Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 1865 ggr
[postmortum91]
2016-02-11 01:33

amningnapp?

Idag var jag och sambon på sista föräldraträffen innan bebis kommer och idag pratade BM om amning. Vi såg film och pratade och under filmer såg jag minst en annan kvinna sitta där och visa med hela kroppen hur gulligt hon tyckte det var när bebisen sög på bröstet. Jag själv blev näst intill livrädd och blev sjukt mycket mer avskräckt av att SE ett barn söka efter bröstet och suga på det än vad jag var innan. BM sa bl.a "Ni kan sedan testa stoppa fingret i munnen på den nyfödda bebisen så kommer ni märka hur väldigt kraftigt sug de har redan från början, en otrolig kraft, häftigt va?" Alla verkade hålla med, förutom jag som ville springa därifrån.

Jag har bestämt mig för att amma, men BARA för barnets skull. Det jag har problem med är att barnet ska röra vid min bröstvårta och använda den som en egendom där jag inte får ha rätt till mitt eget bröst. Jag hade inte haft några problem alls att amma om det skulle funka att amma genom amningsnapp, så barnet inte nuddar vid min vårta. Jag har alltså inget emot att vara en levande ko till mitt barn, att brösten är fyllda med mjölk och att barnet behöver dricka mjölken. Det som "stör" mig är att barnet måste SUGA på MIN kropp, att jag ska känna en annan människa suga/slicka/bita på mina bröstvårtor. BM var dålig med att informera om både amningsnapp och bröstpump, så jag fick inga frågor direkt besvarade.

Någon här inne kanske kan svara på mina frågor:

*Kan jag använda amningsnappen JÄMT?
jag fattade det som på BM att jag måste köra utan amningsnapp iallafall första dagarna så barnet kommer in i amningen först. Men jag kan köra med amningsnappen 100% av amningen efter att den "riktiga" mjölken runnit till?

*Kan jag bröstpumpa lika mycket som barnet ammar?
Alltså så OM jag verkligen vantrivs, så kanske jag kan pumpa ut mjölken och sedan ge barnet via en flaska?

**Hur känns det att pumpa vs att amma?

Hur känns det att amma med vs utan amningsnapp?

**

Annons:
typjessica
2016-02-11 07:00
#1

Min erfarenhet är att man får lite olika information om ammningsnapp beroende på vad just den bm man frågar tycker. Jag använde ammningsnapp första veckan varannan gång jag amma för att det gjorde så jävla ont i början, även fast jag inte hade sår eller liknande. Så gjorde jag med båda barnen och det funka fint. Jag har även en väninna som kör ammningsnapp varje gång och gjort sen dag 1 för hennes bebis har svårt att få rätt grepp om hennes bröst, det funkar fint för dom. Ja, det borde inte vara några problem att enbart pumpa ut mjölk och flaskmata. Det gör ju många som får förtidigt födda. Jag tycker det är start av dig att du ändå tänker försöka amma fast att du känner så starkt obehag! Men stressa inte upp dig förmycket, ersättningen är kanon. Viktigare att du mår bra och får njuta av din bebis än att må dåligt över amning 😊

jackiejohn
2016-02-11 09:42
#2

Jag blev tvungen att använda amningsnapp då jag har små bröstvårtor och dotter klarade inte av att få tag. Så vi körde på amningsnapp från start och till vi slutade amma. Så ja det går utmärkt! Jag pumpade alla mjölk dottern behövde i ca 1,5månad innan hon vag stor nog att amma. Jag hatade pumpandet, det var mycket "hårdare" mot brösten tyckte jag än när bebis ammade. Pumpade ofta ca var 3e timme dygnet runt och hade otroligt mycket mjölk. Hade mjölkstockningar som avlöste varandra fram tills jag började amma. Då ställde brösten in sig efter dottern och när hon ammat klar kunde jag bara pumpa ur överskottet. Men absolut kan du pumpa men det kräver lite mer tänk och planering. Tex om ni ska iväg, då får ni ha en liten kylväska och så får ni räkna ut på ett ungefär hur länge ni är borta och ta med så många mjölkflaskorna det behövs. mjölkflaskorna ska värmas till ca 37 grader i vattenbad, du kan inte ställa in en flaska i mikron och värma! Så pumpande och matning med flaska ger lite extra arbete men självklart kan du pumpa istället för att amma om du så vill.

Sparven88
2016-02-11 09:46
#3

(Ååh hur trött blir man inte när man har skrivit en lång roman till svar och sidan laddas om och allt försvinner.. SUCK!) Jag använde amningsnapp. Men det var enbart för att sonen skulle få tag. Dock tror jag inte han fick det ändå, för kunde bara amma i 5 veckor. Jag tyckte det var jobbigt att inte kunna amma, och när vi var inne hos läkaren för att undersöka varför sonen inte gick upp i vikt sa en läkare till mig " Fasen. Häng inte läpp för att du inte kan amma. Jag är flaskmatad och jag klarade ändå av att fullfölja en högskoleutbildning". Alla sa likadant till mig, men det var just hans ord som fick mig att inse att det är så. Sonen är uppvuxen på ersättning, och som #1 säger funkar det kanon! Känner du sånt obehag inför amning så "plåga" inte dig själv med det, det kommer inte bli bra för någon av er!

[TanatosNyx]
2016-02-11 09:55
#4

Ja, du kan amma hela amningsperioden med amningsnapp. Dock medför det risk för vissa problem värda att fundera över.

När du blir förlöst tappar brösten sin känslighet (erotiska signaler alltså, tänk dig att de blir som en arm eller vad som helst), och när man har ammat ett tag härdas vårtan så att iallafall jag tappade känseln nästan helt. Det kommer tillbaka efter amningsavslut.

Är amningsnappen det som gör att du kan amma, så amma.
Vill du inte amma - ge flaska. Jag borde själv inte ha varit så envis med amningen, så mycket mys och gos vi har förlorat bara för att jag promt skulle amma. Vi myser mycket mer med flaskan!

Sarah
2016-02-11 10:42
#5

Håller med #4 om du inte trivs med amning, skit i det. Barnet kommer må bra ändå. Rekommendationerna som finns om amning kommer från WHO och är främst till för mammor i fattiga länder, där vattnet inte är skäligt till mat till barn. Jag bestämde mig för att försöka och det funkade bra. Testade amningsnapp på bb, men det var bara jobbigt. Men sen slutade jag amma ganska tidigt.

LoAEmma
2016-02-11 14:28
#6

Åå vilken bra tråd! Känner som TS och tar till mig av era erfarenheter :)
För sambons skull har jag sagt att jag nog kan testa men annars pumpa ur några veckor iaf. Vi får ser hur det går med allt när bebbe väl är här.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[postmortum91]
2016-02-11 17:28
#7

#6 Skönt att jag inte är ensam om att känna så här :)

Tack alla för era råd och tips. Det låter ju bra att man verkar kunna använda amningsnapp. Jag ska ge det en chans, man vet ju aldrig, kanske kommer jag gilla att amma. Om jag inte trivs med det så får vi hitta alternativa lösningar. :)

Pontiac57
2016-02-11 17:45
#8

Jag kör på amningsnapp för att sonen inte får något tag på vårtan och bara blir förbannad. Det funkar kanon, lite mer jobb eftersom man måste tvätta dom och så är det vanligt att barnet får i sig mycket luft= magknip så det är viktigt att rapa dom noga. En kollega har pumpat på heltid båda sina barn och då är en elpump att föredra. på mig gjorde det lite ont att pumpa medans amningen knappt känns och som tanatos sa man tappar den normala känsligheten. Men som tidigare skribenter sagt prova och känn efter annars finns bra ersättning :)

[Thiah]
2016-02-12 05:15
#9

#6 min man+ svärmor hade nog velat att jag skulle amma. Jag sa redan i v35 att det inte kommer ske. Så dom fick gnälla bäst de ville… :p

PerhapsimAnna
2016-02-12 07:25
#10

Jag hade min amningsnapp fram tills nu  (min dotter är 5 veckor) för nu har hon fått en bra amningsteknik och ett fint grepp med lite hjälp vilket resulterar i att det inte gör ont. Anledningen till att jag började med amningsnapp var för att jag fick sår på bröstvårtan samt sugmärken på mina vårtgårdar och varje amningstillfälle var en pina men med amningsnappen kändes det inte alls och hon gick fint upp i vikt även med den så känner du att du vill använda den så går det alltid att avvänja senare, min BM sa att man kan amma med amningsnappen hur länge man själv kände så länge barnet går upp i vikt. Sen tycker jag verkligen inte du ska pina dig genom en amning om du inte vill, känn efter! Jag fick ett sammanbrott för 2 veckor sedan och ville inget annat än att sluta amma men så fort jag stoppade in flaskan i dotterns mun så kände jag inte alls att jag ville ge ersättning just pga att det är väldigt mysigt att amma men man får stå ut ett tag för att få igång en fungerande amning :)

[WickedAlly]
2016-02-12 09:54
#11

Du kanske får det precis som jag ts; fungerande amning från start, aldrig ont eller såriga vårtor. Båda barnen var haft perfekt grepp från början. Då är faktiskt amning väldigt bekvämt och mysigt, man har ju alltid lagom varm mat med sig. Så även om jag absolut inte tycker att det är värt att plåga sig själv så är det värt ett försök. Jag tror att man märker fort hur man känner inför det hela :)

Nilla_93
2016-02-12 15:21
#12

Jag använde amningsnapp och pumpade i början. Liten fick inte rätt grepp så fick amningsnappen på BB och jag hade inte tillräckligt med mjölk så jag fick ändå ge flaska med ersättningefter amningen. Så tillsist gav jag upp med amningen och bara pumpar och nu så får hon varannan flaska min mjölk och varannan ersättning. Liten är snart 3mån och jag trivs att pumpa sen beror de på hur länge jag kommer orka pumpa och hur länge mjölken finns kvar

Upp till toppen
Annons: