Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 2435 ggr
[postmortum91]
2016-02-11 19:44

Vecka 35 + tråden

Tänkte starta en tråd som är för oss höggravida som kommer in på vecka 35 eller längre. 

Hur är det med er idag? 
Själv gör det väldigt ont mellan benen på mig idag, längtar som en galning och har funderat på att bädda vagnen med sängkläder etc, dock är det kanske lite tidigt i vecka 37 :P
Spjälsängen är bäddad iallafall och när jag hittat en lämplig förlossningsväska så ska den packas.

Annons:
Niini
2016-02-11 20:27
#1

Gick in i v. 36 idag. Blivande barnrummet är ett kaos, dit lämnade allt sånt som inte packades upp direkt vid flytten så att… jaa.. Spjälsängen o skötbordet står längst in 😂 BB-väskan har jag inte ens börjat fundera på, är så mycket annat som ska hinnas med före. Hinner väl slänga ner det viktigaste sen om det skulle råka sätta igång 😉

[Miiika]
2016-02-12 09:25
#2

Går in i vecka 37 på måndag och sängen är redan bäddad :P I vagnen ligger bara ett lakan men filtarna är tvättade och ihopvikta i lådan :) BB-väskan är i princip klar, vi har lagt en lapp för att komma ihåg sakerna som vi inte kan packa ner riktigt än, så som mobil, mobilladdare, legitimation… Kameran är tömd och laddad och ligger nerpackad.

Idag är jag trött, sover ganska dåligt och inatt är en sådan natt då jag inte sovit en blund. Men det gör inte så mycket, det är ju fredag och igår fick vi ett positivt besked om min lilla systerdotter, tre månader gammal. Hon har ett hjärtfel men det  verkar vara den lindrigare formen som kräver mindre medicin och förhoppningsvis ingen operation :)

Jag har börjat må väldigt illa den senaste tiden (sedan en vecka tillbaka ungefär). Jag kräks och det känns som att jag är sjösjuk hela tiden. Magen är inte riktigt i balans om man säger så. Jobbigt att inte alltid hinna fram till toaletten när det krisar. Pojkvännen fick torka spya häromdagen när jag inte riktigt hann fram… Stackarn :P

[postmortum91]
2016-02-12 14:57
#3

#1 Oj vad olika vi är, jag har förberett allting, men jag är en kontrollfreak vanligtvis och hade inte kunnat vara lugn om inte ALLT var klart :P
Det ordnar sig ju i slutänden ändå, så varför stressa egentligen :P

#2 Jag har sluppit illamåendet som många får i slutet, hade nästan velat vara illamående så att jag inte trycker i mig så mycket skit hela tiden :P
Men å andra sidan lider jag med dig att du behöver springa på toan och kräkas stup i ett, kan inte vara kul när man är höggravid direkt. Jag sover också skitdåligt just nu, känns som ingenting stämmer när jag ska sova. Kan bara sova någorlunda bra på morgonen, så jag ligger ofta i sängen till 12-13 på dagen. 

Jag har själv fått konstaterat för mig själv att jag åkt på hemorrojder :(
Någon som har erfarenhet av det? när försvinner det? vågar jag gå på toan, jag är rädd att det blir värre. Nu är det hanterbart, men tänk om de blir större och ondare? :(

Jag har ALLTING klart nu, typ. Det enda som är kvar är förlossningsväskan, annars så har jag fixat ALLT, som inte ens har direkt med bebisen att göra. 
Detta har jag gjort senaste 2 månaderna:
Köpt diskmaskin
Köpt tvättmaskin 
(dessa 2 köp har förvandlat mig och sambon från stökpellar till "normala" människor)
gjort klart barnrummet helt
köpt allt som behövs till bebisen
fått hem 3 st babyboxar med bra användbara grejer 
städat vinden
"renoverat" klädgarderoben och satt upp hyllor etc.
färdigställt vardagsrummet helt så det är "perfekt"
städat förrådsrummet under trappen sytt babynest gjort hemmagjord vagnmobil

Så det känns bra, men också tråkigt för nu har jag ingenting att göra fram till bebisen kommer då allt är klart.

Niini
2016-02-12 20:54
#4

#3 Haha, ja eller hur 🙂 Har för mig att jag nog börjat på med väskan vid det här laget med första men han kom ju på bf +11 så jag siktar in mig på nåt liknande denna gång.. Märker att man inte alls hinner med å samma sätt med andra. Magbilderna har det blivit sämre med och pinsamheten då nån frågar hur långt gången jag är… Det ska vi inte ens gå in på! "Öööh… typ 20+" svarade jag en gång (var väl i sådär v. 27 då) 😂

mollyt
2016-02-14 09:38
#5

Jag går in i v36 idag. Spännande! Jag har senaste tiden (snart 2veckor) börjat vakna vid 3-tiden och inte riktigt kunna somna om. Har förstått att det är fler som har det så… Men jag tar det med ro - ligger kvar och vilar, skedar mannen och på helgerna passar på att klappa katt. Försöker fortfarande att bara ta det lugnt, inte gå upp utan ligga kvar och tänka att kroppen mår bra av att vila också.

Vi har också spjälsängen i förrådet, barnvagnen ör inte heller upplockad. Men alla bebiskläder är tvättade! 🙂 Har inte packat BB-väskan ännu men ska försöka göra det nu i veckan.

Jobbar mina sista 2v nu innan jag tänkte gå hem och ladda inför bebisens ankomst! Börjar kännas lite läskigt nära nu, spännande!

LoAEmma
2016-02-14 12:20
#6

Själv svettas jag otroligt på nätterna, vaknar ett par gånger varje natt och är helt sjöblöt… Blää.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Niini
2016-02-14 12:34
#7

Jag är också otroligt varm av mig om nätterna. Ligger oftast bara i ett linne o trosor, täcket gör sig bäst som en korv vid magen o benen 😁 Sen kan jag få värsta värmevallningarna a'la klimateriet för minsta lilla. "mommokuume" brukar vi kalla det i Finland 😄

mollyt
2016-02-14 16:28
#8

#6 vi sover fortfarande med öppet fönster, haha! Till min mans fasa, stackarn. Han har ett riktigt tjockt "vintertäcke" och jag sover med ett tunt sommartäcke, haha!

LoAEmma
2016-02-14 17:36
#9

Ja fy jag sover näck går inte ha på sig nåt! Varvar med täcke och bara påslakan under natten…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Miiika]
2016-02-14 20:34
#10

Jag är med väldigt varm, svettas nästan hela tiden. Jag har börjat äta is med, alltså, mängder! Är det farligt för bebisen? Kan ju inte vara så skönt i alla fall men jag har aldrig hört att det skulle vara någon fara…

[TanatosNyx]
2016-02-14 20:54
#11

Neh absolut ingen fara. :)

[Miiika]
2016-02-15 08:51
#12

Det är så gott och läskande! Och så slipper man må illa för att det smakar någonting, helt perfekt godis! Längtar redan hem till min frys full av is :P

mollyt
2016-02-15 17:56
#13

Jag har en egen glassmaskin och gör mer än gärna glass. Fick den i julklapp förra året efter att vi flyttat och har insett att utbudet av ekologisk och mer eller mindre osötad glass i princip är omöjligt att få tag på. Så nu gör vi ofta egen glass! Det har varit helt ljuvligt nu under graviditeten, kallt och gott (och inte allt för onyttigt heller).

Annons:
Niini
2016-02-16 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Pust o stön, just när jag trodde jag hade klarat mig undan förkylningen som drabbat resten av hushållet så slår den till.. Men, kunde inte hjälpas då solen äntligen kika fram så var det bara att ta tag i vad jag skjutit upp länge redan. Nämligen gravidfotograferingen, kan säga det var minst sagt tungt men några lyckade bilder fick jag till ändå 😎

mollyt
2016-02-16 19:32
#15

Åh så fina bilder #14

[postmortum91]
2016-02-16 20:25
#16

#14 Jättefina bilder :)

Niini
2016-02-16 21:26
#17

#15 16 Tack 🙂 Är inte hundra procent nöjd själv men lär inte bli det heller fast hur jag skulle försöka. Himla jobbigt att vara höggravid o agera både bakom o framför kameran 😂🤪

mollyt
2016-02-20 12:45
#18

Jag har tänkt köpa hem lite olika modeller av blöjor nu inför att bebis kommer, så att vi hinner prova oss fram lite vad vi gillar. Hur har ni tänkt där? Jag har beställt några paket från Naty (ekologiska blöjor) men även tänkt testa liksom det "vanliga" från pampers och libero.

Velinga1984
2016-02-20 12:55
#19

#18 Jag köpte de första blöjorna igår då jag hade rabattkupong. Det blev Pampers new baby 3, vikt mellan 4-9 kg.  Vår buse beräknas väga runt 5 kg så jag köper hellre för stora blöjor och så får sambon komplettera ifall pyret väger mindre. 

Kommer även köpa Libero new born 3 men de fanns inte på Willys igår, har även rabattkupong på det :)  Annars har inte Libero fungerat på någon av mina pojkar men billigt kan man testa ;)

mollyt
2016-02-21 17:48
#20

När det inte "fungerar" med en viss sorts blöja - vad är det då som inte fungerar? Läcker det eller liksom passar de inte eller hur vet man? Jag känner mig helt grön - har aldrig bytt en blöja i hela mitt liv!

Annons:
Niini
2016-02-21 18:03
#21

#20 Jaa, det kan vara för att den läcker. Kan också vara för att man av nån anledning inte gillar den (som när vi valde bort pampers för att dom luktade apa och hade ett nät som fastnade i rumpan). Kan också vara så att vissa blöjor gör rumpan röd o irriterad på ett barn (men inte på ett annat). Som några exempel 🙂

[TanatosNyx]
2016-02-21 18:04
#22

de kan läcka eller ge utslag.

mollyt
2016-02-26 17:36
#23

Tack! Då vet jag vad jag ska hålla utkik på!

Har nu lite olika blöjor från Naty, Libero och Pampers till att börja med. Så får jag se vad vi fastnar för.

[Miiika]
2016-02-27 10:48
#24

Vi har fått en massa kuponger och lyckades pilla ihop dem så vi fick tre paket blöjor för 87 kronor :D Varav ett paket var stort! Fick 50 kronors rabatt på ett paket som kostade 44 kronor till exempel :P

mollyt
2016-02-27 13:04
#25

Det är ju toppen! Länge leve kupongerna!! Hihi

Upp till toppen
Annons: