Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 6376 ggr
[TanatosNyx]
11/11/15, 7:15 PM

Vi som har blivit föräldrar #21

Ajjj Alvin har bitit upp ett stort sår på ena bröstet! Självklart favvotutten som ammas typ 75-80% 😭

Han bet mig igår men jag har ammat vidare då det bara varit till synes väldigt svullet, trodde jag. Det är ett rejält jack  på hela undersidan bröstvårtan, ganska djupt också. Först använde jag purelan, blev bara värre av den sträva klibbigheten. Så nu har jag multimams kompresser som ska hjälpa. Försökte med amningsnapp, slutade med att bebis somnade väldigt ledsen och hungrig (andra bröstet är tomt, har provat att pumpa och ge pipmugg, och han har fått lite mat).

Annons:
soundtrack
11/11/15, 7:17 PM
#1

Men aj! Är så tacksam för att Alice aldrig blev nån bitare som jag trodde att hon skulle bli.

Lilolizeit
11/11/15, 8:22 PM
#2

Ajajaj! :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fridaas
11/11/15, 8:26 PM
#3

Men aj!

Noel var också en redig liten bitare, men aldrig så att det blev sår. Hoppas det läker snabbt!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
11/11/15, 9:23 PM
#4

Vi har varit hos Dr för tredje gången med min 16-åring för han har svårt att sova, andnöd och allmän panikångest efter lillasyster dog. Som tonåring har han svårt att uttrycka sig, så han ska halft motvilligt få gå till psykolog ensam.

Theres
11/11/15, 9:29 PM
#5

Usch vad jobbigt Snövit. Men bra att han får hjälp!

golf.ifokus.se

Sarah
11/11/15, 10:15 PM
#6

Kommer nu i alla mina gamla kläder igen :) testade precis de tajtaste jeansen. För en månad sen tog det stopp på halva låret. Krävdes eg bara att jag slutade vara mammaledig på heltid. Började jobba lite och slutade småäta av rastlöshet. Saknar bara lite muskler och sen ser jag ut precis som innan graviditeten :) Snövit, vad bra att han får hjälp. Jag har nog inte tänkt på vad det gör med ett syskon. Såklart måste det vara fruktansvärt tungt det med :( Från förra tråden, ni som har det jobbigt med sömnen. Hoppas att det löser sig med att flytta ut Vidbjörn (Fluffis) och att Idun stabiliseras lite (teezan), så att ni får sova ordentligt. Elva har svårare att somna nu, mycket gaser vissa kvällar. Men förhoppningsvis går det över snart. Hon får ju mer ersättning nu och jag hoppas att det är en övergångsperiod. Sover fortfarande bra när hon väl somnat, men det tar lite mer sovgnök. Alltså gnäll då hon är på gränsen mellan sömn och vakenhet. Då kommer det måååånga pruttar. Märkligt att det inte är så på dagtid.

Annons:
[Thiah]
11/12/15, 5:23 AM
#7

Sätter en tass så jag inte missar nått :)

[Thiah]
11/12/15, 5:23 AM
#8

Sätter en tass så jag inte missar nått :)

em.nord
11/12/15, 11:24 AM
#9

Åh nu har Elliot tid hos bvc. Spruta och läkarbesök och jag är inte med! Fy så jobbigt faktiskt. :( #0 aj aj aj! Jag började delamma Elliot runt 2 månaders ålder och när han var 6 månader slutade han vilja ha bröstet ens på natten så jag slapp tänderna. De kom precis efter. #4 åh vad jobbigt men bra att han får hjälp. Hoppas det är en bra han går till som han får förtroende för. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Intehärutandär
11/12/15, 12:30 PM
#10

Det påverkar hela familjen. En bror som aldrig fick lära som syster bus, en farmor som aldrig fick skämma bort sitt barnbarn, en svåger som aldrig fick busa med sitt brorsbarn osv.

Min son har väntat 15 år på ett syskon och gett upp. Och jag med. Trodde aldrig att det var möjligt. Vi fick bara känna på längtan och förväntningar, och så blev vi slagna på fingrarna vid mållinjen. Så känns det, som ett uselt skämt. 

Han kunde ju inte sakna hur det var att få busa, för han vet inte. Det ger en overklig känsla om att det aldrig hänt att mamma var gravid. Vad man kan ta på är att han mår dåligt för jag mår dåligt. 

Hoppas han känner att samtal kommer vara bra för honom. Han har gått i samtal då han va brutalt mobbad, men då var han liten. Vi kommer snart gå på vår 3:e begravning i år. Det tär också.

fluffis
11/12/15, 4:43 PM
#11

Min hals är förstörd och jag är förkyld och deppig och tycker synd om mig själv. Blä

[TanatosNyx]
11/12/15, 10:12 PM
#12

#10 Fy vad jobbigt för Er 😕 och ännu mera smärta för Dig, med ett barn som mår dåligt också 💔 om man bara kunde göra något för att hjälpa och lindra..

[TanatosNyx]
11/12/15, 10:18 PM
#13

Här fortsätter pirayan sin framfart. Han har varit helt hysterisk med bitandet idag… Suck. Fick rådet att ge honom mera mat så han inte skulle amma så mycket medan bröstet läker, och visst han älskar mat så vi skyfflade in, han smaskade av hjärtans lust. Sen har jag spenderat kvällen med att trösta när han har illvrålat dels av magplågor (åt mc donalds igår, hade inget val, han får alltid ont i magen efter att jag ätit där) och dels för att han var arg och ledsen. Arg för han ville snutta men var mätt i magen, och ledsen för att pappa var iväg i flera timmar och lagade bilen. Han slängde sig mot dörren och skrek paaapaaaaapaaaaapaaaa otröstligt ända tills han kom hem igen (jag fick ringa hem honom).

Försökte ju trösta med bröstet, så nu har jag inga bröstvårtor, jag har två klumpar med köttfärs…

Annons:
[WickedAlly]
11/12/15, 10:48 PM
#14

Urk vad jobbigt det måste vara med amningsbesvär, två köttfärsklumpar låter ju inte som någon höjdare direkt :( 

Har *peppar, peppar* inte haft några problem alls, än. Bara för det blir säkert David en piraya, haha. Wille fick tänder vid fem månader men bet bara en enda gång, ammade tills han var ett. 

På tal om tänder så kommer det nog alldeles snart här, dreglet sprutar åt alla håll och han äter frenetiskt på nävarna så fort han får chansen. Tre månader gammal. Happ.

Bvc och vaccin idag, ledsen kille nu ikväll så han har fått alvedon och nu hoppas jag på en lugn natt. Han visade sköterskan att han hade hittat sina fötter och det var tydligen två månader för tidigt. Följer längdkurvan fint men vikten har börjat dala lite, precis som för Wilmer i samma ålder.

[TanatosNyx]
11/12/15, 11:26 PM
#15

Alvin har precis hittat sina fötter nu 🤪 och pilla pilla pilla… lappar, hår, dragkedjor, snören, strumpor, allt. Värst är ändå att han har fått för sig att stoppa upp fingret i näsan på mig när vi ammar, och blir skitsur och antingen biter eller amningsvägrar när han inte får..  Sen vaknar jag varje morgon utav att han sparkar mig allt han orkar i ansiktet, helst hälarna i ögonen.. Så plockar man upp honom, så kastar han sig om halsen på en och är lyckligast i hela världen, sen river han tag i håret och börjar slita loss stora tussar.. Älskade onge! 😕

soundtrack
11/13/15, 5:36 AM
#16

Haha, det där med fingrar i näsan (eller munnen för all del) kommer jag ihåg, Alice gjorde likadant vid amningen :D hon är fortfarande besatt av att stoppa fingrarna i min näsa eller mun ;)

[WickedAlly]
11/13/15, 11:16 AM
#17

Åh, fingrar i näsan. Känns som att bli killad i hjärnan.

[TanatosNyx]
11/13/15, 11:54 AM
#18

nu har jag fått nog. Nu får han så lov att acceptera flaskan. Som man bäddar får man ligga 💣😡

teezan
11/13/15, 12:44 PM
#19

#6 det har varit lite bättre nu, hon sover ganska gott faktiskt :) fortfarande jämte mig. Jag sover också ganska gott när jag slappnar av & förstår att inget kommer hända. Hon låg på mage för nån natt sedan men har såpass stark nacke att hon vänt bort huvudet. Vi närmar oss ett nytt utvecklingsstadie så det kan nog bli lite sisådär med sömn snart igen. hon är fortfarande en liten gosbebis men jag tycker det är mysigt. Skitsamma att hemmet typ dammar bort och disken svämmar över :P #10 önskar man kunde göra någonting, men tänker på er <3 Vi var på SpädbarnSmassage i veckan, har fyra tillfällen kvar & det hålls på öppna förskolan. Vi masserade ben & fötter men Idun ville bara vara med på det första benet, sen var det matdags tyckte hon ;) vi får ett häfte så man kan massera hemma, ett häfte jag såklart glömde :P tyckte i vilket fall det var bra, pedagogen som höll i det var noga med att alla "frågade sin bebis om lov" att få massera den, så att de på så vis lär sig att deras kropp är deras egen och ingen annans. Det är ju väldigt viktigt även om de inte förstår innebörden av frågan just nu. Om två dagar är skruttan 8 veckor & nästa vecka ska vi på tvåmånaderskontroll :) ska bli spännande att veta hur hon har växt, gissar på att hon kommer väga över fem kilo :) I måndags trodde jag att idun hade feber, mätte 38,5 och hann ringa 1177 för råd. Två timmar senare, efter att ha Idun fått vila svalt i bara blöja visade det 37,5- ingen feber! Skönt men kände mig lite dum som hispat upp mig när det bara handlade om lite för varma kläder i kombination med att hon var uppe i varv. Igår trodde jag att jag skulle hinna massor eftersom sambon var hemma: jag skulle dammsuga och städa, åka & handla, bada Idun, lägga över bilder från mobilen till den externa hårddisken, ta långpromenad, kanske åka & simma, laga mat… Jag hann de två första grejerna och lagade mat halv tolv på natten… Och vi gick bara en halvtimmes promenad innan dess. Hmm. Vart tar tiden vägen? Jag hade typ bara ammat i soffan Hela dagen. Längtar tills jag kan börja träna igen! Eller Jag kan ju det redan nu, det är ju bara tiden som saknas, för uppenbarligen hinner vi ingenting här hemma ens när vi är två. Jag lever helt fel just nu: fel kost, dålig sömn, ingen träning. Inte så märkligt att jag knappt gått ner sedan förlossningen. Det står still nu. Vissa dagar har jag så dåligt tålamod! Men vet att det kan ta tid. Tio kilo kvar ungefär, och saknar att få träna eftersom jag mår så bra av det. Kan sitta och drömma om det, haha! Lär inte ha nån kondis eller styrka kvar så kan ju bli lite tufft när man väl kommer igång ;) men ska bli fantastiskt skönt!

Sarah
11/13/15, 5:12 PM
#20

#19 funkar det inte med sele alls? Jag har en crosstrainer hemma som jag är på ibland. Är Elva vaken så har jag henne på magen samtidigt. Gör även lite utfall och knäböj med henne i sele :) Nu när hon är lite äldre kan jag ha henne på ett täcke på golvet och göra armhävningar ödet henne. Ner och pussa, sen upp osv. Nu när hon är stadig kan jag även använda henne som vikt, jättekul tycker hon :p

Annons:
Theres
11/13/15, 8:13 PM
#21

Min pluttis blir 10 månader idag förresten :) Var på bvc idag också. 72 cm och 8355 g :)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
11/13/15, 8:42 PM
#22

Nu måste jag ju gå till bvc, jag tror bestämt att Alvin har vuxit ikapp Elly! :O

[TanatosNyx]
11/13/15, 10:00 PM
#23

Och hurra! Jag börjar tämja pirayan! Först mer eller mindre hällde jag en flaska i halsen på honom (han tyckte plötsligt att flaskan var världens roligaste grej att busa med och äta ur, vilken lättnad!) sen när han började bli vääääldigt mammig var det dags att lära honom vad "aj" och "nej" betyder på allvar 😛 jag tror det lyckades, nu har jag ammat honom under hela kvällen utan allvarliga bett. Men han testar gränserna oooh så rolig lek mamma har hittat på.. 🤪

Theres
11/14/15, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Haha. Ja, Pluttis är ganska liten och nätt så det är inte omöjligt att Alvin har gått om henne nu ^^ Men hon är iallafall större än sina två kompisar som är födda i november förra året och i december :D De är verkligen mini-bebisar :) Här kommer en bild från ikväll också :)

golf.ifokus.se

Theres
11/14/15, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En till bär jag ändå håller på :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
11/14/15, 12:44 AM
#26

Vi var på BVC förra veckan för 1 års vaccination och skrutten vägde 9,3kg och var 71cm lång! 😊 BVCsköterskan sa att medelvikten för 1 år är ca 10kg så jag får ju säga att hon växt på bra med tanke på att hon vägde 1,8kg när hon föddes och gick ner till 1675g innan hon vände. På fredag fyller min bebis 1 år, förstår inte vart detta året tagit vägen, hon föddes ju igår..eller?! 😁

[Thiah]
11/14/15, 5:08 AM
#27

Här hemma börjar 86 kläderna vara för små… eller ja om Joel står stilla så passar tröjorna ännu. Rör han sig syns naveln ;)

Annons:
[WickedAlly]
11/14/15, 8:34 AM
#28

Lång kille thiah :) Här har vi precis kommit i 86, fast det är mycket kvar i 80 ännu. Sitter i sängen med David, både Rasmus och Wille sover än. Slappa killar :p

[Thiah]
11/14/15, 9:05 AM
#29

#28 ja dom kommenterade på dagis att de glömmer hur liten han faktiskt är just för att han är lång.. Har en 4 åring i samma storlek på jobbet……ocj en i samma ålder som är en tredjedel i storlek. Tänk så olika det kan vara! Den 30nov får vi svar på officiella vikten och längden

[Thiah]
11/14/15, 9:05 AM
#30

#28 ja dom kommenterade på dagis att de glömmer hur liten han faktiskt är just för att han är lång.. Har en 4 åring i samma storlek på jobbet……ocj en i samma ålder som är en tredjedel i storlek. Tänk så olika det kan vara! Den 30nov får vi svar på officiella vikten och längden

em.nord
11/14/15, 9:50 AM
#31

Elliot är också lång och vi köper 86 här hemma nu. 80 passar i vissa plagg men är precis. Fast runt magen är 86 lite stort så i byxor behöver vi snören att knyta ;) Vikten är lite under medel men han har börjat äta ordentligt nu äntligen. Inte bara grönsaker och macka utan även kött och fisk :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/14/15, 9:50 AM
#32

Och här hemma kan vi fortfarande ha en del kläder i 74 :P framförallt byxor, hon verkar bråds på mig och ha korta ben. Det är lite tråkigt nu när man går på BVC så sällan så man har ju ingen koll på hur stora (eller små…) dom är längre. På 1årskontrollen (snart 3 mån sen) var hon 74,5 och vägde 10,2. Gissar på kanske 77 cm och nästan 11 kg nu.

[TanatosNyx]
11/14/15, 10:50 AM
#33

Hurra! Inte ett enda bett sen igår kväll ✨

jackiejohn
11/14/15, 11:28 AM
#34

Här hemma använder vi stl 74 mest stl 80 kommer mer och mer.. Men ändå kan hon fortfarande ha vissa plagg i stl 68.. Beror så på vilket märke det är på kläderna 😁 När jag tittar på kläderna hon hade i början och nästan drunknade (stl44) så ser man verkligen hur mycket hon är växt på sig. Jag har inte tagit det så bra när folk påtalat att hon är liten, får väldigt mycket skuldkänslor. Det har lättat betydligt men den första tiden ville jag klösa ögona ur de som påtala hennes storlek 😇

Annons:
Intehärutandär
11/14/15, 11:43 AM
#35

Vänta till Era barn bär XXL 😃

[TanatosNyx]
11/14/15, 11:49 AM
#36

Alvin sa just mamma två gånger 😍 är det inte lite väl tidigt? det var inte joller, utan på riktigt..

Intehärutandär
11/14/15, 11:58 AM
#37

Tack för Era tankar #5 #6 #9 #12 ❤️

teezan
11/14/15, 12:34 PM
#38

#20 låter som en bra grej sålänge man inte svettas ihjäl ;) har bara en spinningcykel hemma så det kan bli lite dumt för ryggen, sen har killen slarvat bort vår sele (lagt den på biltaket och kört iväg & antagligen har nån tagit den så vi har köpt en ny som är påväg) så har bara sjal, en väldigt varm sådan! Men ska absolut testa lite övningar :) bättre än inget ju!

em.nord
11/14/15, 1:22 PM
#39

#33 yeay! :D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sarah
11/16/15, 10:34 PM
#40

Varning, lek inte flygplan med nyäten bebis. Du kan få en stor spya i ansiktet, munnen, håret, mellan brösten mm… :D

[TanatosNyx]
11/16/15, 10:42 PM
#41

#40 Eller i polarens matlåda när "planet" flyger över köksbänken 😂😎

Annons:
[TanatosNyx]
11/16/15, 10:44 PM
#42

Här har vi konstaterat att blåbär har laxerande effekt. Väldigt laxerande effekt. Typ vi fick hjälpas åt att skura bebis som levererat sitt livs största lass…

Sarah
11/16/15, 11:18 PM
#43

Varning, lek inte flygplan med nyäten bebis. Du kan få en stor spya i ansiktet, munnen, håret, mellan brösten mm… :D

Sarah
11/16/15, 11:19 PM
#44

Hmmm, dubbelpost med timmar mellan… Spännande :p

fluffis
11/17/15, 10:09 AM
#45

Har pratat med kuratorn i telefon idag apropå en otäck ångestattack jag hade i söndags. Hon pratade om medicinering (igen) men jag vet fortfarande inte… Vibjörn sover sjukt mycket, likaså igår.

Lilolizeit
11/17/15, 7:47 PM
#46

BVC idag, var dags för vaccin igen, ja hade glömt bort de helt.. Stackarn grät sig till sömns, trött hela dagen men verkar inte febrig.. Har tyckt att han börjar bli lite knubbig, visade sig att på en månad har han bara växt 1cm men gått upp nästan 1kg! Haha. Väger idag 6,3kg å är 59cm lång. Fyller 5 månader på torsdag, tänk att de om en månad börjar bli dags för smakportioner, de är ju bara för store bäbisar. Inte klokt va fort de går..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
11/17/15, 8:17 PM
#47

#46 vi började med smakportioner när 11 var 3.5 månader. En tsk om dagen bara. Hittills har hon fått testa banan, äpple, päron, broccoli, kiwi och gröna ärtor. Äpple och ärtor var godast :) Hon kastar sig över skeden. Så det är även för små bebisar :p

[WickedAlly]
11/17/15, 8:38 PM
#48

#47 Varför så bråttom?

Annons:
Lilolizeit
11/17/15, 8:46 PM
#49

#47 jag tänkte vänta tills han är 6 månader iaf för att räkna bort tiden han kommer tidigt, så typ vid 4 månader blir de egentligen. :) Äter hon något själv, alltså plockar med små bitar/stavar eller har ni bara matat med sked än? Är det typ äppelmosigt då? :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
11/17/15, 9:09 PM
#50

Ser det inte som brottom. Av det jag läst är det lagom att börja när de är runt 3.5 månader. Vill även hinna introducera vanliga allergener medan jag fortfarande ammar en del. Inte för att jag tror att hon kommer bli allergisk mot ngt, då vi inte har allergier i familjen, men forskning visar att det är bra att ta gluten bla under amningsperioden. Har hållt kvar amningen bara för att vi alla resa bort. Efter det vill jag sluta. Tycker snarare att 6 månader är väldigt sent. #49 nej nej, så stor är hon inte :p allt är mixat till puré och hon får på sked.

soundtrack
11/17/15, 9:14 PM
#51

#50 rekommendationerna är smaksensationer (dvs, typ doppa sitt finger i maten och låta dom smaka) från 4 månader och smakportioner från 6 månader.

Lilolizeit
11/17/15, 9:28 PM
#52

Jag tycker man får höra olika hela tiden. Men för oss känns 6 månader bra att börja om han visar intresse. De första två månaderna i hans liv ska ju första året räknas som om han låg i magen.. Hon på BVC sa att de var helt okej att han får smaka något nu om han är väldigt intresserad, då typ doppa fingret å låta honom smaka på det. Annars sa hon 4 månader, men man kan gärna vänta till 5..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
11/17/15, 9:42 PM
#53

Vi började med sensationer vid 3 månader, helt enkelt för att vi hade en rabiat vansinnig tiggande son vid matbordet. Världens lyckligaste lille plutt varje gång han får smaka.

Han har känslig mage men en liten slick och smak här och där har inte gjort något. Nu har vi börjat mata på riktigt, och han äter som en häst. Alltså vi får ta av honom maten för han bara packar in tills han spyr, och fortsätter sen ligger han och snor sig i världens magknip för han är proppmätt. Okynnesäter alltså utan att vara hungrig ens, bara för att det är gott och spännande 😛

Sarah
11/17/15, 9:43 PM
#54

En tsk om dagen är inte direkt en portion :) Men jag ser inte några som helst problem att ge dem vid den här åldern, så länge de inte äter sig mätta. Vid sex månader ger många hela portioner, spec välling/ gröt. För mig känns det helt fel att basera maten på massa spannmålsjox. Hon kommer få "riktig" mat när hon kan äta det. Mat som liknar vår, anpassad för henne såklart. Ska hon då börja äta matigare och varierad mat, så ska hon också få tid att vänja sig vid olika smaker. Så länge inget tvång är med i bilden och hon mår bra.

Lilolizeit
11/17/15, 9:46 PM
#55

Låter bra Sara! Har själv funderat mycket på de här med välling.. Varför är vällingen en "bestämd" basföda? Vad är det som är så bra med den?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[TanatosNyx]
11/17/15, 9:52 PM
#56

#54 Vi kör på samma, välling kommer inte innanför vår dörr, men omgivningen verkar inte fatta varför 😛 och Alvin vägrar "barnmat", han ska ha det mamma äter. Provade nån burkmat när jag mådde som sämst, men den spottade han ut och klöktes av, sen "motorbåtade" han maten så det skvätte åt alla håll… Maken och jag bara tittade på varandra och tog en varsin sked och smakade. Sen åkte äcklet i sopen och nytt kommer inte innanför vår dörr. Yuck! Det var coop änglamarks lax, morot och potatis han fick. Smakade potatismjöl, vatten och surfisk.

Observera att jag inte klankar ner på de som ger burkmat, det passar bara inte oss.

[TanatosNyx]
11/17/15, 9:54 PM
#57

#55 Gammal svensk mattradition från bondesamhället som lever kvar av någon outgrundlig anledning…

Sarah
11/17/15, 10:00 PM
#58

Nej vill man ge välling etc så är det ju upp till var och en :) Men hos oss är välling och burkmat inte välkomna. Jag vill ta vara på nyfikenheten på mat och den kom då vi började. Hade hon reagerat med att få problem med magen eller ngt annat negativt så hade vi väntat ett tag till och testat igen senare.

Lilolizeit
11/17/15, 10:20 PM
#59

Ja för oss har det alltid varit självklart att vi ska göra egen barnmat, precis som vi lagar mat från grunden till oss. Å man hör ju hela tiden att "sen när han dricker välling" från olika håll, så började fundera på vad grejen var. Vad innehåller det å vad är det i det som mitt barn behöver.. Körde ett googlerace nu också å känner mig nöjd med mina kritiska tankar. Blir ingen välling här heller.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
11/17/15, 10:56 PM
#60

Lilli äter burkmat i nödfall, om vi är ute och ränner eller om vi äter tex pizza och inte har rester från gårdagen. Välling vill hon ligga och snutta på varje morgon när hon vaknar och när hon ska sova. Lilli ska däremot äta samma som oss, tar jag av och gör hennes mat separat så spottar hon bara. För hon ur våra grytor mumsar hon för glatta livet! Så då får jag istället barnmatsanpassa vår mat istället och krydda på tallriken 😄 Frukt köper jag och mosar/mixar själv det enda jag köper regelbundet är gröt, katrinplommon och lite välling. Har funderat på om jag kan börja ge henne vanlig gröt nu när hon är 1 år eller om man behöver fortsätta med barngröt? (Hon äter gröt eller yoghurt/smörgås till frukost och alltid gröt till kvällsmat)

Sarah
11/17/15, 11:02 PM
#61

#60 barngröt är järnberikad och det är väl det stora med den. Får hon i sig ordentligt med järn så kan du ju ge vad du vill :)

[TanatosNyx]
11/17/15, 11:07 PM
#62

Man kan ge vanlig gröt från start bara de får i sig ordentligt med järn. vissa mixar ner lite paltbröd i gröten, eller ger aprikospuré till. Extra viktigt med järnet till prematurer, men det vet du nog redan :)

Annons:
Lilolizeit
11/17/15, 11:11 PM
#63

Samson får järndroppar 2ggr dagligen i nuläget. Aprikospuré har jag hört förut å tyckt låter bra. Nu börjar de bli lite febrigt, 38grader nu, men inte väldigt påverkad. Som vanligt men lite tröttare å gnälligare.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Theres
11/18/15, 9:31 AM
#64

Elly började äta lite smått vid 4 månader. Nu äter hon bara vanlig mat och gröt. Välling morgon/kväll :) Vid 6 månader fick hon hela portioner. Hon gillar inte burkmat (bortsett från majs och potatis). Hon äter samma mat som vi äter :) Men äter vi något starkt så får hon smörgås och gröt :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
11/18/15, 9:31 AM
#65

Intressant med allas olika tankar kring mat, kul att få läsa hur andra gör tycker jag :) Idag är det kris här, har bara en enda Willeblöja kvar :o Dags att pallra sig till affären illa kvickt :)

jackiejohn
11/18/15, 10:13 AM
#66

Jo att det är järnberikat vet jag, Lilli fick också järndroppar tills hon var 6månader har jag förr mig! :) Tänkte mest på om barngröten efter 1 år också är järnberikad? Tänkte nämligen vänja in henne på att äta tex mannagryn,havregryn, Grahamsgröt osv men fundera på om det ska järnberikas nu när hon snart är över året. Vi tog julkort igår som vi skickade in så nu väntar jag spänt på nästa vecka för att få de färdiga exemplaren 😊

[TanatosNyx]
11/18/15, 10:39 AM
#67

Jag vet faktiskt inte hur det är med gröt till barn över ett. Kanske det finns på tillverkarnas hemsidor?

soundtrack
11/18/15, 4:15 PM
#68

Har sempers fullkornsgröt från 1 år hemma och den är berikad med järn, kalcium, jod och vitamin D. Men jag tror inte att det är viktigt med jörnberikning efter 1 år. Har försökt få över Alice på hemmagjord havregrynsgröt men det gillade hon inte alls, så vi får fortsätta med industrigröt ett tag till. Hon får gröt som sista mål inför natten samt som frukost ibland. Välling har vi skippat helt.

[WickedAlly]
11/18/15, 4:22 PM
#69

Jag gör, efter tips från thiah, gröt på havre och hirs till Wille. Har gjort sedan han var 7-8 månader, först körde jag grynen i mixern men nu kokar jag bara som de är. Mosar i en halv banan och har i lite kanel.

Annons:
jackiejohn
11/18/15, 5:34 PM
#70

Åh ally det lät ju gott! Havregryn, banan och kanel..och hirs? Vad är hirs? 😇

[WickedAlly]
11/18/15, 7:51 PM
#71

Något gryn av något slag, vet ärligt talat inte helt vad det går under. Men det är järnrikt iaf. Finns bland alla de där gula påsarna med fröer och sånt i mataffären :)

Theres
11/19/15, 2:18 AM
#72

Alltså. Jag blir knäpp. Förra veckan fick jag mens. Började väldigt svagt. Dagen efter ännu mindre. Sen borta. Det var liksom aldrig ens rött i bindan, utan bara brunt. Lite lite lite blod 2 dagar efter när jag kom hem från en powerwalk. Jag som alltid har mens i 7-9 dagar och störtblödningar. Vad kan det vara för fel? Har haft regelbunden mens sen jag fick tillbaka den i juni. Nu kom den 4 dagar innan appen sa att jag skulle få den. Men det har varit 1 dag innan, 2 dagar innan osv. Så ändå regelbundet. Har haft binda på mig en vecka nu ifall det skulle komma igång. Är rädd att något är fel :/

golf.ifokus.se

teezan
11/19/15, 11:39 AM
#73

tösen växer så det knakar- 5,1 kilo och 59 centimeter på tvåmånaderskollen 😍

imorgon åker vi nog ner till Småland, bara hon och jag, för att överraska hennes  mormor och morfar ;) jag är dock lite nervös över tågresan (vågar inte ta bilen ensam då babybarnstolen står i baksätet), hur jag ska hålla henne nöjd om hon inte väljer att sova/äta hela vägen. tågresan tar två timmar och sedan ska vi byta till buss, med en halvtimmes väntan. bussresan tar sedan 20 minuter. det borde jag klara så länge det finns hjälpsamt folk som kan bära vagnen ;) på lördag passar inte bussen till tåget alls, så det kommer bli två timmars väntan såvida inte mina kära föräldrar kan köra oss in, men det kan jag ju inte fråga eftersom det är en överraskning att vi kommer ;) för säkerhets skull måste jag därför ta babyskyddet med adaptrar och fästa på vagnen istället för liggkorgen. är även lite nervös över hur vi ska sova där hemma, alla sängar där är nog i mjukaste laget för samsovning.

Vi har förresten kollat på ett hus men frågan är om renoveringsbehovet är för omfattande.. med barn och allt liksom. Ska titta på ytterligare ett med visst renoveringsbehov och även ett parhus där vi endast skulle göra om lite väggar och golv. Parhuset har dock en hyra på 6000 kronor utöver lånet som skulle ligga runt 4-4500 och frågan är om det känns lite saftigt. Å andra sidan kanske priset på renoveringarna i de andra husen motsvarar något liknande hyran om man slår ut det sedan, beroende på hur länge vi bor kvar..? Husen ligger på 64 respektive 95 kvadrat (det lilla skulle vi bygga ut i så fall), medan parhuset är på 127 kvadrat. Parhuset har dock en liten trädgård medan det större huset har en stor trädgård och det lilla en jätteträdgård ;) Alltså… svårt! Någon som har någon spontan tanke som kan hjälpa mitt (vårt) grubbel? 😃

em.nord
11/19/15, 11:47 AM
#74

#72 konstigt! :/ Kan ju beror på så mycket att mensen blir knäpp. Kan ju vara en engånggrej som rättar till sig själv. Särskilt efter en graviditet.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/19/15, 12:30 PM
#75

#73 Min spontana tanke är att om ni har råd att köpa så välj inte en bostadsrätt. Även om pengarna för hyran motsvarar pengarna för renoveringen så får ni ju aldrig tillbaka hyrespengarna vid försäljning. Men om ni istället köper ett eget hus och sedan renoverar så har ni ju chans att få tillbaka mycket av investeringarna vid försäljning. Och det blir ju som ett sparande. Min mor har en bostadsrätt och betalar drygt 4000 i hyran, alltså nästan 48' i året. Pengarna hon aldrig ser igen. Vi har nyligen köpt ett eget hus och de där 48' kan vi istället lägga på att renovera badrummet t ex, något som höjer värdet på vårt hus. Mammas hyrespengar höjer ju inte hennes hus värde liksom.

Sarah
11/19/15, 1:27 PM
#76

Håller med Ally om att hus är bättre :) Kostnaderna för avgifterna på bostadsrätter är (i min värld) inte värt det om de inte är väldigt låga, som de kan vara i äldre föreningar. 

Kopisar till oss köpte bostadsrätt ungefär samtidigt som vi köpte vårt hus. Vi har lika stora lån, men trots att vi har högre kostnader för uppvärmning och el, samt sophantering, slamtömning och vägföreningsavgifter så ligger deras månadskostnad ca 5000 kr över vår. För de 60.000 vi "sparar" det här året har vi renoverat och till våren bygger vi altan. Sådant som höjer värdet på huset ganska mycket. Visst att bostadsrätter i Stockholm har ökat snabbt i värde, men det hjälper ju inte varje månad :P 

Å andra sidan bilr det dyrt om el och rör måste bytas och fixas i hus :)

Annons:
fluffis
11/19/15, 4:37 PM
#77

Här knakar det också. 6,8 kg och 61 cm. Vibjörn blir 3 månader i övermorgon så det blev vaccin också. Hus har vi. Jag känner också att det känns surt med avgiften på bostadsrätter. Å andra sidan används en del till större renoveringar. Och om avgiften är låg som det kan vara i gamla föreningar känns det betydligt bättre. Att ha både hus och barn kan vara en stor påfrestning. Beror lite på hur händig man är och om man vill och/eller har råd att ta hjälp vid renovering. Själv känner vi att det inte kommer hinnas med särskilt mycket renovering nu sen vi blev föräldrar. Vi föredrar annars att göra det mesta själv men kommer att leja folk om vi ska bygga ut nu till våren. Det kommer att svida i plånboken men men… :)

Sarah
11/19/15, 5:14 PM
#78

En nackdel med vårt hus är visserligen att vi är helt beroende av bilar och att vi får höga kostnader för transporter. Men man måste ju inte bosätta sig på vischan :)

[WickedAlly]
11/19/15, 5:20 PM
#79

Vi har ett billigt hus där mycket av det stora är gjort, som el, tak, de flesta fönstrena är bytta, det är relativt nydränerat och nybyggd altan. Så att inte köpa det dyraste man hittar bara för att man kan och välja ett hus där åtminstone två av de stora fem är gjorda är nog mina bästa tips. Men ja, sönder kan ju sakerna gå ändå såklart. Men jag tycker ändå att det känns mer värt att reparera än att betala avgifter du aldrig ser röken av igen.

[WickedAlly]
11/19/15, 5:23 PM
#80

Och utnyttja kontakter! Vi får tex våra element servade och termostaterna bytta mot att gubben servar rörmokarens bil :)

Sarah
11/19/15, 5:25 PM
#81

Sen får man inte glömma lagfarten på huset. En stor engångskostnad.

[WickedAlly]
11/19/15, 5:55 PM
#82

Och eventuella pantbrev, ifall det saknas mycket.

fluffis
11/20/15, 10:43 AM
#83

Min bebis är hes. Stackars liten men jag kan inte låta bli att tycka att det låter lustigt, och lite gulligt :)

Annons:
[TanatosNyx]
11/22/15, 3:15 PM
#84

idag kom tand nr 3 fram *ryyys*…

[TanatosNyx]
11/22/15, 7:26 PM
#85

… och nr 4

Lilolizeit
11/22/15, 7:27 PM
#86

Men hjälp va de går undan TanatosNyx! Här är vi förkylda å har varit de sen vaccinationen i tisdags.. :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
11/22/15, 7:30 PM
#87

Han passade på att krypa baklänges ordentligt idag också, och så har han lärt sig ett nytt ord: lampa

jaa vart tog min bebis vägen? 😮 hjälp!

Lilolizeit
11/22/15, 7:40 PM
#88

Idag har jag tyckt att ja kan känna en tand under tandköttet i underkäken.. Efter vad jag läst om Alvin-pirayan så är jag lätt nervös

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
11/22/15, 8:18 PM
#89

Haha Alvin är extrem i sitt bitande :p vanligen biter dom nån enstaka gång enligt amningshjälpen. Nu har det dock vänt här. Ett återfall i morse bara, och då asgarvade han när jag grälade på honom, trots att jag nöp i hakan för att öppna munnen. Suck.. :p sen spottade han pappa i ansiktet när han tog honom.

Lilolizeit
11/22/15, 9:38 PM
#90

Hahahah vilket lite odjur!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Sarah
11/23/15, 7:42 PM
#91

Igår lyckades 11 vända sig från rygg till mage för första gången och idag var killen iväg med henne till bvc. 6.5 kilo inklusive bajs och 63 cm. Blir 4 månader på torsdag. Trodde inte att hon hade gått upp så mycket! 900g på 1 månad. Men hon äter ju som en häst :D

[TanatosNyx]
11/24/15, 4:41 PM
#92

8635g & 72cm

A-barnet 😛

soundtrack
11/24/15, 5:21 PM
#93

Vad lång han är!

Lilolizeit
11/24/15, 5:54 PM
#94

Verkligen lång. Samson låg två över på vikt å en under på längd. Haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
11/24/15, 7:04 PM
#95

Hehe ja med tanke på att han egentligen är 6 mån så är han jättelång! :)

Theres
11/25/15, 1:31 AM
#96

Japp. Alvin har växt förbi Elly. Eller de kanske väger exakt samma. Vem vet. Vägde henne den 13:e ju. :)

golf.ifokus.se

teezan
11/25/15, 12:20 PM
#97

Tack för era tankar om hus, vi känner samma , blir för dyrt med bostadsrätten vi kollade på- uppemot 10 000 i månaden på boende. Har inte lagt något bud på hus än då det inte har dragit igång men vi är intresserade av ett. Renovering av badrum & kök är väl det enda dyra, och det ska kopplas in fiber för 15-20 000, och så måla dörrar, tak och fönster vitt och byta golv & väggar i några rum. Vi får se, vi avvaktar och ser om det dyker upp något mer intressant när budgivningen ändå inte har startat. Gör den det är vi på. Idun har sedan två veckor tillbaka ungefär börjat dregla & bita på händerna, så det verkar klia. Redan!? Fast kan ju dröja några månader tills tänderna smyger fram. har börjat julpyntat för att hinna till helgen (eller färdigställa det i helgen). Tar lite varje dag nu denna veckan men det stannar av hela tiden och det är kaos av prylar överallt just nu! :P Jag & mannen har tioårsjubileum imorgon men inga planer på firning. Får bli på fredag i så fall ;) eller typ nästa år. Bebis är ju alldeles för liten för att lämnas bort men lite god middag ska vi väl kunna fixa ihop :)

Annons:
Sarah
11/25/15, 12:24 PM
#98

Spännande :) vi var på förhandsvisning på vårt hus. La ett bud som accepterades innan någon annan ens sett på huset :)

teezan
11/25/15, 12:26 PM
#99

Just det, tågresan förra helgen gick helt smärtfritt, både dit och hem. På ditrestan var Idun pigg & glad, sedan fick hon mat två gånger & ett blöjbyte innan hon fick sitta i bärselen när vi skulle av och däri sov hon under bussfärden. På hemresan låg hon från början i selen och sov, vaknade för mat och sov sedan hela resan! Hon sover bättre nu på nätterna, ligger hon bredvid mig har hon somnat vid 21.30-22 för att halvsova och äta nångång under natten, vaknat typ nånstans mellan 6-8 för blöjbyte och sedan somnat om till allt mellan 10-12. Jag är inte alls lika slut numera men minst lika låst ;) hon vill fortfarande vara klistrad på mig & börjar bli väldigt mammig.

[WickedAlly]
11/25/15, 10:55 PM
#100

Idag måste jag skryta lite om min stora kille, han gick själv inne på köpcentret. Höll mig i handen hela tiden och försökte inte springa iväg någongång, inte heller pillade han på massa som han inte skulle. Stolt mamma här minsann :) Och min lilla kille har fått sin första tand, håhåjaja. Bråttom har han den lille herrn.

em.nord
11/26/15, 7:36 AM
#101

#100 duktig :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
11/28/15, 11:07 PM
#102

misstänker att Alvin har fått RS 😕

Lilolizeit
11/28/15, 11:10 PM
#103

#102 åh fy vad jobbigt. Hur är det med honom?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
11/28/15, 11:14 PM
#104

han har riktigt eländig skrällhosta. Först trodde jag på krupp då det verkligen är skällande hosta, men symptomen stämmer tyvärr väldigt väl in på RS.. blir han sämre kommer vi åka in med honom, men som det är nu håller vi koll hemma.

Annons:
Lilolizeit
11/28/15, 11:21 PM
#105

Stackars lilla Alvin :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
11/29/15, 8:51 PM
#106

Usch, stackars Alvin :/ Här har jag precis nattat Wille i hans egen säng i hand sprillans nya rum för första gången. Väntar spänt på hur natten kommer gå. Lämnade lite lampor på och ska göra det inne hos oss också ifall han kommer smygande. Spännande hur som helst :) Vi hann pyssla lite där inne idag också så nu börjar det bli ganska fint om jag får säga det själv. Resten får växa fram efterhand.

typjessica
11/29/15, 9:26 PM
#107

Den 27/11 föddes vår andra gosse! Sörtförlossning delux. Första känning var vattenavgång och sen föddes han 25 minuter efter. Behöver jag säga att jag var glad att jag var på ett sjukhus som har förlossning?!

[TanatosNyx]
11/29/15, 11:18 PM
#108

#107 Holy makaroni 😮 men grattis!

Lilolizeit
11/29/15, 11:31 PM
#109

#107 stort grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HMC
11/29/15, 11:58 PM
#110

#107 Grattis!!

Dags för mig att hoppa in i denna tråd också! Var ju beräknad 6 januari, men pga havandeskapsförgiftning blev det ett akutsnitt den 6 november (v.31+1) och hit till världen fick vi välkomna Alexander Elias C. - vår lilla prins!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Lilolizeit
11/30/15, 12:04 AM
#111

grattis till dig också då HMC! Hur är det med er nu?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
HMC
11/30/15, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#112

Tack snälla! Vi mår bra allihop! Alexander har gått från 1350gr och 41cm till 1807gr och 44cm nu och han bara fortsätter växa! CPAP blev han av med efter 1,5 vecka och kuvösen slapp han efter ca 2 veckor. Om inget plötsligt händer så får vi antagligen åka hem med hemsjukvård denna eller senast nästa vecka! Personalen säger att han är deras lilla Superman och dom visar gärna upp honom när det kommer läkarstudenter/-kandidater <3

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

jackiejohn
11/30/15, 3:54 PM
#113

Åh grattis HMC! Va roligt, min dotter blev också född i v. 31+1. Fast 20 november förra året. Vi fick hemsjukvård när hon var 34+0 veckor och jag fullkomligen älskade hemsjukvården :)

Lilolizeit
11/30/15, 3:55 PM
#114

#112 åh lilla pyret! <3 hoppas att allt går fortsatt bra. :) Jag fick ju min son i v 30+6. 39cm å 1,7kg så lite knubbigare än din. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
11/30/15, 4:18 PM
#115

Min tös vägde 1800g och var 43 lång när hon föddes Kan jag ju inflika.. :)

fluffis
11/30/15, 4:34 PM
#116

#107
#110
Grattis på er!

---

Idag är en jättekonstig dag för bebis kan jag säga. Har inte märkt att han är sjuk eller något men han har sovit väldigt mycket och bara ätit två gånger idag! Annars brukar han ha ätit ca 4 gånger vid detta laget. Hmm.

Själv kämpar jag på. Efter en lång kamp gav jag med mig och har börjat äta antidepressiva tabletter sen några dagar tillbaka. Än så länge har jag mest blivit trött och dåsig. Första kvällen var jag så dåsig att benen knappt bar mig.

em.nord
11/30/15, 6:02 PM
#117

Grattis alla nyblivna föräldrar :) #112 Jag födde mina pojkar i lördags med akut snitt i v29+6. 920gr & 1410r vägde dom. :) Så vi får väl vara team neo här ett tag ;) Skönt att allt går bra för din lille! Samma här än så länge :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
11/30/15, 6:37 PM
#118

Grattis HMC också! :) Ni som har prematurer och behöver kläder får gärna PMa så fixar jag det. Jag skickar inte innan vi är friska och allt tvättas och sköts enligt samma anvisningar som för inlämning till sjukhusen. Jag kommer även att sälja prematurkläder snart då det har släppts mönster som vi får sälja av. Detta gör vi privat för att slå ner de hutlösa priser som butikskedjorna tar för prematurkläder. Jag skickar alltså klädpaket gratis till er som behöver.

Annons:
Lilolizeit
11/30/15, 6:46 PM
#119

Kan varmt rekommendera prematurkläderna från TanatosNyx. Otroligt fina! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

em.nord
11/30/15, 6:50 PM
#120

#118 jag köper gärna klädpaket av dig längre fram! Särskilt William kommer behöva riktigt smått ett tag kan jag tänka mig. Viggo var 40cm men William har dom inte mätt än.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
11/30/15, 6:56 PM
#121

#120 dig gar jag snart ett färdigt paket till redan ;) tanken var att skicka det via soundtrack i smyg men nu blev ni flera på samma gång så det blev enklare att skriva ut det :D

soundtrack
11/30/15, 9:16 PM
#122

Grattis till alla nya småttingar! Det är ju rätt "galet" att vi har fått så mycket prematurer här!?

Lilolizeit
11/30/15, 9:27 PM
#123

Ja, visst e de många prematur barn.

När jag fick min son tog min mamma en sväng på stan i Visby och alla prematur kläder i stan var slut. De i butikerna sa själva att dom aldrig varit med om det förut, så de verkar vara väldigt många i år!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
11/30/15, 9:51 PM
#124

Ja vi som syr kläder och lämnar på sjukhusen har fått paniksy och göra extrainlämningar, det tar slut i ett rasande tempo! Och då finns det folk som syr 10-20 set om dagen och lämnar.. Inte alla håller mitt snigeltempo!

em.nord
11/30/15, 10:27 PM
#125

#121 va gullig du är! ♡ #124 Jag som inte kan sy kanske kan donera pengar till er som kan. Borde finnas en fond eller liknande. :) En fantastisk insats ni gör! Jag har letat men faktiskt inte hittat några små kläder. Och ofta blir man ju som jag prematur mamma rätt fort och oväntat. Och att sen inte hitta kläder i dom vanliga affärerna förutom några få plagg som är svindyra :( även kollat tradera osv men priserna med frakt gör ju att man kan köpa nån body då och då…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
em.nord
11/30/15, 10:42 PM
#126

Åh då förstår jag vart alla fina små miniatyr kuddar, filtar, "bon" osv kommer ifrån. Dom har en hemsydd känsla. Fina tyger, mjuka och perfekt anpassade för små små bebisar! Inget landstingets känsla där inte. Tänkte senast idag att dom som suttit och sytt allt detta borde ha guldstjärna för det blir en helt annan känsla i kuvösen, sängen, med dessa ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

jackiejohn
11/30/15, 10:42 PM
#127

Vi köpte prematurkläder på Åhléns, samma pris som "vanliga" bebis kläder vi hade dock aldrig mindre än stl 44… Kapphal har också lite kläder i stl 44 men inte så värst mycket och i mitt tycke är kapphals barnkläder dyra

[GråHäxa]
11/30/15, 10:49 PM
#128

Vilken otroligt bra insatts ni gör som syr alla dessa kläder ✨

Babyproffsen har från stl 32 men det är som ni skriver oftast väldigt dyrt.. Har dock sett riktigt små byxor och bodys för ca 100 kr där ibland

[TanatosNyx]
11/30/15, 11:38 PM
#129

#126 dom som syr åt linköping är enligt mig några av de bästa i gruppen (1800 medlemmar ungefär) :) nu syr inte alla, men de flesta. En del är med och skänker material, hjälper till med frakt etc :) När jag syr till försäljning så är det materialet man betalar bara, och prematurkläder går inte åt mycket alls, det är knappar som kostar. Jag har dock köpt in direkt från kina, fick 400 knappar + verktyg till priset av 60 knappar utan verktyg från Åhléns.. heh.

Lilolizeit
12/2/15, 5:37 PM
#130

Tog vikt å längd idag, 60cm kort å 6,6 kilo. Nästa vikt blir 21 december då vi ska på 6månaderskontroll (blev de rätt nu fluffis?;) ) Kan inte fatta att han snart är ett halvår!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
12/2/15, 8:59 PM
#131

Äntligen är jag vid datorn och kan skriva ordentligt! 🙂 Fast snabbt får det gå eftersom Greys anatomy börjar om några minuter 🙂

#130
Då är han aningens mindre än Vibjörn :) 
Det blev rätt det där med att skriva ihop hela ordet som ett ord. Wiie :) Fast det finns en regel som säger att siffror upp till tolv ska skrivas med bokstäver. Fast med vissa undantag. Tex datum brukar skrivas med siffror :)

------

Idag har jag haft en underbar mysig stund med Vibjörn. Vi låg på en filt på golvet och han kände på mitt ansikte med sina händer. Och när jag gjorde ljud och busade så skrattade han helhjärtat. Jag sket totalt i att hans händer smakade kräk, haha

Sarah
12/2/15, 9:57 PM
#132

Grattis till alla små :) är också förvånad över alla prematurer. Är det bara här det är vanligt, eller blir det vanligare och vanligare?

Annons:
[TanatosNyx]
12/2/15, 10:59 PM
#133

Vart tionde barn föds för tidigt, det blir en hel del prematurer 😐

JeFo
12/3/15, 9:50 PM
#134

Var ni iväg till BVC Thiah? Är nyfiken på vikt å länge. Ligger utslagen i soffan. Maken är på hockeyträning. Har haft lite jobbiga nätter. Holly vaknar och skriker. Inget är bra och rör man henne blir det värre. Tar ett tag innan hon kommer till ro. Tyvärr väcker hon hela huset… Är absolut inte van att behöva vakna så här på nätterna. Man blir lite mör. Skönt em.nord att Ni fått komma "hem". Alltid skönare att vara på hemmaplan. Hur gick det för Wille Ally? Sov han i sin säng?

[WickedAlly]
12/3/15, 10:08 PM
#135

#134 Åh, har ni också drabbats av nattskräck? :-( Man blir minst sagt supertrött av att behöva hantera en skrikande unge mitt i natten, tycker inte man kommer riktigt till ro efter och kan sova gott. Inte jag i alla fall. Japp, han sover i sitt egna rum nu för tiden. Vaknar en gång framåt morgonen, oftast halv sex och vill komma in till oss så då hämtar jag honom. Sen somnar vi om och sover till åtta. Så det var utan tvekan vi som störde hans sömn tidigare, eget rum var bästa beslutet vi kunnat ta :) Och på tal om att sova, i natt har jag sovit så galet tungt, kan inte minns sist det hände. Rasmus hade kommit upp halv två och tydligen lagt sig alldeles intill mig, vaknar alltid när han kommer annars men detta minns jag inte alls. Vaknade dessutom med David bredvid mig, minns inte heller att jag lyft över honom. Blir ju nästan rädd.

[TanatosNyx]
12/4/15, 12:10 AM
#136

#135 hahaha det var precis sådär vi började samsova :P jag som aaaaldrig skulle samsova! Nu äger vi inte ens en spjälsäng längre. Ångrar mig inte en sekund så mycket bättre nätter vi har fått. Alvin finner sig i allt, det är jag som inte orkade dra arslet ur sängen och hämta honom när han var mindre :P kraken fick lufta stämbanden lite väl mycket där ett tag för att få liv i mamma.

[Thiah]
12/4/15, 4:57 AM
#137

#134 jo vi var i måndags. Han väger 12kg och är 88,3cm lång. Vi samsover halva nätterna. Joel kommer själv till oss när han vaknat. Kan bli allt mellan 22-04….

JeFo
12/4/15, 7:02 AM
#138

Oj vad lång han är! Vi väger oxå 12 kg men til 80cm.

soundtrack
12/4/15, 8:20 AM
#139

Vi har också eget rum nu vilket gjort underverk för sömnen. Hon vaknar nån gång under natten, oftast runt kl 5 och kommer då över till oss, sover sen till 7-8. Enstaka nätter kan hon vakna ett par gånger under kvällen men somnar om fort när vi går in till henne. Det är ju dessutom David som har nattvaken nu, så det är han som får gå upp och hämta henne så jag sover som en prinsessa numera ;)

Annons:
[WickedAlly]
12/4/15, 8:43 AM
#140

Enligt hemmavågen har Wille numera tagit sig upp till hela 11 kg till sina 80 cm, haha. Han som nästintill matvägrat en lång period äter nu som en häst, jag som är van vid hans pytteportioner få ta upp mat både två och tre gånger. Och utöver måltiderna sätter han i sig två-tre stora frukter om dagen. Minst sagt tvärvändning. #136 haha :p Vi har samsovit med båda från början, tog också bort spjälsängen efter ett tag när Wille var bebis. Men nu sen ett par månader tillbaka får David sova en stund i spjälsängen innan det är dags för käk, är så skönt att få ett par timmar o dubbelsängen utan några barn. Få sträck ut sig och inte ligga som en ostbåge ;) #139 Vad skönt :) Speciellt om man som vi haft snuttiga barn och lidande sömn, känns som man får ta igen en del nu :)

fluffis
12/4/15, 9:41 AM
#141

Vibjörn sover för det mesta också jättebra i sin egen säng i eget rum inte långt från vårt. Jag sover som en prinsessa :) Okej, inte alltid men nästan. Skönt att kunna sträcka ut sig :)

JeFo
12/4/15, 9:45 AM
#142

Oj vad lång han är Thiah! Vi har 12kg till 80cm 😋

[Thiah]
12/4/15, 11:40 AM
#143

#142 +9cm sen april. Och sen undrar jag varför byxorna inte passar mer… Joel sover alltså som längst 20-06. Oftare är det 20-04.30 typ :( och nej, att hålla honom vaken till 21 hjälper inte. På helgerna får vara vaken så länge han vill ifall han mot förmodan skulle sova aningens längre.. men icke

soundtrack
12/4/15, 12:53 PM
#144

Jag bävar lite för hur det kommer bli när Alice börjar förskola i januari. Hon måste gå upp runt kl 06 då så det lär väl vara bye bye till alla sovmornar då…

em.nord
12/5/15, 8:34 AM
#145

Idag blir pojkarna 1v gamla och har kommit upp över sin födelsevikt. Äntligen verkar V ta emot maten bra! :) Har kunnat öka upp till det han ska ha. Lille W har tagit emot maten tacksamt sen start. ;) och börjar närma sig 1kg i vikt nu. Allt är stabilt! Elliot pekar på allt nu. Och musik måste vi ha på. Slutar musiken säger han till oss. :'D Älskade ungar!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
12/5/15, 11:39 AM
#146

Vad skönt att höra att allt går bra Emma. Får man vara nyfiken å fråga om det kommer nån bild snart? Är verkligen såååååååå nyfiken. Kämpa på och ta hand om er! Här växer vi mest på bredden Thiah 😋 Haft en jobbig natt…. El kväll blev det snarare. Två gånger vaknade hon och var såååå ledsen. Hur länge kan sånt här pågå? Idag är det julbord med jobbet å klackarna i taket. Imorgon med släkten. Riktigt bra helg med andra ord.

Annons:
Sarah
12/5/15, 4:16 PM
#147

Elvas första tand är på g. Märkte nu att den spruckit fram :p

em.nord
12/5/15, 8:14 PM
#148

#146 dom syns inte bakom Cpap masken :) men bilder kommer! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
12/5/15, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Idag har vi vart hos min mamma och bakat pepparkakor, Wille åt mest deg men några kakor fick han allt till :) Mysigt var det i alla fall, och nu luktar det jul här hemma.

[WickedAlly]
12/5/15, 10:48 PM
#150

En bild till, går ju inte att göra bildspel på mobilen dumt nog.

[WickedAlly]
12/5/15, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151
em.nord
12/6/15, 9:22 AM
#152

#149 åh så mysigt! :) älskar att baka pepparkakor men inte så förtjust i att äta dom sen. Men att baka är ett måste :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
12/6/15, 9:25 AM
#153

Vi ska baka pepparkakor om ett par veckor :) (var svårt att hitta en dag när både jag, min mamma o min syster är lediga…)

Annons:
fluffis
12/6/15, 4:01 PM
#154

Hej hallå!

Jag orkar inte skriva så mycket nuförtiden. Synd, för det är trevligt att vara här och känna gemenskap i detta mysiga gänget. Men jag brukar vara här och läsa, bara så ni vet :) 

Inne på min nionde dag av medicinkur med antidepressiva läkemedel och jag börjar lite smått känna ett styng av mig själv samt fått mer energi. Känns underbart. Idag har jag hunnit med mycket. Småpysslat med både städning, tvätt, kalkborttagning och lite sånt som jag annars brukar göra men knappt orkat sen förlossningen. 

Var iväg och handlade mat tidigare och hade en kupong på Libero-blöjor. Kupongen sa att man fick ett paket blöjor för 79 kr och att de små förpackningarna typ Libero newborn 1 inte gällde. Jag tänkte att det kan väl inte gälla touch-blöjorna, de är ju dyrare och brukar vara undantagna kuponger. Använde självskanning och vid utcheckningen så ville maskinen inte ta emot kupongen. Typiskt. Väntade på personal som testade kupongen och studerade den noga. Sen slog han in den manuellt och det var ju snällt. När vi kom hem såg jag att han hade dragit av 79 kronor istället för att göra så att blöjorna kostade 79 kr. Så priset blev alltså 119-79 kr = 40 kr. Mer sånt tack! 😃

JeFo
12/6/15, 5:21 PM
#155

Sötaste sockerbagaren jag sett! 😊

malinroth
12/7/15, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Här har vi försökt fota julkort idag, det gick inte riktigt som jag tänkt mig :P Ska göra ett nytt försök imorgon.

Theres
12/8/15, 10:16 AM
#157

Haha. Tycker det var ett jättegulligt kort. Tomten som har chrashlandat ^^

golf.ifokus.se

JeFo
12/8/15, 12:34 PM
#158

Wow vad med snö ni har Malin! Här känns det långt till snön. Tycker kort som blir udda är roliga! Kraschade tomten är udda och söt är han också. Håller på med lussekatter, gjorde vanliga bullar med saffran för nån vecka sedan men vanliga skulle det också vara tydligen.

Sarah
12/8/15, 1:23 PM
#159

#156 Haha, vad söt!

teezan
12/9/15, 3:50 PM
#160

#156 jättesöt! Jag är överlycklig som lyckats träna tre gånger under en vecka, ska definitivt fortsätta nu. Sprang för första gången på läääänge igår och det gick jättebra! Blev en halvtimme i hyfsad takt, vågade inte dra på fullt men kände mig stark :) Har beställt en klänning till jul utan stretch, det var verkligen ytterst lite som fattades för att få ihop dragkedjan (som dessutom var lite trög). Med lite våld går det nog men hoppas träningen ger lite resultat så jag kommer i den om 2,5 vecka ;) vi får se! Nästa vecka är det dags för vaccin, vikt och längd. Lillan blir tre månader den 20:e så ska bli spännande att se hur mycket hon har växt, jag gissar på 5,9 kilo och typ 62 centimeter. Är nervös för vaccinet dock, får va redo att trösta fort som tusan. Ny husvisning ikväll, slog aldrig till på det senaste. Ännu ett utanför stan med renoveringsbehov blir det.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
em.nord
12/15/15, 8:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Vi gör stora framsteg på neo! Dom har varit utan sina Cpaper i nästan 1 dygn nu och idag ska dom få en värmesäng istället för den stängda kuvösen! ♡ Dom känns genast inte lika sjuka. Men kan ju få bakslag det vet jag men hoppas inte det :) Kommer en bild med. William till vänster och Viggo till höger ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

malinroth
12/15/15, 9:13 AM
#163

#157-160 Tack vad snälla ni är. ^^ Blev den ändå, gossen vaknade med 40 graders feber dagen efter så det blev aldrig något nytt försök. Ja JeFo vi har väl ganska mycket om man jämför med resten av landet men ändå rätt lite för årstiden tror jag. Men huvudsaken att det är vitt iaf! :D #162 Vad roligt att höra att det går så bra för småknattarna! Och kul att se bild, dom är jättesöta <3 Här har vi överlevt första natten utan amning. Att somna på kvällen gick över förväntan, han frågade efter tisse en gång bara sen skrek han i någon minut men sen låg han bara tyst och tryckte mitt ansikte mot hans kind tills han somnade. Då hade jag dock låtit han vara uppe längre än vanligt också för att han skulle vara ganska trött men inte övertrött. Sen sov han ca 5h, längre än någonsin tror jag , innan han vaknade första gången. Då var han väldigt ledsen men somnade till slut och sen vaknade han väl två gånger till men var inte så hysterisk då man lite ledsen och hade lite svårt att somna om. Det känns i mammahjärtat men det känns ändå som att han är lite redo.. Vi har pratat om det ett tag nu och igår på morgonen sa jag att nu är det sista gången sen slutar vi, så även om han inte kanske förstått exakt vad det innebär så verkade det inte komma som en chock igår när han inte fick på kvällen. Imorse pratade vi om det lite och han verkar vara med på noterna ändå. Även om han förstås hade fortsatt om han fått bestämma själv!

jackiejohn
12/15/15, 12:03 PM
#164

162# Åh så söta! 😍 Här har vi det inte så skoj..hemma den dagis idag också, ingen feber men hon är kinkig och lite små hängig. Problemet vi har nu som började igår är att damen inte vill äta! Spelar ingen roll vad en erbjuder henne så sopar hon iväg det… Knappt hon ens vill ta vällingflaskan, vatten dricker hon men föredrar mjölk men det vill jag inte ge för mycket utav då det är slembildande och hon är redan slemmig pga förkylningen. Nej blir det inte bättre med dagen så får jag ringa till vct och be att få komma upp så de kollar henne i hals och mun. Kollade henne i munnen förut men kan inte se något 😕

[TanatosNyx]
12/15/15, 1:15 PM
#165

#162 Åååh men gullefjunena då 😍 riktiga kämpar!!!

[Thiah]
12/15/15, 3:50 PM
#166

#164jag har lärt mig att mjölk inte alls är slembildande så man kan gott ge det vid förkylning. Ju mer vätska desto lösare slem.

JeFo
12/15/15, 3:57 PM
#167

Men så små Emma, svårt att förstå. Riktigt söta små kämpar. Glad att allt går vägen för er! Jag är hemma idag. Sååååååå slut i kroppen. Finns liksom ingen ork kvar. Fick iväg alla barnen imorse och sov sen 8-14. Var inga problem alls. Är -7 här nu. Känns iaf lite juligt med iaf frost. Hoppas på snö till julafton men tror tyvärr inte det kommer ske.

Annons:
Lilolizeit
1/6/16, 11:58 AM
#168

I söndags kväll så blev sambon sjuk, eller rättare sagt så kräktes han 2 gånger. Det var inget mer med det sen, inga kräkningar eller liknande. 48 timmar senare säger man ju att de ska vara lugnt, så i går vid 21 tiden kände jag att "fy fan va skönt, vi slapp det"

Klockan drygt 22 i går, så kräks Samson, mer än en vanlig kräkning - ej direkt efter han ätit. Ser ystat ut - alltså varit i magen ett tag. Han blir nöjd å glad igen, så fort jag tvättat av honom och bytt kläder. Han äter innan han somnar, upplever dock att det är mindre än han brukar.

Han mår bra hela natten (sover) och vaknar runt 7.30, äter då och sover vidare till 9-10 någonstans, äter ordentligt igen. Typ 10.30 kaskad spyr han.

Blir snabbt "nöjd och glad" igen och har ätit liiite sen dess.

Låter det här som magsjuka? Eller vad kan de vara? Jag vet att ingen här egentligen kan säga vad det är, jag ska ringa sjukvårdsupplysningen så fort sambon är hemma och kan ta Samson. Vill egentligen bara se om någon kanske känner igen det eller vill vara lite lugnande. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/6/16, 2:47 PM
#169

Jag skulle utgå ifrån magsjuka även för hans del. Det behöver inte vara intensivspyor, och diarré kan vara svårt att se om han inte äter så mycket fast föda än. :/

sisela
1/6/16, 2:55 PM
#170

Har varit förälder i en månad i dag och hjälp, det är hårt. Jag är så trött! Sambon började jobba i måndags så nu har jag haft tre dagar med "riktig" föräldraledighet, ensam med dottern. Igår fick jag ingen frukost, idag frukost kl 14. Haha. Det blir väl bättre när man får in en rytm. Åkte buss med barnvagnen för första gången igår. Vilken stress!

Lilolizeit
1/6/16, 4:26 PM
#171

Pratade med 1177. Dom tyckte vi skulle avvakta så länge han får behålla maten och inte kräks direkt efter varje måltid och inte får feber. Vi skulle försöka få honom att äta bara lite i taget, lättare sagt än gjort med en liten glupsk kille. Han har bara ätit ett ordentligt "mål" sen jag skrev, men verkar nöjd och glad, sover lite middag nu. Så känner mig ändå lite lugnare.. Han är iaf "som vanligt" i humör och ork..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/6/16, 4:27 PM
#172

så länge han dricker klarar han sig bra i veckor :)

Lilolizeit
1/6/16, 4:32 PM
#173

Jag hoppas han får behålla maten. Han helammas ju än. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/6/16, 5:56 PM
#174

Då klarar han sig fint :)

Annons:
Lilolizeit
1/6/16, 6:02 PM
#175

Han har kräkts igen, dock mindre än tidigare, fick behålla en av två måltider. Är ju så svårt att uppskatta hur mycket av det han ätit som kommer upp.

Men jag tror egentligen som du, att han klarar sig bra. Men man blir ju alltid välsigt orolig… Tack för att du lugnar en lite.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/6/16, 6:22 PM
#176

Spyr han ur sig allt så lovar jag att det är en fontän, typ utspillt mjölkglas. Är det mindre så behåller han en del :)

Lilolizeit
1/6/16, 6:25 PM
#177

Då tror jag nog att en del iaf blev kvar nu.. Men fy vad man tycker synd om honom, tack och lov så verkar han inte ha de jobbigt emellan spyorna, knappt när dom kommer heller om han redan är i "upprätt-läge"

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/6/16, 6:27 PM
#178

Spädisar klarar magsjuka bättre än äldre barn så länge dom får behålla en del :) just eftersom dom ammar/får flaska

Lilolizeit
1/6/16, 6:29 PM
#179

Aha, det visst jag inte.. Låter bra :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Denna kommentar har tagits bort.
RoxannaS
1/7/16, 7:12 PM
#181

Är de bara jag som är en känslosam kossa fortfarande? 1 år efter förlossningen och så fort jag hör att någon blivit gravid eller fött barn eller något så håller jag på att bryta ihop. Gråter för ingenting. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[TanatosNyx]
1/7/16, 8:10 PM
#182

Jag är fruktansvärt emotionell snart 9 mån efter förlossningen. Jag vet inte vad som beror på det och vad som hänger ihop med hypothyreosen som också har humörpåverkan.

[TanatosNyx]
1/7/16, 8:14 PM
#183

Hör och häpna, idag tog Alvin äntligen napp! Det tog ju bara 8,5 månad!

soundtrack
1/7/16, 8:38 PM
#184

#183 Ska inte förstöra din glädje, men ungefär i den åldern trodde jag också att Alice skulle börja ta napp. Men nae, det tog inte många dagar innan den bara var kul som leksak igen ;) kan ju hoppas för din skull att det inte blir så för er, men det har ju känts lite som att Alvin och Alice varit lika envisa på den punkten 😃

RoxannaS
1/7/16, 9:07 PM
#185

#182 Okej, de suger ju :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lilolizeit
1/7/16, 9:08 PM
#186

Över ett dygn nu har varit utan kräks. Så lättad.!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/7/16, 9:58 PM
#187

#184 Hehe ja jag misstänker det, men han tog den en gång iallafall, och suttade länge och väl på den.

#185 milt sagt

#186 Härligt! :)

em.nord
1/7/16, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Elliot började ta napp på 3 månaders dagen. Innan dess vägrade han :) Han ska till tandläkaren 3 veckor, haha, hur dom nu tänkt på kolla munnen på honom :'D Vi väntar fortfarande på att få hemsjukvård. Men William måste klara sig utan sipapen först och det vet vi om några dagar. Sen har bägge andningsstimulerande medicin som måste bort också. Så vi blir inne ett tag till. Men växer det gör dom! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Lilolizeit
1/7/16, 11:28 PM
#189

#188 Så söta dom är. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/7/16, 11:28 PM
#190

Jäääääklar vad dom växer!

malinroth
1/7/16, 11:43 PM
#191

#188 Söta små gossar! Dom ser ut att vara lik storebror ^^

em.nord
1/8/16, 7:58 AM
#192

Dom börjar fylla ut lite :) korta men mulliga. Iallafall Viggo! ;) Ja dom är jättelika Elliot! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
1/10/16, 12:01 AM
#193

#184 Ack så rätt du hade ;)

soundtrack
1/10/16, 9:12 AM
#194

#193 Sorry ;) jag hoppades ju att det skulle bli annorlunda för er, men vissa barn är nog hopplösa fall. (Sen när man kommit över frustrationen över att dom vägrar nappen så är det ju rätt skönt att slippa vara beroende av den måste jag säga :)) Idag har vi vår sista dag på Alices tid hemma, imorgon börjar vi förskoleinskolningen. Det känns såklart lite i mammahjärtat men jag är säker på att det kommer gå bra och att hon kommer trivas.

Sarah
1/10/16, 12:45 PM
#195

När har ni upptäckt/ misstänkt höger- eller vänsterhänthet?

Annons:
[TanatosNyx]
1/10/16, 12:46 PM
#196

på ultraljudet i v21 :P

Sarah
1/10/16, 12:50 PM
#197

Hahaha :) Har det bekräftats sen?

soundtrack
1/10/16, 12:55 PM
#198

Jag har läst att man egentligen inte kan säga om ett barn är höger- vänsterhänt förrän i typ 4årsåldern (eller nått sånt), barn kan växla och vara tvåhandade rätt länge. Men jag tror nog att man oftast märker det tidigare. Alice har använt högern i första hand sedan hon började bli medveten om att hon kunde styra sina händer, typ. Har svårt att se att hon plötsligt skulle bli vänsterhänt.

[Thiah]
1/10/16, 12:56 PM
#199

#195 joel har ännu inte bestämt men det blir nog höger. Vi pratar om befäst höger/vänsterhet på utvecklings samtalen vid 3 års ålder på jobbet.

[TanatosNyx]
1/10/16, 1:39 PM
#200

#197 så långt nan kan rimligen gissa än, ja :)

Lilolizeit
1/10/16, 2:23 PM
#201

Tror Samson är för liten för att avgöra det, men än så länge så verkar det gå lättare med vänsterhanden..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
1/10/16, 5:16 PM
#202

Har misstänkt att Vibjörn är högerhänt i typ en-två månader. Han är 4 1/2 månad nu.

Annons:
Lilolizeit
1/10/16, 5:29 PM
#203

Samson brukar få smaka när jag äter äpple, typ suga på äpplet, å de är verkligen en favorit. Nå, ställde mig å kokade äpplen och gjorde puré å trodde det skulle gå hem. Jo eller hur, han grimaserar som om jag gav honom citroner..

Testade att ha honom i barnstolen vid matbordet idag, med en kudde i ryggen. Funkade ganska bra faktiskt. Ska köpa en ordentlig dyna till den nu. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
1/10/16, 6:24 PM
#204

#203 citron verkar dock vara populärt hos många barn :) Elva gillar och jag vet fler.

[TanatosNyx]
1/10/16, 6:31 PM
#205

#203 Det är ju inte samma sak som mamma äter ;)

soundtrack
1/12/16, 6:43 AM
#206

Igår hade vår lilla snörpa sin första inskolningsdag på förskolan. Det är sambon som sköter inskolningen (som tur är för hennes mammighet har nått nya gränser senaste veckorna…) men igår var jag också med för att kolla in stället hon ska gå på och träffa personalen. Fick ett bra första intryck iaf. Hela förskolan är nyligen renoverad så den är väldigt fräsch. Alices avdelning är väldigt liten, går 8 barn där nu (inkl de som inskolas nu), finns plats för en till, och dom är 2 pedagoger på dom barnen så det känns bra. Det är några barn som är lite äldre också (runt 2,5 år) och det känns också bra att alla inte är 1-1,5åringar som behöver mycket hjälp med allt. Nu känns det som att personalen faktiskt hinner med.

Alice tog sin första dag (som bara var en timma lång) med ro iaf. Så fort vi kom dit så sprang hon in och sa hej till alla och började leka med alla roliga leksaker. Inget blyg eller tillbakadragen alls (men hon höll koll på att mamma inte gick för långt bort). Så länge sambon är där med henne kommer det inte vara några problem alls, det blir ju som att gå på öppna förskolan vilket hon älskar. Vi får se hur det blir när hon ska lämnas ensam sen.

LoAEmma
1/12/16, 5:07 PM
#207

Varför är det "dåligt" att inte barnen vill ha napp? :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

soundtrack
1/12/16, 5:48 PM
#208

#208 Bebisar blir ofta lugna av att suga på nånting och det är ett grundläggande behov dom har. Och Om man då har en väldigt snuttig bebis som vill ligga och snutta på bröstet konstant så är det rätt skönt om barnet vill ta napp så man kan få en paus då och då ;)

[TanatosNyx]
1/12/16, 6:51 PM
#209

#207 Inte dåligt alls, det är bara en smidig pausknapp man kan trycka in i munnen när det blir för mycket ;)

Annons:
soundtrack
1/12/16, 6:55 PM
#210

Men när man kommit över frustrationen över ens bebbe vägrar napp så är det ju rätt gött att inte vara beroende av den ;)

[TanatosNyx]
1/12/16, 7:33 PM
#211

precis :)

Theres
1/13/16, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Idag blir pluttis ett år! Tiden har ju bara flugit förbi. Födde henne ju nyss? Har förberett dekorationen till tårtan idag. Blir Teletubbies. Hon kollar på det varje morgon :) Har också spenderat dagen med att ha ont i magen. Känns typ för för ett år sedan. Fast mildare. Kanske kroppens sätt att minnas vad som hände för ett år sedan?

golf.ifokus.se

em.nord
1/13/16, 7:21 AM
#213

#212 Grattis till lilfisan! :) ja va tiden går fort alltså…!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Lilolizeit
1/13/16, 10:13 PM
#214

#212 går ju galet fort! Grattis Idag har vi varit på spädbarnsmassage/babymassage för första gången. Kul att få lära sig det tycker jag och samson njöt för fullt :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fridaas
1/14/16, 12:14 AM
#215

I torsdags började vi skola in noel på förskolan, han är 1,5år nu, och än så länge har det gått hyfsat bra. Idag var första gången han åt mat där och personalen blev lite småchockade över mängden mat han äter, fyra portioner hade han tryckt i sig innan han var nöjd. Då har vi ändå varnat dem innan för att han äter massor, men de har inte velat tro oss då han är ganska liten och tunn. Men all hans vakna tid är han i full rörelse både högt och lågt så är inte så konstigt att han behöver äta. Är så skönt att äntligen ha fått en plats till hobom, om än tillfällig, så att jag kan jobba mer. Dock vet jag inte riktigt hur vi ska göra nu resten av januari och februari då mitt schema inte börjar förrän i mars. Som det är nu har jag nästintill enbart kvällspass på jobbet och då hinner sambon hem innan jag behöver åka, men han behöver gå på förskolan ändå känner jag så att han vänjer sig innan det blir långa dagar i mars sen.. Och så att han inte glömmer bort att fröknarna, ska höra om med dem om det är okej att han går några timmar samtidigt som hans syster är på sina 15timmar/v.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
1/15/16, 12:55 PM
#216

Kors vad det växt på sig em.nord

Annons:
Lilolizeit
1/15/16, 11:22 PM
#217

Samson har jätte besvär med tandsprickning.. Hela kvällarna bara gråter han å har så ont.. :( sover också oroligt på nätterna stackarn.. Googlade runt lite å hittade något som heter multi mam babydent, länk: http://www.multi-mam.se/multi-mam-babydent.html Är det någon som testat den? Funkade den? Hittar inte så mycket om den, kanske är något nytt?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/15/16, 11:24 PM
#218

många gillar babydent, vi fick inte den att fästa på tandköttet.. så funkade inte här!

bitleksak som man ska kyla, och esskas bitringar (finns i mataffärerna) rekommenderar jag :)

[TanatosNyx]
1/15/16, 11:24 PM
#219

och ge alvedon! :)

Lilolizeit
1/15/16, 11:32 PM
#220

Aha.. De lät ju inte så lyckat.. Får fixa en sån bitleksak som man kan kyla i morgon till att börja med.. Har ju vanliga som uppskattas men de räcker inte riktigt längre..,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/16/16, 12:00 AM
#221

Välj en bitsak med handtag så inte hela leksaken är tokkall, Alvin ville inte hålla sin själv ;) tommy tippee har en bra.

Pontiac57
1/16/16, 12:17 AM
#222

Någon här med erfarenhet av sempers magdroppar? Tänkte prova det då våran lilla kille får ganska mycket magknip. Ska självklart även se över vad jag stoppar i mig och se om man kan komma på om det är något speciellt som han är känslig mot :/

soundtrack
1/16/16, 12:33 AM
#223

Babydent funkade väl sådär för oss. Som Tanatos säger så var det svårt att få den att fästa.. Men hon gillade när man tog den på fingret och masserade, vi hade den i kylen sö det var väl varmt och skönt. Sempers magdroppar använde vi tills Alice var typ 8 mån (plus en sväng i somras n.r hon var nästan 1). När vi försökte sluta med dom tidigare upplevde jag att hon blev mer orolig i magen.

Annons:
[Thiah]
1/16/16, 5:01 AM
#224

Jag fick rådet att frysa/kyla lite frukt om barnet äter. Men samson är väl så liten ännu? Joel gillade att suga på halvfrusen banan

fridaas
1/16/16, 9:41 AM
#225

Sempermagdroppar har båda våra barn fått ännu mer ont i magen av och allergiska utslag av, så det har inte funkat för oss. Angående tänder så har vi smörjt med flytande Alvedon där det gör ont och haft kalla bitleksaker och frusen banan och gett. Enligt mamma ska även en isbit inlindat i en handduk hjälpa

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Lilolizeit
1/16/16, 12:10 PM
#226

#223 samson gillar också när man masserar tandköttet med fingret. Ska nog testa med en tub ändå, smart att ha den i kylen! #224 han är snart 7 månader/5 månader korrigerad ålder.. Äter en del puréer å mos, ska testa det med bananen.. #225 hur funkar det när man smörjer med flytande alvedon? Hjälper den bättre då? Vi gav alvedon nu för en timme sen ungefär å nu sover han så gott, lilla hjärtat. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
1/16/16, 12:15 PM
#227

#226 herregud vad tiden gåttt fort! Jag tänkte att han kanske var runt 4 månader….

Lilolizeit
1/16/16, 12:24 PM
#228

Haha ja Thiah, de går galet fort. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fridaas
1/16/16, 12:36 PM
#229

#226 jag vet inte om den hjälper bättre, men det har hjälpt för oss iaf, är restriktiv med mediciner och vill gå så lite som möjligt och det blir en mindre mängd om man bara smörjer

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Lilolizeit
1/16/16, 12:46 PM
#230

#229 jag vill inte heller gärna ge.. Ska testa att bara smörja nästa gång.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[TanatosNyx]
1/16/16, 1:47 PM
#231

ni skulle sett alvins alvedondos (läkarordinerad) när han hade flunsan ;) 3,5ml var 3e timme dygnet runt eller nåt sånt. (9kg)

Lilolizeit
1/16/16, 1:51 PM
#232

menade inte på något sett att jag tycker de e dåligt att ge alvedon. Vill bara personligen undvika det så länge de går.. Men självklart så ska det ges när det inte finns andra alternativ!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/16/16, 2:06 PM
#233

jag tolkade det inte så heller :P jag gillar inte heller medicin när det går utan :)

Lilolizeit
1/16/16, 2:20 PM
#234

Va bra :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
1/16/16, 5:31 PM
#235

Flytande alvedon har ingen lokalbedövande effekt vad jag vet, men jag vet att många säger att dom upplever att det lindrar i munnen på barnen. Tandsprickning är typ enda gången jag gett alvedon/Ipren och varit generös med det, dvs maxat dosen under ett par dagar.

[WickedAlly]
1/16/16, 7:39 PM
#236

Jag var mer eller mindre totalt emot Alvedon helt i början, men sen fick wilmer ljumskbråck vid fem veckors ålder och då släppte det rött mycket faktiskt. Ger fortfarnade bara när det är som allra värst men dit hör absolut tandsprickning för vår del. Ingen idé att ingen får sova och att bebisen ska vara ledsen i onödan.

JeFo
1/17/16, 11:11 AM
#237

På Holly fungerade det å gno på flytande alvedon på tandköttet, upplevde henne lugnare efter hon fått det. Annars har vi bara gett vid hög feber. Många gånger den varit över 39 här.

Annons:
Lilolizeit
1/18/16, 10:20 PM
#238

Det verkar ha lugnat sig lite nu.. Har inte behövt ge mer alvedon, men blir de värre igen så ska ja testa att stryka på på tandköttet. Köpte gelén också, , håller med om att den är svår att få på plats.. Men lite på en mjuk tandborste verkade skönt :) Idag har vi varit hos sjukgymnasten, alla prematurfödda blir tydligen kallade. Där "mätte" dom hans motoriska utveckling.. Han ligger en del efter - även efter sin korrigerade ålder, men sjukgymnasten förklarade att nästan alla prematurer ligger efter, så de verkade vara normalt. Han har liiiite skall-asymetri också, så köpt en speciell "kudde" för att avlasta den delen av huvudet. Ska dit om 5 veckor igen och se om se blivit bättre. Hoppas :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
1/19/16, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Va fasen morsan?? Har börjat med lite gröt på morgonen, smaksensationerna verkar mest irritera honom nu.

[Thiah]
1/19/16, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

Vi har avancerat till stor pojkes kundvagn.. om bara inte mamma skulle krocka med den överallt. Jag har en son på totalt hysfebrigtövervarv övervarv.. jag som bara vill sova :p

Lilolizeit
1/19/16, 10:18 AM
#241

#239 Haha, ja vadå gröt? Sötnosen!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JeFo
1/19/16, 1:25 PM
#242

Förstår minen, jag tycker bara om risgrynsgröt 😋😋 Så söt han är! Är hemma med Holly. Andra dagen med feber. Idag var värre än igår. Hoppas kunna jobba på torsdag, imorgon är min lediga dag. Ganska mysigt att få vara hemma utan att det var planerat.

[WickedAlly]
1/21/16, 8:57 AM
#243

#240 Haha, de är inte lättkörda de där precis. Hur är själva kundvagnen? Sitter bilen framför eller under? På lilla Ica här har de en rätt smidig, där är det en korg ovanpå bilen och två mindre bakom så den är inte längre än en vanlig kundvagn :) #241 Inte supernöjd, hehe #242 inte jag heller, risgrynsgröt duger dessutom bara i krig :p Är det bättre med Holly?

em.nord
1/21/16, 9:35 AM
#244

Ni med äldre barn. Känner ni igen detta? Elliot blir 15 månader nu. Han är i en skrikig fas. Allmänt gnällig. Gallskriker utan anledning. Vägrar sitta sin matstol för då får han panik (nej inget har hänt i stolen) Väldigt närkontaktssökande ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
fluffis
1/21/16, 4:00 PM
#245

Vibjörn blir 5 månader idag och var på BVC. 7990 g så han har inte gått över till 8 kilo än :) Barnsjuksköterskan blev helt till sig över att han kan sitta redan.

Lilolizeit
1/21/16, 4:26 PM
#246

Grattis Vibjörn! Så stor han blivit. : Hur lång är han?

Så olika det där men när barnen väntas kunna saker.. Vi får höra här att han var tidig med en del saker, men samtidigt får vi  höra att han ligger rätt mycket efter eftersom han är prematur.. Haha.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
1/21/16, 5:14 PM
#247

#243 sådan där med två korgar bakom . #244 har han reagerat på bröderna ännu? För han kommer reagera på allt som hänt och då låter närkontakt och gnälligt normalt.

fluffis
1/21/16, 5:33 PM
#248

#246 :) Han är 65 cm. Han har inte riktigt kommit igång med att rulla från mage till rygg. Han har gjort det några gånger bara. Sen han började sitta så är det inte speciellt intressant att ligga ner längre. Hur stor är Samson? Är det bättre med tänderna? Tandsprickning är inget jag ser fram emot efter att ha läst här…. Vad skoj att ni får komma hem em.nord! Blir fullt upp antar jag? :)

fridaas
1/21/16, 5:35 PM
#249

#244 minstingen här hemma, 19mån är precis likadan just nu, har de inte någon utvecklingsfas runtomkring dessa månader tros.. Har för mig storasyster var likadan i ungefär samma ålder.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
1/21/16, 6:02 PM
#250

#249 ja någon fas kan detT såklart vara.Tänkte inte ens på det då joel började dagis i den åldern och reagerade på det.

soundtrack
1/21/16, 7:49 PM
#251

Alice blir 17 mån på måndag och befinner sig i det sista utvecklingssprånget nu. Hon har varit hiskelig i humöret senaste månaden ungefär… Hon blir arg för ingenting och är väldigt mammig och klängig. Leka själv finns inte på kartan just nu.

Annons:
Sarah
1/21/16, 8:00 PM
#252

Elva har nu kommit på att man måste använda bakkärran om man ska framåt. Uppe på knä men lite svag ännu. Gissar att hon börjar krypa ordentligt snart. Dags att barnsäkra :p Hon började sitta på julafton när hon var nästan 5 månader, men hon verkar inte se poängen med det. Inte när man kan åla omkring istället :D Behöver inte bli jobbigt med tänderna, vi märkte inte ens när första biten kom upp. Hon har 2 st nere nu.

[Thiah]
1/21/16, 8:16 PM
#253

#251 sista språnget?

fluffis
1/21/16, 8:17 PM
#254

#252 Spännande att åla omkring :) Man kan ju alltid hoppas att det blir lugnt med tänderna. Han stoppar ofta händerna i munnen och ibland är jag nästan säker på att någon tand har kommit upp som han kliar och är ledsen, men inte vad jag kan se än.

[TanatosNyx]
1/21/16, 8:25 PM
#255

Alvin har precis lärt sig att sitta :P krypa har han inte tålamod till, även om han provar stup i kvarten. Han tar sig framåt och bakåt, men jöjjemig vad arg han blir… och gudars vad han trotsar nu… morr. Jag har inte bästa tålamodet och pedagogiken flög sin kos för länge sen. Han är totalt omöjlig att lägga just nu, gah! han är som en tonåring i miniatyrformat som skäll inte biter på. 😓

Sarah
1/21/16, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Humlan och tomten står på mållinjen, men nu gick det bara bakåt och sen hittade hon mattkanten :D Roligt att det är så otroligt olika!

Lilolizeit
1/21/16, 8:37 PM
#257

#248 Vi har inte varit å vägt sen 21 december, då vägde han 7,1kg å va 64cm. Ska till bvc läkaren 12/2 tror jag.

Samson sitter själv med dålig balans så att säga. :) Vände sig från mage till rygg redan i september, men kommer bara till sidan från rygg..

Har lugnat sig en del med tänderna, men ingen som kommit upp än..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
1/21/16, 8:46 PM
#258

#253 Ja, enligt wonder weeks alltså ;)  sen går dom väl igenom massa faser ändå..

Alice började inte krypa förrän hon var typ 10 månader. Fram tills dess ålade hon sig. Hon började förflytta sig vid 6 månader, då genom att rulla (!!!) dit hon skulle. Såg helroligt ut.

Annons:
[TanatosNyx]
1/21/16, 8:52 PM
#259

#258 Är vi släkt eller… Alvin rullar också ;)

JeFo
1/21/16, 9:09 PM
#260

Lite bättre med Holly idag men fortfarande feber… Hon äter dåligt men är annars som vanligt. Ledig imorgon och helgen blir lugn. Vore själva f*n om vi inte är pigga på måndag! 😛

[TanatosNyx]
1/21/16, 9:12 PM
#261

Jag bara måste visa vad jag vaknar bredvid varje morgon…. (dom där fötterna brukar jag få i ansiktet)

soundtrack
1/21/16, 9:42 PM
#262

#259 haha, ja dom verkar rätt lika varandra våra små odågor ;)

[TanatosNyx]
1/21/16, 10:00 PM
#263

😃

Theres
1/22/16, 12:12 AM
#264

Pluttis går nu. Eller hon har väl kunnat små-gå hela december. Men bara npgra steg. Nångång mellan jul och nyår small det till. Nu springer hon ibland. Känns som att hon alltid kunnat gå ^^ Med skor på trillar hon lite mer, men det kommer väl det med. Hon sprang runt idag med skor på sig inomhus. Hon tyckte det var jättekul när det lät fötterna när hon gick :D

golf.ifokus.se

fluffis
1/22/16, 10:13 AM
#265

#261 Lol #264 Låter skoj :)

Annons:
fluffis
1/22/16, 1:40 PM
#266

Liten febrig plutt somnade just i famnen. Lille stackaren… Han blev halvt hysterisk när jag försökte lägga honom som vanligt.

soundtrack
1/22/16, 7:57 PM
#267

Idag har Alice haft sin sista inskolningsdag på förskolan och det har gått över förväntan. Hon verkar trivas jättebra, inte varit ledsen en enda gång och ger slängpussar till pedagogerna när hon går hem :) lite mat- och Sömnstrul men det har vi hemma också just nu. Näst vecka ska jag lämna henne dock, så räknar med lite bakslag då eftersom hon är väldigt mammig just nu. Men jag tror att om hon blir ledsen så kommer det snabbt gå över.

[Thiah]
1/22/16, 9:27 PM
#268

# 267 räkna med att det blir lite bakslag sen går det bra och sen kanske 4 veckor efter dagisstart så kommer effekten hemma. Bli inte förvånad om ni får ett litet monster hemmma om 3-6v.

soundtrack
1/22/16, 9:44 PM
#269

#267 Jag vet, är helt inställd på det. Jag hoppas att det håller sig till att det är hemma hon blir sån, men att det fortsätter att fungera bra på förskolan. Att humöret är uselt hemma får vi liksom ta, men det skulle vara jobbigt att behöva sitta på jobbet och veta att hon är ledsen på förskolan också..

[Thiah]
1/22/16, 9:59 PM
#270

Helt ärlig så är det hemma man får skiten. Detta kan jag säga efter 10 år inom dagbvård och snart 2' år som mamma Vi på dagis klarar oss lindrigare undan :)

soundtrack
1/22/16, 10:02 PM
#271

"Skönt" ;) inte för att det är nått vidare roligt med en pissförbannad unge, men det känns ju ändå bättre att ta skiten själv.

[Thiah]
1/22/16, 10:07 PM
#272

#271 jag vet precis hur du menar :)

Annons:
Lilolizeit
1/23/16, 11:52 PM
#273

Så himla roligt det här med riktig mat till sonen.. Jag tycker dock han har lite udda favoriter; avokado, jordärtskockor och tomat tillexempel.

Fast även äppel, banan, mango, sötpotatis och palsternacka funkar nu mer..

Vad har era haft för favoriter? Något oväntat?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/23/16, 11:58 PM
#274

avocado älskas här också, och han har äntligen lärt sig tycka om banan 😛

Vitlök var riktigt otippat 😃 och då menar jag inte en klyfta i en gryta precis..

Sarah
1/24/16, 12:17 AM
#275

Elva äter allt :p idag fick hon testa pannkakor för första gången. Med mangopure och lite grädde. Inte så otippat att det var gott.

[WickedAlly]
1/25/16, 3:09 PM
#276

Idag svävade jag nog hem från BVC, var där med David men Wille fick beröm, hehe. Han pratar som bekant väldigt mycket, är nästan aldrig tyst och har alltid massa att berätta. Vår sköterska hajade till när han satte igång och tyckte att han pratar fantastiskt duktigt, på nivå med en treåring ungefär. "Fyra- och femordsmeningar ska du inte kunna nu" Bredvid stod mamman och svällde av stolthet :)) David har halkat ner på kurvorna men vikt och längd ligger på samma i alla fall så det gjorde inget. Hans kurva är väldigt lik wilmers i samma ålder. 6280 gram och 63 cm blev det i alla fall. Sköterskan tyckte att han satt väldigt fint och pratade mycket, haha. Jag när två papegojor vid min barm helt enkelt ;)

Pontiac57
1/25/16, 3:44 PM
#277

Jag va också till bvc idag med lillen som har hunnit bli 3 veckor och han växer som han ska. 2886 g och 49,5 m lång så han har vuxit nästan 1 cm i veckan och snart lagt på sig ett halv kilo :)

[TanatosNyx]
1/25/16, 5:07 PM
#278

Mobilversionen strular, jag försöker pma dig Pontiac, jag vill ha en adress att skicka kläderna till :)

Pontiac57
1/25/16, 5:24 PM
#279

Har svarat :)

Annons:
em.nord
1/25/16, 7:48 PM
#280

#276 klart mammahjärtat pyser av stolthet! :) duktig kille ju!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Linusidah
1/26/16, 6:13 AM
#281

#276 vad roligt att få höra det av BVC :) Valter verkar sova för bra för BVC, fast han går upp fint och äter ikapp sig på kurvorna. Han kan sova från 21-07 med två avbrott för mat, men BVC tycker prompt att han ska väckas och matas var 3e timme, trots att han sitter som en igel på bröstet största delen av eftermiddagen och kvällen. Fri amning har dom inte hört talas om där tydligen.

[WickedAlly]
1/26/16, 9:31 AM
#282

#280/281 Verkligen, man vill ju skryta inför allt och alla men jag sansade mig och skrev det här, hehe. #281 Hur gammal är han? :)

fluffis
1/26/16, 10:24 AM
#283

#276 Duktiga killar :) Jämfört med din lille är min en jätte ju! Hehe. Ska bli intressant att se om han blir lång. Själv är jag bara 155,5 cm lång medan maken är 186 :)

Linusidah
1/26/16, 11:31 AM
#284

#282 han är snart fyra veckor :) och har klättrat från nedersta linjen på kurvan till näst nedersta. Men hans storebror var likadan från början, sov som en stock på nätterna, bara det att han var ett kilo större så han fick sova ifred :)

Lilolizeit
1/26/16, 11:52 AM
#285

Idag var det vår tur att ha en mindre brand i köket.. Suck Brandlarmet funkar iaf…

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
1/26/16, 12:03 PM
#286

#281 men du vet väl att alla barn är exaky likadana och bvc kan allt ;)?

Annons:
[TanatosNyx]
1/26/16, 1:09 PM
#287

#285 Men usha! Vi blev kvitt röklukten till slut iallafall, men jäklar vad jag fick skrubba. Ligger fortfarande sot på lister och tavelramar mm om man synar dammet.

Linusidah
1/26/16, 3:11 PM
#288

#286 haha, ja så var det ja! Den allsmäktige och allvetande bvc :)

#285 nej, vad jobbigt, röklukten sätter sig verkligen i allt!

[WickedAlly]
1/26/16, 3:46 PM
#289

#283 Nästan alla är jättar jämfört med mina killar, haha. Nästan samma här då, jag är bara 154 och maken är 181. Men våra killar följer makens BVC-kurva i alla fall. Han var jätteliten fram tills han var 11-12 år. Vi gick i samma klass nämligen och jag minns att jag var längre än honom nästan hela tiden ;) #284 Aha, men skit i BVC ärligt talat. Vi skulle också väcka med storebror men jag struntade i det och han gjorde också en sån ökning, från -3,5 till -0,5 på kurvan trots att han inte åt så många gånger per natt.

Lilolizeit
1/26/16, 4:15 PM
#290

De e inte så farligt med röklukten faktiskt… Behöver dock en ny fläkt… Men men, alla oskadda :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
1/26/16, 5:17 PM
#291

#289 Gick ni i samma klass och sen hittade varandra x antal år senare? Coolt ju! Jag och min man har något liknande. Vi var grannar fram tills jag var 10 år. Sen råkade jag börja på samma arbetsplats som honom när jag var 30 :) #290 Skönt att ni är oskadda. Man blir lätt uppskrämd av sånt.

JeFo
1/26/16, 6:49 PM
#292

Har typ liknande historia. Jag gick i A och han i B. Han gav mig en puss när vi var 11 och sedan dess har vi inte gått och sära. Sjukt att jag 20 år senare fortfarande tycker han är den bästa och snyggaste 😛 Härligt att Wille pratade på Ally! Klart du ska vara mallig 😊😉 Vi har väckt våra på nätterna men bara en gång. Mest för att de inte skulle vakna vid 5 utan sova lite längre.

Theres
1/26/16, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#293

Idag har vi varit i simhallen igen. Pluttis hade sin nya baddräkt på sig :)

golf.ifokus.se

Annons:
fluffis
1/26/16, 8:08 PM
#294

#292 Skoj att ni fortfarande är ihop :)

JeFo
1/26/16, 10:03 PM
#295

Vår äldsta blir 10 år. Jag är inte alls rädd för att någon "mindre lämpad" ska pussa på henne snart! 😬😬😬😬😬😬😬

[TanatosNyx]
1/28/16, 10:55 AM
#296

10kg och 76 lång idag! :o

Sarah
2/3/16, 9:26 PM
#297

Elva tog sina två första riktiga krypsteg idag. Snart är det slut på lugnet :p

soundtrack
2/4/16, 11:11 AM
#298

Jahopp, idag kom tårarna när jag lämnade henne på förskolan :( blä vad jobbigt det känns även om jag vet att det antagligen gick över på några minuter. Idag var första gången hon blev lämnad sent (10:30) och dom var ute nä jag kom så jag tror att den nya situationen ställde till det lite för henne. Hon hade väldigt bråttom av cykeln när vi kom dit så det är ju inte det att hon inte trivs där. Men idag ville hon tydligen gärna ha kvar mamma :(

[TanatosNyx]
2/4/16, 11:34 AM
#299

#298 Men vad du skräms! trodde det hade hänt något med knytet i magen. Puh!

[TanatosNyx]
2/4/16, 11:36 AM
#300

tråden fortsätter här:

Vi som har blivit föräldrar 22

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: