Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 3393 ggr
Rwawr
11/11/15, 2:08 PM

Bebis och hund/-ar

Hur tänker ni andra som har hund/-ar och ska få/har fått barn? Gick det bra/mindre bra? 

Det är ju väldigt svårt att kanske förutse hur hunden kommer reagera eller så. Jag tror inte jag kommer få några problem men intressant att höra andras åsikter/erfarenheter. 

Och hur tänker ni med hundhår, allergier osv?

Annons:
[TanatosNyx]
11/11/15, 2:34 PM
#1

Du får dammsuga varje dag när bebisen börjar krypa och stoppa allt i munnen. Moppa golven nån gång i veckan eller om det dras in mycket smuts. Annars är det fördelaktigt att ha djur, det förebygger allergier. Det ska INTE vara kliniskt rent om man vill förebygga allergier.

jackiejohn
11/11/15, 2:40 PM
#2

Vi hade 2 hundar när dottern föddes den äldsta hunden var jag inte ett dugg orolig för och det har gått bra det är "hans bebis" så att säga, med den yngre gick det inte bra, morrade och reste ragg så fort hon rörde sig eller lät. Vi började så se oss om för omplacering till äldre par men då blev han allvarligt sjuk så det slutade med avlivning efter mycket om och men.. Hundhår jag…det finns hur du än gör, jag dammsuger varje morgon (gjorde även det innan vi fick barn) och det håller sig bra förutom när dotter ska ligga på hans filt med honom 😉 Vi har en långhårig hund och 2 långhåriga katter och helt ärligt är jag inte speciellt orolig för allergier kommer det så kommer det och då får vi ta ställning då. Men jag är och har alltid varit väldigt noggrann med städning, tycker inte om när det är smuttsigt och bröte över allt 😊

Intehärutandär
11/11/15, 2:45 PM
#3

Jag tror inte jag skulle få några bekymmer. Vår hund är nakenhund så det är väldigt väldigt lite hår som fälls. 

Ett tips jag läste innan jag skulle föda var att gå in i hemmet där hunden var med någt av bäbisens kläder, så hunden fick vänja sig vid doften först.

typjessica
11/11/15, 3:12 PM
#4

Jag hade två hundar när sonen föddes och vi bar mer eller mindre in Babyskyddet och ställde på golvet så fick dom hälsa. Helt odramatiskt. Nu har vi bara en kvar och en bebis på g, kommer låta hunden få hälsa och vara med lika mycket denna gången. Gällande hundhår så avskyr jag det och städar lika ofta nu med barn som innan barn.

Sarah
11/11/15, 10:44 PM
#5

Damsuga varje dag?? Ha! Vi har 4 katter och kattlucka. Varje dag kommer ändå aldrig hända :) trots robot…

jackiejohn
11/11/15, 10:56 PM
#6

5# Just nu fäller hunden som jaa..ett under att han har såpass muskel päls kvar som han ändå här😁 Sen drar han in så mycket grus och skit (bor på gård och går dagligen långpromenad i skogen..) Sen får jag väl ändå krypa till kors med att jag är pedantiskt med att ha rena golv och bänkar, skyller på mamma som är likadan 😅

Annons:
Sarah
11/11/15, 11:01 PM
#7

Vi bor i skogen och av de 4 katterna är 2 långhåriga. Det ÄR päls och indragen skog överallt, men vi "ser" det inte. Utom i sängen, där känns det viktigare att få bort pälsen. Hade en natt då jag och bebis vart rullade i tjära och fjädrar i form av mjölk och päls, efter det är vi lite mer noga :D Vi har undanplockat, men rent är det knappast.

[Thiah]
11/12/15, 5:24 AM
#8

#7 jag har två korthåriga så slipper den värsta pälsen nuförtien. Men annars är jag som dig. Joel samsov med ena katten från första natten. Hon låg bredvid hans ansikte och vaktade.

Theres
11/12/15, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bara för att jag läste denna tråden så började bebis leka med hundens märgben ^^

golf.ifokus.se

em.nord
11/12/15, 2:27 PM
#10

Hade 2 hundar när Elliot föddes. Fick tyvärr ta bort den ena pga cancer i somras :( Vi satte bara ner babyskyddet. De ville slicka i ansiktet men det fick dom inte men annars fick dom lukta och kolla vad det var för nytt :) Nu 1år senare går hunden bort om han tycker Elliot är för på. Har även 3 katter. Dammsugar inte varje dag men nästan. Ser så otrevligt ut när han kryper runt i håret. (Schäfer=stora tussar vid fällning) :P Är noga med att visa djuren respekt samtidigt som dom ska veta att Elliot går "först". Svår balansgång :) Djuren ska få vara ifred när de vill det. Nu blir det snart 2 pojkar till hemma så djuren har inte mycket till val! ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Rwawr
11/14/15, 4:58 PM
#11

Kul att höra att det gått så bra för de flesta! :) Som sagt tror jag inte jag kommer få några problem med mina hundar när bebis väl tänker komma ut men alltid kul att höra andras erfarenheter.

Zelmabus
11/15/15, 8:35 PM
#12

Jag är jätterädd att mitt barn ska vara allergisk! Sen är mina hundar mycket/extremt barnrädda, men de lär sig för hoppningsvis. En av mina vänner som fick barn för något år sedan ,hennes hund (am staff) blev så överbeskyddande på barnet och deprimerad så de blev tvungen att ta bort hunden :-(. Ingen fick röra barnet förutom då mamman/pappan.

[TanatosNyx]
11/15/15, 8:45 PM
#13

#12 Att det blev så beror nog tyvärr på brister i hanteringen av hunden. Det gäller att ha nolltolerans mot sådant beteende från start. Många tycker kanske att det är gulligt i början, tills det har blivit ett stort problem.

Annons:
fridaas
11/17/15, 10:27 AM
#14

Vi har hund och för oss har det funkat bra. När dottern föddes hade vi hund, katt och iller. Hunden var nyfiken och ville vara i ansiktet på henne, men det fick hon inte vara, hon får inte vara i ansiktet på någon så. Katten låg oftast i fotändan på våran säng när alwa låg och sov i den och sprang till oss så fort hon rörde lite på sig. Iller fick vi lämna bort då vi inte hade några möjligheter att spärra av lägenheten, han bet henne i byxbenet när vi la henne i babysittern som han tyckte var hans, så vi vågade inte chansa. Katten fick vi också lämna bort sen pga allergi hos mig. Nu har vi två barn och ett fällmonster till hund så här dammsugs det minst en gång om dagen på de ytor där hon är mest. Ingen av barnen har reagerat mot några av de djur vi har träffat, det är bara jag som gör det.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Theres
11/17/15, 10:44 AM
#15

Min iller brydde sig inte om bebis och katterna är rädda ^^

golf.ifokus.se

Rwawr
11/18/15, 5:35 AM
#16

#14 Tråkigt med illern! Aldrig haft någon så vet inte riktigt hur de är som husdjur så vet inte hur de "fungerar" :) Mina föräldrar hade katter när jag föddes och vad jag vet var de oxå livrädda för mig! 

Min största rädsla är nog att bebis blir allergisk, skulle vara riktigt svårt att behöva göra sig av med hundarna då de är väldigt stor del av familjen. Håller tummarna på att det går vägen.

[Miiika]
11/18/15, 7:23 AM
#17

Jag tror att det kommer gå bra med bebisen och vår hund. Han är väldigt nyfiken på min lilla systerdotter som är en månad gammal men han är inte jobbig och är på henne hela tiden. Däremot tycker han att min andra systerdotter (två och ett halvt år) är lite jobbig, hon vill ju kramas och pussas hela tiden och han är ju inte så van vid det. Men när bebisen och han får "växa upp" ihop (hunden är sju år) tror jag inte att det kommer blir några problem. Då får han ju vänja sig sakta men säkert att bebisen finns i närheten, följt av att krypa och stapla omkring och sedan också gosa och leka:-) gäller ju att lära både barnet och hunden vad som är okej och inte:-)

Fia81
11/18/15, 3:03 PM
#18

Vår hund tyckte att barnen var söta och goa som nyfödda, men så fort dom började röra på sig gick det inte alls… Vi fick helt enkelt skapa en barnfri zon åt vår underbara hund och våra älskade barn lärde sig att lämna honom ifred. I dag är barnen äldre och har en fin kontakt med vår fyrbenta familjemedlem :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Pontiac57
11/18/15, 3:06 PM
#19

Jag har 2 hundar och 1 katt och är inte ett dugg orolig för båda hundarna ska "mysa" med magen mer och mer ju större den blir så dom har nog redan förstått. Däremot så har bl a svärmor och mamma ifrågasatt hur min yngsta hund som är strax över året kommer bete sig då han är en riktig energiknippe och kanske inte alltid tänker på vart han sätter tassarna (slädhund och greyhound korsning) men jag som känner honom vet att han kommer anpassa sig bra bara man sätter gränser :)

Rwawr
11/30/15, 9:04 AM
#20

#17: Då är ju hunden lite van vid barn iaf vilket bara kan vara positivt eftersom det låter som att det går bra :) 

#18: Kände ni inte att det blev jobbigt för er/hundarna att behöva ha dem i separata zoner? :) Vi stänger in våra två hundar när vi är borta pga innepissande när man inte är i närheten.  Så skulle det bli problem skulle vi nog oxå göra så :) 

#19: Jag märkte samma sak med mina två när magen blev större ville dom gärna ligga nära/på magen, vilket dom inte var lika intresserade av tidigare!  Tror du känner din hund bäst och den kommer nog oxå lära sig att man får vara försiktig, det kan man ibland se på stora hundar som leker med små oxå! :)

Annons:
Pontiac57
11/30/15, 12:59 PM
#21

Ja visst är det så. Men jag tror tyvärr att många inte tycker man ska ha hund och småbarn, vet jätte många som gör sig av med hundarna innan för att dom inte klarar av att fostra dom till att sköta sig :/

JessicaOlin
11/30/15, 1:48 PM
#22

För mig har de funkat innan men nu har vi en ny hund på 2 år och hon känner sig bortglömd av mig ibland så hon vill ha mer uppmärksamhet Den älskäta 6,5 åringen hon gosar mest med magen

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Rwawr
12/1/15, 5:49 AM
#23

#21: Oj jättekonstigt! För mig är mina hundar min familj med så jag skulle göra allt för att få det att fungera… Men tyvärr förtjänar inte alla att få ha hund heller om man säger så. 

#22: Gör hon yngre hunden ngt speciellt då för att få uppmärksamheten? Tror en av mina oxå kommer kunna bli avundssjuk men inga garantier :)

Zelmabus
12/1/15, 8:48 PM
#24

Jag har märkt att min yngsta hund håller på att försvara mig från andra hundar, inte alls kul eftersom han verkligen tänker attackera dem.

Rwawr
12/2/15, 5:38 AM
#25

#24: Låter inte bra. Det är du som ska vara ledare! Träna träna träna så blir det bättre ska du se ! :) Kan bli farligt med små barn i närheten sen om han kanske börjar skydda hen senare!

tjoopa
12/7/15, 5:37 PM
#26

Vi har två lurviga yrväder (hundar) och ett "hårlöst" yrväder (ungen) ^^ Har gått toppenbra :) Den äldre hunden älskar barn sedd innan så han är "childproof", den yngre visste vi inte lika mycket om då han flyttade hit som tonåring. Han kunde skälla åt mina små kusiner när dem sprang. Nu visade det sig att han är den av hundarna som AVGUDAR våran pojke. Där han är där är hunden :-*


Rwawr
12/8/15, 9:38 AM
#27

#26: Vad kul! 😃

Annons:
teezan
12/9/15, 3:58 PM
#28

Här har det gått lite sådär, hunden har lite svårt att ta till sig att han inte är prio ett längre och känns osäker & går undan. Min och hans relation har försämrats eftersom jag i princip alltid har en bebis på mig. Kanske behöver han mer tid på sig att vänja sig. Han har blivit osäker mot människor det senaste året sedan han hade en muskelskada, det kan eventuellt vara det som förändrat honom också. Nu med barn och mycket spring här hemma mår han bäst av att bli passad när vi får besök eller åker iväg. Husse & hunden har fått bättre kontakt men jag sörjer att hunden gått från att totalt lita på mig till att bli avvaktande :/ jättetråkigt! Utomhus har han ännu min fulla uppmärksamhet då bebis sover i selen så där känns det bra.

Rwawr
12/9/15, 4:35 PM
#29

#28 åh vad tråkigt! Men det kan man nog bygga upp igen, gäller bara att finna tiden :) Kanske kan man börja träna något, tex agility när barnet är lite större och kan vara med så blir det en kul grej för alla :D

teezan
12/9/15, 4:44 PM
#30

#29 ja, vi funderar på att rallylydnad skulle va en slags familjegrej i framtiden :) och jag var säker på att det skulle finnas massor av tid även med bebis men nu behöver hon så mycket närhet att det står på paus. Utomhus i sele går det bra, vi spårar bland annat :) jag har dock jättedålig motivation just nu :( och dåligt samvete,.. Sen har vovven dragit på sig jobbiga beteenden, som detta med människor som vi behöver ta itu med. Blir så ledsen då han aldrig haft de problemen innan :( sen är han väldigt stressad och även det måste jobbas på dagligen, vilket jag inte orkar. Har fått erbjudande av en vän som kan ta hand om honom lite, som passat honom mycket och som han tycker om. Problemet är att han bor med en släkting min hund aldrig träffat och jag är rädd att det kan uppstå missförstånd. Han vill inte bli klappas men alla vill ju klappa även om man förklarar ungefär… Så det är många omständigheter förutom bebis som ger mig noll motivation tyvärr.

Rwawr
12/9/15, 4:50 PM
#31

#30 Usch vad jobbig situation du verkar hamnat i. Hoppas verkligen du hittar ngn bra lösning i det hela. Ta en sak i taget och försök inte ta dig an för mycket på en gång :)

[Anata]
12/11/15, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

Har en underbar hund som gick och puffade på mig när dottern vaknade. Hon gör detta än

Rwawr
12/13/15, 7:20 PM
#33

#32: Vilka sötisar! 😍

Kom hem med våran bebis idag………. Den yngre trodde jag skulle bli "svår", visade sig vara helt tvärt om. Han var helt ko lugn och försiktig medan den äldre vart överdrivet exalterad och visste inte riktigt vart han satte tassarna! 
Hoppas han vänjer sig snart 🤦‍♂️

[Anata]
12/13/15, 9:01 PM
#34

Var är de för raser ni har?

Annons:
Theres
12/14/15, 8:50 AM
#35

Jag har en Siberian Huksy :)

golf.ifokus.se

[Anata]
12/14/15, 9:05 AM
#36

Ts vad har du för hund ras

[Anata]
12/14/15, 9:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Den bästa bilden på min hund och min dotter. Där är hon bara våra få dagar gammal

em.nord
12/15/15, 2:59 PM
#38

Schäfer och innan även en Jack Russel ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Pontiac57
12/15/15, 7:42 PM
#39

Jag har en mini american shepherd och en gatukorsning troligtvis greyhound och slädhund bl a :)

[Anata]
12/15/15, 8:07 PM
#40

Jag har en schäfer mix. Hunden på bilden! Sen en vinthund mix från Irland. Båda är 2005:or! Tiken har varit med 2 barn och vinthundar har inte varit med unga barn. Barn lite äldre! Min dotter är nu 18 månader är helt underbar med båda hundarna

Rwawr
1/4/16, 10:18 AM
#41

#36: Har två chihuahuaor 😂

Annons:
tjoopa
1/6/16, 6:33 PM
#42

Två bichon havanais :)


JessicaOlin
2/11/16, 10:49 AM
#43

#23 nä hon puttar mest bort dom andra eller bara sitter och kollar med glansiga ögon Men nu har vi haft litemagträningsgos och hon gillar de som bara den, hon pussar och gosar :-)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Zelmabus
2/11/16, 9:20 PM
#44

Vi kom hem nyss(några timmar sen), mina hundar har inte fått hälsa än, men har stått och skällt när hon var lite gnällig och skrek . Så de vet att det är någon annan i sovrummet och de tycker att det är obehagligt . Får hoppas det går bra sen

Upp till toppen
Annons: