Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 18173 ggr
villblimedbarn
2015-10-02 15:18

VUL i vecka 9 (8+0) fostersäck men inget foster

Hej!

Var igår på VUL i vecka 9 (8+0). Fostersäck syntes men inget foster. Skulle få en ny tid för VUL om två veckor men jag kunde ej då så fick en tid om en vecka ist. Är så himla ledsen… Kroppen tror att jag är gravid. Men syntes ju ingen liten i fostersäcken. Gyn sa att oddsen är ca 50/50 att det är ett tyst missfall. Den positiva 50 är ju om jag skulle vara kortare gången och att det var därför inget foster syntes. MEN det är omöjligt av flera skäl. Börjar jag blöda och får ont så behöver jag inte åka in till akuten sa gyn…. Oavsett om jag blöder eller ej ska jag på vul om en vecka sa hon…

Åh, jag är så ledsen. Pyret var så efterlängtat. Och nu går jag runt i en kropp som tror att den är gravid. Så obehagligt. 

Någon med erfarenhet av liknande?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-02 15:32
#1

Ja jag har haft både MA och blivit flyttad kors och tvärs i dateringen.

Det finns lite ledtrådar dock, är fostersäcken stor som i vecka 8+0 men tom, då är oddsen dåliga. Är fostersäcken mindre, motsvarande ett kortare datum alltså, då är oddsen bra.

Syntes en gulesäck?

villblimedbarn
2015-10-02 15:36
#2

Tack för svar!

Tråkigt att höra att du haft MA. När upptäcktes detta? Fick du piller? Skrapades? Blev du gravid snart därefter?

Okis. Jag har för mig att gyn menade att jag inte kan vara längre än vecka 6-7. Men det kan dock inte stämma. Har inte haft sex efter den dagen jag trodde jag hade ÄL och skulle jag vara i vecka 6-7 så plussade jag ju innan jag var gravid :-(

villblimedbarn
2015-10-02 15:37
#3

Gyn nämnde inte något om en gulesäck…

[Miiika]
2015-10-02 15:50
#4

Åh, vad tråkigt :( Jag var med om något liknande i februari, har skrivit en massa inlägg och egna trådar om det. Vet inte om länken funkar men tråden jag startade heter Ojojoj… http://gravid.ifokus.se/discussions/54ef10a78e0e74410b000062-ojojoj?participating-5

Jag var tvungen att skriva av mig och där står min berättelse…

villblimedbarn
2015-10-02 15:59
#5

#4 Tack för svar och att du länkade till din berättelse. Hur har det gått för dig efter ditt missfall? Fungerar det att arbeta som vanligt efter att man fått tabletterna och under tiden man får ut missfallet/blöder?

[TanatosNyx]
2015-10-02 16:07
#6

#2 Jag mådde dåligt från start så jag förstod tidigt att något var fel. Gjorde flera ultraljud och det växte ingenting. Läkarna gjorde dock INGENTING. De sa inte ens att det var ett MA, utan jag fick gå tills jag blödde ut det själv. När jag till slut fick vrålont och började blöda som en tok och åkte in för att få hjälp att få ut det så kläckte kärringen på gynakuten att graviditeten såg bra ut… Men hon kunde inte hitta den med ultraljudet. Den var ju fin…

Jag blev gravid på första försöket efter MA:t var över.

Med Alvin blev jag också tillbakaflyttad typ två veckor i början vilket var stört omöjligt. Tänkte att det var kört igen, men sen blev jag framflyttad alla dagarna plus en till 🤪 fick en superläkare också som visade hur otroligt svårt det är att se och datera så tidigt. Hna gjorde flera mätningar på raken och det diffade en hel vecka i dateringen på några minuter! Även de minsta risgrynen i magen rör sig ju 🙂 de drar tydligen ofta ihop sig.

Ut kom alltså en gosse i vecka 35, stor som en fullgången bebis 😃

Hela graviditeten med Alvin var ett helvete med sammandragningar, smärtor, kramper och blödningar. Gud vet hur många gånger jag trodde att jag skulle förlora honom också.

Annons:
[Thiah]
2015-10-02 16:16
#7

Jag har också fått ett besked om ma men två veckor senare tickade hjärtat på en liten joel. Men då var inte fostersäcken tillräckligt stor om man följde mensen. Dessutom var säcken ojämnt formad. Mensen hade uppenbarligen krånglat efter det ma jag hade 8 veckor innan. Då fick jag veta i v12 att embryot inte blivit mer än 6-7v. Fick dp tabletter för att få ut allr. Blödde och hade ont och blev sjukskriven 3 dagar av gynläkaren. Nu blev historien lite bakvänd men du kanske fattar…

[TanatosNyx]
2015-10-02 16:26
#8

#5 Jag hade aldrig klarat av arbete medan jag blödde ut, jag låg dubbelvikt och kved. Med facit i hand var det som att ha förlossningsvärkar.

[Thiah]
2015-10-02 16:30
#9

#8 jag var mer öm efter ma blödningen än förlossningen kändes.det som

[TanatosNyx]
2015-10-02 16:32
#10

Det var nog jag också, luddigt minne efter förlossningen. Minns mest bara neo

[Miiika]
2015-10-02 18:13
#11

Vi väntar barn nu igen:-) Första barnet, andra försöket. Är i vecka 18 nu och det känns mycket bättre ön sist, man hade ändå en oro i kroppen som liksom exploderade när man såg blodet den där lördagsmorgonen på toaletten. Fy. Sitter fortfarande i att alltid titta på pappret… Men nu är allt som sagt bra igen! Det tog ett litet tag men det var nog mitt fel, jag kände mig stressad och var så himla ledsen. Det tog fyra månader innan jag blev gravid igen, eller fyra och en halv ungefär. Kroppen klarade inte av det direkt helt enkelt, även om jag så gärna ville!

[TanatosNyx]
2015-10-02 18:22
#12

Det där med att konstant leta blod på papperet på toa.. min son är ju 5 månader nu, jag tittar fortfarande på ren rutin numera. Vissa saker sätter djupare spår än andra. Nu kan jag dock le åt det hela.

[Thiah]
2015-10-02 19:08
#13

#12 samma här å min är 18 månader..

Annons:
[Miiika]
2015-10-04 16:30
#14

Usch, ja. Det har nog rotat sig ordentligt! Hur går det, Villblibarn? Hur mår du och vad säger läkarna?

[Miiika]
2015-10-04 16:31
#15

Oj:-) Villblimedbarn menar jag ju:-)

villblimedbarn
2015-10-08 17:09
#16

Hej igen allihopa! Tack för era berättelser. Härligt att höra att ni fått barn efter era missfall. Jag var idag på ett till vul. Som jag befarade visade det en tom fostersäck även idag…. Remiss skickad för att jag ska få medicinsk abort… Undra hur lång tid det tar innan jag få en tid….!? Remissen skulle skickas med post… så modernt.

[TanatosNyx]
2015-10-08 17:18
#17

Men va, vad kasst av dem! 😮 du borde få hjälp direkt ju!

villblimedbarn
2015-10-08 18:14
#18

Ja, ellerhur :( De har inte befogenhet på min barnmorskemottagning tydligen… Så får remiss till en annan gynmottagning. Enligt gynläkaren jag träffat borde jag få en tid inom 7-10 dagar. :( Hjälper det att ringa och tjata tro? Vill inte gå runt mer i en gravid kropp utan foster :(

[TanatosNyx]
2015-10-08 19:50
#19

Det är ju tortyr 😕 Ja ring och tjata! Stå på dig ordentligt.

villblimedbarn
2015-10-09 14:45
#20

Fick veta idag att jag fått en tid på måndag.  Skönt att få en tid såpass snart… Vill ni dela med er om era erfarenheter av cytotec?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-09 17:25
#21

för abortering är cytotec okej vad jag förstått. Det är igångsättning av förlossning det kan gå på tok.

Linusidah
2015-10-09 17:36
#22

ja, precis, jag har gjort en abort (v.7) på nus med cytotec och det gick hur bra som helst. Fick åka in på spec mvc på morgonen, ta slidtabletter (4st) och värktabletter (alvedon+citodon om jag inte minns fel) och sen bara vänta. Varje gång jag fått en sammandragning och gått på toa (med rondskål i toan) skulle jag ringa på en klocka så kom en sköterska och tittade och när hon såg att allt kommit ut så var hon nöjd och jag fick åka hem. Kom dit vid halv 8 och gick hem kring halv 11. Hade inte speciellt smärtsamma sammandragningar och inte ont alls efter ett dygn. Men blödde som vanlig mens eller lite mindre i typ 6 veckor.

[Thiah]
2015-10-09 19:07
#23

Använt det två gånger och har aldrig haft problem. Hade smärta vid mitt ma men inte vid aborten trots liknande veckor.

[Miiika]
2015-10-12 07:50
#24

Jag fick det för att blöda ut efter missfallet som inte ville komma ut av sig självt. Jag fick tabletterna och kände efter bara en kort stund hur det började spänna och göra ont i magen, man kände verkligen hur det drog ihop sig. Det gjorde så ont att jag inte kunde resa mig, pojkvännen fick bära mig till toaletten när jag behövde gå. Det gjorde väldigt ont ett tag och min tunga började svullna, det gick över sen och det funkade ju. Tabletterna hade sin verkan. Jag är i alla fall glad att jag inte gick till jobbet när jag hade tagit tabletterna, det hade jag tänkt först. Jag fick ju tabletterna med mig hem och tog dem hemma.

villblimedbarn
2015-10-12 09:50
#25

Hej igen! Idag är det dags. Ska in och hämta tabletter idag och sen åka hem och utföra "hemabort" eller man vad ska kalla det för. Är orolig att det inte ska fungera, att allt inte kommer ut, att det upptäcks på återkontrollen att jag har rester kvar i mig….Vill få ut allt nu. Kunna blicka framåt och drömma om en lyckad graviditet.

[Miiika]
2015-10-12 13:44
#26

Det kommer att gå bra! Jag tog också tabletterna hemma, jag fick väldigt ont så se till att du har någon hemma hos dig eller att du har en telefon inom räckhåll om du skulle få väldigt ont. Jag minns inte hur lång tid det tog för oss därefter men vi fick missfall 7 februari men fick inte tabletterna förrän lång tid senare (veckor om jag inte minns fel). Men därefter gick det bra, mensen kom tillbaka som vanligt och efter ett litet tag började vi försöka igen. Bebisen blev till på midsommar och är beräknad 9 mars :) Så nu är vi på banan igen. Det kommer gå bra för er också :)

villblimedbarn
2015-10-17 10:18
#27

Hej igen! Vad roligt att höra att du är gravid igen <3. Jag tog tabletterna i måndags. Hade riktigt ont på kvällen och ut kom klumpar mm. Blödde mindre i tisdags och hade inte ont. I onsdags hade jag molvärk och blödde lite. I torsdags blödde jag MYCKET och hade mer ont igen, likadant igår. Idag blöder jag bara lite… Mina bröst är fortfarande hårda och spända. Undrar när det försvinner? Är så orolig att allt som ska inte är ute på måndag när jag ska på återbesök hos gyn.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-17 21:04
#28

Har det kommit ut en del klumpar så ökar det iallafall chansen att allting har kommit ut. Värre är det om man blöder väldigt mycket men inga klumpar kommer utan att blödningen minskar.

Brösten lugnar sig så fort kroppen förstår att den inte längre är gravid, dvs när hormonnivån sjunker/försvinner (HCG). Det kan ta någon vecka.

Håll ut så blir det snart bra igen med kroppen ❤️

villblimedbarn
2015-10-20 07:41
#29

Tack för svar #28

Var hos gyn igår och all graviditet är ute ur kroppen. Hade fortfarande tjockare slemhinna men det skulle ordna sig sa hon…Hade små äggblåsor. Gyn sa att mensen brukar komma lite senare än vanligt efter missfall…Så jag som har cykler på 35 dagar i snitt kanske får min nästa mens om 40-50 dagar sa hon…. Mensen föregås förhoppningsvis av en ÄL om 2,5-3,5 veckor. Då ska vi se till att mysa ^^.

Brösten är fortfarande spända, men gyn sa precis som du skrev… och att de borde minska inom en vecka. :)

Upp till toppen
Annons: