Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1419 ggr
[postmortum91]
2016-02-09 17:15

lära hunden bli hjälpreda

Jag kom på en rolig sak nu som jag ska göra. Jag ska börja lära min hund att assistera mig sedan när bebisen har kommit. Jag har en månad på mig att lära honom, och som tur är så är han väldigt lättlärd.
Kan ni ge mig tips på vad som kan vara praktiskt att lära honom när jag är nybliven mamma?

Dessa idéer har jag än så länge:
Stänga skåp - ska bara finjustera lite där, annars är det färdiglärt
Hämta spyhanddukar
Lägga kläder i tvättkorgen
Öppna skåp och lådor

Jag tänkte att istället för att se hunden som något bekymmersamt som nybliven mamma, så ska jag se honom som en tillgång. Han ska hjälpa mig i vardagen :D

Annons:
LoAEmma
2016-02-09 17:43
#1

Smart idé!
Tror inte det kommer gå lika bra med mina katter haha!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Roxie
2016-02-09 23:40
#2

Åh vilken bra idé!

// Sofia

[Miiika]
2016-02-10 08:55
#3

Bra idé, ja! Och det blir ju träning för hunden också! Jag ska också börja träna min lilla buse där hemma!

Hmm… Ska fundera på saker han kan få hjälpa till med :P

Gia91an
2016-02-10 13:56
#4

Haha så kul att trilla över denna tråden! Jag har en jrt som varit lite understimulerad nu. Och henne har jag lärt städa! 😂 har faktiskt tänkt att det blir jäkligt praktiskt när jag själv får barn! Stacey min hund plockar upp saker från golvet som jag pekar på med foten, för att sedan ta stöd mot mitt ben för att komma så högt upp som möjligt så att jag kan ta det! Sjukt kul tycker hunden och väldigt praktiskt för mig Då jag har en kass rygg! Passar ju bra med om man har bebis i famnen! 😉

densomundrar
2016-02-10 18:52
#5

#4 hur har du lärt vovven det? :-)

Gia91an
2016-02-10 21:14
#6

Ganska enkelt! Jag har en hund som älskar att lösa problem. Jag började med att lära henne att lämna leksaker genom att ställa sig mot mitt ben. Hon hoppar naturligt mot mitt ben när vi leker apport, så efter hon har gått ner och om jag ville att hon skulle komma upp igen så var det bara att klappa mig på benet så hoppade hon upp igen.

Att hämta saker har hon alltid gjort, men jag har klickat in henne att hämta saker som inte är leksaker. Det var då jag lärde henne plocka-kommandot. Sen började jag helt enkelt använda foten som en förlängning av min arm för att peka på det jag vill att hon ska plocka upp. Allt det går att klicka in med små rörelser till att börja med. Belöna om hon nosar på saken. Belöna om hon tar det i munnen. Belöna om hon går med det till dig. Belöna om hon ger dig i handen. Har man en hund som fattar klickerträning är det ganska enkelt!

Sen har vi haft problem med att hon gärna inte ger ifrån sig leksaker/whatever så då får man idka byteshandel med godis ett tag, sen fungerade det!

Annons:
[Miiika]
2016-02-11 08:51
#7

Jag tränade lite med hunden igår men han var så sugen på godis att han gjorde alla trick han kunde och inte riktigt lyssnade på mig :P När jag sa sitt fint så satte han sig fint, sedan "torkade han ögonen" (skäms), sen gjorde han en piruett… Lilla buskillen! Efter ett litet tag började han lyssna så nu blir det till att lära honom plocka upp saker från golvet och sedan tänkte jag lära honom lägga sakerna i en korg - då kan han hjälpa till att städa och att lägga kläder i tvättkorgen :P

densomundrar
2016-02-11 09:06
#8

Aha, är man klickar in sådant? :-(

Gia91an
2016-02-11 13:53
#9

8# Ja alltså, klicka in är ett enkelt sätt men det funkar ju att säga "bra" i belönande ton och sedan ge godis, om man inte har klicker! Men annars kan jag varmt rekommendera klicker då det r så lätt!  (Nu har jag ju också en fördel i att jag har en hund som verkligen älskar att jobba med huvudet, och att lära henne dessa sakerna har inte varit svårt alls, men har man en mer trögfattad hund är kanske klickerträning ett bra redskap!)

densomundrar
2016-02-11 14:17
#10

Ok, då kanske jag kan lära min ändå. Funderade på klicker men Iom att det går ut på att alltid ha klicker och godis med sig så valde jag bort det.

plommon1
2016-02-11 14:30
#11

#10 klicker går inte alls ut på att alltid ha klicker och godis med sig, det är tyvärr en av de allra vanligaste missuppfattningarna som finns om klickerträning. Det är en framforskad träningsmetod som går ut på att lära in och sätta signaler på ett beteende. När djuret kan beteendet och du satt kommando på det, och när du inte har en aktiv träningssession så har du inte med klickern och är som vem som helst med hund :) klickern är bara en tydlig markör för djuret att det gjort rätt och skyndar på och effektiviserar inlärningen :)

Gia91an
2016-02-11 15:06
#12

Precis som #11 säger så kräver det inte godis varje gång du tränar! Utan jag använde det ju bara när jag lärde in det för att hon tydligare ska fatta att hon gör rätt! Är man orolig att hunden ska gå upp i vikt eller så så funkar det ju lika bra att belöna med en leksak om nu hunden är väldigt leksaksmotiverad! Eller av den dagliga fodergivan ifall hunden älskar sin mat!

densomundrar
2016-02-11 15:12
#13

Tack, då kanske jag skulle lära in det. Läste på något ställe, reko hundliv kanske, att man var tvungen att klicka varje gång och Iom klick måste man alltid ge godis. Klick skulle inte användas bara vid träning utan jämt i vardagen och därav la jag det på hylla, då jag vill kunna belöna hunden utan klick och godis, han är väldigt mottaglig för röst och belöning

Annons:
densomundrar
2016-02-11 15:13
#14

Förlåt ts om du tycker att jag kapat din tråd

plommon1
2016-02-11 16:09
#15

klick ska alltid vara i kombination med godis/lek/mys/vad som helst som djuret vill ha! Däremot kan man, i vardagen när man inte tränar, belöna med röst/godis/lek/mys utan klicker när man ber hunden om enkla saker. Klickern ska egentligen bara användas vid nyinlärning, förbättring, förändring eller för att öka viljan att göra ett beteende helt enkelt. Är du riktigt sugen på att börja så skulle jag rekommendera att titta på böcker som rekommenderad på Canis.se :)

densomundrar
2016-02-11 17:58
#16

Tack plommon :-)

[VinterMaran]
2016-02-12 10:42
#17

Lite OT kanske men hur går det med dina katter? Har ni omplacerat dom? jag har svarat på ditt inlägg på katter i fokus men du svarar inte där så jag försöker här istället:) fanns det några råd i tråden som du tycker att du kan pröva? någon skrev att man kunde vänja katterna vid bebisen.

[postmortum91]
2016-02-12 12:53
#18

#17 vi ska testa och se hur det funkar. Vi ger katterna en chans helt enkelt.

[VinterMaran]
2016-02-13 10:17
#19

Det kommer säkert att gå bra! de blir kanske lite avvaktande i början men de vänjer sig nog. Mina katter är inte så jätteglada i barn men det är grannens ungar som jagar dom och ska "tvångskela" med dom. Det blir lite skillnad med egna barn som man kan uppfostra till att vara snälla mot djur!

Upp till toppen
Annons: