Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 1688 ggr
[Synnerlig]
2016-02-05 17:48

Kläder i BB-väskan?

När började ni packa BB-väskan? Hur mycket kläder bör man ta med sig till bebis? Och vad bör jag som föder i maj ha för kläder till bebis? :)

Annons:
plommon1
2016-02-05 17:58
#1

Följer :)

Intehärutandär
2016-02-05 18:36
#2

Ta med det bäbis ska ha på sig hem. En tunn mössa är bra att ha då alla BB inte har det pga stölder. Utnyttja deras engångstrosor till Dig. De är så sköna då det ömmar överallt. Myssockor och amningslinne samt pyjamas räcker. Packade sonens i 6 mån. Dottern i 8 mån. Kom ihåg förlossningsbrev och leg.

Velinga1984
2016-02-05 19:04
#3

Jag som avskyr sjukhuskläder och deras sängkläder, både till mig och bebis ska packa ner i helgen om jag hittar min BBväska: 

Till bebis: 3 bodys, 3 byxor, 2 par strumpor och tunn inomhusmössa till bebisen.  1 eller 2 filtar att lägga över bebisen istället för täcket. Vi får nu i mars så fleeceoverall och utomhusmössa packas också ner. Babyskyddet får sambon ta med när han ska hämta hem oss eftersom vi blir kvar minst 2 nätter pga pl.kejsarsnitt;) 

Till mig : 3 par mysbyxor till mig som inte trycker emot kejsarsnittssåret, 5 tröjor då jag misstänker att brösten kommer läcka igen trots att jag inte ska amma, trosor och bh. Ett par innetofflor då jag tycker BB har kalla golv. Eget schampo, balsam och lotion. 

Övrigt: Kamera, bok (som jag säkert inte läser eftersom jag vantrivs på sjukhus men ändå), min mobil, mobilladdare.

[Synnerlig]
2016-02-05 22:39
#4

#2 Så det räcker med 1 body, 1 par byxor, 1 par strumpor och 1 mössa till bebis? :)

[Synnerlig]
2016-02-05 22:41
#5

#3 Har man så många plagg till bebis pg a bajs och kräk? :P Bra att du påminde mig och filt till bebis och många tröjor till mig ifall jag läcker :P

PerhapsimAnna
2016-02-05 23:01
#6

Jag hade endast kläder på min bebis när vi åkte hem. Hon låg hud mot hud hela BB vistelsen och när hon inte gjorde det hade jag svept in henne i en mysig o lagom varm filt :) hade med mig 2 av varje o så hade jag vanliga tunna kläder när vi åkte hem men snodde in henne i en tjock filt när vi hade spänt fast henne i babyskyddet för att försöka pressa ner henne i en teddyoverall kändes dumt eftersom en filt är lättare att öppna upp när man väl sitter i den varma bilen :)

Annons:
Pontiac57
2016-02-05 23:25
#7

Jag hade 3 bodys, 2 par byxor, strumpor en teddyoverall, 1 tunn mössa, tossor och 1 tjock mössa. Det enda vi använde till honom va kläder till hemgång då neo stod för bodys och byxor när vi va där för att han va väldigt frusen av sig :) tror inte du behöver ha med dej särskilr mycket kläder och troligtvis bara något tunnare och komplettera med en filt för hemgång :)

[WickedAlly]
2016-02-05 23:25
#8

Sist hade jag med några pyjamasar till bebisen, enkelt att dra på när man vill gå till matsalen eller så. Strumpor och hjälmmössa. Annars körde vi hud mot hud, med filt/täcke över oss. Haremsbyxor, amningslinne och lång kofta till mig som dolde den fina blöjrumpan man får första dagen :p Packa lätt, är egentligen ingen idé att dra med sig för mycket.

[WickedAlly]
2016-02-05 23:27
#9

Började förresten packa i vecka 30 respektive vecka 34 :)

Intehärutandär
2016-02-06 00:17
#10

#4 Absolut. Du kommer lära Dig sedan vad Du behöver och inte i vanliga skötväskan. Ett par extra byxor eller två är alltid bra ifall det bajsas igenom (som är väldigt vanligt med mjölk-bajs) och haklappar som skyddar kläder emot kräk och dregel. 

Tror det var i en gravid-pod där BM sa att man kan se på packningen vilket barn i ordningen man ska få på BB. Mycket = första barnet. Mindre och mindre = Andra m.fl barnet. 😃

Har sett mödrar som ser ut som packåsnor för de har en hel byrå med kläder med och ett helt apotek.

[TanatosNyx]
2016-02-06 00:25
#11

Vi hade en hel kasse med kläder, men så startade vi på neo också. :) Vi visste inte vad som skulle passa, så vi tog med alla prematurkläder vi hade lånat ihop.

Velinga1984
2016-02-06 13:21
#12

#5 Jag har så mycket bebiskläder då jag får ångest av sjukhuskläder, och vägrar de på min bebis därför har jag med en del ombyte för att gardera mot kräk och bajs. På neo fick mellanbarnet ha deras kläder men det var för att personalen ville ha omlottbody pga alla sladdar. Så nu har jag köpt omlottbodys ifall vi hamnar på neo igen :) 

Detta är tredje barnet och jag har i princip alltid packat likadant :) Man behöver inte mängder med kläder utan max några plagg av varje eller pyjamas.  Man stannar sällan länge på BB om allt går bra, och skulle man vilja ha mer kläder så kan väl pappan åka hem och hämta.

[Synnerlig]
2016-02-16 11:16
#13

Nu har jag ordnat med lite fler omlottbodys, byxor och kofta till bebis så nu känner jag mig trygg 🙂

Förresten, hade ni någon särskild väska som BB-väska eller tog ni bara någon random väska/ryggsäck och fyllde med sakerna? När jag bild-googlar på BB-väska så tycker jag att det ser ut som att det är någon särskild väska många använder (förutom vissa som verkar ta med sig en resväska 😛).

Annons:
[WickedAlly]
2016-02-16 12:00
#14

Vi köpte en liten Adidasbag, rådde brist på väskor hemma och den kändes användbar även efteråt. Har haft den båda gångerna

Velinga1984
2016-02-16 15:49
#15

Vi har en vanlig sportbag, som används som resebag i vanliga fall.

Niini
2016-02-16 16:07
#16

Du behöver väl egentligen bara en uppsättning kläder till dig själv o babyn att ha när ni åker hem. Passa på o använd BB:s kläder medan ni är där, onödigt (och jobbigt) att ha en massa att tvätta när ni kommer hem.
Minns inte när jag började med sonen, nån lista gjorde jag väl där kring v. 32 kanske. Går in i v. 37 på torsdag och har inte börjat ännu, hinner nog 😉

Intehärutandär
2016-02-16 17:29
#17

#13 Nej, Du tar vilken väska som helst. 😛

Jag hade en liten skötväska med hennes kläder, vinteroverall, filt, ett par blöjor till vägen hem, ett par trosor till vägen hem för mig. Pyjamas och myssockor. Och det vanliga som mobil + laddare, snacks och id-kort.

[TanatosNyx]
2016-02-16 17:35
#18

Jag tog min gymväska (stadiums 99:- bag) 😛 den sväljer mycket.  (sen hade jag en resväska vid sidan av, men jag var ju inneliggande på sjukhuset också)

[GråHäxa]
2016-02-16 18:01
#19

Jag tänkte använda skötväskan men får se om allt får plats i den. 

Hoppas att det är ok att jag frågar i denna tråden med, men skall man ha med sig blöjor i BB-väskan?  Hur många på ett ungefär isf?

Pontiac57
2016-02-16 18:05
#20

Tror alla sjukhus står för blöjor, jag hade inte med mig något sånt :)

Annons:
[WickedAlly]
2016-02-16 18:10
#21

#19 Din bm bör veta om ditt sjukhus står för blöjor. I Malmö fick vi startpaket (9 blöjor) och sen inget mer. I Trollhättan var det obegränsad tillgång :)

[WickedAlly]
2016-02-16 18:11
#22

Ett paket kan man ju ta med till att börja med om de inte tillhandahåller. Blir man kvar kan man ju skicka mannen att köpa.

Pontiac57
2016-02-16 18:15
#23

Va snålt av malmö :p vi fick obegränsat plus ett startpaket libero och ett pampers :)

[TanatosNyx]
2016-02-16 18:27
#24

Vissa BB erbjuder inga blöjor alls, men de flesta har fri tillgång :) Där vi var var det fritt, men man fick några åt gången, samma med bindor till mamma.

LoAEmma
2016-02-16 18:32
#25

Ja hur tusan ska man packa om det blir neo då…?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[WickedAlly]
2016-02-16 18:55
#26

#23 Kan man säga :p allt de hade var de som man fick i liberoboxen. Den fick man på BB då, nu hämtar man ju på Ica.

[TanatosNyx]
2016-02-16 19:02
#27

Det bottnar i stöldproblem att vissa BB har slutat ge blöjor. 😕

Annons:
Intehärutandär
2016-02-16 21:24
#28

#19 Hör med ditt BB om Du får blöjor och bindor under vistelsen där. Här får man det, därför packade jag bara ifall en olycka skulle hända på våra 20 min hem.

[GråHäxa]
2016-02-16 21:36
#29

Okej tack då skall jag höra med bm nästa gång :)

Amoz
2016-02-16 21:46
#30

Jag hade med mig några enstaka kläder till mig men body, byxor och pyjamas till lillen av 2 storlekar (den lilla visade sig för liten :P) vi blev dock kvar på neo så då fick sambon ta med sig rubbet vi hade i klädväg till honom i rätt storlek (lillen gjorde lite allt möjligt på kläderna dagligen så ofta blev det många byten) och dregglisar som vi använde i mängder också :P

Upp till toppen
Annons: