Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5291 ggr
LoAEmma
2016-04-29 17:38

Dagens pladder #5

Välkomna att prata vidare här :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Thiah]
2016-04-29 17:40
#1

Snövit. Alltså man blir ju chockerad över att höra om er som fått 1 Änglabarn men att få 2 :(

[TanatosNyx]
2016-04-29 19:36
#2

Åh fy, beklagar verkligen! Det är ju dock inte jätteovanligt med flera änglabarn 😢 Vi har ju/har haft änglamammor på sajten med flera änglar också. Det gör så förbannat ont i hjärtat 💔

[TanatosNyx]
2016-04-30 10:56
#3

Nu börjar vi komma i fas igen efter alla besök och allt stök 🙂 hoppas kunna vara lite mer aktiv här igen. Tandsprickning idag dock med tillhörande grinpelle.

[TanatosNyx]
2016-04-30 17:52
#4

Hej och hå vad tiden tusar förbi med en ettåring i huset! Jösses amalia.. :) den här sega gamla deghögen hinner inte med. Glösh vad jag känner mig gammal.

[Thiah]
2016-04-30 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har fixat vår balkong idag!

[TanatosNyx]
2016-04-30 18:02
#6

Åh wow Thiah! Urläckert :)

Annons:
LoAEmma
2016-04-30 18:14
#7

Jättefint Thiah! Har ni inglasad balkong?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Thiah]
2016-04-30 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jo inglasad balkong som har sol från kl.13 och framåt….

[Thiah]
2016-04-30 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Blir nu skilda inlägg för varje bild eftersom jag sitter på telefonen. Jag är otroligt nöjd. Blev lite dyrare än jag tänkt men men. Hyllan innehåller två sorters tomat, ärtor, jordgubbar, lavendel och en lila blomma….

densomundrar
2016-05-01 13:44
#10

Åh, vilken. Mysig balkong :-) Uh… De flesta säger dagen efter att de aldrig mer ska dricka, jag skulle snarare vilja säga; aldrig mer nykter. Är så trött, dålig och har så ont i huvudet idag. Var bjuden på "parmiddag" hos våra närmsta vänner igår, vi var totalt 3 par. Kul hade vi men det känns idag. Vi tog även tillfället i akt att berätta att vi väntar barn när dom påpekade att jag alltid var nykter och körde och don vart jätteglada. Men vad som förvånar mig mest är att även dom började att fantisera om vad dom skulle köpa till våran bebis :-o Vi har inte en enda pryl än, inte ens funderat på vad vi ska köpa, men de som vet har redan börjat planera och börjat handla. Vi kommer inte behöva köpa något, det gör ju alla andra åt oss :-P

Sarah
2016-05-01 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fått lite ordning i en av våra rabatter idag :) blir lite matt då jag funderar på trädgården. Den är stor med skog och berg och det är små övervuxna rabatter precis överallt. Tror att det är ett 50-tal odlade ställen i olika storlekar.

[WickedAlly]
2016-05-02 07:45
#12

Vad mysigt thiah :) Vilken helg vi haft. Upp tidigt på lördagen för att åka på marknad, sedan järnet hem och städa inför middagsgäster. Vi grillade och de stannade helt till elva, vanligtvis har jag däckat då redan, hehe. Sen lite sömn för att på söndagen sticka iväg på kosläpp med svägerskan och familj. Var nog 3000 pers där, om det räcker. Knökfullt. David sov sig genom alltihop men Wille verkade gilla det :) Sen hem för middagsgäster och bingolotto. Så vi som för det mesta är ensamma har umgåtts med folk hela helgen, nu är jag tröttare än i fredags. Dagens enda plan är att köpa jord till växterna jag köpte på marknaden. Kanske vi tar oss till öppna förskolan, kan krne bestämma mig.

densomundrar
2016-05-02 08:11
#13

Fullt upp med andra ord :-)

Annons:
densomundrar
2016-05-06 08:12
#14

Usch och fy, har den senaste tiden märkligt nog drömt konstiga saker som kan kopplas till något som hänt under dagen. Inatt drömde jag att jag hade sådan extrem mens att Tamponger knappt räckte till, det vara forsa. Hoppas inte att det är ett tecken på missfall… Jag blir ju lite extra orolig :-(

[TanatosNyx]
2016-05-06 08:20
#15

Du har nog haft rejäl växtxärk i magen i natt :) man får förvridna drömmar om smärta. En vanlig variant är också att drömma att man blir misshandlad och torterad. Själv drömde jag att livmodern växte ur magen som en pelare och sprack när ambulansen kom ;)

densomundrar
2016-05-06 19:38
#16

#15 nja, är inte så säker på det, har sovit som en kratta inatt och hade jag haft ont borde jag vetat om det, har ju vaknat förut utav att det gjort ont. Aja, inge blod hittills iallafall, så det var nog bara en helt vanlig dröm denna gång :-)

Sarah
2016-05-06 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vi har spenderat två dagar i trädgården :)

[WickedAlly]
2016-05-06 21:16
#18

#17 Härligt, det har vi också. Går inte att inte vara ute nu :)) Har fått fixat till flera rabatter och rensat ogräs kring kanterna, så nu ser det helt okej ut. I morgon ska vi köpa en studsmatta, en halvstor en som kommer vara perfekt till Wille. Ska bli kul att se hans reaktion :)

fluffis
2016-05-07 08:20
#19

#17 Nice. Varför är hon så ren? :p #18 :) Använder ni solkräm på de små? Jag är nojjig. Hatar solkräm. Har nästan aldrig använt det själv.

[Thiah]
2016-05-07 08:48
#20

Jag använder en del solkräm men oftast inte. Joel bränner sig inte lätt(som tur är) ä.

Annons:
[WickedAlly]
2016-05-07 08:50
#21

Japp, jag kör solkräm på näsa, kinder och nacke. Och även armar om de har kortärmat. Har köpt från eco cosmetics som ska vara bättre än andra i alla fall, dyr men dryg.

soundtrack
2016-05-07 08:57
#22

#19 alltid solkräm, har en rödhårig unge.. Använder samma som Ally, den ska inte innehålla massa skit.

Sarah
2016-05-07 11:06
#23

#19 haha, hon hade inte börjat äta jord ännu :p Ingen solkräm ännu, men har heltäckande kläder och senare fick hon ha sjal istället. Den kan hon inte dra av… Sen är vi i skuggan en hel del. Räknar med med att hon har fått min hud och jag har fortfarande aldrig bränt mig i Sverige, hur mycket jag än varit ute.

[Thiah]
2016-05-07 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Vi har morsdag imorgon. Så Joel och jag har pysslat. Ska bli nån sorts hänge till Joels gammelmommo. :)

[WickedAlly]
2016-05-07 11:31
#25

Nu är svägerskan på förlossningen, iih :)))

fluffis
2016-05-07 13:11
#26

Nu har jag beställt den där solkrämen. Kampanj hos apotea :) Tack för tipset! Det blir nog fint Joel. Får inte mamma något? :) #23 Sjal över huvudet?

Sarah
2016-05-07 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En av killens cykelhalsdukar :p

Annons:
[Thiah]
2016-05-07 14:15
#28

#26 jag har redan beställt min present. Blev ett halsband med grabbarnas namn. :)/(vill man ha prsenter i den här familjen får man beställa själv ;) )

fluffis
2016-05-07 15:36
#29

#27 #28 :)

Sarah
2016-05-07 16:27
#30

Bästa kommentaren av man 70+ på ica idag. Funkar det bra för ryggen att bära barnet sådär? Fantastiskt att ha så nära. Vilken fantastisk unge det kommer bli. Hade E i sele som vanligt :D

[WickedAlly]
2016-05-08 06:59
#31

Nu har vi fått tillökning i familjen, en liten grabb tittade ut i morse :)))

densomundrar
2016-05-08 07:55
#32

Roligt, grattis grattis :-)

[WickedAlly]
2016-05-08 08:22
#33

Tack tack. Min livmoder gör frivolter, haha. Blev såå sugen på en till. Hoppas verkligen att jag får lov att uppleva det en gång till :)

densomundrar
2016-05-10 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 det håller jag tummarna för :-) Jag har ju fått för mig att ni är så händiga och duktiga på renovering här, då ni pysslar och har er och det blir så fint :-) Provar att fråga här, är plankor som ser ut såhär på undersidan ok att använda till panelen på huset? Jag säger att det är mögel och då känns det inte hållbart, då jag vet att plankorna varit fuktiga, men gubben säger att det inte är någon fara.

Annons:
densomundrar
2016-05-10 18:32
#35

Och såhär

densomundrar
2016-05-10 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Bilden kom inte med…

Sarah
2016-05-10 22:42
#37

#36 kolla på hemmet.Ifokus där finns det många duktiga :) har de torkat helt så tror jag inte att det är några större problem med de små fläckarna. Killen somnade på soffan och jag lyckades inte få honom därifrån. Han gick upp innan fem i morse och är helt slut (brukar jobba ikväll så tidigt är inte favoriten). Nu njuter jag av massa plats i sängen :) håller väl i sig tills E börjar åla, då blir hon ca 170 cm bred och jag får 10 cm på kanten ändå.

[TanatosNyx]
2016-05-10 23:01
#38

det är bara att borsta bort/putsa rent brädorna :)

densomundrar
2016-05-11 06:39
#39

#37 fantastiskt, man hittar nya saker på iFokus hela tiden. Tack :-) Har full förståelse, slocknade jag med på soffan, alldeles för tidigt, haha. #38 toppen, tack, då kör vi på dom då.

Sarah
2016-05-16 08:12
#40

Är så arg! En kompis har bf nu i veckan. Förra barnet kom med urakut snitt då moderkakan lossnade. Den här graviditeten har varit kämpig och hon har väldigt mycket fostervatten och bebis beräknades till 4.5 kilo för 2 veckor sedan. Hon blev lovad tidig igångsättning mycket pga en hög risk att moderkakan lossnar igen. 4 gånger har hon fått en dag för att sättas igång och 4 gånger har hon fått åka hem igen. Hennes bm är jättearg och kämpar för att de ska få ut barnet, men sjukhuset har vägrat. Först traumat med första barnet och nu det här, det är så förbannat illa. Nu åkte de in igen, hoppas verkligen att de får stanna nu.

[TanatosNyx]
2016-05-16 08:16
#41

Säg åt henne att vägra åka hem!

Annons:
Sarah
2016-05-16 08:24
#42

Vill inte lägga mig i hur de hanterar det, men jag hade vägrat.

JeFo
2016-05-16 09:10
#43

Har skrivit flera gånger från mobilen och allt har bara försvunnit.

Vi åkte hem ifrån kalas i helgen och när vi hade 50 m kvar säger hon: Jag måste nog ha en hink när jag kommer hem för jag har ont i magen. KÖR!!! säger jag åt maken. Precis när vi stannat bilen kräks hon. En superstråla som kommer fram till maken och sen hela bildörren. Var flera liter….. Sen fortsatte vi så hela natten.

Tanken var att jag skulle vara hemma själv denna veckan och andas. Så blev inte fallet… Mår inte all bra just nu. Det mesta känns tungt och jobbigt. Jag vet ju varför. Förra veckan var riktigt hemsk. Hela kroppen sa ifrån då. Pratade med vårdcentralen men krävdes lite övertalning för att jag skulle lyssna. Jag känner mig sååååå fjollig. Jag måste ju orka för annars fungerar inte livet!

Gjort pannkaka och skickat äldsta på skolresa. Regnar ute.

Längtar efter solen och semester!

Maken har äntligen fått tid för utredning. Kändes bra förut men nu har jag tappat hoppet där också… Vågar inte hoppas på nåt!

Har hänt lite positiva saker också. Har äntligen fått klart toaletten nere och jag blev riktigt nöjd. Blev inte alls så litet och trångt som jag trodde. Har tjatat på maken om ett utebord också. Ett sånt med x-ben. Kostar lätt 10.000 att köpa. Vi köpte virke för 1500 och fick ett bord på nästan 3 m. Glad att han är händig!

Nu kan man sticka gaffeln i bordet utan att vara orolig =) Dyra saker å små barn hör liksom inte ihop…

Destany
2016-05-16 09:55
#44

Så segt det e o sitta o vänta på att affärerna ska öppna kl 10. Har lämnat sonen på förskolan kl 9. Ska köpa regnkläder till honom snart har han fått en helt ny garderob sjukt vad han växer. Har såna förvärkar hela nätterna o igår när jag grejade i köket så fick jag så ont i magen o blev helt matt resten av kvällen. Är i v 36 så bebisen får gärna komma snart så jag slipper känna mig som en strandad val

densomundrar
2016-05-16 12:29
#45

Men fy, stackaren :-(

[WickedAlly]
2016-05-22 13:35
#46

Två febriga och en bakfull, och så jag. Det är vår söndag det.

densomundrar
2016-05-22 16:31
#47

Toppen… Sitter här hemma, trött då jag var chaufför igår, kom hem sent och sovit dåligt. Idag är gubben dålig och vovven vill bara busa, jag är trött och önskar helst av allt att vovven bara ville sova :-P

JeFo
2016-05-23 09:20
#48

Vänta du ally tills det är tre bakfulla! 😖😜 Har sanerat bilen två gånger. Äldsta lyckades också kräkas där. Varför sker det alltid på så dumma ställen? Maken har tid för sömnutredning denna vecka. Jag är mer orolig än han inför det. Vill verkligen att de hittar nåt. Hade värsta diskussionen igår och jag blir så ledsen. "Tänk om jag aldrig blir bra, du vet att risken finns" "Jag vill att Ni har det bea även om det betyder att det är utan mig!" När blev han så klok? Klart att det är jobbigt men mitt liv är ju han och barnen. Så länge jag har dom spelar inget annat någon roll. Blir arg på hans tankar! Holly är som en iller…. Tyra däckad. Svårt att hinna med båda. Tur illrar sover middag! Sååå skönt i solen, behöver verkligen ljuset.

Annons:
[WickedAlly]
2016-05-23 11:03
#49

#47 Men då är du väl preppad inför barn. Trött make och en bebis som tycker att sömn är överskattat, haha. Blev så full i skratt när jag läste, för precis då sov maken och Wille medan David låg och pratade jättehögt. Önskade bara att han ville sova.

Haha, Jefo, det vill jag inte ens tänka på :P

Men usch vad ni får stå ut med spyor då :o Är Joline bra igen då? 

Vilket klok med sorgligt uttalande egentligen, sådant vill man ju inte tänka på även om man vet att det kan bli så :( 

Mina illrar verkar tycka att det där med sömn är överskattat.. 

***
Idag är ungarna friska igen. Wille hade feber igår förmiddags bara men blev sedan frisk nog att åka på sommaravslutning i kyrkan med farmor, faster och minikusinen. 
David har varit lite konstig sedan i fredags, var inte alls sig själv på badhuset och sedan sa det pang när vi kom hem efteråt. Däckad hela helgen men vaknat 15 ggr per natt..

densomundrar
2016-05-23 12:38
#50

#47 jodå, både peppad och förberedd, vovven skada ju benet och fick magras av smärtstillande han fick vilket resulterade att det var bajs och spyor överallt och jag var ensam hemma. Dessutom vaknar vovven vid typ 3 tiden på natten och tycker att det är dags att gå upp för han vill leka. Fick och har fått en liten försmak på vad som kommas skall och man säger så :-P Men det löser sig, jag är ju inte ute på fest till 3 på natten jämnt :-)

densomundrar
2016-05-23 12:39
#51

Vilken otur ni verkar ha med sjukdomar och dylikt, hoppas att ni och eran omgivning kan få krya på sig snart @):-

JeFo
2016-05-23 14:28
#52

Joline är frisk igen… Bara väntar på att Holly ska bli sjuk nu 😁 Hann lagom sanera huset så var det dags för nästa. Fy för kräk! Vilken dag! Sååååå varmt. Klarblå himmel. Hoppas det håller i sig till kvällen för jag har tänkt vi skulle grilla. Är så lätt att variera… Ska bege mig till skolan och hämta Joline snart och sen handla. Illern har vaknat men håller sig lugn än så länge. Hon var så sur hela förmiddagen att jag höll på att bli tokig. En pipig svans som inte gav sig typ… Borde plantera blommor men vet inte hur jag ska göra. Krukorna är gigantiska och fylla dom med jord vore slöseri…

Sandiy
2016-05-23 18:03
#53

Har den senaste veckan haft ont i svansskotan typ, smärtan strålar ut mot rumpan på vänster sida. Väldigt obehagligt och gör ont. Nån som vet om det kan bero på graviditeten eller om man råkat strecka sig eller nått? 🤔

Önskar att vi hade fått inskrivningssamtalet snabbare än en månad bort :(. Vill så gärna prata med någon om graviditeten men har verkligen ingen jag kan prata med. :/

densomundrar
2016-05-23 19:18
#54

#53 är det något om graviditeten du känner att du behöver vädra så är det nog bara att ringa bm, även om du inte är inskriven än :-) Sen är du ju välkommen att prata med oss :-)

Madde
2016-05-23 19:28
#55

#53: Jag har ont i svanskotan pga graviditeten sedan många veckor tillbaka. Jag har foglossning där. Så det är möjligt för dig att ha det. Det är riktigt jobbigt och inte så mycket man kan göra åt det. Är själv i vecka 23 i morgon.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
densomundrar
2016-05-23 19:28
#56

Uh, kom på en sak… Igår kom det på tal, vad ska den lille heta i efternamn? Då jag inte har ett vanligt namn vill jag att den lille ska ha minst mitt namn, att den ska heta endast sambons efternamn (-sson namn) vägrar jag. Jag är öppen för dubbelnamn med mitt först, men försöker tänka ett steg längre. Vad händer med namnet när jag får barnbarn? Ska barnbarnet ha 3 eller 4 efternamn då? Skämt åsido… Gubben skulle nog kunna ge upp sitt namn, men jag tvivlar på att gubbens släkt skulle bli överlyckliga för det, gubben är den enda som kan föra namnet vidare då resten bytt namn vid giftemål. Vi har ju lång tid på oss att bestämma oss, men känner smått magont inför detta…

[TanatosNyx]
2016-05-23 19:35
#57

Barnet får automatiskt ditt (mammans) efternamn tills ni anger annat. :)

klass_13
2016-05-23 19:36
#58

#56 jag har dubbelnamn, men väljer nu bort det då det är tillräckligt drygt med två namn som inte får plats, då är det nog ännu värre med tre. Min familj är inte direkt överlyckliga ang det, men det är ju vårt val :)

densomundrar
2016-05-23 19:59
#59

#57 där ser man :-) Även om jag säkert kan tvinga på barnet mitt namn och gubben förmodligen inte har problem med att hans namn inte för vidare så vet jag inte hur vi i sådant fall ska hantera hans släkts rekationer på detta, bara val av bebisrum rörde upp en stor diskussion med hans mor :-/ #58 haha, ja. Kan man verkligen ha 3 efternamn? Var lite ironisk men det där med fler efternamn men försöker tänka så långsiktigt jag bara kan, hur blir det om mitt barn skaffar barn och hur blir det om det blir med en partner som i sin tur även den har ett dubbelnamn :-P Ibland är mina försök till att försöka tänka långsiktigt även jobbigt för mig själv :-P

Madde
2016-05-23 20:23
#60

#59: Det är ju trots allt du och din sambo som ska ha barn och då är det inte konstigt om ni själva väljer vad ni vill att ert barn ska heta. Släkten finns självklart där men de borde respektera ert val. Min familj och min sambos släkt har inte så mycket att säga till om när det kommer till namn på vår son som föds i höst. Vi har 3 efternamn tillsammans (4 om man tar min mammas efternamn) Tycker det är upp till oss som föräldrar att ta det beslutet. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

densomundrar
2016-05-23 20:59
#61

#60 det gör ni rätt i :-) det tycker jag oxå, absolut! Men för en mamma och pappa som fortfarande håller hårt i navelsträngen så är det svårt att inte lägga sig i sin sons beslut, har jag märkt. Det är självklart vårat beslut, men det är jobbigt och det tär på vårat välmående när våra beslut jämnt ska ifrågasättas. Hade besluten varit orealistiska eller tokiga på något sätt hade jag dock förstått, men en sådan enkel sak som vilket rum vi valt… Jösses… Men jag är faktiskt förvånad över hur lite dom lagt sig i hittills, hoppas det fortsätter så.

klass_13
2016-05-23 21:18
#62

#61 tyvärr tror jag det hinner ändras, haha. Sambon fick säga till sina föräldrar att backa redan förra graviditeten och än så håller dom det. Man undrar lite varför föräldrar håller lite extra hårt i sönerna..

Annons:
densomundrar
2016-05-23 21:24
#63

#62 jadu, jag har en väldigt gammalmodig teori; mammorna tror inte att sönerna klarar sig utan deras konstanta omvårdnad och ingen lagar ju mat, städar och tvättar lika bra som dom ;-) Nej, lite elakt tänkt, men jag tror att det kan ligga något i det, förutsatt att föräldrarna serverat barnen konstant under uppväxten. Vi kvinnor däremot är ju oftast uppfostrade med att göra hushållsarbete, där behöver inte föräldrarna vara med och hjälpa till och se till att det blir rätt gjort, för sådant "kan ju vi kvinnor". :| Aja, kan ha helt fel i min teori men jag tror att det oftast är så.

Sarah
2016-05-23 21:24
#64

Man har bara ett efternamn. De som har "dubbla" har ett mellannamn och ett efternamn. Heter man Larsson-Svensson så är Larsson ett mellannamn och Svensson är efternamnet.

Sarah
2016-05-23 21:26
#65

#63 tror att du har helt rätt.

densomundrar
2016-05-23 21:28
#66

#64 möjligen, men oftast är det ju så på papper men inte i vardagligt bruk. De jag känner med dubbelnamn skriver båda efternamnen när du skriver sitt namn… Men det där löser sig nog, jag och sambon får prata igenom hur vi vill göra :-)

klass_13
2016-05-23 21:29
#67

#63 det låter extremt logiskt, speciellt om dom är yngst för då är dom deras lilla pojke som man har fördärvat. Haha

[Liinda]
2016-05-23 21:40
#68

#64 I dom flesta fallen ja, men vissa har inte så. Jag är en av dom därav att det är stört omöjligt för oss att få ta ett av mina efternamn till sonen.

jackiejohn
2016-05-23 22:55
#69

Jag har kvar mitt flicknamn ochbjag använder båda två, men mitt flicknamn är endast mellannamn. Så bara för att man använder båda så behöver det inte vara just efternamn båda två. Jag fick till svar när jag ändrade att jag inte kunde ha två efternamn utan endast ett men att jag kunde använda mellannamnet som "efternamn" om jag ville. Dottern heter enbart som maken då vi är gifta men jag hade gärna fört mitt namn vidare.. Men det får min bror sörja för ;)

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-23 23:12
#70

#68 Va i all världen, nu blev jag ju gruvligt nyfiken!

mjioo
2016-05-24 00:55
#71

Förr kunde man ha flera efternamn men de reglerna har ändrats. Jag har makens efternamn som mellannamn eftersom jag ville ta familjenamnet vidare men min man ville inte byta sitt efternamn. Eftersom mitt mellannamn (hans efternamn) är väldigt vanligt så använder tex sjukvården det namnet när jag ropas upp i väntrummet, det syns ju bland namnen och serut som ett efternamn pga att det är så vanligt.. Vi har valt att inte prata om namn alls med övrig familj utan de får vänta tills barnet kommit eftersom vi inte vill höra deras åsikter om våra val, det är ingen som klagat hittills på det :) #53 jag har också ont och gick till sjukgymnast, fick diagnosen foglossning, ischias, gamla överbelastningar och skador som gör sig påminda samt överrörliga leder så jag kompenserar den nya vikten fel. Det kan med andra ord vara lite vad som :) jag rekommenderar verkligen att gå till en sjukgymnast, då kan du få en diagnos och hjälp med hur du ska hantera smärtan bäst. Min svanskota har blivit bättre nu i v 37 (2v efter besöket hos sjukgymnasten), har haft ont sen v14.

fluffis
2016-05-24 08:50
#72

#64 Stämmer, men bindestreck får man inte ha mellan mellannamn och efternamn. Den regeln infördes redan på 60-talet berättade Skatteverket för mig när jag pratade med dem. Jag blev rätt förvånad. Jag har sett massor av folk använda bindestreck.

[Liinda]
2016-05-24 09:09
#73

Ja vårat efternamn är det bara våran släkt som heter och alltså minde än 100 personer och då gäller vissa saker fick min mamma berätta för sig när hon gifte sig och inte fick behålla en del av namnen. Jag fick förklarat att jag måste ansöka om patent på ett nytt efternamn och då ta en av namnen och hoppas på att det blir godkänt, då kan jag sätta det som efternamn och sambons namn som mellannamn till sonen. Så krångligt! Svärmor trodde mig inte heller, jag förklara och visa körkort hon sa att det inte var möjligt. Nästa gång jag var där hade hon ringt och kollat upp mitt namn och fick ge med sig haha. Jag tror kanske att det är så att den i våran släkt som startade namnet har någon slags patent / regel på det.

densomundrar
2016-05-24 09:24
#74

#73 ringde hon verkligen och kollade upp ditt namn? :-o Vad jag har hört så är väldigt ovanliga efternamn något man får söka patent för att byta till, vet ej varför det är så. Men om man gifter sig borde det ju gå "automatiskt" om den med namnet endast har ett efternamn och den andra partnern vill byta till det? Min mor har ju ett väldigt ovanligt efternamn, skulle vilja byta men orkar inte med alla kommentarer pga det, då man kan göra sig ganska lustig över det.

Pontiac57
2016-05-24 09:33
#75

#74 vissa efternamn är köpta och då kan man få ta det efternamnet vid ett giftermål men måste sedan byta om man skiljer sig. Mitt efternamn tror jag det är patent på, vi är 13 st i sverige som heter det :)

[TanatosNyx]
2016-05-24 12:55
#76

#73 Ja det måste vara något sådant då jag själv har gift mig till ett väldigt ovanligt efternamn utan restriktioner. Sen har vi ett släktnamn som bara "blodsband" får ta, om man kan bevisa att man tillhör släkten, men det skulle ju inte hindra mina barn, därför blev jag så paff :)

Annons:
[Liinda]
2016-05-24 14:34
#77

Ja hon ringde och kolla upp, envis som få haha! Men det gör ingenting, vi har en väldigt bra relation så :) Jo alltså mitt barn får heta namnet, han har det som efternamn nu, men jag ville dela det och ta ena namnet till honom bara så han kunde få sambons som mellannamn. Men det var det tvärnej till.

densomundrar
2016-05-24 17:13
#78

Ja, fy vad regler och bestämmelser det finns om en sådan enkel sak. :-/ Förvisso finns dom ju av en anledning men ibland känns det som att dom finns bara för sakens skull.

densomundrar
2016-05-27 18:01
#79

Idag, utan att något speciellt har hänt, känner jag mig så otroligt tacksam för det jag har i mitt liv. Det är en stor tacksamhet som sprider en sådan enorm glädje i min kropp, idag är en riktigt bra dag :-)

[WickedAlly]
2016-05-28 18:29
#80

Idag har vi vart på leklandet i flera timmar med killarnas kusiner, tokröjt har vi gjort. Till och med David :) Nu är Wille, Rasmus och Willes gudfar och åker båt och fiskar. Känns jättekul att Rasmus självmant föreslog att Wille skulle med, har vart lite dåligt på den fronten tidigare. Men såklart, det blir ju enklare och enklare att ha med honom också. Kanske inte så kul att ta med en ettåring och fiska egentligen. Jag och David ska gjuta betonglampor till vardagsrummet :) Fast han är helt slut och somnar nog snart så det blir egentid för mamma, oj så synd ;)

[Thiah]
2016-05-28 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Vi har hjälpt farmors blommor….

[TanatosNyx]
2016-05-28 19:58
#82

Idag har vi köpt en ny barnvagn! Så urbota less på allt skrangligt slitet begagnat så urk. Ena novan höll ju chassit på att vika sig på, andra har pyspunka på 3 däck som jag inte har lust att kosta på nytt. Brio singen har blivit stora hatobjektet då den inte har helt upprätt sittläge eller plant liggläge, plasthjul och ingen fjädring. 

Såå.. Idag köpte vi oss en britax b-motion plus! Supernöjd! britax smile var ju bara att fetglömma med våran stora lilla kille 😛

LoAEmma
2016-05-28 20:20
#83

Åh den ser jättefin ut Tanatos!!
Sån skulle jag vilja ha också, går det ligga i den?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-28 20:52
#84

http://www.barnvagnsblogg.com/recension-av-britax-b-motion-4-plus/

Ja den har ett suveränt plant liggläge, extremt rymlig vagn!

Madde
2016-05-28 22:06
#85

#82: Vi var och tittade på en Britax Smile  2 idag. Det är inte lätt när vad gäller vagnar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[TanatosNyx]
2016-05-28 22:38
#86

Mmmm det är ju den däringa smilen jag ville ha… men som min 1åring redan har vuxit ur totalt. Tänk två gånger innan ni köper den *inte bitter* 😂

Sarah
2016-05-28 23:18
#87

Vi är jättenöjda med vår brio go next, tror att vi kan använda den tills hon är 3 4 år utan problem. Smidig, får plats i båda bilarna, babyskyddet passar, däcken funkar här ute på landet och i stan. Jag har fortfarande inte fattat att folk håller på och byter vagn :p Är det så stor skillnad inom samma märke? Köpte begagnad, vilket känns bättre tycker jag, och kan inte se att den inte skulle funka till ett syskon heller. Visst, den var inte billig, men uppdelat på alla år vi förväntar oss kunna använda den, var det helt ok.

[TanatosNyx]
2016-05-28 23:27
#88

Funderade länge länge på en go next, men gav upp den helt enkelt för att jag tycker att den är gräsligt ful :P men det tog emot att välja bort den. Den verkar väldigt bra och omtyckt. Det är två läger, go/go next vs smile :P

Sarah
2016-05-28 23:29
#89

Haha, tycker den med vit stomme är ful, den hade jag inte köpt, men vår har svart stomme och den gillar jag.

Sarah
2016-05-28 23:32
#90

Var tvungen att titta på smile bara för det. Nej, hjulen fram är för nära ihop och underredet lutar. Gillar inte, vill ha mer stilrent :)

Annons:
densomundrar
2016-05-29 06:27
#91

När ni ändå pratar vagn, de där vagnarna som är liggdel men kan göras om till sittdel, är det så bra som det låter eller brukar dom inte vara något att ha? Tycker det låter smidigt istället för att ha antingen en sittdel eller en liggdel liggandes någonstans

mjioo
2016-05-29 08:03
#92

#91 duovagnar verkar helt klart vara mest populära just nu, man sparar en del pengar på att slippa köpa en helt ny vagn när det är dags för sittdel (det finns rekommendationer på när man ska byta men är olika för alla). Däremot så innebär ju det just att du kommer ha en liggdel eller sittdel liggandes nånstans hemma i om att du har ett chassi där du klickar på liggdel, sittdel eller babyskydd. Jag fastnade för Britax smile 2 pga bredden (vi har trång hall) och höjden (får lätt ont i ryggen). Ett tips är att åka till en butik och testa och se vilken vagn ni gillar :) de populäraste märkena just nu är Britax, emmaljunga, donkey och stokke (tror även att prisklassen är i den ordningen också från billigast till dyrast). Kan vara bra att fundera lite på vad ni känner att ni vill lägga på en vagn, dyrast behöver inte vara bäst ;) och fundera på om ni vill kunna ha barnet emot er i sittdelen (vilket rekommenderas för småbarn, alla vagnar stödjer inte det). Ha lite is i magen också och köp inte nåt på studs i butiken, jag sökte efter Britax snille 2 på nätet efter att ha kännt på den i butik och fick tag i en med 25% rabatt från en stor nätbutik :) Det finns också en hel del fina begagnade vaknar att köpa så om du hittar något du gillar så kan du alltid titta på blocket eller barnvagnsgruppen på Facebook (mycket köp ochsälj men personligen tycker jag det är lite halvtråkig stämning i den gruppen). Glöm bara inte kolla efter mögel innan du köper nåt begagnat. Många säljer stulna vagnar på blocket så är det för billigt för att vara sant så är det nog orsaken ;) Gah, kan skriva hur länge som helst om detta, satt och läste på i flera månader för eftersom det är så förbannat dyrt med vagn. Det viktigaste är att ni hittar något som ni båda trivs med så åk och testa! :)

densomundrar
2016-05-29 09:06
#93

#92 tack för ditt svar. vet inte om jag förklarade tokigt eller om jag missuppfattat dig, jag menade kort och gott en vagn som är allt i ett, man gör om liggdelen till en sittdel när man är klar med den, för att slippa ha två olika saker liggandes :-) Den jag egentligen vill ha utan att ha känt på den är denna vagn, men skulle kunna tänka mig något liknande. http://www.jollyroom.se/produkter/silver-cross-elegance-creme-inkl-skotvaska

soundtrack
2016-05-29 09:18
#94

Är så glad att jag har en liten tjej som inte lär växa ur sin Smile på läääänge till ;) Känner inget behov av att byta ut den mot en mindre sulky heller. Jag är ju "team Smile" som ni kanske förstår, valde också bort Go:n pga utseende (håller med Tanatos, den är gräsligt ful :P) Har hittills inte kommit på något som jag inte gillar med Smilen.

mjioo
2016-05-29 14:36
#95

#93 aha! Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns! Jag känner igen namnet på den men den verkar inte lika poppis som de jag nämnde :) priset är högre än smile med liggdel, sittdel och babyskydd samt har den typ av varukorg som jag inte varit intresserad utav så kan vara därför jag missat detta totalt :) Men åk och känn på den! Googla och se om det finns några recensioner (ombarnvagnar och en sida till som jag tappat namnet på har bra recensioner av de vanligaste märkena). Tror jag även sett den begagnad lite då och då :)

densomundrar
2016-05-29 14:51
#96

Tack, har sett en vit/rosa begagnad men annars har det varit ganska klent, vill gärna ha en av de neutralare. Tänkte få med mig gubben och åka för att kolla snart, för att bestämma modell så kan man ju prisjämföra en stund innan vi köper. Funderar dock på om själva tanken med vagnen är så bra som det ser ut eller om den pga ombyggnad inte blir lika bra som sittdel som andra vagnar. Men det borde man ju kunna få hjälp med i butik.

mjioo
2016-05-29 20:15
#97

Jag tror nog att det inte är något negativt med att man ställer om liggdelen till sittdelen i sig. En variant är att köpa vagn med sittdel och hårdlift som man lägger i vagnen för att göra om det till liggdel. Har inte hört något negativt om det iaf. Det finns ju också ergonomisk eller helt plan sittdel (påverkar liggläget) att välja mellan också men det är helt och hållet en smaksak vad en själv och barnet föredrar. Jag kände på både bugaboo och stokke i butik men ratade dem totalt eftersom det inte kändes rätt för oss. Förstår att du inte vill ha en rosa, vi köpte en svart och pimpar med filtar osv, känns som att den kommer vara enklare att sälja sen om den är mer neutral :)

Annons:
Pontiac57
2016-05-29 20:35
#98

Du kan även köpa sittvagn med mjuklift om du köper en vanlig sittdel och inte ergonomisk. Personligen föredrar jag separat liggdel och sittdel eftersom suffletten ofta är kort på dom man bygger om och iaf på emmaljunga så är suffletten längre på sittdelen än liggdelen. Hade dock gärna haft lång sufflett på båda

Destany
2016-05-30 19:08
#99

Varit en tur på förlossningen nu i em då jag ej känt barnet sen igår morse. Då upptäckte de att den har dubbelslag på hjärtat. Så nu ska vi kolla upp det igen på fredag. Så e orolig nu fastän de sa att det oftast inte är någon fara. I övrigt så mådde bebisen bra var bara trött

densomundrar
2016-05-30 19:40
#100

#99 vilken tur att ni kollade upp det så att dom kan ha extra koll. Håller alla tummarna för att det går bra @):-

mjioo
2016-06-09 15:25
#101

Nu är det knappt en vecka kvar till BF och jag har haft sommarlov sen i fredags! Redan väldigt rastlös och vill att bebis ska komma nu! :) Kunde inte låta bli att googla på vad som kan sätta igång förlossningen.. Bebisen är fortfarande väldigt rörlig trots att huvudet är neråt så min BM har sagt att det är bra om jag promenerar, har blivit några promenader men jäklar vad långsamt det går att gå nu.. 

Igår blev jag överraskad med en liten babyshower och idag har jag shoppat loss på åhlens som har 50% på en massa barnkläder som jag gått och klämt på ett par gånger, kan verkligen tipsa på att ta en titt på deras kläder, mycket ekologiskt och lite roliga färger och mönster.

Destany
2016-06-10 08:31
#102

Då var det tid igen o köra till förlossningen för att kolla dubbelslagen på bebisen. De var borta i fredags men var där igen i tisdags. Har 7 dagar kvar till bf så bebis får gärna komma när som helst nu förrutom imorgon då sonen fyller 3 år.

densomundrar
2016-06-14 20:29
#103

Hur går det destany? @):- Jag tycker ni är så otroligt påhittiga här inne och behöver verkligen hjälp. En gammal vän som jag haft dålig kontakt med de senaste åren då vi flyttat och bor i olika delar av Sverige har nyss gått isär med sin livs kärlek, jag kan tyvärr inte vara där för henne fysiskt men vill skicka något till henne för att muntra upp och för att visa omtanke. Kruxet är att jag inte känner henne längre, har ingen aning om vad hon gillar längre mer än att hon kämpar med sin vikt, så vill inte skicka godis :-/ Några bra tips och idéer om vad jag kan göra från en annan del av Sverige? Som inte kostar skjortan?

Destany
2016-06-14 21:18
#104

#103 dubbelslagen var borta igen i fredags. Känns seriöst som bebisen driver med mig. Känns som det e hallonbladsteet som gör det. När jag druckit det har där varit dubbelslag o när jag inte druckit det så e de borta. Har inte druckit det nu sen förra tisdagen så får se på fredag då jag ska på kontroll igen på min bf dag. Känns som jag kommer gå över för inga tecken alls på att den vill ut.

Annons:
densomundrar
2016-06-14 21:21
#105

#104 märkligt, har teet den kända effekten på bebis? :-/ Ja, det är ju onekligen lite märkligt sätt det är ibland och ibland inte. Hoppas att det fortsätter att hålla sig borta iallafall :-)

[WickedAlly]
2016-06-14 21:22
#106

#103 Vill du skicka en sak så har presenteriet.se rätt okej utbud iaf :)

densomundrar
2016-06-14 21:26
#107

#106 jag är öppen för alla typer av förslag. Men tackar för tipset, ska kika där :-)

LoAEmma
2016-06-14 21:41
#108

Klassiska grejen blommor funkar ju också :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

densomundrar
2016-06-15 00:54
#109

Ja just, blommor är inte dumt. Får kika om det finns något blombud som hittar ut dit :-)

Destany
2016-06-15 04:01
#110

#105 nej det teet ska vara helt ofarligt för barnet . Läkaren o bm säger att det inte är det men jag tycker att det är en märklig slump annars.

densomundrar
2016-06-15 05:33
#111

#110 ja, det låter ju som ett väldigt märkligt sammanträffande :-/

Annons:
densomundrar
2016-06-17 07:43
#112

En liten fundering, skulle det vara märkligt om man döpte sin son till samma namn som sin döda far? Vet inte om det är något jag vill, men tanken ploppa upp och det kan ju vara ett alternativ.

Marvel-lous
2016-06-17 08:12
#113

#112 Jag skulle snarare tycka det är en hyllning och du kan ju alltid lägga till det som mellannamn annars. :)

Destany
2016-06-17 08:17
#114

#112 ser det som en hyllning :) Det är svårt med namn Idag ska jag åka till sjukhuset igen o kolla bebisen igen. Har bf idag oxå. Känner dock inget så tror inte det blir nån bebis det närmaste iallafall.

Destany
2016-06-17 08:18
#115

Glömde skriva jag hyllade min döda morfar med att ta ett av hans mellannamn o ha som mellannamn på sonen. Han heter Elvin i mellannamn efter morfar

Lilolizeit
2016-06-17 09:50
#116

#112 Jag tycker också att det är en hyllning, och en mycket fin sådan

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Niini
2016-06-17 10:16
#117

#112 Ser det också som en hyllning. Vår etta har Lars som mellannamn efter min morfar o farfar (båda döda). Lillebror fick sina två mellannamn efter makens morfar o farfar också dom döda.

[Liinda]
2016-06-17 11:58
#118

Jag är av åsikten att det är fint att hedra en människa genom att sätta deras namn som mellannamn. Tilltalsnamn tycker jag dock ska vara ett eget eftersom barnet är sin egen individ. Men det där gör man som man själv känner blir bäst :)

Annons:
Velinga1984
2016-06-17 14:26
#119

#112 Jag ser det som en hyllning. 

Min äldsta son har samma mellannamn som min bortgångna morfar hade. Mellanpojken har sin farfars namn som mellannamn. Yngsta sonen har samma tilltalsnamn som min bortgångna morfar samt har mellannamn efter sin gammelfarfar.  Min morfar gick bort 2000, och första barnbarnsbarnet föddes 2004 och barnbarnsbarnet med samma tilltalsnamn föddes 2016 :)

densomundrar
2016-06-19 18:50
#120

Jag har nu funderat lite på det och jag tror nog inte att jag vill ha pappas namn som mitt barns tilltalsnamn, det skulle för mig associeras med både allt gott och ont som han gjort och ta bort det fina med situationen. Men om det blir en pojke ska den absolut ha pappas namn som mellannamn, som en "hyllning" till min far. Vi har inga direkta namn för pojkar som går i arv i min släkt, däremot 1000 st för flickor, känns det som. Tack för alla era synpunkter och tankebollar :-)

densomundrar
2016-07-01 08:47
#121

Idag gjorde hormonerna sig märkbart påminda för första gången, läste en artikel om en tjej vart hund vart ihjälbiten av en annan hund utanför veterinären, satt på jobbet och tårarna bara sprutade. Fy vad hemskt, brukar bli arg och ledsen när jag läser sådant men denna reaktion var ju lite extrem för min del.

Pontiac57
2016-07-01 22:40
#122

#121 usch va hemskt! :(

densomundrar
2016-07-02 08:55
#123

#122 ja, både händelsen och min överreaktion var hemsk. :-( är normalt sett lite blödig när barn eller djur är inblandade men oftast blir jag arg när jag läser sådant och jag brukar inte börja storböla.

Pontiac57
2016-07-02 17:55
#124

Hehe jag blev så under graviditeten också :p

densomundrar
2016-07-02 21:02
#125

Ja jösses, hormoner alltså, har inte märkt av dom så tydligt som just då, haha

Annons:
Pontiac57
2016-07-03 09:00
#126

Haha det kommer mer ska du se ;)

RoxannaS
2016-07-03 11:59
#127

Ni som väntar andra barnet eller har 2 barn, hur tidigt visade sig magen andra graviditeten? :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Niini
2016-07-03 12:21
#128

#127 För mig var magen ganska lika hela graviditeterna. Började dock använda gravbyxor tidigare andra gången och överlag kändes magen större (alla magfoton säger dock annat..) 😂

RoxannaS
2016-07-03 13:10
#129

#128 hehe okej :) märkte du av magen tidigare? Tänkte på att de blir sånt där obehagligt tryck över magen när allt växer osv? 😂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Destany
2016-07-03 13:27
#130

#127 jag hade väldigt ont i magen i början. Rejäl växtvärk. Min mage var lika liten som första graviditeten. Så märkte inte av att den skulle växa fortare eller nåt. Med båda så har jag inte blivit stor förrän i v 32

RoxannaS
2016-07-03 13:56
#131

#130 Jaså? 🙈 Ja jag fick knappt någon mage förra graviditeten heller. Den syntes lite i typ vecka 28. Men i vecka typ 32 sa de poff och så dök den upp ordentligt. Tänkte mer att de var så mycket prat om att man blir större andra graviditeten än första och att de syns tidigare verkar många ha problem med (problem av den anledningen att man vill dölja de första veckorna) Har inte berättat för fler än typ mamma av dem jag träffar stund om. Så jag är lite skeptisk på hur länge de kommer gå att gömma innan de syns 🙈


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Niini
2016-07-03 14:48
#132

#129 Njaaee, inte skulle jag väl påstå det egentligen.. Hade nog mer att göra med att jag använde uteslutande jeans med låg midja innan första och jeans med hög midja mellan graviditeterna. Låg midja är nog mer förlåtande både gällande gassvullnad och gravidmage 😎

Annons:
RoxannaS
2016-07-03 16:24
#133

#132 Hehe ja de kan jag tänka mig :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[WickedAlly]
2016-07-03 17:23
#134

#127 Började få lite mage vecka 19-20 första gången och runt vecka 15 andra tror jag. Men de kom ganska tätt och magen hade nog inte helt återhämtat sig. Men sen i slutändan blev magen mindre med lillebror än storebror :)

RoxannaS
2016-07-03 17:33
#135

#134 Hehe okej :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Marvel-lous
2016-07-04 09:00
#136

Jag måste bara få dela med mig, även om inga papper är påskrivna än. Jag har arbetat som konsult i närmare 9 år, på en timlön, där jag normalt sitter på ett uppdrag c:a 3-6 månader åt gången. 
Förra veckan blev jag kontaktad av en gammal kollega på ett uppdrag jag var på för 2 år sedan. Tydligen har företaget köpt ut sig och börjat på nytt och de behöver en till person - och han sa till sin chef att ringa mig.
Var på intervju i fredags och igår ringde chefen och erbjöd mig en anställning!

Kortfattat så innebär det en månadslön, istället för timlön. Inte så hög men en bättre chans att höja den längre fram än en konsultlön och det faktum att jag blir anställd direkt via ett företag istället för att vara konsult. 🥳

densomundrar
2016-07-04 09:36
#137

#136 kul, härligt att höra :-)

Lilolizeit
2016-07-05 17:34
#138

#136 va härligt! :) grattis!!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Marvel-lous
2016-07-06 08:53
#139

#137 & #138 Tack så hemskt mycket!  :)

Det ska tilläggas att jag då även sa att jag var gravid och det tyckte inte han var några problem. Även om man inte får diskriminera så kan jag ju tänka mig att man kanske många gånger hellre anställer någon som man vet inte ska försvinna på föräldraledighet inte långt efter anställning. ;)

Ska träffa min nuvarande chef på lunch idag och släppa två bomber. Kommer väl låta ungefär såhär:
"Hej! Jag är gravid men oroa er inte - jag ska sluta hos er med omedelbar verkan." 😂

Annons:
densomundrar
2016-07-20 07:41
#140

Semestern börjar nästa vecka, längtar så det gör ont :-)

Lilolizeit
2016-07-23 17:28
#141

#140 så skönt! Vi har precis kommit hem från Norge. Varit i furuhaugli - dovrefjällen, kört Trollstigen, varit i geiranger och i Lillehammer. Jättetrevligt har det varit. Å självklart är bilen nu fylld av blöjor! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Niini
2016-07-23 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Semestern ha äntligen börjat för maken i fredags o den låånga listan med göromål har börjat betas av.. Igår blev gungställningen fastgjuten och idag målade 3-åringen o jag lekstugan 🙂 Sen ska klinkers läggas in och panel upp på väggarna. En gammal tv-bänk göras om och målas. O detta är bara lekstugan, sen finns det en del utöver den också vi gärna hinner med 😂

densomundrar
2016-07-23 18:01
#143

#141 låter skoj, däremot mindre skoj med blöjorna ;-) #142 samma här, vi har massor. Tänkte på det imorse, jag fick ledigt från jobbet och gick in på min "jobbmester" haha!

Lilolizeit
2016-07-23 18:09
#144

Alltså vi har köpt massor av billiga blöjor - gör det alltid när vi är i Norge :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
2016-07-23 18:40
#145

#144 jaha, trodde att du hade bilen full med använda blöjor efter bilresan, haha, vad tokigt det kan bli :-)

Niini
2016-07-23 21:25
#146

#143 Jamen precis! 😂 Fast även om jag har typ en hel A4 med göromål så ska jag försöka att inte arbeta ihjäl maken innan han ska återgå till jobbet 😇😃

Annons:
densomundrar
2016-08-09 22:15
#147

Någon som har något roligt pladder att dela med sig av? Hemma själv och rastlös.

Lilolizeit
2016-08-09 22:25
#148

Har precis lyckats natta sonen utan amning! Äntligen! :) Bara 3 veckor kvar till jag börjar jobba, har ännu inte varit ifrån sonen mer än någon timme.. får se hur det ska gå, för mig alltså. Haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
2016-08-10 01:04
#149

#148 härligt :-) Där ser man, kan nog bli kämpigt till en början men ni vänjer er nog snabbt :-)

Lilolizeit
2016-08-10 11:50
#150

Ja man vänjer sig nog snabbt :) kollade dock upp vilken tid tunnelbanan går så jag hinner till jobbet i tid.. 05:05.. Haha fy f*n! Börjar jobba 06:45 Jobbade natt innan och valde nu att byta till dag, men nu undrar jag vad jag gett mig in på.. :P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
2016-08-10 13:10
#151

Det löser sig nog ska du se :-) Idag har jag massor med projekt på gång, det regnat ute och den utvändiga renoveringen får vänta helt enkelt, får se om jag hinner och orkar allt idag.

Niini
2016-08-10 15:17
#152

Minstingen hävde nyss i sig en hel barnmatsburk. Nu har han förbud att ligga på mage! 😆

soundtrack
2017-02-09 09:35
#153

Puffar upp en gammal tråd för oss som bara känner för att prata av oss allmänt :) Vi har en riktigt babyboom o familjen just nu. Jag har ju sen tidigare en dotter född i augusti -14. I augusti förra året fick hon sin första kusin när min lillasyster fick en dotter. I april kommer lillasyster till världen här hemma, och dagen före oss har sambons syster BF med sitt första barn (blir första kusinen på den sidan). I förra veckan fick jag vet att syrran och hennes man väntar smått igen. Detta var en högst oplanerad graviditet som upptäcktes då i förra veckan och dom har BF 22/8, alltså bara 2 veckor efter deras tjejs 1 årsdag. Hon kommer dock inte få gå så långt, det blir igångsättning senast 38+0 pga att dom väntar tvillingar! Helt galet! Jag tror ju att twinsen kommer att komma innan deras stora tjejs 1årsdag så då blir det 3 barn på mindre än ett år. Det blir livat på familjemiddagarna några år framöver nu :P (jag har en lillebror dessutom som fyller 30 nästa år, så jag hoppas och tror att han och hans tjej kommer vara sugna snart också…)

Annons:
Surpan
2017-02-09 12:25
#154

#153 Tre barn under 1 år! 😮 Jisses!

Vi väntar första barnet på bägge sidor nu i Mars men jag vet att verkstaden är igång på minst 2 av 3 håll av våra syskon så vi lär ha livat hos oss i framtiden också! Jag är redan pepp på kusiner och min lilla är inte ens född ännu. 😊

/Surpan

Dexterr
2017-02-09 13:14
#155

Igår var det dags för ett bvc besök! Nu väger dottern exakt 3kg, o är 50cm lång :) så ca 1kg har hon gått upp sen hon föddes! Vi har även bytt upp till strl 1 pä blöjor så inga mer prematur blöjor :) Snart blir de nog även strl 50 i kläder så idag får de bli internet shopping :P Blev inte många kläder i strl 50 då man trodde att bebis skulle bli normalstor o kunna ha 56 direkt haha. Även om vi visste att hon skulle va liten (sista Tul veckan innan hon föddes beräknades hon väga 2014g, när hon kom vägde hon 2016g) så våga vi inte köpa mindre kläder för tänk om hon ändå kom ut o vägde 3kg? Nåja tur man har en så snäll familj som köpte en del kläder i strl 44 o kom med dom till bb :)

[Nalaa]
2017-02-09 14:07
#156

Åh, jag blev så grymt sugen på att möblera om! Undrar vad sambon säger om jag byter alla rum… tv-rum blir sov-rum, allrum blir tv-rum och sovrum blir dotterns sovrum… Perfekt! Då blir ju dotterns rum över! Ha, då kan djuren vara där inne tills bebis två kommer så dammar det inte så mycket!

[Fialisa94]
2017-02-09 14:22
#157

Är det någon här som har lite koll på bostadsbidrag? Min sambo får ut ca 18000kr efter skatt, jag kommer få lägsta föräldrapenning alltså ca 5250kr/månad. + barnbidrag? Det skulle i så fall bli en inkomst på 25600kr/månad, och vi har en hyra på 5700kr/månad. Tror ni vi hade blivit beviljade bostadsbidrag? :)

[Nalaa]
2017-02-09 14:32
#158

Jag tror att man kan läsa sig till det… Alltså vilka summor som gäller, ska se om jag hittar det jag läste! Tror dock att ni har lite för bra inkomst men är absolut inte säker!

[Fialisa94]
2017-02-09 14:34
#159

Ja! Hittade kassakollen på FKs hemsida. Vi skulle kunna få ca 500kr/månad haha! Men man tackar och bockar för allt man kan få hjälp med! :)

[Fialisa94]
2017-02-09 14:49
#160

Jag sitter mest och räknar för min sambos skull, då ekonomin är det han oroar sig mest för. Men jag känner mig övertygad om att vi kommer klara det galant. Vi bor i en relativt stor 3a med dagis 20 meter utanför dörren. Väldigt barnvänligt område, med låg hyra. Vi har redan en bra summa på sparkontot och vi är inte ens gravida än så vi hinner spara, och då studerar jag endast och lever just nu på sjukpenning. Och vi båda kan lägga undan pengar varje månad. Har räknat på engångsutgifter om man skulle köpa allting nytt, och vi skulle klara det med marginal och då tänker jag ändå köpa mycket begagnat! Vad tycker ni är viktigt att tänka på inför bebis? Hur har erat planerande sett ut? :D

Annons:
RoxannaS
2017-02-09 15:11
#161

Dem räknar på årsinkomst. Tror inte man får ha mer än 220 tusen om året för att få bostadsbidrag har jag för mig. Så var de för mig och ett ex i alla fall när vi hade en hyra på 4200(?)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Fialisa94]
2017-02-09 15:19
#162

Ja det stämmer nog! Grovt räknat så skulle vi ha ca 8000kr över varje månad efter fasta utgifter + mat och bensin. Då har jag räknat för sparande till barn 1050kr/månad och sparande för oss 2000kr/månad. Sen har vi redan nu 30000 på sparkonto, och det kommer växa varje månad. Haha, det är inte billigt att leva men jag känner ändå att detta både räcker och blir över :)

RoxannaS
2017-02-09 16:41
#163

Låter väldigt bra :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Nalaa]
2017-02-12 07:00
#164

Jag tycker att det låter som en bra plan du har :-)

Upp till toppen
Annons: