Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 8519 ggr
justmepums
3/6/16, 12:17 PM

BF September 2016

Fler som är beräknade i september? Vi är beräknade den 6 september och detta är vår första. ❤️

Annons:
oh-la
3/6/16, 12:44 PM
#1

Vi får tävla då ;) är 6 dagar senare, 12:e. Första här också. Så himla spännande!!!

justmepums
3/6/16, 12:48 PM
#2

#1 hihi ååh va spännande! :D

Hur har du mått? 
Jag känner att jag har haft det ganska lätt. Inge illamående. Endast molande värk i mage,rygg och huvud. Och ont i brösten. Annars ingenting..

oh-la
3/6/16, 12:54 PM
#3

Haha! Samma här! Har inte känns någonting i princip. Inget illamående, lite värk, lite ligament vid enstaka tillfällen. Brösten är värst. Till på köpet insåg jag här om dagen att vänster boob verkar vara upptagen med annat medan höger kört värsta tillväxtspurt :P är helt skev!!! Mina brister på symptom har gjort mig skitnojig över att något ska vara fel… Det har varit mindre roligt. Jag längtar så tills jag börjar känna små sprattel där inne :) Har du gjort något ultra och sett något än? Var på KUB i veckan. Heeeelt magiskt att se den lilla sprattlaren där inne :)

Madde
3/6/16, 12:59 PM
#4

Jag är beräknad till 28 september. Jag har lite illamående, ont i magen stora delar av tiden och är sjukt trött. Ska på inskrivning på tisdag den 8 mars och ultraljud den 23 mars (KUB).

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

justmepums
3/6/16, 1:00 PM
#5

#3 Ohja de med att inte känna sig gravid har varit värst. Hellre massa symptom än få haha. Dock har mina boobs vuxit (jämnt så inge balansproblem här inte hahaha) och inga av mina BHn passar längre. Blir att shoppa loss på underkläders avdelningen snart!

Vi var på ultra i vecka 12 (har PCOS och var osäker på när vi blev gravida). Bebis sprattlade väldigt mycket redan då och hjärtat slog fint! BM behövde inte ens peka och visa var bebis är för jag såg hen direkt. 

Har ultra igen den 17:e så det ska bli kul o se bebis igen :D

Sambon förstod inte att de var sant innan han såg bebis på skärmen! Nu är han så redo! Hur var det hos er?

justmepums
3/6/16, 1:04 PM
#6

#4 Grattis!! 

Vi valde att inte gå på KUB. BM berättade själv att många får fel resultat och då kände vi att vi skippar de. Vi valde att vänta till strukturultran (heter det så?) istället.

Annons:
Madde
3/6/16, 1:11 PM
#7

#6: Det är mest för att få se bebisen. Just nu skulle jag kunna ta ett test i veckan för att kolla så att jag verkligen är gravid. Känns fortfarande overkligt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

justmepums
3/6/16, 1:13 PM
#8

#7 Samma sak här. Har en doppler men vågar inte använda den heller för jag är rädd att jag inte kommer höra något (provade i vecka 12 och hörde)

Ja, okej. Vi såg ju bebis så tidigt också så KUB kändes onödigt haha :)

oh-la
3/6/16, 1:59 PM
#9

Jag var inne i vecka 8 och på KUB. I vecka 8 för att jag va så sjukt nojig!! Vi valde KUB eftersom vi ville veta. Jag har släktingar med vissa funktionsnedsättningar och vet hur mycket min mamma bland annat har fått kämpa med det, så jag ville verkligen veta. Mannen jobbar med akutsjukvård av barn och har sett sin beskärda del sorg. Var själv mest intresserad av trisomi 13 och 18 snarare än 21. Sannolikheten var hur som liten, så jag är glad för det :) Min man är inte jättepepp så. Det brukar han inte vara så jag var beredd. Han måste hålla saker u handen typ för att fatta så för honom känns det nog lite overkligt. Till på köpet läser han gyn och obstetrik nu och har hållit på med både ultraljud, mödravård och förlöst så han har nog lite av en överdos :P Vi har RUL den 19/4… Vet knappt hur jag ska klara mig. Såg ju bebis nu i onsdags men är sjukt nojig igen… Det är en sida hos mig själv som jag inte känner igen, och inte gillar heller!! Tur att man kan skylla på hormoner :P Jag har ju problemet att mitt ena bröst behöver ny bh men inte det andra!!! Suck!!! Vad gör man åt det liksom :P #4 grattis!!! :)

justmepums
3/6/16, 2:02 PM
#10

#9 Ja det kan ju bli för mycket haha.

Jag brukar själv också vara väldigt lugn men nu stressar jag och vill bara börja känna sparkar så man kan slappna av lite! Ska bli skönt att se bebis snart igen så jag kan andas ut igen och lugna ner mig. Ett tag iallafall :D

Game
3/16/16, 6:57 PM
#11

Här har ni en till :) Bebisen beräknas anlända den 4 September .. mycket spännande. Första barnet och många tankar som snurrar. Tänker mycket på vikt och har redan gått upp 5 kg. Hur mycket har ni gått upp i vikt?

[Tibonnanj]
3/16/16, 8:19 PM
#12

Jag hoppar in här med! 7september är bf här men känner ingen som har prickat in datumet så jag hoppas på den 12 september då barnets morfar fyller år :)

Än så har jag gått upp ca 3 kg är i vecka 14+3. 1 bh storlek och midjemåttet är katastrof, så sjukt svullen :/

Har ätit postafen sen v 6 men nu verkar det som att illamåendet gått över så har börjat trappa ner :)

oh-la
3/16/16, 8:32 PM
#13

Jag verkar stå still och pendla mellan 1-2 kg plus ungefär de senaste veckorna. Det jag håller på att bli tokig på är alla märkliga flytningar!!! Ni får ursäkta äckligt inlägg… Allt från nästan vattniga genomskinligt till djupare halmfärgade segt och allt där emellan. Har pratat med min bm om det och hon bara skrattar och säger att jag inte sett allt än. Jag är fortfarande livrädd för blod, även om jag inte blött något sedan v 5 med en liten entimmasblödning… Blir nog bara ett barn… Det här är för mycket för mina nerver :P

Annons:
[Tibonnanj]
3/16/16, 8:44 PM
#14

#13 flytningarna är hemska! Är ständigt på jakt efter de billigaste trosskydden.

Varje gång jag berättat om min oro för någon bm, inte så allvarligt prat utan bara nämnt så har de typ sagt " Ja och nu har ni skapat er oro som varar resten av livet". Jag hade ångest varje dag och ville inte tänka på fostret i magen fören vi gick på ultraljudet i v 14 och allt såg bra ut. Aldrig haft så mycket olika känslor för något i hela mitt liv. Nu när jag vet att allt ser bra ut så är ju nästa oro att det kan hände något… hjälper inte att man läser på heller. Men det är ju inte mycket man kan göra ändå så får hitta saker som får tankarna på annat :)

oh-la
3/16/16, 8:52 PM
#15

#14, precis så! Aldrig haft så mycket olika känslor för något. Jag trodde ultraljudet i v 13 skulle göra min mindre nervös, men det tog en dag ungefär innan jag hittade något annat. Känns olidligt långt till RUL om 4 veckor… Vet knappt hur jag ska klara mig dit :P

Sarah
3/17/16, 8:28 AM
#16

Madde, vad roligt! Grattis :) Såg att du dök upp här inne lite, men det här var första bekräftelsen jag sett :P

justmepums
3/17/16, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Grattis alla! #13 ohja… Flytningar from hell asså! Idag på ultraljud. Bebbe är idag 15+2 och passade på att sparka både dopplern och ultraljuds grejen haha. Riktig vilding! Runt 150 slag/min :D

[Tibonnanj]
3/17/16, 3:14 PM
#18

Jag skrev fel i kommentaren #12 va i vecka 14+6 så i dag är det alltså v 15 prick :)

Här är våran bild från vecka 13+5. Nu måste vi vänta ändå till 13 April för nästa UL.

Skulle kunna ligga i timmar och kolla på skärmen när man är på UL :D

oh-la
3/17/16, 3:20 PM
#19

#17 åh vad mysigt!!!! En sån liten skrutt! Kan knappt vänta på vårt nästa ul. Visst var det för att kolla vecka som du var inne? Hur var det med bf?

justmepums
3/17/16, 3:25 PM
#20

#18 ååh lilla bebis :D vi har också nästa tid den 13/4. Orkar inte vänta!!! #19 ja förra gången var vi i vecka 12+1 enligt henne. Och BF var 6/9 idag var de 15+2 och BF sa hon inget om. På tillväxt ultran får vi exakt datum + kön hihi.

Annons:
Game
3/17/16, 5:37 PM
#21

Men blir förvånad över att ni redan varit på ultraljud! Går in i vecka 17 i morgon och mitt första ultraljud ska jag göra om två veckor, alltså i vecka 19.. ?

oh-la
3/17/16, 5:38 PM
#22

#20 åhhh!!! Så mysigt!!! Jag kan knappt vänta heller… Längtar så sjukt mycket efter att få se lilla ärtan igen :) bokade ni privat eller via bm?? 19/4 har vi RUL… Det är så lång tid!!!

[TanatosNyx]
3/17/16, 6:39 PM
#23

Om jag inte ser fel så är det en flicka :)

justmepums
3/17/16, 6:58 PM
#24

#21 vårt första (12+1) för en månad sen gick vi på då jag som har PCOS var osäker på hur långt gången jag var. Så de va mest för o checka läget. Och sen görs ultraljud en gång i månaden, alltså idag :) sen ska vi träffa läkaren den 13:e o då kanske de blir ultra eller så får vi vänta på tillväxt ultran i vecka 20 :) #22 vi har varit hos BM båda gångerna. Nästa gång är de hos läkaren. :D sååå mysigt. Låg där bara med ett fett leende på läpparna medans bebbe sparkade loss där inne! #23 vems ultra syftar du på? :D :D Ni kan gärna gissa på ifall de e en flicka eller pojke. :D

justmepums
3/17/16, 8:08 PM
#25

Glömde bort o svara om vikten. Innan grav vägde jag runt 60-61kg. Gick upp till 62,5 på 12v och hade gått ner ett halvt kilo när vi kollade idag. :)

[TanatosNyx]
3/17/16, 8:29 PM
#26

Oj ni var två olika, det missade jag! noll koll här :s kollade #18, #17 kaaan kanske också vara en flicka, men det var inte alls lika lätt att gissa på den.

justmepums
3/18/16, 7:49 AM
#27

#26 Hihi okej :D Ja de var en lite sämmre bild också då jag fotade av skärmen då hon inte kunde skriva ut bilden :)

Annons:
Madde
3/18/16, 4:48 PM
#28

#16: Tack Sarah, har hängt här inne under många år och läst men aldrig skrivit något förrän jag nu blev gravid. Har inte hunnit försöka så länge heller utan det tog sig efter 3 månader utan att ens försöka. 

Känns lite konstig på ett sätt att ta sig till en ny nivå. =) Men det kommer nog gå bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
3/19/16, 10:28 AM
#29

#21 Jag gjorde KUB test och då gör man oftast UL i v 12 för att mäta nackspalten. Jag va inte så långt gången som bm först trodde så vi såg inte så mycket på första ul och fick en ny tid, så det är från KUB jag fått bilderna.

#20 Det känns jättelångt dit, som tur är fyller jag år snart och sen är det Påsk och det händer massor saker här så tror det kommer gå fort :)  Är jättespänt på att få veta barnets kön. Känns som en pojke men man kan ju aldrig va säker. Vi går omkring och säger han till magen iaf :P

Läste i dag att man kan känna fostret röra sig i v 16! Det ska kännas som ett fladder bara och är lätt att förväxla med gaser och tarmrörelser men är det någon som känt av något? ❤️

oh-la
3/19/16, 10:47 AM
#30

#29, här är en till som tror pojke :) det känns bara naturligt med "han" på något sätt :) jag har inte kännt något direkt än, däremot börjar jag få lite mage långt ner på buken. Är hård och spänd och känns som en ballong där inne som tar plats :) tyckte eventuellt jag kände något här om kvällen, som ett litet litet fladder, eller typ som när man får ryck i ögat. Det var långt långt ner i magen och djupt in och kändes inte riktigt som gaser heller. Fast jag håller mig till gaser ett litet tag till. Hjärnspöken kan få det mesta till det mesta ;) Jag känner mig lite lugnare nu när jag börjar se magen, och min man ser den också och han är den största kritikern a la "det är bara luft!!" som finns :P fast han har hängt så mycket på förlossning och gyn det senaste att detta inte är helt nytt, och kännt så många magar och klämt på så många livmodrar :P å andra sidan känns det rätt tryggt också Huvudvärk hörrni?? Fler än jag som haft hemsk hemsk huvudvärk? Riktig otäck huvudvärk med illamående och flimmer för ögonen. Det går att häva med alvedon, men det tar emot att ta värktabletter…

[Tibonnanj]
3/19/16, 11:02 AM
#31

#30  haha det är nog inte bara luft :)

Jag har varit rejält svullen sen första början och magen är konstant hård ( även det svullna) speciellt efter att jag druckit vatten vilket jag gör hela tiden. Men i morse efter jag tömt blåsan och innan jag ätit så låg jag på rygg i sängen och sög in magen och längst ner va det en hård bulle så jag hoppas det är bebisen som tar plats.

Jag kan ha känt något liknande långt in i nedre magen men som du så vill jag inte tro för mycket.

På kvällarna har jag fått huvudvärk men tror det är för att jag envisas med att sitta framför datorn. Usch huvudvärk är hemskt, har inte läst på om det men får hoppas att de går i perioder och bara hör till en viss del av graviditeten som det mesta andra besvär man får.

justmepums
3/19/16, 1:30 PM
#32
justmepums
3/19/16, 1:34 PM
#33

Idag fick vi känna bebbes sparkar. Både jag och sambon!! Kännt fladder sen vecka 14 men nu kändes tydliga sparkar mot handen! Alla säger att de är tidigt men detta kunde inte misstolkas som något annat!! Låg i sängen och hade handen mot magen så kom den. En REJÄL spark. Ropade på sambon med tårar i ögonen att skynda skynda. Och även han fick en hälsning från bebben. En spark! Så konstig känsla asså haha Och ja jag hade huvudvärk från vecka 9 till vecka 13 varje dag. Nu kan jag få de ibland bara :)

[Tibonnanj]
3/20/16, 10:19 AM
#34

#33 ÅH! Grattis vad roligt! 😃

Annons:
justmepums
3/20/16, 12:13 PM
#35

#34 tack så mycket!! :D

oh-la
3/20/16, 1:02 PM
#36

#33, åh så roligt!!! Kan knappt vänta själv på en liten buff :) min huvudvärk släppte igår efter en ordentlig massage från gubben. Idag är jag öm i axlar och nacke men ingen huvudvärk! :) Idag får jag lägga ett par av mina jeans på hyllan också. Det är låga, riktigt tight jeans. Så jag trodde nog att dom skulle bli först bort :P nu går det inte! Jag får igen dom, men det ömmar så hemskt i magen och böja sig går över huvud taget inte.

oh-la
3/21/16, 11:31 AM
#37

Jag har fått tillbaks min växtvärk igen, håller på att bli tokig! Molvärk med ilningar när jag reser mig upp. Har inte kännt något på ett par veckor, men nu vaknar jag av det på nätterna. Antar att det växer som attan men det är sååååå tröttsamt :P har börjat drömma hemska mardrömmar också och vaknar helt svettig. Mycket om missfall och att bebisen ska va död. Fattar inte vad det är för fel på min hjärna! Jag kommer bli världens hönsigaste morsa :P

[Tibonnanj]
3/21/16, 12:46 PM
#38

Har inte så mycket värk längre utom när jag sträcker på mig. Men däremot går jag inte från lite kissnödig till mer kissnödig till jätte kissnödig utan det går från lite mer kissnödig till värk! Kan det ha att göra med att jag har en bakåtlutad livmoder?

oh-la
3/21/16, 1:43 PM
#39

#38, samma här! Det kan värka som sjutton! Och högre upp än innan.

[Tibonnanj]
3/21/16, 2:01 PM
#40

#39 precis!

Vilken sida ska man lita på på 1177 står det att fostret är 18 cm i v 17 och på babyhjälpen står det att fostret bara är 10-12 cm i vecka 17. Känns som att 1177 är trovärdigast.

[TanatosNyx]
3/21/16, 3:10 PM
#41

Urinblåsan blir jättemos i era veckor innan graviditeten växer upp ur bäckenet :)

Annons:
oh-la
3/21/16, 3:50 PM
#42

#41, hue! Och jag som trodde det va som värst precis innan det kom över blygdbenet när allt låg i bäckenet :P

[TanatosNyx]
3/21/16, 5:51 PM
#43

Var sjutton gjorde jag av den braiga länken nudå… återkommer förhoppningsvis med bildspel

justmepums
3/22/16, 9:59 AM
#45

Sjukt hur kroppen anpassar sig sådär. Inte konstigt att jag springer på toa hela tiden haha

[WickedAlly]
3/22/16, 10:18 AM
#46

#40 Ena sidan menar nog från fot till huvud och andra rumpa till huvud bara :)

[WickedAlly]
3/22/16, 10:18 AM
#47
[Tibonnanj]
3/22/16, 10:44 AM
#48

#45 Haha nej precis, helt otroligt.

Usch jag måste få skriva av mig lite. Min pappa( blivande morfar) har varit på affärsresa till Singapore och skulle komma hem i dag. Det fanns en risk att han mellanlandat i Bryssel, hans mobil va avstängd så jag fick inte tag på honom. Jag hoppades att den är avstängd för att han va på planet än och att planet va i luften och inte mellanlandat i Bryssel. Jag vet inte flygbolag han flög med. Så jag har gråtit hela morgonen och varit orolig. Nu smsade hans nyss att han precis landat på Arlanda. Jag darrar av lättnad. Tror det är mycket gravidhormorner men usch vad jobbigt det är.

Annons:
[TanatosNyx]
3/22/16, 12:01 PM
#49

#48 Herregud och tack och lov! Usha vilken rysare!

Madde
3/23/16, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Då har vi varit på KUB och allt såg bra ut och vi fick ett nytt datum. 26/9-16.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
3/23/16, 7:33 PM
#51

#50, åh så mysigt!!! :) så himla spännande att se den lilla krabaten :)

har någon av er andra börjat fundera något på barnvagnar? i så fall, vad funderar ni på? vi köpte vår bil för 1,5 år sedan, en V60 och fick då höra av säljaren att det var en fantastisk bil "så länge som man inte har hund OCH barn, då blir det trångt". well, nu står vi här med hund och barn på väg och vi har inte fantastiskt mycket plats i bilen med tanke på buren. ny bil blir det inte (även om jag ångrar lite att vi inte körde på V70 som vi också stod och klurade på, men men…) för vi är i övrigt otroligt nöjda med bilen, men vi måste ha en vagn som tar minimalt med plats. vi funderar starkt på en Stokke Trailz. är den någon som har erfarenhet av den? ska ner till Gbg om en vecka och passa på att klämma på den där det finns en affär där man även kan provlasta i bilen (har ingen lust att köra in i centrala Stockholm, för det verkar bara vara där dom säljs annars i butik så man kan testa att lasta). någon som har andra tips på bra barnvagn som verkligen tar minimalt med plats? det är lite tidigt än, men det är kul att klura :) budget, ja, max runt 10 000-15 000. det är ändå billgare än en ny bil…

Pontiac57
3/23/16, 8:23 PM
#52

Vill du ha en mindre vagn är britax smile ett alternativ, trailzen blir väldigt stor likaså emmaljunga. Kolla på barnvagnsbloggarna, finns jätte mycke info om nästan alla vagnar :)

oh-la
3/23/16, 8:42 PM
#53

#52, viker man inte båda britax och stokken på samma vis? alltså inte bara fäller ihop, utan viken in bakhjul med framhjul? tyckte dom såg ganska lika ut. behöver en vagn som kan gå i terräng också, så den måste vara ordentlig mitt i allt :P stokken verkar vara mindre på alla håll utom på höjden, alltså 62x50x92 cm mot 87x57x38 cm. iofs är det chassistorleken på stokken, men får man bara ihop vagnen är tanken att vi ska ha babyskyddet så länge som möjligt vill vagnen. liggdelen är ju ungefär lika stor oavsett vagn, eller? får kolla runt lite…

Pontiac57
3/23/16, 11:12 PM
#54

Känn och kläm och prova är nog bäst. Liggdelarna brukar vara olika stora men har aldrig jämfört en stokke så det har jag ingen koll på :p själv har jag 3 vagnar för olika ändamål, en för terräng, en som bilvagn och en att ha babyskyddet på :)

mjioo
3/23/16, 11:51 PM
#55

Vi har ingen trång bil att ta hänsyn till men däremot en trång hall. Jag kände både på stokke och Britax smile och fastnade mer för smilen, jag tyckte helt enkelt att den kändes bättre. Det enda dåliga jag hört om smile är att den är kort i ryggen jämfört med andra vagnar men jag är helt fast i allt annat med den :) den känns dock lite dyr med liggdel (8000kr) för att inte vara en "trendig märkesvagn" så som stokke och donkey men vi fyndade en hos lekmer för 6000 (de hade rea på Britax i två dagar). Men testa vagnarna, du kanske tillochmed fastnar för nått helt annat :)

Annons:
[TanatosNyx]
3/24/16, 5:57 AM
#56

Är brio smile inte en trendvagn? Ööh? :p (britax är nya namnet på brio) det är de och emmaljunga som är störst :P

mjioo
3/24/16, 8:16 AM
#57

#56 absolut populär men pratas inte om den så som stokke och bugaboos men det kan mycket väl vara jag som tolkat det som man man betalat mer för dem pga utseendet än för brio/Britax :D skrev mitt i natten men skulle såklart varnat för att jag är något partisk eftersom jag köpt smilen själv hehe

oh-la
3/24/16, 9:19 AM
#58

Här kör det bara runt britax och emmaljunga i princip, och jag skulle nog räkna britax till "märkesvagnarna" :P. Nu är ju det viktigaste för oss det lilla bilbekymret, men vi får åka och klämma. Tid har vi ju utan tvekan :P sedan får vi in allt i bilen om vi tar ut buren, men det tar verkligen emot… Vovven måste ju också åka säkert!!! Och ha henne i sele vill vi helst inte för hon skitar ner och förstör :P

Pontiac57
3/24/16, 4:30 PM
#59

Det är ofta ett stort problem att få plats med barnvagn och hundar. Jag har 2 st så vi ska köpa ny bil som har så stor skuff som möjligt :)

oh-la
3/26/16, 1:06 AM
#60

#59, jo, jag ångrar att det inte vart större :P tyvärr tappar ju bilar så sjukt i värde, och vi köpte våran ny för 1,5 år sedan så vi får hålla oss med v60 :P och hundens säkerhet är inget vi vill kompromissa med heller. Skulle vara lastgaller då istället för mim:en som vi har nu, så man kan utnyttja bagaget lite med. Buren är ju bredare än den behöver vara. Nu inatt på jobbet tror jag att jag verkligen kände bebisen. Allt innan har lika väl kunnat vara gaser typ, men det här var tre ganska snabba pirrningar, kändes snarare som små ryckningar, än gas. Gick väldigt snabbt över, tre små pirr på exakt samma ställe och sedan var det borta. Så himla spännande!!! Första dagen på jobbet som jag inte får igen uniformsbyxorna heller. Nu åker pikén ur byxorna och en hårsnodd i knapphålet. Bältet är bara att glömma så det får jag byta imorgon till ett med fler hål. Hoppas jag inte behöver ge mig ut och jobba inatt bland chaufförer på lastbilsplattan eller klättra på flak. Finns väl risk att byxorna sitter i knävecken då :P…

[Tibonnanj]
3/29/16, 6:22 PM
#61

i dag är det v 16+5 för mig. Huu! så fort veckorna går :D

Det känns ganska skönt att vara arbetslös och gravid. Varit på massor av intervjuer men ingen som vill anställa när de får veta att jag är gravid. Ekonomin är ingen kris heller.

Hur går det för er som har jobb?

Madde
3/29/16, 7:39 PM
#62

#61: Jag är i vecka 14+0 idag och jag jobbar på ett lager och jag känner av alla tunga lyft jag gör varje dag. Lyfter några ton om dagen. Jag har ont i magen i stort sett hela tiden, men blir värre när jag jobbar. Så det är inte optimalt, men ska sätta mig med min chef i veckan för att se vad de kan göra för att underlätta för mig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
[Tibonnanj]
3/29/16, 7:53 PM
#63

#62 Hoppas de tunga lyften inte påverkar bebisen.

Finns riktlinjer att en gravid kvinna inte ska lyfta mer än 20 kg åt gången och inte mer än 1000kg om dagen.

Arbetsgivaren har vissa skyldigheter som de ska ordna med om en kvinna är gravid men hur vida de följs eller inte är en annan sak :/ men kan va bra att kolla upp inför samtalet :)

UL bilden va jättefin! Vilket datum va bf beräknad på först?

Madde
3/29/16, 8:44 PM
#64

#63: Min arbetsgivare är väl medveten om att de behöver anpassa mig jobb, så det är inte något hinder. =) Kommer ha med mig ett skyddsombud på mötet för just arbetsmiljön. Vart kan jag läsa om hur mycket man bör lyfta under en arbetsdag? Vi hade den 27/9-16 utifrån sista mensen men blev flyttad till den 26/9-16.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
3/30/16, 1:31 PM
#65

#63 Tror inte det finns några fasta siffror i Sverige. Danmark hade däremot det för att det fanns studier som visade tydliga samband med att lyfta tung( mer än 20kg åt gången och mer än 1000kg om dagen) och missfall och förtidigt födda barn. Senare togs de bestämmelserna bort av någon anledning.

Här är en artikel, visserligen gammal men forskning är forskning.

https://www.suntarbetsliv.se/forskning/olyckor-och-belastningsskador/tunga-lyft--risk-for-missfall-enligt-forskning/

Madde
3/30/16, 7:05 PM
#66

#65: Ok, då vet jag. Får se hur det går i morgon på jobbet. Inte kul att ha ont hela tiden.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
3/31/16, 2:11 PM
#67

Hoppas det blir någon förbättring, Madde :)

I dag satt jag på en föreläsning med ganska tajta byxor runt magen och jag tror att jag kände en rörelse! Väldigt mjuk men något va det :D

Hur har ni haft det under påsken? Finns det mat som ni velat äta men som inte gått pga graviditeten?

Jag älskar gravad och kallrökt lax! Så till jul kommer jag frossa i det, nu när jag missar det både påsk och midsommar 🤤

[Tibonnanj]
4/3/16, 2:43 PM
#68

Var har alla tagit vägen?

oh-la
4/3/16, 3:36 PM
#69

Jag hänget i bakgrunden och läser :) har varit mycket som hänt det senaste, inte bara i magen utan i mitt och mannens liv. Vi skrev på papper på hyresrätt i vår hemstad nu när vi var nere och hälsade på. Sånt jäkla flax, det är inte helt lätt att få hyresrätt i gbg, iallafall fall om man bara stått i kö i ett år. Tyvärr får vi stå med dubbla boenden i 6 månader, med en hyra på nya på 9000 i månaden… Har varit lite vemodigt, för det blir tight. Till på köpet är det en tvåa, och vi är färdiga med lägenhetsliv känner vi, så det har varit lite upp och ner… Igår fick jag en liten putt rakt i handen när jag skulle sova :) det snurrar runt där inne några gånger om dagen nu, underbart roligt. Börjar så smått gå upp för mig nu att vi faktiskt ska bli föräldrar… Väldigt märkligt… Att jag ska genomgå en förlossning lever jag dock helt i förnekelse inför :p två veckor till RUL! Hur går det för er andra?

Annons:
[Tibonnanj]
4/4/16, 2:22 PM
#70

#69 Grattis till lägenheten! :D och Åh vad härligt att känna bebisen!

Vi letar efter en lägenhet med hiss i Norrköping men det enda som finns är i områden där vi inte vill bo eller långt utanför stan. Just nu bor vi högst upp i trevåningshus utan hiss. Känns inte alls bra att behöva släpa en vagn upp och när för alla trappor när man ska ut. Vi ska prata med hyresvärden om de kan hjälpa oss med en lösning.

Jag är i dag i vecka 17+4. Har ett tag nu känt rörelser i magen på ställen där jag vet att varken tarmar eller urinblåsan sitter så är hyfsat positiv att det är bebisen som jag känner! I förrgår var första dagen jag sa " vårt barn", annars brukar vi bara säga bebisen, men då känns det helt fantastiskt, allt blev så verkligt. Vi har RUL nästa vecka på Onsdag, hoppas på att för veta om det blir en pojke eller flicka då :)

Förlossningen börja också bli mer verklig/påtaglig att den ska komma. Det enda jag vet säkert är att jag vill ha en rejäl lokalbedövning mellan benen så jag absolut inte känner smärta om jag spricker, annars är jag väldigt öppen för vad som kan komma.

[WickedAlly]
4/4/16, 2:36 PM
#71

#70 Att känna när man spricker är det nog väldigt få som gör tror jag. Jag sprack som satan och blev även klippt men kände ingenting alls :)

[Tibonnanj]
4/4/16, 2:46 PM
#72

#71 Annars brukar man ju känns vad som händer. tex, har opererat bort en stor lever fläck, hade lokalbedövning men kände ju ändå när skalpellen skar in i skinnet och runt leverfläcken och när stygnen blev gjorda, men kände ju ingen smärta. Samma sak när jag opererade ut en visdomstand, kände skalpellen och hur de plockade ut tanden och sydde men ingen smärta. Kan tänka mig att det är så mycket anat som händer samtidigt när man spricker så man inte tänker på det men man känner alltså ingenting alls? Det är ju en stor tröst i så fall:)

[WickedAlly]
4/4/16, 2:56 PM
#73

Kroppen är ju oftast full i endorfiner och området är ju redan så uttöjt så man känner väl liksom inte Kakan på kakan så att säga :) Finns säkert de som känner men som sagt så tror jag att de är få, jag har ännu inte hört någon säga att de känns sprickor eller klipp så. Jag kände absolut inget i alla fall :)

[WickedAlly]
4/4/16, 2:59 PM
#74

Jag tyckte förövrigt inte det gjorde ont att det töjdes så mycket heller, det var mer det hårda trycket som gjorde ont, men det var en mer dov smärta. Häftig känsla hur som helst, när kroppen arbetar så för att få ut barnet. Är lite avis på er som har det framför er, svägerskan ska ha om tre veckor och jag önskar ibland att det var jag, men det säger jag inte högt, haha.

oh-la
4/4/16, 3:22 PM
#75

#70, tack snälla! Känns fortfarande lite vemodigt dock. Bor i en superfin 3:a i Stockholm som vi trivs så himla bra i, men tanken är att vi skasälja denna och börja leta hus i gbg och då är en hyresrätt att landa i ungefär det bästa vi kan önska. Till på köpet kan vi sälja och vet vad vi har att röra oss på innan vi köper nytt iom vinsten. Åh vad spännande med RUL!! En vecka innan mig då. Skriv vad det blir, är ju jättespännande!!!! Jag är faktiskt inte superorolig för förlossningen. Man känner inte om man spricker. Det är sånt tryck neråt så området är helt bedövat. Till på köper har man fullt upp med annat ;) är så jag fått det förklarat för mig… Vi har börjat gå igenom lite hemma vad jag vill och inte vill. Eftersom min man är lite insatt i förlossningar känns det så tryggt att dela med honom hur jag känner inför klocka och liknande. Han pratar ju språket också, och är ingen man kör över utan är trygg ocj stabil så jag känner mig helt trygg. Resten känner jag kommer som det kommer lite. Ska bli ofantligt spännande att uppleva även om jag inte har några som helst tankar om att det skulle vara glamoröst. Kommer troligtvis göra ont som f*n och jag kommer säkert skrika att det inte går… Skräckblandad förtjusning typ :P ser det som mitt livs utmaning typ! Oro finns där ändå, ska ta den med bm vid nästa möte och bara ventilera lite, men jag kan inte påstå att jag är rädd. Inte som jag var när jag var yngre och hade nästan panisk förlossningsskräck. Tur att man kan växa ur det… Snart är vi halvvägs tjejer (och killar om vi har några i tråden)!!! Bra jobbat!!! Någon mer som börjat få framtidsoro? Det är ju på något vis mer påtagligt nu att man ska bli mamma… Känns helt sjukt… Mamma! Det är vuxet, något jag inte känner mig som fast jag är och nosar på 30-strecket :P

[Tibonnanj]
4/5/16, 10:11 AM
#76

#74 vilken superkvinna du är :)

Jag hoppas och tror att det kommer gå "bra" med smärta och allt. Är beredd både på snitt och vaginal förlossning bara bebisen mår bra.

#75 förstår precis! vill inte heller flytta, vi bor på perfekt läge för det liv vi vill leva med närhet till skog och vatten men blir inte så bra sen när vi båda ska plugga och kommer bli jobbigt utan hiss. Hoppas ni hittar en bra lägenhet snart :)

Gud ja! Lite små ångest inför nätterna då jag redan sover dåligt. Orolig för att jag och Erik ( sambo och blivande pappa) ska glida i från varandra. Ångest inför att bebistiden kommer gå för fort. Och så himla mycket mer!

Våran bebis va planerad men kanske inte så planerat, brukar jag säga. Vi har varken jobb eller mer än gymnasieutbildning så vi har båda det framför oss, när bebisen kommer. Som tur är vet vi båda 2 vad vi vill plugga till och jobba som så vi har iaf det att se framåt till. Allt har ju gått bra för oss hittills  och vi behöver inte oro oss för ekonomin :)

Åh jag meddelar om vi får veta könet på RUL :) Du med, hoppas veckorna går snabbt så det blir dags för dig också snart!

Annons:
[WickedAlly]
4/5/16, 2:53 PM
#77

#76 Oj nej! Det försökte jag inte framställa mig som, jag har bara haft tur :) Men det är ju aldrig fel att få läsa om positiva upplevelser tänkte jag :)

[Liinda]
4/5/16, 3:18 PM
#78

Jag inflikar jag också att jag sprack rätt rejält. Är sydd flera stygn inåt och flera stygn bakåt! Jag märkte inte ett skvatt när det skedde! Det läkte ihop bra och utan problem så! :)

[Liinda]
4/5/16, 3:18 PM
#79

Jag inflikar jag också att jag sprack rätt rejält. Är sydd flera stygn inåt och flera stygn bakåt! Jag märkte inte ett skvatt när det skedde! Det läkte ihop bra och utan problem så! :)

[Tibonnanj]
4/5/16, 3:33 PM
#80

Vad skönt att höra att det kan hände så obemärkt och gå så smidigt att läka. Känner mig mindre rädd nu! :D

[TanatosNyx]
4/5/16, 3:47 PM
#81

Jag led inte heller av att spricka :) vet inte om jag redan har skrivit det i denna tråd men utifall då :P hinner inte backa och läsa, och sen lär jag ha glömt bort det.

Känslan är typ den brännande spänningskänslan man får av att dra i huden så det bränner vart som helst på kroppen, underlivet känns inte som vanligt under förlossningen. Normalt sett är man ju jättekänslig och minsta grej kan göra asont, men så är det inte medan man föder. :)

[Tibonnanj]
4/8/16, 12:46 PM
#82

Jag tror er :) Nu får vi se när nästa sak kommer upp som jag nojjar mig över.

Fick byta dag för RUL, skulle först haft 13april men fick byta till 14april. Ingen större grej med det men sambon blev lite putt ( små sur) för att de bytte tid och hade önskat att jag frågat varför medans jag inte tänkte så mycket på det. Han är annars så lugn och trygg men med allt som rör graviditeten är han väldigt engagerad och känslig.

Jag känner rörelser varje dag och tror att jag känt en fot eller något som va ca 1,5-2cm :)

Även fått jobb!

[TanatosNyx]
4/8/16, 12:59 PM
#83

Upp till 2 veckor + - är helt normalt att bli flyttad på RUL även om man har stenkoll på ÄL osv. :)

Annons:
soundtrack
4/8/16, 1:13 PM
#84

#83 hon menar datumet när dom ska göra RUL ;)

[TanatosNyx]
4/8/16, 1:26 PM
#85

oj haha men förlåt! 😂 skyller på många matningar i natt 🤦‍♂️

soundtrack
4/8/16, 1:29 PM
#86

Jag läste också fel först tills jag kom på vilken tråd jag läste i.

oh-la
4/8/16, 2:03 PM
#87

Woho!!! Grattis till jobbet Tibonnanj!!! Visst känns det mer verkligt nu när man börjat känna att det rör sig? Har ju varit fruktansvärt nervös genom graviditeten, men nu känner jag mig lugnare. Igår kände min man en liten liten putt från insidan mot handen när liten hade världens maraton där inne. Flera minuter höll hen på och petade :)

[Tibonnanj]
4/8/16, 8:06 PM
#88

#85 Nattmatningar är en helt godtagbar anledningen för hjärnan att inte va med hela vägen :) Är du mycket trött på dagarna annars?

#87 Tack! :D

Ja det är så rolig och fantastisk känsla! Jag har börjat ana ett mönster, på morgnarna och efter varje måltid så börjar det röra sig, men annars är det ganska lugnt där inne. Sambon är väldigt avundsjuk på att jag får uppleva allt det här. Jag hoppas han känner sig mer delaktig när den vuxit mer och man kan verkligen se hur det rör sig i magen :)

[TanatosNyx]
4/8/16, 8:30 PM
#89

#88 Ja, utom småbarnsförälder är jag kroniskt sjuk så jag är trött jämt.

oh-la
4/11/16, 10:34 AM
#90

Har någon av er börjat köpa bebissaker än? Och har ni berättat på jobbet än, ni som jobbat? Bebissaker är jag så sugen på, sitter och fönstershoppar på nätet så fort jag får chansen! Jobbet har vetat ett tag. Ville att dom skulle veta så tidigt som möjligt eftersom jag inte kommer tillbaks efter mammaledigheten. Ville både ge dem chansen att hitta en ersättare eftersom det blir permanent och ha lite hjälp att byta ort.

Annons:
Madde
4/11/16, 5:13 PM
#91

#90: Jag har inte börjat handla något än och känner inget större behov heller. Men alla är vi olika och tur är väl det. =) 

Jag har informerat min chef och arbetsledningen om att jag är gravid men inte så många mer. Jag jobbar på ett lager som är  mansdominerat och jag känner inte för att berätta än även om jag i morgon är i vecka  16+0. En del på jobbet är rätt speciella så tänker vänta tills det syns och med tanke på vad jag har för kläder idag kommer det att dröja. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

justmepums
4/12/16, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Usch va oaktiv jag varit! Allt har gått bra sen sist. Bebbe rör sig för fullt o sambon får känna hur hen rör sig där inne varje dag. Vi var på RUL den 7 april o en frisk bebbe men för blyg för o visa könet  Vi blev även flyttade från 5:e september till den 2:a ❤

oh-la
4/12/16, 9:24 PM
#93

#92, men vilken liten plutt!!! Åh vad roligt att allt går bra!

[TanatosNyx]
4/12/16, 9:45 PM
#94

Härligt med ultraljud :) jag tror på flicka :)

justmepums
4/13/16, 11:58 AM
#95

#93 #94 inte förens nu har jag förstått att de faktist är en liten människa i min mage :D Hon som gjorde RUL sa att de skulle kunna påminna lite av en flicka men att hon inte vågar ge ett 100% svar. Har tid till BM den 13 maj igen så ska fråga henne om man kan göra ett till UL o få reda på könet eller om de bara måste vänta till att bebbe tittar ut haha

[Tibonnanj]
4/15/16, 9:04 PM
#96

Åh det är så roligt med ul! Vi va på vårat i Torsdags och det är troligen en liten pojke i min mage! Magen har dessutom växt som tusan! Har ju varit svullen sen tidigt i graviditeten men nu är det en riktig bebis bula.

Vi har tur med att sambons syster har massor bebissaker som hon inte ska ha kvar så vi har än så länge fått säng, babyskydd och en badbalja. Helt gratis! Sängen är just nu grön men den kommer bli vit.

jackiejohn
4/16/16, 12:01 AM
#97

Oh-la har inget att kommentera om angående de barnvagnar du nämnde då de för mig är helt okända, men när min bil (xc70) var på service så fick jag låna en v60 i tre dagar…inget fel på bilen men oj så liten inuti. Jag har en Emmaljunga super nitro och en hund (ess) men helt ärligt jag fick inte in vagnen i bagagen, hade väl gått om jag plockat isär den och knöt in den men då var risken för skavmärken stor.. Hade hon varit liten så jag fortfarande hade haft babyskyddet så hade ju alla säten o bilen kanske också gått att bruka men passagerar sätet fram kunde ingen sitta i, kanske är annorlunda om barnet sitter fram men vi har valt att ha henne bak då det är säkrare och bättre ur säkerhetssynpunkt. Helt ärligt så hade jag lagt krutet på en större bil…även om marknadsvärdet på bilar sjunker ofantligt fort. Det är inte roligt att stå och montera ner eller trixa och knö för att få in barnvagnen när man är ute på språng. Och sen är jag väldigt praktiskt, mina krav på bilen är att barnstolen ska få plats utan att förstöra någon annan sittplats, barnvagnen och hunden ska gå in utan problem, samt att barnvagnen ska kunna få plats och jag ska kunna storhandla mat eller åka och shoppa stora och mycket saker utan problem och med xc70 kan jag de, var nämligen inne på en v60 när vi bytte men eftersom vi redan då hade barn och hund så fäll den bort väldigt fort och efter lånebilen jag hade så kommer den inte ens på tal förrän barn är utflugna ;) Detta är välmenande råd och tankar! :)

Annons:
oh-la
4/16/16, 8:53 AM
#98

#97 jo jag är lite bitter över just det… Ville själv helst ha en xc70 nämligen, men det är lätt att vara efterklok… Tyvärr är situationen lite sådan just nu att ny bil inte är aktuellt, även om de flesta i vår omgivning är inne på det :P vi kommer stå med dubbla boenden, en dyr hyresrätt och en bostadsrätt, från juni till januari innan bostadsrätten är såld. Min man är arbetslös tills han hittar AT och vinsten från lägenheten behöver vi för hus… Skulle vara om vi gör oss av med saaben och köper en billig v70, men jag vet inte om vi får ut mer än 10000 för den i dagsläget. Hade det inte varit för att vi behöver varje krona nu för att komma in på bostadsmarknaden i gbg och få huset vi vill ha hade det nog varit en annan femma… Vi ska in och kika på vagnen vi funderar på och hoppas den går in. I övrigt är vi otroligt nöjda med bilen utrymmesmässigt. Har åkt både fram och bak längre sträckor och tycker inte den är trång mer än i just bagagen. Fast jag förstår din synpunkt helt… Är du sugen på att byta till en prima v60 tar jag din xc70 alla dagar ;)

oh-la
4/19/16, 3:41 PM
#99

RUL avklarat och bebis besiktigad ua! :) det var den milstolpen! Barnmorskan trodde, och var så säker som hon kunde bli efter att ha kikat och klurat (bebis låg med benen i kors och ville inte röra sig det minsta, och sedan vaknade det n och rörde sig istället så hon fick jaga den) att vi väntar en liten prinsessa i september.

[Tibonnanj]
4/19/16, 5:26 PM
#100

#99 Grattis! 😃🎈

Vi väntar förmodligen en pojke i September. Kände första sparken genom magen i Söndags :)

Madde
4/19/16, 5:34 PM
#101

#99: Grattis. =) #100: Grattis och vad häftigt att få känna en spark. Ligger lite efter så får nog vänta ett tag till. Ska på RUL 3/5. Så får vi se om man kan se något kön. Är smått nyfiken.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

justmepums
4/20/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Grattis till flickan #99 och grattis till pojken #100 :D Magen har blivit mer en bebiskula än matmage. Känns sjukt hur snabbt den växer! Nu syns även sparkarna utanpå xD de är en vild bebis där inne!!! Om ni vill så kan ni gärna följa mig på instagram (mer aktiv där o där kan man även dela med sig av videon) skulle gärna vilja följa er också så följ mig så följer jag tillbaka. Har mest gravida mammor/blivande mammor som har BF mkt tidigare så skulle vara kul o följa september föderskor <3 Heter leilaafram där :)

[Tibonnanj]
4/21/16, 7:04 PM
#103

Sambon tog en bild på magen, för någon vecka sen när jag låg i sängen på rygg, precis som du gör på bilderna. Jag va helt oförberedd att magen skulle ha en så stor bula som den har! Helt sjukt :)

Kan berätta att för oss som går in i vecka 21 kan skratta lite åt att det börjar produceras "bebisbajs" dvs mekonium, i tarmarna på våra små, denna vecka.

justmepums
4/23/16, 8:47 AM
#104

21+0 idag ❤ Vilken vecka är ni andra september mammor?

Annons:
oh-la
4/23/16, 9:14 AM
#105

20+6 idag :) känns så knäppt i gravidappen när man faktiskt gått 140 av 280 dagar!!! Verkligen halvvägs :) hur måg ni andra? Några nya krämpor? Min kondis är usel! En promenad med hunden och jag låter som jag ska avlida :P magen blir helt svullen så fort jag äter nått och trycker och jag har märkt av lite halsbränna. 3 kg upp än så länge… Men nu har jag godissug så det bara skriker om det, så frågan är hur det slutar :P

oh-la
4/23/16, 9:15 AM
#106

Och 19+6 ska det självklart vara ;) här blandas frist i hur man räknar :P får lägga till gravidhjärna också :P

[AnnaRen]
4/23/16, 11:05 AM
#107

Jag är i vecka 19 .. var på ultraljud för tre veckor sedan och då trodde jag att jag var i vecka 19 men då var jag bara i vecka 16 .. det var ett bakslag.. på måndag åker vi på ultraljud igen.. och jag längtar!

[Tibonnanj]
4/23/16, 7:51 PM
#108

#107 det där med att backa 2 veckor efter  första ul verkar vara en standard eftersom de börjar räkna längden från senaste mensens första dag vilket blir typ 2 veckor för tidigt. Blev också besviken på det och tycker det är lite dumt att vi inte informeras om det vid inskrivningen.

#105 Ont i ryggen! Hade svullna ben i går hela dagen, så funderar på stödstrumpor, kul i sommar när jag vill ha kjol :P Men har hittat en hemsida som säljer stödstrumpbyxor!

Va och tittade på barnvagn idag. Lutar mot en Emmaljunga viking.

jackiejohn
4/23/16, 9:30 PM
#109

108# Alla flyttas inte 2 veckor bakåt, jag blev flyttad 2 dagar :) Det beror på hur stor bebisen mm är, fram till vecka 20 växer fostren hos alls kvinnor hyfsat jämnt, efter v20 växer de individuellt om jag inte missminner mig :)

[TanatosNyx]
4/23/16, 9:39 PM
#110

Jag blev framflyttad en dag :P vilket tekniskt sett var fysiskt omöjligt, men så blev det. Nog för att vi prickade mitt på ÄL, men liksom vi kan inte trolla :P

Madde
4/23/16, 11:27 PM
#111

Är i vecka 17+4 idag. Det går sakta framåt. För min del flyttade de mig bara 1 dag tillbaka.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
[Liinda]
4/24/16, 7:14 AM
#112

Och mig flyttade dom fram 2 dagar!

[Tibonnanj]
4/24/16, 4:46 PM
#113

Jaha!  så fel uppfattning jag fått :P men det känns ganska bra, att ha uppfattat det fel, annars skulle det varit ju varit dumt på riktigt om alla blir tillbakaflyttade 2 veckor.

Jag längtar något fruktansvärt efter vår bebis samtidigt har jag längtat sen jag va 15 år att få vara gravid och älskar det trotts alla krämpor och toa pauser var och varannan timme. Längtar tills den riktigt putande gravidmagen kommer också.

Vi va och tittade på barnvagn i går. Fastnade för en dyr en och nu försöker vi leta efter billigare och effektivare alternativ. Känns tungt att lägga ut 8-10,000kr för något som kommer användas i ca 3 år( + ev syskon, men ändå). Sen ska man köpa en sulky, lyckligtvis är dessa inte lika dyra.

oh-la
4/24/16, 6:29 PM
#114

åhh, vad fastnade ni för Tibonnaj?

justmepums
4/24/16, 8:52 PM
#115

Ryggont är något jag lider av ganska mkt, även konditionen… När man blir anfådd utav att trimma sig i duschen, ja då har de gått långt hahaha. Jag blev flyttad från 5:e september till den 2:a. Vi har även blivit stolta hus hyrare :D från och med nästa vecka flyttar vi från lägenhet till hus ❤ ska bli så skönt att bebis får en egen bakgård o leka på och så slipper vi väldigt nyfikna höghus grannar!!

[Tibonnanj]
4/25/16, 4:19 PM
#116

#114 En emmaljunga viking. Den va så lätt att både köra och lyfta och enkel att ta bort liggdelen på ( då den kommer bäras ner och upp för många trappor varje gång vi ska ut). Vi gick till babyproffsen men eftersom jag läst på som en galning kunde de inte hjälpa oss med så mkt utom att visa vilka modeller och märken som passade våra krav. Men det va jätteroligt att kolla runt och provköra :D

#115 Grattis till huset! Låter som det kommer bli riktigt bra för er ! :)

Och att bli fram flyttad måste också va roligt :)

Madde
5/3/16, 8:11 PM
#117

Idag har vi varit på ultraljud och allt såg bra ut och vi har samma BF som vid KUB. =) Känns skönt att ha sett bebisen igen och att allt är bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
5/4/16, 7:10 PM
#118

#117 vad roligt! Grattis!🎁

I tidningen "råd och rön" har de testat barnvagnar! Emmaljunga och Kronan innehåller riktigt höga halter av Pah.

http://www3.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/Nya-EU-begransningar-for-amnen-i-varor/

Kronan va sämst i många tester ( den är också dyrare än emmaljunga på många modeller)

Vi har kollat på på Britax smile 2 eller den äldre modellen Brio smile. De är små vagnar som påminner om Emmaljunga viking men billigare och de blir mkt mindre i hopfällda.

Annons:
oh-la
5/4/16, 7:37 PM
#119

#118, vi kommer köra på en britax smile 2. Det är typ den enda vagnen som går in i vår bil när hundburen är i bagagen. Vi vart så lyckliga på parkeringen utanför butiken när vi fick in både chassi och liggdel i vår lilla lilla bagage efter typ 10 minuters kämpande. Känns som en bra vagn!

[Tibonnanj]
5/4/16, 7:44 PM
#120

#119 Vi kommer nog köpa en vi med. Men ni hade inte köpt er än, bara tittat och testat? Var kollade ni då?

oh-la
5/4/16, 7:55 PM
#121

#120 Yes, bara testat att lasta i bilen och rulla lite fram och tillbaks än så länge. Vi väntar lite till och känner att det inte är någon direkt panik. Vi har kollat på babyproffsen men kikar runt lite mer. Vi har kollat lite efter begagnat också, men det finns inte så många 2 ute. Tydligen kan det va lite leveranstid så snart är det nog dags ändå. Tiden går ju så fort! Ni hade inte beställt än heller?

mjioo
5/4/16, 8:21 PM
#122

Vi har köpt en Britax smile 2 och den känns jättebra men får ju se hur den blir med bebis i (bf i juni) Det kommer nog dröja innan den finns på andrahandsmarknaden eftersom modellen är sprillans ny (kom mitten av mars). Vi köpte vagnen tidigt eftersom vi har ångerrätt via lekmer :)

soundtrack
5/4/16, 10:12 PM
#123

Vi har en brio Smile till dottern som blir 2 i augusti och vi supernöjda med den. Har ännu inte känt nått behov av att byta ut den mot en ren sittvagn/mindre sulky. Vet inte vad som skiljer britaxen mot brion men om ni ändå kollar begagnat så kolla efter brion också, den borde inte vara så dyr nu med några år på nacken.

[TanatosNyx]
5/4/16, 10:16 PM
#124

britax är nya brio ;) samma märke alltså. Har dock hört att britax är plastigare. Briovagnarna är superbilliga begagnade eftersom de gick över till britax.

mjioo
5/4/16, 11:14 PM
#125

Jag tycker inte nya Britax känns plastigare :) de har gjort om selen och sufletten är ljudlös så det är inga stora förändringar. Men vissa butiker säljer fortfarande brio smile och nya Britax smile 2 så man kan klämma på båda :)

Annons:
soundtrack
5/5/16, 8:18 AM
#126

#124 de vet jag om det var menat till mig ;)

[TanatosNyx]
5/5/16, 8:53 AM
#127

👍😃

[Tibonnanj]
5/7/16, 10:55 AM
#128

Måste rätta det jag skrev tidigare. Emmaljunga innehöll inte gifter ( inte vad som framgick i tidningen iaf) Men Kronan hade riktigt höga nivåer i bla handtaget.

Jag gillade knäppet till selen i britax, lätt att knäppa, lätt att öppna och hur många gånger har man inte klämt sig och någon annan i såna där vanliga "hjälmspännen" som brion har till sin sele. På britax har de lagt till en extra "plastbit" som minskar klämrisken.

#121 Ah bra att veta det där med lev.tiden. Nej vi har inte beställt än. Har en blivande morfar som erbjudit sig att betala vagnen som en present och han insisterar på att vi ska vänta och hålla koll på blocket. Men britaxen hade så många fördelar framför brion, som passar för just vår situation ( Många trappor, ingen hiss) Liggdelen måste vara lätt att sätta dit och ta av för en person också och fästanordningen va lite annorlunda mellan britax och brio. Britax va mycket enklare att sätta på plats.

[Tibonnanj]
5/7/16, 10:58 AM
#129

Någon mer som har problem att ligga ner utan mycket stöd under ryggen, så man nästan halvsitter?

Ligger jag på sidan för jag ont i höfterna och det hjälper inte med kudde mellan benen. Ligger jag på rygg gör det ont om tusan på sidan av magen, gissar att det är fästena och magmusklerna som sträcks ut.

oh-la
5/7/16, 11:07 AM
#130

Jo, jag… Fast jag kan bara öigga på vänster sida. Ligger jag på rygg får jag helt helvetiskt ont i ryggen, långt ner i svanken, plus ligament som drar. Ligger jag på höger sida får jag ont i ligamenten plus att jag börjar må illa. Ligger jag på vänster sida blir jag bara helt stel :p börjar känna att det där bm hintade om, havandeskapspenning på grund av mina långa dagar och ganska utsatta jobb kan va nått… Vet inte hur jag ska orka om jag inte får sova.

[Tibonnanj]
5/7/16, 11:20 AM
#131

Jag upplever också att vänster sida är lättare, men får ont i höfterna efter ett tag då med. Kommer det vara såhär ända till September :S

Vi köpte första bebissakerna i Torsdags. 2 sett med sängkläder och en babyfilt från IKEA. Nu känns det som att det är igång på riktigt. Men när allt väl är införskaffat kommer det bara vara en långt väntan.

Madde
5/7/16, 11:26 AM
#132

Jag har fått foglossning i svanskotan och även ont i ländryggen. Så är inte skoj när man har vilat lite och ska ta sig upp. Känner mig som om jag vore 85 år. Det jag upplevde idag är att vänstra sidan av min mage är hård och spänd. Nästan så det gör ont. Och höger sida är mjukare. Någon som har upplevt det?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
oh-la
5/7/16, 11:29 AM
#133

#132, kan du beskriva hur foglossning känns? Jag är så stel i svanken och har så ont efter att ha legat eller suttit en liten stund. Känner mig som en gammal tant! Är lite orolig att det är foglossning…

Madde
5/7/16, 11:59 AM
#134

#133: Jag har ont i svanskotan sedan ett antal veckor tillbaka och har inte haft det förut utan det har bara kommit som en blixt från klar himmel. Det gör ont helt enkelt och jag har svårt att sitta kan är det för ont och sen när jag väl reser mig så sitter det både i svanskotan och ländryggen. Känner mig så stel. Hmm, det kanske inte sa så mycket. 😛

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
5/7/16, 12:18 PM
#135

#134, haha, jodå! Alla förklaringar ger ju nått :) då kanske det är nått annat jag känner. Mitt sitter ju enbart i korsryggen, ner mot skinkorna. Jaja, får fråga bm om 4 veckor när jag ska dit nästa gång.

oh-la
5/7/16, 12:23 PM
#136

Haha! Låg precis på sängen och kollade på alla små vågor och sparkar och boxar som vår lilla kampsportare höll på med. Min man kom in och la handen på min mage och fick ett riktigt tryck, som om bebis tog spjärn och verkligen sträckte sig mot handen, med efterföljande karatespark. Mannen tyckte det va så läskigt att han var tvungen att gå därifrån :p

justmepums
5/8/16, 10:54 AM
#137

#136 haha samma hände en kväll för ett par veckor sen. Vi hade varit på kalas o jag hade fått i mig lite för mkt kaffe o cola. Så bebis levde rövare på kvällen vid läggdas. Sambon la handen mot magen och fick säkert 10 sparkar i rad mot handen. I panik i rösten säger han bara "den ska väl inte födas nu?!?!" Han syftade väl på dom starka sparkarna då han är van med en eller två små buffar om kvällen hahahaa

[Tibonnanj]
5/9/16, 10:47 AM
#138

Min sambo tycker också det är riktigt läskigt med rörelserna! Men det tråkiga med vår lilla är att varje gång han här min röst blir han lugnt och varje gång sambon lägger handen på magen så blir han lugn. Så när jag ropar eller säger till min sambo att han rör sig och sambon lägger handen på magen så blir det jättestilla i magen, från att ha varit en boxningsmatch några sekunder tidigare.

#132 Jag hade något liknande får några dagar sen, på morgonen. vaknade tidigt på morgonen och behövde gå på toa. När jag reste mig upp hade jag sjukt ont i höger sida av magen och hela magen va "sned". Det va som att allt innehåll i min mage + bebis hade glidit halvvägs in på ryggen. Efter kanske 2 minuter började det släppa och när jag gick tillbaka till sängen va magen normal formad igen. Men hade fortfarande ont. Jag tror det va för att allt faktiskt hade glidit lite snett eftersom jag vaknade på högersida men låg halvt på rygg och smärtan kom från ligamenten i magmusklerna som sträcktes ut.

Caroline_a
5/10/16, 5:00 PM
#139

Jag är också gravid och beräknad den 26 september, gick in i vecka 21 idag (20+0) vi har varit på ultraljud vecka 19 och allt såg bra ut :D det var synd att dom inte såg könet bara, jag är så sjukt nyfiken :P detta är vårt första barn :)

Annons:
[Tibonnanj]
5/10/16, 5:07 PM
#140

#139 Grattis Caroline_a! Skrollade upp i listan men såg inte om du skrivit tidigare. Annars välkommen :)

oh-la
5/10/16, 6:34 PM
#141

#139, grattis!!! :) vad roligt med fler små septemberbebisar :D

Caroline_a
5/10/16, 7:29 PM
#142

Tack #140 och #141! :D har inte läst hela tråden, vilka veckor är ni i? Känner ni sparkar än? Jag har inte känt av något än :/

oh-la
5/10/16, 7:35 PM
#143

#142, jag är i v 21+5. Blev flyttad några dagar på RUL så det känns som jag varit i v 22 i evigheter!!!! Jag har känt sparkar sedan v16 ungefär och nu lever det om så man ser det på utsidan av magen. Fast det är ju inte helt ovanligt att man inte känner nått ända in i v 25 så håll ut!!! Det är supermysigt när det börjar kännas <3

Madde
5/10/16, 10:16 PM
#144

#139: Grattis och vad kul att har vi samma datum för BF. Jag tror att jag har börjat känna något, men är inte riktigt säker än.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Caroline_a
5/11/16, 6:46 PM
#145

#143, Haha jag blev också flyttad när jag var på ultraljud och då kändes det som att jag var i vecka 18 jättelänge :P åå vad kul att du känt sparkar så tidigt :D ja jag får nog ha tålamod, min kille (pappan till bebisen) säger att han känt något med handen men jag vet inte :P kan tänka mig det <3 #144, haha vad kul :D är det också dit första barn? Jag har hört att i början är det svårt att veta att det var bebisen som kändes eftersom det inte känns så mycket :) Vet ni könet på era bebisar? :)

Madde
5/11/16, 7:10 PM
#146

#145: Vi vet är det blir en pojke. Det svåra nu blir namn på honom. Men vi har lite tid att jobba på det. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Caroline_a
5/12/16, 4:55 PM
#147

#146, Vad kul att ni vet :D pojknamn är svårare att komma på än flicknamn tycker jag på nåt sätt :P

[Tibonnanj]
5/12/16, 5:12 PM
#148

Jag är i vecka 23+0 i ,så går in i v 24  i morgon :)  Beräknad bf är 7 September. Fösta barnet.

Har känt rörelser sen flera veckor tillbaka och nu är det galet mycket sparkar och stötar som både syns och känns genom magen . Vi väntar en pojke ! Redan bestämt namn men det avslöjar jag när han tittat ut :)

Caroline_a
5/12/16, 5:28 PM
#149

#148, Vad mysigt med sparkar :D kul att du vet vad det blir för något :) vi ska nog åka till Göteborg och ta reda på könet :) har du mått bra hittills? Jag mådde sjukt illa i början :/

oh-la
5/12/16, 5:33 PM
#150

Vår lilla var svår att på först. Satt nedåt med benen i kors. Tillslut var ändå barnmorskan väldigt säker på att det blir en tjej. Inte helt hundra, det är det ju aldrig, men så säker att hon kände att hon kunde gratulerar oss till en liten dotter :) vad som dyker upp får vi väl se i slutändan :)

[Tibonnanj]
5/12/16, 5:47 PM
#151

#149 Åh hoppas ni kan se något! ibland är bebisen inte samarbetsvillig eller kanske lite blyg  och ligger med benen i vägen eller i helt fel position. Vår ville aldrig ligga stilla så är inte helt 100 på att det är en pojke men det är det de känts som sen början och de va något som syntes på ul som såg ut som en snopp, så troligtvis en pojke :)

Jag mådde också illa i början. I ca 2-3 veckor men det kändes som 2-3 månader, tills jag orkade ringa bm och få tips om postafen som blev min räddning. Nu är det mest värk i ligamenten i magen och ont i ryggen , höfterna och under fötterna om jag står länge eller sitter dumt.

Har planerat in en tripp till Ullared med mamma,  som också har ont i ryggen och fötterna av andra anledningar, för att köpa lite bebissaker. Just nu är vi ungefär lika kapabla till fysisk aktivitet och långa shopping turer, kommer bli mycket sitta och vila :P

Caroline_a
5/15/16, 9:15 PM
#152

#150, så kul att ni vet vad det blir :D har ni börjat köpa massa bebissaker nu då? :) #151, det hoppas jag med :D precis så var det på vårt ultraljud att bebisen låg med benen mot rumpan så man inte såg vad det skulle bli :P å stackare! Det är sjukt jobbigt att gå och må illa :/ vad är postafen? Lite samma här, fast hellre ha ont än att må illa :P Så mysigt med Ullared! Dit ska vi också om ett tag och köpa bebissaker. Haha ja precis, man får se till att vila mycket.

[Tibonnanj]
5/15/16, 9:38 PM
#153

Postafen är receptfritt läkemedel egentligen mot åksjuka men det är de första man får prova mot grav,illamåeende innan man får på recept :)

I dag åkte vi på "studiebesök" på förlossningen. Vaknade i morse och kände ingen bebis. Mot frukost var det väldigt svaga rörelser, testade att ligga ner 1 timme efterfrukost och fortfarande inga rörelser att tala om. Ringde till förlossningen och de sa att vi borde komma in på en kontroll bara för att vara på den säkra sidan. De lyssnade efter hjärtslag och efter flera minuter fann de var bebisen låg i magen och allt lät jättebra och allt de kollade på mig såg och lät bra det med. Men fy vad hemsk morgon det va :S

Annons:
oh-la
5/16/16, 9:19 AM
#154

#153, jag har haft det så i helgen… I lördags på jobbet hade jag inte kännt något fram till lunch. Drack vatten och puttade och fick bara något enstaka svar. Var på väg att ringa in när jag kände pirrningar långt långt ner i bäckenet som kändes som enkelsängar typ, samt att bag började känna att det rörde sig uppe på magen. Tror hon hade krupit till rätta in mot ryggen, men fy vad rädd jag blev!!! Igår var det fullt ös igen.

Madde
5/16/16, 5:14 PM
#155

#154: Hur ofta blir man känna av bebisen när man är i vecka 22? Blir lite osäker när du skriver att du blev orolig av att inte känna den så mycket under dagen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
5/16/16, 6:17 PM
#156

#155, min bm sa vid vårt senaste besök för en vecka sedan att eftersom jag känt liten så mycket ska jag känna henne varje dag. Jag har alltid fått igång henne med lite puttar på magen men nu fick jag inga direkta svar mer än något litet tillbaks. Så brukar det inte vara så därför blev jag orolig. Tänkte däremot att så länge jag fick svar, och med tanke på att vi bara är i v 23 och hon har mycket plats ville jag ge henne lite tid och se om hon bara lagt sig mot ryggen och det hade hon uppenbarligen eftersom jag fick igen dagen efter :p

Madde
5/16/16, 9:00 PM
#157

#157: Vi ska till barnmorskan först den 1 juni. Så får se vad hon säger då. Men det sparkas titt som tätt av min bebis. Speciellt när jag ska lägga mig för att sova. Igår kände min sambo bebisen sparka för första gången. Det tyckte han var häftigt. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
5/22/16, 5:05 PM
#158

#157 Vad roligt att din sambo äntligen fick känna! Min blev helt galen och började gråta och tyckte det va jättehäftigt och samtidigt helt sjukt, första gången han kände.

Det här med sparkar och rörelser, Man känner ju sin egen kropp och bebis bäst själv och börjar det kännas annorlunda och man känner att något inte är som det ska så är det skönt att få komma in och kolla så allt är ok.

Vår lilla brukar vara galet aktiv på morgnarna  och att han sparkar så hela jag skakar till, händer minst 3 ggr varje morgon. Den här morgonen var det ingenting som rörde sig på hela morgonen och på 1177 står det att om man har minskade fosterrörelser innan v 25 så ska man kontakta sin barnmorska eller förlossningen. det här skrämde ju såklart upp oss också och när vi ringde förlossningen sa hon att det är lika bra att ni kommer in. Dagen efter var han aktiv extra tidigt, som kompensation kanske :)

Hur går det för er att äta? Jag blir mätt jättefort! Äter jag en mindre portion så blir jag hungrig efter några minuter och måste äta igen.

Madde
5/22/16, 5:37 PM
#159

#158: Jag äter som vanligt. Dvs normala portioner men ibland blir det någon frukt. Han sparkar när jag lugnar ner mig, dvs sitter i möten, vilar efter jobbet raklång på soffan eller när jag ska lägga mig för att sova. Känns konstigt att det är någon som sparkar i magen. =) Har fortfarande problem på jobbet med ont i magen och ryggen. Får även ont när jag går på promenad. Så det blir inte mycket motion, vilket känns lite trist.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
5/25/16, 8:45 PM
#160

Idag sjukskrev jag mig då jag fick så ont i magen och ryggen när jag jobbade. Har hållt ut i någon månad nu men nu kändes det som att droppen var nådd. Blir uppringd av barnmorskan i morgon så får se vad de säger. Hur går det för er andra att jobba?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
oh-la
5/25/16, 8:56 PM
#161

Sådär, det börjar bli jobbigt… Foglossning som gör ont, riktigt dåligt med sömn på grund av att jag har så ont. Vi får se hur länge jag orkar, tänkte prata med bm om det när jag ska dit om 1,5 vecka. Sedan gör det nog sitt också att det varit en riktigt jobbig period privat med massor av drama i närmsta familjen, våra flyttplaner, dubbla utgifter för boenden som tär lite på ekonomin och ovisshet om både jobb och allt annat efter att vi flyttar. Det är lite för mycket nu helt enkelt…

Madde
5/26/16, 10:05 AM
#162

#161: Förstår precis hur du har det. Händer mycket privat för min del oxå som påverkar mig och glädjen till att vara gravid. Sen att jag har ont gör det inte bättre. Jag har en läkartid den 31/5 där jag får det vad som sägs om min kropp och om graviditet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
5/26/16, 11:41 AM
#163

#162, håller tummarna för att du får nått vettigt besked då. Visst jobbar du tungt? Ne, kombinationen ont och mycket runt om är inget kul… Som du säger förtar lite av glädjen att vara gravid.

Madde
5/26/16, 11:55 AM
#164

#162: Jag jobbar på ett lager och det går inte att omplacera mig till ett mindre tungt arbete. De har de redan försökt med. 🙁 Blev ordinerad vila av barnmorskan tills tisdagens läkartid.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
5/26/16, 2:30 PM
#165

Madde, vad skönt att du fick sjukskriva dig!

Jag kan inte sova utan en kudde mellan knäna, annars börjar det göra för ont i höfterna.

Har varit jobbigt här med ,inga större saker men jag känner att jag blir extra ledsen och stressad för att jag vill så gärna njuta och glädjas av graviditeten men så är det andra saker som drar ner en.

Går in i v 26 i dag! Känns som tiden går så sjukt fort. Har inte beställt barnvagn och inte gjort i ordning spjälsängen än. Men har en babysitter som just nu står och drar till sig damm bredvid vår säng och några pyttesmå kläder och strumpor! som ligger på hedersplats på vår byrå. Ska på första kontrollen i morgon ( Fredag), kommer bli spännande att mäta magen :D

Madde
6/10/16, 12:27 PM
#166

Hur går det för er med graviditeten? Är i vecka 24+3 idag. Jag är sjukskriven sista dagen idag men jag kommer inte kunna jobba pga att jag har ont i både mage med massa sammandragningar och annat som gör ont. Sen är det ju rygg/svanskotan som gör ont. Det är svårt att fungera även om jag är hemma och vilar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
6/10/16, 2:36 PM
#167

26+0 idag och tycker det rullar på. Har fortfarande inte köpt någonting, vare sig barnvagn eller babyskydd. Har börjat sova kasst och är rätt trött, vart lite knäckt när jag vägde mig hos bm sist och hade gått upp 9 kg, fast det är normalt. Tycker viktuppgången är jättejobbig även om jag vet att det är normalt och även om jag inte varit det minsta överviktig innan och inte är det med 9 kg plus heller. Har fått märklig glasscraving på twister :P till på köpet har jag börjat få lite panik över framtiden och insett att inget kommer bli sig likt efter september. Eller jag intalar mig det. Känner att jag och mannen ju har det så himla bra ihop, varför ger vi oss in på det här?? Känner mig helt plötsligt inte alls redo. I övrigt mår jag kalasbra, har 9 veckor kvar innan jag går hem permanent så länge som inget händer, känner fortfarande att jag inte alls ska föda barn och att jag är den mest oförberedda förstagångsföderskan ever :P

Annons:
oh-la
6/11/16, 11:44 PM
#168

Har rörelserna i magen förändrats något hos er förresten? De där puffar, eller popparna känner jag inte alls lika ofta längre. Är mer svepande och tryckande rörelser numera. Vissa känns både långt upp och långt ner i magen. Ibland är det riktiga snurrar och vågor och nån gång har jag verkligen känt något spetsigt som rör sig men det är inte alls de där korta snärtiga rörelserna längre. Börjar det bli för trångt? Eller är det nått tokigt? Det rör sig lika mycket om inte mer, det är bara andra rörelser. Bara för det körde hon några riktiga fisksprattel, skillnaden är att det ju bara varit sådanna rörelser innan.

[AnnaRen]
6/12/16, 1:44 AM
#169

#167 Förstår vad du menar. Har haft samma tankar. Har alltid velat ha barn men nu är det dags snart och jag känner att jag skulle vilja ha egen tid med mannen, för vi har det så bra. Men samtidigt så kan jag inte tänka mig utan bebisen i magen. Det är ju faktiskt det här vi vill och jag längtar. Man får ta det som det kommer Ta var dag som den är och göra det bästa av den.. tänk att det är ett nytt oskrivet kapitel i eran liv.. en ny utmaning som ni kommer att gå igenom tillsammans på olika sätt. Man får finna tid åt varandra trots att man har en bebis.. försöka iaf. 💜 Kram på dig!

[AnnaRen]
6/12/16, 1:49 AM
#170

Min graviditet so far fungerar bra. Alla prover är bra och har sammandragningar hela dagarna men främst på kvällarna. Känner mig ofta helt slut och öm o kroppen i slutet av kvällen. När jag bär saker så känner jag av i ryggen. Så jag försöker att inte bära så tungt om dagarna.. men annars är det bra. Jag jobbar och kommer att fortsätta att jobba tills dess jag inte kan längre. Bebisen sparkar och slåss som bara den inne i magen. På morgonen brukar jag vara rätt så öm i magen så jag antar att det är bebis som sparkar hej vilt under natten 👍😆

[TanatosNyx]
6/12/16, 12:11 PM
#171

ja rörelserna förändras medan barnet växer, men de ska aldrig ändras i mängd (minska) :)

[Tibonnanj]
6/12/16, 3:48 PM
#172

Är i v 27+3 i dag.

Rörelserna är definitivt mer kraftfulla och han håller på nästan hela dagarna, just nu är det ganska lugnt. Snart skulle man säkert kunna se konturen av en fot som trycker mot livmoderväggen.

Har gått upp 10kg. Känner mig inte tjock, bara gravid (förutom när sambon inte tänker sig för och tar bilder ur helt fel vinkel, då ser jag ut som ett berg!) men jag mår bra i den här storleken.

Orkar absolut inte gå mer än 30 min och innan det så har jag hunnit bli rejält kissnödigt. Men nu ska jag börja göra några övningar varje dag för att stärka bäckenbotten, ryggen och bål.

Jag är nojig över amning, min mamma kunde inte amma och jag har en ofarlig systa i bröstet precis snett under bröstvårtan, som gör att jag inte får ut lika mycket råmjölk på den sidan ( är även rädd för mjölkstockning). Jag är nästan inställd på att det inte kommer gå men jag hoppas ändå så klart. Har ju fått uppfattningen att amningen hjälper en att gå ner i vikt också.

Har inte haft en enda sammandragning än vad jag vet. Hur visste ni att det va sammandragningar ni hade?

[Tibonnanj]
6/30/16, 12:06 PM
#173

I dag går jag in i vecka 31! Känns helt sjukt, inte lång tid kvar nu.

Vi har även fått kontrakt på en riktigt fin lägenhet som dessutom ligger närmare sjukhuset :)

Bebisen hickar varje dag!

Sarah
6/30/16, 12:15 PM
#174

#172 jag gick upp under amningen :)

Annons:
[Miiika]
6/30/16, 12:33 PM
#175

För mig har amningen fungerat bra även om jag också varit rädd för mjölkstockning men när man väl kommit igång och fått amningen att funka så har rädslan försvunnit och jag känner mig helt lugn och självsäker med amningen nu. Ta hjälp av amningsmottagningen om du känner att du behöver hjälp sen! BB bokade in ett tid till oss där och vi fick faktiskt riktigt nyttiga tips:-)

Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
7/8/16, 10:43 AM
#177

hur mår ni allihopa? det börjar ju närma sig så smått! något planerat? kurser ni gått som var bra? hur funkar det i värmen?

här rullar det på. har fått nytt specialschema på jobbet efter några riktigt hemska nätter och en tur in på akutspec. mödravården och neuroakuten. inget farligt tack och lov, har tydligen utvecklat någon form av migrän med hemska synbortfall. 

hur känner ni inför hela föräldragrejen? själv har jag från och till de senaste veckorna haft fullkomlig panik! känner att jag inte alls är redo för det här och att jag och min man ju har det så himla bra som vi har det med bara varandra. min man däremot är fullkomligt cool med hela grejen… fattar inte hur det kunde bli så :P

har fortfarande inte beställt barnvagn, och igår hittade vi ytterligare ett alternativ, Emmaljunga NXT90 som nästan var ännu enklare att lasta i vår lilla bil än Britax. vi vart helt sålda direkt, den kändes mycket stabilare, hade en trevligare liggdel och sittdelen kändes mer ombonad. den var tyngre än britaxen i sitt chassi vilket kanske var lite minus, men den har adapter till Besafe vilket Britax inte har. stora minuset… mycket dyrare… tyvärr är det väl som med allt annat, har man blivit förälskad i något är det svårt att släppa… vi har lite att fundera på och börjar få lite ont om tid.

magen börjar jag bli ruskigt trött på!!! tack och lov klarar jag mig fortfarande utan värre komplikationer, kan gå långa sträckor i rask takt utan att bli speciellt trött. är ischias som spökar emellanåt men inte mer än så. på kvällarna däremot blir magen så svullen att jag får svårt att andas. sedan ligger bebis i princip alltid på samma sida och trycker mot revbenen. är så öm på den sidan!! känns som att revbenen ska gå av! och jjag trodde aldrig att det skulle vara så obehagligt när bebis trycker sig utåt. känns som huden på magen ska spricka! att knyta skorna är ju en fullkomlig omöjlighet känns det som…

nu får det gärna gå lite snabbare till september…

[Tibonnanj]
7/8/16, 2:10 PM
#178

Skönt att höra att det inte va något allvarligt men den där migränen låter läskig. Hoppas den går över när bebisen är ute.

Värmen som va klarade jag bra, nu regnar det ju mest. Men jag har "tur" som är arbetslös och kan göra vad jag vill om dagarna.

Jag känner lite smått ångest att bebisen kanske kommer förändra min och min sambos relation, vilket den förmodligen kommer göra men jag hoppas vi kommer hitta tid för varandra. Vi har det perfekt nu så en nedgradering från perfekt till bara OK tills vi hittat bra rutiner, känns ganska lugnt.

Min fokus ligger just nu mest på förlossningen. Jag är riktigt orolig att bm eller läkare ska göra ett stort misstag och förstöra min kropp och det har lett till att jag helst vill föda så naturligt som möjligt utan medicinsk smärtlindring, förutom lokalbedövning och lustgas, som känns ok. Övar profylaxandning och visualiserar min drömförlossning varje dag. Men sen har man ju ingen aning om vad som väntar så jag är ändå öppen för ryggmärgsbedövning men vill undvika så långt det går.

När vi berättade för släkt och vänner att vi väntade barn till September så va det några som reagerade typ " Stackars dig! ska du behöva gå igenom hela sommaren som gravid. Det kommer bli jobbigt". Men än så länge är det bara positivt :D Jag kan ha på mig skor som är lätta att ta på med bara skohorn, ett lager luftiga kläder ( hemma räcker det med sportbh och mjukisshorts). Jag slipper oroa mig för att halka, slipper jobbiga kängor och skor som man behöver böja sig ner för att ta på och en stor tung vinterjacka, det räcker med att magen är tung.

[TanatosNyx]
7/8/16, 3:03 PM
#179

Välkommen i auramigrängänget modell läkarna befarar stroke varenda gång… jag får sluddrigt tal och blir förvirrad också :)

oh-la
7/8/16, 5:15 PM
#180

#179, haha! ja så var det för mig också :P så fort jag var klar på akutspec. mödravården skulle jag tveklöst vidare till neuro för en neurostatus. jag tappade helt synen sista gången, blev disorientrad, och hade sedan tunnelseende mellan anfallen som varade i2 dagar. tack och lov "bara" migrän, missförstå mig rätt :P

#178 jag håller med dig, det är underbart! lever i maxiklänningar hemma och är så glad att jag bara kan glida runt i ballerinaskor och inte behöver böja mig fram för att dra på dem. hade blivit några gånger annars eftersom man måste ut med hunden. känner att de hade varit betydligt jobbigare mitt i smällkalla vintern.

jag har som ett mantra att förlossningen blir som den blir, och jag får bara hänga med. känner att jag är helt öppen för allt. funkar det med bara lustgas är det kalas, blir det epidural är det så. vill gå in i det så öppen som möjligt. det enda jag intalar mig är att det kommer att göra ont, och det får göra ont. sedan förbereder jag mig på att det kommer vara det värsta i smärtväg jag gjort och att det är het ok :P konstigt nog skrämmer smärtan mig minst fast det alltid skrämt mig mest innan.

sedan har jag varit otroligt öppen mot min man vad jag känner, och han har lugnat mig hemskt mycket eftersom han gjort en del förlossningar det senaste. klocka har jag alltid sagt tvärt nej till, snitta hellre, men han har förklarat så himla bra hur det funkar så jag känner mig helt trygg i det. sedan vill jag försöka vara hemma så länge som möjligt, så länge som jag orkar beroende på hur det blir, samt att min man har en del koll på hur det fungerar runtomkring och vad man ska vara noga med ör att undvika skador. i mångt och mycket tror jag nästan att jag lutat mig mer mot min man i hela den här processen och vilat i att han har gjort det innan och kan det medicinska. det är jätteskönt, för de tar lite pressen från mig att ha koll på allt.  ibland är han bra att ha, karlsloken ;)

[Tibonnanj]
7/8/16, 7:38 PM
#181

#180 Har din man några tips för att undvika skador som du kan dela med dig av? :)

En kompis som födde sitt första barn tidigare i år berättade att hennes barn "kronade" länge och flera gånger innan hen till slut kom ut. Alltså att huvudet trycker mot öppningen men inte åker ut helt och att det kan varit de som gjorde att hon inte sprack. Utöver detta så hade hon en riktigt långdragen och jobbig förlossning och fick till slut åka in på operation för att få ut moderkakan. En kompis till henne i sin tur sa att hon började smörja mellangården med oljor och feta krämer några veckor innan förlossningen, hon sprack inte heller.

Annons:
oh-la
7/8/16, 9:03 PM
#182

#181, mej generellt säger man att ju längre tid vävnaden har att vänja sig desto mindre är risken, det är därför det hjälper så mycket att barnmorskan håller emot under utdrivningsskedet och att man inte föder fram för fort. även tryck med varma handdukar hjälper. sedan att man har en bra kommunikation med sin barnmorska och lyssnar på henne. hon har ju översikten så att säga. många vill ju ha en snabb förlossning, men ju mer tid kroppen får att vänja sig desto bättre, sedan är det ju kanske inget man kan bestämma själv :P

oljor och krämer är jag generellt rätt skeptisk mot… tror inte det gör så hemskt mycket skillnad när man ska föda fram något som ändå är ganska stort. det viktiga är att vävnaden får vänja sig och töja sig.

[Tibonnanj]
7/11/16, 6:40 PM
#183

Undrar om det är något de tar hänsyn till. Om man t.ex. skriver ner det i förlossningbrevet " Jag vill ha en långdragen förlossning med mycket tänjning".

Var har alla andra tagit vägen som också ska ha barn i September?

oh-la
7/11/16, 7:03 PM
#184

#183, ja du… Förlossningar går ju som dom går. Handlar nog mycket om att lyssna på och lita på barnmorskan i rummet också tänker jag. Hoppas man får en barnmorska på förlossningen som man känner förtroende för. Jag har funderat på det också. Hoppas alla mår bra och att inget hänt! Idag beställdes barnvagnen, babyskydd, bas till bilen och adapter för babyskyddet till barnvagnschassit. Blev en emmaljunga NXT90 och besafe iZi modular. Dom sa 1-2 månaders leveranstid, så det är verkligen hög tid. Känns galet och väldigt verkligt på något vis… Sprattlaren i magen känns nästan som en del av mig. Det känns så svårt att tänka att det är en liten bebis. Med barnvagnen kändes det verkligen på riktigt.

[AnnaRen]
7/13/16, 10:32 AM
#185

Är i vecka 31 .. snart i vecka 32. Hittills går graviditeten hyfsat bra. Vi håller på att flytta så jag packar i lådor mest hela dagarna.. det tar lite på ryggen måste jag medge men det funkar bra ändå. 😊 Man börjar ha mycket tankar om förlossningen redan.. det känns lite oroväckande efter allt man fått höra men tänker att det får bli som det blir. Något som jag funderar över.. kan kvinnor vara olika trång? Vissa påstår att om man är för trång så spricker man .. Sen så fick jag även höra att foglossning är bra att man har inför en förlossning för då slipper man att spricka? Man vet nog aldrig hur en förlossning kommer att se ut .. det är så individuellt så det är nog svårt att förbereda sig inför den kommande dagen. Men det jag fått höra är bra att man mediterar innan så att man kan möta smärtan .. för det ska tydligen underlätta något. Så då är det bara dags att börja att lära sig att verkligen gå in i sig själv 😊

mjioo
7/13/16, 11:02 AM
#186

#185 jag tror absolut man kan vara olika trånga, finns ju de som föder stora barn utan att spricka och de som föder små barn som spricker mycket. Jag hade foglossning, födde ett ganska litet barn (3060gr och 49 lång) och sprack grad 2. Min förlossning avslutades med sugklocka så vet inte hur mycket det påverkade, de la även varma handdukar emot. För mig hjälpte profylaxandning jättemycket under förvärkarna, då hade jag som mest ont. Sen fick jag eda och hade inte ett dugg ont :)

[TanatosNyx]
7/13/16, 3:23 PM
#187

Det är så mycket som påverkar. Samma kvinna kan föda första utan problem, för att spricka massor med andra barnet trots likvärdig storlek på barnet mm. Foglossningen påverkar bäckenet, så nej det säger inget om huruvida vävnaderna spricker eller ej.

[Tibonnanj]
7/14/16, 11:19 AM
#188

#185 Jag har fått låna en jättebra bok som heter "Innan du föder, en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken" av Anna Wilsby. Innan jag började läsa den och göra de övningar och uppmaningar de har i boken så va jag jätterolig för förlossningen. Speciellt med allt som kommit upp om förlossningsskador och jag va orolig för kejsarsnitt och andra saker. Men nu känner jag mig väldigt lugn efter att ha börjat läsa den ( har inte ens läst halva och den har ändå hjälpt mig).

Vi flyttar också snart. Som tur är sköter sambon det mesta av flytten men jag packar och fy vad jobbigt det är. Flyttstädningen känns riktigt jobbig också.

Vår vagn kommer i slutet av juli eller början av augusti. Längtar efter att få hem den :)

Annons:
[Tibonnanj]
7/14/16, 7:38 PM
#189

Vi på kontroll i dag, går in i vecka 33.

Barnmorskan kände på magen och talade om att han vänt sig och nu ligger med huvudet neråt! Han är absolut inte fixerad men jag sitter nu i soffan hemma och det trycker och ilar som tusan runt blygdbenet, tror det är en hand där och gräver runt också.

När jag skulle födas så ville jag inte vända på mig. På förlossningen fick de skjutsa mamma fram och tillbaka mellan avdelningar för att vända på mig och till slut kom jag ut med huvudet först. Så jag har varit orolig att mitt barn ska vara som mig men nu verkar det som att han är en snäll bebis ändå :)

Madde
7/29/16, 10:22 AM
#190

Med 8 veckor kvar har vi äntligen köpt en barnvagn, blev en Brio Go (begagnad), en spjälsäng med täcke och påslakanset som behövs. Vi har haft för mycket annat i livet som har haft våran fokus men även om det nu är över och otroligt tragiskt att förlora en äldre familjemedlem så blickar vi framåt. Är det någon mer än jag som har problem med foglossning? Är inne på över två månader som sjukskriven nu och snart en tredje avklarad.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
7/29/16, 9:44 PM
#191

#190, beklagar att ni haft det tufft… och skönt att höra att ni funnit styrkan att blicka framåt. det är ju så mycket annat man har i tanken när man bara har 8 veckor kvar till bebis…

här är det 6 v kvar… tiden går ju så otroligt fort! känns ibland som det var igår vi plussade. jag har fortfarande klarat mig ifrån nägra värre komplikationer. magen har blivit trög nu den senaste veckan, och det gör att jag går runt och mår illa typ hela tiden. bebis börjar bli stark och vissa knuffar gör ju så jäkla ont!!! är trött på att inte få sova ordentligt och känner i kroppen att jobbet verkligen börjar tära på mig. de sista timmarna innan man blir avlöst är inget kul alls och sammandragningarna jag haft innan när jag jobbat blir både fler och mer obehagliga. det låter illa, men egentligen mår jag faktiskt bra… har inga foglossningar, lite ichiasbekymmer men inte värre än att jag får lite ont på kvällen. det är hemskt okomplicerat och får ofta pikar från en kollega som är ungefär lika långt gången om hur enkelt jag har det. mina största problem syns dock inte på utsidan utan sitter i huvudet. jag är trött på att vara "tjock", trött på att känna mig ful, trött på att inte klara mig själv och behöva be om hjälp när jag överskattar min egen förmåga, som när man kört igång världens städprojekt och måste ropa på mannen när man fastnat på golvet, eller när man måste stanna på promenaderna för att det gör ont och inte orkar hålla takten. sedan vill jag bara få känna mig fin inför min man igen… just nu gör jag verkligen inte det… har alltså varit lite låg det senaste… nu är jag inte stor alls, och har ingen jättemage om man jämför, men det är så långt ifrån det kropp jag är van vid, tränad och i form och verkligen inget jag trivs med. jag hatar att inte klara mig själv riktigt!

roligt däremot var att hämta barnvagnen nu i veckan,,  och installera basen till babyskyddet i bilen. det gör ju verkligen sitt för känslan… snart är det dags…

har ni gått några kurser? för mig har det bara blivit föräldrakurs och den tyckte jag verkligen var sådär… funderade lite på profylax eller yoga, men helt ärligt orkar jag inte engagera mig i det :P är fortfarande västra stockholms mest oengagerade blivande mamma. känner att jag tar det som det kommer ungefär… det får bli som det blir. jag går in i det helt utan förväntningar… lite nervös inför förlossningen börjar jag dock bli…

Madde
8/2/16, 12:49 PM
#192

#191: Vi ska börja på föräldrakursen nu i Augusti. Har inte fått höra något om profylaxen än, men ska till barnmorskan i morgon. Förstår hur du känner dig när det kommer till kroppen. Att inte kunna göra det man är van vid och inte se ut som man en gång gjorde. Jag har 7 veckor kvar och det känns helt sjukt att det gått så fort, har inte riktigt hunnit med mentalt. Men det hänger nog ihop med att jag inte har kunnat fokusera så mycket på min graviditet pga det som varit. Jag vet inte om jag är redo att bli förälder än. Känns läskigt, vad som än händer så kommer han snart.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
8/14/16, 8:40 PM
#193

I dag va vi och hämtade ut barnvagnen! Det enda som vi har kvar nu är "nödproviant" modersmjölksersättning om amningen inte fungerar och bunkra upp med mat i frysen till oss. Sen är vi redo för bebis.

BB-väskan är nästan packad.

Jag känner mig lugn inför bebistiden men får nästan panikattacker ibland när jag tänker på förlossningen. Jag skulle inte kalla mig för kontrollfreak men jag vill vara förberedd vilket är helt omöjligt vad gäller förlossningen. Den blir som den blir.

oh-la
8/14/16, 9:03 PM
#194

När va det du hade bf Tibonnanj? Kan inte vara så lång tid kvar nu? Hur är det mef sammandragningar för er? Min graviditet har gått från att vara hur enkel som helst till att bli skitjobbig på bara ett par dagar!!! Får sammandragningar av allt, vaknar med sammandragningar på nätterna, har så ont i revbenen att jag tror jag ska dö emellanåt… När är det dags att packa förlossningsväskan? Och vad har ni packat??? Vi funderar på att åka ner till gbg och hälsa på så jag lär ju få packa snart oavsett. Har begärt ut min journal så jag kan ha den med… Bebis ger mig nästan mest panik. Känner mig inte det minsta redo för det här. Undrar ibland varför vi gjorde såhär, vi hade det ju så himla bra jag och min man :P går varje dag och radar upp saker vi måste sluta göra eller sluta säga :P förlossningen känner jag mig helt neutral inför… Tills jag vaknar mitt i natten och får panik :P

[Tibonnanj]
8/15/16, 7:09 PM
#195

Jag har bf 7/9 men känns som att han försöker trycka sig ut flera gånger om dagen.

När har ni Bf? Kan inte alla skriva en uppdatering på det, är så spännande att hålla koll :)

Nästan inga förvärkar eller sammandragningar alls så jag hoppas inte det är något fel :S kan känna lite stick och spänningar ibland men inget påtagligt.

I väskan ligger just nu: Tofflor, 3 st strumpor, 3par trosor, 1st amningsbh, mjukisbyxor, amningstopp och ett linne. Som snacks ska jag packa dadlar, torkade aprikoser och kex. Sambon ska ha matlåda med ugnspannkakor och jag vill ha en sån där målarbok för vuxna om vi skulle behöva fördriva tiden:) Nu när vi flyttat så bor vi bara 5min med bil från förlossningen och sjukhuset så skulle något fattas så kan sambon snabbt hämta det. Vi behöver inte skriva ut någon journal eftersom vi gått hos bm på samma sjukhus som förlossningen är. Väldigt bekvämt :)

Sambon har skaffat "bebis-skägg"… Tror det är hans sätt att va delaktig. Får se om det stannar ändå till bebisen kan greppa och dra i saker :P

Så fort bebisen har kommit eller i alla fall någon dag efter så kommer säkert den mesta ångesten lagt sig för er. Ni har ju ändå haft en barnlängtan en gång och tid för varandra måste gå att få till på något sätt.

Annons:
Micaela3
8/15/16, 9:24 PM
#196

Hoppar in jag med 😃. Bf 12/9. Detta är mitt tredje barn. Men denna gången är så mycket jobbigare än de andra. Har ett sånt ENORMT tryck nedåt. Fogarna är förfärliga och kan knappt gå längre. Jag orkar nästan inte stå mer än två minuter utan måste sätta mig ner. Väldigt mycket förvärkar, både onda och inte onda.Någon mer som känner likadant? Kan förlossningen vara nära?

oh-la
8/15/16, 10:29 PM
#197

Min har inte fattat åt vilket håll hon ska ut än… För det mesta ägnar hon tid åt att försöka ta sig ut genom sidan på mig, genom huden :P var hos bm idag, och bebis ligger fortfarande med huvudet högt och inte fixerat så hon har nog möjlighet att leva om än. Har bf 15/9 så 4 veckor kvar!!!! Helt galet, tycker ni inte det!? Känns inte som det va så länge sedan man plussade. Jag bor i Stockholm, och Stockholm och Göteborg delar inte journalsystem. Åker vi och hälsar på i gbg behöver jag alltså ha med journalen om förlossningen skulle dra igång. Annars har vi runt 15 minuter till förlossningen. Tyvärr är ju det karolinska i Solna, så det finns väl en risk att vi hamnar på annat sjukhus beroende på tryck. Vi får se helt enkelt… Hade ju varit skönt att slippa bli runtslussad. Finns dom som inte har sammandragningar alls förrän förlossningen drar igång, så det lär inte vara något att oroa sig över. Jag skulle gärna önska att jag slapp tills det är skarpt läge. #195, egentligen är jag inte orolig… Både jag och min man är duktiga på att ta saker som det kommer. Vi längtar efter bebis båda två, så längtan är inte borta. Problemet är att vi levt med i princip enbart varandra i flera år, umgåtts bara vi och trivts otroligt bra med bara varandra. Jag tror jag är rädd att det kommer bli annorlunda på "fel" sätt. Det är skrämmande att släppa in en till människa i vår lilla intima bubbla där bara vi har varit. Det är skrämmande att det ska finnas en till person som ska dela på vår kärlek. Det är nytt och lite läskigt helt enkelt. Förlossningen känns inte alls lika abstrakt som det som kommer efter på något sätt :P gud vad jag flummar ut :P

Madde
8/15/16, 10:40 PM
#198

Jag har BF den 26 september (33+6) och börjar verkligen känna att det närmar sig med stormsteg. Har inte haft tid att förbereda för att jag ska ha barn än mindre inför förlossningen pga sjukdom/dödfall i familjen. Så jag är rejält stressad. 😕

Mår inte alls bra och kroppen säger ifrån allt vad den kan. Han har vänt sig rätt sedan någon vecka och just nu försöker jag ta dagen som den kommer. Är så trött och det slutar oftast med att jag inte orkar något alls. Att bara vara uppe och stå är en pina.

I morgon ska jag till sjukgymnasten och få en Tens som jag sa nej till för 1,5 månad sen men som jag nu känner att jag behöver. Får se hur det kommer gå.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
8/16/16, 10:40 AM
#199

#196 En till! vad roligt :D

Madde, du kan beställa från internet om det är saker ni inte hunnit köpa än. Då slipper du gå i butiker.Hoppas tensen hjälper.

Vi har nog tur att vi ska föda så sent på året. Under sommaren och våren är det värsta högtrycket på förlossningskliniker. Jag tror vi hade behövt åkt till en annan stad om bebisen kommit i somras.

Ceciliaolucifer
8/18/16, 3:35 AM
#200

#198 På vilket sätt har du haft ont i magen? Tryckande känsla? Ilande känsla? Över hela magen eller delar? Förvärras om du rör dig på ngt speciellt sätt? Är lite nyfiken själv då jag senaste två veckorna haft ont i magen men känslan sitter liksom under brösten/övre magen och är tryckande. Känns typ som att tarmarna inte har ngn plats typ. Hur var Tensen?

Madde
8/18/16, 11:47 AM
#201

#200: Ja du ska se om jag kan förklara hur det känns. 

I fredags när jag bara hade suttit i stort sett under hela dagen pga begravning och att vi sågs efteråt så fick jag väldigt ont i magen då den blev väldigt spänd. Det gjorde jätteont uppe på magen mot brösten, ner mot högersidan. Han sparkar ju på höger sida av magen i stort sett hela tiden. Det i kombination av att jag hade väldigt ont i ryggen pga foglossning så visste jag inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Så det slutade med att jag fick  gå och lägga mig hemma hos mina svärföräldrar  medans alla andra satt uppe och pratade. 

Sen i torsdags var jag ute och gick en liten promenad med min sambo. När vi skulle gå tillbaka till bilen så fick jag håll nere till vänster på magen. Jag gick i slow motion, dvs pyttesmå ministeg och ändå fick jag håll. Det gjorde så ont så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. 

Tensen har jag bara testat 1 gång och det gjorde så att jag inte kände mig fullt så sliten i ryggen som jag normalt sett är. Det handlar mest nu om att jag ska lära mig att sätta på mig den när jag är själv. 

Cilla det du känner är nog det jag veta är muskelfästen som sitter vid revbenen som töjs ut. Frågade läkaren när jag var där sist och då förklarade han varför det kunde göra så otroligt ont just där.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
8/18/16, 12:03 PM
#202

#201 Beklagar begravningen :( Din beskrivning påminner mkt om det jag också upplever. Min BM trodde magkatarr. Har precis köpt gaviscon och får se om det lindrar ngt. När jag får ont har jag svårt att äta, en knäckemacka tar en timme typ.

Annons:
Madde
8/18/16, 3:40 PM
#203

#201: Först trodde läkaren att det var gallan jag hade problem med eftersom jag har haft problem i stort sett hela graviditeten men hon uteslöt det eftersom jag i december kollade gallan med ultraljud. 

Jag har inte magkatarr för jag har inte ont när jag äter mat, utan det gör mest ont utan att jag vet varför. Det är rätt påfrestande att man inte vet varför det gör ont.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
8/18/16, 4:45 PM
#204

#203 Ah, ok! Tack för info!

[TanatosNyx]
8/18/16, 5:37 PM
#205

jag tipsar om denna sida så får ni nog lite svar på er magsmärta :)

http://www.msichicago.org/experiment/make-room-for-baby/

Madde
8/18/16, 6:07 PM
#206

#204: Det var så lite så.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/1/16, 10:21 PM
#207

Hur går det för er allihopa?? Inte långt kvar :) Tibonnanj, en vecka kvar till bf, du är väl först ut? Några känningar?

Madde
9/1/16, 10:33 PM
#208

#207: Jag är nu i vecka 36+2 och har det riktigt tungt nu med kroppen. Har så svårt att sova och vaknar 1 gång i timmen, så sover rätt länge om dagarna. Foglossning, men försöker använda tensen så mycket det går för att dämpa mina krämpor. Sen fixar jag de sista sakerna som vi inte har orkat fixa tidigare pga allt som har varit. Vi var på sista föräldragruppen igår och fick träffa ett par och deras 3,5 månader gamla bebis och höra om deras förlossning. Det var intressant tycker jag. Men jag tycker det börjar kännas läskigt att han snart ska ut, hur ska det gå! Förlossningen känns på ett sätt nära men ändå så avlägsen. Hur är det själv?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Tibonnanj]
9/6/16, 7:26 PM
#209

I morgon (7/9) är det beräknat! Än så länge har det bara varit någon hyfsad värk en eller 2 gånger om dagen. Jag är så taggad så det är sjukt. Man ska ju slappna av men adrenalinet forsar så fort minsta lilla tecken kommer.

Trodde vattnet gått i går för jag "slutade aldrig kissa" Men det va förmodligen bara bebisen som låg på något speciellt vis.

Va på sista "vanliga" besöket hos bm i fredags. Nästa är bokat om 2 veckor men det är bara om jag går över tiden. Bm har velat kolla med ul varje gång den senaste tiden så att bebisen verkligen ligger med huvudet ner för hon har haft svårt att känna det och senast vi va där hade vi extra tid över så hon passade på att titta på händer och fötter men som bonus fick vi se vad som väldigt tydligt såg ut som en pung och även spionera på när han kissade! Jag trodde inte man kunde se sådana detaljer så det va riktigt häftigt :)

Vi har hunnit gå på 2 föräldra-kurser och profylaxkurs, den 3dje föräldra-kursen är 8/9 så en dag över bf. Vi hoppas så klart att vi inte hinner gå på den.

I övrigt så är jag riktigt trött på att vara gravid och jag tror lillen i magen längtar ut och få sträcka på benen. Foglossningen kom för några veckor sen, jag är lika smidig som en blåval på land och har gått upp 19kg under hela graviditeten. Min lycka är att vi har ett handikapphandtag i badrummet, på väggen, framför toan så det enda jag inte behöver kämpa med är att sätta och resa mig från toan.

#208 Berättade dom något nyttigt om deras förlossning? :)

Annons:
Ceciliaolucifer
9/6/16, 8:18 PM
#210

#209 Blåval på land, jag skrattar så jag dör! Haha

oh-la
9/6/16, 8:47 PM
#211

Åh! Känner igen mig så väl i hela blåvalsbeskrivningen! Kör annars gubbresningar ur soffan, benen brett isär, händerna på knäna, vickar ett par gånger för att ta sats och avslutar med ett "åh hej!" innan jag kommer upp :P fruktansvärt! 9 dagar kvar och jag är så less på det! Längtar verkligen efter den lilla nu. Sedan känns det fortfarande så märkligt att vi ska bli tre i familjen! En till liten människa liksom… Vi kör lite risky och åker iväg över helgen från Stockholm till Göteborg. Min man måste ner och jag har ingen att ringa här uppe om något skulle hända så jag åker med. Tror ju inte att det drar igång, har ändå mer än en vecka till bf så… Och sjukhus finns ju på västkusten också :) till på köpet ska det bli så skönt att komma iväg lite! Det värsta är nästan att gå här hemma och bara vänta på något som man inte vet när det ska hända. Har haft lite otäcka sammandragningar, med "mensvärk", men det har gått över så fort jag vilat lite så är inte så orolig över att det är på g. Är helt inställd på att gå över i alla fallen vecka… Fast det ska bli skönt att bara komma förbi bf… Fast väntan lär ju inte bli lättare :P

[Tibonnanj]
9/7/16, 1:22 PM
#212

"Gubb-resningar" kör jag också med. Vi har en Ektorp soffa från ikea. Den är inte gravid vänlig, alldeles för mjuk och låg.

Jag önskar att vi åkt iväg innan det blev för nära inpå bf, så tror det kan va en bra ide att åka till gbg över helgen :)

Jag har den mesta av min släkt i Örebro så hade gärna åkt dit på kräftskiva men nu är det lite tajt med tid och sambon vill vara där han känner sig hemma och bekväm så att han kan va ett bra stöd för mig.

[Tibonnanj]
9/12/16, 5:57 PM
#213

Fortfarande ingen bebis :( Vi bara väntar och väntar och jag överanalyserar minsta lilla tecken men i dag hade jag extra mycket flytningar som va blodblandade så hoppas det va slemproppen eller iaf en del av den.

Mitt tidsfördriv brukar vara att baka men jag orkar inte stå upp långa stunder och foglossningarna är hemska. Känns som att benen och höfterna inte orkar bära upp min överkropp längre.

Släkt och vänner ringer och hör av sig varje dag och frågar om bebisen kommit :P

oh-la
9/12/16, 6:12 PM
#214

#213, åh så spännande!!! Hoppas att det är tecken på att bebis är på g!! Vi har bf torsdag och inga tecken på att något är på gång. Är ju så tråkigt att bara gå och vänta!! Var hos bm idag. Bebis har äntligen fixerat sig helt och lagt sig rätt. Däremot ville hon att jag skulle ringa om det inte satt igång på onsdag nästa vecka, en v efter bf, för att boka tid för ett ultraljud. Har aldrig hört att någon annan råkat ut för det, vet någon varför man bokar in ett ul så sent?

hhejlollo
9/12/16, 6:20 PM
#215

Hoppar in här och hoppas det är okej! Tror nämligen att jag får i slutet på september istället för oktober!:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Tibonnanj]
9/12/16, 6:29 PM
#216

#214 Vi har bokat besök hos bm den 15/9 dvs en vecka och en dag efter bf. Vi har inte fått veta om vi ska göra ul men jag tänkte att det va för att få lite info om ev igångsättning om det blir aktuellt men annars antar jag att det bara är en vanlig rutinkontroll för att se så att barnet och mamman mår bra. Jag kan ju berätta vad vi gjorde på vårat besök och varför om jag kommer ihåg att fråga :)

Vi har fått gjort ul på varje besök för att bm velat vara säker på så att bebisen ligger med huvudet neråt.

#215 Vad spännande! varför tror du att det blir tidigare? :)

Annons:
oh-la
9/12/16, 7:17 PM
#217

#215, visst skulle du ha tvillingar? Enäggs? För då finns det ju absolut en chans att det blir septemberbebisar istället :) hur mår du? Några tecken på att det är på g? #216, min bm har ingen möjlighet att göra ultraljud hos sig, utan jag har bara gjort KUB och RUL hos annan barnmorska. Det var därför jag blev så förvånad när hon ville boka in ett till. Kommer du ihåg får du gärna förklara, fast det är ju några dagar fram till torsdag, så det kanske hinner komma bebis innan ;) Får ni sammandragningar med jämna mellanrum? Brukar främst på kvällarna få sammandragningar, ganska kraftiga med tryck nedåt, som håller i sig i 30-40 sekunder och upprepar sig med runt 10 minuters mellanrum i någon timme. Dom gör inte ont, men kommer även om jag vilar. Vaknar av det ibland på nätterna.

[Tibonnanj]
9/12/16, 7:27 PM
#218

#217 Hoppas verkligen att vi inte hinner gå på den kontrollen :)

Jag har lite förvärkar men inget som är regelbundet alls. Dina kommer ganska tätt. Har du pratat med bm om det? Jag har läst ( minns inte om det va en pålitlig sida) att har man täta sammandragningar så finns det en risk att livmodertappen drar ihop sig. Men det kanske är på gång för dig :D i så fall är det ju jättespännande!

hhejlollo
9/12/16, 8:11 PM
#219

#216 Väntar tvillingar och har redan fått värkhämmande en tre gånger så risken att dom kommer i september är stor!:) #217 Stämmer bra! Enäggsflickor, är i vecka 34+0 idag. Har vart öppen 1cm sedan vecka 31 och var in till förlossningen för kontroll idag, öppen två centimeter med mjuk tapp! Nu stoppas det inte om det skulle sättas igång!:D Jag har mått dåligt hela graviditeten, nu är det mest sura uppstötningar from hell, foglossningar, sammandragningar och förvärkar som är kämpigt! Och all denna vätska! Hur mår ni? Har ni haft några krämpor? När är ni beräknade?:D Har följt tråden ganska länge men mitt minne är som en guldfisk just nu så får sätta mig och läsa igenom igen:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Tibonnanj]
9/12/16, 8:31 PM
#220

#219 Det låter som att de kan komma när som helst!

Jag va beräknad till den 7/9 men inga starka tecken på att det är förlossning på gång än men samtidigt kan det ju börja väldigt plötsligt.

hhejlollo
9/12/16, 8:41 PM
#221

#220 Ja dom kan ju det! Längtar ju ihjäl mig! Åh då händer det ju förhoppningsvis vilken dag som helst nu! Vet du vad du väntar för kön?:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
9/12/16, 8:41 PM
#222

#220 Ja dom kan ju det! Längtar ju ihjäl mig! Åh då händer det ju förhoppningsvis vilken dag som helst nu! Vet du vad du väntar för kön?:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

oh-la
9/12/16, 8:56 PM
#223

#217, just det ja! Tänkte väl det :) har följt din blogg lite från och till och tyckt att det varit jättemysigt att läsa om dig och tjejerna :) jo, för dig kan det ju verkligen hända när som också! Vi är beräknade till 15/9, så bf på torsdag. Har haft en otroligt enkel graviditet såhär när man tittar i backspegeln. Ett migränanfall när vi åkte in har jag haft och nu det sista när bebis har fixerat sig har jag haft problem med ischias. Nu har jag haft en hel del sammandragningar det senaste som varit ganska regelbundna men inte gjort ont. Vi får se hur länge hon stannar där inne ;) #218, jo, man kan ju hoppas att det är ett tecken på att något är på g… Glömde helt bort att ta det med bm idag, hon fick stoppa mig i dörren i princip eftersom jag var på väg att gå direkt efter blodtryckstagningen :P lite förvirrad… Fast jag är verkligen helt inställd på att jag sitter här med bebis på fel sida huden även nästa vecka :P Vad gör ni för att få tiden att gå? Hunden hat gjort sig illa så inte ens gå ut och gå kan jag…

Annons:
[Tibonnanj]
9/13/16, 4:04 PM
#224

#221 Vi väntar troligen en pojke :)

#223 Gravidhjärnan spökar ofta! Skulle fixa med papper om årsinkomst hos fk i dag och behövde hjälp med blanketten men jag förstod mindre än hälften av vad personen sa som hjälpte mig. Tur att sambon va med och har en helt fungerande hjärna som täcker det min inte kan ta in :P

Jag försöker komma iväg och träffa familj och vänner annars så ligger jag mest i sängen/soffan och kollar på film och serier.

[Tibonnanj]
9/14/16, 7:53 PM
#225

Ingen bebis än så i morgon blir det besök hos bm. Men i helgen ska vi på födelsedagskalas för en släkting, som jag gärna vill gå på men jag hoppas nästan att det kommer igång bara för att vi har något inbokat just då.

Hur har ni det?

oh-la
9/14/16, 8:09 PM
#226

Bf imorgon och ingen bebis. Däremot tror jag att slemproppen släppt! Något i alla fall, även om det verkligen inte är någon garanti på att det är på g än på flera dagar. Har fortfarande mycket sammandragningar och tryck nedåt och mensvärk så lite förvärkar har jag nog. Åh, önskar att jag hade haft vänner eller familj här uppe, är så uttråkad!! Säkert därför jag går och känner efter en massa också… Tänker på dig Tibonnanj hela tiden nu känns det som och undrar om det blivit nån bebis! Har du några känningar?

[Tibonnanj]
9/14/16, 8:27 PM
#227

#226 Bf dagen är alltid spännande! Hoppas din bebis är "punktligare" än min :)

Jag önskar att jag hade känningar ( mer än väldigt lindrig mensvärk, som förmodligen är förvärkar men otroligt svaga), då kanske jag kunde va lite förberedd på hur det känns när det är igång på riktigt men det enda jag känner är att foglossningarna blivit mycket värre sen jag va på stan igår :S

Jag tänker på er också, allihopa! Jag undrar hur det gått för justmepums, hon blev ju flyttad till den 2/9 så hon kanske fick redan i Augusti. Tror inte hon har varit inloggad på länge heller. Någon som vet?

oh-la
9/14/16, 9:12 PM
#228

Just ja! Var länge sedan hon skrev, och hon var väl först ut i september. Hoppas allt gått bra! Hade varit roligt att höra :) samma med Madde! Var inte så länge sedan hon skrev, men man är ju ändå nyfiken och hoppas det går väl här i septembergruppen :) kanske snart är dags för ny tråd också…

Madde
9/14/16, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

#227 & 228: Här är det 12 dagar kvar. Jag har ont som bara den när jag sover. Vet inte om det bara är sammandragningar. Var hos barnmorskan idag och han har inte fixerat sig än utan hon kunde fortfarande röra på hans huvud. Hon trodde att vi skulle hinna ses om 2 veckor vilket jag verkligen inte hoppas på. Jag orkar inte ha så här ont mer. Undrar om det är justmepums som jag har på instagram, bor hon i Finland? I så fall har hon nog fått barn.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

hhejlollo
9/15/16, 12:16 PM
#230

Hade precis vart på toa när och skulle tvätta händerna när jag känner att det rinner längs benet, kollade och det var en stor droppe som rann längs låret, kan det vara sipprande fostervatten tro? Har haft vattniga flytningar men absolut inte så! Bör man ringa och fråga förlossningen eller BM kanske? Har börjat få svårt att andas när jag ligger, oavsett hur jag ligger.. Blir ingen sömn här hemma så är lite orolig hur jag ska klara en förlossning när jag inte får sova:( Har även mensvärk flera gånger om dagen och tryck neråt, samt igår hade jag ont i bäckenet och ländryggen! Önskar så att det är på gång nu! Hur mår ni? Har ni några förkänningar om att det kanske är dags snart?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Aristarcos
9/15/16, 12:56 PM
#231

Kolla upp allt som avviker från det onormala de kan enkelt kolla om det är fostervatten på förlossningen har det kommit mer?

[Tibonnanj]
9/15/16, 1:44 PM
#232

Jag tog fel på datumet för bm besöket… Det är i morgon vi ska dit. Legendarisk gravidhjärna. I natt fick jag galet vattniga och rikliga flytningar… Hade till och med läckt utanför bindan när jag gick upp på morgonen.

oh-la,  Vist va det i dag du hade bf?

#229 Du är inom "2 veckors ramen" i alla fall så nu kan det hände när som helst :)

#230 Ring och kolla. Men om det bara va en droppe så är det säkert inget att oroa sig för. Känns som det händer konstiga saker med kroppen lite då och då nu i slutet.

oh-la
9/15/16, 2:14 PM
#233

#229, åh, kanske ett litet tag kvar då för dig… Håller verkligen tummarna för att det inte drar ut på tiden. Du har väl haft en del bekymmer också? Hoppas verkligen bebis bestämmer sig för tidig entré. #230, jag hade ringt in. Med tanke på tvillingar och att du redan börjat öppna dig är det bättre att ringa en gång för mycket tänker jag. Har lite förvärkar och slemproppen är på väg att släppa. Mycket tryck nedåt i samband med sammandragningar. Mensvärk som kommer och går på nätterna. Vi får väl se hur länge liten behagar stanna kvar. Försöker verkligen ställa in mig på att det kan ta nån vecka till, minst! Under tiden hejar jag på er andra! #232 hahaha! Ja, verkligen gravidhjärna. Å andra sidan förstår jag precis ;) yes! Bf idag. Som grannen sa i trappen när vi fick ut med hunden. Det enda man kan vara säker på är väl att det inte blir idag :P Åh! Kanske är på gång då!! Håller verkligen tummarna!

oh-la
9/17/16, 2:05 PM
#234

Hur går det? Några bebisar än?

Madde
9/17/16, 11:22 PM
#235

#234: Ingen bebis så långt ögat når!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/17/16, 11:34 PM
#236

#235, känns samma här… Ungen kommer ju aldrig komma ut! Vet inte hur det ska gå när när man känner så och bara är två dagar över tiden… Undrar om det blev något kalas för Tibonnanj?

hhejlollo
9/18/16, 3:28 PM
#237

Det är fostervatten som läcker! Dom tog prov så väntar på att bli undersökt av läkaren för att få veta vad som händer härnäst :) Inga bebisar än? :D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
oh-la
9/18/16, 3:33 PM
#238

Oh! Spännande!!! Då kanske du snart har tjejerna hos dig <3 Ingen bebis här, men fortfarande tyst från Tibonnanj… Hon skulle ju på kalas, och har man något inplanerat kan man ju ge sig sjutton på att det händer då!

Aristarcos
9/18/16, 3:48 PM
#239

#237 och de har inte gått vidare på 3 dagar även om det var fostervatten. Vilken vecka är du i nu?

hhejlollo
9/18/16, 4:45 PM
#240

#238 Blev precis inlagd och väntar på läkaren som ska undersöka mig, så får vi se vad som händer! Blev så verkligt nu! Men jag längtar så och hoppas dom vill komma snart!<3 Ja precis! Alltid när man minst anar det.. Håller tummarna att ni får snart!! Båda har gått över tiden va? #239 Nej för det var så lite sa dom. Är i vecka 34+6 idag så dom gör inget för att stoppa upp det, väntar på läkaren nu så får vi se vad som händer!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Aristarcos
9/18/16, 4:49 PM
#241

#240 blir säkert bebisar inom kort :P

Madde
9/18/16, 5:09 PM
#242

Nu är jag så less på att vara gravid. Min mage går sönder på nätterna, vet inte vad eller hur jag ska göra för att häva det onda. =(

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/18/16, 5:09 PM
#243

#240 åhhhhhh så spännande!!!! Håll oss uppdaterade när du kan :)

Madde
9/18/16, 5:11 PM
#244

#240: Hoppas allt går bra för dig. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Aristarcos
9/18/16, 5:14 PM
#245

Ja, glömde säga lycka till hhejlollo det är på sin plats nu verkligen!

oh-la
9/18/16, 5:19 PM
#246

#242, samma här… Ät så less så jag tror jag går under. Inatt vaknade jag och var tvungen att vända på mig en gång i timmen. Varje vändning gjorde så jäkla ont så man vet knappt vart man ska ta vägen. Min räddning om nätterna är gravidkudden. Vet inte vad jag skulle gjort utan den.

Ceciliaolucifer
9/18/16, 6:20 PM
#247

Så spännande att gå in här och läsa :P

Madde
9/18/16, 6:42 PM
#248

#246: Skönt att gravidkudden hjälper så du inte får allt för ont. För min del finns det inget alls som hjälper mot min smärta, har provat Alvedon och allt annat som kan tänkas hjälpa. Har 8 dagar kvar till BF. Är så glad att jag är sjukskriven och inte behöver fundera på att ta ut föräldradagar än. Blir att ringa barnmorskan i morgon igen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
9/18/16, 7:28 PM
#249

#242 Stackare :( jag har kvar min smärta under höger bröst.

hhejlollo
9/18/16, 8:57 PM
#250

Tack hörni!! Läkaren gjorde UL och ettan har betydligt mindre fostervatten än vanligt medan tvåan har normalt med vatten, får nu antibiotika för att förhindra infektion eftersom jag är öppen! Dom kollade inte om jag öppnat mig mer eftersom det kan reta igång förlossningen. Ligger nu på avdelningen och efter CTG kom läkaren och konstaterade att jag hade tre/fyra sammandragningar på 10min vilket kan betyda att något är på gång! Återstår att se:D #242 Är lika trött på att vara gravid.. Har du provat gravidkudde? Den har hjälpt mig enormt dessa månader! Att inte kunna sova av smärta är hemskt och man ska ju ändå vara utvilad när förlossningen drar igång :(

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Madde
9/18/16, 9:19 PM
#251

#250: Det hjälper tyvärr inte med en gravidkudde. Det är det som är så påfrestande.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Madde
9/18/16, 9:29 PM
#252

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: