denna gången kommer det (förmodligen) bli på Lunds sjukhus. Har hört det där med våt varm handduk tidigare. Får skriva in det i mitt förlossningsbrev ;)

Annons:
plommon1
2016-05-16 16:58
#7

På Karlskrona Förlossning där jag ska föda är de alltid två vid själva kryststadiet. Enligt BM som guidade oss på visningen så håller den ena perinealgrepp och emot bebisens huvud om det får för snabbt och den andra är extra resurs. Redskap som sugklocka och tång används alltid av läkare. Däremot sa de inget om plastflärpen. Men de har gått från att ha bland de högsta komplikationssiffrorna till de lägsta så de arbetar väldigt förebyggande. Känns tryggt. Plastflärpen låter ju ruskigt bra!

Juvela
2016-05-16 19:06
#8

Låter ju toppen. Kanske ska passa på att hälsa på vänner i Karlskrona veckorna runt bf ;P Får be om en visning på Lunds förlossning och se deras rutiner.

plommon1
2016-05-16 19:54
#9

Jag vet inte om det är större skillnad på andra ställen, det har jag ju ingen erfarenhet av. Men de har varit med i en del reportage och så :) Ja gör det! Det var skönt att vara där på visning så att man vet vart man ska och det känns lite mer hemvant så blir det inte så mycket nytt när det väl är dags :)

JeFo
2016-05-16 22:07
#10

Jag har inte haft en förlossning som varit som den andra. Alla tre är födda på akademiska i Uppsala. Tycker mycket faktiskt har å göra med personalen man får. Första förlossningen var underbar, kunde inte varit bättre. Med nr 2 hade jag studenter och massa folk i rummet. Blev uppassad och minns mer än med första. De har olika metoder och tips och jag lyssnade villigt. Hade inga krav, bara att jag skulle klara mig utan smärtlindring om det var möjligt. Så alla tre körde jag lustgas med men sen är det olika metoder på alla. Tre sååå olika upplevelser och så otroliga. Tillhör skaran som tyckte förlossningarna varit det coolaste jag varit med om.

Upp till toppen
Annons: