Annons:
Etikettallmänt
Läst 3349 ggr
emmaaaa
2015-10-09 00:23

Sammandragningar? Växtvärk?

Har en fundering jag klurat på ett tag som jag skulle ta upp med min BM igår som jag självklart glömde bort att ta upp för vi babbla på om allt annat…. haha…… Jag är gravid i v 29 (28+5) Jag tror nog att jag har sammandragningar, är dock inte hundra på det eftersom det är min första graviditet och jag känner att jag inte har helt koll på allt sånt :) men min mage kan ibland (minst 4 gång om dagen i alla fall) bli stenhård och jag liksom känner i hela magen hur stel, stam och hård den blir. Och när det lugnat ner sig blir magen "mjuk" igen. Överallt där jag läser står det att sammandragningar inte ska känns? Men att smärtsamma sammandragningar ska man kolla upp, vad innebär "smärtsamma"? För alltid när jag får såhär så får jag en mensvärk "smärta" både i ryggen och nederdelen av magen. Jag är sjukskriven pga illamående så jag är inte direkt aktiv och stressad, detta kan komma när jag kissar, kollar på film/slappar, ändrar ligg/sitt position, uppe och går osv. Eller är det bara växtvärk? Min BM är så svår att få tag på och jag känner att jag inte vill ringa förlossningen och fråga och störa/ta upp deras tid.. Och jag har tid hos min BM i slutet av månaden igen.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-09 01:08
#1

Det är garanterat sammandragningar :) de kan kännas ganska mycket även fast de är ofarliga. Det är ett lite missvisande råd tycker jag. Jag kände ingen skillnad på mina sammandragningar och förlossningsvärkar förrän jag hade haft värkar i flera timmar. 

En sammandragning känns som om det knyter sig och krampar liksom, det kramar åt så det gör småont/molvärker/ger mensvärk.

Jag fick ALLTID sammandragningar VARJE gång jag kissade :) fick också sammandragningar i vila, ffa i ryggläge.

Det du ska vara uppmärksam på är om de kommer oftare, blir intensivare och ändrar karaktär. Är det som vanligt så är allt förmodligen lugnt.

Känner du dig minsta orolig så åk in på koll, din intuition är mycket viktig. Känns det fel - chansa inte. Var inte anspråkslös, förlossningen/vården finns där för dig och barnet. Känner du dig ivägen, tänk på barnet, då hittar du säkert styrkan som krävs för att våga söka hjälp. Ditt barn har bara Dig.

emmaaaa
2015-10-09 06:28
#2

#1 Ooh tack för ditt svar och det känns skönt att ha det lite "bekräftat" att det nog då är sammandragningar :) Ja jag håller med dig, för den meningen på 1177 skrämde mig lite… för jag kan väl kanske inte påstå att dom är smärtsamma men det känns ju i alla fall och jag måste stanna upp för att låta magen/kroppen landa lite :) Så som du förklara så låter det som det är sammandragningar, just att det krampar och värker. Åååh va skönt att höra att du också får/fick det när du kissar, för jag får alltid den där smärtan efteråt och har ALLTID undrat vad det varit för "smärta" och min BM kolla precis om jag hade urinvägsinfektion osv och inget sånt visade sig :) Tack för de peppande orden och du har så rätt, barnet har bara mig just nu och förlossningen är till för att hjälpa! Jag tänker mest att förlossningen får jag bara ringa när jag ska komma in och föda. Så kanske ska ta och ringa dit bara för att höra lite :) men jag tror inte dessa sammandragningar är någon fara, men ibland gör det faktiskt ganska ont och dom kommer vissa dagar ofta.. Men inte så att jag kan se nått mönster att dom kommer en gång i timmer osv (tror jag, kanske borde skriva upp om jag ser ett "värkmönster?!")

Sarah
2015-10-09 09:06
#3

Fick också alltid efter kisseri :) du behöver säkert inte oroa dig, är jättevanligt. Jag blev sjukskriven på grund av alla mina sammandragningar och risk för att hon skulle komma tidigt. Ändå gick jag över 4 dagar :p

[TanatosNyx]
2015-10-09 09:14
#4

Ja börjar du haja till lite att det finns ett mönster så klocka och anteckna. Dom vill veta när du ringer in också. Man kan ha jättemycket sammandragningar faktiskt och det ändå är okej, livmodern tränar inför förlossningen :) det kallas för braxton hicks kontraktioner. Har man mycket sammandragningar kan det vara bra med en undersökning för att kolla så att livmodertappen inte kortas av. Min gjorde det till slut men jag har också en sjukdom som gör att tappen är försvagad.

em.nord
2015-10-09 09:26
#5

Om sammandragningarna gör ont/är obehagliga och inte "försvinner" när man vilar ska man kolla upp det :) Känner du dig orolig så kolla upp ändå. Lika bra att kolla för mycket än för lite ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
2015-10-09 09:28
#6

Håller absolut med! Jag är nog lite avtrubbad efter min egen graviditet :p

Annons:
emmaaaa
2015-10-09 13:50
#7

#3 #4 och #5 super tack för era svar :D 

hur kommer det sig att man ofta får det när man kissar? det verka ju väldigt vanligt  ändå haha :)

ska börja lägga märke till sammandragningarna lite mer och se om jag ser ett mönster och efter det ringa bm eller förlossningen :) 

det som är lite "svårt" är ju att mina sammandragningar verkar komma när jag vilar, eller liksom tar det lugnt.  jag har en väldigt lugn vardag just för mitt illamående och trötthet men ändå kommer sammandragningarna. det är därför jag blivit lite fundersam.. för vart jag än läst så står det att sammandragningarna ofta kommer vid stress osv.

Linusidah
2015-10-09 15:41
#8

#7 det låter precis som sammandragningar, jag har haft mer och mindre i omgångar, men inte så att jag kunde se ett mönster heller (bara att det vart betydligt mer när jag lyckades dra på mig uvi). Dessutom kommer dom ofta när jag vilar eller slappnar av istället för när jag "stressar" (är extremt stresstålig så när jag är i gång och har mycket för mig) /motionerar/lyfter saker osv. Tog upp det med min bm för några veckor sen och hon sa att så länge det inte gör ont eller inte släpper eller är regelbundet, hon sa också nåt om hur många per dag det helst inte skulle vara mer än, men minns inte, så är det iaf inte farligt. 

Nu är jag i v. 28+3 och har färre sd men mer växtvärk istället.

smurfis
2015-10-11 12:00
#9

Jag tycker snarare du ska hålla koll på om de blir mer regelbundna, mer intensiva och liksom håller i sig längre och om smärtan blir ännu starkare. Jag får också som lite molvärk med mina sammandragningar men det är helt normalt och inte farligt.

Det är även sådär riktiga värkar känns i början sen så det kan vara lite svårt att skilja på det om man haft mycket sammandragningar länge i graviditeten.

Om du är orolig kan de alltid kolla om livmodertappen är påverkad.

emmaaaa
2015-10-11 13:02
#10

#8 det låter ju precis som för mig :) ska nog ta och ringa ett samtal till min BM för att rådfråga, men jag tycker ibland att jag inte blir tagen på allvar av henne. Liksom "allt är normalt, det är ingen fara, det är som det ska va och haha" är typ det jag får höra när jag tar upp mina oroligheter med henne…. utan att hon ger några följdfrågor osv. Hon flamsar bara bort det och jag känner mig dum som tog upp det.. #9 tack för ditt svar :) Igår fick jag ondare igen av en sammandragningar, men jag har så svårt att veta hur ont som är okej… det är nog det som gör att jag drar mig ifrån att ringa min BM eller förlossningen.. fast det kanske är bättre att ringa en gång för mycket än inte alls :). Men jag får ofta höra att "Emma du tänker för mycket, det behöver inte alltid va det värsta" osv osv. Så som jag skrev högre upp i detta inlägg så känner jag mig så dum och nästan att jag borde skämmas över mina oroliga tankar… Nu när jag fått det mer bekräftat att det nog är sammandragningar jag har så har jag haft det i ganska många veckor, men det är nu de senaste 2 veckorna som jag börjar bli "nojig" eftersom det känns som mensvärk. Det känns som det kan va bra för min egen skull att de kanske kan kolla om min livmodertapp är påverkad så jag kan sluta oroa mig. Jag är väl iofs inte en sån person som är rädd för alla krämpor för övrigt, men ofta när jag blir sjuk så blir jag jätte sjuk, träffar jag någon som är förkyld så får jag lunginflammation istället osv.. Jag ska alltid få det "värsta", så det är nog det som gör att jag blir mer orolig nu som gravid för nu handlar det ju om mitt barns bästa och inte "bara" om mig själv. Min sambo har lite svårt att förstå att jag är orolig för det mesta i graviditeten, vi fick ett missfall precis innan denna graviditet osv. Så det känns inte alltid som jag har honom på "på min sida". Missförstå mig inte, han är världsbäst och stöttar och finns till hela tiden. Men i hans värld kan inget konstigt hända och man ska inte tänka "tänk om" tankar. Vi har varit tillsammans i 9 år så det är inte så att vi inte kan prata med varandra, jag är väldigt öppen med mina tankar och känslor med honom. Nu blev det ett långt inlägg haha.

Sarah
2015-10-11 13:27
#11

Stå på dig och be om ett ultraljud för att kolla tappen. Det är vanligt med sammandragningar och förvärkar, så förmodligen behöver du inte oroa dig alls. Har man inte fått barn innan så är det svårt att avgöra vad "ont" är i dessa sammanhang. Jag tyckte att alla mina förvärkar gjorde ont och flera gånger trodde jag att det var på g att starta. Men, när de riktiga värkarna kom igång fattade jag ju att förvärkarna var som ett skämt :D Blir det en graviditet till så kommer jag inte oroa mig för sammandragningar på samma sätt.

emmaaaa
2015-10-13 11:01
#12

Vi fick ta en tripp till förlossningen igår kväll, fast av anledningen att bebis känts så lugn i två dagar med otroligt svaga sparkar/rörelser. Som tur va såg allt jätte bra ut med henne och alla mina värden va bra också :) Passa då på att berätta om dessa sammandragningar med mensvärk och hon sa att min kropp förbereder sig för en förlossning och att det inte är någon fara sålänge tappen inte är påverkad som ni skrev :) däremot gjorde hon inte någon vaginal undersökning på mig, men ska till min BM snart så ska be henne kika. Hahah #11 jag kan verkligen tänka mig det ang smärtan/värkarna ;) och ja precis det är väldigt svårt att avgöra om det är onda sammandragningar eller normal smärta som är okej att känna.

smurfis
2015-10-17 11:22
#13

Du kan ju omöjligt veta om just din smärta är normal eller om det kanske är något eftersom du inte har så mycket att jämföra med, alla upplever smärta olika osv.

Sen är det väl bra om man kan försöka slappna av och inte oroa sig för allt men just därför är det kanske bättre att bli undersökt så att du kan veta mer säkert och slippa undra.

Jag gjorde ingen vaginal undersökning utan de kunde se på UL om tappen var påverkad.

Annons:
emmaaaa
2015-10-17 20:43
#14

#13 nej men precis :) 

jaaaaha okej, kanske inte är en vaginal undersökning man gör när man ska kika på livmoder tappen… 

just nu är jag lugn efter att ha pratat med dom på förlossningen :) ska prata med min BM när jag ska dit snart och se om hon tycker det behövs undersökas närmare, men tror inte det behövs.

[TanatosNyx]
2015-10-17 20:47
#15

Man kan kolla tappen både med vaginalt ultraljud och med en vanlig hederlig gynundersökning. 🙂 Ultraljudet är föredraget om man riskerar att föda för tidigt, då det är mycket skonsammare än att vara där och peta, trycka, klämma och känna som ju i sig kan trigga igång en förlossning (alltså inte för en graviditet som fortskrider normalt, då är det ingen risk).

emmaaaa
2015-10-17 20:54
#16

#15 aaha okej, då hänger jag med :) tack för all info, känner att jag har noll koll verkligen haha.

Upp till toppen
Annons: