Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 1654 ggr
[Synnerlig]
2016-02-14 22:51

Profylax utan profylaxkurs?

Jag känner mig verkligen inte bekväm med att gå på en profylaxkurs med andra människor men vill gärna att jag och sambon ska lära oss så mycket som möjligt inför förlossningen, det här med andningstekniker och vad min sambo kan hjälpa mig med osv. Har försökt att kolla runt på Youtube men hittar inga bra videos och börjar bli lite orolig nu :( Någon här som kan hjälpa mig med att hitta bra videos på sådant man får lära sig på en profylaxkurs och/eller kanske berätta om det går, vad vi bör tänka på osv? :)

Annons:
Sindri
2016-02-14 22:59
#1

Här finns en del videos. I Sverige är vi inte så bra på att lägga ut sånt här.

https://www.youtube.com/results?search_query=breathing+delivery

Jag köpte en bok när jag var gravid första gången. Att vänta och föda barn av Sheila Kitzinger. Den var min bibel! Kanske inte finns att köpa, men kanske låna. Hon beskrev förlossningen med alla dess faser så himla bra så jag tappade all rädsla. Såg den mer som ett arbete man skulle ta sig igenom.

Intehärutandär
2016-02-15 01:51
#2

Aldrig gått och har Du inte tendens att få panikattacker och bli hysterisk i vanliga fall så går det bra ändå. Du kommer känna automatiskt hur Du ska andas. 

Om Du ska ha lustgas, så kommer BM informera Dig att andas in i masken och ut o luften.

malinroth
2016-02-15 06:50
#3

Jag valde att inte gå kursen som innehöll bla profylax. Min bm på mvc gick igenom andning och förlossningsförlopp m.m. med mig på en av mina kontroller. :)

[Synnerlig]
2016-02-15 09:07
#4

#1 Tack! Jag får kolla upp den boken 🙂

#2 Hehe, panikångestattacker har jag fått, men vill verkligen inte gå på någon sådan kurs men vill gärna veta vad de får lära sig där ändå. Förstår inte varför det ska vara så dålig med info om detta, det är nästan som att de vill att man ska gå på en sådan kurs annars får man inte veta någonting 😛

#3 I vilken vecka var du i när din bm gick igenom det med dig? Jag är bara i vecka 28 än så länge så det är kanske inget man går igenom än🙂

[WickedAlly]
2016-02-15 09:45
#5

Jag gick inte på sånt med någon av barnen, däremot läste jag på om dyktekniken och den tyckte jag var sjukt bra :)

[TanatosNyx]
2016-02-15 09:47
#6

Jag är både lätt hysterisk och får ångestattacker, har svårt att slappna av, spänner mig och hela baletten. Men föda barn var inga problem alls! Profylax känns som ett modernt påfund för att lura av folk pengar.

Annons:
Sparven88
2016-02-15 10:17
#7

Jag gick inte heller någon profylaxkurs. Kände mig lite orolig inför stundande förlossning eftersom jag kände att jag hade noll koll på profylax medans alla sagt att det var "sååå bra att kunna!". Men när väl stunden kom tycktr jag att det gick av sig själv. Bm på förlossningen hjälpte till att hitta andningen om det behövdes. Och ja, jag hade väl ändå hjälp av att tänka på andningen. Istället för att fokusera på att det gjorde ont, tänkte jag på att andas. För mig funkade det dock ett tag. Sen tappade jag väl lite kontrollen över min kropp (lång förlossning, alldeles för lite sömn osv), så då bad jag om epidural. Eller ja. Bad och bad… :p

[TanatosNyx]
2016-02-15 10:30
#8

man brukar inte "be om" epidrual :P snarare vråla efter den haha

Sarah
2016-02-15 10:42
#9

Tror inte att det hade hjälpt mig. En kompis som är lite "naturligtflummig" i brist på bättre ord tyckte att jag kulle gå och sen hintade hon om att jag borde gjort det, när jag berättade hur jobbigt det hade varit på förlossningen. 

Men, jag visste ju hur jag skulle andas, det vara bara att det inte gick :P Hade inte spelat roll om jag hade övat mer, där och då hade jag panik.

Sparven88
2016-02-15 10:43
#10

#8 Haha ja men typ. Och när BM säger "ja, men det dröjer en stund innan läkaren kan komma". Den stunden var lång! :p

[TanatosNyx]
2016-02-15 10:46
#11

#10 Ja, den stunden var ett långt illvrål haha ;)

liljegren
2016-02-15 11:08
#12

Jag gick ingen profylaxkurs. In genom nästan, ut genom munnen, djupa lugna andetag.. typ alla avslappningsövningars grund ;) sen hjälpte bm mig i början när jag var lite stressad att komma igång att andas lugnt.. vi hade ju turen att vara dem enda på vår förlossning fram tills morgonrycket, så jag fick nog mer hjälp än vad man annars kan räkna med

mjioo
2016-02-15 12:20
#13

Det är så förbannat dyrt med profylax så jag har också tänkt att skuppa den. Men tänkte tipsa om att vissa erbjuder samma kurs online, dvs du betalar en avgift och tittar på kursen när du vill samt har kursledare som du kan ställa frågor till men tror att de kostade typ 900kr eller nåt. Kan se sen om jag hittar den igen..

Annons:
sisela
2016-02-15 13:21
#14

Vi gick på de tre förlossningsförberedelsesträffar som var gratis för alla, där de genomgick 1.latensfasen och när ska man åka in, 2. Smärtlindring och förlossning, 3.amning och annat efter förlossning. Annat gick jag inte på. Läste lite själv och kollade upp dyktekniken men övade inte direkt på nåt. Allt jag behövde kunna blev jag egentligen instruerad i på plats av barnmorskorna. De sa hur jag skulle andas och så. Jag gjorde exakt som de sa och det funkade hur bra som helst, men man ska ju lyssna på sig själv också. Det de sa kändes bra för mig när jag provade så jag fortsatte så. Apropå lustgas som nån nämnde ovanför så sa de till mig att jag måste andas ut I masken också, för annars blir de påverkade. De säger garanterat hur de vill att man ska göra där du föder. Kanske är olika bestämmelser.

sisela
2016-02-15 13:24
#15

Förresten så fick jag ett bra råd av en kompis innan förlossningen. Om man gått en kurs eller tränat mycket på en speciell teknik så ska man inte bli för låst vid den tekniken. Man kan hamna i en förlossningssituation där det inte funkar med just det man lärt och då måste man vara öppen och flexibel så man kan göra på ett annat sätt och ändå hantera det.

Sarah
2016-02-15 13:28
#16

#14 Lustgas är också en väldigt stark växthusgas. Den har ca 300 gånger större uppvärmningskapacitet än koldioxid. Därför ska sjukhusen se till att den inte kommer ut :)

[Synnerlig]
2016-02-15 15:49
#17

Det är skönt att höra att det inte verkar vara så viktigt med profylaxkursen 🙂 Såg nu på BB's hemsida att de gärna lär ut andnings- och massagetekniker när man är där och ska föda, så det känns tryggt 🙂

[Thiah]
2016-02-15 15:51
#18

#8 Nähä, man kan också sammanbitet väsa fram en order om epidural 😂

mjioo
2016-02-15 16:37
#19

http://www.profylaxonline.se/ här var den jag hittade som var online men fortfarande kostar pengar. Jag vet alltså inte om det är något att ha men om man vill gå på kursen utan att vara där på plats så kan det vara värt att kolla upp :)

Intehärutandär
2016-02-15 16:44
#20

#14 De gör man inte på vårt BB, jag hade en annan mask som man kunde fästa emot hakan med band runt huvudet. Men den lät som en gräsklippare, så jag slängde den då det gällde. Hörde inte vad min partner sa bredvid mig…

Annons:
[TanatosNyx]
2016-02-15 17:34
#21

Jag fick inga instruktioner om lustgasen, låg en folder på BB (eh, dags då efteråt alltså?) med resultatet att alla i rummet blev väldigt fnissiga efter ett tag :)

Intehärutandär
2016-02-15 20:42
#22

Har Du fått information av BM om mindfullness? Tycker att Du ska prova lite sådant. Här är en användare med många olika varianter. Går utmärkt att bränna ner och ta med på förlossningen också. 

https://www.youtube.com/watch?v=p39afBUYk7c

tlover
2016-02-15 21:42
#23

När vi gick föräldrautbildning så fick vi öva på profylax. Det var enligt barnmoskan att andas och inte hålla andan. Så det klarar du utan kurs.

Allmänt var föräldrakursen kass för oss men det var för att vi hade olika barnmorskor vid alla tillfällen (den som vi började med blev långtidssjukskriven). Så varje kurstillfälle gick vi igenom i princip nästan exakt sak.

Men åter till profylax, som kampsportare så visste jag redan att man ska andas och inte hålla andan vid smärta så det var inget nytt för mig.

Meditation är mitt tips om du vill förbereda dig, iallafall för mig tog det i princip helt bort smärtan fram tills jag fick värkstimulerande.

l'm back

[Synnerlig]
2016-02-16 11:10
#24

Jag mediterar redan varje dag, kör lite yoga också och kan det där med djupandning, så då kanske jag klarar mig fint ändå 😃

Upp till toppen
Annons: