Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 4748 ggr
GravidBFaugusti2016
2/11/16, 7:53 PM

Blivit sparkad i magen!

Har blivit sparkad i magen ikväll. Är gravid i v.13. Hur pass "hårda" smällar klarar magen av? Antar att man ska kolla efter blödningar / flygningar .. Något som varit med om liknande? Råd? (Är sjuksköterska; skulle byta kateter på en dement patient, uppskattades inte och fick spark i magen.. Måste berätta för mina kollegor nu känner jag..)

Annons:
Aleya
2/11/16, 7:59 PM
#1

Vet ej. Men gör en skadeanmälan också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kerstinfalk
2/11/16, 8:25 PM
#2

Tänk positivt. I v13 är fostret gott vadderat och har massa fostervatten och gott om plats. Du skulle kunna gå och be om att få en till undersökning för din egen oros skull.
Jag tar blodprover på barn och har fått brottas mer än vad jag har lust till nu när jag är gravid. För en del bits sparkas och slåss riktigt hårt.  Mitt tips är att faktiskt be andra kollegor om hjälp när det gäller folk som plötsligt kan använda våld.

Håller med förgående talare, Gör en skadeanmälan och berätta för chefen.

[TanatosNyx]
2/11/16, 8:38 PM
#3

i vecka 13 ligger fostret nere i bäckenet och kan omöjligt bli skadat av en magspark. :)

[TanatosNyx]
2/11/16, 8:39 PM
#4

I vecka 15 kan man börja känna toppen på livmodern komma upp om man letar/trycker med fingrarna ner i magen. Så det är ett tag kvar innan livmodern ens är exponerad.

Sarah
2/11/16, 10:33 PM
#5

Tror inte att du behöver oroa dig alls :) Jag pratade med min bm om ridning som exempel. Hon sa att innan runt v20 eller lite senare så behövde jag inte oroa mig för att ramla av. Hästen skulle behöva trampa mig i magen för att ngt skulle hända bebis. Det är 600kg, en människospark i v13 är liiite svagare :)

[Thiah]
2/12/16, 5:12 AM
#6

Jag har också blivit sagd att fostret är otroligt skyddad där inne. Blev sparkad till och från hela graviditeten då jag jobbade på småbarnsavdelning.

Annons:
P3pz
2/12/16, 12:10 PM
#7

Jag blev sparkad i magen när jag väntade min dotter, då var jag i v23+. 
Hon klarade sig alldeles utmärkt även om jag fick ett spräckt revben och extrema smärtor. 
Är du orolig kan du ju alltid be gyn kolla, men jag tror inte det är någon större fara som de andra säger så ligger ju barnet väldigt skyddat i magen.  :)

"There is life after abuse. This is mine"

Theres
2/13/16, 1:28 AM
#8

Jag blev hoppad i magen av min hund när jag var i vecka 16. Hon hoppade upp på mig i sängen och satte hela sin tyngd (20 kg) på en tass rakt i livmodern. Ringde 1177 men de sa att det var lugnt. Några dagar senare var jag hos BM och skulle kolla mitt HB, och så nämnde jag det. De frågade jag jag ville lyssna på hjärtat. Så fick jag lyssna och allt lät bra. Då blev jag lugn :)

golf.ifokus.se

GravidBFaugusti2016
2/15/16, 12:23 PM
#9

Tack för alla svar :)

Trasten_79
7/6/16, 8:31 PM
#10

Det ligger så skyddat i livmodern så det ska inte vara några problem. Blev själv puttad av en brukare när jag var runt v 20 och ramlade framåt på magen. Det var inga problem mest att man blir rädd o förbannad o chockad. Fick en helt normal son i mars15

Trasten_79

densomundrar
7/6/16, 9:25 PM
#11

Alltid trist när sådant händer men som dom säger, bebisen är mer skyddad än man tror. Tror det var tanatosnyx som i en liknande tråd skrev något i stil med att det är en en ballong fylld med vatten, petar man på ballongen flyttar sig innehållet :-) Sen finns det givetvis gränser på när det blir farligt, men har du inte ont och inget känns annorlunda så är det nog ingen fara :-)

[TanatosNyx]
7/6/16, 9:39 PM
#12

Stämmer bra, det var jag :)

densomundrar
7/6/16, 9:51 PM
#13

#12 inte illa att ha kommit ihåg vem som sagt det till och med, sen om informationen var helt korrekt vet jag ej, men något i stil med :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: