Annons:
Etikettallmänt
Läst 1713 ggr
[Synnerlig]
2015-10-07 05:23

Låg FP, klarar man sig?

Nu är det så att jag inte kommer att ha mer jobb efter fredag då jag bara var timanställd och skulle jobba då andra var sjukskrivna. Jag har sökt andra jobb men har inte hört något än och hoppas på jobb snart! Så jag har bara jobbat i sammanlagt 3 månader ungefär (har jobbat tidigare men det var längesedan då jag har pluggat) och jag kommer att föda någon gång i maj nästa månad. Jag är rädd att jag kanske inte kommer hinna jobba ihop 9 månader, eller vad det nu var, för att få en bra föräldrapenning. Hur tror ni att vi klarar oss om sambon har fast jobb och kommer få en bra föräldrapenning och jag som förhoppningsvis har ett jobb men har den lägsta föräldrapenningen? Är lite orolig att det kommer bli tight med ekonomin.

Annons:
densomundrar
2015-10-07 05:35
#1

Tror att ni kommer lösa det alldeles utmärkt, man får skära ner på utgifterna och prioritera annorlunda än innan, det finns ju de som är arbetslösa båda två eller arbetslös och ensamstående som klarar det :-)

Velinga1984
2015-10-07 06:08
#2

Det är svårt att veta era livskostnader så en omöjlig fråga att svara på ;) Jag har inte dålig FP och sambon har hyfsad lön. Vi fick ställa av 2 av 3 bilar då vi stod med hus och lägenhet. Vissa månader var de två ihop drygt 14-16 tusen. Mycket onödiga pengar men huset var till salu. Så stundtals var det riktigt tufft men skär man ner kostnader så går det ofta bra.:)

PogoPedagog
2015-10-07 07:40
#3

Säg upp alla onödiga lyxgrejer som typ prenumerationer på appar, tidningar, extra tv-kanaler ( ni kommer ändå inte hinna utnyttjha dem haha). Kolla över era försäkringar, t.ex är det helt onödigt att ha bilar som är lite äldre mer än trafikförsäkrade för man får ändå ingen ersättning.  Köp allt begagnat. Byt tjänster mot saker  med folk, jag bytte t.ex till mig min systers babyskydd mot måleriarbete. Storhandla och planera maten.

OlgaMaria
2015-10-07 10:24
#4

Men kanske går det att göra något ändå för att du ska kunna få en bättre SGI. Se till att anmäla dig som arbetslös och ring och prata med FK nu och kolla om du kan få din SGI beräknad på de månader du har jobbat. Berätta att du söker jobb och är anmäld på arbetsförmedlingen. För FK är det också viktigt vad man har för intention och de tar hänsyn till att man är ofrivilligt arbetslös.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
2015-10-07 13:46
#5

Vi lever på lägsta fp och 1 aktivitetsersättning från fk. Det går utmärkt :)

Velinga1984
2015-10-07 14:54
#6

#5 Klart att det går men allt handlar om inkomst kontra utgift. Min familj hade inte klarat lägsta FP och aktivitetsersättning, bara vår hyra är mer än lägsta FP tex.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-07 15:00
#7

#6 Ja jag ville mest få fram att det ens är möjligt att leva ett drägligt liv med den summan. Sen är det klart att man måste anpassa sig och inte förvänta sig att man kan leva som förr.

Velinga1984
2015-10-07 15:17
#8

#7 Ja om utgifterna är anpassade till låg inkomst ja. Men eftersom vi inte vet TS ekonomi och utgifter så kan man inte säga att det går bra. Har de levt, och spenderat 2 inkomster så är det svårt med lägsta FP. Jag tog körkort samt köpte bil när jag studerade med CSN-medel, ensamstående med 1 barn, men då var utgifterna få. Är man van vid låg inkomst så klart att det går bra. Som jag skrev tidigare fick vi själva "offra" flera saker bla 2 bilar då vi hade dyra boenden. Trots hyfsad FP och lön så räckte inte pengarna till allt ;)

[Synnerlig]
2015-10-07 16:37
#9

Hej! Tack för svaren :)

Sambon betalar lån på bostadsrätten var tredje månad så när allting är betalt så har vi typ 1200 kronor att göra vad vi vill med (var tredje månad som sagt) och detta är bara med sambons lön (jag vet som sagt inte hur det blir med jobb i framtiden än). Annars har vi cirka 4200 kronor kvar att göra vad vi vill med (bara sambons lön som sagt).

Hoppas ni förstod vad jag menade :P

Låter det bra eller dåligt? Tror ni att det kommer att gå att lyxa till det någon gång ändå med bio någon gång t.ex. eller är detta pengar som kommer att gå till bebisen direkt + fp osv?

[WickedAlly]
2015-10-07 16:39
#10

Jag har lägsta fp eftersom jag pluggat och bara jobbat extra tidigare. Maken har hyfsad lön. Vi har bil, mc och har precis köpt hus. Så man kan klara sig mer än okej :) Klart man inte kan köpa allt man vill men ärligt talat så är det ju ganska få som kan det egentligen.

[Synnerlig]
2015-10-07 16:46
#11

#10 Åh, det känns tryggt att höra! :)

Hur mycket kostade ert hus om man får fråga? Lägger ni mycket pengar på det?

Velinga1984
2015-10-07 16:46
#12

#9 Det låter som ni kommer klara rätt bra med din lägsta FP :) 4200kr i fickpengar är sällan vi har över när räkningar, bensin, mat, sparkontona osv har fått sin del ;)

[Synnerlig]
2015-10-07 16:51
#13

#12 I och för sig så var det räknat utan sparande kom jag på nu :P Men jag hoppas att vi klarar oss fint ändå :) Och så är det ju tänkt att jag också ska ha ett jobb och då har vi förhoppningsvis dubbelt så mycket pengar över :)

Annons:
[WickedAlly]
2015-10-09 12:08
#14

#11 Bor på liten ort så husen är billiga här, vi gav 525 för det. Amorterar just nu bara 2500 men det kommer vi öka på när jag börjar jobba. Lyckades förhandla till oss en helt okej ränta också :) Har en total driftskostnad på 5000 i månaden. Än så länge har vi bara lagt pengar på det i form av möbler. Mycket är redan gjort på huset men till sommaren ska det fodras om t ex, är ju inte helt gratis. Men vi kommer spara till det under vintern och samtidigt göra lite småjobb inne. Så jag vet inte, driftskostnad+ett par tusen på renovering per månad kanske :)

[Synnerlig]
2015-10-09 18:59
#15

#14 Oj, då vet jag inte om jag kan jämföra med er så ert hur är så himlans billigt 😃 Här där jag bor så kostar väl en villa som minst tre gånger så mycket som ni la på huset 😕

[WickedAlly]
2015-10-11 22:25
#16

#15 Haha, lönar sig minst sagt att bo på liten ort ;) 
Vi har nästan 200 kvadrat där allt det stora som tak, fönster, el och värme redan är renoverat. Skulle samma hus ligga i Sthlm eller Gbg så skulle vi nog få ge i alla fall 3 miljoner för det. Räcker med att komma in till tätorten här så kostar samma hus nästan en miljon :)

Sarah
2015-10-11 23:24
#17

Vi köpte vårt hus för 2 miljoner, det tyckte vi var billigt :D Amortering, ränta, el, uppvärming, sophantering, slamtömning och vägavgift går på i snitt ca 6000 i månaden, utslaget över hela året. Det är ganska billigt med hus om man jämför med bostadsrätter där det är avgift. Sålänge inget går sönder… Kompisar som köper lägenheter utanför stan kommer upp i 10-12 i månaden (bor mellan Stockholm och Uppsala).

Sarah
2015-10-11 23:27
#18

#16 200 kvadrat i Stockholm, snarare 6 miljoner :p eller mer :) Sjukt billigt, förstår att det inte byggs på landsbygden, man får inte tillbaks ens kostnaden för att bygga huset, om man vill sälja.

[WickedAlly]
2015-10-12 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Ja, låter kanske rimligare :p har inte jättekoll direkt :) Nix, ingen idé att bygga här. Folk köper gamla hus och renoverar istället. Vårt är byggt 1936. Bjuder på en bild från vår altan. Är glad att vi bestämde oss för att bo här trots att det inte är gångavstånd till något annat än närbutiken :)

soundtrack
2015-10-12 09:11
#20

Och vi har betalat 3,1 för ett hus på 89+89 kvm (enplans med inredd källare) 1 mil utanför Linköping.. 525k får man inte ens lägenhet på 1 rok för i Linköping :P

Annons:
[WickedAlly]
2015-10-12 09:24
#21

Jag tycker att det är galet att folk betalar så mycket för ett hus, haha. Hade husen kostat det här så hade vi kunnat köpa när vi går av med pension kanske, vi är så dåliga på att spara så kontantinsats till ett tremiljonershus är galet långt bort just nu..

Sarah
2015-10-12 10:11
#22

Här har man råd mycket pga att man köpte lägenhet för många år sedan. Priserna ökar så snabbt att man ofta får insatsen till nästa boende när man säljer. Eller föräldrar… Jag betalade insatsen för vårt hus med pengarna jag fick över från min lägenhet i Stockholm. Annars hade det varit svårt. Köpa sälja köpa sälja, ett galet ekorrhjul som mer är som ett pyramidspel. Gångavstånd till butik? Vilken lyx :p jag har gångavstånd till stallet, men ca 2 mil till en mataffär. Gäller att prioritera :D

Intehärutandär
2015-10-12 11:44
#23

Nog klarar man sig. Man får mätta mun efter hand. Jag levde på existensminimum de första åren med sonen, ensam. Det gick utmärkt, man lärde sig vara uppfinningsrik. Dessutom om Du ammar, så kostar i princip bara blöjor och försäkring de första månaderna. Då barnet börjat äta, så är det så lite att det inte märks i plånboken.

soundtrack
2015-10-12 12:13
#24

#21 Ptja, man har ju inte så mycket val ;) även om vi hade valt att bo ute på landet så hade vi fått betala iaf 1 miljon. Vi hade ingen lägenhet att sälja tyvärr. Sambon har lyckats spara ihop väldigt mycket pengar på några dock så vi hade nästan kontantinsatsen, vi fick ta ett privatlån för att täcka upp det sista.

[TanatosNyx]
2015-10-12 15:23
#25

#23 Jag upplever även att man blir betydligt mer uppfinningsrik med t.ex. maten, och iaf vi varierar maten mer och äter nyttigare ironiskt nog när det är snävt i plånboken.

JeFo
2015-10-12 21:06
#26

Vi köpte hus när vi var 20 år för 495 tusen. 210kvm +120 källare +40kvm garage Vi bor kvar och har byggt ut åt olika håll var 150 från början. Är värderat till 1,5 miljoner idag. Bor en bit utanför Uppsala. Landsbygden är kanon! Vi hade tur och bor nu riktigt billigt. Hade inte klarat mig på sämre FP än den jag hade. Är beräknad ganska högt. Med första barnet behövde jag inte ta ut fullt varje månad men nu har vi det lite bättre och då kostar det mer. Ally när får jag hälsa på?! Ser kanon ut!

Upp till toppen
Annons: